Kansalaisaloite aborttien tekemisiin liittyen

aborteista

Elämän päätöstilanteita koskeva kansalaisaloite on käynnissä. Sen voi itse kukin allekirjoittaa, jos näkee sen hyväksi. Aloite on kerännyt jo 44 000 nimeä, mutta vielä 6000 nimeä puuttuu 50 000:sta, jotka tarvitaan, jotta aloite etenisi eduskuntaan. Nimien keruuaika päättyy 23.11.2014. Kansalaisaloite löytyy osoitteesta https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860

Aloitteessa esitetään, että lääkärit, sairaanhoitajat, lähihoitajat ja kätilöt saisivat oikeuden päättää siitä, haluavatko vakaumuksensa pohjalta osallistua aborttien tekemiseen vai rajataanko kyseiset toimenpiteet heidän työtehtäviensä ulkopuolelle. Kansalaisaloitteen laittoivat alulle eräät kätilöt ja gynekologit eri puolilta Suomea, joista osa oli lopettanut työt terveydenhuoltoalalta kun työterveys meni tehdessä asioita, joista he kokivat suurta syyllisyyttä. He eivät ole kieltämässä abortteja, vaan vaatimassa vain sitä, että terveydenhuollon henkilöstöllä olisi oikeus päättää työtehtäviensä sisällöstä toisen ihmisen elämän päättämistä koskevien tehtävien osalta. Ja että aborttitehtävät jätettäisiin vain niiden ihmisten tehtäväksi, joiden omatunto ei abortteja vastaan ole. Poikkeuksena kuitenkin tilanteet, joissa äidin henki on vaarassa.

Mitä ajatuksia tuosta kansalaisaloitteesta herää?

Alla erään kansalaisaloitteen alullelaittajan kertomus siitä, miksi itse ei enää voi toimia kätilönä:

"Erään kerran minulle oli jaettu potilaaksi nainen, jolla oli lähes 23 raskausviikkoa täynnä. Koin erittäin vaikeaksi annostella keskeytyslääkkeet potilaan emättimeen, koska tunsin, että käytännössä olen päättämässä vauvan elämän. Näin kuitenkin tein ja vielä oman vuoroni aikana sikiö syntyi, kaikkien kauhuksi elävänä. Hän päästi ensihuutonsa ilmoille, heilutteli käsiään ja yritti vimmatusti tehdä hengitysliikkeitä. Pyysin apua lastenlääkäriltä, joka oli viereisessä huoneessa ja kysyin, mitä teemme. Hän totesi, että emme voi tehdä mitään, koska kyseessä on myöhäinen raskaudenkeskeytys. Samalla hän lisäsi, että on eettisesti todella arveluttavaa keskeyttää tällaisia myöhäisiä raskauksia, kun samanaikaisesti raskausviikoiltaan saman ikäisiä sikiöitä elvytetään ja jää henkiinkin ennenaikaisissa synnytyksissä.

Odotimme sitten, että vauvan elonmerkit hiipuisivat ja niin tapahtuikin noin kymmenen minuutin kuluttua. Perhe oli todella järkyttynyt ja niin olin minäkin. Kävin työpaikkapsykologin kanssa juttelemassa kaksi kertaa ja hän totesi, että minulla on posttraumaattinen stressireaktio. Hän totesi, että koska oman vakaumukseni ja eettisen näkemykseni mukaan abortit ovat surmaamista, on erittäin vaarallista pakottaa minut työntekijänä sellaisiin työtehtäviin. Työntekijän henkinen terveys vaarantuu, jos joutuu toimimaan syvää vakaumustaan vastaan.

Tämän tapauksen jälkeen en ole enää pystynyt toimimaan kätilön työssä, sillä en aio enää koskaan osallistua keskeytyksiin. Olen nykyään vaihtanut alaa."

2

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksia herää

      Suomen lainsäädännössä määritellään abortin ehdoista ja muista sellaisista toimenpiteistä. Lääkäri, kätilö tai sairaanhoitaja ei voi päättää, mitä lain määrämiä toimenpiteitä hän suostuu tekemään tai valikoida itsellen mieluisia työtehtäviä, paitsi valitsemalla ammatin ja työpaikan. Lääkärillä ja sairaanhoitajalla on erittäin hyvä mahdollisuus hankkiutua sellaiseen työpaikkaan, jossa ei tehdä abortteja lainkaan. Jos haluaa vähentää entisestäänkin myöhäisiä abortteja, niin lainsäädäntö on ainoa tie siihen. Eikö suurin osa myöhäisistä aborteista tehdäkin erittäin vaikeasti sairaille sikiöille, joiden sairaus selviää vasta siinä vaiheessa raskautta?

      Kukaan ei varmasti ole iloinen abortin tekemisestä, ei yksikään hoitaja tai lääkäri eikä kukaan, joka itse tekee abortin. Abortteja voidaan vähentää vähentämällä ei-toivottuja raskauksia esimerkiksi parantamalla ehkäisyä ja tukemalla lapsiperheitä vaikeuksissa. Kieltolakia on Suomessa jo kokeiltu, eikä se ehkäissyt abortteja, vaan niitä oli itse asiassa enemmän kuin nykyään. Nykyään abortin saa käytännössä aina raskauden alussa, mutta silti Suomessa on muihin maihin ja omaan menneisyyteensä verrattuna pienet aborttiluvut. Se johtuu luultavasti ehkäisyn hyvästä saatavuudesta, koulujen sukupuolivalistuksesta ja sosiaaliturvasta.

      Aikoinaan Suomessa moni lääkäri katsoi, että ehkäisy oli hänen vakaumustaan vastaan ylipäänsä tai ainakin naimattomien naisten kohdalla, ja täten kieltäytyi antamasta e-pillerireseptejä. Tästä aiheutui ei-toivottuja raskauksia ja puoskariabortteja. Saako mielestäsi kuka tahansa kieltäytyä mistä tahansa, jos perustelee sen vakaumuksella? Miksi abortti olisi ainoa asia, missä voi vedota vakaumukseen? Miten olit käytännössä ajatellut järjestää palveluiden saatavuuden, jos työntekijät saavat itse valita mitä hommia haluavat hoitaa? Jos aborttia ei saa raskauden alkuvaiheessa puuttuvan työvoiman takia, niin sehän juuri voi aiheuttaa myöhäisten aborttien lisääntymistä.

      http://www.hs.fi/sunnuntai/a1361591410746

      • Viena-Ella

        Olipa hyvä kirjoitus. Olen täysin samoilla linjoilla. Kätilön ja kaikkien muidenkin täytyy valita sellaisia töitä, missä ei joudu vakaumustaan vastaan toimimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe