Miten elämä näin menikin?

elämäkö voittaa?

On pian 50 lasissa. En olisi 10 vuotta sitten uskonut, että olen tässä tilanteessa tän ikäisenä.

Olen työtön, kokenut raskaan parisuhteen, josta nyt rämmin ylös, muuttanut paikkaan, missä en haluaisi asua, mutta rahan takia pakko, vaihdevuodet päällä.

Nyt yritän saada itseni täysjärkiseksi, terapialla, lukemalla itsetuntokirjoja ja vaikka mitä.

Voi hyvät hyssykät, miten tässä näin kävi????

31

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köllöttöjä

      Melkein vastaava tilanne sillä erotuksella et olen mies, ajatukset kaks jakosia, mutta ompahan aikaa käännellä kykeä sovalla ja katella silmät raukeena tv tai tuijottaa näyttöön apaattisena. Kesällä mennee mukavasti mut tää talviaika on kuin karhu pesässään.

    • Hiljaisuus ikuinen

      Täällä kans samanlaisessa elämäntilanteessa oleva mies :( Luulin että avioliittoni ja perheeni kestää elämäni loppuun ja että yhdessä vaimoni kanssa vanhetaan ja että toisista huolta pidetään yms, toisin vaan kävi ja yksin jäin. Tuntuu etten saa elämästä enää kiinni ja tilanne on epätoivoinen. Olen antanut jo periksi ja annan elämän vaan valua hukkaan odottaen jotain ihmettä tapahtuvaksi.

    • tv aina auki....

      samat sanat..liikaa yksin kömpässä funtsin,ja ei varaa muuttaa,ja kaikki tuntuu vaan raskaalta,surkeelta.ei hyviä ystäviä,ja rahaa heikosti.niin,miten tässä nän kävikään..sitä miettii joka pvä...ja koska vaihdevuodet alkaa..siienkään ei kai kauaa mee...

      • Hiljaisuus ikuinen.

        Olisi kiva jutella näistä mutta kun ei tiedä kenen kanssa ja luottamus mennyt ihmisiin.


    • tv aina auki

      niin,ja mulla myös..jotain ihmettä täs odottelee,ja epätoivo hiipii..ja ahdistaa.
      ja mikään ei tunnu toisinaan kivalta...

      • elämäkö voittaa?

        Lohduttaa kun tietää ettei ole yksin. Varsinkin viikonloput on raskaita. Vaikka sitä kuuluisaa aikaa myt onkin, niin en saa sitä vähääkään tehdyksi.

        Onneksi minulla on läheisiä ja pari hyvää ystävää, joille voin sanoa miltä tuntuu. Yritän iloita pienistä asioista, mutta kyllä se hymy on tiukassa.

        Uutta parisuhdetta ei uskalla edes haaveilla. En halua kertoa tilanteestani. On tämä raskasta muutenkin.

        Kaipaan aikaa, jolloin syötiin lauantaisin pitkän kaavan kautta kotona, elokuvissa käyntiä ja pari olutta sen jälkeen, joskus tehtiin viikonloppureissuja, heräämistä toisen vierestä ja jopa kuorsausta :)


    • anna palaa

      Voi pyhä sylvi mitä valitusta

      Nyt kengät jalkaan ja menox, ei teitä kukaan sieltä kotoota tulu hakemaan.

      • Hiljaisuus ikuinen.

        Sinä nimimerkki "anna palaa" et ilmeisesti itse ole vastaavaa kokenut ja luulet että sitä noin vaan lähdetään ulos riehumaan? siihen kuules tarvitaan pikkuisen voimia ja itsetunnon on täytynyt nousta edes hiukan kaiken kokeman jälkeen ennenkuin voi edes ajatella ulos lähtemistä ja toisia ihmisiä tai ihmista tapaamaan...sitä on niin vaikea vaan joidenkin tajuta....


      • köllöttöjä

        Pika tapamisiinko jo, muutaman lauseen perusteella.
        Ei tässä niin heikoilla, ettei kerkiä tutkailla tiiä vaikka toinen missä lie.
        Toisaalta nää keskustelu palstat on jonkillaista kontaktia yksin olon vastapainoksi.
        Saattaapi joku onnenkin löytää, tiedä hänä. Kaiken näköstä, sattuu, tässä joku aika sitten tunki vastaavalla palstalla nainen tunkeilevaksi sano et hää on samassa kaupunkissa että anna tietosi ni hää tullee kylään illemmalla. Ei käyny, en tienny hänen nimistä olevankaan, nii ettei päätä pahkaa.


      • Elämän ääni
        Hiljaisuus ikuinen. kirjoitti:

        Sinä nimimerkki "anna palaa" et ilmeisesti itse ole vastaavaa kokenut ja luulet että sitä noin vaan lähdetään ulos riehumaan? siihen kuules tarvitaan pikkuisen voimia ja itsetunnon on täytynyt nousta edes hiukan kaiken kokeman jälkeen ennenkuin voi edes ajatella ulos lähtemistä ja toisia ihmisiä tai ihmista tapaamaan...sitä on niin vaikea vaan joidenkin tajuta....

        Ja joidenkin toisten näyttää olevan jostain hemmetin kummallisesta syystä yhtä vaikea tajuta, että ne voimat tulevat sieltä; menomono jalkaan, tekemään, toimimaan, osallistumaan, piristymään, hakemaan uusia virikkeitä vanhojen ja kulahtaneiden tilalle ...

        Voimaantuminen alkaa siitä kun "hiljaisuus" päättyy. Ja ulkona voi tehdä muutakin kuin riehua, jos kaikki on kotona korvain väliss'.


    • tv aina auki

      ei näiden asioiden toteaminen ole mitään valitusta,pikemminkin ihmettelemistä..
      ja kaikki ei vain halua,jaksa etsiä itselleen seuraa jostain,vaan kotona funtsii
      oman elämän'käänteitä'.ja näin on,ei sitä halua täällä kertoa kaikkea,ja
      avautua.mikä ihme,että sitä menneitä välillä kaipaa,sehän on aivan normaalia....

    • Poiskin pääsee

      Kyllä sieltä suosta poiskin pääsee, minä olen päässyt. Mutta enpä silti osaa muille mitään neuvoja antaa. Minun kohdallani se lähti omasta uudelleen asennoitumisesta, siitä, että rupesin ajattelemaan, että minulla on väliä, ja että minulla on oikeus ja velvollisuus itse välittää ja pitää itsestäni. Toinen iso juttu oli tajuta, että aina on hyviä ja huonoja asioita, ja itse voi valita keskittyä enemmän hyviin. Mutta jos joku olisi minulle tullut tällaista silloin pahimman aallonpohjan aikana selittämään, niin olisi varmaan lähinnä tehnyt mieli vetää lättyyn... Luulen, että sille vain tuli oikea hetki, kun olin tarpeeksi kauan rypenyt pohjamudissa.

      Toivotan siis vain kaikille jaksamisia ja ainakin pieniä ilon häivähdyksiä päiviinne!

    • Uudet Tuulet

      Et voi avata uutta ovea ennen kun olet sulkenut edellisen.

    • ...

      Joop.

      Viisissäkympeissä pukkaa kriisejä, jostain syystä. Noh, meitsi ei nainen ja naimisissakin. Mutta sainpas kerrassaan erinomaisen ja täydellisen hermoromahduksen just ennen viiskymppissynttäreitäni :D

      Eikait tässä, pian puolkymmentä vuotta koittanut jotenkin toipua siitä. Välillä etenee, välillä takapakkia. Noin keskimäärin kyllä liian jämähtänyt tilanne. Saamat witutuksen aiheet edelleenkin, ei asialle paljoa voi mitään. Tullut kuitenkin tulokseen, aika auttaa jonkin verran. Vaan hidasta on, meitsi ei ehkä ehdi päästä kuntoon ennen kuuskymppisiä täll vauhdilla >;(

      Mun mielestä kaikille iskee jonkinlainen keski-iänkriisi. Avioero ei ole ollenkaan harvinainen asia, eikä vaikkapa työttömäksi joutuminen. Ja muutenkin, jä sinällään sopiva, vielä ehtii tehdä kaikenlaista, jos nyt terveys pitää. Masiskin on terveysasia.

      Vähän ympäripyöreästi kirjoitettu, tarkoitan vaan, et ole ainoa.

      =DW=

      • elämäkö voittaa?

        Upeita kirjotuksia teillä kaikilla :)

        Olenkin ajatellut, et tämän alemmaksi en pääse, joten nyt vain rämmin tästä suasta ylös!

        Ja varmaan se oikea ihminenkin sieltä vielä kohdalleni osuu, joka tykkää tästä ladysta ja ymmärtää sen elettyä elämää :)


      • onnee

        jännitys ainoostaan siinä notta pettääkö sulla ensin maksa vai nuppi lopullisesti. oikeestaan ihan sama.


      • ...
        onnee kirjoitti:

        jännitys ainoostaan siinä notta pettääkö sulla ensin maksa vai nuppi lopullisesti. oikeestaan ihan sama.

        Miten kommentti liittyy aloituksen ja sen aiheeseen?

        Aloittaja kaipasi kommentteja viidenkympinkriisiinsä. Ja sitten joku ottaa asiakseen alkaa wittuilemaan kommentoijille, jotk aloituksen mukaisesti kertovat näkemyksiään ja kokemuksiaan samanlaisesta tilanteesta.

        Että mikäs kriisi se Sinylla on ? Oletko lestaati tai muuten mielenhäiriöinen ? Avaidu vapaasti, ehkäpä saat netin kautta certaistukea ongelmiisi :DDD

        =DW=


      • elämäkö voittaa?
        ... kirjoitti:

        Miten kommentti liittyy aloituksen ja sen aiheeseen?

        Aloittaja kaipasi kommentteja viidenkympinkriisiinsä. Ja sitten joku ottaa asiakseen alkaa wittuilemaan kommentoijille, jotk aloituksen mukaisesti kertovat näkemyksiään ja kokemuksiaan samanlaisesta tilanteesta.

        Että mikäs kriisi se Sinylla on ? Oletko lestaati tai muuten mielenhäiriöinen ? Avaidu vapaasti, ehkäpä saat netin kautta certaistukea ongelmiisi :DDD

        =DW=

        Huomenta kaikille :)

        Onkos onneella itsellä tilanne vielä huonompi kuin minulla? Vai oletko näitä, jotka ei koskaan huomio mitä ympärillä tapahtuu?

        Eipä mun maksa voi kovin huonoon kuntoon mennä tällä juomisella ja henkikin kyl pysyy hyvin tässä menossa mukana :)

        Yleensä ihminen, joka on valmis ymmärtämään ja käsittelemään elämänsä kriisit, eikä sulje niitä taka-alalle, selviää parempana ja empaattisempana eteenpäin.


    • tää on jutun pointti

      Olisi helppo vain kuitata että sitä saa mitä tilaa mutta väärin ymmärrys on vaarana siinä. Kun tarkoitan kuitenkin että sä tarviit tuon noustaksesi vahvempana ja että sun ajatukset kirkastuu jotain uutta varten. Siksi tollekin asialle on niinkuin tilaus.

      Sinuna aloittasin asiain käsittelyt hormonikorvaushoidolla. Niistä on oikeasti apua. Saat sitä tarvittavaa potkua kun aikasi ei mene vaihtari oireisiin. Sitten kun sun asiat on kunnossa ja asut jossain muuallaa ja teet jotain muuta hommaa, voit lopettaa ne hormonit jos et niitä hyväksy tai ne huolestuttaa sua muuten.

      • tää on jutun pointti

        Lisään vielä että lueskele tästä palstasat muitten naisten kokemuksia eri valmisteista ja vaikkaa tää keskustelu nyt ensin jonka joku on kirjoittanut että näet että vaihtarit voi aiheuttaa just tota sun vetämättömyyttä ja masennusta ja niin edelleen.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11076869


    • jo eronnut

      nuo kirjat ei ole aina hyvä juttu, lähtee hakemaan muka apua ja käykin päinvastoin esm.parisuhde parennaksi voi muuttua parisuhde pahemmaksi

      • Vaivaivai..... voisiko vika olla siinä, että toinen haluaa muutosta ja kasvua ja hakee jotain apuvälineitä, ja toinen ei halua muuttua.


    • :DD

      Täällä näköjään taas valittajat ja luuserit koolla kitisemässä :D

    • Mulla oli vastaavanlainen tilanne 2005. Ei nyt yksityiskohtia tähän sen enempää, mutta todella pohjalla kävin, jaksoin vain koska en muuta voinutkaan lasten takia.

      Tapahtui parikin juttua jotka saivat mut havahtumaan. Ensimmäinen oli kun lasten koulukaverin äiti kuoli syöpään. Tajusin että mullahan on vielä vaikka mitä tallella, ollaan kaikki terveitä. Rankkaa oli joo, mutta paskemminkin olisi voinut olla. Vähän nurinkurista, että jonkun kuolema auttaa jotakuta, mutta kai se elämä on just tuollaista, ei yksin kaunis eikä yksin myöskään ruma.

      Toinen herääminen oli kun ystävä soitti ja sai mut nauramaan. Se nauru kuulosti niin vieraalta, ei ollenkaan omalta. Aattelin että voi helvetti, eihän tämä ole ihmisen elämä, kuka minut muutti! Sitten päätin että nyt riittää. Popsin pillereitä kaksi viikkoa, mutta sain vain hirmuisen päänsäryn. Luin netissä että sitä samaa ainetta mitä pillereissä oli, eriytyy kropassa aina kun tuntee mielihyvää. Siltä istumalta päätin että nyt loppuu kaikkien huonojen asioiden vatvominen, syrjäytän ne heti kun pompahtavat päähän, ja mietin jotain kaunista ja kivaa tilalle. Kävelin samantien keittiön ikkunan eteen ja päätin että nyt on löydettävä jotain kaunista. Ja löytyi, oli tammikuu ja nurmikko oli ihan smaragdin vihreä. Sillä tiellä ollaan edelleen, smaragdin vihreällä polulla :))

      Ei se ole helppoa kääntää ajatuksiaan. Alkuun ainakaan. Ja repsahduksiakin tulee. Mulla on edelleen yksi tunne yli muiden joka vetää mut alas ja mikä minun pitää varota, se on se itsesääli. Jos sille annan pikkusormen, se on menoa.

      Kun lapset oli isänsä luona repsahdin alkuun. Sitten muistin sellaisen tarinan että meidän sisällä on se pieni tyttö/poika joka olimme joskus, ja meidän tehtävä on suojella häntä. Pitää hyvää huolta ja helliä. Sekin auttoi, kun aamuisin katselin sitä tytttöä peilistä ja mietin että mitäs kivaa me tänään tehdään, laitettaisko sulle kerrankin ei-pohjaan palanutta ruokaa, eli salaattia.

      Mainitsit että käyt terapiassa. Jos se on psykoterapiaa, niin mun kokemukset ovat että sen aikana ihminen on erittäin voimaton ja surullinen. Se on rankkaa käydä läpi mitä on tapahtunut, ja tavallaan silloin elää sen ajan uudelleen. Mä en sitä tarkoita että psykoterapiaa ei pitäisi käyttää osana parantumiseen, varmasti se on tarpeellista. Mutta ehkä kantsii ottaa se huomioon että sen aikana on vaikeaa päästä elämässä eteenpäin. Ettei odota itsestään liikoja, koska silloin pettyy ja taas kerran syrjäyttää sen serotoniinin aivoista :)

      Kyllä sulle vielä hyvin käy, koska osaat puhua asioista. Se vaan kestää aikansa, olisihan se vähän nurinkuristakin jos eron ja työttömyyden jälkeen EI olisi surua puserossa. Ja muuten, kun sitten on käynyt pohjalla ja osannut kiivetä sieltä pois, sen jälkeen olet entistä vahvempi. Sua ei nujerra enää mikään, koska tiedät varoa kaikki pienetkin kuopat. Sä kasvat.

      Mä toivotan sinulle vihreitä nurmikoita :)

      • Twelve points

        Kiiittooos. Iiihhanaaa. Että joku osaa ja voikin ajatella ja kirjoittaa noin täällä valittajien paratiisissa. Ihminen on sitä, mitä hän syö ja juuri sellainen, kuin miksi hänen omat ajatuksensa hänet muovaavat.


      • Twelve points kirjoitti:

        Kiiittooos. Iiihhanaaa. Että joku osaa ja voikin ajatella ja kirjoittaa noin täällä valittajien paratiisissa. Ihminen on sitä, mitä hän syö ja juuri sellainen, kuin miksi hänen omat ajatuksensa hänet muovaavat.

        Häh, joku jaksoi lukea sen koko piiiitkän kirjoitusvhireisen tarinan.. vai huijaatko :)) Piti jälkeenpäin korjata kaikki virheet, mutta siitä olisi tullut melkein yhtä pitkä kun korjattavakin, joten annoin olla :/

        Tässä on valittamisesta ollut öh valituksia ketjussa. Sanoisin että kyllä ihmisen pitää saada valittaa. Ruikuttaa ja vaikka itkeäkin, tarpeen tullen. Se on ihan normaalia että höyryä tulee kun kiehuu :)

        Kiitos kiitoksista!


      • Mollisointukansa
        hmp.f kirjoitti:

        Häh, joku jaksoi lukea sen koko piiiitkän kirjoitusvhireisen tarinan.. vai huijaatko :)) Piti jälkeenpäin korjata kaikki virheet, mutta siitä olisi tullut melkein yhtä pitkä kun korjattavakin, joten annoin olla :/

        Tässä on valittamisesta ollut öh valituksia ketjussa. Sanoisin että kyllä ihmisen pitää saada valittaa. Ruikuttaa ja vaikka itkeäkin, tarpeen tullen. Se on ihan normaalia että höyryä tulee kun kiehuu :)

        Kiitos kiitoksista!

        Luin kyllä, helppoahan se oli, kun kappalejako toimii, ei silloin pikkuvihreet mitään tee. Niitä tulee jokaiselle, joka näpyttelee vauhdilla käyttipä vain etusormea tai kymmensormijärjestelmää. Sitten on erikseen ne vihreet, joita ainakin itse teen tahallaan.

        Juuu, se on ihan tervettä ja normaalia että höyry nousee korvista joskus tai käyrä kilahtelee yläviistoon. Mutta se on myös aivan eri asia kuin se, että koko ajatusmuoalima on negatiivinen eikä positiivisuus kannata laisinkaan, kun kuitenkin tulee takapakkia ja vastoinkäymisiä. Syvältä.


    • sarvikuonojenmaa

      Hieno kertomus tavallisen ihmisen heräämisestä, siitä miten voi itse muuttaa maailmansa paremmaksi jos niin haluaa.

    • http://www.listamedi
    • yski tarpoja täällä

      Niin ja entäpä sitten vaikka sinulla olisi edelleen mies, työ, valtavasti omaisuutta, niin vääjäämättä elämänkaaresi olisi tästä lähtien laskeva. Olen 58 ja puoli vuotta ja suhteellisen terve. Kaikkea olen kokenut vuosikymmenien varrella. Oli vaihe, jolloin oli puoliso, mielekästä työtä, ystäviä ja myös sitä, mitä köyhät sanoivat rahaksi. Sitten vain kävi niin, että takailin laman alkaessa mieheni yritystä, jossa olin itse pienellä osana mukana. Alkoi tulla eteen tilanne, että jouduin myymään aineellista omaisuuttani pilkkahintaan saadakseni ostettua päivittäisiä tavaroita ja ruokaa. Sitten tuli konkurssi ja minä menetin kaiken ja myös mies lähti toisen matkaan.
      Olen nyt sinnitellyt pätkätöillä parisen kymmentä vuotta. Tällä hetkellä olen työttömänä. Elän kuitenkin elämäni parasta aikaa. Elämä on monivaiheista ja se oli sitä aikaa, tarkoitan kun oli mies ja rahaa. Nyt olen tässä jatkossa. Onneksi terveys on vielä hyvä vaikka ikä kyllä tuntuu: ei jaksa, väsyy helpommin ja palautuminen vie enemmän aikaa.
      Kun elämä on annettu Korkeimman johtoon, niin tämä on vain mielekästä ja jännää seikkailua. Olen ollut uskossa silloinkin kun elin tuota aineellisesti vauraampaa vaihetta, mutta jos se olisi jatkunut niin en tiedä olisinko yhtään onnellisempi.
      Elämää pitää suunnitella, olla unelmia ja tavoitteita, mutta loppujen lopuksi emme voi ennakoida, minkä suunnan se lopulla saa.
      Olen saanut kirjoista apua ja lukenut myös elämänkertoja. Jokaisen elämä on yksilöllistä - ei meitä ole kahta samanlaista persoonaa, ei ole kahta samanlaista elämää.

      Onnea ja siunausta aloittajalle.

    • Ei pidä syyttää itseään mistään. Parempi ajatella että mitkä ovat olleet lähtökohdat ja mitä mahdollisuuksia on annettu. Oikeasti ne lähtökohdat ovat ehkä olleet heikot ja valitamahdollisuudet pienet. Näin minä ainakin kuittaan epäonnistumiseni hetkellä. Syyttävä sormeni osoittaa muualle kuin itseen ja peili ei kerro syyllistä.

      Onnentunteita etsin luonnosta, taiteista, käsitöistä ja suhteistani läheisiin. Siinä ei rahaa eikä ikää eikä terveyttä tarvitse ajatella. Mutta itse olenkin kohta kuuskymmentä ja toivonmukaan seesteinen ajanjakso alkamassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe