Maisemakuvausobjektiivi

kameramies

Mikä olisi sopiva maisemakuvausobjektiivi NIKON D 7100:n . MIkä olisi sopiva kiinteäpolttovälinen?

6

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse käytän pääosin zoomeja, maisemiin ehkä 16 - 35mm F4 Nikkorilta tai yleisputkea 18 - 200 mm. Molemmilla maisema onnistuu.

      Jos primeä ajattelet niin Nikkorin 35 mm F1,8 voisi olla yksi ja toinen jossain 15 - 20 mm tienoilla.

      Itse ainakin olen kokenut maisemissakin VR toiminnan eduksi koska voi monesti käyttää hieman pienempää aukkoa varsinkin jos haluaa koko kuvan teräväksi. Jalusta on toinen oiva ratkaisu ja monopodkin auttaa suuresti, ehkä ainakin VR:n verran.

    • kiinteä

      Minusta maisemakuvaukseen paras kiinteä polttoväli DX-kennoiseen 16 mm (Esim Samyang 16mm f/2).

      Kuvanvakaimella ja automaattitarkennuksella ei ole näin lyhyellä polttovälillä maisemakuvauksessa muuta kuin haittaa.

      Jalustasta tms tuesta on usein hyötyä yömaisemissa ja kameran pitämiseksi juuri oikealla korkeudella.

      • Tietyissä maisemissahan tuo Dx kennoisen 16 mm on ihan kohdallaan jopa Fx kennollakin kuvatessa joskin siinä helposti alkavat reunat "taipua".

        Kiinteän kennon haittana pidän rajauksen joustamattomuutta koska aina ei ole mahdollista edes käyttää jalkazoomia paikallisten olosuhteiden vuoksi tai ajan vähyyden takia.

        Jokainen tietysti tamplaa tyylillään.


      • 920
        nikon_d90 kirjoitti:

        Tietyissä maisemissahan tuo Dx kennoisen 16 mm on ihan kohdallaan jopa Fx kennollakin kuvatessa joskin siinä helposti alkavat reunat "taipua".

        Kiinteän kennon haittana pidän rajauksen joustamattomuutta koska aina ei ole mahdollista edes käyttää jalkazoomia paikallisten olosuhteiden vuoksi tai ajan vähyyden takia.

        Jokainen tietysti tamplaa tyylillään.

        Tarkoitit varmaan kiinteän polttovälin......
        Maisemakuvauksessa jalkazoomi on aika hankala ststeemi. Jalkazoomi vaikuttaa 3-ulotteisessa maisemassa ratkaisevan paljon perspektiiviin, kuvan elementtien suhteelliseen kokoon ja sijoittumiseen kuva-alalla.
        Jalkazoomilla valitaan perspektiivi ja polttovälillä rajaus. Jälkeenpäin tehty rajauksen hienosäätö kuvankäsittelyssä on ihan hyvä juttu.


      • kiinteä
        nikon_d90 kirjoitti:

        Tietyissä maisemissahan tuo Dx kennoisen 16 mm on ihan kohdallaan jopa Fx kennollakin kuvatessa joskin siinä helposti alkavat reunat "taipua".

        Kiinteän kennon haittana pidän rajauksen joustamattomuutta koska aina ei ole mahdollista edes käyttää jalkazoomia paikallisten olosuhteiden vuoksi tai ajan vähyyden takia.

        Jokainen tietysti tamplaa tyylillään.

        Maisemakuvayksessa jalkazoomi erikoislaajakulmalla?
        Tuo kai kertonee ettet ymmärrä mitään maisemakuvauksesta eikä laajakulmaobjektiivista.
        Maisemakuvauksessa ei zoomailla vaan sijoitetaan kamera juuri oikeaan paikkaan (myös korkeussuuuntaan) ja laukaistaan oikealla hetkellä (valo).

        Olen kuvannut kaukaisia maisemia myös 85 ja 200mm/35 polttoväleillä. Milloinkaan ei ole ollut tarvetta zoomailla maisemaa.


      • kiinteä kirjoitti:

        Maisemakuvayksessa jalkazoomi erikoislaajakulmalla?
        Tuo kai kertonee ettet ymmärrä mitään maisemakuvauksesta eikä laajakulmaobjektiivista.
        Maisemakuvauksessa ei zoomailla vaan sijoitetaan kamera juuri oikeaan paikkaan (myös korkeussuuuntaan) ja laukaistaan oikealla hetkellä (valo).

        Olen kuvannut kaukaisia maisemia myös 85 ja 200mm/35 polttoväleillä. Milloinkaan ei ole ollut tarvetta zoomailla maisemaa.

        Tietysti voi jälkeenpäinkin kropata pois jotain mitä et siihen maisemaan halua mutta kun on hyvä zoom niin ei tarvitse välillä vaihdella noita muita laseja siihen rungon nokalle.

        Monet ovat eri mieltä mutta itse en oikein ole noihin kiinteisiin primeihin ihastunut vaikka niitä muutama onkin hallussa. Ne ovat makrokuvausta varten, lyhkäsempi ja vähän pidempi.

        Olen myös kuvannut kaukaisia maisemia, jopa niin kaukaisia, että on ensin pitänyt matkustaa tuhansia kilometrejä. Samat lasit ovat silti olleet käytössä kuin täällä lähelläkin kuvatessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe