Vääriä asennusohjeita

järkihoi

Kaikkialla kehotetaaan, yllytetään, määrätään asentamaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille. Koska se on turvallisempaa niin. Jos auto karkaa sivuluisuun, niin parempi noin. Totta tuokin, mutta tavallinen autonkäyttäjä siihen harvoin törmää ja jos törmää, niin vikaa on eniten korvien välissä, kun on ajettu hurjasti liian kovaa. Toinen ohje on, että renkaita pitää kierrättää etu- ja taka-akselien välillä. Mutta silloinhan ei voi enää noudattaa tuota ensimmäistä ohjetta. Lähes kaikki autot ovat etuvetoisia ja eturenkaat kuluvat selvästi nopeammin. Siis jos kierrätetään, niin eteen tuleekin ne selvästi paremmat renkaat! Kun ei kierrätetä, niin takarenkaat kestää useamman vuoden, mutta eturenkaat vain pari vuotta. Sitten on alla aivan eri kuntoiset renkaat eri akseleilla. Ei ole turvallista sekään. Mikä neuvoksi? Käytetään omaa järkeä, eikä rengasmyyjien järkeä. Siis paremmat renkaat eteen. Ne kuluvat kesän tai talven aikana samalle tasalle tai huonommiksi kuin ne huonommat renkaat takana. Sitten seuraavalla kerralla vaihdetaan renkaiden akselipaikkaa ja avot! kaikki kumit kuluvat suunnilleen yhtä tasaisesti muutaman vuoden aikana. Säästyy rahaa ja luontoa ja rengasmyyjät kiroaa, kun myynti laskee.

28

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osssss

      Ja eikös joku aasiantuntija sanonu että ajonvakautus jos on niin huonommat renkaat taakse..tä

      • Kiala Viulu

        no ei kukaan asiantuntia ainakaan. ehkä vetävillepyörille on sanonut?


    • oma kokemus

      Jotkut autot ovat vaan kevytperäisiä, esim pienet autot. Itse laitoin paremmat taakse ja renkaita voi ostaa myös kaksi kappaletta uutena.

      • kierrätä setä kierrä

        Ja sitten sulla on kaksi kivettynyttä surkeaa rengasta joissa on pintaa paljon jäljellä ja kaksi uutta hyvää. Ei oikeasti järkevää.


      • sitroen.
        kierrätä setä kierrä kirjoitti:

        Ja sitten sulla on kaksi kivettynyttä surkeaa rengasta joissa on pintaa paljon jäljellä ja kaksi uutta hyvää. Ei oikeasti järkevää.

        Ei nykyrenkaat kivety. Olet uskonut liikaa lapsena kuulemiasi isoisäsi ikäisten juttuja hevosmiesten tietotoimistosta.


      • 2.4 STW
        sitroen. kirjoitti:

        Ei nykyrenkaat kivety. Olet uskonut liikaa lapsena kuulemiasi isoisäsi ikäisten juttuja hevosmiesten tietotoimistosta.

        Kyllä kovettuu. kaikki kumimateriaali kovettuu. Ikääntymiistä estetään sopivilla kemikaaleilla mutta ne haihtuu vääjäämättä.
        Itseasiassa myös muovimateriaali haurastuu vastaavalla tavalla.
        Auringon valo (UV) on pahaa myrrkyä kumveilel ja muoveille.


        Parasta on kierrätää renkaita alle laittaessa.


    • 12+4

      Järjen käyttö on tässäkin asiassa sallittua.
      Renkaita kehotetaan kierrättämään etu- ja taka-akselien välillä juuri siksi, ettei tulisi niitä "parempia ja huonompia" renkaita, vaan kuluminen olisi suunnilleen tasaista.

      Jos taas on onnistunut homman jotenkin sössimään niin, että toinen rengaspari on merkittävästi kuluneempi kuin toinen, niin silloin ehdottomasti huonommat eteen. Aliohjaava auto on huomattavasti helpompi hallita ja käytökseltää helpommin ennakoitava kuin yliohjaava. Lisäksi auto suojaa matkustajia paljon paremmin keulaan kohdistuvalta iskulta kuin kylkeen tulevalta iskulta. Jos siis törmätään johonkin, niin on turvallisempaa törmätä aliohjaavalla autolla keula edellä kuin yliohjaavalla autolla kylki edellä.

    • Kunhan renkaat on tarpeeksi hyvät, niin ei ole väliä onko ne edessä tai takana.

    • Autorengasliitto

      Eihän epätasaiseen kulumiseen tarvita kuin autokoulun opit.
      Rivakka kiihdytys kuluttaa vetäviä renkaita.

      Tässä on kaksi vaihtoehtoa:

      Joten eturenkaat ajetaan loppuun ja vaihdetaan takarenkaat eteen ja uudet taakse.

      On takuulla huonommat renkaat edessä.

      Toinen keino on ostaa kaksi hyvää ja kaksi tunnetusti huonoa rengasta ja asentaa huonot eteen ja hyvät taakse.

      Tässä säästääkin koska huonot saa halvemmalla.

      • ajopeli

        Tuo autokoulujen oppi on minuakin aina ihmetyttänyt. Saavat varmaan rengasliikkeistä ilmaiset kumit autoihinsa. Perustelevat vielä rivakkaa kiihdytystä, sillä, että se säästää polttoainetta. Sehän on juuri toisinpäin. Avaruusrakettikin lähtee liikkeelle hyvin hitaasti. Jos nopea lähtö säästäisi energiaa, niin silleensä ylös noustaisiin.
        Aivan erinomaisia rengasohjeita niille, jotka sokeasti uskovat rengasmyyjien vakuutteluja, että edessä pitää olla huonommat renkaat. Kun noin toimii, ei tarvitse elää epävarmuudessa, vaan tietää, että on tehnyt erinomisen oikein.


      • ostoksille

        Tuohan onkin "mainio" idea! Katsotaan ensin TM:n rengastesti. Voittajarenkaat taakse ja viimeiseksi jääneet eteen. Onpa silloin varmasti Autorengasliiton suosituksen mukaisesti paremmat renkaat takana!
        Nyt kiireesti "rengasostoksille" tuolla sapluunalla! Siis ne joilla pokka pitää ja osaavat olla muka tosissaan rengasliikkeessä. Kertokaapa täällä kuinka rengaskauppiaat suhtautuivat! (mutta älkää siis tosissaan ostako)


    • kompromissi?

      Kaksi paria eri tahtiin kuluneet renkaat voisi asentaa myös niin, että laittaa toisen kuluneen eteen ja toisen taakse. Tällöin molemmilla akseleilla olisi keskimäärin yhtä hyvät renkaat.

      Kun laittaa paremman renkaan eteen oikealle ja taakse vasemmalle, niin auto pyrkii jarrutustilanteessa kääntymään luiskan puolelle, jolloin ei ainakaan jouduttaisi vastaantulijan kaistalle.

      Esp-järjestelmä hyödyntää myös kyseistä ominaisuutta, jolla ristikkäisiä renkaita enemmän jarruttamalla auto saadaan kääntymään.

    • Etuvetoprutkut

      Tämä probleema koskee ainoastaan etuvetoisia kulkineita, jotka oikeastaan eivät ole edes autoja - ovat lähinnä ruohonleikkurin kaltaisia päristimiä. Ostakaa vaikka käytetty kunnon takavetoinen auto sensijaan, että ostelette uutena näitä turhia etuvetoprutkuja.

      • Kädettömät

        Ja sitten palstalla valitellaan kun on päristimien kanssa vaikeata ymmärtää järkipuhetta renkaiden sijoittelussa. Voi ei.


      • teinipörinää

        säkin ostaisit uuden etuvetoauton jos olis rahaa.


      • ....................
        Kädettömät kirjoitti:

        Ja sitten palstalla valitellaan kun on päristimien kanssa vaikeata ymmärtää järkipuhetta renkaiden sijoittelussa. Voi ei.

        Eikös noi takavetoiset kesäautot pitäisi olla jo tallissa? Eihän niillä talvella tee kuitenkaa mitää...


    • Antti Drifteri

      Minulla on 70-luvulta lähtien ollut etuvetoinen auto.

      Olin siis jo tuolloin kehitykssen eturintamassa.

      Takavedon voin kelpuuttaa käyttöautoon vain yhdessä etuvedon kanssa.

      Takavetoiset autot ovat museoon kuuluvia.

      Jos haluan kurjia ajo-ominaisuuksia voin aina kokeilla jotakin kolmesta takavetoisesta museorekisteröidystä autostani.

      Siispä autossani, nelivetoistani lukuun ottamatta, kuluvat eturenkaat ensin loppuun. Museoautoilla kun tulee ajetuksi niin harvoin.

    • Aikuinen 60 vuotias

      Jos ette kerran ymmärrä oikeista autoista mitään niin yrittäkää nyt ymmärtää jotain järkevää esimerkiksi renkaitten sijoittelusta!

    • Leikki isä 59 v

      Tosikko.

      Sitä se aikuistuminen tekee.
      Menee huumorintaju, ei ymmärrä komiikka, satiiria, ironiaa tai parodiaa, puhumattakaan sarkasmista.

      Luoja varjelkoon minua aikuistumasta.

      Jos joku viittaa takavetoisia vieroksuvia autoja ymmätämättömäksi, hänen tulee pysyä autonratista poissa. Samoin asiaoista keskusteltaessa hiljaa.

    • idem.

      Nimenomaan on kyse "oikeasta ymmärryksestä".

    • wrqr

      hasita sonta. paremmat taakse onyleissääntö ja kierrätetään välillä on sääntö 2. etuvetosellahan ne kuluu eestä.

    • Ling Long

      Muutaman oluen jälkeen ei osaa edes kirjoittaa.

      Autot ovat etuvetoisia josta seuraa että eturenkaat kuluvat nopeammin.

      Rengaskauppiaan sääntökirjasta:

      Sääntö 1. paremmat renkaat taakse
      Sääntö 2 kierrätä renkaita
      Sääntö 3 älä muuta renkaan pyörimissuuntaa.

      Tästä seuraa filosofienkin ymmärtämä ongelma.
      Kohtien 2 ja 3 säännöt ovat epätosia koska on olemassa sääntö 1.

      Kaikkien kolmen säännön noudattaminen edellyttää että lähtökohtaisesti (aluksi) eturenkaat ovat huonommat.

      Uudet renkaat ovat oletuksena sekä edessä että takana joko yhtä hyvät tai yhta huonot.

      Uusia renkaita hankittaessa siis sääntö 1 ei voi koskaan olla tosi,
      ellei osta kaksia renkaita; taakse hyvät ja eteen huonot.

    • rengasguru...

      Nuo rengasliikeiden ohjeet on täysin p...seestä. Paremmat eteen etuvetoisissa niin sinulla on aina tasakuluneet renkaat, kun ajoa on alle 20 tkm vuodessa. Varsinkin talvirenkaissa keskitalvellaa sinulla on täysin tasakuluneet renkaat edessä ja takana, siis silloin kun kelit on pahimillaan.

      Jos noudattaa noita rengansmafian ohjeita sinulla on pari kauden jälkee ero kulutuksessa niin paljon että sillä alkaa olla jo oikeesti väliä, ja kas kummaa joudut ostamaan pari rengasta ennen aikojaan, tämähän on rengasmafian tavoite.

      • järkeäkin

        Asia on justiinsa noin. Katselkaapa rengasliikkeiden roskiin meneviä renkaita. Joukossa erinomaisen hyviäkin. On näköjään paljon autokuskeja, jotka sokeasti uskoo rengasmyyjiä ja ostaa uusia, kun vain kehotetaan. Miksi kaikkeen sekaantuvat vihreät ei puutu tähän? Tuohan on varsinaista luonnon tuhoamista ja älytöntä kuluttamista.


    • suutariX

      Hanki telaketjuajoneuvo niin ei tarvitse tuskailla renkaiden kanssa, Renkaathan on kulutustavaraa joten niitä joutuu uusimaan vähän väliä.
      Et itsekään kulje koko ikääsi samoilla kengillä. Huonot kengät tuhoaa jalkojen terveyden.
      Samoin huonot autonrenkaat voivat tuhota terveyden.

      • sitroen.

        Ei minun jalkojeni terveyttä ole huonot kengät tuhonneet vielä 70 vuodessa. Huonot kengät ovat itse tuhoutuneet, jalat jääneet terveiksi tuhoamaan seuraavia huonoja kenkiä.

        Tuossa yllä käydyssä rengasväittelyssä on jäänyt huomioimatta yksi asia. Renkaitten pyörimissuunta ei saisi kuulemma muuttua ettei kuluminen kasvaisi. Ja koska joihinkin renkaisiin on syystä tai toisesta merkitty suunniteltu pyörimissuunta.
        Nastarenkailla ja muillakin nastan / kuvion toinen reuna kuluu enemmän koska joko veto tai vapaana pyörivän renkaan pieni jarrutus kallistaa nastaa/kuviota. Nyt kun rengas un kulunut pyörimissuuntaa vastaavaksi ja sen pyörimissuunta muuttuu, niin onko se hyväksi vai pahaksi?

        Koko soppa on niin täynnä keskenään ristiriitaisia ohjeita ja uskomuksia, että tuskin sitä ainoaa oikeaa osaa kukaan sanoa. Ja lieneekö tuolla edes merkitystä? Suomen sosialistisessa tyranniassa on rahvaalle sallitut ajonopeudet määrätty niin alas, että enimmäkseen on aivan sama, mitä siellä alla renkaina pyörii, tietenkin järkevissä rajoissa. Niitä järkeviä rajoja en ala määrittelemään, muut on sen jo tehneet.


    • miten lienee

      Menneekö oikein tai väärin, minulla on ollut viimeiset 10 vuotta ns. mukamas nelivetoauto.
      Aina renkaiden kausivaihdossa olen laittanut ne mahdollisesti paremmat renkaat eteen.
      Kohtuullisesti on näin pärjätty, joten samoin toimin jatkossakin.

    • Quadro

      Just noin.
      Vaikka olis etu- tai takavetoinen aina paremmat eteen.

      Etuveto tasaa kulumista, takavetoisessa tarvitaan ohjauspitoa.

      Aidosti nelivetoisessa kuluminen on tasaista edessä ja takana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3481
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      185
      1567
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1162
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      48
      786
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe