Lusmuilijan paapominen

Hyvä työntekijä vai

Puututteko asiaan jos huomaatte, että työkaveri lusmuilee päivät pitkät eikä hänen oma esimiehensä sitä huomaa? Menettekö kertomaan vaikka se ei suoranaisesti koskettaisi omaan työtänne?

140

7297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • efyk

      En todellakaan jos se ei omaan työhön vaikuta miksi kertoisin? Kannattaa sinunkin nauttia lusmuilemisesta jos se vain suinkin mahdollista todennäköisesti pomosikin lusmuilee omalla tavallaan ja esittää vain tärkeää kuten kaikki muutkin johtajat.

      • hipsu1

        Eiköhän näis omissa asioissa
        ole ihan kylliksi hoitamista,
        paitsi jos se koskee itseäni.
        Niitä ns. kyttääjiä on jo ihan kylliksi,
        valtiokin valvoo kaikkea mitä teen/sanon!


      • nuori pätkis

        Näillä pätkätöillä ja huonoilla työehdoilla kyllä lusmuakin töissä. Jos palkka ja työtunnit olisivat paremmat niin olisin motivoitunut.


      • notta silleen!

        Jas silla on kaamasväsumusta. ei oikkein taho työ luistaa. Ymmärrusta puuan. Mita niita herroja siihen sotkemmaan tulee, enemppi harmmeja vaan. Herroilla on sihteereitten kanssa naimahommat kesken antaa niitten suhia raahassa. notta semppiä vaan ja leväkkää teki rauhassa.


    • Työtön

      En todellakaan kertoisi esimiehelle. Ehkä niitä töitä ei vaan yksinkertaisesti ole riittävästi.

      • grwfds<zc

        Palkka kuitenkin kelpaa vaikkei (muka) töitä? Eiköhän jokaisen palkkaamisele ole aina syy. Jos 100 ihmisen joukossa on 20% näitä lusmuja niin saattavat tuottamattomuudellaan vaarantaa muidenkin työpaikan ja aiheuttaa yt:t. Nykyisin työnantajia vaaditaan vähentämään kyttäystä ja luottamaan.Se tarkoittaa että ryhmäkurin ja vastuunoton täytyy toimia työntekijöillä. Omassa firmassani laittaisin yt:t pystyyn heti ja "linjalla" olisi lusmujen lisäksi tämän lusmuajan hiljaiset hyväksyjtä joilla ilmeisesti asia tiedossa. Onneksi Virosta löytyy ahkeraa työvoimaa ja tähän pk-seudulle sieltä on helppo liikkua


      • 14+5
        grwfds<zc kirjoitti:

        Palkka kuitenkin kelpaa vaikkei (muka) töitä? Eiköhän jokaisen palkkaamisele ole aina syy. Jos 100 ihmisen joukossa on 20% näitä lusmuja niin saattavat tuottamattomuudellaan vaarantaa muidenkin työpaikan ja aiheuttaa yt:t. Nykyisin työnantajia vaaditaan vähentämään kyttäystä ja luottamaan.Se tarkoittaa että ryhmäkurin ja vastuunoton täytyy toimia työntekijöillä. Omassa firmassani laittaisin yt:t pystyyn heti ja "linjalla" olisi lusmujen lisäksi tämän lusmuajan hiljaiset hyväksyjtä joilla ilmeisesti asia tiedossa. Onneksi Virosta löytyy ahkeraa työvoimaa ja tähän pk-seudulle sieltä on helppo liikkua

        Ja paskat. Vasikointia ei missään hyväksytä. Rintamalinja on selvä, työnantaja toisella puolen ja duunarit toisella.


      • huvittunut
        grwfds<zc kirjoitti:

        Palkka kuitenkin kelpaa vaikkei (muka) töitä? Eiköhän jokaisen palkkaamisele ole aina syy. Jos 100 ihmisen joukossa on 20% näitä lusmuja niin saattavat tuottamattomuudellaan vaarantaa muidenkin työpaikan ja aiheuttaa yt:t. Nykyisin työnantajia vaaditaan vähentämään kyttäystä ja luottamaan.Se tarkoittaa että ryhmäkurin ja vastuunoton täytyy toimia työntekijöillä. Omassa firmassani laittaisin yt:t pystyyn heti ja "linjalla" olisi lusmujen lisäksi tämän lusmuajan hiljaiset hyväksyjtä joilla ilmeisesti asia tiedossa. Onneksi Virosta löytyy ahkeraa työvoimaa ja tähän pk-seudulle sieltä on helppo liikkua

        Lässytilää. Olet tyypillinen pihalla olevan työnantaja dinosaurus. Ota vaikka koko työvoima virosta kun ei noin hanuri paikassa ketään viihdy ja kyllä ne virolaisetkin lusmuaa :D


      • lusmut kilometriteht
        14+5 kirjoitti:

        Ja paskat. Vasikointia ei missään hyväksytä. Rintamalinja on selvä, työnantaja toisella puolen ja duunarit toisella.

        Ja vitut. Itse käräytän kyllä lusmuilijat jotka eivät hoida hommiaan kuten kuuluu. Menkööt kortistoon perkele jos ei työnteko onnistu!


      • jumankautasentää
        grwfds<zc kirjoitti:

        Palkka kuitenkin kelpaa vaikkei (muka) töitä? Eiköhän jokaisen palkkaamisele ole aina syy. Jos 100 ihmisen joukossa on 20% näitä lusmuja niin saattavat tuottamattomuudellaan vaarantaa muidenkin työpaikan ja aiheuttaa yt:t. Nykyisin työnantajia vaaditaan vähentämään kyttäystä ja luottamaan.Se tarkoittaa että ryhmäkurin ja vastuunoton täytyy toimia työntekijöillä. Omassa firmassani laittaisin yt:t pystyyn heti ja "linjalla" olisi lusmujen lisäksi tämän lusmuajan hiljaiset hyväksyjtä joilla ilmeisesti asia tiedossa. Onneksi Virosta löytyy ahkeraa työvoimaa ja tähän pk-seudulle sieltä on helppo liikkua

        vaarantavat ainakin muiden työkyvyn, jos ei muuta.

        lusmuilijoiden palkka kuuluisi niille, jotka joutuu kiirellä ja oman työnsä ohella vielä tekemään heidänkin työt ja kuunnella vielä heidän narinaa ja valitusta.

        miten on nykypäivänä niin löysää sakkia. ihmettelen.

        ei ihme, jos ei vakituista paikkaa mistään irtoa ja määräaikaisuutta uusita.


      • Anonyymi
        lusmut kilometriteht kirjoitti:

        Ja vitut. Itse käräytän kyllä lusmuilijat jotka eivät hoida hommiaan kuten kuuluu. Menkööt kortistoon perkele jos ei työnteko onnistu!

        Juuri näin . Parhaillaan yhdellä työntekijöistä kädet ristissä selän takana , kuin sidottuna . Ja näin on ollut jo monta päivää . Monta kertaa jo sanonut asiasta , ei tehoa . Joten ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin kertoa pomolle . Huvittaa , kun yleensä nämä jotka tekevät minimin , vaativat maksimin palkasta .


    • okmhfaw

      Nauttikaa tilanteesta. On niitä sellaisiakin työpaikkoja missä työ on jo ennestään raskasta ja vaarallista mutta siitä huolimatta työnantaja ujuttaa tasaisin välein lisää hommia vedoten siihen että eikai se nyt niin paha jos tämmösen yhden vielä..

      Samaan aikaan työntekijöitä vähennetään ja aina tulee se yksi pieni työ vielä lisää.

    • töissä pit ol rentoa

      Ei kannata ilmiantaa vaan kannattaa itsekin alkaa lusmuilemaan.

      • uupunu tekijä

        Ei toki. Kannattaa kannustaa toista siinä missä se on hyvä. Tämä nyt vain sattuu olemaan hyvä lusmuilussa. Jos mahdollista voit ottaa jotain sen hommiakin hoitaaksesi.


      • höpöt
        uupunu tekijä kirjoitti:

        Ei toki. Kannattaa kannustaa toista siinä missä se on hyvä. Tämä nyt vain sattuu olemaan hyvä lusmuilussa. Jos mahdollista voit ottaa jotain sen hommiakin hoitaaksesi.

        Meilläki pomot lusmuja ja koska työkamut laiskoja työ ei etene ja palaa loppuun kun yksin joutuu hoitamaa kohta tätä työtä ei enää oo niei tarvii ilmotella


      • 78678th

        hyvä neuvo.
        kun et voi muita muuttaa, muuta itsesi...myös lusmuamisen suhteen.


    • HyväksikäyttäjätUlos

      Puutuin itse siinä vaiheessa kun tajusin pitkällä aikavälillä että työparini haluaa itse lusmuilla vaikka meillä on yhteinen projekti. Olin aluksi liian pitkään kiltti ja en heti edes tajunnut että hän usein pyysi apua aika pienissäkin asioissa, koska ei todellisuudessa vain halunnut yhtään huhkia yksin. Usein myös saattoi käskyttää minua tekemään jotain "ota toi ruuvi auki" vaikka itse sitten seisoi vieressä tumput suorina vaikka olisi voinut valmistella seuraavaa vaihetta esim. hakea välineitä. Toisinsanoen työparini halusi että minä teen 75% töistä ja hän 25%. Usein myös "kilahti" jos en tehnyt juuri hänen tavallaan ja kun sanoin että tee se sitten niin kuin hän haluaa, niin sitten se oli kuitenkin ihan hyvin tehty (ei halunnut ryhtyä töihin). :)

      Lopulta se meni siihen ettei kukaan oikein halunnut olla hänen työparinaan juuri sen pomottamisen ja kiukuttelevan persoonansa takia. Hän on kyllä ihan mukava vaikka tauolla, mutta kun tauko loppuu niin todellinen luonne tulee aika samantien esille.

      Vaikka hän on muuttanut käytöstään viimeinkin kun tajunnut ilmeisesti että hänen tyyliään ei hyväksytä (muut välttelevät), niin edelleenkin välttelen häntä työasioissa jos mahdollista, sillä hän ei koskaan suostunut useammasta keskustelusta huolimatta tunnustamaan toisten pomottamista vaikka vieläkin hänen luonteensa tulee hieman esille vaikka pyrkii sitä peittämään sentään nykyään. Luotto häneen on vain mennyt joten työrauha pysyy paremmin kun ei vain ole hänen kanssaan tekemisisissä.

      Jos hän olisi lusmuillut vain omissa töissään eikä koittanut muita saada "auttamaan" häntä päästäkseen itse helpommalla, niin en olisi siitä koskaan mitään pomolle sanonut. Tosin pomolle sanomisesta on ollut aika vähän vaikutusta.

      Olen siis sitä mieltä että jos kyse on toisten työntekijöiden hyväksikäytöstä jotta itse voi enemmän laiskotella, niin sellaiset persoonat voi käräyttää. Ties vaikka tulevissa yt neuvotteluissa sillä tiedolla on sitten viimein väliä pomolle vaikka muuten hän ei uskaltaisi tilanteeseen puuttua.

    • oppikaatyötavat...

      Kyllä sun esimies on se joka lusmuilee jos eivät tiedä kuka yrityksessä tekee töitä ja kuka ei.

      Sellainen johto kuin on työntekijät.

      Osaavissa käsissä koko firma tekee töitä.

      Käytännössä menisit haukkumaan esimiehesi joka ei näe että joku ei tuota firmalle, ja Sinä siitä joutuisit kärsimään, ei se laiska työkaveri.

    • kovaa työpäivää

      Työpaikoilla lusmuilijat ovat useimmin pomojen suosikkeja. Jos näiden toimista nostaa ääntä niin kädessä on pian irtisanomisilmoitus.
      Pomojen suosikkeja ja lellikkejä pitää van sietää jos aikoo säilyttää työnsä.
      Firma jossa olen työssä, yt-neuvottelijoissa työntekijöiden "edustaja" on tälläinen pomon lellikki ja se on herkkä toimimaan ja sitten pian valittajat saavat irtisanomislapun käteensä.
      Jokainen naama joka ei tätä lellikkiä miellytä on jatkuvan irtisanomis uhan alainen.
      Parempi on vaan yrittää sietää noita lusmuilijoita ja lellikkejä.

      • puupääposso

        Pitää paikkansa.Itse makaan sohvalla loppu ajan kun työt on suunnilleen reilassa.Kukaan ei oo ikinä kyselly mitään...


      • Sano ei pummeille

        Työntekijät valitsevat itse keskuudestaan edustajan edustamaan heitä. Valitkaa uusi henkilö.


      • just niin

        Just niin, sellainen lusmuileva työkaveri oli minullakin, en sanonut pomolle sen ihmeempää mutta tämä lusmuhan oli osannut olla todella ovela, oli laittanut tekemättömät työnsä työkavereiden ja varsinkin minun piikkiin. Pomo uskoi ja kenkää tuli.


      • Suu suppuun

        "Työpaikoilla lusmuilijat ovat useimmin pomojen suosikkeja. Jos näiden toimista nostaa ääntä niin kädessä on pian irtisanomisilmoitus."

        Näin se monesti on joten kannattaa pitää mölyt mahassa.


    • tympääntynyt

      95 prosenttia suomalaisista kielis automaattisesti koska ollaan tehokkuus, tulos, super työnsankareita jotka ovat korvaamattomia yritykselle. ja samalla pääsee puukottamaan kolleegaa selkään omaa etua ajaen. loppu 5 % taas on jo niin marginaalissa ja työyhteisön ulkopuolella että niillä ei väliä. itseasiassa niille jo delegoidaan ikävät ja tylsät tehtävät yrityksessä nimittäin TYÖT joten ei niillä aikaa edes näitä asioita ihmetellä. samoin kuin juorut, kännykän räpläilyt, kahvitauot, röökitauot jolloin keskustellaan yritykselle niin tärkeistä asioista kuin kuinka meillä menee. kyse on katsos kateudesta ja sen puntaroinnista työyhteisön sisällä eli elintärkeät asiat kuten pakkaamon liisa seukkaa lähettämön samin kaa... pirjo kyllä näyttää nykyisin ihan hirveeltä... petri ansaitsee kuulemma enemmän..... suomalainen kateus vie linnut pesästä ja kalat suomenruotsalaisen vesistä.

    • työtä tekeville

      Ei ole aikaa kyttäillä kenenkään työ moraalia, teen omat työt ja toiset tehkööt mitä tekevät, eikö ole pomon asia puuttua lusmuiluun, ja vaikuttaa että pomo lusmuaa myös kun ei hoida työtehtäviään.

    • Zettel

      Kerron kaiken työkavereistani pomolle ja saan näin parempaa palkkaa.

      • Oikealla asialla

        Minä teen nimettömiä ilmiantoja kaikista laiskureista. Palkkani on se että oikeudenmukaisuus toteutuu kun laiskimukset saavat fudut.


      • pomon polvella?

        Minäkin istun huolineni ja murheineni aina pomon polvella sylissä ja kädet kaulan ympäri kiertyneenä ja poski poskea vasten ja ihmeen kummasti huolet kaikkoaa taivaan tuuliin. ja taas jaksaa.


    • Näitä on

      Ihmetyöpaikka tänäpäivänä mutta eiköhän firma mene konkurssiin omia aikojaankin jos esimies ei huomaa mitään.Turhake taitaa olla se esimies missä oikea työnjohto oleskelee

    • HHUHUH

      Olen aina ollut sitä mieltä, että jokainen hoitakoot oman tonttinsa. Kyllä ne lusmjuilijat katoaa viimeistään seuraavassa YT-irtisanomisessa.

      • pistetys

        Lusmuilijoilla on hyvä taustasuoja: pomo. Pomo kuuntelee näitä omia lellikkejään jotta tietää keitä seuraavana voidaan irtisanoa.
        Lusmuilijat kerävät toisista tietoja ja välittävät ne tiedot pomolle.


      • säälittävää
        pistetys kirjoitti:

        Lusmuilijoilla on hyvä taustasuoja: pomo. Pomo kuuntelee näitä omia lellikkejään jotta tietää keitä seuraavana voidaan irtisanoa.
        Lusmuilijat kerävät toisista tietoja ja välittävät ne tiedot pomolle.

        Ainoo vaan, että kun väki vähenee niin työn määrä lisääntyy. Eli jonkun ne työtkin on tehtävä...


      • Tätä mieltä
        pistetys kirjoitti:

        Lusmuilijoilla on hyvä taustasuoja: pomo. Pomo kuuntelee näitä omia lellikkejään jotta tietää keitä seuraavana voidaan irtisanoa.
        Lusmuilijat kerävät toisista tietoja ja välittävät ne tiedot pomolle.

        Mitä pahaa suosikeissa on? Pomo on ihminen ja ihmiset tahtovat tehdä töitä sellaisten ihmisten kanssa joista pitävät. Ne joiden kanssa ei tule toimeen saavat mennä. Ei tässä ole mitään väärää.


    • 2+18

      Omalla työpaikalla melkein kuusikymppinen rouva lusmuili, häiritsi toisten töitä pyytämällä muilta apua koska ei osannut tietokonetta käsitellä, jutteli suureen ääneen avokonttorissa kun toiset teki töitään. Lopulta itsellä kilahti, pyysiin pomolta saanko toisen työpisteen missä ei häiritsisi töitäni, noh lopputulos oli että pomo oli sitä mieltä että minä olin se häirikkö. Joo en ole enää siellä töissä mutta ei ole myöskään tuo vanhempi rouva, eikä pomo, eikä firman omistajakaan. Sellaista.

    • nyt tyytyväinen

      Kun olin viimeisessä työpaikassani ennen eläköitymistäni, pyrin tekemään työni huolella ja ahkeruudella ja sain vain kuuraa päälleni. Jonkin verran suoranaista haukkumista, selän takana puhumista, virnuilua, kulmakarvojen kohottelua, eikä koskaan valittu mihinkään työryhmään.

      Ajattelin, että kestän sen kun olin jo lähellä eläkeikää, ja niin kestin. Nyt ei tarvitse katsella enää koskaan kenenkään työtoverin naamaa eikä pahinta kiusaajaa ( tosi laiska tyyppi) eikä hänen hovinsa supattelua.

      Toivottavasti AK lukee tämän.

    • 2+10

      2 18 jatkaa.. Sen opin että jos huomaa että joku asia häiritsee niin kannattaa ajoissa hakeutua muualle vaikka ihan siellä työpaikalla joku toinen työpiste tms. Yksi mikä häiritsee todella paljon työpaikalla on esim. syöpäsairaat, siis ihan ok että jaksavat käydä töissä yms. mutta kyllä se muidenkin työhaluja vähentää kun toinen selvästikin kärsii. Mutta hatunnosto silti kaikille vakavasti sairaille. Mutta toivon että työnantajat ymmärtää jos siellä työpaikalla silloin syntyy kismoja.

    • jos olisin pomo

      Riippuu niin töistä. Jos oon kahdestaan töissä lusmun kans ja mä teen kaiken niin sanon lusmulle ja sitten työnantajalle.
      Jos mä oon työnantaja niin en haluu lusmuja töihin ja olisin kiitollinen jos minulle kerrottaisiin ja sitä kautta asiallisesti selvittäisin mikä oikein on vialla vai kuka on syyllinen ja mihinkin. Perempi hoitaa tällaiset asiat heti kuntoon kuin antaa asioiden paisua sietämättömiksi.

      • olet oikeassa

        juuri näin.


    • Dyynäri

      Kyllä mylkky vöi öllä jös hälyää. Se kyitenkin yleensä näpsähtää ömään nilkkään.

    • ideolootti

      En kieli sillä kielijät ovat hölmöimpiä ihmisiä tässäkin maailmassa.

    • Jälkiviisas

      Hyvä pomo ei mene halpaan,viranomaisissa on nykyisin esimerkkejä pilvin pimein.

      • HEH HEH

        Kyllä se lusmuilu kohta loppuu, kun joka firmassa on yt-neuvottelut meneillään. Siinä saattaa saada kenkää nekin jotka vielä jotain tekee. HEH HEH


    • HELVETTIIN SIITÄ?

      Haistakaa paskapomot väkevävitunhaju! Nuolkaa se ja haistakaa vielä helvetin isosikapaska! Perkeleet! Vitutjamulkut!

    • tauno1

      Kyllä katsoisin esimieheen jos hän ei ole alaisensa tekemisistä perillä.
      Kuulostaisi siltä kun Saksassa aikanaan virkamies kertoi nauttineensa palkkaa 14 vuotta tekemättä mitään. Itse aikoinaan huomautin esimiehelleni että eikö minua voisi lomauttaa kun ei oikein riitä tekeminnen, johon esimiest että ei ole ollut tapana. No enpä sen koommiin ole asiaa ottanut esille. Yritän keksiä jotain tekemistä netissä.

    • Varasduunarit

      Laiska työkaveri syö sinun palkkaasi. Hänen työt on jonkun tehtävä. Koska hän ei tee töitään, niin joku toinen joutuu ne tekemään. Eli sinä teet hänen työt ja hän ottaa siitä palkan.
      Työkaverisi on varas, hän varastaa palkkansa, sinulta.

    • pojknm

      Ellei oo sun alainen niin asia ei kuulu sulle mitenkään. Kielimällä saat ikävän ihmisen maineen ja takuuvarmasti lopputilin seuraavissa yt-neuvotteluissa. Oletko muissakin asioissa nipottaja?

    • lusmu-leo

      Lusmuilu on tekniikkalaji.
      Ei haittaa vaikka tyoverini lusmuilisi. Yleensä siitä kärsii vain lusmu itse.
      Kävi kerran 90-luvulla kun kaverilleni ja minulle iski lorvikatatri,jätimme rukkaset sorvin päälle ja lähdimme samalle vuorokaudelle äkkilähdöllä etelän aurinkoon. Pomo ei tiennyt asiasta mitään,vaan noin viiden päivän päästä tuli kysely olinpaikastamme ja töiden tilanteesta. Palattuamme teimme työt ja projektin päätyttyä lähdin lomalle. Saattoi sekin vapaa venähtää.

      • Anti-war-Person

        lusmu/leo,siis myönsit olevasi täysin "moraaliton paska".Kaltaisiasi on koko maa täynnä.Ainoa mihin kykenet,on,"luukulle hakemaan rahaa,jotka joku muu on työllänsä tehnyt".Ei ihme mitenkä Suomi menee viemäriä kohti,ja lujaa.Nyt NATOon liittyminen tulee köyhdyttämään viimeisetkin varat valtiolta.Kotimaan,maanpuolustusta ei enää ole,nyt määrää NATO,keitä sinne eturintamalle lähetetään.Suomalaisia tietenkin.Laiskurit lahtevät ensimmäisellä lähetyksellä.


    • 2+14

      Ihmettelen suurimman osan vastaajista omaa järjenjuoksua. Nykyään kun niitä tulosvastuuttomia suojatyöpaikkoja on lähinnä kehitysvammaisten päivätoiminnassa käsittääkseni. Mutta kun ajattelee kenellä on aikaa koko ajan kommentoida täällä palstoilla, niin varmaan ainakin juuri näillä lorvikatarrin takia työrajoitteisilla.

      • K.T. USA.

        Aivotiominnan rajoitteisiahan on jo koko maa täynnään,sen todistaa NATO-intoilu,ja venäjän-viha.Laiskurit saavat kovan kohtelun asioiden kiristyessä koko maassa,EUuta myöten.Kolmas "ISO SOTA"on jo takapolttimolla lämpenemässä.Me täällä USAssa olemme ehkä pitempään turvassa,onhan meillä parisen sataa miljoonaa aseistettua "metsällä kävijää",kuka hullu yrittäisi meille hyökätä.Minkään maan armeija ei ole yhtä suuri kuin meidän metsästäjien määrät,heheh.Laiskureita on meilläkin,mutta ne ovat yleensä johtoasemissa.Duunari tekee pitkiä päiviä huonolla palkalla.


    • suojatyöpaikka

      Valitettavasti esimies tietää mutta ei tee mitään. Tilanne kannaltani hyvin uuvuttava. Yksityisellä sektorilla tuskin tällainen jatkuisi, mutta "ilokseni" työ kunnallisella sektorilla. Suojatyöpaikka ihmiselle jolla ei vastuuta työstään, esimiehen siunauksella.

      • hajoo

        Onko tämä dhl vaasa


      • kokemusta on

        Ei se ole paljon sen kummempaa yksityisellä. Milläs sen lusmun erottaa? Pitää olla pätevä syy.


    • qwesd<zsd

      Keskeinen kysymys on, tekeekö työntekijä kuitenkin hänelle kuuluvat työtehtävät vai ei? sekä toiseksi, kärsiikö muut tästä eli joutuuko muut tekemään hänelle kuuluvia työtehtäviä? Meillä on työpaikalla tietty määrä työtehtäviä annettu ja osa työntekijöistä on tehokkaita ja suorittaa työt lyhyemmässä ajassa esim. kuudessa tunnissa, kun taas osalla menee samojen työtehtävien tekemiseen 10h...mikäli työt tulee hoidettua, niin sehän se tärkeintä on.

      • add-lusmu

        Nuinpa. Miulla on ADD eli yhden sortin tarkkaavaisuushäiriö. Lusmuan ja lykkään töitäni ja käytän aikaaani epäolennaisuuksiin.

        Onneksi mulla on myös joillakin ADD-tapauksilla oleva kyky ylikeskittymiseen. Sillä pystyn pelastamaan paljon. Sen avulla pystyn sitten tekemään parissa tunnissa koko päivän työt.

        Työni sellainen, että työt kaatuu tekemättöminä omaan niskaan.


    • töttö

      Vain ja ainoastaan siinä tapauksessa jos se vaikuttaa minunkin työhöni. Minä en toisten mokista aio itse kärsiä. Ja muussa tapauksessa kaikille lusmuille vois antaa monoa johtoportaasta lähtien, on niitä innokkaita tekijöitä varmasti tulossa tilalle.

    • Kukko4

      Kukko tietää ,, tälläinen ajattelu on pahinta työympäristössä , varmaan Esimiehen täytyy olla ajantasalla työyhteisössä ( tämä luo työ yhteisössä sitä mistä täytyy päästä eroon ,hinnalla Millä hyvänsä . Voi pitäisikö taas olla joku ilmiantaja vanhaa DDR johtamistyyliä , vuonna . Ajatellaan ihmisten loppuunpalamista ,,,,, yrityksen menestymistä , siinä on pureskelemisesta ,,,,

    • raportoin heti

      Kyllä kerron suoraan, koska se kaatuu omaan niskaan. Jokainen saa ansaita oman palkkansa.

    • Työn tekijä

      Kyllä se tämmöisessä asiassa on myös se pomo joka lusmuu, hänhän saa myös palkan siitä että katsoo miten työtaakka jaetaan. No on pomoja jotka tavallaan teettää omat työnsä näillä jotka on mukamassa itsekkin työpaikan pomoja vaikka ei sitä ole.

    • Oma tontti

      Oletko vastuussa työnjohdosta, se nimittäin ei kuulu rivityöntekijän velvollisuuksiin.

      • Osastoinssi

        Kyllä lusmut lähtee, kunhan saadaan nuo yt-neuvottelut päätökseen.


      • monenlaista työtä

        Riippuu työstä. Kyllä se itsellä kuuluu työnkuvaan.


      • L-mies
        Osastoinssi kirjoitti:

        Kyllä lusmut lähtee, kunhan saadaan nuo yt-neuvottelut päätökseen.

        Toivottavasti et itse pety kun yt-neuvottelujen tulos ilmoitetaan.
        Näitä pettyneitä on pankkialalla pilvin pimein, sillä moni luulee et se omatyöpaikka säilyy. Tapana kun on yleisesti yt.n jälkeen kertoa myös tuottavan osan siirosta Puolaan. Siinä ei itku enää auta irtisanomislappu kädessä tai nautinto siitä kun kantelin toisesta säilyttääkseni oman paikan.


      • Työmaainsinööri
        Osastoinssi kirjoitti:

        Kyllä lusmut lähtee, kunhan saadaan nuo yt-neuvottelut päätökseen.

        Sinun pitää uhota ihan ääneen siellä työmaalla, niin saat paiskia pian töitä monen edestä. On monia työnantajia, jotka valittavat, että työntekijöitä on vaikea löytää, asiakashankinta on vaikeaa jne.

        Osastoinssejä ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen.


    • lusmuilu on älypeli

      Mä taas oon ns pomottava kusipää. Mutta on tullu huomattua että se kannattaa. Jos en sano ja ota ohjia sitte tulee esimes joka sanoo ihan samasta asiasta ja sitteppä nilittää vielä mulle muidenki virheistä. Tavalaan johdan paikallani mekein esim. Tasolla vaikka sitä ei lue työsopimuks3ssa.... Mä oon ajautunu vain tehtäviin johon ei oo koulutusta mutta selkeat käytännön valmiudet kyllä. Ja paska tulee tietysti mun niskaan...
      Mutta tästä hyötyy sen että voi joiskus lusmuta ite ko on jonku perus lusmun kanssa duunissa .... ne ei uskalla kieliä ko tietävät mun ja pomoni samankaltasen ajattelu tavan.

    • Laiskurit lakoon

      Näitähän on nähty enkä ole mennyt sanomaan, kun ei ole vaikuttanut omaan työhäni, vaikka totisesti mieli olisi tehnyt, kun itse raataa niska limassa ja toinen vaan "huilii" ja jättää muiden hartioille hommat. Kerran oli myös sellainen tapaus, jonka lusmuilu todella vaikutti omaan työhöni (olimme eräänlainen työpari) ja sanoin siitä suoraan esimiehellemme. Esimies tiesi tilanteen ja työtoverini taipuvaisuuden lusmuiluun, mutta koska oli itse täysin kykenemätön esimiestehtävään ja täysi lammas, niin eipä saanut kuria lusmuiliojaan. Katselin sitten uuden duunin ja jätin koko läjän taakseni. Onneksi, sillä nyt yritys menee todella lujaa alamäkeä, sen sijaan nykyinen työnantajani on vakaa ja menestyvä.

    • Pehtro

      Ilmeisesti sinulla ei ole vain tarpeeksi töitä, koska ehdit kyyläämään toverin tekemisiä. Vasikoista ei kukaan tykkää. Jos työnjohto ei näe tarpeelliseksi puuttua tai seuraa tuloksia, niin ehkä siihen ei sitten kannattane puuttua. Nämä tyypit, jotka painaa kuukausipalkalla duunia urakkameiningillä eivät ehkä ole ymmärtäneet asian ydintä.

    • Kulman Kundi

      Olen syntynyt Rööperissä lienee selventävä vastaus tuollaiseen kysymykseen.

    • karhee

      Näinä aikoina ei kohta ole työkaveria,kun ei ole hommiakaan!!!!!!!!!!!!

    • lusmut ulos !!

      Tällaisena aikana ei kenelläkään ole varaa lusmuilla! Meidän firmassa lähes kaikki ovat tunnollisia työntekijöitä ja periaatteessa kaikilla on sama palkka. Kokemusvuosilisät tulevat tietenkin kauemmin olleille. Olemmekin sopineet, että, jos joku alkaa lusmuilla siten, että me toiset joudumme paikkaamaan heidän hommiaan niin ettei asiakas pääse valittamaan, niin ensin huomautamme asiasta lusmuilijalle. Jos se ei auta, niin viemme asian työnjohdolle ja kyseinen henkilö saa varoituksen ja ellei se auta, niin viimeistään kolmen kirjallisen varoituksen jälkeen tulee lähtö, Ja se on aivan oikein ! Lähes kaikki laiskurit ja luuserit olemme näin saaneet häädettyä firmastamme ja henki on paljon parempi ja työt sujuvat, kun kaikki tuntevat vastuunsa. Asiakkaatkin ovat asian huomanneet ja ovat olleet tyytyväisiä. Tosiasia nimittäin on, että , vaikka kuinka yrittää toisen mokia ja tekemättömiä töitä paikata, niin asiakas sen lopulta huomaa. Nyt olemme saaneet uusiakin asiakkaita ja olemme voineet pitää kaikki hyvät työntekijät talossa!
      Hassu juttu muuten on se, että kaikkien laiskimmat ja ilkeimmät työntekijät vetoavat vaikka mihinkä jottei heitä voisi irtisanoa! Uhkaavat liiton lakimiehillä ja vaikka millä, vaikka asia olisi korjattu niin yksinkertaisella asialla kuin tekemällä työnsä kunnolla... !! Me liittoon kuuluvatkaan työntekijät emme voi puolustella laiskureita!!! En edes minä pääluottamusmiehenä salli sellaista enkä takuulla ala ajamaan sellaisten työntekijöidemme asiaa, jos nämä teettävät työnsä työtovereillaan.

    • Bokken

      Riippuu osin myös siitä millainen tilanne on. Jos lusmuilu tarkoittaa että muut hoitavat lusmuilijankin työt, niin silloin ehdottomasti asia puheeksi esim. esimiehen kanssa.

      Muussa tapauksessa luulisi että asia paljastuu ihan itsestään, jos tyypillä on tietyt hoidettavat hommat jotka eivät lusmuilun takia valmistu.

    • puputti

      Työyhteisössämme on yksi lusmu ja koska jonkun on työt tehtävä, muut joutuvat kovemmalle. Päällepäin näyttää että hänen vuorossaan on rauhallista ja muut vaan valittavat turhia. Paperityöt, siivoukset ne vaan kasaantuvat muille. Niin ja tietysti pom arvostaa häntä.

    • bilbiu

      Joku on joskus sanonu että Suomalainen työvoima on kallista - ei se tällä tavalla ainakaan halpene.

    • laiskuri työkaverina

      Mullakin on tällainen lusmu työkaverina joka tekee vain helpot hommat ja jättää vaikeimmat ja hankalimmat työt minulle. V1tuttaa kun en saa näistä sen parempaa palkkaa kuin hän, itseasiassa saan huonompaa palkkaa kun ei ole vielä ikälisiä kertynyt joten huonommalla palkalla joudun tekemään enemmän ja vaikeampia/monimutkaisempia töitä! Työt senkun kasaantuu kun konekannasta johtuen tämä on muutenkin hidas työpiste.

      Esimies, ainakin lähin tietää tämän mutta ei näy mahtavan tuolle mitään, puheet on kyllä suuria mutta tyhjiä. Taitaa itseasiassa selän takana ollakin tuon lusmun kaveri. Kuitenkin on mulle vielä huutanut sen toisen tekemättä jättämistä hommista ja liian usein minun pitäisi sitten suostua ylitöihin purkamaan ruuhkaa kun eihän se lusmu tietysti suostu koskaan ylitöihin.

      Olenkin nyt ottanut asenteen että en suostu minäkään ylitöihin, minä en jaksa yksin purkaa tätä työmäärää jokatapauksessa, tulkoon vaikka lopputili, se olisi vain helpotus. Harkitsen myös että lähden työterveyshuoltoon valittamaan työuupumusta.

      Paras kosto tuolle lusmulle olisikin että pääsisin pois tuosta työpaikasta niin koko työkuorma jäisi laiskurin niskoille, HÄH HÄH HÄÄ!!! :D

    • Vanha hintti

      Ymmärtäkää väärin nämä asiat, käykää käräjillä ja maksakaa oppirahat.

    • Amisduunari

      Ensiksi on syytä huomauttaa asianomaiselle hänen puuttuvasta työmoraalistaan ja ellei se auta voi aivan hyvin huomauttaa myös esimiehelle. Vaaranahan on tietysti, että heikon työmoraalin omaava henkilö alkaa nyt syyllistää muita työpaikkakiusaamisesta - sellaisestakin on riittävästi esimerkkejä. Onhan tämä työelämä mennyt ihan merkilliseksi. Toiset paiskii niska limassa töitä, toisilla ei ole töitä ollenkaan ja sitten jotkut pitävät työpaikkaa hallussaan, nostavat palkkaa eivätkä tee työtään.

    • ILMIANNAN HETI!

      Kyllä. Ja pomo sanoo että, Nostahan se haisevaperseesi ylös välillä tuolilta ja tee taukojumppaa että, aivosi saavat happea ja ettei, perseesi mene tunnottomaksi tuolillasi. PERSEYLÖS! tuolilta ja taukojumpalle! Ja työt luistamaan! KYLLÄ EHDOTTOMAST JUORUAN KUN, PITÄÄHÄN HÄNEN TIETÄÄ ASIASTA. Kyllä puutumme ehdottomasti, työpaikka ei ole mikään lepotuoli?

    • Patalaiskat

      Kyllä hyvät esimiehet huomaavat 98 %:n varmuudella patalaiskat tyypit. Jos ei huomaa niin voihan esimiehelle antaa pienen herätyksen, jotta aikaansaavuus pisteytystä voitaisiin alentaa.

      • 10+12

        "Patalaiskat"
        Huonotkin esimiehet huomaavat kyllä laiskat, saamattomat ja osaamattomat, mutta kun työtkin pitäisi saada tehtyä, niin esimiehen kannalta järkevää on antaa työt niille, jotka tekevät ja osaavat, koska laiskat ovat yleensä myös osaamattomia. Monasti lusmut korvaavat osaamisessa esiintyvät puutteet kehittämällä sosiaalisia taitojaan, jolloin pääsevät helposti esimiehen suosioon. Näistä tulee juuri niitä nk. "hyviä tyyppejä", joita nykyaikana esimieskunta arvostaa. Ei niiden kanssa töitä saa tehtyä, mutta saavatpahan aikaan sen, että pomoilla on keskustelukumppaneita, joiden kanssa käydä läpi ulkomaanmatkoja, autoja, mökkiasioita jne. Nämä tyypit hoitavat vähiä töitään selittelemällä, jos eivät onnistu teettämään töitään toisilla. Käyvät esimiehen toimistossa usein kertomassa omasta erinomaisuudestaan. Jääpähän esimiehelle ainakin pärstä ja nimi mieleen.

        Pitäisikö näistä nyt sitten käydä "puhumassa pahaa", kun kyseiset henkilöt ovat jo kymmenen kertaa itse käyneet varmistamassa sen, että esimies uskoo, että juuri nämä ihmiset ovat firman selkäranka?

        Itse olen sitä mieltä, että työnantajaa pitää vaihtaa säännöllisesti, jos vain suinkin mahdollista. Tällä tavoin ammattitaito laajenee, palkka kehittyy ja ei juutu niin helposti huonoihin firmoihin, joita Suomessa mielestäni on ihan liikaa. Ja ennen kaikkea, kun huomaa, ettei kenenkään ole pakko jäädä epätyydyttävään ympäristöön, omat hermot säilyvät parempina.


      • kokkilaiska.
        10+12 kirjoitti:

        "Patalaiskat"
        Huonotkin esimiehet huomaavat kyllä laiskat, saamattomat ja osaamattomat, mutta kun työtkin pitäisi saada tehtyä, niin esimiehen kannalta järkevää on antaa työt niille, jotka tekevät ja osaavat, koska laiskat ovat yleensä myös osaamattomia. Monasti lusmut korvaavat osaamisessa esiintyvät puutteet kehittämällä sosiaalisia taitojaan, jolloin pääsevät helposti esimiehen suosioon. Näistä tulee juuri niitä nk. "hyviä tyyppejä", joita nykyaikana esimieskunta arvostaa. Ei niiden kanssa töitä saa tehtyä, mutta saavatpahan aikaan sen, että pomoilla on keskustelukumppaneita, joiden kanssa käydä läpi ulkomaanmatkoja, autoja, mökkiasioita jne. Nämä tyypit hoitavat vähiä töitään selittelemällä, jos eivät onnistu teettämään töitään toisilla. Käyvät esimiehen toimistossa usein kertomassa omasta erinomaisuudestaan. Jääpähän esimiehelle ainakin pärstä ja nimi mieleen.

        Pitäisikö näistä nyt sitten käydä "puhumassa pahaa", kun kyseiset henkilöt ovat jo kymmenen kertaa itse käyneet varmistamassa sen, että esimies uskoo, että juuri nämä ihmiset ovat firman selkäranka?

        Itse olen sitä mieltä, että työnantajaa pitää vaihtaa säännöllisesti, jos vain suinkin mahdollista. Tällä tavoin ammattitaito laajenee, palkka kehittyy ja ei juutu niin helposti huonoihin firmoihin, joita Suomessa mielestäni on ihan liikaa. Ja ennen kaikkea, kun huomaa, ettei kenenkään ole pakko jäädä epätyydyttävään ympäristöön, omat hermot säilyvät parempina.

        Kokki on patalaiska. Pata kattilaa soimaa, lyö hanskat tiskiin,


    • Lopussakiitos seisoo

      Se on hyvä, että teillä kaikilla on viihtyisät työskentelyolosuhteet.

      • kosto elää

        On todella raskasta vastata jonkun lapamadonkin puolesta, mutta siihen auttaa kun hommaa laiskurille lopputilin. Kokemusta on.


      • Hiki otsassa
        kosto elää kirjoitti:

        On todella raskasta vastata jonkun lapamadonkin puolesta, mutta siihen auttaa kun hommaa laiskurille lopputilin. Kokemusta on.

        Työnteko on kovaa ja raekasta.


    • muul8
      • 2+10

        "muul8"
        Periaatteessa tämä tapa varmaan olisikin oikea ja reiluin, mutta pelkäänpä pahoin, että suomalainen työelämäkulttuuri on jo niin mätä, että ei täällä samantasoiselle työkaverille sanota mitään negatiivisen sävyistäkään ilman epämiellyttäviä seuraamuksia. Tulee suukopua ja kostotoimenpiteitä ja jos ryhdyt "huonoa ilmapiiriä levittäväksi" henkilöksi, oletkin äkkiä itse se, joka on vähintään syrjinnän mutta pahimmillaan työpaikkakiusaamisen kohteena.

        Tällainen toimintatapa toimisi varmaan hyvissä, ammattitaitoisesti johdetuissa firmoissa, joiden kulttuuriin kuuluu ja on aina kuulunut kissan nostaminen pöydälle. Mutta paljonko Suomessa nykyään on tällaisia firmoja? Toisaalta hyvin johdetuissa firmoissa ei näitä lusmuiluongelmia yleensä olekaan, koska ne tunnistetaan ja hoidetaan heti pois ennen kuin ne alkavat hiertää organisaatiota.


    • Stadilla töissä

      Onneksi on kaupungilla töissä eikä täällä kenenkään kollegan tarvitse rehkiä, töitä tehdään omaan rauhalliseen tahtiin...

    • urpoja olette
      • Lusmut ulos !!

        Nimimerkki " urpoja olette " taitaa itse olla pahemman luokan pinnari, kun puhuu kyttäämisestä. Meidän työpaikalla sinulla olisi jo kengän kuva persauksissa ja ei kun kassan kautta ulos ! Kaikkein pahimmat luuserit ja pinnarit ovat ne suurimmat valittajat työmailla. Ei täällä ole toistaiseksi muut puhuneet kyttäämsestä kuin sinä! Jos minulla olisi enemmän valtaa, niin potkisin sinut kokonaan Suomesta vaikka johonkin Namibiaan tai Sri Lankaan... sinne kuuluisit etkä tänne kunnollisten ahkerien ihmisten joukkooon. Joten, toivottavasti et satu meille koskaan töihin, koska järkkäisin sinulle loparit jo seuraavana päivänä senkin urpo idiootti! Mikä älykääpiö !


    • ILMIANNAN HETI!

      Unohtui tuossa sanoa, että olen niin kiimaisena, että kulli on tosi kovana.

      • En ole homo

        Olen härilläni, kun akka jätti.


    • reilu peli

      Osaavimmat ja ahkerimmat irtisanotaan ja taloon jää tyhmät pomot ja heidän lusmuilevat orjat.
      Superosaaja ymmärtää ajoissa itsekin lähteä, hän ei odota edes irtisanomislappuja.
      Tämän kulttuurin myötä Suomen työpaikoilta on kadonnut TUOTTAVUUS,

      Suomalaisessa työelämässä pitäisi tehdä kunnon parannus, jossa osaavat ja ahkerat palkittaisiin ja heitetään ne työajan turhat lusmuilevat kuluttajat ulos.
      Tuottavuusvaje ei synny palkoista vaan huonosta henkilöstöhallinnosta.
      Yksi osaava ja ahkera kyllä korvaa vähintään kymmenen tyhmää pomia ja toiset kymmenen lusmua.

    • Palix

      Tehkääpä nyt oikein urakkameiningillä hommia, ottakaa oikein kaikki irti. Niin saadaan meille lusmuille vähän tuotantopalkkioita. Hengästyttää ihan katsoa tuota tuloksetonta raatamista.

    • Kiire on

      Hopi hopi, asiakas tiputteli tippansa vessan lattialle ja haisee.

    • Tulokset kertoo

      Aloittajalle.

      En ymmärrä millaisessa työpaikassa olet. Meidän firmassa ei seurata työntekijää, vaan seurataan tuloksia! Niistä näkyy hoituuko hommat. Jos aikaa jää vielä lorvailuun, niin töitä on liian vähän. Siis, tämä on näin yksinkertaista!

      • 12+13

        "Tulokset kertoo"
        Vaikea kuvitella sellaista työpaikkaa, jossa ei seurattaisi työntekijää, jos työ tapahtuu sellaisessa paikassa, että seuranta on mahdollista. Toisaalta on paljon työtehtäviä, joilla ei ole normisuoritusaikaa, koska ne ovat harvoin tai ei lainkaan toistuvia. Niistäkin sitten paremmin asioista perillä oleva pystyy tuntuman perusteella arvioimaan, milloin niiden olisi pitänyt tulla valmiiksi. Lisäksi erittäin monissa työpaikoissa on vaihteleva kuormitus, joten kaikilla voi olla hetkiä / jaksoja, jolloin töitä on liian vähän. Tämä ei siis ole kaikissa työpaikoissa lainkaan niin yksinkertaista.

        Lusmun tunnistaa siitä, että sen aika kuluu seurusteluun ja / tai omien asioiden hoitoon, työt myöhästelevät sovittuun nähden tai eivät näytä valmistuvan lainkaan ja aina syynä on joku toinen. Lisäksi tyypillistä on se, että omat työt yritetään milloin milläkin tekosyyllä sysätä toisten hoidettaviksi.


    • tekee töitä

      Tekemällä itse kovasti töitä niin eipä toisten laiskottelua huomaa.

      • 5+3

        "tekee töitä"
        Ehkä ei huomaa, mutta lusmut kyllä huomaa sen, joka tekee kovasti töitä ja, jotta kontrasti ei olisi niin selkeä, tuputtavat vielä omatkin työnsä sille, joka tekee. Lopulta sille, joka tekee, on kertynyt niin paljon töitä, että se ei enää niistä selviä, jolloin lusmun on helppoa vihjaista pomolle, että ei se tuokaan kollega mitenkään erityisen tuottava ole. Näin meillä lintukoto-Suomessa taaplataan. Ja tämä koskee siis firmoja, joita johdetaan huonosti. Ikävä kyllä niitä tuntuu meillä riittävän.


    • 14+5

      Miksi kertoa tai valittaa? Mitä se minulle kuuluu?

      Asiaan millään tavalla puuttuminen on aiheellista ja oikeutettua VAIN, jos se toisen lusmuilu vaikuttaa suoraan omaan työhön eli joudut tekemään itse enemmän tai et pysty hoitamaan omia hommiasi aikataulussa.

      Rajatapauksena menee ehkä vielä semmoinen, jos selvästi näkee, että se "lusmu" on ongelma sellaisille nuorille tai muuten liian kilteille kollegoille, jotka eivät uskalla itse asialle mitään tehdä.

      Mutta pääsääntö on se, että työnantaja hoitakoon työnantajan hommat ilman duunareiden avustusta. Vasikoista ei missään pidetä.

    • Itsepähän maksatte

      Te olette vielä, niin kakaraoita kaikki ettette ymmärrä, että työnjohdon laiminlyöminen on aloittelijapomon pahimpia munauksia.

    • hersy

      Eiköhän se ole niin,ollaan vaan tekevinään,eikös työnantajat ole vain maksavinaan

    • Riippuu tilanteesta

      Jos sillä työkaverin lusmuilulla on vähänkin vaikutusta minun omaan työhön, niin ilman muuta asia ei tule jäämään siihen.
      Hyvä esimerkki on normaali vuorotyö jossakin teollisuudessa, jos yksi vuoro vain lusmuilee, niin seuraavaa vuoroa odottaakin kaksinkertaiset työt.
      Itse en ainakaan hyväksy sellaista että joutuu tekemään muidenkin työt, vaan tekisin välittömästi ilmoituksen tehtävien laiminlyönnistä!

      • viimeinen pisara...

        Minä työskentelen teollisuudessa ja toisessa vuorossa on juurikin tuollainen laiskuri joka tekee ehkä korkeintaan helpoimmat työt. No, koska mulle jää ne kaikkein vaikeimmat ja monimutkaisimmat työt niin ne sujuvat niin hitaasti että sillä aikaa työt kasaantuu siihen malliin ettei se laiskurin vuoro voi valittaa ainakaan ettei ole mitään tekemistä, häh häh :D
        Ai että tekisi mieli ottaa loparit niin se koko työvuori jäisi sen laiskurin harteille. Luulen että sekin ottaisi loparit samantien ennenkuin alentuisi tekemään oikeasti töitä :D


    • Haloo, herätys

      Kannattaa ehdottomasti pyrkiä vielä sitä toista kierommin olemaan pomolle mieliksi, ja syrjäyttää ruskeakielisyydessä se toinen joka saa laiskotella, "eikä pomo huomaa"..Selkäänpuukotus se on poikaa.
      Riistokapitalistien unelma on toteutunut , ja työläiset kyräilee toisiaan. Joku saa vaikka nukkua työpaikalla ja palkka juoksee. Toinen, joka tekee tunnontarkasti työnsä, saa potkut.........Porvarien hajota ja hallitse taktiikkaa...........
      Onhan meillä suomessa "työväenpuolue kokoomus". Moni sitä velkaisesta paratiisistaan käynyt äänestämässä. Nyt alkaa tulla karvas totuus esiin ja miettimisen paikka: Kannattiko olla velaksi "mielikuvitusporvari"?

      • en suosi laiskoja

        Tunnolliselle on vain helpotus kun saa potkut sellaisesta työpaikasta jossa suositaan laiskureita.


      • 20+8
        en suosi laiskoja kirjoitti:

        Tunnolliselle on vain helpotus kun saa potkut sellaisesta työpaikasta jossa suositaan laiskureita.

        "en suosi laiskoja"
        Potkuista seuraa huono tai epämääräinen merkintä työtodistuksen työsuhteen päättymisen syytä koskevaan kohtaan.

        Paljon parempi tie on lähteä itse heti kun huomaa, että tämä on "sellainen" työpaikka, jos se vain on mahdollista. Lähteminen yleensä herättelee työnantajaakin, joskaan siitä ei tietenkään ole sitten enää itselle hyötyä.

        Uskon, että vain hyvin pieni osuus työntekijöistä tekee tiettyä työtä työn sisällön, siis sen mielenkiintoisuuden tai kehittävyyden takia. Ylivoimaisesti suurin osa tekee työtä toimeentulon ja johonkin yhteisöön kuulumisen takia. Jälkimmäisten kannattaa mielestäni aina asettaa päätavoitteekseen työpaikan vaihto parempaan heti, kun se on mahdollista. Siitä on aina itselle hyötyä, mutta vain harvoin haittaa. Ikävää, että nykysuomessa työllisyystilanne on mitä on ja uusia työpaikkoja on vaikea löytää. Kuvastaa kyllä hyvin yhteiskunnan kokonaistilaa. Toivotaan, että tilanne tässäkin suhteessa paranee tulevaisuudessa.


    • Ammattil. ei kerkiä

      Sitten on nämä facebookkaajat ja netissä lorvijat, jotka vastailevat keskustelupalstoille eikä työasioille.

    • sölksölksöl

      Ei kannata puuttua. Toisen työnteon tehoa on todella hankala arvioida varsinkin jos kyseessä on asiantuntija/toimihenkilön työt. Toinen voi saada lyhyessä ajassa paljon aikaan ja toinen voi nysvätä vaikka kuinka kauan jonkun tehtävän kimpussa. Ihan luonteenlaadusta kiinni.

    • Ön työkävereitä

      Kyl työkäveristä sää kertöä jös hälyää.

    • lusmupusmu

      Fakta on että melkoinen osa ylemmistä toimihenkilöistä pääosin lusmuilee kaiken työajan.

      • slkfjsdkljgregjerio

        Mikäs siinä kovalla palkalla lusmuillessa, ehkä kerran kuussa voi vähän näytellä työn tekemistä jos pomo sattuu olemaan paikalla. Sitten voikin pyytää taas palkankorotuksen ja helpostihan se näyttää irtoavan.


      • pomot lusmuaa
        slkfjsdkljgregjerio kirjoitti:

        Mikäs siinä kovalla palkalla lusmuillessa, ehkä kerran kuussa voi vähän näytellä työn tekemistä jos pomo sattuu olemaan paikalla. Sitten voikin pyytää taas palkankorotuksen ja helpostihan se näyttää irtoavan.

        Ei tarvi kuin näytellä tekevänsä töitä ja käydä kääntymässä palavereissa. Omassa kopissa sitten lusmutaan tai ei olla edes työpaikalla lainkaan, vaan tekemässä jotain muka kaupungilla. Välillä käy kyttäämässä alaisia ja kyselemässä tyhmiä, ihan niinkuin ei olisi ihan pihalla.


    • ffffdttttttttttttttt

      ymmärrättekö että kuvailette lapsen käyttäytymistä

      pomotus.. kilahtelu..9v

    • umpalumpako

      Mistä muka tiedät että laiskottelee? Onko vika siis kumman päässä?

      Itse teen töitä osin kotona ja se jos jokin herättää luottamuspulaa muissa työntekijöissä. Joku oli juuri suorastaan ilmiantanut minuta kun olin päivällä ostoksilla. Työtunteja siltä viikolta oli kertynyt jo 50. No, eipä auta kapeanäköisten silmissä tuokaan.

    • Minä vaan

      Ite olin valtion hallinnossa töissä ja siellä oli pari kolme lusmua töissä, joiden takia ilmapiiri oli välillä tosi huono muiden nääntyessä työtaakan alle. Yksi näistä lusmuista teki töissä usein vain omia henkilökohtaisia asioitaan, kuten tulostuskeskuksen papereista usein saattoi havaita omia tulostuksiaan etsiessä. Lisäksi jos hänen tuleva postimääränsä kasvoi liikaa, jäi hän sairaslomalle ja muut joutuivat tekemään hänen työnsä omien töidensä lisäksi ja tätä tapahtui hyvin usein. Hän myös lähetteli sairaslomiltaan kortteja työpaikalta pitkin maailmaa kommenteilla täällä on kivaa ! Edellinen esimies oli yrittänyt irtisanoa henkilön, mutta ei onnistunut ja seuraava esimies ei uskaltanut enää puuttua asiaan vaikka sama peli jatkui. Pari muuta tapausta oli sellaisia, että halusivat paremmin palkattuihin tehtäviin ja nuoleskelivat esimiehiä hääräämällä kaikkea ylimääräistä, jotka eivät olleet heidän perustehtäväänsä ja sitten usein kävi niin että se perustehtävä jäi tekemättä ja se sitten palavereissa jaettiin taas muille, joilla oli omissa tehtävissäkin tarpeeksi. Valtiolla oli selkeästi hyvin kaksijakoinen työmoraali; toiset tekivät pitkää päivää ja itseään säästämättä ja sitten nämä vapaamatkustajat tekivät työaikana vain omia tai muuten kivoja uraa edistäviä asioita. Lopputuloksena nämä tunnolliset palavat loppuun ja vaihtavat työpaikkaa ja jäljelle jäävät nämä viraston ei niin terävimmät kynät. Lopputuloksen varmaan arvaattekin.

      • nuori työtön

        Ollessani töissä Sastamalan työvoimatoimistossa niin samanlaisia lusmuja oli sielläkin töissä. Mitään ei haluttu tehdä ja naristiin kun joutuin ihan tekemään jotain.

        Työ oli juuri niin helppoa kuin olla voi. Normaali vakiomittainen päivä. Kahvitauot koska vain haluat ja joustava työaika muutenkin.


    • Laiskoja ja lihavia

      Seuratkaapa työpaikoillanne miten os aosaa vetää lunkisti, tupakkalla käydään, työkavereita puukotetaan selän takana ja sijaiislla, opiskleijoilla ja tummilla tettetään työt.

      Onko kyse jo rasismista? Tummathan on kovia tekemään töitä.

      Hoitala ainakin on sellainen, että osa istuu netin ääressä ja hoitaa omia asioitaan. Potilasita ei viis tai kun soittokellot soivat niin huikataan opiskelijalle tai sijaiselle, että käyä katsomassa mikiä asia.

      Sitten nämä kanslisti hoitajat on niin taitavai kun tulee pomo, niin ensimmäisenä ollaan itseään kehumassa ja toisia mollaamassa.

      Onko suomalainen työntekijä outoa kansaa. Kohtahan suomalinen ei tee enää työtä vaan kaikki on ulkoistettu halvalla palkalla ja piktillä työpäivillä.

      • naurun parahdus

        Tummilla teetätään työt? Johan vitsin lykkäsit.


      • keijo-uolevi

        opettele kirjottamaan senkin untamo.


    • Todentaja

      Kateus on meidän (ryssäläis)Suomalaisten pahin kirous.
      Tärkeämpää on saada muiden asiat huonoiksi, kuin pitää omat asiat kunnossa.

      • Työpaikan tasa-arvo

        Ei kysymys ole kateudesta, vaan tasavertaisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta.
        Kateus on sitä, kun naapurin lottomiljonäärin kartanossa on uusi s-sarjan mersu, ja sinulla se 20 vuotta vanha Golf jolla yrität päästä joka aamu sinne työmaalle.


    • viesti töistä

      En kyllä mene kertomaan pomolle. Oman työpaikan johtajat ovat itse niin hanurista, joten mielestäni töitä saakin tehdä vähän rennommin. Hyvällä johtamisella laiskuus katoaisi minustakin, mutta tällä huonolla johtamisella ei.

    • surkea palkka

      Näillä huonoilla palkoilla ei paljon kannata vaivautua töissä. Työnantaja saa sen mistä maksaakin ja kun ei paljoa maksa niin ei paljoa saakaan.
      Maksakaa kunnollista palkkaa niin motivoisi tehdä ahkerammin töitäkin. Huonolla palkalla työnteko tuntuu turhalta vaivalta.

      • tulos tai ulos

        Vaikeaa narauttaa kun lusmu on pomon paras kaveri. Näin meillä sairaalassa...


    • Boss man

      Kadehtikaa toisianne.

    • trombone

      Alkuun olin innokas ja tehokas työssäni mutta mut jätettiin yksin selviytymään, apuja ei oikein löytynyt ongelmiin joista puhuin vuosia, yritin selittää missä ongelmakohdat piilee ja mitä apua tarveisin työssäni. Vastaukset esimiehiltä oli aina "joo joo kyllä tehdään asialle jotain" eikä koskaan mitään tapahtunut, pomojen isoja puheita ja uhoa ja hommat on ihan samassa paskassa mallissa kuin ennenkin paitsi että nykyään teen entistäkin enemmän yksin vaikka firmassa on porukkaa kuinka paljon.

      Joten kypsyin oman työni mahdottomuuteen ja päätin etten tee mitään ellei ole ihan pakko, firma teki siis musta ihan itse lusmun mutta sai todellakin sitä mitä tilasi. Nyt teen mahdollisimman vähän ja pysyttelen suojassa. Hyvä työntekijä pilattiin siis pomojen toimesta, en aio ottaa syytä niskoilleni vaan lusmuilen minkä pystyn. Palkka juoskoon, perkele!

      • trombone

        Sanottakoon että vaikka revittelin selkänahkaani niin pari supliikkia pomon nuolijaa ne vaan ilmoitteli asian niin että HE olivat muka tehneet sen "joo oon täällä ja sain tän just valmiiks" eikä huomannu mainita että minähän sen olin tehnyt, nuolija tuli paikalle parahiksi kun homma oli valmis ja kaiveli luurin taskustaan että äkkiä kertomaan esimiehelle että valmista tuli. Vittu että vituttaa tommoset paskaläjät! Olis edes sanonu monikossa että ME teimme mutta ei :P Nykyään pyrin delegoimaan hommani aina noille kusipäille tekaistuilla selityksillä, kerätköön kunniaansa tekemällä eikä vain valehtelemalla.


      • revenge
        trombone kirjoitti:

        Sanottakoon että vaikka revittelin selkänahkaani niin pari supliikkia pomon nuolijaa ne vaan ilmoitteli asian niin että HE olivat muka tehneet sen "joo oon täällä ja sain tän just valmiiks" eikä huomannu mainita että minähän sen olin tehnyt, nuolija tuli paikalle parahiksi kun homma oli valmis ja kaiveli luurin taskustaan että äkkiä kertomaan esimiehelle että valmista tuli. Vittu että vituttaa tommoset paskaläjät! Olis edes sanonu monikossa että ME teimme mutta ei :P Nykyään pyrin delegoimaan hommani aina noille kusipäille tekaistuilla selityksillä, kerätköön kunniaansa tekemällä eikä vain valehtelemalla.

        Olisit kostoksi tehnytkin ihan päin perceitä niin syyt olisi menneet pomon nuolijoille kun ilmoittautuivat niin hanakasti tekijöiksi :D


    • adgjfyj

      Sehän se juuri työmaailmassa onkin hankalaa varsinkin isoissa firmoissa kun on mahdollista kaikenlainen pelailu. Yksittäisillä työntekijöillä ei ole selkeää tehtäväkuvaa vaan hommat on aina arpomista että ketä tekee mitäkin.

      Varsinkin ryhmissä tehtävissä töissä voi helposti käydä niin että tietyt henkilöt luistavat aina kaikesta ja tietenkin työn valmistuttua ovat taas ryhmässä mukana. Useimmiten ne ovat juuri niitä jotka valittavat toisten työnlaadusta tai tekemättömyydestä. Minkäs silti teet ainahan tämä maailma on suhteilla pyörinyt.

    • ettäs kehtaavat

      Me tehdään urakalla rakennus-siivosta ja todellakin lusmuilijat ilmiannetaan. Kaksi on jo siirretty muihin hommiin.
      Todella ärsyttävää, että saavat saman palkan ja silti luistavat kaikesta.

      • Anonyymi

        Juuri näin kuuluu tehdä eli lusmuilijoista tiedot pomolle ...nytkin on vaakalaudalla erään tyypin jatko ...kas kun ei hoida omia töitään ...pälpättää päivät pitkät ja ne vähät työnsä tekee huonosti tai keskinkertaisesti . Monoa takalistoon vaan , muuten menee työkalut muiltakin . Ei sellaista jaksa katsoa , että osa porukasta ei tee kuin minimin , eikä aina sitäkään .


    • fesdhjj

      Miksi puuttuisin, jos ei minuun vaikuta? Omissa asioissa on jo riittävästi.

    • Jojojoa

      Lusmuilijaa pitää kuulemma sietää, kun niin on aina tehty.

      • Fullofshit

        Olet sitten julkisella tai perheyrityksessä? Sittenkin julkisella työyhteisössä, jota mafiaperhe pyörittää?


    • rentomiääs

      No ei kiinnosta muiden hommat yhtään. Hyvähän se vaan on, jos joku osaa ottaa töissä rennosti. Stressin aiheuttamat sairaudet ovat yksi pahimpia työikäiosten tappajia.

    • Kampok

      Meillä kaikki tekee samoja töitä, mutta kun tulee jokin vaikeampi tehtävä, niin yllättäin tietyt tyypit katoaa jonnekkin tai hölmönä istuu vaan tuppisuuna.

    • fullofshit

      Valtiolla pomot ja pomojen kaverit sekä perheen/suvun jäsenet lusmuilevat eniten. Mistään epäkohdasta ei kannata mainita, saati ehdottaa parannuksia, ellei satu olemaan uutta työpaikkaa katsottuna. Parasta on vain hoitaa oma hommansa ajattelematta mitään.

    • Anonyymi

      Ja sitten nää, jotka sairastelevat pitkiä aikoja ja usein ja sitten onkin jo lomat, ei oo paljoa tätä tyyppiä töissä näkynyt tän vuoden aikana ja kun on niin hel*tin laiska, haahuilee toimettomana suurimman osan ajasta...ja palkka juoksee..että ottaa päähän

    • Anonyymi

      Kyllä puutun. Ja niin puuttuu muutkin. Kun on ollut samassa firmassa 10-25 vuotta niin se alkaa olemaan kuin toinen koti.

      Kun ollaan töissä niin tehdään töitä ja jos ei maistu niin eläkööt kelan rahoilla.

    • Anonyymi

      jos sen toisen ihmisen lusmuilu ei haittaa omaa työntekoasi niin so what. Esimiehen tulee valvoa omien alaistensa työntekoa ja antaa tehtäviä. Se on esimiehen asia muttei ole sinun asiasi olla tuomarina. Työkaverisi ei ole sinun alaisesi. Keskity vain omaan työsarkaasi ja tee työsi asiallisesti kuten pitääkin.
      Sama se on koulussa. Jos joku luokkakaverisi ei opiskele eikä viitsi oppia asioita niin se ei ole ollenkaan sinun juttusi, Keskity sen sijaan omaan opiskeluusi.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe