Asuvainen Pyhä Henki

varpunen..

Mitä tarkoittaa sanonta asuvainen Pyhä Henki? En löydä Raamatusta sellaista. Sitä kuitenkin käytetään saarnoissa, joten jotakin sillä tarkoitetaan. Voisiko joku kertoa?

Vai onko kyseessä jonkinlainen sumutus ja hämäys, että "vain tässä seurakunnassa Pyhä henki on asuvaisena." Eikö se ole kuitenkin niin, että Pyhä Henki liikkuu, missä tahtoo, ja sitä ei ihmisvoimin voi määräillä asettumaan.

Mitä olette mieltä siitä, onko nykyinen el-oppi tiukan eksklusiivinen? Minusta sitä ei täysin selkeästi tuoda esiin, mutta aika ajoin varoitellaan "väärillä tulilla lämmittelystä" jne.

68

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+7#

      varpunen.. 15.11.2014 22:39

      "Mitä olette mieltä siitä, onko nykyinen el-oppi tiukan eksklusiivinen? Minusta sitä ei täysin selkeästi tuoda esiin, mutta aika ajoin varoitellaan "väärillä tulilla lämmittelystä" jne. "

      Tuntuu oppi menneen ainakin osalle seurakuntaa perille.
      Sen perusteella on jo vuosikymmeniä opastettu muita sille toiselle portille.

      • selvä ero on siinä

        Niin taivaan portille ei helvetin portille niin kuin jotkut sitä haluaisivat tehdä ja muuttaa kristillisyyttä.


      • 14-13
        selvä ero on siinä kirjoitti:

        Niin taivaan portille ei helvetin portille niin kuin jotkut sitä haluaisivat tehdä ja muuttaa kristillisyyttä.

        Niinpä, kristillisyyden muuttaminen on nyt pop.
        Suomen paavit sp ja sk ovat viemässä herätysliikettä sellaiseen erottautumisen suuntaan, että tulet haetaan h...tistä.
        Seurakunnassa on aina varotettu uusista asioista, mutta tämän logiikan vastaisesti nyt tämä sakramenttiporukka toimii.
        Hajoittaminen ja helvettiin tuomitseminen on myös tullut sisäänpäin lakaisun tilalle.


      • totuus on se
        14-13 kirjoitti:

        Niinpä, kristillisyyden muuttaminen on nyt pop.
        Suomen paavit sp ja sk ovat viemässä herätysliikettä sellaiseen erottautumisen suuntaan, että tulet haetaan h...tistä.
        Seurakunnassa on aina varotettu uusista asioista, mutta tämän logiikan vastaisesti nyt tämä sakramenttiporukka toimii.
        Hajoittaminen ja helvettiin tuomitseminen on myös tullut sisäänpäin lakaisun tilalle.

        Totuus on kuitenkin se että kirkko on niin paljon poikennut raamatun opista että sitä ei voi hyväksyä mutta me haluamme pysyä raamatussa.
        Voitte itse miettiä mitä irja ja kari opettaa onko se raamattuun pdrustuva.
        eh teki mutkan ja sille tielle jäi


      • varpunen..
        totuus on se kirjoitti:

        Totuus on kuitenkin se että kirkko on niin paljon poikennut raamatun opista että sitä ei voi hyväksyä mutta me haluamme pysyä raamatussa.
        Voitte itse miettiä mitä irja ja kari opettaa onko se raamattuun pdrustuva.
        eh teki mutkan ja sille tielle jäi

        Haluatko ottaa kantaa kysymykseeni asuvaisesta Pyhästä Hengestä?


    • isot napit

      Ja tuttuun tapaan mitään asioita ei selitetä, ei tietenkään, koska on parempi jättää kaikki mysteeriusvan peittoon, niin jää aina jokin takaovi auki josta luikahtaa pakoon kun meinaa kaikenmailman harhat paljastua tavan istujalle ja talkoolaiselle.

    • Termit: Asuvainen eli asuva ja vaikuttavainen eli vaikuttava, ovat termit, jotka ovat syntyneet ilmiöiden selittämistarpeesta. Täytyy jotenkin pätevöittää itsensä ja vähätellä toista, kun Pyhän Hengen vaikutus jaetaan tällä tavalla.

      Ehkä asiat ovat juuri niin, että Pyhä Henki ilmestyy johonkin tilanteeseen ja vaikutta asioita. Nyt kuitenkin ongelma syntyy siinä, jos Pyhän Hengen asumiselle aletaan antaa rajoja. Hän asuu vain meillä, muualla vain vierailee saamatta aikaan pysyviä tuloksia. Aihealue on niin arka, ettei olisi hyvä paljon käsitellä.

      • varpunen..

        "..ongelma syntyy siinä, jos Pyhän Hengen asumiselle aletaan antaa rajoja. Hän asuu vain meillä, muualla vain vierailee saamatta aikaan pysyviä tuloksia."

        Lähdin pohtimaan asiaa, koska Raamattu ei puhu asuvaisesta Pyhästä Hengestä. En ole itse ainakaan löytänyt, joten laittakaa ihmeessä Raamatun paikka jos tiedätte., mistä Raamatunkohdasta tässä on kyse.

        Minäkin tulkitsen niin, että määritelmä antaa Pyhälle Hengelle jonkinlaisen rajoituksen tai toisaalta muualla liikkuessaan ei Pyhä Henki saisi mitään aikaan. Minusta ajattelutapa edustaa hengellistä pöyhkeyttä ja myös epäuskoa. Päästäisiinkö tästä asiasta eroon tai edes keskustelemaan?


      • 10+9

        Muualla Pyhä Henki vain vierailee...

        Kuuntelin saarnasta kohdan: "....kaukaisilla maillakin monia kristityitä tapetaan Jeesuksen nimen ulkoisen tunnustamisen tähden...

        Lainaus on muistinvarainen eikä varmaan aivan sanatarkka. Asia oli kuitenkin näin.

        Miten tämä pitäisi ymmärtää ? Mistä on peräisin, että kyseiset marttyyrit eivät tunnusta sydämen uskolla Jeesusta?

        Siis, miten voimme päätellä, että heillä ei olisi Pyhää Henkeä?

        Minua haittasi tuo asia. Ensinnäkin, kun ihmisen henkeä uhataan Jeesuksen nimen tunnustamisen tähden, niin jos ei ole uskoa, niin saattaa käydä kuin Pietarille, joka sanoi paljon helpommassa tilanteessa: "En tunne sitä miestä."

        Muutenkin: Eikö meidän pitäisi pidättäytyä sanomasta käsitystämme toisen uskosta?

        Gunnar Jönsson sanoi aikanaan: "Emme ota kantaa toisten ihmisten uskoon, joita emme tunne, vaan puhumme siitä, mitä olemme itse sydämissämme kokeneet."

        Miksi nyt otetaan kantaa Kiinassa elävien, Jeesusta Vapahtajakseen tunnustavien uskoon?


      • teu,
        10+9 kirjoitti:

        Muualla Pyhä Henki vain vierailee...

        Kuuntelin saarnasta kohdan: "....kaukaisilla maillakin monia kristityitä tapetaan Jeesuksen nimen ulkoisen tunnustamisen tähden...

        Lainaus on muistinvarainen eikä varmaan aivan sanatarkka. Asia oli kuitenkin näin.

        Miten tämä pitäisi ymmärtää ? Mistä on peräisin, että kyseiset marttyyrit eivät tunnusta sydämen uskolla Jeesusta?

        Siis, miten voimme päätellä, että heillä ei olisi Pyhää Henkeä?

        Minua haittasi tuo asia. Ensinnäkin, kun ihmisen henkeä uhataan Jeesuksen nimen tunnustamisen tähden, niin jos ei ole uskoa, niin saattaa käydä kuin Pietarille, joka sanoi paljon helpommassa tilanteessa: "En tunne sitä miestä."

        Muutenkin: Eikö meidän pitäisi pidättäytyä sanomasta käsitystämme toisen uskosta?

        Gunnar Jönsson sanoi aikanaan: "Emme ota kantaa toisten ihmisten uskoon, joita emme tunne, vaan puhumme siitä, mitä olemme itse sydämissämme kokeneet."

        Miksi nyt otetaan kantaa Kiinassa elävien, Jeesusta Vapahtajakseen tunnustavien uskoon?

        ""10´ 9""

        Koska on suurenpi synti olla ottamatta , siihen kantaa .?


      • 14+2
        teu, kirjoitti:

        ""10´ 9""

        Koska on suurenpi synti olla ottamatta , siihen kantaa .?

        Mutta GJ jätti ottamatta kantaa.

        Siitä tuli kuulijoille hyvä tunne. Jumalan ja Jeesuksen asema säilyi paikallaan. Jumala tekee vieläkin ihmeitä. Niin meidän keskuudessa, kun muuallakin.

        Uskon, että GJ:n puhe oli silloin Pyhän Hengen johdattamaa ja Raamatun mukaista.

        Silloin on aina niin, että Raamattu vahvistaa puheen.

        Silloin, kun mielipidettä tukee vain vakuuttelu, että asiaa on koeteltu suurilla lahjoilla, niin tarvitsee tarkastella asiaa myös Raamatun esimerkkien valossa. Sekä alkuaikojen tilanteita vertaamalla. Miten oli Lutherin alkaessa toimintansa. (Voimme uskoa Pyhän Hengen johdattaneen häntä).

        Miten toimi Pehr Brandell, kun hänen paikkakunnallaan kirkko täyttyi sunnuntaisin lukijaisliikkeen sinne kerääntyessä. (Mm. Lapin Maria)

        Miten toimi Lestadius. Erotteliko hän ihmisiä sen mukaan, mihin yhdistykseen he kuuluivat..


    • Asian juuret ovat ehkä kahdessa tapahtiumassa, jotka on raamattuun kirjattuna. Ensimmäinen joka vaikuttaa on tapahtuma lukittujen ovien takana.Jeesus ilmestyy ja puhaltaa sanoen: Ottakaa Pyhä Henki...


      Toinen tapahtuma on samassa huoneessa tapahtunut Hengen vuodatus. Näiden kahden tapauksen selittäminen on osoittautunut ongelmaksi. Mitä tapahtui ensin ja mitä sitten. Ehkä Jeesuksen puhallus koetaan vaikuttavaisena ja helluntai asuvaisen tulemisena.

      • varpunen..

        Jatkan asuvaisuuden pohdintaa vielä vähän. Sanotaan, että ihmisen sydämeen ei mahdu kahta herraa samanaikaisesti. Kuitenkin on vissi asia, että ihminen jatkaa synnin vaikutuksen alaisena, langeten vähän väliä siitäkin huolimatta, että hän on saanut uskon sydämelleen.

        Kysymys kuuluukin, muuttaako asuvainen Pyhä Henki aina silloin pois ihmisen sydämestä? Vaikuttaa aikamoiselta edestakaisin menemiseltä ja tulemiselta. Lieneekö Jumala tätä näin tarkoittanut.

        Jotenkin yksinkertaisempaa ja selkeämpääkin on ajatella, että ihminen tunnustaa rehellisesti syntisyytensä, mutta Pyhän Hengen voimasta ilmoittaa velanmaksajaksi Vapahtajan. En siis itse ajattele Pyhän Hengen muuttavan mihinkään, vaan tekevän työtä meissä jatkuvasti. Välillä vain kuulemme äänen huonommin tai valikoivammin.


      • ????
        varpunen.. kirjoitti:

        Jatkan asuvaisuuden pohdintaa vielä vähän. Sanotaan, että ihmisen sydämeen ei mahdu kahta herraa samanaikaisesti. Kuitenkin on vissi asia, että ihminen jatkaa synnin vaikutuksen alaisena, langeten vähän väliä siitäkin huolimatta, että hän on saanut uskon sydämelleen.

        Kysymys kuuluukin, muuttaako asuvainen Pyhä Henki aina silloin pois ihmisen sydämestä? Vaikuttaa aikamoiselta edestakaisin menemiseltä ja tulemiselta. Lieneekö Jumala tätä näin tarkoittanut.

        Jotenkin yksinkertaisempaa ja selkeämpääkin on ajatella, että ihminen tunnustaa rehellisesti syntisyytensä, mutta Pyhän Hengen voimasta ilmoittaa velanmaksajaksi Vapahtajan. En siis itse ajattele Pyhän Hengen muuttavan mihinkään, vaan tekevän työtä meissä jatkuvasti. Välillä vain kuulemme äänen huonommin tai valikoivammin.

        Daavid sanoo katumuspslamissa 51 näin:

        "11. Peitä kasvos minun synneistäni, ja pyyhi pois kaikki pahat tekoni.
        12. II. Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja anna minulle uusi vahva henki.
        13. Älä heitä minua pois kasvois edestä, ja älä minulta ota pois sinun Pyhää Henkeäs."

        Oliko Daavid siis vailla Pyhää Henkeä, kun teki syntiä - tässähän sanotaan, että "älä ota pois..." Ei Pyhä Henki tietenkään vienyt häntä synnin tekoon eikä sallinut eikä hyväksynyt sitä, mutta Daavid ummisti silmänsä ja korvansa Pyhän Hengen äänelle ja totteli toista ääntä.

        Lohdullinen virsi tämä, kertoo Pyhän Hengen merkityksestä:

        1.
        Pyhä Henki, lohduttaja,
        valon lähde ainoa,
        Pyhä Henki, puolustaja,
        sydämeni taivuta.
        Tee se temppeliksesi,
        että huokaukseni
        Herran puoleen nousta voisi,
        niin kuin pyhä tahtos oisi.

        2.
        Sinä olet Henki Herran,
        paras lahja Jeesuksen,
        jonka lupasi hän kerran
        ohjaajaksi omilleen,
        lunastuksen sinetti,
        toivon varma ankkuri,
        Sanan vahva todistaja,
        lupauksen kirkastaja.

        3.
        Lähde armon, rakkauden,
        Henki taidon, totuuden,
        lahjoittaja elon uuden,
        lohduttaja sydämen,
        hengelleni todista,
        että kuulee Jumala
        minua kuin isä lastaan,
        eksynyttä juoksee vastaan.

        4.
        Niin kuin kaste kedoillemme
        vuotanut on taivaasta,
        niin myös, Henki, sieluillemme
        taivaan vihma vuodata.
        Täytä meidät lahjoilla,
        pelastuksen armolla.
        Avaa sydän Kristukselle,
        anna rauha sydämelle. 5.
        Sinä tunnet ihmeet taivaan,
        salaisuudet Jumalan.
        Anon, taitamaton aivan,
        että oikein vaellan.
        Saata Herraa tuntemaan,
        neuvojansa seuraamaan.
        Sanan anna johtaa meitä
        karttaaksemme synnin teitä.

        6.
        Sinä tahdot puhtautta,
        Pyhä, pyydät pyhyyttä,
        vihaat synnin saastaisuutta,
        vilppiä ja vääryyttä.
        Pyhitä siis mieleni,
        sydämeni, sieluni,
        puhdista se majaksesi
        sinun siinä ollaksesi.


      • aikamoista sekoilua
        ???? kirjoitti:

        Daavid sanoo katumuspslamissa 51 näin:

        "11. Peitä kasvos minun synneistäni, ja pyyhi pois kaikki pahat tekoni.
        12. II. Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja anna minulle uusi vahva henki.
        13. Älä heitä minua pois kasvois edestä, ja älä minulta ota pois sinun Pyhää Henkeäs."

        Oliko Daavid siis vailla Pyhää Henkeä, kun teki syntiä - tässähän sanotaan, että "älä ota pois..." Ei Pyhä Henki tietenkään vienyt häntä synnin tekoon eikä sallinut eikä hyväksynyt sitä, mutta Daavid ummisti silmänsä ja korvansa Pyhän Hengen äänelle ja totteli toista ääntä.

        Lohdullinen virsi tämä, kertoo Pyhän Hengen merkityksestä:

        1.
        Pyhä Henki, lohduttaja,
        valon lähde ainoa,
        Pyhä Henki, puolustaja,
        sydämeni taivuta.
        Tee se temppeliksesi,
        että huokaukseni
        Herran puoleen nousta voisi,
        niin kuin pyhä tahtos oisi.

        2.
        Sinä olet Henki Herran,
        paras lahja Jeesuksen,
        jonka lupasi hän kerran
        ohjaajaksi omilleen,
        lunastuksen sinetti,
        toivon varma ankkuri,
        Sanan vahva todistaja,
        lupauksen kirkastaja.

        3.
        Lähde armon, rakkauden,
        Henki taidon, totuuden,
        lahjoittaja elon uuden,
        lohduttaja sydämen,
        hengelleni todista,
        että kuulee Jumala
        minua kuin isä lastaan,
        eksynyttä juoksee vastaan.

        4.
        Niin kuin kaste kedoillemme
        vuotanut on taivaasta,
        niin myös, Henki, sieluillemme
        taivaan vihma vuodata.
        Täytä meidät lahjoilla,
        pelastuksen armolla.
        Avaa sydän Kristukselle,
        anna rauha sydämelle. 5.
        Sinä tunnet ihmeet taivaan,
        salaisuudet Jumalan.
        Anon, taitamaton aivan,
        että oikein vaellan.
        Saata Herraa tuntemaan,
        neuvojansa seuraamaan.
        Sanan anna johtaa meitä
        karttaaksemme synnin teitä.

        6.
        Sinä tahdot puhtautta,
        Pyhä, pyydät pyhyyttä,
        vihaat synnin saastaisuutta,
        vilppiä ja vääryyttä.
        Pyhitä siis mieleni,
        sydämeni, sieluni,
        puhdista se majaksesi
        sinun siinä ollaksesi.

        Daavidin ajasta on turha puhua. Pyhä Henki vuodatettiin maan päälle vasta 1000 vuotta myöhemmin Jeesuksen noustua taivaaseen, kuolleista ylösnousemisensa jälkeen.


      • ????
        aikamoista sekoilua kirjoitti:

        Daavidin ajasta on turha puhua. Pyhä Henki vuodatettiin maan päälle vasta 1000 vuotta myöhemmin Jeesuksen noustua taivaaseen, kuolleista ylösnousemisensa jälkeen.

        Hmmm... Olisiko Daavid ollut sitten harhassa jotenkin, kun tuommoisia meni sanomaan?

        Poika on ollut ennen aikojen alkua, Hänen kauttaan on kaikki luotu - eikö siis Pyhä Henki olisi ollut myös o silloin olemassa?


      • 17+4
        ???? kirjoitti:

        Hmmm... Olisiko Daavid ollut sitten harhassa jotenkin, kun tuommoisia meni sanomaan?

        Poika on ollut ennen aikojen alkua, Hänen kauttaan on kaikki luotu - eikö siis Pyhä Henki olisi ollut myös o silloin olemassa?

        Kun olemme joutuneet syntiin, niin eikö se ole juuri Pyhä Henki, joka omantuntomme kautta meitä muistuttaa siitä lempeästi.

        Kyllä omavanhurskauskin muistuttaa, mutta se haluaisi ottaa uskon pois.

        Kyllä se on Pyhän Hengen ääni, joka meitä kehottaa parannukseen.


    • ilo kiitos & ylistys

      :-) esikoislestadiolaisuuden "yhteistä" ymmärrystä.

      Raamatussa kulkee nimellä "Kristuksen sana".

      Room. 10:16-17 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"

      Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

      Kol. 3:15-17 Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset. Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.

      Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä,
      ***) kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä,
      kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

    • Pyhä Henki on Jumalan henki, joka tulee asumaan ihmiseen uskoontulemisen yhteydessä. Se on samaa kuin Jeesuksen puhallus lukittujen ovien takana. Uskova ei voi olla elävä sielu ilman Jumalan Henkeä. Meidätn täyutyy kuitenkin hyväksyä yksi asia, joka liittyy uskossa kasvamiseen.

      Niinkuin luonnollisessa syntyässä lapsi todetaan eläväksi henhityksestä ja jsoksu kai myös parkumisesta. Kuitenkaan hän ei ole sellaisenaan valmis elämään. Hän tarvitsee toimenpiteitä, että hänet puhdistetaan ja puetaan lämpimiin vaatteisiin.

      Sitten ajan kanssa lapsi oppii asioita emmekä luonnolliselta lapselta odota muuta kuin, että hän elää, syö ja täyttää vaippansa. Samoin me hengellisinä lapsina opimme tunnistamaan lihan vaikutuksia itsessämme ja saamiemme neuvojen mukaan annamme niitä ominaisuuksia ristille Kristuksen kanssa. Vaellus ei siis ole täydellistä, mutta Pyhä Henki kasvattaa jokaista yksilöllisesti Kristuksen kuvan kaltaisuuteen.

      • Olavi Peltola

        Paavali teki yllättävän kysymyksen muutamille opetuslapsille Efesossa: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" (Apt 19:2). Jos otamme tämän Paavalin kysymyksen irralleen muusta Raamatun opetuksesta, se näyttää viittaavan sellaiseen ahdistavaan ja mielettömään mahdollisuuteen, että olen voinut tulla uskoon ja kuitenkin olen ilman Pyhää Henkeä!

        Mutta Jeesuksen tuntomerkkihän Johannes Kastajan mukaan oli juuri siinä, että hän kastaa Pyhällä Hengellä (Joh 1:33). Ahdistusta lisää vielä Apostolien tekojen kuvaus siitä, kuinka nämä Johannes Kastajan opetuslapset saivat Pyhän Hengen näkyvällä tavalla ja puhuivat kielillä. Hengen saaminen ja ulkonainen merkki näyttävät kuuluvan yhteen. Meidän on huomattava, että kyseessä oli Johannes Kastajan opetuslapset, ei kristityt.
        http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/teemat3c.htm


      • ihan valuu parrasta
        Olavi Peltola kirjoitti:

        Paavali teki yllättävän kysymyksen muutamille opetuslapsille Efesossa: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" (Apt 19:2). Jos otamme tämän Paavalin kysymyksen irralleen muusta Raamatun opetuksesta, se näyttää viittaavan sellaiseen ahdistavaan ja mielettömään mahdollisuuteen, että olen voinut tulla uskoon ja kuitenkin olen ilman Pyhää Henkeä!

        Mutta Jeesuksen tuntomerkkihän Johannes Kastajan mukaan oli juuri siinä, että hän kastaa Pyhällä Hengellä (Joh 1:33). Ahdistusta lisää vielä Apostolien tekojen kuvaus siitä, kuinka nämä Johannes Kastajan opetuslapset saivat Pyhän Hengen näkyvällä tavalla ja puhuivat kielillä. Hengen saaminen ja ulkonainen merkki näyttävät kuuluvan yhteen. Meidän on huomattava, että kyseessä oli Johannes Kastajan opetuslapset, ei kristityt.
        http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/teemat3c.htm

        Ahaa eli siis Jeesuskaan ei ollu tkristitty peltolan opin mukaan !?

        väkevät on teillä opettajat.


    • Efesossa oli kai sitten Johanneksen opetuslapsia. Asia on minulle tuttu sikäli, että Kupittaan seurakuntasalilla olin kerran kutsuttuna puhumaan Lähetyspysäkille..Aiheeksi annettiin kaste ja uusisyntyminen ja johdannoksi tuo raamatun kohta. Kun sitten puhuin rehellisesti niinkuin siinä sanotaan, että vedellä kastettiin Paavalin läsnäollessa toiseen kertaan ja sitten vielä tarvittiin kättenpäällepano ja silloin vasta Pyhä Henki tuli. Se jäikin sitten viimeiseksi kerraksi siellä. No sitä en tietenkään sure, koska jokainen koontuminen saa suvereenisti määrätä kuka puhuu eikä minulla sikäli ole mitään sanomista.

      • åitäs tietää kans

        Ellei tunne riittävästi Raamattua, tulee tällaisia vääriä johtopäätöksiä.
        Henkilöt joiden päälle Paavali kätensä laitto, eivät ollet Kristukseen
        kastettuja. Heidät oli JOhanneksen kasteella kastettu, siinä kasteessa
        ei saa Pyhää Henkeä, ei siis synny uudesti.


      • 4+17
        åitäs tietää kans kirjoitti:

        Ellei tunne riittävästi Raamattua, tulee tällaisia vääriä johtopäätöksiä.
        Henkilöt joiden päälle Paavali kätensä laitto, eivät ollet Kristukseen
        kastettuja. Heidät oli JOhanneksen kasteella kastettu, siinä kasteessa
        ei saa Pyhää Henkeä, ei siis synny uudesti.

        Miksi sinulla on noin valtavan ylimielinen asenne muita kirjoittajia kohtaan? Kyllä tuo vihneen esille ottama raamatun kohta puhuu aivan toisin. Kastetut Jeesuksen nimeen, eivätkä olleet saaneet Pyhää Henkeä.

        15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
        16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
        17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.

        PS.Mikä on åitäs?


      • äläpä hötköttele nyt
        4+17 kirjoitti:

        Miksi sinulla on noin valtavan ylimielinen asenne muita kirjoittajia kohtaan? Kyllä tuo vihneen esille ottama raamatun kohta puhuu aivan toisin. Kastetut Jeesuksen nimeen, eivätkä olleet saaneet Pyhää Henkeä.

        15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
        16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
        17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.

        PS.Mikä on åitäs?

        Nämä kaksi poikkeustapausta tiedetään Raamatussa apt. , mutta ne eivät ole yhteneväisiä Pietarin eikä Paavalin opetusten kanssa. Apostolien teot on
        Luukkaan kokoamia kirjoituksia. Kysymys on vanhoista teksteistä, mutta Pietarin ja Paavalin opetukset ovat yhtäpitäviä muun Raamatun sisällön kanssa.


      • lätkyn lätkyn
        4+17 kirjoitti:

        Miksi sinulla on noin valtavan ylimielinen asenne muita kirjoittajia kohtaan? Kyllä tuo vihneen esille ottama raamatun kohta puhuu aivan toisin. Kastetut Jeesuksen nimeen, eivätkä olleet saaneet Pyhää Henkeä.

        15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
        16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
        17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.

        PS.Mikä on åitäs?

        Raamatun kirjoituksissa on muitakin tunnistetietoja kuin numeroita.


      • 4+17
        äläpä hötköttele nyt kirjoitti:

        Nämä kaksi poikkeustapausta tiedetään Raamatussa apt. , mutta ne eivät ole yhteneväisiä Pietarin eikä Paavalin opetusten kanssa. Apostolien teot on
        Luukkaan kokoamia kirjoituksia. Kysymys on vanhoista teksteistä, mutta Pietarin ja Paavalin opetukset ovat yhtäpitäviä muun Raamatun sisällön kanssa.

        Ok, valitaan vaihtoehto seuraavista.

        a) Se on kokoelma vanhoja tekstejä, eikä kaikki paikkansapitäviä.
        b) Luukas ei ole totuuden mukainen.
        c) Saamme valkata mitä sieltä uskomme.
        d) Se on kokonaan totta ja Jumalan sanaa.


    • lkfd

      eihän raamattuun ole ehditty vielä kaikkia väärentää!!!

      -"Jumala on avioliiton asettanut" on vale, sitä ei ole raamatussa.
      -"älä tee aviorikosta" on väärennetty 1992 vuoden raamattuun "älä tee huorin" käskyn tilalle jotta uskovaiset irstailisivat itsensä pois Jumalallisuudestaan.
      -"lähetyskäsky" sana lisätty väärennettyyn vuoden 1992 vuoden raamattuun.
      -"kastekäsky" ei ole Jumala tai Jeesuksen antamassa Laissa
      -"lapsikaste" jota ei raamattu tunne on rikollisen lisäys.
      -"kummi" sanaakaan ei edes väärennetty raamattu tunne.
      -"hätälapsikaste" on lisäys.
      -"kolminaisuusoppi" on eksyttäjän oppi; ks. Johanneksen evankeliumi 10:30
      -"perisyntiä" ei raamattu tunne vielä mutta ehkä jo seuraavassa raamatun väärennöksessä sekin on.
      -"rippi" sanaa ei ole raamatussa, rikollisten oma epäjumalallinen rituaali.
      -"rippisalaisuus" ei ole raamatussa, sillä suojataan lahkojen sisällä olevien rikollisia joutumasta maallisen oikeuden eteen, mm kirkon pedofiilit ovat tukea saaneet.
      -"ristiäiset" sanaa ei ole raamatussa. Se on lasten oikeuksia rikkova rituaali jossa lapsi "tapetaan" hengellisesti ja asetetaan hengellisesti kuolleen merkki Jumalan Valtakunnan kaltaisen lapsen otsaan.
      -"tuomiosunnuntai" ei ole raamatullinen eikä evankeliumin oppia niinkuin ei "tuomiokirkotkaan" joita omistavat seurakunnat jotka eivät ole Jeesuksen perustamia.
      jne jne...

      • teu,

        "ikfd "

        EI niin ja se on hyvä Ne on hereetrikot jotka Raamattuas väärentää ..
        Kyllä Jumala on Avioliiton asettanut , Teki sen toisella nimellä ..
        Älä tee aviorikosta ,,On tämän viimeisen käännöksen kompa..
        Lähetys käsky = Matt. 28;19-20. ,,ok. oo50 jKr.
        Kastekäsky = matt:28:18-20 on sama aikainen vähän aikaisempi ..
        Lapsi kaste = toisella nimellä ensimmäin oo32 jKr.
        Kummi = on ollut jo oo50 jKr. löysin sen Kaste kirjan ,joten sitä voin tulkiä..
        Hätä lapsi kaste on =noin Lutherin aikainen .
        Kolminaisuusoppi Sitä on kehitetty n. 200 luvulta , niin että sen saanti nikean
        ,, kirkollis kokouksen 325 , oli varma , ja siellä ratkaistiin kuinka se menee .
        Perisynti , on Atamin ja Eevan syntiin lankeemusksen rankaistava teko..
        Rippi = yhtä lailla kun synnin anteeksianto,
        Rippi salaisuus = ollut jostakin 390. Augustinus (piispa)
        Ristiäiset = sama kuin KASTE:
        Tuomiosunnuntai on kirkkovuoden viimeinen sunnuntai ,saarna tekstit ovat
        ,,,viimeisestä tuomiosta , Muhametilaisilla on vain tästä aina ,,


    • Ei siinä ollut juurikaan johtopäätöksiä vaan suoraa lukemista raamatuista. Ei pitäisi olla niin kärkäs sanomaan jotain vääräksi.
      Kun Johannes kastoi Jeesuksen, siinä oli kaikki aineellisesti läsnä: Vesi, Sana eli Jeesus ja Pyhä Henki kyyhkysenä. Sen lisäksi kuului Isän ääni taivaasta suoraan.

      Paavali kysyi ja ihmiset vastasivat. Sitten kastettiin ja pantiin kädet päälle, mikä oli epäselvä kohta? Kun Pietari saarnasi Korneliuksen kotiseuroissa, Pyhä Henki tuli kesken saarnan. Yläsaliin Pyhä Henki tuli yhteisen rukouskokouksen aikana.

      • TEU,

        Luve vielä Apt. Siellä on aivan selvästi kerrottu . Kun Anaias , tuli siihen huoneeseen
        Jossa Saul oli , Aninias tervehti Saulia ,ja laittoi kätensä Saulin päälle ja samalla hetkellä putosi aivan kuin suomut sauluksen silmistä , Ja hän sai Pyhän Hehgen
        joka täytti hänet ,,sen jälkeen hänet vietiin Kasteelle , Siellä oli kristittyjä miehiä
        Jotka Kastoi hänet , ja hänen nimeksi tuli Paavali ..

        Se kertoo meille että hän oli niin mones , A-P joka siinä paikassa oli lastettu
        eli ensin oli kaikki A-alkuiset , siiten kaikki B alkuiset ,sitten C,D, F,G, H,I,J,K,L
        O,P. kaikista kirjaimista kaikki tunnetu nimet , Paavali oli lähes ensimmäinen .
        P kirjaimesa , No mitä tulee Pyhään Henken , sanaan asuvainen ,sen sanan
        Vaikutus on erilainen kuin mitä tässä on nyt tullut kerrottua ..

        1Kor. 12:8-10,,28-30.

        Sanoo ,selityksessä PYHÄ HENKI , JAKAA NÄITÄ LAHJOJA "KULLEKKIN ,
        NIIN KUIN TAHTOO, "

        Se tarkoittaa sitä , että ei kaikilla ole Profetoimisen Lahjaa , tai Opettamisen
        Lahtaa , Tai Terveeksitekemisen Lahjaa .-.- kristtittyä kehoitetaan kuitenkin tavoittelemaan ja Rukoilemaan armo lahjoja . Ainakin arvokkaanpia ..

        Pyhä Henki Liikkuu , missä tahtoo Ei HÄN ole kenenkään määrättävissä eikä
        HÄNTÄ voi kukaan sulkea itseensä väkisin ( asuvainen Pyhä Henki ) TAHI
        muuten ,,, Vaan HÄN tulee omasta vapaasta tahdosta , Joka olisi pitänyt
        meidän jokaisen uskoa , siihen ei kuulu yhtään pakkoa , vaan Rakkautta ,
        Jumalan Rakkautta , koska Pyhä Henki on LÄHTEVÄ ISÄSTÄ JA POJASTA ,
        EI OLE LUOTU, EIKÄ TEHTY , VAAN LÄHTEVÄ: ISÄSTÄ POJASTA ...

        ATHANEESSIAN USKONTUNNUSTUKSESTA.


      • bobander

        Hmm .. Asuvainen pyhä henki .. joku saattaa luulla muuten seurakunnan yhteenkuuluvaisuuden tunnetta pyhäksi hengeksi.. Sana "asuvainen" ehkä kuvaa tilannetta, jossa saarnaaja antaa ymmärtää että se asuu nyt, eikä muuta koskaan pois .. onko se lupaus ? Kun kuulut tähän seurakuntaan, pyhä henki ei muuta pois sinusta ?


      • teu,
        bobander kirjoitti:

        Hmm .. Asuvainen pyhä henki .. joku saattaa luulla muuten seurakunnan yhteenkuuluvaisuuden tunnetta pyhäksi hengeksi.. Sana "asuvainen" ehkä kuvaa tilannetta, jossa saarnaaja antaa ymmärtää että se asuu nyt, eikä muuta koskaan pois .. onko se lupaus ? Kun kuulut tähän seurakuntaan, pyhä henki ei muuta pois sinusta ?

        Minun mielestni , Saarnaajan antama ymmärryksen ja sanan antaminen
        on kyllä muuten hyvä , mutta siinä telee heti näkyviin se seikka , että hän
        ihminen , eikä voi sellaista lupausta antaa . On se lupaus , Ihmislupasus !

        Jos sellaista lupausta tekee seurakunta ,, tutkihan montako Aasian seurakunnista
        on kunnossa tai voimissa , niitä oli 7, montako nyt ?
        Kun kuulun tähän Seurakuntaan Pyhä Henki ei muuta pois sinusta?

        Edelleen on kysymys ihmisestä , Ajatellaan esimerkiksi niin . että ristitty on
        niin kauan seurakunnassa ,kun hän on joutunut syntiin huomaamatta, sitten
        hänen uudelleen tulo seurakuntaan vaatii parannuksen .

        Siis jos seurakuntalainen , on muuttanut pois , siis tehnyt synnin , eikä ole
        vielä tehnyt siitä parannusta lv;t sanoo kadottavainen synti , niitä heillä oli '
        vaikka kuinkapaljon , Se on toinen juttu ,,koska meille ,heidän kadottavaiset
        synnit ei ole lainkaa kaikki sellaiset synnit todellista syntiä-.

        Kysyi onko se lupaus ? On se ,ihmislupaus !


    • iloöljyä

      1.Kor.3:16
      " Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?"

      Jumalan Pyhä Henki asuu jokaisessa, joka on tullut uskoon, tai saanut parannuksen armon, jos sen sanonnan paremmin ymmärrät.
      Siinä hetkessä, kun ihminen uudestisyntyy, tulee Pyhä Henki asumaan ihmiseen.
      Pyhän Hengen vaikutukset ovat asia erikseen. Pyhä Henki vaikuttaa kielillä puhumista, profetoimista, sairaiden parantumista jne. Näiden yhteydessä puhutaan Pyhän Hengen lahjoista, tai ihmelahjoista. Pyhä Henki vaikuttaa myös monella paljon 'arkisemmalla' tavalla uskovan ihmisen elämässä. Hän opettaa ja ohjaa, varoittaa ja varjelee, neuvoo kärsivällisesti, muistuttaa synnistä, auttaa rakastamaan ja ymmärtämään toisia jne.

      Kun esikoisten saarnaaja puhuu asuvaisesta Pyhästä Hengestä, tarkoittaa hän juuri sitä, että Pyhä Henki asuu uskon kautta meissä. Ja se on ihan oikein. Voi tietysti olla, että joillakin siinä on mukana omistushalua ja pyrkimystä rajata Pyhä Henki 'vain meille', mutta sellaiseen taas ei raamattu anna mitään tukea, päinvastoin.
      Joh.3:8
      " Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

      el-opin eksklusiivisuus vaihtelee paikkakunnittain. Osa on hyvinkin tiukkoja, osalle on Pyhä Henki näyttänyt muitakin, joilla on elävä usko.
      'Vain me'- oppi on seurausta pelosta. Alun perin neuvot ovat tietysti olleet hyvää tarkoittavia ja annettu oikealla paimenen sydämellä suojelemaan ja varjelemaan paimenille uskottua Herran laumaa. Aikojen kuluessa ymmärrys hämärtyy ja kun ei enää tiedetä mitä pitää varoa, varotaan kaikkia ja siitä seuraa epävarmuus ja hämmennys, nämä taas ruokkivat pelkoa, ja niin kristittyjen yhteys yli seurakuntarajojen on menetetty.

      Pyhä Henki asuu sinussakin, jos uskot että Jeesus Kristus on kuollut puolestasi ja sovittanut syntisi Golgatan keskimmäisellä ristillä. Ota sovitus nyt uskolla vastaan ja anna Pyhän Hengen asua sinussa, vaikuttaa sinussa...

    • Keskuudessa

      (KR-38) 2.Kor.6:16. "Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.".."

      Ef.2:19. "Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, 20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä..."

      • Keskuudessa

        1.Kor.12: 12. "Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; 13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 14. Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta. 15. Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 16. Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti? 18. Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. 19. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?

        20. Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis. 21. Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä". 22. Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä; 23. ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme; 24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, 25. ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. 26. Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.

        27. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä. .." ( = Srk. )

        (KR-38 ) 1.Kor.6:19. Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? 20. Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne..." ( yksilö uskova = "..teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli." )

        (KR-38) 2.Kor.6:16. "Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.".." ( Uskovat yhdessä "..Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli = Srk. )

        Ef.2:19. "Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, 20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä..." ( = Srk.)


    • asuvainen

      Paavalin Epistola Roomalaisille 8

      1. Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka Jesuksessa Kristuksessa ovat, ja ei vaella lihan, vaan hengen jälkeen.
      2. Sillä hengen laki, joka eläväksi tekee Kristuksessa Jesuksessa, on minun synnin ja kuoleman laista vapahtanut.
      3. Sillä se, mikä laille oli mahdotoin, että hän lihan kautta oli heikoksi tullut, sen Jumala teki, ja lähetti Poikansa syntisen lihan hahmossa ja tuomitsi synnin lihassa, synnin kautta:
      4. Että lain vanhurskaus täytetyksi tulis meissä, jotka emme lihan jälkeen vaella, vaan hengen jälkeen.
      5. Sillä ne, jotka lihan jälkeen ovat, ajattelevat niitä, mitkä lihan ovat; mutta ne, jotka hengen jälkeen ovat, ajattelevat hengellisiä.
      6. Sillä lihan halu on kuolema, ja hengen halu on elämä ja rauha.
      7. Että lihan halu on viha Jumalaa vastaan, ettei se ole Jumalan laille kuuliainen, sillä ei se voikaan.
      8. Mutta jotka lihassa ovat, ei ne taida olla Jumalalle otolliset.
      9. Mutta ette ole lihassa, vaan hengessä, jos muutoin Jumalan Henki asuu teissä; mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa.
      10. Jos siis Kristus teissä on, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
      11. Jos nyt sen Henki, joka Jesuksen kuolleista herätti, asuu teissä, niin myös se, joka Kristuksen kuolleista herätti, on teidän kuolevaiset ruumiinne eläväksi tekevä, sen teissä asuvaisen hengen kautta.
      12. Niin emme nyt ole, rakkaat veljet, velkapäät lihalle, lihan jälkeen elämään.
      13. Sillä jos te lihan jälkeen elätte, niin teidän pitää kuoleman; mutta jos te lihan työt hengen kautta kuoletatte, niin te saatte elää.
      14. Sillä kaikki, jotka Jumalan Hengeltä vaikutetaan, ne ovat Jumalan lapset.
      15. Sillä ette ole saaneet orjuuden henkeä, että teidän vielä pitäis pelkäämän, mutta te olette saaneet valittuin lasten hengen, jossa me huudamme: Abba, rakas Isä.
      16. Se Henki todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapset.

      • 3+9

        Kiitos!

        Se asuvainen tuli tässä:

        " Jos nyt sen Henki, joka Jesuksen kuolleista herätti, asuu teissä, niin myös se, joka Kristuksen kuolleista herätti, on teidän kuolevaiset ruumiinne eläväksi tekevä, sen teissä asuvaisen hengen kautta. "

        Mutta mikä Raamatunpaikka osoittaa, että Jumala ei voi Pyhän Henkensä kautta synnyttää elävää uskoa myös muualla kun esikoislestadiolaisten joukossa. Sitähän sillä piiloviestillä tarkoitetaan, kun oikein ääntä korottaen sanotaan: " Ei Jeesus ole perustanut monta seurakuntaa.... Vain yhden". Joo, niin onkin. Tästä kaikki olemme yksimielisiä.

        Raamattu puhuu kuitenkin useista seurakunnista Ilmestyskirjassa. Lisäksi Johanneksen näyssä esitetään ihmisiä kaikista kansoista ja kielistä, jne.

        Lisäksi näemme joidenkin ihmisten elämänmuutoksesta, että vain Jeesus on voinut tehdä heissä sellaisen työn, että ovat päässeet huumeista ja alkoholista ja vieläpä julistavat Jumalan Sanaa aivan oikein.

        Ei Gunnar Jönssonkaan ruvennut ottamaan kantaa toisten uskoon. Gunnar Pärsätter jopa todisti yhden seurakunnan olevan suuren Jumalan valtakunnan, johon mekin olemme saaneet tulla.

        Nekö on vain niitä pieninä kuolleita lapsia? Voiko muualla olla lapsenmielisiä aikuisia, joita Jumala Sanallaan on saanut johdattaa uskon tielle? Ei nämä mainitut Lapin Vanhimmat niin sanoneet. Sopisiko meidän uskoa vaikka heidän opetustaan.


      • teu,
        3+9 kirjoitti:

        Kiitos!

        Se asuvainen tuli tässä:

        " Jos nyt sen Henki, joka Jesuksen kuolleista herätti, asuu teissä, niin myös se, joka Kristuksen kuolleista herätti, on teidän kuolevaiset ruumiinne eläväksi tekevä, sen teissä asuvaisen hengen kautta. "

        Mutta mikä Raamatunpaikka osoittaa, että Jumala ei voi Pyhän Henkensä kautta synnyttää elävää uskoa myös muualla kun esikoislestadiolaisten joukossa. Sitähän sillä piiloviestillä tarkoitetaan, kun oikein ääntä korottaen sanotaan: " Ei Jeesus ole perustanut monta seurakuntaa.... Vain yhden". Joo, niin onkin. Tästä kaikki olemme yksimielisiä.

        Raamattu puhuu kuitenkin useista seurakunnista Ilmestyskirjassa. Lisäksi Johanneksen näyssä esitetään ihmisiä kaikista kansoista ja kielistä, jne.

        Lisäksi näemme joidenkin ihmisten elämänmuutoksesta, että vain Jeesus on voinut tehdä heissä sellaisen työn, että ovat päässeet huumeista ja alkoholista ja vieläpä julistavat Jumalan Sanaa aivan oikein.

        Ei Gunnar Jönssonkaan ruvennut ottamaan kantaa toisten uskoon. Gunnar Pärsätter jopa todisti yhden seurakunnan olevan suuren Jumalan valtakunnan, johon mekin olemme saaneet tulla.

        Nekö on vain niitä pieninä kuolleita lapsia? Voiko muualla olla lapsenmielisiä aikuisia, joita Jumala Sanallaan on saanut johdattaa uskon tielle? Ei nämä mainitut Lapin Vanhimmat niin sanoneet. Sopisiko meidän uskoa vaikka heidän opetustaan.

        No mitä ne sitten puhuu sinun mielestä , minusta ne paasaa juuri sitä että
        että meidän on uskottava mitä he Puhuu.. luulevat vielä että se on pulittain
        jopa Jumalan sanaa ..

        Vaikka GP:n seurakunnan olevan suuren ,mikä seurakunta ? Sekö Jeesuksen
        perustama , vai heidän jälkeisensä ,joka menee ihmisopin taakse ja se on
        kaukana siitä , mitä Jeesus Kristus opetti.

        Niin muistan GJ, saarnan kuulleeni , ja sain sen käsityksen että GJ. SANOI
        siksi sanottavansa , että ei hän luullut olevansa joku jumala joka tiesi missä
        toinen rypi , ja mitä hänen olisi pitänyt anteeksi ANOA,

        Jeesuksen Perustama seurakunta ;OLI YKSI, Mutta jo Paavali perusti n,30
        ja se ei ainakaan hidastunut sen jälkeen , toiseksi paavalista 2014-oo68=1946
        vuotta eli ,jos hidas kaavan mukaan , tekisi laskelman srk, määrät voisi olla
        n.2920 seurakuntaa , jotka kukin tulee ajatella , että Jeesuksen perustama on
        ensimmäinen ja Esikoinen tarkoittaen , että kaikki on oltava sille kuuliainen .

        Jos nyt katsomme maailman kaikki kielet saamme luvuksi n.7034 kpl:t
        vaikka maita ei ole niin paljon , maita voi olla n. 299Kpl
        Kuinka monessa maassa on avankeliumia jo olemassa ? Ehkä 200,
        paljonko on kieliä , sen lukumäärä on jossakin 1667. eri kielessä.
        Tämä kertoo siitä ,että paljon on tehty ja paljon on vielä tehåvää ,

        On kuitenkinhuistettava että ei suomen tarvitse olla kaikesta vastuussa .
        on kymmeniä maita , jotka kääntää Raamattua ja vaikka Käännös on
        kokonaisuudessaa paljon aikaa vievää ,vieläkin kuluu n.7 vuotta koko
        Raamamatun käännökseen , Noin 2,5 v. UT:n käännökseen , esimerkiksi
        Jesajan kirja, joka pidetään PIENOISRAMMATTUNA, kun siinä on 66 lukua
        ja Raamatussa on 66. kirjaa. Seklä Jesjan on annettu nähdä tulevia asioita.
        Tahdon mainita muutamia , kohtia joskus toiste,, .


    • ja Pyhään Henkeen,
      pyhän yhteisen seurakunnan,
      pyhäin yhteyden,
      syntien anteeksiantamisen,
      ruumiin ylösnousemisen
      ja iankaikkisen elämän.


      Näin tunnustaa kolmannessa kohdassa Apostolisessa tunnustuksessa lähes koko kristikunta. Kun tämän tunnustaa jossain tilaisuudessa toiseen lohkoon kuuluvan kanssa ja kohta alkaa erotella tämän meidän, ei teidän. Ja juuri on sanottu, että se on yhteinen. Eikö siinä tule epärehellisyyden syntiä tunnolle.

      Pyhä Henki tulee ihmiseen asuvaisena eli jatkuvasti läsnäolevana ja sitten täyttää voimana, viisautena ja rakkautena aina uudestaan tarpeen mukaan. Näin tapahtui apostoleille. Usean kerran sanotaan, että he tulivat täyteen Pyhää Henkeä.

      Paavalin kirjoituksista voi lukea mikä on Hengen hedelmäja sitten siopii katsoa itseään ja vähän naapuriakin, onko hedelmä kasvamassa?

      • teu,

        Ja Pyhään Henkeen ,
        pyhään yhteisen seurakunnan ,
        pyhäin yhteyden ,

        nämä hienot sanat , on käsitettävä oikein , eli niin sanotusti , jos erottelu
        on tapahtumassa , esimerkissäsi , ,siinä tapauksessa että minä alan erottaa
        ei teillä ,mutta meillä , homma lähtee siitä , että naapuria ei hyväksytä oikein
        misssään , koska on tapahtunut Unohdus , että toinenkin on seurakunnan
        jäsen (eli siitä pyritään yli mistä aita on matalin , tässä tapauksessa epärehl-
        lisyys ) On muutettu muistamattomaksi /muistamattmuudeksi,

        Ja sitä kautta se on Epärehellisyyttä , Jonka synti voidaan luokitella epäuskoksi

        Niin mutta "varpunen kysyi " missa kohtaa raamatrtua se mainitaan , siis asuvainen Pyhä Henki ,,Ymmärtääkseni tuosta ei vielä selviä kohtaa jossa se
        tulisi olla olen tuossa kahlaillut APT;t jotain on tarttunut. Siitä kohtaa 2: 38, sen
        Niinm Pietari sanoi heille : "Tehkää parannus ja kastettakoon kukin teistä ,
        Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne syntienne anteeksiantamiseksi , niin te
        saatte PYHÄN HENGEN Lahjan ,39. Sillä teille ja teidän Lapsillenne Tämä lupaus on annettu ja kaikille , jotka kaukana ovat ,ketkä ikinä Herra , meidän Jumalamme
        kutsuu."
        2:40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti ; ja hän kehoitti heitä sanoen ;"Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta , ".

        Pyhän Hengen sai yläsalissa helluntaina 118 miestä joista oli 12 apostolia
        ja muut oli myös aikaisemmin Kastettu, tämä olikin se Pyhän Hengen vuodatus
        Jossa Jeesus ja Pyhä Henki valuttivat ylen palttisesti puhää hengeä , mutta
        ei missään mainittu PH; kasteesta mitään , eikä sen sellaisesta muusta..


    • Ymmärryksen puute

      Pyhän Hengen puute aiheuttaa sen että aletaan kieltämään ja vähättelemään sen vaikutuksia. Ryhdytään sotimaan elävää ja oikeata seurakuntaa vastaan valhetellen ja näyttämää sen seurakunnan vääräksi mistä itse on saanut hengellisen kasvatuksen ja tiedon.

      Kun sydän on vieraantunut oikeasta uskosta on tilaalle tullut vääryyden likainen henki, joka näyttää ja vaikuttaa vihan elävää Herran seurakuntaa vastaan heränneille sen vääräksi ja väärät kuolleen uskon opit oikeaksi opeiksi.

      Ihmetellä pitääkin kuinka kristittyjen lapset ovat tähän tilaan itsensä saattaneet. Lapset joutuvat omien vanhempien uskonsakin kieltämään asettumalla vastapuolen palvelukseen vähättelemään heidän opetuksiaan sekä niitä kyyneleitä joita he ovat joutuneet vuodattamaan kurittomien lastensa tähden.

      Murheella he saattavat vanhempansa hautaan aivan kuin kiusatakseen ja halveksien heitä näyttämällä heidän uskonsä vääräksi. Mutta viimein on vanhempien murhe käännetään iankaikkiseksi iloksi.

      • 19+13

        Nimimerkki: " Ymmärryksen puute"

        Onko oikein uskoa, että Jeesuksen perustama seurakunta on yksi ja oikea seurakunta? Siihen kuuluvat kaikki elävän uskon ja Pyhän hengen saaneet ihmiset.

        Onko oikein uskoa, että Jumala oli antanut Pyhän Henkensä myös vanhan Testamentin vanhurskaille?

        Uskon Gunnar Pärsätterin tavoin, että minä ja me muut esikoisetkin olemme saaneet tulla tuohon Jeesuksen perustamaan, yhteen ja ainoaan seurakuntaan.

        Voinko minä näin uskoa? Kaikkien epäilysteni ja vajavaisuuksieni ja pahojen taipumustenikin keskellä.

        Minulla ei ole halua tuomita ketään ihmistä, vaan haluan, että kaikki muutkin saattaisivat uskoa samoin. Ensisijassa omat lapseni.


      • 11+10
        19+13 kirjoitti:

        Nimimerkki: " Ymmärryksen puute"

        Onko oikein uskoa, että Jeesuksen perustama seurakunta on yksi ja oikea seurakunta? Siihen kuuluvat kaikki elävän uskon ja Pyhän hengen saaneet ihmiset.

        Onko oikein uskoa, että Jumala oli antanut Pyhän Henkensä myös vanhan Testamentin vanhurskaille?

        Uskon Gunnar Pärsätterin tavoin, että minä ja me muut esikoisetkin olemme saaneet tulla tuohon Jeesuksen perustamaan, yhteen ja ainoaan seurakuntaan.

        Voinko minä näin uskoa? Kaikkien epäilysteni ja vajavaisuuksieni ja pahojen taipumustenikin keskellä.

        Minulla ei ole halua tuomita ketään ihmistä, vaan haluan, että kaikki muutkin saattaisivat uskoa samoin. Ensisijassa omat lapseni.

        Minulle nousi jotenkin kiitollisuus Jumalaa kohtaan katsottuani "Inhimillisen tekijän "14.11.2014, Areenasta.

        Ei minua ollenkaan haittaa, että Jumala pelasti tämän Pontus J. Backin.

        Hän antaa siinä vaikuttavan todistuksen uskosta ja opettaa Jumalan Sanaa aivan oikein. Hän on aito. Hän sanoo, että Jumala ei ole luonut varsinaisesti babtisteja, adventisteja, helluntailaisia tai luterilaisia, vaan ihmisiä. Hän sanoo, että tärkein on ihmisen suhde Jumalaan ja Jeesukseen. Hän sanoo, että myös seurakunta tarvitaan, että voidaan jakaa kokemuksia ja tukea toisia.


      • korvatulppa
        19+13 kirjoitti:

        Nimimerkki: " Ymmärryksen puute"

        Onko oikein uskoa, että Jeesuksen perustama seurakunta on yksi ja oikea seurakunta? Siihen kuuluvat kaikki elävän uskon ja Pyhän hengen saaneet ihmiset.

        Onko oikein uskoa, että Jumala oli antanut Pyhän Henkensä myös vanhan Testamentin vanhurskaille?

        Uskon Gunnar Pärsätterin tavoin, että minä ja me muut esikoisetkin olemme saaneet tulla tuohon Jeesuksen perustamaan, yhteen ja ainoaan seurakuntaan.

        Voinko minä näin uskoa? Kaikkien epäilysteni ja vajavaisuuksieni ja pahojen taipumustenikin keskellä.

        Minulla ei ole halua tuomita ketään ihmistä, vaan haluan, että kaikki muutkin saattaisivat uskoa samoin. Ensisijassa omat lapseni.

        Esikoisuuden wanhimmat sekä iso osa saarnaajistamme kyllä tarkoittavat että tällä "viimeisen etsikon ajalla" tämä ainoa Kristuksen seurakunta on Esikoislestadiolaiset ry ja met olemme saaneet tulla Jeesuksen perustamaan seurakuntaan päinvastoin muut ovat väärin vanhurskaita ja kadotukseen matkalla
        Pärsterin sanoma on just tätä tarkoittavaa.


      • missä terve järki
        11+10 kirjoitti:

        Minulle nousi jotenkin kiitollisuus Jumalaa kohtaan katsottuani "Inhimillisen tekijän "14.11.2014, Areenasta.

        Ei minua ollenkaan haittaa, että Jumala pelasti tämän Pontus J. Backin.

        Hän antaa siinä vaikuttavan todistuksen uskosta ja opettaa Jumalan Sanaa aivan oikein. Hän on aito. Hän sanoo, että Jumala ei ole luonut varsinaisesti babtisteja, adventisteja, helluntailaisia tai luterilaisia, vaan ihmisiä. Hän sanoo, että tärkein on ihmisen suhde Jumalaan ja Jeesukseen. Hän sanoo, että myös seurakunta tarvitaan, että voidaan jakaa kokemuksia ja tukea toisia.

        Ja sitten kun tämäkin pontus menee ja kertoo saman lestadiolaiselle, kuten minäkin aikoinaan kerroin, tämä isoherraainutoikeapuolijumala sanoo ettei sinun uskollasi ole mitään merkitystä kun kukaan veeällä ei ole päästämässä.

        näin sanoi tämä erään kylän lestapomo ja pelkään ettei mikään ole muuttunut niistä ajoista.

        näin sekaisin on tämä "Pyhien joukko"!


      • 14+6
        korvatulppa kirjoitti:

        Esikoisuuden wanhimmat sekä iso osa saarnaajistamme kyllä tarkoittavat että tällä "viimeisen etsikon ajalla" tämä ainoa Kristuksen seurakunta on Esikoislestadiolaiset ry ja met olemme saaneet tulla Jeesuksen perustamaan seurakuntaan päinvastoin muut ovat väärin vanhurskaita ja kadotukseen matkalla
        Pärsterin sanoma on just tätä tarkoittavaa.

        No- hän jätti kuitenkin Jumalalle mahdollisuuden kirkastaa nämä sanat minulle toisin.

        Uskon, että sekin oli johdatusta. Nykyään hän varmaan saarnaa noin, kun sanoit.

        Siinä saarnaaja ottaa kyllä liian suuret saappaat. Siksi se sanotaan aina peitellysti. Valehdella voi tietenkin niinkin, että johdattaa kuulijoiden ajatukset vääriksi ja jättää asian oikaisematta.

        Raamatussakin on Jeesuksen puheessa muutamia tällaisia kohtia. Ne on puhuttu vaan hyvässä tarkoituksessa eivätkä liity exlusiiviseen seurakuntaoppiin.

        Esim. Jeesuksen sanat Kanaanilaiselle naiselle. Ensilukemalta vaikuttavat uskomattoman ankaralta, mutta sanamuotoja tarkkaillen huomaa, ettei hän toiseen uskontoon kuuluvaa kuitenkaan hylkää, vaan koettelee hänen uskoaan.

        Toinen on puhe myllynkivestä. Hän ei sano, ett se ripustetaan, vaan "olisi parempi, että.."


      • mauri123

        Kyllä kuule tässä on uudistusta ajamassa suomen puolella lähinnä nuoret märkäkorvat, joilla on enemmän intoa kuin ymmärrystä. Vanhat, iisaksonilaisuuden vaiheet eläneet kristityt ovat enimmäkseen hämillään näistä lahkolaisiuspyrkimyksistä ja haluaisivat jatkaa niin kuin ennenkin.


    • *sisar*

      Shalom...

      Ilm.7:9,10

      Sen jälkeen minä näin ja katso, suuri joukko, jota ei yksikään lukea taitanut, kaikista pakanoista, ja sukukunnista, ja kansoista ja kielistä, seisovan Karitsan edessä, valkeilla vaatteilla puetut, ja palmut heidän käsissänsä.

      Ja he huusivat suurella äänellä, sanoen: autuus olkoon meidän Jumalallemme, joka istuimella istuu, ja Karitsalle!

      Ilm:3:5,6...

      Joka voittaa, se pitää valkeilla vaatteilla puettaman, ja en minä pyyhi hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä tahdon tunnustaa hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeleinsä edessä.
      Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo.


      Rukoillaan...

      • TEU,

        *" sisareni "*

        Noin on asia , pistän hiukan vielä tekstiä lisää, Ilm. 7:9-10 . Tässä luvussa ennen-
        ustettu sinetöiminen tapahtuu MAAN päällä "taistelevassa seurakunnassa " miksi
        tässä ei sanottu Daanin sukukuntaa emme tiedä sitä ,Ilm:14:1-5 mukaan nämä 144'000 seisovat Siinain vuorelle KARITSAN kanssa , kirkastetussa seurakunnassa

        Ilm:9-10. Näiden kaikkien kansoista olevvien lukemattoimien pelastettujen valkeat
        Vaatteet merkitsevät , että he ovat maan päällä Armonajassa parannuksentekijöinä
        ottaneet uskossa vastaan evankeliumissa luvatun syntien anteeksiantmuksen ,
        Jeesuksen veressä .

        Palmut voiton merkkineinä viittäävat siihen, että he ovat Kristuksen ja Pyhän Hengen avulla voittaneet sekä synnin ja luopumuksen hengen että vainojen
        aiheuttamat kiusaukset :VOITOSTA Karitsan veren ja todistuksen sanan
        tähden , ."Pelastus tulee meidän Jumalaltamme ,joka valtaistuimella istuu . ja KARITSALTA..

        iLM:3:5-6. Sen Sardeen seurakunnan Paimen oli joutunut Hengellisesti
        kuolleeseen tilaan , Jeesus kehoitti häntä parannuksseen , heräämään ,
        valvomaan ja vahvistamaan hengellisesti kuolemaisillaan olevia . Seurakunnassa oli mys VALVOVIA JA ELÄVIÄ JÄSENIÄ, , jotka eivät olleetsynneillään "tahranneet vaatteitaan , " ., Tässä elämäössä uskovalla on LUETUN ARMONVANHURSKAUDEN NÄKYMÄTÖN PUKU . ,sekä ,se on
        vielä vajavainen . ELÄMÄN VANHURSKAUDEN /PYHITYKSEN PUKU , Kristuksen tullessa Hänen omansa tulevat Hänen kaltaisekseen ks. 1Joh :3:2.
        ja niin NÄKYVÄSTIKIN "PUETAAN VALKEISIIN VAATTEISIIN ". ELÄMÄN KIRJA
        KS lUUKL ,10:20 ..


      • 19+8

        Ilm.7. jatkuu näin:

        13. Ja yksi vanhimmista vastasi ja sanoi minulle: kutka nämät valkeilla vaatteilla puetetut ovat, ja kusta he tulleet ovat?
        14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.

        Ilm.12:11. Ja he ovat hänen voittaneet Karitsan veren kautta, ja heidän todistuksensa sanan kautta; ja ei he henkeänsä kuolemaan asti rakastaneet.

        Kaikista kielistä ja kansoista menee Jumalan luo jatkuvana virtana lapsia, jotka joko kuolevat tai tapetaan pienenä tai ennen syntymää.


      • 19+11
        19+8 kirjoitti:

        Ilm.7. jatkuu näin:

        13. Ja yksi vanhimmista vastasi ja sanoi minulle: kutka nämät valkeilla vaatteilla puetetut ovat, ja kusta he tulleet ovat?
        14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.

        Ilm.12:11. Ja he ovat hänen voittaneet Karitsan veren kautta, ja heidän todistuksensa sanan kautta; ja ei he henkeänsä kuolemaan asti rakastaneet.

        Kaikista kielistä ja kansoista menee Jumalan luo jatkuvana virtana lapsia, jotka joko kuolevat tai tapetaan pienenä tai ennen syntymää.

        Joo - yksi osa näistä selittyy näillä pienillä vauvoilla.

        Otanpa vielä esiin:

        "Ja he ovat hänen voittaneet Karitsan veren kautta, ja heidän todistuksensa sanan kautta; ja ei he henkeänsä kuolemaan asti rakastaneet.

        Kaikista kielistä ja kansoista menee Jumalan luo jatkuvana virtana lapsia, jotka joko kuolevat tai tapetaan pienenä tai ennen syntymää. "

        "...ja heidän todistuksensa sanan kautta."

        Tässä näyttää jo siltä, että osa on ollut puhetaitoisia ja ovat myös todistaneet Jeesuksesta. (siis eivät aivan pieniä lapsia)

        "... ja ei he henkeänsä kuolemaan asti rakastaneet."

        He ovat saaneet marttyyrikuoleman. Edelleenkään ei voi olla kysymys pienistä lapsista pelkästään.

        No voisivatko he olla Suomesta, Ruotsista, Norjasta tai Amerikasta. En tunne marttyyrien historiaa, mutta Suomessa lienee ainoastaan yksi esikoislestadiolainen marttyyri Viipurin seudulta. Niistä ei taida kovin lukematon joukko syntyä.

        Kyllä siis elävää uskoa on pitänyt tai pitää olla laajemmin. Selittäisitkö vähän tarkemmin. Muussa tapauksessa meidän pitää tukeutua Raamattuun ja uskoa, että yksi Jeesuksen perustama seurakunta on laajempi kun Esikoislestadiolaiset, VLKY, Lestadiolaisuus, osia Lukijaisuudesta, osia herrnhutilaisuudesta, luterilaisuuden alkuaika, Hussin seuraajat, Wycliffin seuraajat, Böömin veljekset, Valdolaiset ja alkuseurakunta.


      • teu,
        19+8 kirjoitti:

        Ilm.7. jatkuu näin:

        13. Ja yksi vanhimmista vastasi ja sanoi minulle: kutka nämät valkeilla vaatteilla puetetut ovat, ja kusta he tulleet ovat?
        14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.

        Ilm.12:11. Ja he ovat hänen voittaneet Karitsan veren kautta, ja heidän todistuksensa sanan kautta; ja ei he henkeänsä kuolemaan asti rakastaneet.

        Kaikista kielistä ja kansoista menee Jumalan luo jatkuvana virtana lapsia, jotka joko kuolevat tai tapetaan pienenä tai ennen syntymää.

        Tuosta , ei ollut nyt kyse . Mutta sellainen teksksti jossa mainitsit lapsia /lapset
        Heidän taivaaseen meno on yhtä hankalaa kuin meidänmkin , ymmärrätkö ?

        Niiden lasten meno Paratiisiin , minä ymmärrän mutta ei vielä heti. pitemmälle
        Koska Peratiisista tulee kaikki takaisin , viimeiselle tuomiolle ja kaikki ymmärtää
        sen ,mikä se on siitä on ensisunnuntaina , mahdollisuus saada esimakua ,

        Mutta ilm:7:5. tässä sanoo kirjoittaja temppelistä ,ilm :22 :jotakin sanaa ei siellä
        yätä ole eikä siellä temppeliä ole , eikä siellä portteja lukita , koska siellä on aina päivä. Ja jumala asuu heidän kansaan , kuin Karitsakin ..

        Pyhä Henki on Yhtävanha kuin POIKA. Ja Isän kanssa he muodostaa Pyhän
        kolminaisuuden , luin jostakin että ei heistä ole yksi toistaan vanhempi ?
        Todellisuudessa Jumala on vanhempi koska hän on synnyttänyt Poikansa .


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        Tuosta , ei ollut nyt kyse . Mutta sellainen teksksti jossa mainitsit lapsia /lapset
        Heidän taivaaseen meno on yhtä hankalaa kuin meidänmkin , ymmärrätkö ?

        Niiden lasten meno Paratiisiin , minä ymmärrän mutta ei vielä heti. pitemmälle
        Koska Peratiisista tulee kaikki takaisin , viimeiselle tuomiolle ja kaikki ymmärtää
        sen ,mikä se on siitä on ensisunnuntaina , mahdollisuus saada esimakua ,

        Mutta ilm:7:5. tässä sanoo kirjoittaja temppelistä ,ilm :22 :jotakin sanaa ei siellä
        yätä ole eikä siellä temppeliä ole , eikä siellä portteja lukita , koska siellä on aina päivä. Ja jumala asuu heidän kansaan , kuin Karitsakin ..

        Pyhä Henki on Yhtävanha kuin POIKA. Ja Isän kanssa he muodostaa Pyhän
        kolminaisuuden , luin jostakin että ei heistä ole yksi toistaan vanhempi ?
        Todellisuudessa Jumala on vanhempi koska hän on synnyttänyt Poikansa .

        "teu"

        Johan minä ihmettelinkin ..Täältä on ,hävinnyt viesti ,jossa tuosta mahdollisesta
        Ilm :7:5 olisi 0llut jotain Kirjoitettavaa ,,eli joku poisti ,kun ei mennyt oikein ..

        Nimittäin siinä kohdassa ei puhuta mitään temppelistä ., no mistä sitten
        Johannes puhuu siinä Niistä eri sukukuntien 12'000 , sielusta jotka on neitseitä
        ja joita on yhteensä 144'000 Jumalalalle lahjaksi annettua noin 1427.eKr. jolloin oli
        Mooseksen 100, päivä .. Ja siinä Johannes sanoo , sitten oli tämän jälkeen minä

        Näin , ja katso , Oli suuri joukko , jota kukaan ei lukea tainnut , Kaikista kansanheimoista ja sukukunnista , ja kansoista ,ja kielistä. , Ja he seisoivat Valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä , puotettuna pitkiin valkeisiin vaatteisiin , ja heillä oli palmut käsissään. .

        Ilm. 7:10. Ja he huusivat suurella äänellä sanoen : "PELASTUS TULEE MEIDÄN
        JUMALALTAMME , JOKA VALTAISTUIMELLA ISTUU, JA KARITSALTA.

        Nuo muut oli välissä..


    • sillä siistiä

      Milloin teu ajattelet pääseväsi eteenpäin ja irti noista kaavoista joiden kautta olette tulleet tähän päivään, eikä voi sano muuta kuin että kaikki on sekaisin!

      eikö olisi jo helpompaa alkaa seurata Raamatun Jeesusta a antaa noiden entisten hapuilijoiden levätä osassaan!

      minä en tarvitse lapinveikkoja en kirkkoa enkä minkään suunnan lestoja kun Jeesus asuu sydämessäni, eikö olekkin ihme !?

      ja tuo lillille meno on sanonta, jota ei tarvitse sen syvemmin selittää olkoot uskova tai ei, jokainen ymmärtää sen tarkoittavan ajallisen vaelluksen päättymistä.
      se mitä sitten tapahtuu on oma lukunsa eikä kuulu tähän, eikä kukaan ole vielä ollut katsomassa missä se rikas mies ja lasarus tällä hetkellä istuu tai makaa, sekin on oma lukunsa.
      tai lutteri ja leevi ja lapinvanhimmat.

      Mutta Raamatun Sana ja linjan valinta kuuluu meille elossa oleville, ja sitä peräänkuulutan.

      • herää kysymys,

        Jos ei ole äitiä maan päällä ei ole myöskään Isää taivaassa.
        Ei mikään pikku juttu, uskoa voi vaikka joulupukkiin mutta se ei pelasta.


      • 4+20
        herää kysymys, kirjoitti:

        Jos ei ole äitiä maan päällä ei ole myöskään Isää taivaassa.
        Ei mikään pikku juttu, uskoa voi vaikka joulupukkiin mutta se ei pelasta.

        Psst!

        Olemme esikoislestadiolaisia. Kyllä meillä on seurakunta. Rakkaat kristityt ystävät, hyvät saarnaajat ja vielä paremmat lähetysmiehet. Olemme olleet rukoilemassa heidän puolestaan näissäkin vaiheissa. Erikoisen rakkaina olemme pitäneet veljiä, PL, SS, HP, AK, ER. Lisäksi olemme olleet rukoilemassa voimia myös nuoremmille lähetysmiehille.

        Toki kaikkien työhön haluamme olla rukoilemassa johdatusta ja Siunausta. Olemme hyväksymässä mitkä tahansa ratkaisut, joihin he päätyvät kirjoitetun Jumalan Sanan perusteella. Toivoisimme, että he toimisivat Pyhän Hengen ohjaamina jokainen lahjallaan.

        Pyhä Henki ei kehota repimään ilmoitustauluilta aineistoja pois. Sitä toimintaa emme halua tukea.


    • Vieras tuli?

      Jossakin kohtaa Raamatussa (en muista missä) sanotaan, että "teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli".
      Ymmärrän sen niin, toivottavasti oikein, että opetuslapset saivat tehtäväksi Sanan viemisen eteenpäin ja siinä Sanassa (Jeesuksessa, evangeliumissa) on Pyhä Henki. Kun se "Sana on sinun suussasi ja sydämessäsi" (Raamatun ilmaisu tämäkin) on se myös sinun ruumiissasi, koska suu ja sydän kuuluvat ruumiiseen. Kun Sanaa Jeesuksen antamalle tehtävälle kuuliaisena saarnataan siinä toimii Pyhä Henki. Näinhän pappikin Jeesuksen puolesta, Hänen käskynsä velvoittamana, julistaa synnin päästön kirkossa. Tai rippi-isä ripissä. Jeesus ja Pyhä Henki ovat siinä julistamassa ihmisen kautta. Ei niin, että ihminen omasta hengestään mitään jakaisi.
      Jos es-lest oppi Pyhästä Hengestä on oikea niin siinä tapauksessahan minä olen tietysti väärässä.

      • 5+7#

        Vieras tuli? 18.11.2014 01:11

        1.Korinttilaiskirje 6. luku

        15. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin ne porton jäseniksi? Pois se!
        16. Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi".
        17. Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan.
        18. Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.
        19. Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
        20. Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.


      • teu,

        ""vieras tuuli""

        1 Kor, 6; 12-19 .

        selitystä : Jotkut korinttolaiset selittivät ,KRISTILLISEN VAPAUDEN Merkitsevän
        kaiken luvallisuutta ( ks. Ju, 4. ) myös porton käytön . Paavali painottaa , että
        KRISTITYN RUUMIS ON PYHÄN HENGEN TEMMPELI . ,JA hänen on vaellettava sen mukaisesti .ö Kristitty on vapautettu synnistä palvelemaan Jumalaa eikä
        suinkaan jatkamaan synnissä "Ei niikuin ne , joilla vapaus on pahuuden verhona. , vaan niikuin Jumalan palvelija "paetkaa haureutta " ,Joosef on tästä esikuvana
        1 Moos 39:9-12.


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        ""vieras tuuli""

        1 Kor, 6; 12-19 .

        selitystä : Jotkut korinttolaiset selittivät ,KRISTILLISEN VAPAUDEN Merkitsevän
        kaiken luvallisuutta ( ks. Ju, 4. ) myös porton käytön . Paavali painottaa , että
        KRISTITYN RUUMIS ON PYHÄN HENGEN TEMMPELI . ,JA hänen on vaellettava sen mukaisesti .ö Kristitty on vapautettu synnistä palvelemaan Jumalaa eikä
        suinkaan jatkamaan synnissä "Ei niikuin ne , joilla vapaus on pahuuden verhona. , vaan niikuin Jumalan palvelija "paetkaa haureutta " ,Joosef on tästä esikuvana
        1 Moos 39:9-12.

        Kaipa .se tuli on koska jossakin Mooseksenm , kirjassa oli näin ,
        Joku toi Veraan tulen alttariin , ehkä se oli jokin sellainen asia ..

        Miten ja Mikä en tiedä , jospa joku jolla on Netti Raamattu voisi
        auttaa , sen haussa . minä hain Moos. kirjat ja en löytänyt mitään

        On tietenkin mahdollista että Tästä olisi muuallakin , siksi netti ..


    • Vieras tuli?

      Hei 5 7 ja teu

      Teillä on Raamatun paikat ja faktat näköjään paremmin hanskassa kuin minulla.
      Kristuksen seurakuntaruumiissa tietenkin virtaa myös Kristuksen henki (hengitys, tuuli).
      Kun Jeesus kuoli ristillä hän "antoi henkensä", luopui hengestään.
      "Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana (siis Jeesus) oli Jumala" (Jos oikein muistan niin Johanneksen evankeliumi alkoi näin).
      Sana hengittää, siis paljastaa synnin, kirkastaa Kristuksen lunastustyötä ja näin pitää yllä seurakuntaruumiin elämää.

    • APulunen

      Ulkona elävää kristillisyyttä ei oleasuvaista Pyhää Henkeä , siellä on kylmää ja pimeätä siellä ulvovat sudet ja muut metsän eläimet, sekä eksyneet tokat jotka sieniä syövät. Ulkopuolellakin voi Pyhän Hengen vaikuttavainen ääni vaikuttaa koska se nuhtelee maailmaa synnin tähden.

      • teu,

        A Puhuvainen ,

        Puheesi on omavanhurskautta , Sinä et sitä määrää missä on Pyhän Hengen
        oltava tai saisi olla , Raamattu sanoo 1Kor.12:8-10, 28-30. Luetteloi ARMO-eli
        Henkilahjat . voidaan jakaa kahteen Pääryhmään : I HENGEN PYHITTÄMÄT JA
        KÄYTTÄMÄT LUONNONLAHJAT .. II. IHMELAHJAT , JOTKA EIVÄT OLE SIDOTTUJA HENKILÖN LUONTAISIIN KYKYIHIN. ..

        Jos juku on kiinnostunut näistä asioista , voin kirjoittaa lisää,

        I = 8 eri luonnon lahjaa .

        II = 7, eri Ihmelahjaa jotka ei ole sidotu henkilön luontaissiin kykyhyihin ,,


      • Pelimanne
        teu, kirjoitti:

        A Puhuvainen ,

        Puheesi on omavanhurskautta , Sinä et sitä määrää missä on Pyhän Hengen
        oltava tai saisi olla , Raamattu sanoo 1Kor.12:8-10, 28-30. Luetteloi ARMO-eli
        Henkilahjat . voidaan jakaa kahteen Pääryhmään : I HENGEN PYHITTÄMÄT JA
        KÄYTTÄMÄT LUONNONLAHJAT .. II. IHMELAHJAT , JOTKA EIVÄT OLE SIDOTTUJA HENKILÖN LUONTAISIIN KYKYIHIN. ..

        Jos juku on kiinnostunut näistä asioista , voin kirjoittaa lisää,

        I = 8 eri luonnon lahjaa .

        II = 7, eri Ihmelahjaa jotka ei ole sidotu henkilön luontaissiin kykyhyihin ,,

        A Puhuvainen.teu,
        19.11.2014 16:0

        Ei tuosta nyt saa selvää Erkkikään.

        APulunen sentään kirjoitti samaa, jota Juhani Raattamaakin on kirjoittanut n. 125-vuotta sitten, eikä se silloinkaan ollut väärää vanhurskautta. Ei Teulla ole kykyä laajentaa seurakunnan rajoja kuolleen kirkon hautausmaille. Tosin sieltäkin nousee joitakin harvoja kirkastettuna viimeisen pasuunan soidessa.
        Me vain emme ole pettureita että rupeamme vanhurskauttamaan sellaisia jotka eivät sitä ole. Silloin joudumme heidän kaltaisikseen.


      • teu.
        Pelimanne kirjoitti:

        A Puhuvainen.teu,
        19.11.2014 16:0

        Ei tuosta nyt saa selvää Erkkikään.

        APulunen sentään kirjoitti samaa, jota Juhani Raattamaakin on kirjoittanut n. 125-vuotta sitten, eikä se silloinkaan ollut väärää vanhurskautta. Ei Teulla ole kykyä laajentaa seurakunnan rajoja kuolleen kirkon hautausmaille. Tosin sieltäkin nousee joitakin harvoja kirkastettuna viimeisen pasuunan soidessa.
        Me vain emme ole pettureita että rupeamme vanhurskauttamaan sellaisia jotka eivät sitä ole. Silloin joudumme heidän kaltaisikseen.

        Minä luulen että ,,et taida tietää kuolemastakaan kaikkea , koska .
        Jeesus sanoi , antakaa kuolleitten haudata kuolleet , minä uskon
        että saat odottaa niin kauan kuin haluat ,maassa tapahtuvaa ylös
        nosemusta ,,

        Otahan ensin selvää ,missä sielut on , ja missä Kirkastettu ruumis
        jaetaan , silloin vasta ymmärrät kuinka kaukana olet tietenkään en
        minä tiedäkään mutta asia on kyllä niin sen tähden sinä saisit .

        Tehdä jo selväksi Että Paratiisista pyydetään tänne Tellukseen ne
        Tuomittavat , ja Kutsuja on KARITSA ehkä tiedät HÄNET..


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe