Onko nämä nyt niitä oireita??!!

Nainen 46v.

Yöllä saatan yhtäkkiä valvoa pari tuntia. Ei vaan uni tule. Tämä tapahtuu yleensä aamuöisin ja monesti sen jälkeen, kun olen käynyt vessassa. Yöuni on muutenkin katkonaista. Lonkkia välillä jomottaa ja aamulla ei jomotuksesta enää ole tietoakaan.

Mielen on vallannut tietynlainen alakulo. Saavuttamattomat asiat painavat mielessä. Stressaan tulevia tapahtumia ja pelkään muutoksia elämässäni.

Välillä poskia alkaa kuumottamaan. Joskus olen tuntenut pikaisesti kuuman aallon. Ainakin luulen niin.

Menkat tulevat vielä. Ovat kyllä niukentuneet ja kierto on ollut lyhyehkö jo 10 vuotta. Yhden kerran on kierto jäänyt väliin.

Paino ei laske, vaikka liikkuisin kuinka!

Onko tämä nyt vaihtareita ja milloin voi odottaa menkkojen loppuvan kokonaan?

7

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ).(

      Vaihtarit tulee silloin, kun viimeisestä mensuista on mennyt vuoden.

      Premenopaussissa mensut sekoilee ja kuumaolo voi tulla mensujen aikaan.

      • wgxwcty

        No ei nyt ihan noinkaan. Ei mikään itsestäänselvyys tuolla sinun kaavalla. Ihan vaan infoksi että kun omani loppuivat uudenvuoden aattona 2011 niin helmikuussa 2012 alkoi jo järkyt hikoilut ja unettomuus. Ja siitä lähtien on mensut pysyneet poissa mutta kaikki vaihtarivaivat on olleet ennekuin hormonikorvauksen alotin.


    • Huoh66

      Kuulostaa tutulta nuo aamuöiset unihäiriöt, poskien kuumotukset, huumat aallot (hikoilu etenkin yöllä). Lisäksi epämääräisiä nivelkipuja, jäykkyyttä, satunnaisia rytmihäiriöitä, väsymystä, mielialavaihteluita, runsastuneita ja myös niukentuneita vuotoja...Ikää nyt 48 ja oireisto alkoi oikein ryminällä 2 vuotta sitten.

    • Ehkä...

      Voi olla hyvinkin, mutta voi olla muutakin. Kaamos ainakin aiheuttaa noita samoja.

    • Johanna2--

      Itse täällä mietin, että mikäköhön omien vaivojeni syy on. Olen "vasta" 44v. Olen jo pitkään hikoillut hurjasti hormoonien tahtiin öisin. ts. ovis, ja ennen kuukautisia muutamina öinä uitiin hiessä. Sitten menkat, jotka ovat aina olleet aika säännölliset muuttuivat niin, että välilä muutamanpäivän kestävä ns. normi vuoto, välillä viikon ruskehtava tiputtelu, jonka jälkeen vuoto. Päivien määrä on heitellyt jo pitkään, ja tuo aikaväli, jona menkat tulivat. Nyt oli noin ovulaationaikaan selkeät kuumat aallot, kasvoille helähti, ja siitä alaspäin muualle vartaloon. Mutta kuukautisia ei ole tullut ollenkaan.

      Olen ollut kyllä työssä ja kotonakin viimeaikoina todella stressaantunut rahatilanteesta, yrittäjä olen, ja tämä aika on tosi kovaa, ei meinaa palkkaa jäädä itselle yhtään!! Perhekin on ,ja lapset juutri tuossa aikuisuuden kynnyksellä, jolloin esim. lapsilisä on loppunut, mutta kulutus jatkuu. Vaatimuksia siis kuuluu, ja olen ihan loppu siihen, että ollaan tyytymättömiä, ja nyt sitten tämä ainakin masentaa paljon. Tänäänkin jo itkin yksinäni kertaalleen, kun en voi kaikkia toiveita täyttää. Pitkällisesti tuli tuosta, mutta haen sillä sitä, että ressaantunut olen olut kovasti, ja nyt kuukautiset on olleet viimeksi syyskuussa......ei näy ei kuulu.

      Toisaalta mietin, pitäskö mennä käväseen lääkärissä, jos onkin jotain vakavampaa meneillään. Olin kuitenkin elokuussa työterveystarkastuksessa, jossa otettiin laajat verenkuvat, ja nämä oli ihan okei.

      Viesti varmaan vähän sekava, mutta tämä eka kirjoitus aiheesta, on vähän kuin purskahdus, kun ei oikeen kenenkään kanssa voi tätä asiaa jakaa. Onkohan mulla menossa tämä premenopaussi, vai mikä tän aiheuttas, Ikä vaan vähän mietityttää, mutta kun oon tosiaan vuosia jo harrastellu tuota hikoilua kuukautisten, ja oviksen aikaan.

    • mamikka

      Ihan hyvin voi kyseessä olla jo vaihdevuodet. Mene lääkäriin mittauttamaan hormoni-arvosi niin sillähän se selviää. Epäilen että laajassa verenkuvassa ei hormoniarvoja kuitenkaan mitata.

      Tuo muukin kuulostaa tutulta - sanoisinko "normaalia"naisen elämää. Saina saa olla huolissaan jostakin ja kun ei vaan jaksaisi. Yritä pärjätä :)

    • Hei!

      Alkavat vaihdevuodet voivat hyvin selittää oireesi, sillä yleensä oireilu alkaa jo ennen kuukautisten loppumista. Vaikka keskimääräinen suomalaisnaisen menopaussi-ikä on 51 vuotta, vaihtelua on hyvinkin 45 - 55 vuoden välillä.

      Mikäli olet epävarma tilanteesta, kannattaa varata aika gynekologille tai yleislääkärille. Epäselvissä tilanteissa diagnoosi voidaan varmistaa esim. follikkelia stimuloivaa hormonia (FSH) mittaavalla verikokeella. Halutessasi voit lukea tiiviin tietopaketin vaihdevuosioireista, tutkimuksista ja hoidosta esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/vaihdevuodet

      Tsemppiä alkutalveen toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe