tehdas suljetaan.
Saksan CO2 vähennyshourimointi koki takaiskun kun 2020 piti olla latauksessa
miljoona ekokinneriä ja miljoonia ekokinnerien akkujen rusnaajia, ja nyt on
20 000 kinneriä jotka ovat ekokorporaatioiden "ostamia", eli suurelta osin veromaksajien maksamia.
http://notrickszone.com/2014/11/16/germanys-sole-electric-car-battery-plant-to-be-closed-yet-another-setback-for-germanys-co2-reduction-target/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Saksan ainut ekokinnereihin pattereita valmistava
63
139
Vastaukset
- Höpö höpö
Ei suljeta.
- keksi oma
Miksi kirjoittelet nimimerkilläni?
Eikö äly riitä keksimään omaa?
- metsäveli
Saksassa ollaan vaan ennakoitu että uusi akkutekniikka tulee siksi
nopeasti syrjäyttämään vanhan että paras pitää "yber alles rahat talles"
En kerro kuin lyhyesti mitä kaikkea on tulossa ja on jo rajoitetussa
tuotannossakin, koska ihan liian pitkä juttu tulisi, ja lisäksi harva uskoisi.
Koetuotannossa on jo akkuja useammallakin valmistajalla joiden
energia kiloa kohti on välillä 350 -500 wattituntia.
Mainittakoon tässä että oman sähköautoni akusta löytyy vaivaiset
90 - 100 wattituntia kiloa kohti , se painaa noin 100 kiloa ja sillä pääsee
kertalatauksella ja kesäkelillä 120 kilometriä.
Uudenlaisen energiamäärältään vastaavan litium-rikki akun paino olisi
siis vain 20 - 30 kiloa.
Tämä akkutyyppi on Englannissa koetuotannossa josta maistiaisia saavat
tässä vaiheessa ainoastaan tulevien ostajien tutkimuspajat.
Tutkimusryhmiä on useampia ja kemialtaan erilaisia akkutyyppejä on
päälle kymmenen prototyppiasteella.
Runsauden pula vallitsee, ja vielä ei tiedetä mihin tyyppiin kannattaa
sijoittaa suuret rahat.
Ensivaiheessa uudet akut tulevat sijoittumaan noin 500 wattituntia
per kilo luokkaan, mutta niillä on potentiaalia päätyä lopulta päälle
kilowatin luokkaan.
Uusi akkukemia on lisäksi periaatteessa halpa, ja ajan kanssa nykyisiin
litium-ioni akkuihin verraten hinta puolittuu.
Useita "läpimurroiksi" luonnehdittavia edistysaskelia on tehty kuluvankin
vuoden aikana.
Niistä ei voi vielä antaa kunnon ennustetta muutoin kuin että akkujen
energiasisällöt pompsahtavat erittäin paljon, ja kysymys kuuluukin että
uskaltaako niitä enää autoon laittaakaan.
Mainittakoon tässä vielä että nyt ei enää olla pelkästään litiumin varassa,
vaan natrium- , kalium- ja magnesium-ioni akut ovat jo nekin prototyyppeinä
olemassa.- Torakan pieru
Olisihan se hienoa, jos keksittäisi kevyt ja wattitunneiltaan tehokas akku.
Sähköautoissa itsessään ei ole mitään muutakuin hyvää, kunhan ei puhuta akkuteknologiasta.
Mutta ovatko nämä uudet akkuteknologiat ympäristöystävällisiä?
Pienessä määrässä ei ole ongelmaa, mutta kun aletaan puhua vaikka 100 000 000 sähköautosta, niin ongelmat alkavat olemaan jo ihan eri tasolla.
Kun automobiili tuli reilu sata vuotta sitten korvaamaan hevosta, niin automobiilin "saatteettomuutta" kehuttiin verrattuna hevoseen.
Eli, kiljuuko metsäveli (tai nuorempi versio) 50 vuoden päästä, kuinka akkuteknologia aiheuttaa syöpää, luonnonvarojen loppumista ja jälkikäsitttelyn ongelmasta sekä sotia hupenevista maametalleista. Kuulostaako tutulta?
Nämä muuttuu aina sen hetken alarmin mukaan.
- Sähköteurastaja
No miksi eivät varusta ekokinneriä Ecatilla jolloin se kulkisi ilmaisella fuusioenergialla jopa enemmin kuin vajaat 100 kilometriä.
Oli miten oli, Saksan ainutta ekokinneriakkutejdasta ollaan sulkemassa
huolimatta loistavasta tulevaisuudesta jota viherpiiperöt maalaavat
taivaanrantaan.
http://scienceblogs.com/startswithabang/2013/05/21/the-e-cat-is-back-and-people-are-still-falling-for-it/- ..f.f..
Ehkäpä siksi, että fuusioenergian kehitys ei ole vielä lähellekään niin pitkällä. Maailmassa ei tietääkseni ole vielä yhtäkään toimivaa fuusioreaktoria. Yhtä tai kahta koelaitosta ollaan kai rakentamassa jonnekin, mutta ne ovat hemmetin isoja ja kalliita laitoksia, eikä niiden toimivuudesta ole vielä mitään takeita. Autoihin sopivaa fuusioreaktoria saamme odotella vielä varmaankin aika monta vuosikymmentä.
Et kai sähkis ole mennyt uskomaan jotain muuta huuhaata? No eipä yllätä.
- ??????
Kerropas sähkömies, miksi sähköautot ovat sinulle niin vastenmielisiä? Miksi sinun mielestäsi on huono asia, että autojen tekniikkaa yritetään kehittää vähemmän ympäristöä saastuttavaksi ja vähemmän uusiutumattomia luonnonvaroja kuluttavaksi?
- Sähköteurastaja
No mutta kun sähköauto saastuttaa enemmin kuin oikea auto,
ja mökille päästäkseni tarvitsen autooni nopeusmittarin enkä
kalenteria mistä voi arvioda olevani perillä saatika paivien latausaikaa 10 amppeerilla erikoisvempuloineen palatakseni silloin kun on tarvis. - Kutterin nenä
Sähköteurastaja kirjoitti:
No mutta kun sähköauto saastuttaa enemmin kuin oikea auto,
ja mökille päästäkseni tarvitsen autooni nopeusmittarin enkä
kalenteria mistä voi arvioda olevani perillä saatika paivien latausaikaa 10 amppeerilla erikoisvempuloineen palatakseni silloin kun on tarvis.http://www.hs.fi/m/tyoelama/a1410241177375
Sarasvuokin pääs Turusta Graniin kesällä, eli 150km. - ??????????
Sähköteurastaja kirjoitti:
No mutta kun sähköauto saastuttaa enemmin kuin oikea auto,
ja mökille päästäkseni tarvitsen autooni nopeusmittarin enkä
kalenteria mistä voi arvioda olevani perillä saatika paivien latausaikaa 10 amppeerilla erikoisvempuloineen palatakseni silloin kun on tarvis.Miksi sähkömies häiriköit tätä palstaa loputtomasti noilla hörhöilyilläsi?
- Sähköteurastaja
Kutterin nenä kirjoitti:
http://www.hs.fi/m/tyoelama/a1410241177375
Sarasvuokin pääs Turusta Graniin kesällä, eli 150km.Pääsi mitä pääsi, mutta oliko sillä kalenteri mukana vai Tesla S lavetilla?
Kuka maksoi Teslan kun pöljä on konkurssikypsä.
http://wattsupwiththat.com/2013/12/21/the-tesla-battery-swap-is-the-hoax-of-the-year/ - +0+0+0+
?????????? kirjoitti:
Miksi sähkömies häiriköit tätä palstaa loputtomasti noilla hörhöilyilläsi?
Kerropas hohheli miksi häiriköit tätä palstaa loputtomasti noilla hörhöilyilläsi?
- höpö höpö
Sähköteurastaja kirjoitti:
No mutta kun sähköauto saastuttaa enemmin kuin oikea auto,
ja mökille päästäkseni tarvitsen autooni nopeusmittarin enkä
kalenteria mistä voi arvioda olevani perillä saatika paivien latausaikaa 10 amppeerilla erikoisvempuloineen palatakseni silloin kun on tarvis.Miksi höpötät autoista? Kaikki tietävät ettei sosiaalipummilla ole autoa ja kortinkin olet juonut jo vuosia sitten.
- Sähköteurastaja
höpö höpö kirjoitti:
Miksi höpötät autoista? Kaikki tietävät ettei sosiaalipummilla ole autoa ja kortinkin olet juonut jo vuosia sitten.
No voi voi, mä oon niin varakas etten omista edes autoa, mutta jos
tarvin pyydän lainaksi lähipiiriltäni, tai kuljen ilmaiseksi pyytämällä mukaan
luontokokemuksiin jotka ovat edessä.
Olen ns. onnellinen mies, eli oman onnensa seppä, eikä siintä pitäisi olla kade.
https://www.youtube.com/watch?v=1MAZ91k6obg.
- sitä luulisi
Luulisi että akkutehdas kehittelisi itsekin jotain uutta sensijaan että heittää pyyhkeen kehään.
- metsäveli
Selostin erästä uutta akkutyyppiä tuolla sähköautopalstalla:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12964365- Torakan pieru
Et kyennyt vastaamaan minulle liittyen ekologiseen puoleen
- metsäveli
Akkujen tulo energian varastointiin on ekologiselta kannalta katsoen
turhan laaja kysymys jos pitäisi kaikki puolet selvittää.
Perimmiltään akkuihinkin pätee Rooman klubin tuoma huoli
jatkuvan kasvun ongelmista.
Lyhyellä tähtäimellä akut ovat hyödyksi, eli ne poistavat kulutusta toisaalla
enemmän kuin mitä itse tuovat tullessaan.
Suomessa jossa juuri mitään ei enää valmisteta, - on suuri rasitus
se että kaikki tuonti tulee maksaa sillä vähällä viennillä mitä
enää on.
Teoriassa hyväkin idea kaatuu vaatimukseen "talvivaara kakkosen tai kolmosen"
perustamistarpeeseen ja vuosikymmenien käyttöön että saadaan ulkomaan ihmeet maksettua.
Mitään periaatteellista estettä ei ole akkujen tuotantoon täällä Suomessakin.
Asia osataan ja lisää voidaan tutkia ja oppia.
Moni täysin hullu menetelmä päihittää "ekologisuudessa" jonkun urakalla
hypetetyn ameriikan taivaanpankon ihmeen, - kunhan se vain tehdään
täällä suomessa.- Torakan pieru
Et siis vastaa mihinkään mitään, kuhan vaan älämölöä pääsee.
"Lyhyellä tähtäimellä akut ovat hyödyksi, eli ne poistavat kulutusta toisaalla
enemmän kuin mitä itse tuovat tullessaan."
Metsäveli pitää itseään fiksuna, mutta päästää tuollaista.
Jönselli jakaisi jo lujaa noopelia, kun tuotat energiaa enemmän, kuin sen tekemiseen tarvitaan.
Kun pikkuisen tökkii sormella vieherhihhulin teoriakekoa, niin se luhistuu välittömästi. - metsäveli
Torakan pieru kirjoitti:
Et siis vastaa mihinkään mitään, kuhan vaan älämölöä pääsee.
"Lyhyellä tähtäimellä akut ovat hyödyksi, eli ne poistavat kulutusta toisaalla
enemmän kuin mitä itse tuovat tullessaan."
Metsäveli pitää itseään fiksuna, mutta päästää tuollaista.
Jönselli jakaisi jo lujaa noopelia, kun tuotat energiaa enemmän, kuin sen tekemiseen tarvitaan.
Kun pikkuisen tökkii sormella vieherhihhulin teoriakekoa, niin se luhistuu välittömästi.Torakan kelille:
Mitä asiallisempi vastaus, niin sen kiivaammin rouvakulta rähisee !
Pitäisiköhän ottaa tavaksi. - Torakan pieru
metsäveli kirjoitti:
Torakan kelille:
Mitä asiallisempi vastaus, niin sen kiivaammin rouvakulta rähisee !
Pitäisiköhän ottaa tavaksi.Metsä veli.
Et vastaa kysymykseen.
Kuinka maailman ekologia kestää, josmaailmassa olisi 100 000 000 autoa, joihin vaihdetaan akkupaketit 5 vuoden välein?
Puhut uudesta akkuteknologista, joka kuitenkin on liian laaja-alainen.
Et siis kerro mitään loppuun, vaan kiertelet.
Minä olisin hyvin tyytyväinen, jos akkuteknologiassa päästäisiin akkuun, joka kestäisi 25 vuotta ja olisi sitten täysin kierätettävissä, kuten nykyajan autot ovat.
Mutta kun ei ole. Kerroinko ajatukseni riittävän rauhallisesti? - metsäveli
Torakan pieru kirjoitti:
Metsä veli.
Et vastaa kysymykseen.
Kuinka maailman ekologia kestää, josmaailmassa olisi 100 000 000 autoa, joihin vaihdetaan akkupaketit 5 vuoden välein?
Puhut uudesta akkuteknologista, joka kuitenkin on liian laaja-alainen.
Et siis kerro mitään loppuun, vaan kiertelet.
Minä olisin hyvin tyytyväinen, jos akkuteknologiassa päästäisiin akkuun, joka kestäisi 25 vuotta ja olisi sitten täysin kierätettävissä, kuten nykyajan autot ovat.
Mutta kun ei ole. Kerroinko ajatukseni riittävän rauhallisesti?Planeetan ekologia ei tule kestämään jos 100 miljoonan auton
akut vaihdetaan viiden vuoden välein.
Eipä se tule kestämään vanhantyyppistenkään autojen käyttöä.
Tässä on kyse asiaparista joita pitää punnita vastakkain eikä
erillisinä !
Tietenkin tämä nähdään rouvien ihailevassa parvessa nuljuna kiertelynä,
mutta eipä voi mitään.
Hieman epäymmärrystä siellä päin.
Kun valitin asian laaja-alaisuutta en pääasiassa tarkoittanut akkutekniikkaa,
vaan nimenomaan sitä että tuleeko hyötyä vaiko haittaa ekologian
perspektiivistä katsoen.
Etpä rouvakulta ymmärrä mitä vaadit kun peräät että asia pitäisi
kertoa loppuun.
Asiat eivät vaan ole nopeasti halki poikki ja pinoon tavalla
selitettävissä.
Että rouva selityksen ymmärtäisi, pitäisi asiaa alustaa kymmenien
a-nelosten verran.
Itse asiassa on olemassa ja myös markkinoilla akkutyyppi joka kestää
yli 100 000 latausta ja sen käyttöikä on vaatimattomasti ilmaistu yli 20
vuotta.
Akku ei ole herättänyt suurta innostusta vaikka esimerkiksi suomalainen
porukka melkein voitti tuolla Usassa X-price kilpailun sähköautolla
jossa oli nuo akut.
Tässä porukan sivulle linkki
http://www.raceabout.fi/era/
Omatkin mopoauton akut kestävät päälle 20 vuotta mutta eivät autokäytössä
pelitä tätä ikää.
Pitkä tekninen selitys vaaditaan tähän ja se saa nyt jäädä.
- Sähköteurastaja
Sähköaoto on ollut toistasataa vuotta läpimurron kynnyksellä uusine akkutekniikoineen eikä sen asema polttomoottoriautoon verrattuna ole parantunut vaan huonontunut.
Ei tuo yhdellä varauksella kuljettava matkakaan ole pidentynyt, eli homma on varsinaista raaka-aineiden tuhlausta, kyse on kuitenkin massiivisen sähköpatterin kuljettamista sähköllä, joka esim. Kiinassa on tehty hiilivoimalla jolloin mitään päästövähennystäkään ei synny..
Sähkökinnerin hyötylaskenta pitää alkaa sen käyttämän sähkön alkujuurilta eikä sen akuissa olevan kuvitteellisesti ilmaisen ja päästöttömän sähkön määrästä kuten nykyään tapahtuu.
http://inventors.about.com/od/estartinventions/a/History-Of-Electric-Vehicles.htm- höpö höpö
Kyllä koksilla käyvä höyrykone on paras voimanlähde.
- metsäveli
Sähkiksen monet kommentit ovat ihan oikein mutta osa on
kyllä jo käytännössä nurin.
Eipä oman sähköauton 100 kilon akku mikään massiivinen ole.
Sehän korvaa autossa käytetyn dieselin mikä painoi voimansiirtoineen
melkein saman.
Uudet akut pudottavat painon melkein samaan mitä dieselauton
polttoainejärjestelmä painaa.
Autot suunnitellaan valitettavasti idiooteille joiden pitää saada istua
plyysiseslongilla ja muutenkin tilaa pitää olla kuin olohuoneessa.
Onneksi polliisi kieltää pitsiverhojen käytön ikkunoissa.
Mitään periaatteellista estettä ei ole alkujuurilta aloitetun energiantuhlauksen
vähentämiseen, - sitä käytetään kun se on vielä halpaa.
Tehdään akut suomessa ja energiatase vähintään puolittuu jo valmistuksessa.
Enemmän säästyy kun akkuja ei tarvitse lunastaa Suomen metsistä
ja kaivoksista revityillä rahoilla.
Tendään Suomessa "Virallinen sähköauto numero 1"
Puurunko, puupenkki, vanerikuori ja strömbergin sähkömoottori.
Potkitaan Varkauden akkutehdas uudelleen henkiin ja eikun menoksi.
Teslan ostajia sakotetaan.
Metsäveljeä lyötäisiin turpiin mutta kun ei löydy kuin savuavat jäljet,
ja ensimmäinen askelkin on 5 metriä ja 23 senttiä päälle.- Sähköteurastaja
No ei kai ekokinnerisi pelkillä akuilla kulje, kai siinä on ainakin yksi sähkömoottori voimansiitoineen, ja lieneekö jopa lämmityslaite.
Onko defa vai toimiiko ilmaisella ja päästöttömällä sähköllä lisäten toimintasädettä.
"Most current EVs use lithium-ion batteries that store no more than the equivalent of 16-24 kWh of energy in a single charge, short of the amount of energy in a gallon of gasoline. The Tesla, currently among the most powerful PEVs on the market, can store the equivalent of 53 kWh when fully charged. A subcompact car with a 10-gallon gas tank can store the energy equivalent of 7 Teslas, 15 Nissan Leafs or 23 Chevy Volts, according to industry sources."
http://www.menloenergy.com/?p=535 - Torakan pieru
5 metriä ja 23 senttiä?
Sittenkö loppuu lataus?
Voithan sepustaa akkujen painonpudotuksesta.
Laita vain yksi 20 kg:n akku.
Kevyt on. Ja sitten kerrot, kuinka kauan menee, kun ajaa kehä III:n päästäpäähän.
- .g.g.g.t
Sähkömoottorissa on yksi liikkuva osa eikä sekään kulu hevin loppuun.
Edestakaisin hakkaavilla männillä varustetussa alkeellisessa muinaisista kasveista muodostuneella liemellä käyvässä savuttavassa vika-alttiissa härvelissä niitä on satamäärin.- Sähköteurastaja
Olet hölmö, mäntämoottorin polttoainetalous on ylivoimainen erilaisiin pyöriviin
ratkaisuihin verrattuna, jotka nousevat aika-ajoin pinnalle suurin lupauksin,
mutta termodynamiikalle nekään eivät voi mitään.
Onhan tuokin kaasuturbiini tai kaksi Abrams panssarivaunun voimanlähteenä
kun siinä ei ole paljon väliä paljonko se hörppää.
Moinen lepakkoauto oli näytillä Helsingissä autonäyttelyssä 1960 luvun
alussa jonka jälkeen siintä ei olekkaan kuulunut enempää, muistaakseni TM suoritti jopa koeajon.
http://www.autobild.fi/artikkeli/uutiset/chryslerin_hurja_turbiiniauto_kavi_vuonna_1963_tukholmassa
- Sähköteurastaja
No paljonko se sähkömoottori painaa, kun sekin pitää kuljettaa auton mukana,
eikä voima sähkömoottrista siirry pyöriin hengen voimalla vaan tarvitaan voimansiirto kun moottori ei kuitenkaan sijaitse vetopyörässä koska se
kasvattaisi jousittamatonta painoa.
Mitä tulee sadankilonkeijukais akkuun huomautan että se painaa satasen kiloa purkauduttuaan bensatankin sisällön vastaavasti vajetessa menettäessään painoaan jolloin lähes tyhjän bensatankin siirtelyyn kuluu vastaavasti minimaalisesti energiaa.
Sähkökinnerin lämmityslaite jäi kertomati sinulta, onko se defa joka vie bensiiniä pienen mopoauton verran ja paljonko vauhti hidastuu kun laittaa tuulilasinpyyhkimet ,ajovalot sekä lämmityspuhaltimen päälle?- DI .
- Sähkömoottori on samantehoista polttomoottoria kertaluokkaa kevyempi.
- Sähkömoottori antaa vääntömomenttia heti, polttomoottorin täytyy pyöriä kohtuullisella kierrosluvulla antaakseen vääntömomenttia.
- Sähkömoottorista voi ottaa hetkellisesti isonkin piikkiteho (esim. 20 s kiihdytys).
Eli voimanlähteenä aivan hirvittävän ylivoimainen. Se on syy miksi esim. teollisuudessa kaikki pyörii sähkömoottorien voimalla. Ihan kaikki.
Akku ja sen vaatimaton energiatiheys on vielä toistaiseksi ongelma mutta tekniikan ja erityisesti akkutekniikan kehitystä ei voi estää kukaan eikä mikään. Eivät edes takapajuiset kaikenvastustajat. - Torakan pieru
DI . kirjoitti:
- Sähkömoottori on samantehoista polttomoottoria kertaluokkaa kevyempi.
- Sähkömoottori antaa vääntömomenttia heti, polttomoottorin täytyy pyöriä kohtuullisella kierrosluvulla antaakseen vääntömomenttia.
- Sähkömoottorista voi ottaa hetkellisesti isonkin piikkiteho (esim. 20 s kiihdytys).
Eli voimanlähteenä aivan hirvittävän ylivoimainen. Se on syy miksi esim. teollisuudessa kaikki pyörii sähkömoottorien voimalla. Ihan kaikki.
Akku ja sen vaatimaton energiatiheys on vielä toistaiseksi ongelma mutta tekniikan ja erityisesti akkutekniikan kehitystä ei voi estää kukaan eikä mikään. Eivät edes takapajuiset kaikenvastustajat.No niin.
Näin löytyy DI, joka tietää kaiken sen olennaisen, mitä viherhihhulit eivät tajua.
Omillaan ajtteleva ei kyseenalaista sähkömoottoria, vaan nimenomaan akuun liittyvät ongelmat.
Sitähän S-teuras koittaa kertoa, että kokonaisuus ei ole arkikäyttöön toimiva. - Sähköteurastaja
DI . kirjoitti:
- Sähkömoottori on samantehoista polttomoottoria kertaluokkaa kevyempi.
- Sähkömoottori antaa vääntömomenttia heti, polttomoottorin täytyy pyöriä kohtuullisella kierrosluvulla antaakseen vääntömomenttia.
- Sähkömoottorista voi ottaa hetkellisesti isonkin piikkiteho (esim. 20 s kiihdytys).
Eli voimanlähteenä aivan hirvittävän ylivoimainen. Se on syy miksi esim. teollisuudessa kaikki pyörii sähkömoottorien voimalla. Ihan kaikki.
Akku ja sen vaatimaton energiatiheys on vielä toistaiseksi ongelma mutta tekniikan ja erityisesti akkutekniikan kehitystä ei voi estää kukaan eikä mikään. Eivät edes takapajuiset kaikenvastustajat.Sähkömoottori 80kW paino 410 kg.
Painaako 80 kW,n bensamylly tosiaankin 4 tonnia, vai esim 100 kg?
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http://sahkonumerot.fi/8621852/pdf/&ei=S9t0VKipDavnygOm6YHYBA&usg=AFQjCNE5N9LnfxFuc6cObnS9b_9lC2fuiQ&sig2=eCshAVU-D6jVNPBp4shVSw&bvm=bv.80185997,d.bGQ - Torakan pieru
Sähköteurastaja kirjoitti:
Sähkömoottori 80kW paino 410 kg.
Painaako 80 kW,n bensamylly tosiaankin 4 tonnia, vai esim 100 kg?
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http://sahkonumerot.fi/8621852/pdf/&ei=S9t0VKipDavnygOm6YHYBA&usg=AFQjCNE5N9LnfxFuc6cObnS9b_9lC2fuiQ&sig2=eCshAVU-D6jVNPBp4shVSw&bvm=bv.80185997,d.bGQIlkka.
Ottomoottorin hyötysuhde n. 33%
Sähkömoottorin n. 95%. - Sähköteurastaja
Torakan pieru kirjoitti:
Ilkka.
Ottomoottorin hyötysuhde n. 33%
Sähkömoottorin n. 95%.No voi voi, mikä on hyötysuhde prosessissa kun hiiltä polttamalla tehdään höyryä josta turbiinilla sähköä joka siirtolinjaa pitkin lataa akkua josta se puretaan sähkömoottoriin joka voimansiirron kautta pyörittää auton pyöriä.
Sehan jää alle 20%.prosentin kun täytyyhän ekokinnerissä hyötysuhdetta
laskiessa ottaa koko energiaketju huomioon, vai pyhä henkikö se kuljettaa ja synnyttää varauksen akkuun häviöttömästi
Hyötysuhde tuossa prosessissa on about 15%. - --?--
Sähköteurastaja kirjoitti:
Sähkömoottori 80kW paino 410 kg.
Painaako 80 kW,n bensamylly tosiaankin 4 tonnia, vai esim 100 kg?
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http://sahkonumerot.fi/8621852/pdf/&ei=S9t0VKipDavnygOm6YHYBA&usg=AFQjCNE5N9LnfxFuc6cObnS9b_9lC2fuiQ&sig2=eCshAVU-D6jVNPBp4shVSw&bvm=bv.80185997,d.bGQMitä tekemistä 3-vaihe oikosulkumoottoreilla on sähköauton moottorien kanssa? Ensin mainitut on tarkoitettu paikalliskäyttöön, ja suuri paino ei ole niissä haitta vaan usein jopa eduksi.
- Sähköteurastaja
--?-- kirjoitti:
Mitä tekemistä 3-vaihe oikosulkumoottoreilla on sähköauton moottorien kanssa? Ensin mainitut on tarkoitettu paikalliskäyttöön, ja suuri paino ei ole niissä haitta vaan usein jopa eduksi.
Ai mitä tekemistä, no sitä että 3 vaihemoottoria käytetään sähköautoissa sen nykypäivän helpon säädettävyyden vuoksi.
Hiiliharjoillako luulit moottorien kampaavan sähköä roottoriin.
http://hpevs.com/ - valistusta-
Sähköteurastaja kirjoitti:
Ai mitä tekemistä, no sitä että 3 vaihemoottoria käytetään sähköautoissa sen nykypäivän helpon säädettävyyden vuoksi.
Hiiliharjoillako luulit moottorien kampaavan sähköä roottoriin.
http://hpevs.com/Ei kai kukaan kuvittele, että sähköautossa käytettäisiin jotain painavaa paikallismoottoria? Oheisessa linkissä on spesifikaatioita eräästä ajoneuvokäyttöön soveltuvasta moottorista, painoa 75 kg, tehoa 75 - 125 kW, hetkellisesti 170 kW. Paljonkos painaa vastaavan tehoinen polttomoottori?
http://www.zytekautomotive.co.uk/products/electric-engines/170kw/
Sähköautoa voi kyllä kritisoida akkujen painon vuoksi, mutta moottorit ovat kyllä teho-painosuhteeltaan kilpailukykyisiä polttomoottoreihin verrattuna. - Sähköteurastaja
valistusta- kirjoitti:
Ei kai kukaan kuvittele, että sähköautossa käytettäisiin jotain painavaa paikallismoottoria? Oheisessa linkissä on spesifikaatioita eräästä ajoneuvokäyttöön soveltuvasta moottorista, painoa 75 kg, tehoa 75 - 125 kW, hetkellisesti 170 kW. Paljonkos painaa vastaavan tehoinen polttomoottori?
http://www.zytekautomotive.co.uk/products/electric-engines/170kw/
Sähköautoa voi kyllä kritisoida akkujen painon vuoksi, mutta moottorit ovat kyllä teho-painosuhteeltaan kilpailukykyisiä polttomoottoreihin verrattuna.No eihän se sitten ollut kertaluokkaa kevyempi kuin bensamylly vaan samaa kaliiperia.
- metsäveli
Juu painaahan 4 kw sähkömoottori siinä 20 kiloa, - en ole mitannut.
Tuommoinen hiukkasen traktorin starttimoottoria isompi se on.
Juu kuluu vähän sen tankin siirtelyyn mutta paljonkos kuluu sen
tankillisen siirtelyyn ?
Porareiältä tankkerikuljetuksen ja jalostamopuljausten jälkeen tankkiautolla
veijoessolle
Eikä sitä tankillista hauen possauksilla eikä tetrin kukerruksella osteta,
- eli mitenkäs pitkä pino paperipuuta pitää hioa tankillisen lunnaiksi ja
vielä kaiken lisäksi kolmesti kirkastetulla sähköllä ?
Webasto on kun aiempi omistaja oli sellaisen laittanut, - empä viitsi
yleensä käyttää, jotain puoli litraa tunnssa se vie polttoöljyä.
Puran pois kunhan ehdin.
Monet luulee että talvella sähköauton akut hyytyy ja sentähden ajomatka
pienenee.
Metsäveljen akut eivät hyydy kun ne on lämpöeristeen sisässä, ja
lämmitän ne pitempiä matkoja varten noin 30 asteeseen.
Lyhyitä kauppamatkoja varten ei tarvitse lämmittää ja latauksen voi suorittaa
kunhan akkujen lämpötila on päälle nollan.
Nastarenkaat on talviautoilussa se suurin sähkön syöjä.
Juuri sain kokeet suoritettua ja tulos on tylyhkö.
Nimittän siinä missä kesällä pääsi 120 kilometriä , niin nyt pääsee vain
noin 80 kilometriä.
Tässä juuri asentelen lisäakkua joka joutaa talveksi autoon sähkömoposta.
Pääsen sitten saman matkan kuin kesällä.
Metsäveljellä kun pitää olla toimivaa rompetta metsässäkin, niin tein
Litiumakku-agrikaatin.
Siinä on 120 Ah akku ja invertteri vaihtovirran tuottamiseen.
Käytän tuota tarvittaessa auton ajoaikaiseen lataukseen.
Painaa noin 20 kiloa, ja vaihtovirtaa löytyy ihan viimeistä tiristämättä
1,2 kilowattituntia.
Tuollainen 1200 watin auton sisätilan lämmitin pyörisi tuolla
tunnin yhtämittaa.
Tulee kylläkin ihan liian kuumaksi ohjaamo.
Että tämmöistä se on metsäveljen elo, eli kyllä on lystiä !- Torakan pieru
Noh. Minulla on saksalainen turbollinen bensakone. Lämpiää ja kauas ja lujaa. Pysyy myös lämpimänä pitkään. Oli pakkasta tai ei.
Nastarenkaat eivät lisää kulutusta 50%, joten on se kylmä se suurin vihollinen.
Ja älä hemmetti kerro ääneen, että käytät löpöä maantiekäyttöön tarkoitetussa autossa. Vai onko kysymyksessä mopoauto? Voi mennä "säästöt" moneen kertaan, kun verottaja iskee kiinni. - 1016
Torakan pieru kirjoitti:
Noh. Minulla on saksalainen turbollinen bensakone. Lämpiää ja kauas ja lujaa. Pysyy myös lämpimänä pitkään. Oli pakkasta tai ei.
Nastarenkaat eivät lisää kulutusta 50%, joten on se kylmä se suurin vihollinen.
Ja älä hemmetti kerro ääneen, että käytät löpöä maantiekäyttöön tarkoitetussa autossa. Vai onko kysymyksessä mopoauto? Voi mennä "säästöt" moneen kertaan, kun verottaja iskee kiinni.Nykyisillä Li-akuilla pääsee sähköautolla noin kilometrin kilon akkupainoa kohti. Monella työmatka pk-seudullakin jää edestakaisena alle 30 km. Siihen riittää 30 kg akkupaketti. Vähän pidemmälle matkalle lähdettäessä voisi pakata muutaman akkupaketin lisää kyytiin.
Tuossa katsannossa akkujen painon pudottaminen ei ole enää ratkaisevaa. Mutta hinta on vielä liian korkea. Sitä pitäisi ensin saada reilusti alas. Ja lataussyklien kestoisuutta ylös. - 12719
1016 kirjoitti:
Nykyisillä Li-akuilla pääsee sähköautolla noin kilometrin kilon akkupainoa kohti. Monella työmatka pk-seudullakin jää edestakaisena alle 30 km. Siihen riittää 30 kg akkupaketti. Vähän pidemmälle matkalle lähdettäessä voisi pakata muutaman akkupaketin lisää kyytiin.
Tuossa katsannossa akkujen painon pudottaminen ei ole enää ratkaisevaa. Mutta hinta on vielä liian korkea. Sitä pitäisi ensin saada reilusti alas. Ja lataussyklien kestoisuutta ylös.Akkukapasiteetti maksaa noin 600e/kWh. Yhtä bensalitraa kohden tarvitaan noin 2 kWh sähköä. Siis 1200 e maksava varastointikapasiteetti. Jos lataussyklien määrä on 1500, niin se tekee 80 c per sykli. Ja sykli korvaa litran bensaa. Lisäksi tulee vielä lataussähkön hinta, noin 30 c kotitalouskuluttajan hinnalla. Yhteensä siis 1.10 e. Bensalitran hinta on noin 1.50 e.
Ei houkuttele vielä noilla hinnoilla ottaen huomioon bensa-auton edut. - 8917
12719 kirjoitti:
Akkukapasiteetti maksaa noin 600e/kWh. Yhtä bensalitraa kohden tarvitaan noin 2 kWh sähköä. Siis 1200 e maksava varastointikapasiteetti. Jos lataussyklien määrä on 1500, niin se tekee 80 c per sykli. Ja sykli korvaa litran bensaa. Lisäksi tulee vielä lataussähkön hinta, noin 30 c kotitalouskuluttajan hinnalla. Yhteensä siis 1.10 e. Bensalitran hinta on noin 1.50 e.
Ei houkuttele vielä noilla hinnoilla ottaen huomioon bensa-auton edut.Jos sähköautoilua halutaan suosia, niin akkujen osalta voisi poistaa autoveron ja lisäksi sähköautolta käyttövoimaveron.
Verottajan näkökulmasta sähköauto ei ole toivottava, koska se ei kestä yhtä rankkaa verotusta kuin perinteinen polttomoottoriauto.
Paljon kuluttava katumaasturi on verottajan unelma. - 1919
8917 kirjoitti:
Jos sähköautoilua halutaan suosia, niin akkujen osalta voisi poistaa autoveron ja lisäksi sähköautolta käyttövoimaveron.
Verottajan näkökulmasta sähköauto ei ole toivottava, koska se ei kestä yhtä rankkaa verotusta kuin perinteinen polttomoottoriauto.
Paljon kuluttava katumaasturi on verottajan unelma.Nykyään jokaista kuluttajan autoiluun käyttämää euroa kohti kilahtaa noin kaksi euroa verottajan kirstuun, kun palkkaverokin huomioidaan.
Älkää hyvät ihmiset vaan ryhtykö pihtailemaan autoilussa.
- metsäveli
Maksoi mitä maksoi mutta ERA hemmot teki auton itse ja kävivät hieman
huvittelemassa saksanmaalla.
Tehoja näkyy löytyvän jotain 350 kw
Pikaladattavat litium-titanaatti anodilla varustetut litium-ioni akut jotka kestää
tuotakin käyttöä 20 000 latauskertaa.
Katsokaapa video , - metsäveljeä hiukkasen huipautti vaikka en oo
ottanu viinan tippaa.
Ite pittää pörisyttää kun tuo meno on hiljaisen puoleista.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PzZAiSG95uk- Sähköteurastaja
Montako sekuntia tuota 350 kW riittää, kun pienessä kondensaattorissakin on tarpeen tullen noin paljon.
- metsäveli
Tuosta videon mittarista näkee asian eli eipä huippuja tarvitse ottaa
kuin silloin tällöin.
Auton moottorit joita on yksi jokaista pyörää kohti, on suunnitellut
ja valmistanut Lappeenrannassa ihan kotimainen yritys Axco.
Ovat sitä tyyppiä jossa on sähkiksen moittimia kestomagneetteja.
Magneettien materiaali on tehty täällä Suomessa Neorem yhtiön
kehittämällä ainutlaatuisella menetelmällä.
Kunnollisen menetelmän puute oli pitkään esteenä, ja tuolla Euroopassa
muutama firma kerkesi jo lyödä hanskat tiskiin.
Suomesta löytyi ratkaisu ja muuta ei enää käytetäkään.
Tässä keskustelussa metsäveljeltä perättyjä asioita on käsitelty
palstalla aiemminkin:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12741249 - metsäveli
Kerrankin hyvä uutinen.
Lappeenrannan hemmojen saavutukset ovat siinä määrin kärkiluokkaa,
että rahoittajien järki ja kokemus ei vaan ole riittänyt tajuamaan keksintöjen
potentiaalia.
Eräskin huipputuote meni ulkomaisiin käsiin kun spinoff yritys ei saanut
riittävää rahoitusta.
Nyt firma kylläkin toimii ainakin osin Suomessa mutta hyödyt luikahtavat
Italiaan.
Tämä uusi sijoitusyhtiö tarvitsisi vaan lisää rahaa ja paljon.
Asiantuntemusta löytyy nyt ja rahat tekevät työtä isänmaan hyväksi
eikä ulkomaan kelmien.- Sähköteurastaja
No mutta eihän sähkömoottori ole koskaan ollut sähköauton ongelma, vaan sähkön varastointi.
Juuri sen vuoksi kehittyneemmät sähköautot tekevätkin sähkönsä itse polttomoottorilla, tosin moisen monimoottori, generaattori ja akkusätöksen mielekkyydestä voidaan olla montaa eri mieltä, koska oikeassa autossa riittää yksikin voimanlähde joka on sekä halpa että kevyt, ja kulkee tankillisella jopa
1000 kilometriä.
- jäätävää keliä
Pääsehän sitä jo paljon pidemmällekin:
"Peugeotin 1,2-litraisella PureTech -moottorilla on tehty huikea kulutusennätys.Autolla ajettiin Espanjassa yhdellä tankkauksella 1810 kilometrin matka huikealla 2,85 litran keskikulutuksella maaliskuussa."
http://www.iltalehti.fi/autotestit/2014042518239871_at.shtml
Eipä paljoa kannata sähköautoihin panostaa. - hekoheko.
Sähköauto se vasta hyvä ratkaisu on, jos on tarpeeksi virtaa tarjolla. Lasketaanpa vähän. Joa Suomessa on 1 000 000 sähköautoa ja niihin ladataan sähkökiukaan teholla sähköä, eli 6 kW, täytyy voimalaitoskapasiteettia olla 6 000 000 kW, eli 6000 MW. Tarvitaan siis 4 olkiluodon kokoista ydinvoimalaa tuon sähkön saamiseksi akkuihin. 6 kWh:lla ajaa semmoisen 100 km.
Jos 6000 MW sähköä tuotetaan koivuhaloilla, niitä palaa noin 12 000 mottia yhdessä tunnissa. Jos hehtaarilta metsää saadaan 200 mottia halkoja, tunnissa on hakattava 60 hehtaaria sileäksi, jos halutaan bioenergialla tuotettua sähköä 6 kWh miljoonaan autoon. Rekkoihin tietenkin enemmän. Taitaa olla paluu sodanaikaisiin häkäpönttöihin tiedossa, jos öljy loppuu.
Helsingissä on muuten 200 000 henkilöautoa. Kun ne pannaan talvella liekaan, eli lämmitetään moottoria ja sisätilaa tunti, energiaa kuluu noin 2 kW *200 000 =400 MW, eli sen verran, kun Helsingin hiilivoimalat tuottavat sitä. Jos sitten ladataan sähköautojen akkuja 6 kW teholla Helsingissä, tarvitaan sähkötehoa lisää noin 1200 MW, joka on aika paljon, kun ajatellaan koko Helsingin suurinta sähkötehoa talvella, joka pyörii siinä 900 MW paikkeilla.
Kylöä on hieno ratkaisu tuo sähköauto, kun sähköä tulee töpselistä! Ja maailma
pelastuu.- jäätävää keliä
Sepä on jännää kun vihreät haluaisivat kieltää ydinvoimalat. Mistähän ne luulevat repivänsä sähkön autoihinsa.
- ----------
Kaikkia niitä miljoonaa sähköautoa tuskin ladataan yhden ja saman tunnin aikana. Useimmat autot ladataan yöaikaan, jolloin muu sähkönkulutus on päiväaikaa pienempää. Eli laskelmasi on silkkaa roskaa. Ja raapustuksesi kertoo muutenkin sinun omituisen vihamielisestä suhtautumisesta sähköautoihin.
- metsäveli
Ladataankos kaikkia sähköautoja täsmälleen samalla hetkellä ?
Ihan vaan vitsinä vielä että kun nyt palaa bensiini ja dieseli autojen
moottoreissa, niin mikä estää niiden polttamisen kaasuturbiinin
ja normaalin höyryvoimalan yhdistelmässä.
Bensiiniähän muka riittää, eikä pulaa tule koskaan, vai miten se meni
"heko heko"
Tällaisen kombivoimalan hyötysuhde on saatu jo 60 % , eli tämä
puhtaana sähkönä.
Sähköllä ladataan sähköautoja ja häviöiksi riittää 10 % reilustikin.
Eli hyötysuhde 50 %
Sähköauto ei kuluta kuin silloin kun voimaa tarvitaan, ja käyttää
muutenkin energian säästeliäästi.
Polttomoottoriautojen todellinen hyötysuhde menee alle 20 prosentin.
Lisäksi vertailu ontuu koska sähköauto on jo lähtökohtaisesti
pakko suunnitella energiapihiksi.
Polttomoottorivehkeet taas menee kaupaksi vaikka söisivät paremmat
kumiteräsaappaatkin jaloista.
Eli heko heko vaan sinnekin päin. - Sähköteurastaja
Olet hölmö, kombivoimalan hyötysuhde tarkoittaa yhdistettyä lämmön ja sähköntuotantoa.
Eli ei sun ekosysteemisi ole parempi kuin sähköntuotannon hyötysuhde, katsos kun kesällä ladattaessa miljoonaa sähkökinneriä lauhdelämpö pitää ajaa mereen kun lämmitykselle ei ole paljoa käyttöä.
Siirrolla latauksella ja purkamisellakin oma hyötysuhteensa, pannaan vaikka
0,9*0,9*0,9 ja sillä pitää kertoa vielä 0,3 niin saat sähkökinneröintisi hyötysuhteen jotakuinkin.- bioman.
Kombi- ja CHP- laitos tuottaa sähköä ja lämpöä. Ongelma on, että Suomessa tarvitaan enemmän sähkö kuin lämpöä ja kaukolämön mahdolliset kuluttajat ovat niin korvessa ,ettei sen lämpötilkan takia kannata muutaman kuukauden käyttöä varten vetää kaukolämpöputkia niinhin. Siksi Suomeen tarvitaan 30-40 % hyötyuhteella toimivia lauhdelaitoksia, joissa siis menee 60-70 % ppolttoaineen tehosta lämpönä veteen tai ilmaan. Sähköautoille talvella sähkö tuotetaan lauhdevoimalla ja kesällä yhteistuotantolaitoksissa, jossa kaukolämpö ajetaan mereen. Niin se vaan menee.
Kuvaavaa ajoneuvioenergian tarpeelle on se, että jos niiden nyt kuluttaman diesel ja bensamäärän sisältämä vuotuoinen energia otettaisiin puulla tuotetulla sähköllä (hyötysuhde 40 %), Suomen puuston koko vuotuinen kasvu menisi sen sähkö tuottamiseen.
Sähköautot ovat ihan hyvä juttu, mutta enertgiasyöppöjä nuo autot ovat joko suoraan bensalla tai välillisesti sähkölä toimivina. Jauomen biovarat ovat varsin rajalliset, aikka jotkut tahot vaalien alla ja muutenkin antavat ymmärtää. - bioman.
Kombi- ja CHP- laitos tuottaa sähköä ja lämpöä. Ongelma on, että Suomessa tarvitaan enemmän sähkö kuin lämpöä ja kaukolämön mahdolliset kuluttajat ovat niin korvessa ,ettei sen lämpötilkan takia kannata muutaman kuukauden käyttöä varten vetää kaukolämpöputkia niinhin. Siksi Suomeen tarvitaan 30-40 % hyötyuhteella toimivia lauhdelaitoksia, joissa siis menee 60-70 % ppolttoaineen tehosta lämpönä veteen tai ilmaan. Sähköautoille talvella sähkö tuotetaan lauhdevoimalla ja kesällä yhteistuotantolaitoksissa, jossa kaukolämpö ajetaan mereen. Niin se vaan menee.
Kuvaavaa ajoneuvioenergian tarpeelle on se, että jos niiden nyt kuluttaman diesel ja bensamäärän sisältämä vuotuoinen energia otettaisiin puulla tuotetulla sähköllä (hyötysuhde 40 %), Suomen puuston koko vuotuinen kasvu menisi sen sähkö tuottamiseen.
Sähköautot ovat ihan hyvä juttu, mutta enertgiasyöppöjä nuo autot ovat joko suoraan bensalla tai välillisesti sähkölä toimivina. Jauomen biovarat ovat varsin rajalliset, aikka jotkut tahot vaalien alla ja muutenkin antavat ymmärtää. - bioman.
Kombi- ja CHP- laitos tuottaa sähköä ja lämpöä. Ongelma on, että Suomessa tarvitaan enemmän sähkö kuin lämpöä ja kaukolämön mahdolliset kuluttajat ovat niin korvessa ,ettei sen lämpötilkan takia kannata muutaman kuukauden käyttöä varten vetää kaukolämpöputkia niinhin. Siksi Suomeen tarvitaan 30-40 % hyötyuhteella toimivia lauhdelaitoksia, joissa siis menee 60-70 % ppolttoaineen tehosta lämpönä veteen tai ilmaan. Sähköautoille talvella sähkö tuotetaan lauhdevoimalla ja kesällä yhteistuotantolaitoksissa, jossa kaukolämpö ajetaan mereen. Niin se vaan menee.
Kuvaavaa ajoneuvioenergian tarpeelle on se, että jos niiden nyt kuluttaman diesel ja bensamäärän sisältämä vuotuoinen energia otettaisiin puulla tuotetulla sähköllä (hyötysuhde 40 %), Suomen puuston koko vuotuinen kasvu menisi sen sähkö tuottamiseen.
Sähköautot ovat ihan hyvä juttu, mutta enertgiasyöppöjä nuo autot ovat joko suoraan bensalla tai välillisesti sähkölä toimivina. Jauomen biovarat ovat varsin rajalliset, aikka jotkut tahot vaalien alla ja muutenkin antavat ymmärtää. - bioman.
Kombi- ja CHP- laitos tuottaa sähköä ja lämpöä. Ongelma on, että Suomessa tarvitaan enemmän sähkö kuin lämpöä ja kaukolämön mahdolliset kuluttajat ovat niin korvessa ,ettei sen lämpötilkan takia kannata muutaman kuukauden käyttöä varten vetää kaukolämpöputkia niinhin. Siksi Suomeen tarvitaan 30-40 % hyötyuhteella toimivia lauhdelaitoksia, joissa siis menee 60-70 % ppolttoaineen tehosta lämpönä veteen tai ilmaan. Sähköautoille talvella sähkö tuotetaan lauhdevoimalla ja kesällä yhteistuotantolaitoksissa, jossa kaukolämpö ajetaan mereen. Niin se vaan menee.
Kuvaavaa ajoneuvioenergian tarpeelle on se, että jos niiden nyt kuluttaman diesel ja bensamäärän sisältämä vuotuoinen energia otettaisiin puulla tuotetulla sähköllä (hyötysuhde 40 %), Suomen puuston koko vuotuinen kasvu menisi sen sähkö tuottamiseen.
Sähköautot ovat ihan hyvä juttu, mutta enertgiasyöppöjä nuo autot ovat joko suoraan bensalla tai välillisesti sähkölä toimivina. Jauomen biovarat ovat varsin rajalliset, aikka jotkut tahot vaalien alla ja muutenkin antavat ymmärtää. - metsäveli
Sähkis, katsoppa tuolta hyötysuhteet.
Lämpökoneiden lisäksi voidaan käyttää kemiallista menetelmää
lämpötilaskaalan yläpäässä, eli suomalaisen Wärtsilänkin osaama
solid-oxide fuell cell ensin, kaasuturbiini sitten ja muut perässä.
Joidenkin polttoaineiden yhteydessä voidaan lisäksi käyttää lämpökemiallista
menetelmää polttoaineen lämpöarvon lisäämiseksi.
Hapen valmistus polttoa varten on myös nykytekniikalla toteutettavissa
niin että lopputulos tuottaa pienen plussan.
Tämän lisäksi nestehapen kylmyys voidaan hyödyttää carnot hyötysuhteen
parantamiseksi stirling menetelmällä.
Kokeiltu on myös eräänlaista kuumuutta kestävää "aurinkokennoa"
joka voi käyttää palamisen tuottamien kaasujen energiaa alueella
jolla turbiinin siivet eivät lämpöä kestä.
Kun apinansuku panee kaikki osaamansa konstit jonoon, niin hyötysuhde
lämmöstä sähköksi menee päälle 80 % niin että heilahtaa.
Ja mitään en virka homman taloudellisesta mielekkyydestä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_engine
- metsäveli
Biomanin kommentti osuu kyllä asian ytimeen täällä Suomessa.
Kun lämmitystarve on mikä on, niin ei ole mieltä ottaa käyttöön
kaikkia apinansuvun osaamia konsteja lisätä voimalasta ulos
saatavan sähkön osuutta lämmön kustannuksella.
Moni saattaa epäillä että lämpövoimalasta ei voida saada 60 %
ulos sähkönä.
Kylläpä saadaan mutta normaalin kaasuturbiini- höyry prosessin
lisäksi pitää olla muutama vikkelä konsti lisää. - Sähköteurastaja
Kunhan sinnemäki pukkaa risuja maakaasun sijaan Vuosaaren
kombivoimalan kattilaan niin putoaa sähköntuottokin säällisiin määriin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 636283
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap254016Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2632436Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei261960MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261423- 951316
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3041087Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee541060Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.771006Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..39981