Keuhko- ja muut oireet! Vihjeitä kaivataan!

mike5

Moi! Olen 21-vuotias mies. Toivon hartaasti apua ongelmiini, jos löytyisi vaikka joku, jolla on ollut samansuuntaisia oireita. Lääkärit kun ei tunnu osaavan auttaa, eikä edes ota tosissaan!

Kerron aluksi eniten häiritsevät oireet ja lopuksi muita oireita.

Armeijassa ollessani minulla alkoi jatkuvat hengitysvaikeudet, varsinkin iltaisin. Oireet kuitenkin helpottivat alettuani käyttämään hoitavaa astmalääkettä. Pääsin armeijasta 2012 kesällä ja lopetin astmalääkityksen, kun oireita ei enään ollut.

Mainitsen myös, että hampaissani oli todella paha tulehdus armeija-aikana, jos sillä on jotain tekemistä. Hammaslääkäri porasi ja laittoi silloin väli-aikasen paikan, mutta ei kerennyt tekemään kunnon paikkaa, koska pääsin armeijasta pois. Väli-aikainen paikka on pikkuhiljaa kulunut pois.

Parisen vuotta sitten, suunnilleen 2012 joulukuussa tunsin palan kurkussani aina niellessäni. Nykyään en palaa oikein tunne, tai sitten olen vaan jo tottunut siihen. Samoihin aikoihin alkoivat myös hengitysvaikeudet - erilaiset kuin armeijassa. Vaikeudet ilmenivät oikeastaan vain rasituksessa. Olen aina ollut erittäin hyväkuntoinen harrastukseni johdosta, ja yhtäkkiä happi ei kulkenut enään niin hyvin ja palautuminen liikunnasta oli hitaampaa. Nämä oireet ovat pikkuhiljaa pahentuneet kokoajan.

Hengitys pihisee. Sisäänhengitys tuntuu raskaalta, uloshengitys vinkuu.

Viime-aikoina on alkanut välillä vihloa rintaa, noin 5cm oikean nännin alapuolelta ja syvässä sisäänhengityksessä tulee tunne, ettei samaisen puolen keuhko täyty kunnolla. Vihlonta tuntuu yleensä noin 10-20 sekunnin ajan, aina samassa kohdassa.

Limaa tuntuu olevan kokoajan, mutta on tunne, että se jää kurkkuun kiinni eikä pääse pois. Myös nenä on jatkuvasti hieman tukossa. Nenäverenvuoto on aika yleistä.

Imusolmukkeet on turvoksissa. Pitkäaikasin turvotus on nivusessa, välillä nivusen imusolmuke kipeytyy ja turpoaa hieman, aina sama kohta ja tätä siis jatkunut noin pari vuotta. Myös kaulalla suurentuneita imusolmukkeita.

Lueskelin, että jotkut kutsuu hieman outoa ja poissaolevaa tilaa aivosumuksi. Sitä on minullakin. Kokoajan hieman outo olo, mutta aina silloin tällöin siihen oikein havahtuu.

Viimeisin oire, hengitysvaikeuksien ohella tällä hetkellä vaivaavin, on ruokatorven ongelmat. Ruoka ei mene kunnolla alas ja sitä takertuu ruokatorveen/kurkun alaosaan, solisluiden tietämille. Ajoittain ylävatsassa on poltetta. Röyhtäilyttää usein, välillä röyhtäisy ei tule vaikka on tunne, että olisi tulossa. Ylipäätään kokoaja on tunne että ruokatorvessa olisi joku pieni tukos.

Muita oireita:

- Jatkuva väsymys
- Hartiat usein kipeinä
- Silmän valkuaiseen ilmestynyt joku outo tumma "piste"
- Usein punottavat silmät
- Painoin nousu, olen tosin syönyt epäterveellisemmin viime-aikoina stressaavan tilanteen vuoksi.
- Kurkkua vihloo joskus
- Pienet värähtelyn tunteet päässä

Minulta on hiljattain otettu perusverenkuva ja kaulan alueen ultra, joka ulottui hieman solisluiden alapuolella. Niissä ei löytynyt mitään.

Tuloksetta olen koittanut närästyslääkkeitä, useampia antibiottikuureja ja avaavaa astmalääkitystä (liikunnan aikana pienen eron huomaan tosin otettua 3 annosta kerralla).

Toivon todella apua! Kiitos etukäteen kommenteista.

6

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Josmo

      Voi viitata moneen sairauteen, mutta ainakin kilpirauhasarvot, mykoplasma ja keuhkoklamydia kannattaa testata. Onko sisäilmaongelmia asunnossa? armeijassahan tunnetusti on aina.

      • mile5

        Kiitos vastauksesta.

        Ei pitäisi olla sisäilmaongelmia. Voiko mykoplasma ja keuhkoklamydia kestää näin kauan ja taudinkulku olla näin hidas? Itse olen ymmärtäny että ei.

        Kilpirauhasarvot olenkin ajatellut seuraavaksi pyytää.


      • Josmo
        mile5 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Ei pitäisi olla sisäilmaongelmia. Voiko mykoplasma ja keuhkoklamydia kestää näin kauan ja taudinkulku olla näin hidas? Itse olen ymmärtäny että ei.

        Kilpirauhasarvot olenkin ajatellut seuraavaksi pyytää.

        Voi jos kyseessä on krooninen mykoplasma. Mykoplasmalla on myös kyky aktivoida latenssissa olevia viruksia, kuten Epstein-Barr, HHV6, Sytomegalovirus.


    • Josmo

      Unohtui mainita että osa oireista voisi viitata myös refluksitautiin.

    • sh-potilas

      Sisäilmaongelmilta vaikuttaa. Seurauksena tulehdusreaktio elimistössä/limakalvoilla; keuhkoissa, ruokatorvessa, silmissä, Myös painonnousu ja väsymys/uupumus samaan oirekuvaan sopii.

      • mike5

        Jos kyse olisi tulehduksesta, olisi se varmasti näkynyt verenkuvasta hyvinkin selvästi? Sillä jos kyse levinneestä tulehduksesta, se varmasti nostaa tulehdusarvoja selvästi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe