Kotikemisti vailla tarvikkeita

Rapsody

Onko kenelläkään tietoa mistä voisi ostaa dimetyyliformamidi tai ihan vain formamidia, taikka isopropanolia halvemmalla isompiakin määriä (litroja). Ihmetyttää eikö suomesta saa ostettua mistään kemikaaleja ihan yksityis henkilön käyttöön.
Jos jostain saakin niin linkatkaa.

6

1871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+12

      Yksityishenkilön kemikaalien osto on hyvin rajoitettu.

      Tuulilasinpesuneste sisältää isopropanolia.

    • kotikemisti

      Valokuvakemian harrastajana olen saman ongelman edessä, kaikkia yksittäisiä kemikaaleja ei meinaa enää saada mistään. Ennen vanhaan jotkin apteekit saattoivat välittää pieniä eriä näitä yksittäiskemikaaleja, mutta nykyään ei tämäkään enää onnistu koska tämä toiminta ei tutoa apteekeille riittävästi voittoa.
      Olisin halukas kokeilemaan vanhoja valokuvakemikaali reseptejä itse sekoitettuina.

      Toinen ongelma on käytettyjen kemikaaliseosten hävittäminen. Näitä ei voi toimittaa suoraan Ekokemille "pikkuerinä". 2 - 5 litraa vuodessa "myrkkyjä" kun ei näy kelpaavan, joskus kiertävä keräysauto ottaa kyllä näitä vastaan.

    • 3485343425

      Yksityishenkilön kemikaaliostoja rajoittavat vain mm.

      -räjähdysainelainsäädäntö
      -lähtöainedirektiivi(mm. HNO3, H2O2, rajoissaan, yms)
      -huumausainelaki ja sen liitteet
      -lääkeaineluettelo siltä osin kuin ne tulevat lääkinnälliseen käyttöön(esim. aspiriinia tai DMSO:ta saa tilata labrakemikaaliksi)
      -laki radioaktiivisista aineista
      ja joukko muuta erityislainsäädäntöä.

      Ongelma on pitkälti siinä, että maan markkinat ovat niin pienet, ettei yksityisille yksinkertaisesti kannata myydä mitään. Rajoituksetkin koskevat huumeita, räjähteitä yms. lukuun ottamatta vain myyntiä: esim. ammoniumnitraattia saa omistaa täysin puhtaanakin, mutta sitä ei saa myydä kuluttajalle kuin enintään 16 painoprosenttia typessä(puhdas on 34%).

      Hyvä vaihtoehto on tilata ulkomailta. Ebayssa ja eri ulkomaiden lafkoissa myydään melkein mitä vaan, ja EU:n alueella kama kulkee siististi, ja jos käy niin hupsusti, että tulli/kytät kiinnostuvat, esim. bentsaldehydiä(joka ei ole millään rajoituslistalla) tilatessa voivat epäillä huumausainerikoksen valmistelusta, koska se on esilähtöaine amfetamiinille, mutta mikäli sille löytyy laillinen käyttötarkoitus, asia on sillä selvä. Olen itse tilannut aikanaan harrastusta varten paljon erilaisia reagentteja ja labraroinaa ympäri maailman, ja pari kertaa lähetykset on saanut hakea tullista, mutta homma on aina mennyt siististi kun on selittänyt mihin sitä tarvitsee. Lain mukaan mitään syytä ei tarvitse kertoa, ja tullin on aine pakko luovuttaa, mutta se voi omasta harkinnastaan käynnistää jopa rikostutkinnan, jos se alkaa epäillä jotakin, joten asiassa kannattaa olla joustava.

    • 13+1

      Mietipäs tovi miksi kemikaalien saatavuutta rajoitetaan yksityishenkilöille, pitäisi tulla heti monta syytä vastaan.

      Ja jos kyse on jostain "kotikemistin" läträämisestä niin saattaisi olla kannattavaa herätellä ajatuksia aikuiseksi kasvamisesta.

    • anotherHeisenberg

      Tosi harrastaja tekee itse tarvitsemansa aineet.
      Kirja ja/tai netti käteen, niin sieltä löytyy.
      Maasta ja ilmasta ne aineet on kuitenkin loppujen lopuksi revitty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe