Kuinka kiusattua voi lähestyä?

Haluan olla kaverisi

Minun koulussa on yksi tyttö jota on kiusattu jo paljon aiemminkin (kuulin juttuja) mutta itse en ole ollut hänen kanssa vielä samassa koulussa pitkäänkään. Ajattelin kaveerata hänen kanssa, mutta se saattaisi olla hieman vaikeaa. Hän on masentunut, surullinen ja menettänyt luottamuksen ihmisiin. Jos yhtä äkkiä pyrähdän paikalle niin hän saattaa käsittää että alan pilkkaamaan. Miten voisin edetä?

130

2346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15v jätkä

      itse olen täsmälleen samassa tilassa kuin hän, olen vaan miespuolinen. Minuahan pystyy lähestymään miten vaan, mutta yleensä minua ollaan lähestytty tulemalla luokseni ja kysytty miksi olen niin yksin. Tosin yleensä en ota apua vastaan, en tiedä miksi. Olen kai liian syrjäytynyt. Sanon vaan suoraan etten tarvitse apua/seuraa. Mutta kysy häneltä että miksi hän on yksin, siitä vaan alat puhumaan hänelle ja sanot että olet hänen puolellaan.

      • 57465753645657863476

        Jos häntä on kiusattu todella pahasti, et voi lähestyä häntä millään tavalla ilman, että hän luulee joutuneensa (taas) ikävään tilanteeseen. Puhun kokemuksesta. Peruskoulusta päästyäni en ole tutustunut "oikeasti" yhteenkään ihmiseen. Olen vain esittänyt mukavaa niille, joiden kanssa olen joutunut olemaan tekemisissä.


      • Koko elämä kiusattu
        57465753645657863476 kirjoitti:

        Jos häntä on kiusattu todella pahasti, et voi lähestyä häntä millään tavalla ilman, että hän luulee joutuneensa (taas) ikävään tilanteeseen. Puhun kokemuksesta. Peruskoulusta päästyäni en ole tutustunut "oikeasti" yhteenkään ihmiseen. Olen vain esittänyt mukavaa niille, joiden kanssa olen joutunut olemaan tekemisissä.

        Kiusaaminen ei lopu koskaan. Eikä myöskään haavat parane. Voin tehdä aiheesta vaikka oman avauksen ja kertoa tarkemmin.


      • Koko elämä kiusattu
        Koko elämä kiusattu kirjoitti:

        Kiusaaminen ei lopu koskaan. Eikä myöskään haavat parane. Voin tehdä aiheesta vaikka oman avauksen ja kertoa tarkemmin.

        Siis teen sen mielummin osioon Masennus koska tämä palsta käsittelee nuoria ja itse olen päälle 30.


      • Kiusattu!

        Kiusaajan on turha luulla että, hänelle on kaikki ovet avoinna aina. Pettymään tulet! Sinulla ei ole mitään asiaa kiusatulle. Joten pysyhän poissa piireistä. Kiusatun ystäviksi ovat tervetulleet vaan aidot ja välittävät ystävät. Kiusaaja hakekoon muualta kiusattavia. Joten tuliko selväksi. Anteeksi ei pysty antamaan kiusattu ikinä ! Ei ikinä!


      • 35687893476897348976
        Koko elämä kiusattu kirjoitti:

        Siis teen sen mielummin osioon Masennus koska tämä palsta käsittelee nuoria ja itse olen päälle 30.

        Minä ainakin olisin kiinnostunut kuulemaan tarinasi, jos vain haluat kertoa sen.


      • öökkösääliö
        35687893476897348976 kirjoitti:

        Minä ainakin olisin kiinnostunut kuulemaan tarinasi, jos vain haluat kertoa sen.

        Kyl kiusätä sää jös väin hälyää !


      • voi sinua öökkönen
        öökkösääliö kirjoitti:

        Kyl kiusätä sää jös väin hälyää !

        ja sun pitää näköjään joka palstalla aukoo päätäs


      • ei kiusaamista!
        57465753645657863476 kirjoitti:

        Jos häntä on kiusattu todella pahasti, et voi lähestyä häntä millään tavalla ilman, että hän luulee joutuneensa (taas) ikävään tilanteeseen. Puhun kokemuksesta. Peruskoulusta päästyäni en ole tutustunut "oikeasti" yhteenkään ihmiseen. Olen vain esittänyt mukavaa niille, joiden kanssa olen joutunut olemaan tekemisissä.

        Tämä on valitettava ilmiö lähes jokaisessa ns. perusasteen kouluissa, joissa on paljon alaikäisia ihmisiä, joilla ei ole vielä sitä kuuluisaa elämänkokemusta. Myös vanhempien kasvatus vaikuttaa, sitä kautta nuoret oppivat joko epäsosiaaliksi tai sosiaaliksi. Näin se vaan on. Tietynlainen huono itsetunto purkautuu tarpeena kiusata muita ja epävarmuus omasta tulevaisuudesta. Mielestäni tänä päivänä pitäisi muutenkin enemmän osata katsoa asioita muiden silmin ja lopettaa kaiken maailman lapsellinen kiusaaminen, koska elämme vaikeita aikoja ja pienetkin ongelmat voivat kasvaa suuriksi! Joten jokainen voisi joskus miettiä sanomisiaan ja tekemisiään edes kerran...kiitos. Terv. 20-vuotias nainen.


      • Hanki elämä
        57465753645657863476 kirjoitti:

        Jos häntä on kiusattu todella pahasti, et voi lähestyä häntä millään tavalla ilman, että hän luulee joutuneensa (taas) ikävään tilanteeseen. Puhun kokemuksesta. Peruskoulusta päästyäni en ole tutustunut "oikeasti" yhteenkään ihmiseen. Olen vain esittänyt mukavaa niille, joiden kanssa olen joutunut olemaan tekemisissä.

        Joo mä oon huomannu kiusattujen kantavan koko aikuisuutensa sellasta itseen sulkeutumista ja muuriin koteloitumista ettei siinä meinaa tulla seuraelämästä niillä koskaan mitään valmista. Mitään moittimatta. Se jättää jälkensä ihmiseen.

        YHDYN myös siihen - ettet kysyjä mee tunkeen lähipiiriin .... Ittensä eikä kiusatun kannalta sellasella oletuksella että tulee hyväksytyksi ja saamaan jotain sijaa tilanteessa tai sen kiusatun tulevaisuudessa vaan kunnioittaa sen suojavyöhykettä.
        Jos oot fiksu niin puutut kiusaamiseen sen uhrin puolesta kokonaisuudessa ja puhut asiasta viranomasten kanssa et tilannetta lähdettäisiin tervehdyttämään. Meillä on suomessa ihan tarpeeksi särkyneitä nuoria kadulla purkamassa kouluongelmiaan. Et paranna kohtalotoverina asiaa etenkään.


      • sosiopaatteina netis
        Hanki elämä kirjoitti:

        Joo mä oon huomannu kiusattujen kantavan koko aikuisuutensa sellasta itseen sulkeutumista ja muuriin koteloitumista ettei siinä meinaa tulla seuraelämästä niillä koskaan mitään valmista. Mitään moittimatta. Se jättää jälkensä ihmiseen.

        YHDYN myös siihen - ettet kysyjä mee tunkeen lähipiiriin .... Ittensä eikä kiusatun kannalta sellasella oletuksella että tulee hyväksytyksi ja saamaan jotain sijaa tilanteessa tai sen kiusatun tulevaisuudessa vaan kunnioittaa sen suojavyöhykettä.
        Jos oot fiksu niin puutut kiusaamiseen sen uhrin puolesta kokonaisuudessa ja puhut asiasta viranomasten kanssa et tilannetta lähdettäisiin tervehdyttämään. Meillä on suomessa ihan tarpeeksi särkyneitä nuoria kadulla purkamassa kouluongelmiaan. Et paranna kohtalotoverina asiaa etenkään.

        Jos haluut niin noit uhreja löytyy suomi24 treffit pullollaan onnea onkimas ja kynnystä madaltamas - huomaat ettet pääs koskaan niitten kanssa mistään eteenpäin, ne on siellä vaan siksi et ne löytäs juttukaverin jota ei tarvi uskaltaa nähdä.


      • Kiusaamista
        ei kiusaamista! kirjoitti:

        Tämä on valitettava ilmiö lähes jokaisessa ns. perusasteen kouluissa, joissa on paljon alaikäisia ihmisiä, joilla ei ole vielä sitä kuuluisaa elämänkokemusta. Myös vanhempien kasvatus vaikuttaa, sitä kautta nuoret oppivat joko epäsosiaaliksi tai sosiaaliksi. Näin se vaan on. Tietynlainen huono itsetunto purkautuu tarpeena kiusata muita ja epävarmuus omasta tulevaisuudesta. Mielestäni tänä päivänä pitäisi muutenkin enemmän osata katsoa asioita muiden silmin ja lopettaa kaiken maailman lapsellinen kiusaaminen, koska elämme vaikeita aikoja ja pienetkin ongelmat voivat kasvaa suuriksi! Joten jokainen voisi joskus miettiä sanomisiaan ja tekemisiään edes kerran...kiitos. Terv. 20-vuotias nainen.

        voi olla aivan yhtä lailla myös aikuisten maailmassa, esim. työelämässä ja seuraelämässä erilaisissa yhteisöissä. Niin valitettavaa kuin se onkin. Sama hiekkalaatikkomeininki se voi ikävimmillään jatkua joillakin kehdosta hautaan.


      • hoitaja3
        voi sinua öökkönen kirjoitti:

        ja sun pitää näköjään joka palstalla aukoo päätäs

        Toi on feikki. Oikealla ääkkösääliöllä on menkat. Ja se ei olekaan mikään pikkujuttu kun on herpes häpyhuulissa. Ja ruusu naamassa. Eli ei se voi kirjoittaa kun pitää istua boorivedessä koko ajan.


      • sivusta seuraaja
        öökkösääliö kirjoitti:

        Kyl kiusätä sää jös väin hälyää !

        oot todella tyhmä ja luulet kyllä todella itestäs liikoja


    • Hei nimimerkki, Haluan olla kaverisi

      Hienoa, että tahdot kiusatun kaveriksi! Rohkeasti vaan asiassa eteenpäin. Ehkä sinun ei heti ensimmäisenä kannata kysellä paljon. Jospa juttelet aluksi ihan muita juttuja, viikonlopun tekemisistä tai leffoista, musiikista tms. Pyydä häntä jonnekin kanssasi. Kun hän luottaa sinuun ja lähtee tutustumiseen, voit sitten jossain vaiheessa kysyä jotain, mutta voi olla että hän itse kertoo aikanaa mitä haluaa jakaa. Sanot, että kaveeraaminen voi olla vaikeata, koska hän on masentunut ja surullinen, luottamuksensa menettänyt. Jos sinä voit ja haluat häntä ilahduttaa, tee se. Anna hänen pikkuhiljaa oppia luottamaan siihen, että haluatkin hyvää.

      Mukavaa viikkoa sinulle,
      Pirkko-pappi

      • nokaisitäsaa

        Katos vaan perkele, kerrankin kunnon ohje kirkolta


      • Häh?

        Siis täh? Onko papitki netissä yleensä? :O


      • Joskus on
        Häh? kirjoitti:

        Siis täh? Onko papitki netissä yleensä? :O

        Miksi he eivät voisi olla netissä?


      • Häh?
        Joskus on kirjoitti:

        Miksi he eivät voisi olla netissä?

        En sanonut että eivät saisi olla. Pitää näköjään herätä jo tähän päivään. Luulin että papit eivät käytä paljoakaan nykyajan laitteita. Ajattelen välillä vanhanaikaisesti. Niinkuin että miehet rakentaa ja elättää perheen ja naiset hoitaa talon ja lapset. Mutta kyllä kirkossa oli kerran valkokangas.


      • Et ole ainoa
        Häh? kirjoitti:

        En sanonut että eivät saisi olla. Pitää näköjään herätä jo tähän päivään. Luulin että papit eivät käytä paljoakaan nykyajan laitteita. Ajattelen välillä vanhanaikaisesti. Niinkuin että miehet rakentaa ja elättää perheen ja naiset hoitaa talon ja lapset. Mutta kyllä kirkossa oli kerran valkokangas.

        Meillä kaikilla on omat rajoitteemme ymmärryksemme kapasiteetissa ja siksi meidän on helpompi lokeroida asioita ja ilmiöitä kun älyllinen kapasiteetti on tasoa papukaija, eikä ymmärrys ja lahjakkuus riitä ottamaan asiasta itse selvää.


      • määäääh
        nokaisitäsaa kirjoitti:

        Katos vaan perkele, kerrankin kunnon ohje kirkolta

        hääääääääääääääääääääh


      • hyvää ja huonoa
        Häh? kirjoitti:

        Siis täh? Onko papitki netissä yleensä? :O

        "Siis täh? Onko papitki netissä yleensä? :O"

        kirkon suosio laskussa ja netissä haetaan näkyvyyttä


      • Ja itse juuri
        Et ole ainoa kirjoitti:

        Meillä kaikilla on omat rajoitteemme ymmärryksemme kapasiteetissa ja siksi meidän on helpompi lokeroida asioita ja ilmiöitä kun älyllinen kapasiteetti on tasoa papukaija, eikä ymmärrys ja lahjakkuus riitä ottamaan asiasta itse selvää.

        lokeroit toisen älyllisen kapasiteetin sen perustella, jos hän on esim. varovainen ihmisten suhteen - joihin on joutunut pettymään.

        Näin siis jos itselleni olisi edellinen ajatus osoitettu.

        Mutta kaikki lokeroivat enemmän tai vähemmän, sinäkin, kultaseni. Julmemmin tekevät he, ketkä antavat tämän vaikuttaa esim. siinä määrin, että ottavat kiusattavakseen sellaisen, josta eivät vain "juorupuheiden" perusteella pidä.

        Kukaan ei voi täysin olla vapaa ennakko-oletuksista ja asenteista. Itselläni on suuri painoarvo siinä, miten koen tulvani kohdatuksi. Jos tunnelma on positiivinen, on toki myös paljon helpompi lähesty toisia. Nokanvartta pitkin katselevat eivät kutsu luokseen. Oletko juuri sellainen?


      • Jatkan:
        Ja itse juuri kirjoitti:

        lokeroit toisen älyllisen kapasiteetin sen perustella, jos hän on esim. varovainen ihmisten suhteen - joihin on joutunut pettymään.

        Näin siis jos itselleni olisi edellinen ajatus osoitettu.

        Mutta kaikki lokeroivat enemmän tai vähemmän, sinäkin, kultaseni. Julmemmin tekevät he, ketkä antavat tämän vaikuttaa esim. siinä määrin, että ottavat kiusattavakseen sellaisen, josta eivät vain "juorupuheiden" perusteella pidä.

        Kukaan ei voi täysin olla vapaa ennakko-oletuksista ja asenteista. Itselläni on suuri painoarvo siinä, miten koen tulvani kohdatuksi. Jos tunnelma on positiivinen, on toki myös paljon helpompi lähesty toisia. Nokanvartta pitkin katselevat eivät kutsu luokseen. Oletko juuri sellainen?

        itse en esim. tulisi olemaan niin piinkova uraäiti/-vaimo, että 9 kk ikäisen lapsen veisin hoitoon, jos lapsia sattuu aikanaan siunaantumaan (ja mies sitä ennen :). Sen vuoksi en sitä tekisi, että olisi niin kova hinku itseään toteuttamaan töihin, ja olisi yllpidettävä tietty taloudellinen taso elämässä. Hyvä, jos näissä mätsää puolisoilla ajatukset yksiin mikä on riittävän hyvä elämä, ja mistä se koostuu, mikä tärkeintä. Arvomaailma.

        Itselleni olisi tärkeää, että mies kantaisi osaltaan vastuun lasten kasvatuksesta. Tuohon seikkaan nähden kotitöistä kinaaminen voisi olla pikkujuttu. Aviollisista "velvollisuuksistaa" toki suorituu myös paremmin nainen, joka on tyytyväinen eikä liian kuormitettu. :)


      • Tämä jälkimmäinen
        Jatkan: kirjoitti:

        itse en esim. tulisi olemaan niin piinkova uraäiti/-vaimo, että 9 kk ikäisen lapsen veisin hoitoon, jos lapsia sattuu aikanaan siunaantumaan (ja mies sitä ennen :). Sen vuoksi en sitä tekisi, että olisi niin kova hinku itseään toteuttamaan töihin, ja olisi yllpidettävä tietty taloudellinen taso elämässä. Hyvä, jos näissä mätsää puolisoilla ajatukset yksiin mikä on riittävän hyvä elämä, ja mistä se koostuu, mikä tärkeintä. Arvomaailma.

        Itselleni olisi tärkeää, että mies kantaisi osaltaan vastuun lasten kasvatuksesta. Tuohon seikkaan nähden kotitöistä kinaaminen voisi olla pikkujuttu. Aviollisista "velvollisuuksistaa" toki suorituu myös paremmin nainen, joka on tyytyväinen eikä liian kuormitettu. :)

        kommentti oli nimimerkille Häh?


      • kirkollinen

        Sulla ei taida mennä hyvin?
        Juuri tuo "kirkon" vastaus - ei todellakaan ole tekopyhää!
        Mutta sinulla taitaa olla aika pahasti ongelmia, mene hoitoon!


      • elämäntavat?
        Joskus on kirjoitti:

        Miksi he eivät voisi olla netissä?

        Pappihan saa olla joka paikassa! Jopa ilotalossa?


    • Haluan olla kaverisi

      Taisin tehdä ehkä väärin. Olen itse kovin ujo menemään tuntemattomien juttusille niin pyysin tämän tytön kaveriksi Facebookissa. Hän ei hyväksynyt kaveripyyntöä joten laitoin sitten viestin. Kerroin että olisi mukavaa tutustua, mutta hän ei vastaa mitään viestiin vaikka on lukenutkin sen. Eikö hän halua kavereita vai mikähän tässä sitten on? :( Harmi, sillä toivoin että olisin saanut ystävän...
      Minun pitäisi varmaan saada jostain rohkeutta lisää ja mennä juttelemaan ihan kasvotusten.

      • Hei vielä, Haluan olla kaverisi

        Älä ajattel, että teit väärin. ajattele, että yritit sitä konstia, ei se ollut yhtään väärin. Ehkä hän miettii vielä mitä vastaa sinun viestiisi. Me olemme kovin erilaisia, toiset nopeita, toiset reagoimme hitaammin. Kyllä saat rohkeutta riittävästi, jos haluat, odota sopivaa hetkeä, se voi tulla piankin. Mielestäni on hyvä juttu, että yrität ystäväksi. Toivottavasti asia etenee toivotulla tavalla, teidän molempien iloksi.

        Kaikkea hyvää sinulle,
        Pirkko-pappi


      • Tässä neuvoa...
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei vielä, Haluan olla kaverisi

        Älä ajattel, että teit väärin. ajattele, että yritit sitä konstia, ei se ollut yhtään väärin. Ehkä hän miettii vielä mitä vastaa sinun viestiisi. Me olemme kovin erilaisia, toiset nopeita, toiset reagoimme hitaammin. Kyllä saat rohkeutta riittävästi, jos haluat, odota sopivaa hetkeä, se voi tulla piankin. Mielestäni on hyvä juttu, että yrität ystäväksi. Toivottavasti asia etenee toivotulla tavalla, teidän molempien iloksi.

        Kaikkea hyvää sinulle,
        Pirkko-pappi

        itse kysyisin häneltä läksyjä(unohdin mukama merkata ne) ja kun hän sanoo mitä läksyä tuli niin sanoisin häntä hyväksi ihmiseksi, nyt hän saisi tietää että olen hänen puolellaan mutta etene siten miten parhaaksi näet, uskon että tulette olemaan hyviä ystäviä, jatka yrittämistä vaan ;)


      • Ei homostlelulle
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei vielä, Haluan olla kaverisi

        Älä ajattel, että teit väärin. ajattele, että yritit sitä konstia, ei se ollut yhtään väärin. Ehkä hän miettii vielä mitä vastaa sinun viestiisi. Me olemme kovin erilaisia, toiset nopeita, toiset reagoimme hitaammin. Kyllä saat rohkeutta riittävästi, jos haluat, odota sopivaa hetkeä, se voi tulla piankin. Mielestäni on hyvä juttu, että yrität ystäväksi. Toivottavasti asia etenee toivotulla tavalla, teidän molempien iloksi.

        Kaikkea hyvää sinulle,
        Pirkko-pappi

        Sopisit hyvin lastentarhan opettajaksi kälättämään neuvojasi ilkeille pikkupennuille ja heidän kiusaamilleen kilteille pikkupennuille.


      • oikea kirje

        miksi fasebook?
        kirjoita oikea paperinen kirje, niin se viesti ehkä luetaankin.
        Itsekin lätkin suurimman osan fb- ilmoituksista avaamatta roskakoriin


      • HöpiseMitäVaan

        Uskomattoman nahjus sukupolvi kuin pitää käyttää Facebookkia ystävystymiseen, ja sitten ihmetellään mitä kaverikutsun torjuminen tarkoittaa. Ei se ole sen vaikeampaa kuin puhut niitä näitä toisille ihmiselle päivittäin. Ihan vain 10 sekuntia läksyistä, tai kommentoit ohimenevää asiaa vieressä oleville ihmisille, joista hän on yksi lähellä olijoista. Voit kysyä jotain yleistä. Jos toinen ei vastaa, voi ääneen vastata myös itsellesi, ikäänkuin pitää yllä keskustelua. Voit käväistä "vahingossa" vieressä istumassa/seisomassa ja höpötellä niitä näitä ilman että varsinaisesti lyöttäydyt seuraan ja kyselet typeriä: "Miksi olet yksin" tai "Voinko olla kaverisi". Toinen voi kuunnella tai kommentoida takaisin. Kun ihmiset päivittäin kommunikoivat toistensa kanssa ohimennen, ihmiset tottuvat toisiinsa ja alkavat luottaa toisiin, jotkut luonnostaan ystävystyvät samalla, vaikka toinen olisi hiljaisempi ja toinen ujompikin. Toiset tyytyvät olemaan vain tuttuja jotka ovat samassa paikassa päivittäin. Unohtakaa nyt ihmiset jotkut Facebookit ja kaveripyynnöt ja keskittykää todellisuuteen.


      • syntinenA100
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei vielä, Haluan olla kaverisi

        Älä ajattel, että teit väärin. ajattele, että yritit sitä konstia, ei se ollut yhtään väärin. Ehkä hän miettii vielä mitä vastaa sinun viestiisi. Me olemme kovin erilaisia, toiset nopeita, toiset reagoimme hitaammin. Kyllä saat rohkeutta riittävästi, jos haluat, odota sopivaa hetkeä, se voi tulla piankin. Mielestäni on hyvä juttu, että yrität ystäväksi. Toivottavasti asia etenee toivotulla tavalla, teidän molempien iloksi.

        Kaikkea hyvää sinulle,
        Pirkko-pappi

        Hienoa! Siis se, että "kirkko" ja sinä Pirkko-pappi, olette täällä!


      • huorahulda?
        syntinenA100 kirjoitti:

        Hienoa! Siis se, että "kirkko" ja sinä Pirkko-pappi, olette täällä!

        Saako huorahuldakin olla?


    • Haluan olla kaverisi

      Tuo olisi kyllä hyvä idea tuo läksyjen kysyminen, mutta harmi kun emme ole samalla luokalla.

    • Tässä neuvoa...

      no voi harmi... no etköhän sinä jotain keksi, ja voin aina kirjoittaa tänne jos keksin jotain.

      • Tässä neuvoa...

        oletko millään tunnilla hänen kanssa? Jos olet niin hyvä, sillä voit puhua siellä hänelle, esim. Kysyt häneltä: mitä piti tehdä? Tai: onko sulla kynää/kumia, minun on kadonnut.

        P.s olen nimikkeen 15v jätkä käyttäjä. Vaihdoin vain nimikettä koska en muistanut edellistä.


    • Haluan olla kaverisi

      Ei me olla samoilla tunneilla :(

      • Näkemisen toivo

        ...Hei lähetsä illalla munkaa kylille?


    • SoSad

      Moi! Olisin itse tuossa kuuntelevan kirkon mielipiteen kannalla.

      Kerää rohkeutesi ja mene tapaamaan häntä kasvotusten. Sano ihan eka vaikka moi ja hymyile. Älä puhu mitään kiuaamisesta yms. Se saattaisi vaan pahentaa hänen mielialaansa. Älä loukkaannu siitä jos hän ei vastaa kunnolla tai ujostelee. On ymmärrettävää että kiusattu ihminen ei luota helposti.

      Sano hänelle vain kuuluvalla ja selkeällä äänellä -moi, olis kiva jutella jostain. Tai jotain tollasta. Vaikka suo ujostuttaisikin niin älä näytä sitä. Puhut vain selkeästi ja kuuluvalla äänellä hymyillen.

    • Tässä neuvoa...

      Monennella luokalla oot? Jos oot viimeisillä niin kysy: "Minne meinasit mennä jatko-opiskelemaan?"

    • Haluan olla kaverisi

      Olen 8. luokalla. Voihan tuota siitä huolimatta kai kysyä. :)

    • Kerroppa

      Missä päin asut? ihan paikkakunta riittää, ei tarvi osoitetta sanoa, ite oon Kouvolassa

      • sjkdd345

        Kouvola?? No jos Kouvolassa on tuollaista niin pysytäänpä kaukana sieltä...


    • Haluan olla kaverisi

      Miksi sinua kiinnostaa mistä päin olen? Voin minä sen vaikka sanoakin (toivottavasti henkilöt ei tunnista minua:)..) Joensuussa asustelen.

    • Kerroppa

      Joensuu??? Voi vittu! luuserit asuu siellä!

    • Tässä neuvoa...

      No miks sä et sitten asu siellä? Servasin, joten turpa kiinni! Älä tuu aukoo päätäs tänne ku täällä on ihmisillä ongelmia jo muutenkin ja sinä läskipää tuut vielä vikisemään siihen!

    • Njjjo

      On niitä luusereita näköjään muuallakin, kuin vain Joensuussa...

      • Tässä neuvoa...

        näinpä juuri :( en vain voi hallita näin suuria paineita ja stressejä, sen takia olen joskus näin aggressiivinen, jopa viestien kannalta. Mulla nyt vaan on niin rankkaa...


    • Njjjjo

      Ei sinua kukaan haukkunut ole. Pitäähän joskus sanoa vastaan niille jotka itselle sanoo huonosti. :) Tässä neuvoa... siis ei sinua tuolla viestillä tarkoitettu, hyvä vain kun sanoit mielipiteesi. :D

      • Tässä neuvoa...

        masentuneena epäilen vaan että minä ole täysin virheellinen ja kaikki mitä ikinä tapahtuu on minun syytäni...


      • Tässä neuvoa...
        Tässä neuvoa... kirjoitti:

        masentuneena epäilen vaan että minä ole täysin virheellinen ja kaikki mitä ikinä tapahtuu on minun syytäni...

        ootko vielä saanut häntä kaveriksesi? Pitääkö vielä keksiä jotaan? Ja sanoisin et toi huutelija on kyllä Kouvolassa mutta Voikkaan puolella (Voikkaalla on pääasiassa juuri tuollaisia henkilöitä, en suosittele menemään sinne)


      • varovainen
        Tässä neuvoa... kirjoitti:

        ootko vielä saanut häntä kaveriksesi? Pitääkö vielä keksiä jotaan? Ja sanoisin et toi huutelija on kyllä Kouvolassa mutta Voikkaan puolella (Voikkaalla on pääasiassa juuri tuollaisia henkilöitä, en suosittele menemään sinne)

        www.suomeksi.org


    • Haluan olla kaverisi

      Ei ole tullut tilaisuutta päästä juttusille koulussa. Kirjoittakaa vaan lisää vinkkejä jos tulee mieleen. Meinasin taas laittaa netissä viestin ja katsoa vastaako. Ilmeisesti ei paljon kiinnosta olla minun kanssa tekemisissä, tai hän on todella ujo. Ymmärrän sen kyllä. En vain haluaisi mitenkään "ahdistella" tai pelotella. Keksisi vain jonkun hienovaraisen lähestymistavan... Hankala ottaa selvää ujoista koska tulee mieleen juuri tuo ettei kiinnosta vaikka totuus saattaa olla ihan toinen. Ei vaan saa mitään merkkejä.

      • Tässä neuvoa...

        laita ihmeessä viestiä... hän alkaa kyllä pikkuhiljaa tajuamaan että haluat olla hänen kaveri. Toivottavasti hän vastaa edes jotaan.


      • Anna aikaa ja tee selväksi, että itse olet tosissasi. Esimerkiksi jos näätte koulun käytävällä hymyile ja moikkaa ohi mennen. Jos hän istuu yksin, istu viereen tai lähelle. Väkisin ei tarvitse tai kannata puhua. Läsnäolo riittää. Etene pienin hitain askelin hänen tahtiin. En myöskään lopettaisi FB viestejä, joissa hymiöitä, kerro lyhyesti omia kuulumisia ja kysyt hänen. Niin kauan kun hän ei bannaa sinua, niin kauan hän ei ole sulkenut sinua pois mahdollisten ihmisten joukosta FB osalta.

        mono-ohjus


      • doierui

        Ujot ovat lähes aina luotaantyöntävän töykeitä, koska he haluavat vain suojata itseään. Parempi olisi vain mennä jutustelemaan niitä näitä ja katsoa kuis käy..Voi olla, että tulee pitkiä katseita ja tilanne ei ainakaan ihan normaali ole. Miksi muuten aloittaja hauluaisi tutustua tähän kiusattuun? Onko se vain sääliä, sitä ei kukaan kaipaa vai muuta? Jos vielä säälii jotain kiusattua, se tuntuu entistäkin kurjemmalta. Myötätunto on eri asia, siitä pitäisi lähteä ja keksiä jutun juurta vaikka koululomista. Pääasia, että on luonteva, normaali, eikä mikään koulupsykologi-tyyppinen voi voi- täti.


      • Hyväksy kaikki
        doierui kirjoitti:

        Ujot ovat lähes aina luotaantyöntävän töykeitä, koska he haluavat vain suojata itseään. Parempi olisi vain mennä jutustelemaan niitä näitä ja katsoa kuis käy..Voi olla, että tulee pitkiä katseita ja tilanne ei ainakaan ihan normaali ole. Miksi muuten aloittaja hauluaisi tutustua tähän kiusattuun? Onko se vain sääliä, sitä ei kukaan kaipaa vai muuta? Jos vielä säälii jotain kiusattua, se tuntuu entistäkin kurjemmalta. Myötätunto on eri asia, siitä pitäisi lähteä ja keksiä jutun juurta vaikka koululomista. Pääasia, että on luonteva, normaali, eikä mikään koulupsykologi-tyyppinen voi voi- täti.

        Minusta on hienoa että aloittaja haluaa ystävystyä yksinäisen kanssa. Ei tiedä, mutta kiusattu saattaa haluta kavereita vaikkei osaakaan olla välttämättä ihmisten seurassa. Tutustumalla voi löytää hyvän ystävän ja saada kiusattua tulemaan avoimemmaksi ja rohkeammaksi. Pitäisikö kaikki yksinäiset jättää koulun seiniä pitelemään ja antaa kiusaajien kiusata?


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Anna aikaa ja tee selväksi, että itse olet tosissasi. Esimerkiksi jos näätte koulun käytävällä hymyile ja moikkaa ohi mennen. Jos hän istuu yksin, istu viereen tai lähelle. Väkisin ei tarvitse tai kannata puhua. Läsnäolo riittää. Etene pienin hitain askelin hänen tahtiin. En myöskään lopettaisi FB viestejä, joissa hymiöitä, kerro lyhyesti omia kuulumisia ja kysyt hänen. Niin kauan kun hän ei bannaa sinua, niin kauan hän ei ole sulkenut sinua pois mahdollisten ihmisten joukosta FB osalta.

        mono-ohjus

        Jeesus? Jeesus? Jeesus? Name of Jesus Christ - ......................................... - -.................. ..................................... - Jeesus?


      • loukattu?
        doierui kirjoitti:

        Ujot ovat lähes aina luotaantyöntävän töykeitä, koska he haluavat vain suojata itseään. Parempi olisi vain mennä jutustelemaan niitä näitä ja katsoa kuis käy..Voi olla, että tulee pitkiä katseita ja tilanne ei ainakaan ihan normaali ole. Miksi muuten aloittaja hauluaisi tutustua tähän kiusattuun? Onko se vain sääliä, sitä ei kukaan kaipaa vai muuta? Jos vielä säälii jotain kiusattua, se tuntuu entistäkin kurjemmalta. Myötätunto on eri asia, siitä pitäisi lähteä ja keksiä jutun juurta vaikka koululomista. Pääasia, että on luonteva, normaali, eikä mikään koulupsykologi-tyyppinen voi voi- täti.

        Et viitsisi mennä enää loukkaamaan hänet joten, anna olla. Kiusaamiseen löytyy aina syy ja aikuisena sitä samaa ihmistä huoritellaan ja hyväksi käytetään ja pilkataan se, on hänen osansa ja tarkoitettu taivaan kirjoissa. Minä itse olen kiusattu ja hyväksyn tilanteen. En pysty solmimaan uusia suhteita käperryn kotiin kun, olen tehnyt tarvittavat työt. osansa kullakin. joten häivy!


    • wiiwii

      mulla oli just yläasteel kans sillee et olin aina yksin enkä oikeesti koskaan käyny syömäs( on toki yhä nii koulus) ... tällee ku ny mietin miks mull ei ollu yläasteel kavereit nii mää ain torjuinne ku tarjottii seuraa :s ja on siis kiusattu koko periskoulun ajan :( ja vaikuttaa vielki suuresti :(

      • Haluan olla kaverisi

        Miksi et käynyt syömässä? :( Eikai sinua vieläkin kiusata? Minäkin joskus olen ollut yksinäinen ja en mennyt muiden mukaan vaikka opettaja yritti houkutella. Aloin yläkouluun mennessä kulkemaan luokkalaisteni mukana, ei he minua poiskaan ajanut. En tosin puhunut oikeastaan mitään, mutta olipahan olevinaan kavereita. Pitäisi kerätä rohkeutta ja mennä vaikka hyörimään vaikka sellaisten luokse kenellä ei näytä paljon olevan kavereita.
        Olen ujo ja se on se syy miksi on vaikeaa tutustua. Jännittää kovasti puhua tuntemattomille, mutta kai se on yritettävä koska asiat ei siitä parane jos ei yritä. :) Mene sinäkin vain rohkeasti muiden mukaan.


    • doieru

      Menet juttelemaan, ei siinä mitään muuta tarvita. Onko siis niin, että vain säälit häntä, mutta et halua joutua vaikka itse kiusatuksi. Pelkkä sääli ei ole vielä paljoakaan..

    • "Lakikirjallinen"

      Toivotetaan Kiusaajia ja Vaivaajia Isänsä ja Äitinsä ja Asianosaisia genomit, Kirkosta ja verokirjoista poiketen ja kansallisuustasolla ... Helvettiin vesikatto/Välikatto oloisina ... vertiaisiansa ja ovat juuriltaan kylä yhteisöt - Helvetti on se sama - ... ... ... ... ...

    • aida3

      Kiusattu ihminen on aina sivussa ja yksin. Kun huomaat sen mene ihmeessä hänen luokseen ja sano että halyat olla hänen kanssaan ja vueressä . Sano että tiedät että häntä kohtaan olla ilkeitä ja epåasiallinen kohtelu on jatkunut jo pitkäön kenenkään puuttumatta asiaan. Siinä vaiheessa kun näet yksin olevav js surullisen oloisen ihmisen hän kulkee yksin ja iloton ilme kasvoillaa. Siinä vaiheessa pitää johuomata että nyt on tartuttava hetkeen ja oltavs ihminen ihmiselle. Kukasn ei halua olla syrjitty ja ykdin jetään ei saa syrjiä annetaan jokaisen ihmisen olla rauhassa ja elää rauhassa . Se että aletaan jotakuta syrjiä ja tyrkkiä sosiaalisesti ja psyykkisesti ilman kummampaa syytä , on jo väärin itseä jakaikia kohtaa. Se millaiseksi muuttuu kiusaamisen kohteeksi joutuminen aiheuttaa uhrille , ihmiselle joka ei ensinkäön ole halunnut olla ilkeä kenellekään edes ajatuksissaan. Siis ihmeellistä on kun nämä kiusaajat alkavat kääntää , asiat niin että uhri /kiusattu olisi kiusaamassa heitä , kiusaajiaan. Usien tapahtuu niin että kiinni jäädessään kiusaajat alkavat puhua ja levittää vielä pahempaa aihettaen uhrille. Levittämällä perättömiä ja täydin keksittyjä asioita uhrin päälle ja aina takana uhrin tietämättä mitään sellaisedta mollaamisesta häntä kohtaa. Kohtelu sitten on niitten perättömien keksittyjen asioiden puhumisen vaikutuksesta.joita on kerottu uhrista täysin hänen tietämättään. Olemme täällää elämässä toisillemme peilejä joiden kautta näemme itsemme, toivottavasti paremmassa valossa. Koskaan ei olemyöhäistä katua ja pyytää anteeksi , uhri kiusattu ei torju heitä. Hän kyllä kuuntelee teitä. Elämän tarkoitus on olla ystävä toiselle ja tarjota käsi. Aut ihmeessä toista ihmistä, älä jää seuraamaan

      • idiootti olet!

        Kovaa työtä joudut tekemään hänen vuokseen. saa nähdä onnistutko. Vaikeaa tulee olemaan. Senkin petturi.


      • 50 v aikaa miettiä

        jos on kunnolla kiusattu, niin sitä on takuulla piikit pystyssä vihollisen suuntaan ja jokaista lähestymisyritystä pitää automaattisesti uutenä häijyyten. Ei mitää anteekianto-löpinöitä. ne kuuluu Didsney-filmiin.
        ainakin minulle on turha tulla kouluaikaisten iusaajien sopottelemaan että annapa anteeks.
        Totuus on, että kiusattu kantaa vihaa ja pelkoa läpi elämänsä kiusaajiaan kohtaan eikä halua olla heidäön kanssaan samassa läänissäkään!
        ja kaiken varalta pysyy varuillaa kaikkien muidenkin ihmisen suhteen.


    • jaken

      Eikun rohkeasti vain itse olin kiusaaja mutta järkeeni tulin ja nyt paras ystäväni on nyt sama ihminen jota kiusasin

      • luulet vain

        Ei voi olla koskaan paras ystävä sellaiselle jota on joskus kiusannut. Haavat jäävät. Paras on pitää "vihollinen" lähellä, ettei se pääse enää pistämään.

        Minunkin eräs "ystäväni" luulee olevansa minulle tosi hyvä ystävä, hän kiusasi minua joskus. En itse pidä häntä kovinkaan hyvänä ystävänä, en koskaan uskoudu hänelle, en puhu asioitani. Puhun sen verran, että hän kuvittelee minun avautuvan. Tosiasiassa en paljasta mitään, millä hän voisi joskus iskeä minua.

        Kiusaajalle ei löydy tosiystäviä koskaan, ei ainakaan kiusattujensa joukosta.


    • joskus kiusattu

      No voisit ainakin tervehtiä häntä. Kysy sitten josku, kun olet päiväkausia moikannut jo,lähtisikö vaikka elokuviin tai hampurilaiselle. Jos kieltäytyy, niin hymyile ja tuumi että no joskus toiste sitten. Jos oikein kovasti yrittää lähestyä, on kiusattu ihminen jo valmiiksi varautunut. Ja kiusatulle voi puhua ihan samanlain kuin jollekin toisellekin koulukaverille.

      Etene pikkuhiljaa. Ei ole mikään kiire.

    • bona fide

      Kiusatulla saattaa nyt olla erittäin vaikeaa elämässään. Usein koulukiusattuna olo on vain jäävuoren huippu. Takana voi olla erittäin vaikeat, traumatisoivat kotiolot. En nyt rupea tarkentamaan. Jos kaikki yrityksesi epäonnistuvat, etkä saa kontaktia, juttele asiasta koulukuraattorin tai terveydenhoitajan kanssa. Aikuisena ajattelisin jopa lastensuojeluilmoitusta. Koulun rooli tuntuu kovin hampaattomalta/vastuuta pakoilevalta. Kyllä on täytynyt sielläkin asia olla tiedossa. Lapsi tarvitsisi ehkä hoitoa masennukseen ym sellaista johon edes hyväätarkoittava koulukaveri ei pysty yksin.

      • 10+1=11

        Joskus hyväätarkoittavat, liian viisaat aikuisetkin saavat aikaan hirveitä sotkuja. Ota mallia papista.


    • "VAPAA DIAGNOSI"

      "Itse Olen Kiusattu"- "olen Vaivassa ajassa"-------------------============00000000> no (kohdata kiusattu ja kiusaajat pelillä, pelittää kiusaajia, eihän yksikään aina tahdo olla kiusattu, kiusatahan voi alkaa kiusaajia, enemmiten kärsimättä roolistaan, onhan täällä Suomi maa ja seuraa, minäkin toivottelen Helvettiin/Kadotukseen uskovaisia ja uskovaisten silmien alla ja uskon asioissa, kyllä se kiusaaja oleilee maan päällä näin, eikä siitä kiusatustakaan pääse, kyllä se kiusattu sanookin miten menetellä, auta kiusaajia kokemaan Kiusaajansa, niin , minäkin teen niin? {KYLLÄ} Kiusaajat ja kiusatut ei aina kohtaa toisiaan, mutta jos menee aivan esim. asuntotilanteessa ja valtakunnallisessa tilanteessa ja paikkakunta-kohtaisessa tilanteessa eteenpäin suhteen kiusattuna ja ja kiusaavana........... pysyy esim. "Scotland Yard, CIA, INTERPOL, EUROPOL, poliisijärjestöjen kattojärjestönä, tapaan"? GUANTANAMO LEMMENLAULU LURITTAA - AAAAAAAAAAAAAHH

    • pahasti kiusattu

      Rankkaa tuo miten kiusaaminen jättää jälkensä luottamukseen .
      Muistan koulustani yhden ihmisen joka yritti lähestyä minua muutamia kertoa. kiusaamisen jälkeen hänen "läsnäolo" yrityksensä oli todella vaivaannuttavaa. Ja se todellakin tuntui että taas tulee yksi kiusaaja lisää. (halusin heti eroon)

      Jälkeenpäin ymmärsin että ehkä hän vaan yritti tehdä tuttavuutta. Mutta ei se toimi niin että vaan tunkee jostain yks kaks toisen seuraan. Se voi jopa pelottaa jotain.

    • vghjjj

      Papin neuvot ovat hyviä. Toimii ainakin minuun. Olen ollut rankasti kiusattuna koko elämäni. Kunpa joku haluaisikin tutustua minuun. Itse en uskalla enää yrittää, kun seurani on epämieluisaa monille.

    • Lonely Soul

      Tuo on vaikea kysymys. Ehkä paras keino olisi, jos puolustaisit häntä hänen kiusaajiaan vastaan. Tämän voisit tehdä esim. kommentoimalla häntä positiiviseen sävyyn, kun muut pilkkaavat. Näin voittaisit hänen luottamuksensa.

      Olin itse kiusattu koko peruskoulun ajan, yhteensä 9 vuotta. Tämän jälkeen kiusaaminen jatkui koulun ulkopuolella, mutta onneksi vain tuntemattomien taholta, joihin törmäsin kadulla tai muilla julkisilla paikoilla. Kukaan ei koskaan mitenkään varsinaisesti yrittänyt lähestyä minua koulussa, mutta jotkut ihmettelivät, miksi olin koulussa niin hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, kun en ollut sitä koulun jälkeen. Ei tuossa kiusattuna olemisessa ole juuri muuta selviytymismahdollisuutta kuin pitää mahdollisimman matalaa profiilia, ellei sitten ole fyysisesti vahva, niin että voi puolustautua mahdollisia fyysisiä hyökkäyksiä vastaan, mitkä voivat seurata siitä että nostaa profiiliaan.

      Voisit myös yrittää selvittää mistä asioista tämä kiusattu henkilö on kiinnostunut, ja jos löydät jonkin yhteisen kiinnostuksen aiheen, voisit mennä keskustelemaan siitä, aluksi vaikka netin kautta. Ei kannata kuitenkaan esittää kiinnostunutta, sillä tuon kiusattu ottaa alentuvana kohteluna.

    • Tee kuten

      Jeesus.

    • Älä tee kuten

      Saatana.

    • Avoimesti

      Lämpimällä hymyllä ja suoralla katsekontaktilla on helppo aloittaa vaikka mitä ja vaikka missä.

    • Ihmisenä tee

      kuten Jeesus on opettanut sinua Raamatussa, tämä riittää.

    • Kysy itseltäsi myös!

      Miksi tahdot lähestyä tyttöä?

    • Kysy itseltäsi

      Mitä tarkoitat "kaverina olemisella"? Haluatko tulla itse kiusatuksi vai auttaa kiusattua ihan muusta syystä? Jos et ole ollut tuollaisessa tilanteessa, et voi alkuunkaan ymmärtää tätä asiaa omakohtaisesti tai edes toisen lähtökohdasta käsin, sillä sinun omilla toimillasi voi itsesi saattaa myös siihen ikävään tilanteeseen, joten älä leiki tällaisilla asioilla.

      • En ole kiusattu

        Niin eli sinä tarkoitat sitä että kun yhtä kiusataan niin pysy mahdollisimman kaukana ettet itse joudu kiusatuksi? Minusta se on väärin. Aina pitää auttaa toisia. Hyvää aloittaja varmaan tarkoittaa, ehkä hieman sääliäkin mutta minusta se on vain hienoa. Kaikki pitää ottaa mukaan, ei ketään saa ulkopuoliseksi jättää...


    • Todellisuudessa

      suurimmat kiusaajat tahtovat itse esiintyä hyvinä auttajina, sillä ovat hulluja.

      • Tämä siis ihmisenä

        mutta Jeesus on Herra ja Jumala.


      • kiusatun kosto?

        joo. ovat tehneet kiusatuista jo hulluja. kiusatusta tulee skitsofreenikko ja on ahtaassa tilassa kun, kaikki on vastaan juuri ne kiusaajat. menkää kiusatun läheltä pois, mahdollisimman kauas, mokomatkin mannekiinit ja muka täydelliset perkeleet. Ällöttäviä olette kiusaajat, naurettavia tapauksia. Poltatte tupakkaa ja käytätte alkoholia väärin ja naisia loukkaatte ja parisuhteita yms.... Väisty kiusaaja kauemmaksi. En anna anteeksi koskaan kiusaajalleni. En ikinä!


      • Hah !
        kiusatun kosto? kirjoitti:

        joo. ovat tehneet kiusatuista jo hulluja. kiusatusta tulee skitsofreenikko ja on ahtaassa tilassa kun, kaikki on vastaan juuri ne kiusaajat. menkää kiusatun läheltä pois, mahdollisimman kauas, mokomatkin mannekiinit ja muka täydelliset perkeleet. Ällöttäviä olette kiusaajat, naurettavia tapauksia. Poltatte tupakkaa ja käytätte alkoholia väärin ja naisia loukkaatte ja parisuhteita yms.... Väisty kiusaaja kauemmaksi. En anna anteeksi koskaan kiusaajalleni. En ikinä!

        No ethän sinä kuulu olevan yhtään sen kummempi kuin kiusaajakaan.


    • Jumalan ilmoituksess

      Jeesus opetti Pietaria, joka joutui toteamaan "Herra, sinä tiedät kaiken." Tämä riittää ihmiselle.

    • tytöntylleröinen

      Yritä saada kiusattuun katsekontakti, ja hymyile hänelle. Tosin voi olla, että tulkitsee hymyn väärin. Tai jos menet hänen luokseen ja sanot hänelle jotain "hei, sä oot uusi oppilas täällä?" joku sellanen epäsuora kysymys, johon ei ole pakko edes vastata. On tosi ahdistavaa, kun toinen ei puhu mitään, mutta pikkuhiljaa alat kyselemään jotain perus "Onko sulla eläimiä?" "Mitä sä harrastat?" niin eiköhän kiusatun suu pikkuhiljaa ala päästelemään sanoja ja sittemmin lauseita. Pään puistelu, nyökkäys, nekin ovat puhetta.
      Et maininnut mitään, onko hän mahdollisesti jossakin uskossa oleva, joten kysymyksiä esim. elokuvista, musiikista ja tavoista kannattaa aluksi välttää.

      • tytöntylleröinen

        Vielä sen verran että porukassa on ehkä helpompi lähestyä yksinäistä koska ei tarvitse olla hiljaa kun voi puhua kavereitten kanssa. Sitten pikkuhiljaa hänkin alkaa puhua.
        Voi kysyä vaikka että haluaako tulla meidän kanssa syömään tai muuten vaan välitunnilla.


    • Varma totuus

      Raamatussa: ihmisten sydämet ovat yli kaiken pahan.

    • Raamatussa tästä:

      Paavali ymmärsi kun Jeesuksen oli oppinut tuntemaan Pyhässä Hengessä: "minun lihassani ei asu mitään hyvää!" Tässä on totuus jokaisesta ihmisestä varmuudella, ja joka toista väittää, eivät vielä vain tunne Jeesusta ja kaikkia muita ihmisiä, totisesti.

    • Ihmisinä ainoa

      toivomme Jeesuksessa, olimme sitten kiusattuja tai kiusaajia tai sen näkijöitä: "Jeesus on Herra ja Jumala ja Vapahtaja, ja on vain yksi asia mikä on tärkeä ja Jeesus opetti evankeliumista, ja kun tulee saavat omansa sen hyvän valtakunnan, ja nyt on maailma pahan vallassa, kunnes Jeesus tulee."

    • Tutustu vaan

      Kirje ja jääminen hetkeksi hänen luokseen voisi auttaa, kunnes hän lukee kirjeen.Itse tein noin nuorempana.Kiusattu vastasi ja sanoi, ettei kukaan ole tehnyt hänelle.Suostui tutustumaan. Hän oli minun ja kavereideni kanssa välitunneilla siitä eteenpäin koulun loppumiseen.Sitten elämämme erkanivat, mutta sain häneen yhteyden vuosien jälkeen.Hänelläkin oli perhe ja työpaikka.Olin onnellinen hänen onnestaan.

    • kokenut2

      Olin itsekin ollut 6 vuotta kiusattu koulussa. En enää ole helppoa luottaa ihmisiin kuin hitaasti. Masentunut ihminen voi olla raskasta ja haittaa elämää. Jos haluaisi kaveerata kiusatun kanssa niin edetä hitaasti ja rauhallisesti vaikkapa "Hei , voinko tulla seuraasi" tai "Hei, kuka olet ja esitän nimeni". Luottamus voi olla kestää pitkään rakentaa, että kiusattu voi tuntea joko niin. Olen nyt kohta 33-vuotias nainen ,että en enää tiedä ketkä kavereitani onkin ,koska eivät koskaan kysyä/pyytää kahville jne. Kyllä olemme FB-viestejä kavereiden kanssa vaikka emme koskaan viettää kahville jne, Facebookin kautta myös apua ,että koska vaan puhua ja se lieventää yksinäiselle/kiusatulle asiasta. Aika vaikea ,koska peruskoulussa koko ajan epävarmaksi muiden takia kun onko toinen tosissaan kaveerata. Kannattaisi silti yrittää ja ole hänen puolella. Kyllä joskus jopa aikuinen ihminen ihmetteli ,että miksi olen usein yksin ja yksinäinen. Olen jo tottunut tälläisen elämään ja voi olla vaikea muuttaa kuin vähän.

      Älä kaupungin nimen takia haukkua ,mutta sehän vain kaupunki. Ajattele ihmisistä. Oikeasti suomessa noin yksi miljoona yksinäisiä/yksinasuvat vaikka mitä tahansa : vanhus, nuori, perheellinen..

      Ehkä mahdollisuus onnistaa ,että näytä kiusatulle ja kiusattu näkee sinusta eli et ole pilkkaamassa tai ala kiusata mitään. Ei ehkä heti saa. Jos näkisin tilanteen ,että uskaltaisin mennä lähelle ja otan puhua varovaisesti hänelle jotain. Ehkäpä. Olin peruskoulun ajan ,että ettei kukaan yrittänyt kaveerata tai ystävystyä minun kanssa koska he olivat esittänyt muka mitä .

      Jos kiusatulle liian pitkään kiusaamiseen niin vaikeampi olla ja elämään ei enää ole helppoja. Kiusaamisen jälkeen voi ajaa yksinäisyyteen, masentumaan, pelkoja koulun opiskeluun, menettää ihmisiin luottamusta/tai muuta.

    • Sanon kiusatulle:

      Älä odota turhaa toivoa ennenkuin Jeesus tulee ja kun nimesi on elämänkirjassa niin pääset valtakuntaansa, ja siihen asti maailma on pahan vallassa ja yhä pahenee ja pimenee vain entisestään, sillä näin on ilmoitettu Raamatussa, ja varo valheprofeettoja ja pahoja Jeesuksen työntekijöiksi tekeytyviä oman etunsa tavoittelijoita tai muita hävityksen kauhistuksen tuovia poltinraudalle merkittyjä ihmisiä, sillä näin Jeesus on opettanut ja autuaat kestävät ja pysyvät otollisina loppuun asti, totisesti.

    • Maailmassa valtaa

      käyttävät moninaiset ihmiset, eikä nimensä ole Jumalan elämänkirjassa.

    • kiysättyä vöi

      Tyntee ölönsä kötöisäksi kyn menet jä pötkäiset jälkään. Vöit hyöritellä täi hömötellä. Tykkää ja ystävystyy sinyn känssä.

    • nhhhh

      Minua on pyydetty mukaan, mutta sitten seurani ei olekaan kiinnostanut, kun elämässäni ei ole mitään. Eli en kelpaa koska olen yksinäinen ja syrjäytynyt.

    • Jos välität hänestä anna aikaa kerro itsestäsi näin saavutat luottamusta. Älä kerro että tiedät kiusaamisesta. Ole avoin ja suora

    • täysin vittuuntunut

      Minkähän takia tätä "kiusaamista", joka on pikemminkin henkistä VÄKIVALTAA, esiintyy?

      MIKSI?

      Kysyn vaan mikä on se syy?

      Jos ei tule jonkun kanssa toimeen, ei pidä henkilöstä, on katellinen jollekin jostain tai ihan vaan muuteen toisella aaltopituudella, niin eikö sitä vaan voisi keskittyä siihen omaan pieneen elämäänsä ja antaa toisenkin tehdä niin.

      Tätä "kiusaamista" kun tapahtuu ihan aikuistenkin elämässä, niin täytyy ihmetellä, että mitä traumoja näillä perseen kautta syntyneillä kaksinaamaisilla "ihmisillä" on oikein mielessään?

      Että terveiset vaan kaikille kiusaajille, tarkastelkaa omaa persettänne, SYVÄLTÄ.

      sillä minä sydämestäni toivon, että " VITTUILU LOPPUU VÄKIVALLALLA", jos te perseen kautta syntyneet ette muuten ymmärrä olla kunnioittamatta ihmisen oikeutta YKSITYISYYTEENSÄ JA HENKILÖKOHTAISEEN KOSKEMATTOMUUTEENSA.

      että, MIKÄ V ITTU TEITÄ PERSEMENNINKÄISIÄ OIKEEN VAIVAA, HALUATTEKO PATAAN?

    • Alla olevassa tauluk

      haluaisin seksiä kanssasi (nainen nätti) rykäistä mällit kondomiin ja näytää ne sinulle.

    • Koulukiusattumyös

      Itsekkin olin koulukiusattu koko ala-asteen (hakkaamista, potkimista, päälle hyppimistä, tavaroiden piilottelua ja varastelua ja haukkumista joka välitunti ja pahimmillaan jopa tunnin alussa mm. kun yritin ottaa kirjaa pulpetin kannen alta niin joku hyppäsi kannen päälle niin, että pääni jäi väliin. Tämä kaikki siksi, että olin luokan hiljaisin, pyörein ja toiseksi pienin poika ja minulla oli vielä epilepsia siihen päälle). Yläasteen 7 luokalla luulin saaneeni ekat kaverit, koska menin eri kouluun, kun kiusaajani. Noh 7 luokka meni ihan hyvin, mutta sitten opettajien mielestä olin liian hidas oppilas niin siirsivät minut erityisluokkaan K-luokka jolla oli oma pilkkanimikin ''Kemoluokka''. Sinä samana päivänä kun sain tästä tiedon eli 8 luokan ekana päivänä niin koko koulu rämähti nauramaan liikuntasalissa (kokoontumispaikka oli aina siellä). Sillä samalla sekunnilla kaikki ne ihmiset joiden luulin olleen kavereitani niin alkoivat kohdella minua todella kylmästi: kukaan ei puhunut enää minulle tai edes katsonut minuun päin. Jos yritin liittyä seuraan niin olin kaikille vain pelkkää ilmaa tai porukka lähti kauemmas minusta tai jopa juoksivat karkuun. 8-9 luokka meni niin, että en puhunut kellekkään paitsi muille omalta luokaltani (jotka eivät olleet mitenkään erityisen fiksua porukkaa) ja välitunnit istua kökötin jossakin hämärässä nurkassa kuuntelemassa musiikkia. Ainoat kaverit tuolloin olivat ihmisiä jotka olin tavannut netissä. Luottamus tuon jälkeen mihinkään 0. Edes omat vanhemmatkaan eivät auttaneet mitenkään. Heille oli tärkeämpää, että sain hyvät numerot kokeista.

      Tulos: Vihasin kaikkea. Vihasin itseäni, vihasin vanhempiani ja veljiäni, vihasin entisiä kavereitani, vihasin sukulaisiani ja opettajia. Vihasin kaikkia muita ihmisiä. Niitäkin jotka eivät olleet tehneet mitään pahaa, mutta ajattelin aina asiat siten, että varmasti tekisivät jos vain saisivat siihen mahdollisuuden. Vihasin kaikkia vauvasta vaariin/mummoon. Ainoat tunteet mitä minulle jäi tästä kaikesta oli viha, kostonhalu ja kylmyys. Yläasteen jälkeen menin ammattiopistoon ja siellä sekä sen jälkeen feikkasin kaikki positiiviset tunteet ja ilmeet. Mikään ei oikeasti saanut minua enää hymyilemään tai nauramaan, mutta onnistuin feikkaamaan nekin ilman, että kukaan huomasi mitään. Silloin muutama tyttökin oli ehdottanut parisuhdetta kanssani, mutta sillonkin vain ajattelin, että hekin koittavat jollain tapaa hyötyä minusta kuten kaikki muutkin. Tänä koko aikana ainut mikä piti minut järjissäni oli joskus 5 luokalla hankkimamme koira jonka seura lohdutti minua. Sen kanssa sain leikkiä, viettää aikaa, käydä lenkillä, vaellella metsissä, se ei valehdellut minulle, se ei yrittänyt pakottaa minua mihinkään yms. Luotin vain siihen ja itseeni. En kehenkään muuhun.

      Sitten kun täytin 20 ja lähdin opiskelemaan toiseen kaupunkiin niin siellä sain ensimmäiset oikeat ystävät joilla oli ollut samanlainen historia, kuin minulla. Se oli elämäni parasta aikaa silloin ja kaikki positiiviset tunteet palasivat. Nyt 23 vuotiaana löysin myös naisen jota oikeasti rakastan ja jonka kanssa haluan olla ja joka ymmärtää historiani ja hänellä on samanlainen tausta, kuin minullakin.

      Eli vinkkini sinulle: Älä anna hänen syrjäytyä ja mikä tärkeintä ÄLÄ valehtele hänelle tai esitä jotain muuta, kuin mitä olet. Ole kärsivällinen, rehellinen ja yritä piristää häntä vaikka huumorin avulla, koska jokainen kiusattu toivoo, että voisi luottaa edes johonkin toiseen ihmiseen. Jos petät hänen luottamuksensa edes kerran lyhyessä ajassa hän ei enää luota sinuun paitsi ehkä vasta pitkän ajan jälkeen. Älä siis puhu hänestä pahaa muille, yritä ensin ystävystyä hänen kanssaan ja kun olette ystäviä esittele hänet sitten vasta muille kavereillesi/ystävillesi ja ennen, kuin esittelet hänet kerro muillekkin, että hänellä on sellainen tausta. Näin muutkin osaavat olla häntä kohtaan ystävällisempiä ja ymmärtäväisempiä eikä hänen tarvitse aina elää tapahtumia uudelleen ja uudelleen aina kun kertoo muille taustastaan.

      • auroraaa26

        Voi kamala, tuli ihan kyynel silmään kun luin tekstiäsi.. Ei voi ymmärtää niitä, jotka kiusaavat. Siis oikeesti. Ja ettei kukaan puutu asiaan, edes omat vanhemmat :'( mut oon niin onnellinen puolestasi, että sulla on nyt hyvä elämä ja rakkautta ja ystäviä, sen mitä jokainen ja etenkin sinä ansaitset!!


      • kushion

        Kamala tarina mutta onneksi onnellinen loppu. En tajua, miten pientä poikaa voidaan kohdella noin hirviömäisesti sekä kodin että koulun taholta. Elämä on liki murskattu ennen kuin se on edes kunnolla alkanut! Olen tosi onnellinen puolestasi, että olet löytänyt ystäväsi sekä naisesi ja tunnet, että elämä alkaa jälleen hymyillä. Toivon paljon lämpöä ja rakkautta sekä onnea ja menestystä koko lopuksi ikää sinulle.


    • .........

      No on se nyt merkillistä, ku pappi saa haukut niskaansa siitä, että koittaa auttaa toisia. Mä en itse ole löytänyt tuosta tapauksesta mitään tekopyhää. Ja vaikka tietyillä ihmisillä on suuria antipatioita kristittyjä kohtaan, niin ei oo korrektio täs tilantees lytätä toisen apua. Jos ette halua kuulla jonkun kristityn neuvoja tällä palstalla, niin älkää lukeko niitä ja noteerako millään tavalla! Jos ei muuta, teiän käytös osoittaa ainakin suuria tunnereaktioita tätä "jeesusjuttua" kohtaan :D

    • mummapumma54

      Tyttäreni aikoinaan perusti kouluunsa omituisten otusten kerhon, ja he yhdessä päättivät pyytää yksinään välitunnilla olevia mukaan leikkiin tai askareeseen. Hän sanoi että se toimi hyvin, ja lopulta heitä oli monta. Ehkei ensin kannatakaan ruotia, miksi joku on yksin, vaan mennä vähän juttelemaan, kertoa oman nimensä ja tuoda ilmi, että on uusi tai muuta sellaista, ja sitten jutella tavallisista asioista.

    • auroraaa26

      Moi aloittajalle ja kaikki muutkin! Kiinnostava aihe oli nostettu etusivulle, joten en voi olla kommentoimatta osaltani tätä.

      Ensinnäkin, mun tekis mieli halata sua nimim. Haluan olla kaverisi!! Sun kaltaisia kun olis enemmän!! Monesti ihmiset alkaa vältellä ja pelätä kiusatun seurassa oloa, ettei joutuis itse kiusatuksi. Kun kiusattu tarvitsisi nimenomaan tukipilareita ja tyyppejä, jotka puolustaisi ja laittais kiusaajille jauhot suuhun.

      En voi muuta, kuin puhua omasta kokemuksesta, eli... Itse olen aina pyrkinyt pitämään heikompien puolta, puolustamaan kiusattuja ja olemaan vaan kaveri... Olenhan itsekin kokenut jonkin sortin kiusaamista, tosin ihan pientä. Et kerro, oletteko samanikäisiä, kun ette ole samalla luokalla, eikä muutenkaan ole yhteisiä tunteja? Sinällään toivon, että et pelkästään säälistä halua olla tämän kiusatun tytön ystävä.

      Mut kokeile ihmeessä vaikka Facen kautta vielä laittaa viestiä. "Moi, oon uus meidän koulussa, aika ujo luonteeltani ja haluaisin löytää kavereita. Vaikutat mukavalta, ja meillä saattais olla jotain yhteistä..." Jotain vastaavaa. Tuntematonta kiusattua on tietty haastavaa päästä lähestymään, mut voit tehdä selväksi, että aikeesi ovat vilpittömät: moikkaa, hymyile, juttele jotain tilaisuuden tullen... Kiusatulle pelkkä hyväksyntä ja huomatuksi tuleminen (muuten kuin kiusaamismielessä) on tosi tärkeää.

      Mikshän sitä tyttöä muuten edes kiusataan... Ei aina tajuu ihmisiä, miks pitää kiusata. Kaipa on vaan itsellä paha olla, niin purkaa toisiin. Mut tosiaan, esim. yläasteella meidän luokan tytöt alko järjestään hylkiä yhtä Hannelea, joka oli ihan tavallinen mukava tyttö ja vielä seiskalla sillä oli kavereita. Se oli tosi paljo yksin ja kuulin, kun puhuivat pahaa ja ihan jonninjoutavaa paskaa sen selän takana. Puutuin asiaan, mut kai niillä oli jotain henkilökohtaista sit sitä tyttöä vastaan. Kohta se oli lähes aina yksin ja jäi aina tehtävissä ilman paria ym. Mulla oli kyllä kavereita, mut en voinu kattoo, kun joku jätetään yksin, oon iteki kokenu yksinäisyyttä kaveriporukassa, ja ollut ujo aiemmin.

      Aloin siis vaan ottaa enemmän sitä tyttöä huomioon, juttelin, kyselin kuulumisia, kuljin sen kans koulumatkoja... Ysillä toiset lähti luokkaretkelle, tää tyttö ei halunnut lähtee joten jätin iteki retken väliin, ei muutenkaan kiinnostanut siinä elämänvaiheessa. Oon suurimman osan elämästäni ollut itseäni vanhemmassa seurassa, ja siks varsinkin yläasteella se lapsellinen teinimeininki oli vähä liikaa välillä. Huomasin vaan, miten onnelliseksi tää syrjitty tuli pienistä eleistä, jotka ei vaatinu multa mitään suuria uhrauksia tai ponnistuksia. En silti mitenkään koe, että olisin joku huippu hyvä ihminen kun otan myös syrjään jääviä huomioon, tavallinen kiltti ja ystävällinen toiset huomioon ottava ihminen vaan. Niinhän kaikkien pitäis toimia.

      Niin, suurin osa meidän luokasta meni lukioon, itse menin amikseen. Menin lukiolle kattoo vanhojen tansseja 2. opiskeluvuonna: Hannele ei ollut "halunnut" osallistua, luultavasti edelleen kiusauksen takia, vaikka olisi varmasti saanut kyllä parin. Niinpä toiset kulkivat prinsessamekoissaan juhlameikissä, istuin Hannelen viereen katsomaan tanssia. Teki mieli kysyä, miks ihmeessä se ei osallistunut, mut eipä se ollut minun asia. Mut tuntu jotenkin hyvältä olla siinäki sen tukena, kun muut pilkallisesti puhui et mikä juntti kun ei osallistu tanssiin.

      Toivon kaikkea hyvää kaikille ujoille, kiusatuksi tulleille ja muuten vaan erilaisille, jokainen ootte arvokkaita just sellaisena kuin olette, toivottavasti jokainen saisitte samanlaisen onnistumisen elämässä kuin minä, eli ujosta punastelevasta epävarmasta tyttösestä sosiaaliseksi ja itsevarmaksi naiseksi, joka ei toisten mielipiteistä ja puheista paljon hetkahda! Halit kaikille

      • Lonely Soul

        "Mikshän sitä tyttöä muuten edes kiusataan... Ei aina tajuu ihmisiä, miks pitää kiusata. Kaipa on vaan itsellä paha olla, niin purkaa toisiin. Mut tosiaan, esim. yläasteella meidän luokan tytöt alko järjestään hylkiä yhtä Hannelea, joka oli ihan tavallinen mukava tyttö ja vielä seiskalla sillä oli kavereita. Se oli tosi paljo yksin ja kuulin, kun puhuivat pahaa ja ihan jonninjoutavaa paskaa sen selän takana. Puutuin asiaan, mut kai niillä oli jotain henkilökohtaista sit sitä tyttöä vastaan. Kohta se oli lähes aina yksin ja jäi aina tehtävissä ilman paria ym. Mulla oli kyllä kavereita, mut en voinu kattoo, kun joku jätetään yksin, oon iteki kokenu yksinäisyyttä kaveriporukassa, ja ollut ujo aiemmin."

        Kiusaaminen on periaatteessa sitä samaa, kun kanat nokkivat toisiaan pihamaalla, tai linnunpoikaset nokkivat pesän heikoimman poikasen kuoliaaksi. Eli siis sitä että raivataan se heikompi pois tieltä, niin että saadaan itselle enemmän elintilaa ja muuta hyvää. Toisaalta se voi olla myös uhkatekijän eliminoimista: jos jollakulla on enemmän kuin muilla, saattaa joku haluta pudottaa tämän henkilön alemmas hierarkiassa kiusaamisen kautta. Tuon kuvaamasi Hannelen tapaus kuullostaa juuri tältä jälkimmäiseltä.

        Kiusaamista tapahtuu niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin keskuudessa. Kiusaaminen on ihmislajille, kuten kaikille muillekin lajeille, vaistonvarainen keino raivata lisää elintilaa ja resursseja omalle itselle. Kiusaamista on vaikeaa kitkeä, sillä usein kiusaajat eivät edes itse tiedosta kiusaavansa, vaan harhaisesti kuvittelevat, että kiusattu on niin paha että ansaitsee huonon kohtelunsa (mikä on itse asiassa psyykkinen itsesäätelymekanismi, joka mahdollistaa kiusaamisen).

        Kiusaamisesta on tehty hieno elokuva, joka kulkee nimellä "An American Crime". Se kuvaa kuinka kellariin teljetty tyttö kiusataan kuoliaaksi. Hieno kuvaus siitä, kuinka pimeä ihmissydän lopulta on. Olemme pohjimmiltamme pelkkiä eläimiä.


    • anonyymi11

      Todennäköisesti hän ei vastaa viestiin tai kaveripyyntöön, koska voi ajatella että olet pyytänyt kaveriksi "vitsillä" ja että sinä tai joku muu alkaa häntä kiusaamaan jos hän hyväksyy kaveripyynnön. Näin voi olla jos häntä on kiusattu kauan, ei välttämättä usko että ihan oikeasti haluaisit olla hänen kaveri.

      Mielestäni paras tapa tutustua olisi vaikka silloin tällöin mennä välitunnilla/ruokalassa tms hänen luokseen ja jutella jostain arkisesta. Ei kannata kysyä "miksi olet yksin", koska hän tuskin itse on valinnut yksinoloa ja on yksin yksinkertaisesti siksi että kukaan ei ole hänen kanssaan. Ei siis kannata kysellä mitään kiusaamisesta tai vastaavasta, aloita tutustuminen pikkuhiljaa, kysy vaikka nimeä tai ikää tai harrastuksia tms, vähän kerrassaan.

    • sdfgert345cxbcx

      Sano vaan ihan suoraan: "kiusataanko sinua?" äläkä kiertele, menee sekavaksi.
      Sano siihen vielä että "vain lapset kiusaavat ja ne kunnioittavat pelkästään fyysistä kipua, joten heti kun lyöt takaisin, kiusaaminen loppuu."

    • vanhempi muija

      esim:voit sanoa hänelle ensin huomenta ja sitten pyytää että haluaisin olla sinun kaverisi tai sitten jos ei hän osaa jotain tehtävää heti ratkaista niin voit tarjoutua auttamaan tai sitten tehdä jotain mitä hän haluaisi tehdä ja jos näät että toiset pilkkaan häntä koulussa niin puolusta häntä tai anna vinkki jollekkin muille ihmisille jotka ovat osaavat tehdä jotain hänen hyväksi ei katsos kaikki varmaan ole samalaisia kuin muut ja voit vielä sanoa että jos haluat seuraa niin ole minun kaveri haluaisin olla sinulle ystävä ja että painaako mieltäsi joku asia jos haluat kertoa minulle niin voit minulle kertoa mutta älä tee kuule sitä että kun kuulet jotain hänestä niin juoruat edelleen se unohda

    • Suosittelisin ihan perinteistä SOS-NTTH keinoa....

    • been ther

      Älä ihmeessä anna periksi! Hän voi olla piikit pystyssä kaikkia ihmisiä kohtaan, mutta todennäköisesti kuoren alla on ihan kiva tyyppi. Mene lähelle, ota katsekontaktia, ala juttelemaan mutta älä mainitse kiusaamista. Se on melkoisella varmuudella hänelle nolo ja arka aihe. Kysele asioista, ehkä teillä on yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Jos olet kiinnostunut olemaan hänelle tukena ja ystävänä, voit joutua kuulemaan pahan olon purkauksia siitä mitä hänelle on tehty, mutta muista pysyä vahvana, mikään ei ole ollut sinun vikaasi eikä uusi ystäväsi tarkoita olla missään nimessä epäkiitollinen - hän vain tarvitsee kuuntelijaa..

      • Haluan olla kaverisi

        Oli kiva kun tämä aihe nostettiin. :) Kiinnostavaa lukea teidän omakohtaisia kokemuksia ja vinkkejä. Toivottavasti tämä saisi monet ihmiset myös tajuamaan asian vakavuuden ja että kiusaamiseen puututtaisi enemmän. Monesti on saanut lehdestä lukea surullisia uutisia kiusatuista koska kiusaamista ei ole otettu tosissaan.

        Minä en ainakaan anna periksi. Alku vaikuttaa kuitenkin hyvältä. :) Tyttö vastasi minulle Facebookissa ja olen moikannut häntä aina kouluun tullessani. Tietysti se on mahdollisuus että kohta minuakin saatetaan kiusata. Kuten jo aiemmin sanoin niin minua on joskus kiusattu, se oli sellaista ulkopuolelle jättämistä yleensä. Kyllä se harmitti silloin ja muutti minua paljon mutta olen päässyt asian yli. Minä olen minä, ja minun on kelvattava sellaisena kuin olen.

        Omien kokemuksien pohjalta siis tiedän, miltä tuntuu olla syrjitty. Sellaista ei halua tuottaa kenellekään. Heikompia pitää auttaa, ja otan sitten sen riskin ettei minusta ehkä saateta pitää, yksin en ainakaan tyttöä jätä.


    • Koulussa.

      Tapahtuva henkinen tai fyysinen väkivalta nimetään kiusaamiseksi, mutta koulun ulkopuolella vastaava nimetään väkivallaksi....Jospa viimeinkin alettaisiin asioista puhumaan asioiden oikeilla nimillä. Vai onko tämä edelleenkin kouluissa tabu? Kuulostaahan sana kiusaaminen lievältä vs väkivalta. Tv. Entinen koulukiusattu.

      • Lonely Soul

        Hyvä huomio. Enpä ole ennen tätä huomannutkaan. Mutta tosiaan, henkistä väkivaltaa kouluissa ja työpaikoilla nimitetään kiusaamiseksi, kun taas kotioloissa tai jonkin yhteiskunnallisen auktoriteetin taholta se on henkistä väkivaltaa. Näiden termien käyttöä tulisi tarkentaa. Jos esim. joudut työpaikallasi kiusatuksi siten, että muut puhuvat sinusta pahaa takanapäin ja kääntävät loputkin ihmiset sinua vastaan (työantaja mukaan lukien), niin kyseessä on henkinen väkivalta ja toisen elämänä sabotoiminen, ei kiusaaminen. Kiusaamis-termiä voitaisiin tästäedes käyttää leikkimielisestä kiusoittelusta, jonka tarkoutuksena ei ole loukata tai tuhota ketään.


      • fttt
        Lonely Soul kirjoitti:

        Hyvä huomio. Enpä ole ennen tätä huomannutkaan. Mutta tosiaan, henkistä väkivaltaa kouluissa ja työpaikoilla nimitetään kiusaamiseksi, kun taas kotioloissa tai jonkin yhteiskunnallisen auktoriteetin taholta se on henkistä väkivaltaa. Näiden termien käyttöä tulisi tarkentaa. Jos esim. joudut työpaikallasi kiusatuksi siten, että muut puhuvat sinusta pahaa takanapäin ja kääntävät loputkin ihmiset sinua vastaan (työantaja mukaan lukien), niin kyseessä on henkinen väkivalta ja toisen elämänä sabotoiminen, ei kiusaaminen. Kiusaamis-termiä voitaisiin tästäedes käyttää leikkimielisestä kiusoittelusta, jonka tarkoutuksena ei ole loukata tai tuhota ketään.

        "niin kyseessä on henkinen väkivalta ja toisen elämänä sabotoiminen, ei kiusaaminen. Kiusaamis-termiä voitaisiin tästäedes käyttää leikkimielisestä kiusoittelusta, jonka tarkoutuksena ei ole loukata tai tuhota ketään. "

        Väärin. Ei noin. Henkinen väkivalta ja toisen elämän sabotoiminen on NIMENOMAAN kiusaamista ja hyvin tyypillistä ja yleistä kiusaamista.
        Kiusoittelu on kiusoittelua ja kiusaaminen kiusaamista.
        Käsitteet ovat hyvin selkeät ja helpot, niitä ei ole tarpeen muuttaa. Sinä olet ymmärtänyt ne väärin. Ei käsitteitä sen takia aleta muuttamaan että sinä et niitä ymmärrä.


    • ...

      Yks hyvä idea, jos ei oo yhteisiä tunteja on mennä ruokalassa sen kans samaan pöytään ja kysyä että voinko istua tähän? ja sitte siinä voi puhua vaikka ruuasta tai mistä vaan mitä mieleen tulee. Hajottais ehkä vähän jäätä teidän väliltä.

    • pohdintoja

      Haluan olla kaverisi

      Mä luulen että sun moikkamiset voi olla ihan tärkeitäkin tälle henkilölle, mutta uskon että se pysyy myös vielä pitkään arkana ja on erityisen tarkka nyt sen kanssa miten sä käyttäydyt häntä kohtaan, koska olet uusi ja osoittanut jonkinlaista kiinnostusta häntä kohtaan. Hän ei voi vielä tietää varmasti että oletko hyvällä vai pahalla asialla. Voi mennä jopa kuukausia, mutta elä anna periksi se on sen arvoista tälle tyypille ja miksei sullekin.

      Myöskin kehotan että kohtelet häntä mahdollisimman luonnollisesti siis ettet aseta häntä eleilläs tai puheillas jotenkin erikoiseen asemaan koska hän on "arka" tai "kiusattu". Ne aratkin tai muutenvaan erilaiset ihmiset haluaa tulla kohdelluksia ihan "tavallisina". Se on myös luottamuksen osoitus ettet tee asioista numeroa, vaan annat tän henkilön itse prosessoida niitä ajatuksiaan ja oot vaan ystävällinen niinkuin ihmisille ollaan. Sitten toki jos hän Itse päättää joskus avautua niin asia on eri.

      Jos pääset joskus pidemmälle tässä asiassa ja sulla on muitakin kavereita kouluissa niin voit heitäkin ottaa ehkä porukkaan tämän tyypin kanssa. Luulen ettei olis haitaks sille tutustua vähän muihinkin ja saada jotain tekemistä, mutta tosiaan vasta sitten kun luottaa edes suhun vähän.

    • vieläkin kiusattu

      Morjesta,kiusattu tarvii aina kaverin ja ystävän lähelleen koska muuten voi käydä niin,että kiusattu masentuu vetäytyy omiin oloihinsa ja loppujen lopuksi saattaa se tapahtua se kaikkein pahin ajateltavissa ole tilanne.Eli sinun kannattaa lähestyä kiusattua henkilöä hiljaa varovasti mutta päättäväisesti.alexander stup taktiikka on se kaikkein heikoin eli yrittää tehdä itsestään näkyvän ja saa sillä tavalla hyväksyntää sellainen ei toimi siitä on kokemusta liiankin kanssa.Käykää sen kiusatun kanssa vaikkapa elokuvissa yhdessä jne viettäkää aikaa yhdessä ole hänelle tuki ja turva myös koulu ajan ulkopuolella keksikää yhdessä tekemistä.

    • Siqney

      Hienovarainen lähestyminen, mene esim välitunnilla istumaan hänen viereensä tai ruokalassa, älä missään nimessä ota kiusaamista tai yksin oloa puheeksi, ainakaan heti alkuun. Hän todennäköisesti saattaa olla "shokissa" kun menet hänelle juttelemaan, ole niin kuin et huomaisikaan sitä. Pieni shokki saattaa olla normaalia nuorelle jota on kiusattu pitkään ja ollut täysin yksin pitkään. Juttele hänelle niin kuin kenelle tahansa uudelle tuttavuudelle, kannattaa kuitenkin muistaa että jos hän on ollut vuosia yksin ei välttämättä enää ole samanlainen taito tutustua uusiin ihmisiin.
      Älä mene muiden mukaan minkään laiseen juoruiluun, tai välitä muitten herjoista kun olet hänen seurassaan.

    • En lukenu sanaakaan tost viestiketjusta.... Musta vaan tuntuu et pitääkö sun lähestyy,,,. Vai antaa hänelle tilaa tulla sun lähelle, joka avais molemmille mahdollisuuden... Ketään ei voi auttaa ellei o oma apu mukana, eikä se tuu sun kauttas pelkästään. KOKEMUS,,,, M.M Luvia

    • Pitää osoittaa ...

      Kettu42 on nyt pahasti eksyksissä metsässään. Kukaan kiusattu ei tule kenenkään lähelle ellei hänelle jotenkin näytetä, että se on luvallista ja mahdollista.

      • Tässä oli neuvoa...

        Haluan olla kaverisi, mainiota työtä! Olet nyt saanut puhuttua hänelle. Nyt vain puhut ja puhut ja puhut sille. Ja jos näet jonkun kiusaavan häntä joskus niin mene vain rohkeasti väliin ja sanot vähän vihaiseen äänen sävyyn: Et kiusaa mun kaveria!

        Anteeksi etten ole muistanut käydä täällä vähään aikaan, on ollut paljon työtä ja muistettavaa niin olen unohtanut käydä täällä. Mutta, olet jo paljon edennyt tässä, voi oikeastaan sanoa että olen jo hoitanut osuuteni tässä asiassa, minua täällä enää tuskin tarvitaan, mutta hyvää joulua, Haluan olla kaverisi! Ihmiset ovat sinun puolellasi! Emme tapaa enää paljoa.


      • sisältvahvempikuulkoa
        Tässä oli neuvoa... kirjoitti:

        Haluan olla kaverisi, mainiota työtä! Olet nyt saanut puhuttua hänelle. Nyt vain puhut ja puhut ja puhut sille. Ja jos näet jonkun kiusaavan häntä joskus niin mene vain rohkeasti väliin ja sanot vähän vihaiseen äänen sävyyn: Et kiusaa mun kaveria!

        Anteeksi etten ole muistanut käydä täällä vähään aikaan, on ollut paljon työtä ja muistettavaa niin olen unohtanut käydä täällä. Mutta, olet jo paljon edennyt tässä, voi oikeastaan sanoa että olen jo hoitanut osuuteni tässä asiassa, minua täällä enää tuskin tarvitaan, mutta hyvää joulua, Haluan olla kaverisi! Ihmiset ovat sinun puolellasi! Emme tapaa enää paljoa.

        Vähä sä oot ihana ja rohkee tyyppi!:)Harva uskaltais lähestyy kiusattua, koska pelkäis, et tulis itestäki kiusattu. Siin ei oo mitää järkee, koska pitää ite muistaa et on niitte kusipäitte yläpuolella. Vaik ne uskaltaa huudella, nivse ei tee niist mitenkää suositumpii ja parempii ihmisii. Päinvastoin..
        Meiän koulus on muutama kiusattu/yksinäine yleensä nää kiusatut on ulkomaalasii tai pukeutuu/käyttäytyy oudosti. Mutta esimerkiks itte koen itseni iha normaaliks, paitsi koulus oon vaa tosi hiljane. Ja oon sillee syrjitty. Tai siis en mä yksin oo, mut maine varmaa sellanen, et ei kukaa tuski pidä normaalin..
        Haluun viel sanoo, et kiusattu ei välttämättä oo heikko ja hiljanen oikeesti, vaik antaa sellase kuvan itestää. Yleensä, jos on ujo ni välittää liikaa muitte mielipiteistä, eikä siks uskalla puhuu. Niin mäki ajattelin ennen. Ajattelin et oon muitte alapuolel, mut enää en. Koen olevani nykyää muitte kaa samal tasol ja osan yläpuolella. Yläpuolel sen takii, jos ne muut on vaa niin pahasti henkisesti jäljes ja ei keksi mitää muut puhuttavaa, ku muitte haukkuminen(yleensä just niitte kiusattujen) ja niistä vitsin vääntäminen.esim.niitte kiusattujen käytöksen pilkkaaminen tmv. Niitte ihmisten seuras olles tulee vaa mietittyy, et omaaks nää ihmiset minkäälaist empatia kykyy vai onks ne vaa huomionhakusii paskoja, ketkä yrittää saada niitte jutuil huomioo niilt koulun ns. Suosituilta eli ylimielisilt aivottomilt pennuilta keille on mahdottumuus pitää se turpansa kii tietyis tilanteis.
        On myös mahollista et tää kiusattu haluu olla vaa yksi, koska ei jaksa enää olla niitte sen luokkalaisten jälkeenjääneitten lissujen kaa..voi olla mahollista, että sil yksinäisel on iha hyvä olla yksin, varsinkin, jos sillä on muita kavereita esim. Harrastuksista, ketkä on eri koulus. Sanoit kyllä, että tää kiusattu on masentunu. On myös mahollista, että masentuu, jos ei oo muualt mahollisuult saada kavereita ku koulusta .Ja ku ympäril on pelkkii paskoi ihmisii ja haluis vaa kypsempää seuraa..Ainkaki it masentuisin täst tai oon oikeestaa aika samas tilantees.TÄÄ OIS MYÖS YKS NÄKÖKULMA.

        Kiva jos ees joku jakso lukee..
        P.s. Tän tekstin tarkotuksen oli kertoo, että kaikki kiusatut on ihmisii ja ihmisii on paljo erilaisii, joten niin on myös kiusattui.
        P.s.s.Oon ite kesäl 15v täyttävä tyttö:)
        P.s.s.s Oli kiva avautuu
        P.s.s.s.s Monta näit s:siä voi laittaa:D
        pssssss.....s. Oon vähä väsyny


    • Haluan olla kaverisi

      Minä ainakin luin tekstisi. :) Olen samaa mieltä. Kaikkihan me olemme erilaisia ja se onkin vain hyvä. Tylsähän tämä maailma olisi jos kaikki olisimme samanlaisia.

      En tietenkään voi sanoa tämän kiusatun tytön puolesta mitään, en tiedä varmaksi onko hän masentunut, kaveria etsivä... Sellaisen kuvan kuitenkin sain hänestä. Toki voi olla että hän viihtyy yksin eikä halua kavereita, mutta kiusaaminen on väärin. Se pitäisi lopettaa. Ujoista on vaikea saada selvää mitä he haluavat.

      En haluaisi olla tungetteleva jos tyttö haluaakin olla yksin. Mutta itse olen ajatellut niin ettei kavereita koskaan ole liikaa eikä kukaan ystävä voi olla "paha asia". Koska tyttö vastasi minulle niin ei hän varmaankaan minua tuomitse paljoa. :) Jos en olisi yrittänyt ystävystyä tämän tytön kanssa, olisin varmasti katunut sitä joskus. Kannatti yrittää. Se olisi varmasti myös saanut minut tuntemaan itseni jotenkin osittain kylmäksi jos olisin jättänyt hänet yksin; jättänyt sen takia etten itse joudu kokemaan sitä mitä hän kokee päivittäin, nimittäin syrjimistä/haukkumista. Ainakin tytöllä on nyt joku joka osaa sanoa haukkujille vastaan, ei tarvitse kaikkea kokea yksin.

      • sisältvahvempikuulkoo

        Nii..Mustki tuntuu pahalt, et voisin muuttaa monen ihmisen elämän, vaa kysymäl miten menee ja osoittamal, et oon kiusattujen puolel. Mutta ku en kysy, enkä osoita mitää. Oon vaa vielki nii..epäsosiaalinen..
        Paitsi tos pari päivää sitte, mut laitettii siivoo kaappii yhen tytön kaa (ei siis samal luokal) tää tyttö on ulkomaalanen ja kiusattu tai ainaki syrjitty. (en tiedä kunnol tytön tillannetta). Olin just edellisen iltan lukenu tät keskusteluu ja mietin et pitäiskö mun jotenki osottaa sille tytölle et se on saman arvonen ku muutki. No, en oikee tienny miten. Se tyttö ei puhunu yhtää mitää, mut mä sanoin joskus jotai kommentei ja siivottii se kaappi sillee yhes (esim. "Eiks tääki kuulu sinne" ja annoin sen jutun sille tytölle ja se laitto sen sinne minne se kuulu) kohtelin sit niin ku se olis iha niiku muutki. En silti aatellu et se olis jotenki piristäny sitä tyttöö tmv, mut ku oltii luokan ees käytäväl istumas penkil ni se hymyili meille(siis mulle parille muulle meiä luokkalaisel tytölle, ketkä on siin samas kuvisryhmäs) se katto siis iha oikeesti meitä päin ja hymyili! Ihan aidosti, olin oikeesti piristäny sen päivää:D!!! Se toine meiä luokkalaisist oli vaa sillee "hymyiliks toi meille" niiku se ois ollu tosi outoo tai jotai.(tai siis olishan se ollu, jos tot kuvistunnin juttuu ei ois tapahtu)
        Ja syy miks kerroin täst sulle "haluan olla kaverisi" on se et tää kaikki oli sun ansiota, en ois käyttäytyny luultavasti samallailla, jos en ois lukenu näit sun juttui täält, kiitos:)!
        Ja on oikeesti mahtavaa et sun laisii ihmisii on olemassa. Kaikkienhan pitäis olla näitte kiusattujen puolella, koska kyl tän ikäsenä pitäis jo tajuu kui paskalt tuntuu olla yksi. Mut ku kaikki ei oo tai ei melkee kukaa. Ja se on vaa jotenki sairasta. En mitenkää pystyis tulla toimee sellasen ihmisen kaa, kuka hyväksyis kiusaamisen, kenen mielest kiusaaminen ois OIKEIN.
        Sun pitää viel yrittää olla kaveri tän kiusatun kaa. Jos sil ei oo ketää ystävää lähel, ni se ois oikeesti tosi onnellinen, et joku haluis olla sen kaveri. Et ees joku ois sen puolel ja haluis lohduttaa. Se ois niin paljon ihmiselle ketä syrjitää. Mä niin toivon, että tää kiusattu tajuu sun olevan sen puolella!


    • Haluan olla kaverisi

      Niin, se on hankalaa kun ei oikein tiedä miten voisi kohdella kiusattua siten että se ajatus välittyy myös sille kiusatulle. Hienoa että sait jotenkin piristettyä tätä ulkomaalaista tyttöä! Selvästikin hän ymmärsi sinun ajatuksen. :) Mukavaa kuulla jos olen auttanut sinua. Se pienikin asia voi olla suurta toiselle. Osoita vain hyväksymistä jatkossakin tälle tytölle niin hän ymmärtää kuuluvansa joukkoon. :)
      Hyvä mieli tulee itsellekin kun huomaa että toisillakin on hyvä mieli.

      Ulkomaalaiset joutuvat usein syrjityksi. En ymmärrä sitäkään, koska ei ketään pitäisi kansalaisuudenkaan perusteella tuomita. Samanlaisia ihmisiä hekin ovat. Ja jos vaikka emme pitäisikään kaikista ihmisistä niin silti heidän kanssa kannattaa yrittää tulla toimeen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2894
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      539
      2755
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1887
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1704
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1362
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1154
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe