Kiusaaminen korkeakoulussa

kiusaamista_vastaan

Onko teillä esiintynyt ammattikorkeakoulussa/yliopistossa kiusaamista, eli sysätään syrjään? Ei oteta porukkaan, ei moikata, ei huomioida eikä haluta tehdä ryhmätyötä?
Itse oon nyt tämmösen uhri, eli oon yliopistossa ja tää on nyt vain pahentunut. Ensin yksi aloitti, se oli aluksi ihan kiva, sitten pikkuhiljaa siihen klikkiin on tullut lisää jengiä. Eli ollaan vaan kylmiä eikä tervehditä. Mitään vapaa-aikaahan me ei vietetä, mutta lähinnä ihmetyttää lapsimainen käytös korkeakoulussa.

19

1657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimia

      Näin se juuri alkaa, joku aloittaa heittämällä läpän, jos ei pysty vastaamaan samalla mitalla alkaa ryhmädynamiikka toimia sinua vastaan. Läpän heittäjä haluaa pönkittää omaa statustaan sinun kustannuksella. Narsistinen henkilö kerää hovia ympärilleen "hauskoilla jutuilla". Usein tällainen tyyppi on aluksi utelias ja mukava, kertoo itsestää
      n noloja juttuja, näin pääseen lähelle etsimään uhristaan heikkoja kohtia joita pystyy käyttämään myöhemmin hyväkseen. Luultavasti kadehtii jotakin uhrissaan ja alentaa . Itse olen kokenut saman. Olin amk- aikuisryhmässä muita vanhempana ja helppo uhri. Kirjallisuudessa on tietoa narsismista /kiusaamisesta, voit saada perspektiiviä teemaan.

      • Kiusaamista on

        Hyvä kuvaus. Nimenomaan tuo näennäisten nolojen juttujen kertominen aluksi itsestään on sellainen piirre, josta kannattaa säikähtää. Se tuntuu olevan ensimmäinen merkki siitä, että tuleva kiusaaja on keräämässä hovia ja uhreja.


      • o kokemust

        Yliopistossa on kiusaamista opiskelijoiden kesken erittäin vähän. Johtuu varmaan siitä, että porukka on valikoitunutta ja ollaan aikuisia tai melkein aikuisia ja suhteellisen itsenäisiä. Laumaelämä ei enää kiinnosta, toisiin opiskelijoihin ei sitouduta lujasti. Lisäksi jokainen opiskelee omaa opiskeluaan ja siinä on tekemistä kyllin.

        Tietysti joukkoon eksyy aina joku omituinen, jolla on ongelmia itsensä ja muiden kanssa. Niistä ei kannata välittää.


    • Yksin voi jäädä

      Yliopistossa kiusaamista tapahtuu vähän, koska kenenkään ei ole pakko kulkea kiusaajan kanssa samoissa porukoissa. Pakollisia ryhmätöitä on vähän, ja niissä voi valita ryhmänsä. Isoissa kaupungeissa ja yliopistoissa on muutenkin niin monenlaista porukkaa, että on suorastaan vaikea erottua joukosta hyvässä tai pahassa. Toisin kuin koulussa, yksin luennolle tuleva ei herätä yliopistossa lainkaan huomiota.

      Yksin jääminen ja porukkaan pääseminen voi olla ongelma, vaikkei se yleensä johdu kiusaamisesta. Yksi ratkaisu on hakea kaverit oman aineen tai yliopiston ulkopuolelta. Toinen mahdollisuus ovat ulkomaalaiset opiskelijat, jotka haluaisivat suomalaisia ystäviä. Joka lukukauden alussa kannattaa katsella muita yksin liikkuvia, jotka ovat palanneet opintoihin tauolta, vaikka armeijasta, ja joilta siksi puuttuu harjoitusparit ja kaverit.

    • kyss1

      Kiusaamista en ole nähnyt yliopistossa, mutta yksinäisyyttä kyllä. Eräs syy on mielestäni äkkiä muodostuvat sisäpiirit - jos et ensimmäisten viikkojen aikana ole mukana kaikissa riennoissa, jäät helposti ainejärjestötoiminnan ulkopuolelle. Sitten sinne ei enää niin vaan pääsekään. Itse olen pyrkinyt juttelemaan kaikkien kanssa, niidenkin jotka eivät käy vapaa-ajan riennoissa.

      Itsestä ainakin tuntuu, että yliopisto vaan kokoaa ihmiset luentosaliin ja siellä sitten istutaan hiljaa. Kaikki tutustuminen, sosiaalinen kanssakäyminen jne. jää sitten ihmisten itsensä (ja sisäänpäin kääntyneiden ainejärjestöjen) vastuulle. Tämä voi olla vähääkään ujommalle ihmiselle aika rankkaa! Mielestäni tässä ei ehkä huomioida sitä, että ujoille ihmisille jo pelkät tutor-ryhmän tapaamiset voivat jännittäää paljonkin, puhumattakaan joihinkin bileisiin yksin menemisestä!! Tiedän tämän itse kun olin lukioaikoinani sangen ujo poika, pääsin yli siitä myöhemmin.

    • Opiskelija abcdefg

      Minulle on muutaman kerran naljailtu siitä kun en käy muiden mukana opiskelijabileissä vaan keräilen heidän jäljiltään pullot ja kylven sitten rahassani. ''Hupinsa kullakin'' on yleinen toteamus näiltä bilettäjiltä ja panomiehiltä. Yleinen kysymys on se, mites meinasit pitää hauskaa sitten kun sulla on työt ja perhe. Tähän vastaan lyhyesti, ettei tule olemaan kumpaakaan.

    • Lonely Soul

      Erittäin hyvä, että otit asian esille. Tämä on nimittäin totta, että myös yliopistoissa ja korkeakouluissa esiintyy kiusaamista. Varmasti ihan jokaisessa korkeakoulussa, aivan niin kuin jokaisessa muussakin koulussa. Asiasta vain vaietaan, koska halutaan ajatella, että korkeakouluopiskelijat ovat jotenkin moraalisesti puhdasotsaisia, hyviä ihmisiä.

      Olen itsekin (ilmeisesti) samantyyppisen kiusaamisen kohde. Minulle käy jatkuvasti niin, että joku, joka oli vielä edellisellä tapaamiskerralla tosi mukava, ja tuli juttelemaan, ei olekaan yhtäkkiä tuntevinaan. Asiaa ei voi selittää unohduksella, sillä aikaa tapaamisten välissä on kulunut vain vähän aikaa. En ole myöskään käynyt koko yliopistolla väliin jäävänä aikana, niin että olisin esim. voinut tahtomattani loukata jotakuta. Ainoa selitys on siis se, että jossakin on joku, joka puhuu minusta pahaa muille takanapäin. Luulen, että tämä henkilö on puhunut minusta myös ohjaajilleni, joilta olen alkanut saada tarpeettoman negatiivista kritiikkiä työstäni, tarpeettoman negatiiviseen sävyyn esitettynä. Hekin ovat siis kääntyneet, tai kääntymässä minua vastaan.

      Alussa kaikki meni hyvin, n. 5-6 vuoden ajan. Sitten alkoi tulla ongelmia. Ja oudosti nuo ongelmat alkoivat heti, kun pääsin jonkin verran esille (ylopiston muotinäytökset ja näyttelyt) sekä sain mukavia opintoihin liittyviä asiakasprojekteja. En tiedä olivatko nämä varsinainen syy, mutta kiusaamisen alku ajoittu ikään kuin ne olisivat juuri se syy. Kukaan muu ei ole tällaisten seikkojen takia joutunut kiusatuksi, mutta minä ehkä olen, koska olen aina ollut jossakin määrin ulkopuolinen. Tällainen ihminen on helppo saalis kiusaajille.

      Onneksi olen jo opintojeni loppusuoralla. Sitten muutan ehkä ulkomaille. Suomessa minun on turha yrittää luoda uraa, jos minut on mustamaalattu myös kaikille niille harvoille alan toimijoille, joita meiltä löytyy.

      • ...?

        "Joku" puhuu sinusta pahaa selkäsi takana ja "kaikki" uskovat häntä välittömästi ja koko maailma on systemaattisesti juuri sinua vastaan? Hyvin vainoharhaisen kuuloista.


      • Lonely Soul
        ...? kirjoitti:

        "Joku" puhuu sinusta pahaa selkäsi takana ja "kaikki" uskovat häntä välittömästi ja koko maailma on systemaattisesti juuri sinua vastaan? Hyvin vainoharhaisen kuuloista.

        Taidat olla kiusaaja. Yleensä nimittäin vain kiusaajat esittävät tämän väitteen, että kiusattu on vaihoharhainen, kun hän kertoo kiusatuksi tulemisestaan. Lisäksi vääristelet kommenttiani, että oletan "koko maailman" olevan minua vastaan. Enhän minä niin sanonut. Oma yliopistoni, tai ammattipiirini Suomessa EIVÄT ole koko maailma. Eikä tuollainen vaadi paljoa, että suosittu henkilö pystyy kääntämään koko yliopiston/tiedekunnan, sekä myös ne harvat oman alan toimijat yhtä henkilöä vastaan. Suositun henkilön sanaan uskotaan, varsinkin jos hänen kohteensa on ulkopuolinen, eikä edes pääse kuulemaan mitä hänestä on puhuttu, jotta voisi puolustautua.

        Niin, ja tiedoksi, jos ihminen on ulkopuolinen, tämä ei välttämättä tarkoita, että hän on huono ihminen, minkä johtopäätöksen kiusaajien puolustajat yleensä haluavat tehdä. Hän saattaa olla esim. jollakin tavalla epäonnistunut, tai jollakin tavalla erilainen, eikä häntä hyväksytä tämän vuoksi.


      • Lonely Soul
        ...? kirjoitti:

        "Joku" puhuu sinusta pahaa selkäsi takana ja "kaikki" uskovat häntä välittömästi ja koko maailma on systemaattisesti juuri sinua vastaan? Hyvin vainoharhaisen kuuloista.

        Niin ja ps. Kuinka ainoa mahdollinen selitys voi olla vainoharhaa? Tyypillistä, erittäin puutteellista "kiusaajan logiikkaa". :)


      • mietisnny
        Lonely Soul kirjoitti:

        Niin ja ps. Kuinka ainoa mahdollinen selitys voi olla vainoharhaa? Tyypillistä, erittäin puutteellista "kiusaajan logiikkaa". :)

        Tekstisi on kyllä vainoharhaiselle ominaista. Silti kiusaaminen saattaa olla todellista, todellisin syin.

        Kysymykseksi jää, miksi kaikkien kannattaisi karttaa sinua? Oletko tosiaan niin merkittävä jollain kielteisellä tavalla? Miten itse suhtaudut muihin? Jos näet muut kiusaajina, mitä siitä seuraa?


      • Lonely Soul
        mietisnny kirjoitti:

        Tekstisi on kyllä vainoharhaiselle ominaista. Silti kiusaaminen saattaa olla todellista, todellisin syin.

        Kysymykseksi jää, miksi kaikkien kannattaisi karttaa sinua? Oletko tosiaan niin merkittävä jollain kielteisellä tavalla? Miten itse suhtaudut muihin? Jos näet muut kiusaajina, mitä siitä seuraa?

        Kuinka niin vainoharhaiselle ominaista? Jos väität että on, et ilmeisesti lukenut ensimmäistä kommenttiani kovinkaan tarkkaan. Syy siihen, miksi epäilen että joku puhuu minusta pahaa takanapäin, on siinä, että muuta selitystä kokemilleni asioille ei ole. Eli siis sille että minulla käy jatkuvasti niin, että joku, joka oli vielä edellisellä tapaamiskerralla mukava, ja tuli juttelemaan, ei olekaan yhtäkkiä tuntevinaan. Syynä ei voi olla unohdus, sillä aikaa tapaamisten välillä on kulunut vain vähän, ja olen tuntenut nuo ihmiset melko hyvin. Syynä ei voi myöskään olla se, että olisin loukannut jotakuta, sillä en ole käynyt koko yliopistolla väliin jäävänä aikana. Lisäksi, tämä sama alkoi toistua tietyn ajankohdan jälkeen, joten kyseessä eivät voi olla mitkään satunnaiset syyt. Jos näin olisi, olisin kokenut samaa jo opintojen alkuvaiheessa. Jos otat nämä kaikki asiakohdat huomioon, niin minkä antaisit itse selitykseksi?

        Minun ei tarvinnut nähdä muita kiusaajina, jotta nuo asiat alkoivat tapahtua. Kun ne alkoivat, oli kaikki vielä hyvin. Joka kerta, kun näin ihmisen, joka ei sitten enää halunnutkaan tuntea minua, olin valmiina tervehtimään, ja vaihtamaan kuulumisia. Mutta kyseinen ihminen käänsikin päänsä poispäin, eikä ollut tuntevinaan. Olin toisinaan melkoisessa shokissa, asia tuntui niin uskomattomalta. Se, että uskon olevani kiusattu, on siis seuraus jostakin, eikä syy mihinkään.

        Jokainen, joka pääsee esille minun alallani (design), vaikka sitten koulun muotinäytöksessä, on merkittävä kielteisessä mielessä (kilpailijoilleen). Tosin tästä ei välttämättä seuraa kiusaamista, jos henkilö kuuluu piireihin. Jos ei kuulu voi kohtalo olla toisenlainen. Ja kysymyshän EI ole siitä, että jonkun kannattaisi karttaa minua, vaan siitä, että kun kiusaajani saa muut karttamaan minua, tai jotakin toista kohdettaan, niin tästähän on hänelle hyötyä, hän saa muutaman kilpailijan raivattua pois tieltään. Sosiaaliset verkostot ovat nykyisin kaiken A ja O, ja ihminen on helppo tuhota (ammatillisesti) sulkemalla hänet niiden ulkopuolelle.


      • Lonely Soul
        mietisnny kirjoitti:

        Tekstisi on kyllä vainoharhaiselle ominaista. Silti kiusaaminen saattaa olla todellista, todellisin syin.

        Kysymykseksi jää, miksi kaikkien kannattaisi karttaa sinua? Oletko tosiaan niin merkittävä jollain kielteisellä tavalla? Miten itse suhtaudut muihin? Jos näet muut kiusaajina, mitä siitä seuraa?

        Ja pahan puhuminen takanapäin on yhtä yleinen kiusaamisen muoto, kuin torjunta ja ulkopuolelle jättäminen. On siis uskomatonta, että kun joku olettaa, että on kiusattu juuri näin, että joku puhuu hänestä pahaa takanapäin, tuomitaan vainoharhaiseksi. Eihän sellaistakaan ihmistä tuomita vainoharhaiseksi, joka kokee olevansa torjuttu.


      • mietisnny
        Lonely Soul kirjoitti:

        Ja pahan puhuminen takanapäin on yhtä yleinen kiusaamisen muoto, kuin torjunta ja ulkopuolelle jättäminen. On siis uskomatonta, että kun joku olettaa, että on kiusattu juuri näin, että joku puhuu hänestä pahaa takanapäin, tuomitaan vainoharhaiseksi. Eihän sellaistakaan ihmistä tuomita vainoharhaiseksi, joka kokee olevansa torjuttu.

        Tosiasia on, että koet tulevasi kiusatuksi. En nyt enempää ala arvailla syitä siihen.

        Mutta pahan puhumisesta takana päin sanon sen, että sitä luultavasti on kaikkialla. Kaikista puhutaan edessä ja takana jonkin verran. Hyvää ja pahaa. Pahinta kai olisi, jos ei puhuttaisi mitään. Olisi täysin näkymätön, hajuton, mauton ja olematon nolla.

        Olet saanut näkyvyyttä. Se tuo tullessaan kiinnostavuutta. Julkisuudella on puolensa, hyvät ja huonot, käytä ne hyväksesi.


      • ...?
        Lonely Soul kirjoitti:

        Taidat olla kiusaaja. Yleensä nimittäin vain kiusaajat esittävät tämän väitteen, että kiusattu on vaihoharhainen, kun hän kertoo kiusatuksi tulemisestaan. Lisäksi vääristelet kommenttiani, että oletan "koko maailman" olevan minua vastaan. Enhän minä niin sanonut. Oma yliopistoni, tai ammattipiirini Suomessa EIVÄT ole koko maailma. Eikä tuollainen vaadi paljoa, että suosittu henkilö pystyy kääntämään koko yliopiston/tiedekunnan, sekä myös ne harvat oman alan toimijat yhtä henkilöä vastaan. Suositun henkilön sanaan uskotaan, varsinkin jos hänen kohteensa on ulkopuolinen, eikä edes pääse kuulemaan mitä hänestä on puhuttu, jotta voisi puolustautua.

        Niin, ja tiedoksi, jos ihminen on ulkopuolinen, tämä ei välttämättä tarkoita, että hän on huono ihminen, minkä johtopäätöksen kiusaajien puolustajat yleensä haluavat tehdä. Hän saattaa olla esim. jollakin tavalla epäonnistunut, tai jollakin tavalla erilainen, eikä häntä hyväksytä tämän vuoksi.

        Eli teit juuri minusta psykologisen analyysin kahden lauseen perusteella, ja päätit julistaa minut kiusaajaksi? Selvä, eipä tuokaan erityisen "kilttiä" ollut (saatika mihinkään perustuvaa). Olisiko statistiikkaa, johon perustat väitteesi "vain kiusatut esittävät tämän väitteen" muuten? Itse esitän sen kun luen hyvin vainoharhaisen kuuloista tekstiä, ja sitä tuo sinun juuri on.

        Myönnän olkiukkoni, mutta yliopistosi ja ammattipiiri on hyvin suuri, erilaisista ihmisistä koostuva otanta, joilla on hyvin erillaisia taustoja. Se, että oletat näidenkin kokonaisuuksien olevan sinua vastaan on vainoharhaista, koska asia ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa. En epäile, että sinua kiusataan, mutta epäilen vahvasti sen laajuutta ja systemaattisuutta, jonka kuvaa yrität maalata.

        Kiitos itsestäänselvyydestä "ulkopuolinen =/= huono ihminen", älä kohtele minua niin kuin lasta tai jotenkin jälkeenjäänyttä. Kukaan ei puolusta kiusaajia/kiusaamista julkisesti tai tietoisesti, epäilen täten myös kiusaajiesi kokevan tekemisensä kiusaamiseksi.

        Niin ja ps. Se, että julistat minut välittömästi julkisesti useampaan kertaan kiusaajaksi käytännössä perusteetta on teko, jota herkempi tapaus voisi pitää nettikiusaamisena (vai oletko sitä mieltä, että sinun sanomisiasi ei saa kyseenalaistaa saamatta välittömästi kiusaajan leimaa?). Huppistakeikkaa, "kiusatusta" tuli juuri kiusaaja


      • Lonely Soul
        mietisnny kirjoitti:

        Tosiasia on, että koet tulevasi kiusatuksi. En nyt enempää ala arvailla syitä siihen.

        Mutta pahan puhumisesta takana päin sanon sen, että sitä luultavasti on kaikkialla. Kaikista puhutaan edessä ja takana jonkin verran. Hyvää ja pahaa. Pahinta kai olisi, jos ei puhuttaisi mitään. Olisi täysin näkymätön, hajuton, mauton ja olematon nolla.

        Olet saanut näkyvyyttä. Se tuo tullessaan kiinnostavuutta. Julkisuudella on puolensa, hyvät ja huonot, käytä ne hyväksesi.

        Totta, pahan puhumista on aina ja kaikkialla. Se on ihmiselle tyypillinen tapa ylentää itseä sosiaalisessa hierarkiassa alentamalla toista. Yleensä se vain ei johda siihen, että yksi ihminen suljetaan kokonaan sosiaalisten piirien ulkopuolelle, niin että jopa hänen entiset tuttavansa alkavat hyljeksiä häntä. Tähän tarvitaan kiusaaja, joka aktiivisesti kääntää muut tuota yhtä vastaan.

        Niin, ja on toki hienoa, että olen saanut näkyvyyttä. Olen vain maksanut siitä kohtuuttoman suuren hinnan, jos tuo näkyvyys on ollut syynä kaikkeen. Useimpienhan ei tällaista hintaa tarvitse maksaa, koska kuuluvat sosiaalisiin piireihin.

        Mutta se siitä. Nyt vain opinnot loppuun ja sitten vaikka ulkomaille jos ei muu auta. Tämä on oikeastaan aika pientä siihen verrattuna, mitä koin lapsena ja nuorena. Olin kiusattu heti ensimmäiseltä luokalta lähtien, läpi koko peruskoulun. Tämän jälkeen koin vielä sosiaalista hyljeksintää ikätovereitten taholta seuraavat 10 vuotta, kunnes muutin pois uudelle paikkakunnalle.

        Otin kuitenkin tapaukseni esille, koska kiusaaminen on väärin, ja sitä esiintyy kaikkialla, vaikka asiaa ei tiedostetakaan.


      • Lonely Soul
        ...? kirjoitti:

        Eli teit juuri minusta psykologisen analyysin kahden lauseen perusteella, ja päätit julistaa minut kiusaajaksi? Selvä, eipä tuokaan erityisen "kilttiä" ollut (saatika mihinkään perustuvaa). Olisiko statistiikkaa, johon perustat väitteesi "vain kiusatut esittävät tämän väitteen" muuten? Itse esitän sen kun luen hyvin vainoharhaisen kuuloista tekstiä, ja sitä tuo sinun juuri on.

        Myönnän olkiukkoni, mutta yliopistosi ja ammattipiiri on hyvin suuri, erilaisista ihmisistä koostuva otanta, joilla on hyvin erillaisia taustoja. Se, että oletat näidenkin kokonaisuuksien olevan sinua vastaan on vainoharhaista, koska asia ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa. En epäile, että sinua kiusataan, mutta epäilen vahvasti sen laajuutta ja systemaattisuutta, jonka kuvaa yrität maalata.

        Kiitos itsestäänselvyydestä "ulkopuolinen =/= huono ihminen", älä kohtele minua niin kuin lasta tai jotenkin jälkeenjäänyttä. Kukaan ei puolusta kiusaajia/kiusaamista julkisesti tai tietoisesti, epäilen täten myös kiusaajiesi kokevan tekemisensä kiusaamiseksi.

        Niin ja ps. Se, että julistat minut välittömästi julkisesti useampaan kertaan kiusaajaksi käytännössä perusteetta on teko, jota herkempi tapaus voisi pitää nettikiusaamisena (vai oletko sitä mieltä, että sinun sanomisiasi ei saa kyseenalaistaa saamatta välittömästi kiusaajan leimaa?). Huppistakeikkaa, "kiusatusta" tuli juuri kiusaaja

        Älä yritä kääntää asiaa niin, että MINÄ olen tehnyt jotakin väärää, jos ITSE syytät minua vainoharhaiseksi VAIN sen perusteella, että YLEISEN KÄSITYKSEN mukaan ihminen on heti vainoharhainen, jos hän epäilee, että hänestä puhutaan pahaa takanapäin. Jos et ole kiusaaja, niin olet todennäköisesti liian laiska ajattelemaan itsenäisesti, tehdessäsi tuollaisen johtopäätöksen, vaikka esitin TODELLA HYVÄT perustelut sille, miksi minun on syytä olettaa, että joku puhuu minusta pahaa takanapäin. On todella rumaa syyttää toista vainoharhaiseksi, vain sen perusteella, että hänen kertomansa KUULOSTAA vainoharhaiselta.

        Oma ammattipiirini EI ole suuri, ainakaan Suomessa. Täällä on n. 2-3 alan suurempaa yritystä, joihin voisin työllistyä. Lisäksi yliopistoni EI ole suuri, eikä varsinkaan tiedekuntani, tai oman alani opintolinjat. JOS(!) minulla on kiusaaja, joka on suosittu yksilö, hänelle ei ole homma eikä mikään kääntää suuri osa tiedekuntani opiskelijoista, sekä lähes kaikki opintolinjojeni opiskelijat minua vastaan. Koska piirit ovat niin pienet. Ja puhuin todella näistä oman tiedekuntani/opintolinjojeni opiskelijoista, EN koko yliopistosta. Ja jotakin mätäähän tässä on, myönnät varmaan sen. Jos ihmiset, jotka tuntevat sinut hyvin, ja tulivat ennen juttelemaan, eivät yhtäkkiä ole tuntevinaan, heidän on täytynyt kuulla sinusta jotakin hyvin negatiivista. Ja ainoa tapa heille kuulla tämä negatiivinen asia on, että joku sen heille sanoo. Ja kukapa muukaan tuo joku olisi kuin kiusaaja, joka levittää sinusta ikäviä tietoja, tai oletuksia, tai pahimmassa tapauksessa valheita.

        Enkä pitänyt sinua mitenkään vajavaisena. Halusin vain välttää turhat syytökset. Jos kiusattu kertoo olevansa kiusattu siksi, että on ulkopuolinen, on yleensä joku heti välittömästi väittämässä että kiusattu on huono ihminen, siksi että on ulkopuolinen, ja ansaitseekin tulla hyljeksityksi ja vihatuksi.

        Nyt poistun tästä ketjusta. Minulle on liian raskasta puolustaa itseäni ihmisten aiheettomia syytöksiä vastaan. Syytösten asemasta kiusatulle tulisi tarjota tukea, sen sijaan että syytellään häntä vainoharhaiseksi ilman parempaa tietoa.


      • ...?
        Lonely Soul kirjoitti:

        Älä yritä kääntää asiaa niin, että MINÄ olen tehnyt jotakin väärää, jos ITSE syytät minua vainoharhaiseksi VAIN sen perusteella, että YLEISEN KÄSITYKSEN mukaan ihminen on heti vainoharhainen, jos hän epäilee, että hänestä puhutaan pahaa takanapäin. Jos et ole kiusaaja, niin olet todennäköisesti liian laiska ajattelemaan itsenäisesti, tehdessäsi tuollaisen johtopäätöksen, vaikka esitin TODELLA HYVÄT perustelut sille, miksi minun on syytä olettaa, että joku puhuu minusta pahaa takanapäin. On todella rumaa syyttää toista vainoharhaiseksi, vain sen perusteella, että hänen kertomansa KUULOSTAA vainoharhaiselta.

        Oma ammattipiirini EI ole suuri, ainakaan Suomessa. Täällä on n. 2-3 alan suurempaa yritystä, joihin voisin työllistyä. Lisäksi yliopistoni EI ole suuri, eikä varsinkaan tiedekuntani, tai oman alani opintolinjat. JOS(!) minulla on kiusaaja, joka on suosittu yksilö, hänelle ei ole homma eikä mikään kääntää suuri osa tiedekuntani opiskelijoista, sekä lähes kaikki opintolinjojeni opiskelijat minua vastaan. Koska piirit ovat niin pienet. Ja puhuin todella näistä oman tiedekuntani/opintolinjojeni opiskelijoista, EN koko yliopistosta. Ja jotakin mätäähän tässä on, myönnät varmaan sen. Jos ihmiset, jotka tuntevat sinut hyvin, ja tulivat ennen juttelemaan, eivät yhtäkkiä ole tuntevinaan, heidän on täytynyt kuulla sinusta jotakin hyvin negatiivista. Ja ainoa tapa heille kuulla tämä negatiivinen asia on, että joku sen heille sanoo. Ja kukapa muukaan tuo joku olisi kuin kiusaaja, joka levittää sinusta ikäviä tietoja, tai oletuksia, tai pahimmassa tapauksessa valheita.

        Enkä pitänyt sinua mitenkään vajavaisena. Halusin vain välttää turhat syytökset. Jos kiusattu kertoo olevansa kiusattu siksi, että on ulkopuolinen, on yleensä joku heti välittömästi väittämässä että kiusattu on huono ihminen, siksi että on ulkopuolinen, ja ansaitseekin tulla hyljeksityksi ja vihatuksi.

        Nyt poistun tästä ketjusta. Minulle on liian raskasta puolustaa itseäni ihmisten aiheettomia syytöksiä vastaan. Syytösten asemasta kiusatulle tulisi tarjota tukea, sen sijaan että syytellään häntä vainoharhaiseksi ilman parempaa tietoa.

        Jos sinä syytät minua kiusaajaksi kahden lauseen perusteella, niin olet todellakin tehnyt "jotain väärää". Ihminen on todennäköisesti vainoharhainen, jos hän kokee, että hänestä puhutaan systemaattisesti pahaa selän takana ja kaikki, iästä ja koulutustaustasta riippumatta, uskovat heitä. Se, että haukut vielä laiskaksi ei kyllä vakuuta omaa statustasi "vain" uhrina, itsehän osoitin nimenomaan omaa, kriittistä ajattelua kun en vain usko kaikkea kysymättä kysymyksiä. Sinun TODELLA HYVÄT perustelut eivät olleet niitä mielestäni, siksi myös kyseenalaistin sanomisesi. Ja mistä vedät johtopäätöksen, että alunperin syytin sinua vainoharhaiseksi, kun alunperin vastaukseni oli kaksi lausetta pitkä, jossa vielä puhuttiin nimenomaan tarinan KUULOSTAVAN vainoharhaiselta.

        Puhuit myös tiedekuntasi (ja yliopistosi) tohtorien ja professorien olevan sinua vastaan tämän pahaa puhuvan/puhuvien ihmisten takia, nyt kyse on siis vain opiskelijoista linjalla, mille valitaan vuosittain 5 ihmistä vai?

        En ole missään kohtaa pyytänyt sinua puolustamaan itseäsi, vaan puolustamaan tarinaasi. Et itsekkään haluaisi elää maailmassa, missä tietyn itse julistetun statuksen omaavana voisi vaatia muita tukemaan ja uskomaan itseään ilman, että toisen sanomisia saa tai voi kyseenalaistaa vaikka selvästi syytä olisikin. En epäile, että olet kiusaamisen uhri, mutta se ei tuo sinulle mitään erityisoikeuksia tai lisää painoarvoa sanomisillesi.


    • voimia

      Kaikissa yhteisöissä,/ organisaatiossa vallitsee sosiaalinen hierarkia joko virallinen tai epävirallinen, yleensä molempien sekoitus. Hierarkian kautta muotoutuu ryhmässä vallitsevat normit. Normien muotoutumiseen vaikuttaa myös ryhmässä olevien henkilöiden arvot/ ihanteet. Ryhmän ns. henkisten johtohahmojen arvot vaikuttavat ratkaisevasti ryhmään muotoutuviin normeihin. Ongelmana on vielä että normit ei ole kaikille ryhmäläisille samat, toisille sallitaan enemmmänja normien rikkojia rangaistaan aina. Yleensä johtohahmoiksi muotoutuvat narsistiset henkilöt jotka osaavat pyörittää rumpaa omaksi edukseen, muita halliten hovinsa avustuksella. Ns. syrjittäväksi valikoituu yleensä hoviin kuulumaton tunnollinen introvertti joka menestyy ja rikkoo muodostuneita ihanteita/ normeja jollain lailla. (On esim. vanhempi, lihavampi, rikkaampi, kömpelömpi...) Ryhmään tulevat uudet henkilöt "tartutetaan" samoilla asenteilla. Tästä johtuu käytöksen muutokset ilman muuta syytä. Näin se ihmisluonto toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe