Ponia harkitseva

mietinvaan

Oon 12 v tyttö ja mun entinen poni lopetettiin noin puoli vuotta sitten jalkavaivoihin se oli ihan järkyttävä isku mulle mää rakastin sitä niin paljon se oli mulle elämä ;( Mää en oo päässy siitä vieläkään yli ja itken itseni uneen melkei joka yö :( No, nyt kuitenki asiaan. Eli harkinnassa olisi uusi poni esteille. Mietin vaan, että kannataako minun ottaa noin 140cm ponia kun oon ite 150cm ja 45kg? En haluaisi että kasvan heti yli ja joutuisin luopumaan ponista, eli olisi järkevämpää kai ottaa 150-160cm hevonen mutta en halua. Rakastan poneja ylikaiken enkä tykkää ratsastaa isoilla hevosilla. Kysymykseni siis: Kannattaako ottaa noin 140 cm ponia? Kuinka pitkä ja painava voi vielä sellaisella ratsastaa? Koska jos kasvan yli heti niin poni jää täysin hyödyttömäksi enkä tahdo sitä :(

12

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suzu

      Oot just nyt kasvuiässä eli tulet kasvamaan seuraavien vuosien aikana, jolloin 140cm poni jäisi pian pieneksi.. En ymmärrä miksi lapsien on joskus niin hankalaa vaihtaa poneista hevosiin, toisaalta kun sinulla on ollut poni aiemmin niin voi jo silloin olla hankalaa vaihtaa hevosiin => se ei jotenkin tunnu oikealta varmaankin? Mutta toisaalta eihän 150-160cm ole vielä edes iso hevoseksi? Kun aletaan puhumaan yli 170cm niin sit voi jo sanoo et on iso hevonen tai ainakin korkea.. Ja useimmiten hevosillahan on tasaisemmat askeleet kuin poneilla ja ne on koulutettu myös useimmiten paremmin kuin pienten lasten ratsut. Eli mielummin ostaisit n.150-160cm hevosen kuin ponin joka jäisi pian pieneksi..
      Ja muistathan että hevoset ovat laumaeläimiä eli kavereita pitää olla :) mutta sinulla on ilmeisesti jo aiempaa kokemusta poneista niin tiedät varmaan jo perusjutut :D
      Ja älä pelkää hevosia, koska nekin ovat todella mukavia ja hauskoja niillä pääsee nopeampaa kuin pikkuponeilla ja pystyt hyppimään korkeampia esteitä

      • suzu

        Ja suruvalitteluni ponisi puolesta. Koita ajatella niin että se laukkaa nyt vihreämmillä laitumilla, ilman kipuja ja muistelee sinua lämmöllä elää sun sydämessä muistona vielä kauan ja aikahan kultaa muistot


    • Kasiro

      Olen samaa mieltä kuin Suzu, pieni hevonen on parempi. Eihän pieni hevonen ole kuin 10 - 15 cm korkeampi kuin iso poni. Tulet kasvamaan ponista yli ennen pitkää koska olet nyt jo 150 cm:nen.
      Ponilla ratsastamisessa ei ole kyse niinkään ratsastajan pituudesta kuin painosta. Tosin kovin pitkä, vaikkakin laiha, ratsastaja on aika hassun näköinen pienen ponin selässä eikä hän saa ponin kyljestä kunnon tukea.
      Minäkin otan osaa ponisi vuoksi mutta valitettavasti tuokin on yksi hevosen omistajuuteen kuuluvista asioista. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa että helppoa se ei ole eikä siihen koskaan totu.

    • aloittaja1

      Kiitos vastauksista! Meillä on kaksi hevosta jo pihassa 155cm ja 160cm ja en jotenkin tunne omakseni ratsastaa niillä kun olen koko elämän poneilla mennyt... Haluaisin todellakin ponin mutta en halua että se seisoo tarhassa loppuelämän kun en sillä pysty ratsastamaan... Että kai päädyn pieneen hevoseen vaikka en sellaisista niin paljon pidäkkään :/ Ponilla on paljon kivempi mielestäni mennä esim esteitä kun se kääntyy nopeampaa ja on näppärä pysäyttää ym. Mutta kai pitää vaan tottua hevosiinkin :D

    • voit1

      Mielestäni voit ottaa sen kokosen ponin et kasva pitkään aikaan siitä yli :)

    • Kasiro

      Kevytrakenteinen pieni lämminverinen ( minulla 3/4 osa arabi ) kääntyy yhtä nopeasti kuin ponitkin, voin kokemuksesta kertoa. Hevosen voi opettaa tekemään nopeita käännöksiä ja hevonen pitää siitä että se joutuu tekemään muutakin kuin suoria linjoja. Hevoselle äkkikäännökset ja äkkipysäytykset ja äkkilähdöt ovat hauskaa vaihtelua. Se vaan saattaa innostua sellaisista harjotuksista vähän liikaakin, voi tulla ilopukkeja.
      Samoin hevonen kannattaa opettaa hyppäämään esteitä myös vinoon, siten voittaa ajassa useita sekunteja

    • aloittaja1

      Joo okei, voisin harkita jotain arabiristeytystä tms kun en ainakaan mitään suokkia halua, meillä on yksi suokki enkä tykkää yhtään mennä sillä. Pieni ja kevytrakenteinen heppa vois olla se mun juttu :)

    • TIETTY

      Tottakai voit ottaa ponin. Pystyyhän aikuisetki sellasilla ratsastaa nii mikset vois XD

    • kyl kui

      samaa mieltä ku edelline ;)

    • poniratsastaja

      148cm poni käyttöön, se on siinä. Mulla on 148 cm korkea poni ja oon 165/60. Joten teille tulisi vielä paljon hyviä kokemuksia ja kommelluksia! :)

    • aloittaja1

      Joo yks semmone ois tässä myynnissä ja vakavasti harkitsen ;)

      • 15v ent. hevosenomistaja

        Soti nyt jos ärsyynnyn julkisesti . Tämä on kuitenkin oma mielipiteen -.-
        Otan osaa ponisi kuolemaa sillä itelläni on vähän samat tilanteet. Mutta poikkeuksia ovat että minulla oli suuri suokki. Eikä se kyllä kääntyilly yhtään jäykemmin kuin ponit.
        Pienestä pitäen minut opetettiin ehkä jopa inhoamaan poneja ja suuria ratsastuskouluja jne..
        Mutta nyt esitän kysymyksiä sinulle aloittaja!
        1: miksi hitossa isot hevoset ei oo kivoja. Ne on kiltimpiä , tasaisempia yms..?
        2:Mitä teet kun et voikkaan ratsastaa poneilla. Lopetatko ratsastuksen?
        3: jos haluaa kehittyä on pakko oppia sopeutumaan "yhteen" hevosen kuin hevosen kanssa tai pidettävä se ainakin tavoitteena. Etkö halua edistyä?
        4:haluatko joskus edistyä "suurille kilpakentille" Astin.? Siellä ei ratsastella olympia kisoissa poneilla paljon jos olet sattunut huomaamaan :D

        Ja vastauksia sinulle.
        1:ehdottomasti hankittiin isomman hevosen jos minulta kysytään..
        2:suosittelisin sinulle noin 150-165cm suomenhevosta monipuolisuutensa vuoksi ikähaarukalta 10-15v eli hevonen parhaassa iessä.

        huom: älä tee sitä virhettä että ostat 3 vuotiaan remontin ja ajattelet "saan olla senkaa pidempää 20v se kuitenkin kuolee." ota huomioon että voi elää jopa yli 30 vuotiaaksi. Ohella eli 29v ja vielä silloinkin hyppäsin 60cm ja vedon reippaita maastoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe