virikehoidosta

qwecadasd

Suomessa on yleinen käytäntö, että jos/kun äiti on väsynyt taaperon/leikki-ikäisen kanssa uuden vauvan syntyessä, niin aina sanotaan, että "vie vanhempi päiväkotiin". Mielestäni isomman lapsen vieminen "pois silmistä" ei ole välttämättä paras ratkaisu (korkeintaan lyhyellä välillä), vaan perheet tarvitsisivat mieluummin esim. neuvolan kautta jonkun "nanny"-tyylisen neuvojan kotiinsa heitä neuvomaan, kuinka kasvattaa lapsia ilman, että lapset "hyppivät seinille". Mielestäni ei ole normaalia, että 2-3-vuotias lapsi "hyppii seinille" jos saa olla kotona äidin ja vauvan kanssa! Itsekin mietin tätä ratkaisua aiemmin kun jään äitiyslomalle (otanko vanhemmat lapset pois hoidosta). Lähes kaikki äidit tuntuvat olevan sitä mieltä, että yli 2-vuotiaat lapset "kärsivät kotona", eivät opi "sosiaalisia taitoja" tai "hyppivät seinille" jos eivät saa mennä päiväkotiin. Kaikkien äitien mielestä päiväkoti on LOISTOpaikka silloinkin kun äiti on itse kotona. Ratkaisua miettiessäni kysyinpä asiasta päiväkodin ja perhepäivähoidon työntekijöiltä ja neuvolasta, että tarvitseeko lapseni päiväkotia jos itse olen kotona. Kaikkien mielipide oli täysin päinvastainen kuin näiden äitien: lapsille riittää kerho pari kertaa viikossa aivan hyvin ja kannustivat minua hoitamaan itse lapseni mahd. pitkään, kukaan näistä ei siis ymmärtänyt virikehoitolaisten äitejä (varsinkin normaalissa perheessä)

1

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä apua

      No niin nyt ollaan taas asian äärellä jota pohdittu loputtomiin joka suunnalta tälläkin palstalla, sekä ammattikasvattajien, asiantuntioiden sekä vanhempien näkökulmasta. Ei tarvitse paljoa googlata ihan luotettavaa lapsen kehitysvaihekohtaista tutkimusta ja laajoja kansainvälisiä tutkimuksia päiväkodin ryhmähoidon vaikutuksista eri ikäisten lasten kohdalla että saa ihan luotettavat vastaukset kysymyksiisi. Eri asia on sitten taas mitä vanhemmat ja politikot haluavat uskoa ja toivoa. Eli...

      Alle kolmevuotias ei hyödy pitkästä päivittäisestä ryhmähoidosta päiväkodissa mitenkään, päin vastoin on riski lapsen kehitykselle. Taaperoikäinen joka päiväkodissa kun äiti kotona vauvan kanssa on surkeaa seurata. Tarvitsee vielä paljon vanhempien apua vauvaan tottumisessa. Taaperoikäinen toisaalta kestää hyvin parituntisen päivittäisen eron äidistä. Jos puistotäti mahdollisuus olemassa niin varmasti paras ratkaisu. Pari tuntia raittiissa ilmassa sitten kotiin syömään ja päikkäreille. Näin äidille jää paljon aikaa vauvan kanssa ilman että taapero kärsii. Hölyn pölyä on puhe siitä että taapero tarvitsisi päiväkotia ja väärin on kaikkia kohtaan yhteiskunnan tarjota tätä mahdollisuutta jossa avuton lapsi joka ei pysty tilanteeseen mitenkään vaikuttamaan jää yksin ilman tukea jota kipeästi vielä tarvitsee.
      Isomman lapsen kohdalla onkin sitten tilanne toinen. Ei ole kyse mistään virikehoidosta vaan ihan lapsen kehityksen tukemisesta pedagogisesti ohjatusta toiminnasta jossa on jatkuvuutta ja tavoitteellisuutta. Tärkeä on myös että joku muu kuin vanhempi vastaa tästä harjoittelusta. Mutta hyöty saadaan parhaiten kun korkeintaan 4t päivittäin, ei koko päiviä päiväkodissa. Äiti joka kotona vauvan kanssa pystyy hyvin viemään isomman päiväkotiin aamupäiväksi, jolloin sitä ohjattua toimintaa pystytään järjestämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe