Sairaanhoitaja potilaana

Hoitaja vm-75

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä (tuki. ja liikuntavamma) oleva sairaanhoitaja.

Haluaisin tietää, miten hoitajat suhtautuvat noin yleisesti kolleegaan potilaana? Kerrotteko asioista tarkemmin ja ns. ammattisanastoa käyttäen vai säästättekö vaivojanne, koska oletatte kollegan jo tietävän itsekin? Vai onko asialla minkäänlaista vaikutusta hoitotapahtumassa?

Itsellääni on mittava kokemus eri sairaanhoitdon aloilta tehohoidosta kotisairaanhoitoon, leikkausosastosta päivystysosastoon jne. Ja minulla on joskus vaikeaa olla huomioimatta ympärilläni tapahtuvia hoitotoimenpiteitä ja joskus olen suoranaisen virheen huomatessani jopa korjannut asian. Yritän kuitenkin kunnnipottaa kollegan ammattitaitoa, mutta esim. lääkkeet tulee aina tarkistettua heti, kun ne tuodaan ja niissä sattuukin yllättävän paljon virheitä.

Tämä potilaanakin ollessa oleva kontrolli asioihin, jotka minun hoidossani tapahtuvat, on joskus raskasta ja toivoisin pystyväni pyyhkäisemään kaiken tiedon ja taidon päästäni ja keskittymään paranemiseen. Mutta kyllä se sairaanhoitajan ammatti neljänkymmenen vuoden työhistorian jälkeen on niin kiinteä osa itseä, että kaipa se tulee mukana aina olemaan.

16

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomiokyky

      Totta että sattuu virheitä. Sain kerran sairaalassa toisen potilaan lääkkeet, mutta tunsin silloiset lääkkeeni ulkonäöstä. Sanoin hoitajalle, että nämä ei ole minun lääkkeet. Hoitaja tarkasti ja totesi ettei ole oikeat. Laittoi omat lääkkeeni pöydälle.
      Toinen kenties olisi saanut lääkkeeni siten.
      Toinen kerta oli kun illalla tuotiin leikkausvaatteet ja piti olla eräs toimenpide.
      Kysyin aamulla että eihän minulla pitänyt ollamitään toimenpiteitä.
      Ei ollutkaan ja ne vaatteet mielessä siinä sängynpäässä oli koko yön.
      Siis kyllä huomaa itsekin asioita, vaikka en ole sairaanhoitaja.
      On sattunut pieniä muitakin minulle ja läheisen pelasti minun reagointi asiaan kun hoitajalla oli väärä lääkepiikki jo kädessä. Sanoin silloin että älä sitä pistä.
      Eli en ihmettele jos sairaanhoitajana huomaat asioita. Hyvä toisaalta että huomaa.

    • Ei h-i !

      Onpa saikulla otsaa esitellä muitten virheitä, mutta oma ei haittaa kai mitään. Meinaan se, että saikun koulutus on, mutta ei ole osannut pitää tuki- ja liikuntaelimiään kunnossa, toimivina ja terveinä.

      Tämä liippaa läheltä sitä aihetta jota usein ihmettelen itsekseni: kun terveydenhuollon ammattilainen on ponttoonin kokoinen, niin mihin se kaikki tieto ja käsitys ihmisen terveydestä, sen hoitamisesta ja ylläpidosta häviää, jos ei osaa pitää huolta itsestään. Miten se kaikki terveystieto on ymmärretty eli sisäistetty, jos ei itsekään pysty toteuttamaan. Ja miten silloin voi ohjata ja opastaa muita? Saatika huomautella toisten virheistä.

      • Kaikkiakanssa

        Eihän suutarin lapsellakaan ole kenkiä :-)

        Hoitajattaren työ on ikuista ravaamista säässä, kun säässä. Katua ja portaita on ravattu. Työtapaturma vielä päälle! Vuorotyöstä johtuen huonosti nukuttu ja syöty. Sosiaaliset suhteet kärsii, kun hoitajatar on töissä, niin muut viettävät vapaata ja toisinpäin. Jne.....

        Tieto ihmisen terveydestä perustuu säännöllisyyden, jota hoitajatar huonosti voi omassa elämässään toteuttaa!

        Oikea neuvo on, että älä ala hoitajattareksi, jos aiot elää, kuten opetat!


      • hyi hyi,,

        Juu u. On jollain sairaanhoitajilla otsaa huomautella sätkän poltosta, itse vetävät posket lommolla tupakkaa. On mennyt oppi perille huonosti.


      • Kaikkiakanssa
        hyi hyi,, kirjoitti:

        Juu u. On jollain sairaanhoitajilla otsaa huomautella sätkän poltosta, itse vetävät posket lommolla tupakkaa. On mennyt oppi perille huonosti.

        Niinpä! Kuuluu samaan genreen! Täytyy välillä ottaa ja polttaa, että jaksaa!


      • Voi sinua et todellakaan ymmärrä,kuinka jotkut hoidot ovat raskaita,

        Olin sairaalassa viikon ,kerkesin nähdä vaikka mitä kerrankin aamu 6 tuli yökkö huoneeseen.
        Meitä oli 4 samassa huoneessa,huomasin,kun häneltä hiuksista tippui vettä.
        kysäin sinä olet käynyt suihkussa -hän sanoi ei tässä kerkiä eikä sellaista työ aikana.
        Hänen täytyy vaihtaa vaipat ennenkuin vuoro vaihtuu,jotkut ovat niin painavia,
        Hän jatkoi hommiaan eikä valitellut,mutta vastasi kysymykseeni...


      • Sisäistämiskykyä
        Kaikkiakanssa kirjoitti:

        Eihän suutarin lapsellakaan ole kenkiä :-)

        Hoitajattaren työ on ikuista ravaamista säässä, kun säässä. Katua ja portaita on ravattu. Työtapaturma vielä päälle! Vuorotyöstä johtuen huonosti nukuttu ja syöty. Sosiaaliset suhteet kärsii, kun hoitajatar on töissä, niin muut viettävät vapaata ja toisinpäin. Jne.....

        Tieto ihmisen terveydestä perustuu säännöllisyyden, jota hoitajatar huonosti voi omassa elämässään toteuttaa!

        Oikea neuvo on, että älä ala hoitajattareksi, jos aiot elää, kuten opetat!

        Uskotko itse ihan oikeasti tähän soopaan? Varsinkin silloin, kun tekee kolmivuoroa, täytyy järjestellä niin nukkumisensa, syömisensä kuin liikkumisensa siihen malliin, että ne ovat oikean laisia ja tasapainottavat epänormaalia vuorotyötä.

        Vuorotyöläisen säännöllisyys voi olla erilaista kuin muilla, mutta juuri niin säännöllistä kuin itse osaa siitä tehdä sen tiedon perusteella, mitä terveyden hoidosta on saanut.


      • Kaikkiakanssa
        Sisäistämiskykyä kirjoitti:

        Uskotko itse ihan oikeasti tähän soopaan? Varsinkin silloin, kun tekee kolmivuoroa, täytyy järjestellä niin nukkumisensa, syömisensä kuin liikkumisensa siihen malliin, että ne ovat oikean laisia ja tasapainottavat epänormaalia vuorotyötä.

        Vuorotyöläisen säännöllisyys voi olla erilaista kuin muilla, mutta juuri niin säännöllistä kuin itse osaa siitä tehdä sen tiedon perusteella, mitä terveyden hoidosta on saanut.

        Uskon sen kahdeksan vuoden kokemuksella, kun työ muuttui päivätyöstä vuorotyöksi, enkä siihen koskaan sopeutunut!

        Talvella iltatöistä n. klo 23 kotiuduttuani olin usein niin jäässä, että suihkussa lämmitellessä meni tovi ja vielä piti syödä jotain ja sitten odotella unta, että taas jaksoi herätä viimeistään puoli kuusi. Samaa ravaamista kaduilla ja rappuja ylös alas! Eipä siinä illalla enää jaksanut paljon muuta, kun maata!

        Ei vaan kaikille vuorotyö sovi! Enkä kyllä itse sitä koskaan ajatellut tekeväni, vaan lankesi, kun manulle illallinen! Normaali päivätyö on normalisoinut elämän muutenkin! Viikonloput vapaat, kuten muillakin ja jaksaminen parantunut.

        Vuorotyötä kerran tehneenä voin ehkä ymmärtää hoitajattaria, jotka sitä tekevät!


      • Kalkkarokäärme

        Ei h-i! Olen saman huomannut, että sairaanhoitajissa on todella paljon ylipainoisia henkilöitä.
        Tällä en tarkoita viestiketjun aloittanutta, jonka tilanteesta ja sairastumisen syistä emme tiedä kukaan.
        Kerran sattui huvittava tilanne, että ylipainoinen terv.hoitaja antoi minulle normaalipainoiselle ruokavalio-ohjeita tiukalla äänenpainolla ja ylpeällä tietämyksellään.

        Hänen oma vyötärönsä oli reippaat metrin, jalat turvoksissa olevat pökkelöt. Näki että henkeänsä ahdisti, sääliksi kävi, ettei neuvonantaja ollut sisäistänyt itselleen samaisia ohjeita.


      • Juttuva funtsinut
        Kalkkarokäärme kirjoitti:

        Ei h-i! Olen saman huomannut, että sairaanhoitajissa on todella paljon ylipainoisia henkilöitä.
        Tällä en tarkoita viestiketjun aloittanutta, jonka tilanteesta ja sairastumisen syistä emme tiedä kukaan.
        Kerran sattui huvittava tilanne, että ylipainoinen terv.hoitaja antoi minulle normaalipainoiselle ruokavalio-ohjeita tiukalla äänenpainolla ja ylpeällä tietämyksellään.

        Hänen oma vyötärönsä oli reippaat metrin, jalat turvoksissa olevat pökkelöt. Näki että henkeänsä ahdisti, sääliksi kävi, ettei neuvonantaja ollut sisäistänyt itselleen samaisia ohjeita.

        Yeap, hyvä huomio. Et siis olle kalkkarokäärme, keksisitkö itsellesi mukavamman nimimerkin. Vaikka luikertelija, heh.

        Se on no. niin, että esim. potilaan ohjeistus ja opetus ei onnistu, jos ohjeistajan habituksesta ei välity, että aihe on omakohtaisesti sisäistetty tai koettu. Ohjeistettavalle pitää pystyä kertomaan itsehoito-ohjeet sellaisella kielellä, ilmaisemaan tavalla jonka toinenkin pystyy ymmärtämään ja käsittämään, jotta voi edes toivoa aiheen onnistuvan omatoimisesti eli tulevan hoidettua myös kotona.

        Kommunikaatio jo sinällään on lajeista vaikein, kun tulisi vielä motivoida ihmistä itsensä hoitamispuuhiin ja oikeisiin tapoihin toimia, niin omalla olemuksella ja sillä, näyttääkö terveeltä vai joltakin muulta, on aika merkittävä vaikutus.


    • ikäihminen jo

      Olet siis 75 - vuotias, etkä syntynyt vuonna -75 kuten aloituksesta saa käsityksen?
      Ihmettelin miksi vanhustenhoitopalstalla?

      • Hai Pro

        Kyllä mää ainakin hoitajana haluan että joku huomauttaa virheestä tai läheltä piti tilanteesta. Johan siitä tarttisi tehdä Hai Pro- ilmoitus. Täytyykin muistaa kysyä aina onko ilmoitus tehty.? Virheistähä me kaikki opimma. Täytyy vaan toivoa ett virheitä tapahtuisivmahdollisilman vähän.


      • Huomiokyky

        Hyvä huomio tuokin ennenkuin alkaa syytellä kyseistä hoitajaa!!!


      • Huomiokyky
        Huomiokyky kirjoitti:

        Hyvä huomio tuokin ennenkuin alkaa syytellä kyseistä hoitajaa!!!

        Ikäihminen jo viestiin!


      • hoitaja vm-75

        Olen valmistunut sairaanhoitajaksi vuonna 1975.

        Ja en täällä valita toisten virheistä, kuten muutamat ovat asian tulkinneet, vaan herätän keskusteua, onko muiden ammattihenkilöiden myös vaikeaa sopeutua potilaan "rooliin" vai seuraako teitäkin ammattiminä kaiken aikaa, siviilissäki


    • Sisar rento

      Kyllä minä puhun aivan selkokielellä kollegan ollessa potilaana. Itsekin potilaala ollessani olen nimen omaan potilas enkä sairaanhoitaja ja toivon itsellenikin puhuttavan asioista selvällä suomen kielellä eikä sairaalaslagilla tai latinaksi.

      Sellaisesta en erityisemmin pidä, jos minulle työtäni tehdessä yritetään päteä, mutta mahdollisista virheistä saisi toki huomauttaa. Kerran ottaessani verikoetta potilaan kotona kieltämättä hieman ärsytti, kun potilaan lähihoitaja-tytär neuvoi vierestä, miten verikoetta otetaan:) No, eipä siinä mitään kertaushan on opintojen äiti eli neuvokoon ken haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1756
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1367
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      5
      1292
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1243
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1240
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1146
    7. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1137
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      594
      1103
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      1014
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      954
    Aihe