lapsi opiskelujen aikana?

Celia89

Opiskelen nyt ammattikorkeakoulussa toista vuotta, nyt käyty siis 1,5 v. Opinnot kestää kokonaisuudessaan 3,5 vuotta eli kaksi vielä jäljellä. Osaako kukaan neuvoa minua askarruttavissa kysymyksissä: miten opintoja voi jatkaa, saanko jatkaa ihan siitä mihin olen jäänyt vai pitääkö alottaa ns. lukuvuosi alusta? Miten opiskelu lapsen kanssa onnistuu? Kuinka pitkän ajan saan olla äitiyslomalla ja voinko tehdä loman päätyttyä niin että lapsi menee päiväkotiin ja minä käyn koulun loppuun samalla lailla jos kävisin töissä? Huh, kauheesti mietityttäviä asioita. Ja voi kuulostaa tyhmältä, mutta nää on semmosia asioita mitä vaan ei voi tietää kysymättä ja kuitenkin tärkeitä juttuja. Kovasti on vaan nyt semmonen olo että lapsi pitäis nyt miehen kanssa tehdä ja sillon se on tehtävä.

35

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkäise

      Jos et ole 35 vuotta ja parisuhde on alle 12 vuotta, niin unohda moiset höpinät.
      Nyt käyt koulut pois ja menet töihin. Teet töitä jonkun 7 vuotta, ja sitten alat miettiä haluatko edes lapsia, onko parisuhde siihen hyvä jne. Saat koulusta viisautta ja itsetuntoa, niin ei muiden päätökset ja odotukset ole enää vaikuttamassa. Lisäksi kasvat ja vartut. Olet päässyt ammattikorkeakouluun, niinpä olet fiksu tyttö kun aikuistut.

      Aikasi on joskus vuonna 2017 tjtn.

      • pari vuotta enää

        Eipä tuonne 2017 vuoteen ole kun pari vuotta enää........


    • Tylsä täti

      Kun sinulla on noin vähän koulua jäljellä ja ikäkään ei tule vastaan, niin kannattaa varmaan hoitaa opinnot valmiiksi ja tehdä vähintään kuusi kuukautta oman alan töitä sen jälkeen. Jos et vielä ole raskaana, niin eihän sinulla olisi lapsen syntyessä kuin vuosi opintoja tekemättä. Kun opinnot on suoritettuna, niin voit itse päättää, milloin viet lapsen hoitoon ja ehkä saat hiukan isomman äitiyspäivärahan, jos voit tehdä puoli vuotta töitä ennen äitiyslomaa. Voitte myös miehen kanssa joustavammin sopia, kumpi jää kotiin - jos olet opiskelija ja miehesi töissäkäyvä, niin luultavasti miehelläsi ei ole varaa jäädä pois töistä lasta hoitamaan. Aina on myös mahdollisuus, että lapsi on erityisen sairastelevaa sorttia, jolloin sinun opintosi jäävät helposti kesken.

      • Aikasi on 2017

        Äläpä neuvo näille sosiaslipummeille pummaus keinoja.

        Koulut pois alta ja töihin muutamaksi vuodeksi vuodeksi vähintään.


      • Jaalllawen
        Aikasi on 2017 kirjoitti:

        Äläpä neuvo näille sosiaslipummeille pummaus keinoja.

        Koulut pois alta ja töihin muutamaksi vuodeksi vuodeksi vähintään.

        Toisaalta mielestäni on jäkevää se, että saa mielummin opiskelujen aikaan lapsen kuin niin että opiskelujen jälkeen ja sit jää äitiyslomalle. Mielummin valmistumisen jälkeen suoraan töihin. Ja valitettavasti tässä yhteiskunnassa opiskelun ohella ei ole kauheasti mahdollisuutta tehdä töitä, jos tekisi en tiedä missä välissä miljoonat koulutehtävät ehtii tekemään joten sossun/kelan rahoilla on pakko elää eikä se ole mielestäni väärin kun kumminkin ammattiin ollaan opiskelemassa eli niin ei aiota elää lopun elämää.


      • Tylsä täti
        Aikasi on 2017 kirjoitti:

        Äläpä neuvo näille sosiaslipummeille pummaus keinoja.

        Koulut pois alta ja töihin muutamaksi vuodeksi vuodeksi vähintään.

        Kerrotko vielä, että miten lapsenteko muka maksaa yhteiskunnalle vähemmän tai tuottaa enemmän, jos sen lapsen tekee vasta muutaman vuoden päästä?


      • Tylsä täti
        Jaalllawen kirjoitti:

        Toisaalta mielestäni on jäkevää se, että saa mielummin opiskelujen aikaan lapsen kuin niin että opiskelujen jälkeen ja sit jää äitiyslomalle. Mielummin valmistumisen jälkeen suoraan töihin. Ja valitettavasti tässä yhteiskunnassa opiskelun ohella ei ole kauheasti mahdollisuutta tehdä töitä, jos tekisi en tiedä missä välissä miljoonat koulutehtävät ehtii tekemään joten sossun/kelan rahoilla on pakko elää eikä se ole mielestäni väärin kun kumminkin ammattiin ollaan opiskelemassa eli niin ei aiota elää lopun elämää.

        Mutta silloin jos koulu on kesken, niin lapsi on vähän pakko laittaa hoitoon just silloin kun uusi lukukausi alkaa. Taas kun koulusta valmistuneita tässä maassa pomputetaan pätkätöissä, osa-aikatöissä ja työttöminä, niin siinä on aikaa lapselle. Ja tosiaan monella on jäänyt koulu kesken lapsen sairasteluun, sillä sairasta lasta ei saa viedä hoitoon.


      • Parisuhdepsykologi
        Tylsä täti kirjoitti:

        Mutta silloin jos koulu on kesken, niin lapsi on vähän pakko laittaa hoitoon just silloin kun uusi lukukausi alkaa. Taas kun koulusta valmistuneita tässä maassa pomputetaan pätkätöissä, osa-aikatöissä ja työttöminä, niin siinä on aikaa lapselle. Ja tosiaan monella on jäänyt koulu kesken lapsen sairasteluun, sillä sairasta lasta ei saa viedä hoitoon.

        Kun töitä ei ole, niin ei tarvita lapsia. Menkää kouluun ja opiskelkaa, sitten työn perässä maailmalle ja töihin. Pois äitin helmoista. Lapsia sitten joskus, jos niitä haluaa. Nuorena pitää elää, nähdä, käydä koulua, rakastaa, olla rakastettu, panna kovasti jne. Lapset sitten kun muusta on kiintiö täynnä. Yleensä lastenhankinta on merkki suhteen väljähtymisestä ja siihen ei lapset auta.


      • Celia89
        Parisuhdepsykologi kirjoitti:

        Kun töitä ei ole, niin ei tarvita lapsia. Menkää kouluun ja opiskelkaa, sitten työn perässä maailmalle ja töihin. Pois äitin helmoista. Lapsia sitten joskus, jos niitä haluaa. Nuorena pitää elää, nähdä, käydä koulua, rakastaa, olla rakastettu, panna kovasti jne. Lapset sitten kun muusta on kiintiö täynnä. Yleensä lastenhankinta on merkki suhteen väljähtymisestä ja siihen ei lapset auta.

        Lapset merkkinä parisuhteen väljähtymisestä? No sinulla ei ole tainnut kovin hyviä suhteita olla. Itse ainakin koen että kun parisuhde on parhaimmillaan näin viiden vuoden jälkeen, tunnemme toisemme hyvin, tiedämme toisistamme paljon ja tiedämme miten kumpikin toimii ja mistä toinen tykkää, on erittäin hyvä tilanne saada lapsi. En koe sitä milllään lailla merkiksi parisuhteen väljähtymisestä mitä se ei todellakaan ole. Mutta kiitos kuitenkin oudosta vinkistäsi, lähinnä vaan nauroin.


      • No hätä
        Celia89 kirjoitti:

        Lapset merkkinä parisuhteen väljähtymisestä? No sinulla ei ole tainnut kovin hyviä suhteita olla. Itse ainakin koen että kun parisuhde on parhaimmillaan näin viiden vuoden jälkeen, tunnemme toisemme hyvin, tiedämme toisistamme paljon ja tiedämme miten kumpikin toimii ja mistä toinen tykkää, on erittäin hyvä tilanne saada lapsi. En koe sitä milllään lailla merkiksi parisuhteen väljähtymisestä mitä se ei todellakaan ole. Mutta kiitos kuitenkin oudosta vinkistäsi, lähinnä vaan nauroin.

        Olet vasta 25-vuotias ja opinnot kesken. Ei siis todellakaan mikään optimaalinen tilanne tulla raskaaksi. Provoiletko, oletko lainkaan tosissasi? Onko miehesi yhtä ajattelematon kuin sinä? Toivon, ettei tärppää seuraavaan 3:een vuoteen.


    • Tälleen

      Kun lapsen hankkii vanhempana ja hyvään pariuhteeseen, niitä lapsia tekee kaksi. Lapset tasapainoisia. Mutta kun nuorena hankkii lapsia ja eroaa suurella todennäköisyydellä, niin sitten lapsista tulee pököpäitä ja lisäksi tällaiset hätähousut hankkii lapsia uusiinkin suhteisiin, koska heillä ei mikään suhde toimi.nuitena lapsia hankkii kaikki pimpeli pom- tapaukset.

      • Yksi äiti

        Kyllä ne opinnot jatkuu siihen mihin jäivät. Ja tarhapaikan saa kuten töissä käydessä. Opiskeletteko molemmat? Rahallisesti ilman mitään tuloja voi olla hankalaa, tosin tuskin mahdotonta :)
        Minä sain lapsen, kun oli vielä vuoden verran opintoja jäljellä. Nyt olen tehnyt niitä pikkuhiljaa, lapsen ollessa osapäiväisessä hoidossa (en halua vielä laittaa kokopäiväisesti hoitoon näin pientä), ja näyttää siltä että lapsen ollessa 2v valmistun viimeistään.
        Minulla on mennyt siis helposti, ja luulen että ainakin minun alalla suurempi ongelma olisi töistä vuoden tauko, kuin opiskeluista. Tosin minulla mies ihan normi töissä, joten rahallisesti ei ole ollut kovin tiukkaa.
        Sanoisin siis, että hankkikaa jos siltä tuntuu ja olette miettineet pitkään ja hartaasti :) nuorena äitinä olossa on kuitenkin etunsa - siinä missä vanhemmalla iällä äidiksi tulemisessakin.


      • Ehkäisy kuntoon!
        Yksi äiti kirjoitti:

        Kyllä ne opinnot jatkuu siihen mihin jäivät. Ja tarhapaikan saa kuten töissä käydessä. Opiskeletteko molemmat? Rahallisesti ilman mitään tuloja voi olla hankalaa, tosin tuskin mahdotonta :)
        Minä sain lapsen, kun oli vielä vuoden verran opintoja jäljellä. Nyt olen tehnyt niitä pikkuhiljaa, lapsen ollessa osapäiväisessä hoidossa (en halua vielä laittaa kokopäiväisesti hoitoon näin pientä), ja näyttää siltä että lapsen ollessa 2v valmistun viimeistään.
        Minulla on mennyt siis helposti, ja luulen että ainakin minun alalla suurempi ongelma olisi töistä vuoden tauko, kuin opiskeluista. Tosin minulla mies ihan normi töissä, joten rahallisesti ei ole ollut kovin tiukkaa.
        Sanoisin siis, että hankkikaa jos siltä tuntuu ja olette miettineet pitkään ja hartaasti :) nuorena äitinä olossa on kuitenkin etunsa - siinä missä vanhemmalla iällä äidiksi tulemisessakin.

        Aika vastuutonta sanoa "hankkikaa jos siltä tuntuu" ...ihan oikeesti hei - mieti! Subjektiivisia asioita miltä mikin tuntuu subjektiivisesti. Urpo!!!


      • Lähdekriitikko
        Ehkäisy kuntoon! kirjoitti:

        Aika vastuutonta sanoa "hankkikaa jos siltä tuntuu" ...ihan oikeesti hei - mieti! Subjektiivisia asioita miltä mikin tuntuu subjektiivisesti. Urpo!!!

        "--......ja olette miettineet pitkään ja hartaasti!".
        Vähän vääristelevää pätkästä lauseita oman tarkotuksen mukaisesti.


      • Celia89
        Lähdekriitikko kirjoitti:

        "--......ja olette miettineet pitkään ja hartaasti!".
        Vähän vääristelevää pätkästä lauseita oman tarkotuksen mukaisesti.

        Mies on töissä kyllä, opiskelunsa jo opiskellut ainakin tältä erää. Yhdessä oltu 5 vuotta, eikä tulla eroamaan se on sata varma! Kiitos sinulle joka kerrot kokemuksistasi opiskelu lapsi kokemuksista. Samalla huolettaa, samalla koen että nyt ois niin hyvä aika vaan saada lapsi sillä helpompi olla vuosi opiskeluista pois kuin töistä vasta valmistuneena.. noh, en tiedä :) aika näyttää.


      • ufgh
        Celia89 kirjoitti:

        Mies on töissä kyllä, opiskelunsa jo opiskellut ainakin tältä erää. Yhdessä oltu 5 vuotta, eikä tulla eroamaan se on sata varma! Kiitos sinulle joka kerrot kokemuksistasi opiskelu lapsi kokemuksista. Samalla huolettaa, samalla koen että nyt ois niin hyvä aika vaan saada lapsi sillä helpompi olla vuosi opiskeluista pois kuin töistä vasta valmistuneena.. noh, en tiedä :) aika näyttää.

        Mikään ei tässä elämässä ole satavarmaa..valitettavasti :/


      • Eron ennustaja
        ufgh kirjoitti:

        Mikään ei tässä elämässä ole satavarmaa..valitettavasti :/

        Heh, on tytöllä ruusuiset kuvitelmat elämässä:) Se eroaminenhan ei ole sinusta täysin edes kiinni :)

        Huomatkaa miten lapsen tasolla.


      • selevä
        Eron ennustaja kirjoitti:

        Heh, on tytöllä ruusuiset kuvitelmat elämässä:) Se eroaminenhan ei ole sinusta täysin edes kiinni :)

        Huomatkaa miten lapsen tasolla.

        Hah :D kyllä sen vaan tietää, lapsen tasolla olet itse.


      • Celia89
        Eron ennustaja kirjoitti:

        Heh, on tytöllä ruusuiset kuvitelmat elämässä:) Se eroaminenhan ei ole sinusta täysin edes kiinni :)

        Huomatkaa miten lapsen tasolla.

        No, itse en koe sitä kovinkaan naiiviksi jos sanon näin. Katsos naimisiin mennessämme olemme molemmat lupauksen tehneet tästä asiasta :D hyvä yritys kuitenkin.


      • Lupaan sen
        Celia89 kirjoitti:

        No, itse en koe sitä kovinkaan naiiviksi jos sanon näin. Katsos naimisiin mennessämme olemme molemmat lupauksen tehneet tästä asiasta :D hyvä yritys kuitenkin.

        Niistä teidän lupauksista ei ole mitään hyötyä. Prinsesaleikkipäivä pidetty ja silleen, mutta te eroatte.


      • Nou hätä
        Lupaan sen kirjoitti:

        Niistä teidän lupauksista ei ole mitään hyötyä. Prinsesaleikkipäivä pidetty ja silleen, mutta te eroatte.

        No, eihän kaikki sentään eroa, vaikka sinä olisitkin eronnut ja sinun vanhempasi olisivat eronneet ja sinun isovanhempasikin olisivat eronneet. Nämä jutut kulkee vähän suvuttain. Jotkut handlaa parisuhdeasiat ja saavat pidettyä kipinän yllä ja toiset taas ei.


    • Kaikki ajallaan

      Itsehän tietysti parhaiten tiedät, mikä sinulle sopii, mutta AMK-tutkinnon suorittaneena voin kyllä sanoa, että sinun sijastasi kyllä keskittyisin opiskeluun ja vasta sen jälkeen vauvan hankintaan.
      Opinnäytetyön tekeminen vaatii aikaa ja paneutumista.
      Jos et ole yli 35-vuotias, voit kyllä odottaa pari vuotta ja hankkia itsellesi ensin ammatin. Vauvan kanssa on arki niin rankkaa (varsinkin jos lapsi sairastelee paljon), että jos nyt hankit lapsen, voivat opinnot jäädä kesken ja sinua harmittaa jälkikäteen, että miksi ei tullut opiskeltua.
      Jos sitten vielä maltat olla töissä vähän aikaa valmistumisesi jälkeen, on sinulla työmarkkinoilla jatkossa paremmat mahdollisuudet ja saat suurempaa äitiyspäivärahaa.

      • Lapset lapset

        Ei se itse tiedä mikä sille sopii. Muuthan sille sanelee.


      • mieti tod. tarkkaan
        Lapset lapset kirjoitti:

        Ei se itse tiedä mikä sille sopii. Muuthan sille sanelee.

        Älä KOSKAAN, missään olosuhteissa, laske elämääsi/talouttasi/hyvinvointiasi puolison varaan. Pienen lapsen kanssa toki kyllä pärjää yhteiskunnan minimituillakin mutta aivan helppoa se ei ole. Lapsi ei rahaa/ materiaa tarvi vaan aikaa ja rakkautta. Eli opiskelu lapsen kanssa kyllä onnistuu. Varaudu kuitenkin jäämään yksin lapsen kanssa. 4v tytön yh:na (meidät jätettiin kun lapsi reilun vuoden) olen kyllä sitä mieltä, että minun olisi pitänyt opiskella ensin loppuun ja käydä hetki töissä. Eli kyllä "kadun" jollakin tavalla, että en näin tehnyt. Meillä tuli ikä vastaan, erityisesti isällä. Ja painostus oli valtavaa.


      • Tarkennatko vielä ?
        mieti tod. tarkkaan kirjoitti:

        Älä KOSKAAN, missään olosuhteissa, laske elämääsi/talouttasi/hyvinvointiasi puolison varaan. Pienen lapsen kanssa toki kyllä pärjää yhteiskunnan minimituillakin mutta aivan helppoa se ei ole. Lapsi ei rahaa/ materiaa tarvi vaan aikaa ja rakkautta. Eli opiskelu lapsen kanssa kyllä onnistuu. Varaudu kuitenkin jäämään yksin lapsen kanssa. 4v tytön yh:na (meidät jätettiin kun lapsi reilun vuoden) olen kyllä sitä mieltä, että minun olisi pitänyt opiskella ensin loppuun ja käydä hetki töissä. Eli kyllä "kadun" jollakin tavalla, että en näin tehnyt. Meillä tuli ikä vastaan, erityisesti isällä. Ja painostus oli valtavaa.

        Kiitos rehellisyydestä. Kauanko olitte yhdessä ennen lasta ja miten miehellä voi tulla ikä vastaan?


      • Nou hätä
        Tarkennatko vielä ? kirjoitti:

        Kiitos rehellisyydestä. Kauanko olitte yhdessä ennen lasta ja miten miehellä voi tulla ikä vastaan?

        Jos hänen (mieti tod. tarkkaan) miehensä oli iältään 8-kympin ja kuoleman väliltä, kenties?


    • 15+18

      Kyllä elämässä ehtii opiskella ja käydä töissä 40 vuotta. Se on aivan sama missä vaiheessa lapsia saa. Jokaisessa elämänvaiheessa on omat ongelmansa. Jos olet jaksavaa tyyppiä ja sinusta tuntuu, että elämästä puuttuu jotain - vilkas ja työllistävä perhe, niin yrittäkää lapsia. Ei niiden saanti vanhemmiten ainakaan helpotu.

      • Älä pilaa elämiä

        Jos ei ole itsellekään töitä, niin ei tarvita uusia lapsia eli veronmaksajia.

        Tuo edellinen kirjoittaja oli näitä vastuuttomia joiden taidot ei riitä kuin kaltaisiaan tyhmiä lisääntymään.

        Käy koulut ja hanki työ, jossa olet 5 vuotta vähintään. Voi olla ettei sinun tarvi ja kannata hankkia ollenkaan lapsia. Muuta työn perässä ulkomaille. Ota vastuuta!


      • osafhgihgip
        Älä pilaa elämiä kirjoitti:

        Jos ei ole itsellekään töitä, niin ei tarvita uusia lapsia eli veronmaksajia.

        Tuo edellinen kirjoittaja oli näitä vastuuttomia joiden taidot ei riitä kuin kaltaisiaan tyhmiä lisääntymään.

        Käy koulut ja hanki työ, jossa olet 5 vuotta vähintään. Voi olla ettei sinun tarvi ja kannata hankkia ollenkaan lapsia. Muuta työn perässä ulkomaille. Ota vastuuta!

        mitä ihmettä sää selität


      • Mitä et tajua?
        osafhgihgip kirjoitti:

        mitä ihmettä sää selität

        Olet niin tampio, ettet tajua.


      • mieti tod tarkkaan
        Mitä et tajua? kirjoitti:

        Olet niin tampio, ettet tajua.

        Minä lapsen syntyessä 34 mies 43. Ei halunnut liian vanhaksi isäksi. Nyt jo yli 60nen tytön esim. Kirjoittaessa ylioppilaaksi. Takana yhdessäoloa ennen lasta yli 11v, naimisissa 10.


      • Hjkdfvvv
        mieti tod tarkkaan kirjoitti:

        Minä lapsen syntyessä 34 mies 43. Ei halunnut liian vanhaksi isäksi. Nyt jo yli 60nen tytön esim. Kirjoittaessa ylioppilaaksi. Takana yhdessäoloa ennen lasta yli 11v, naimisissa 10.

        Eli mies ei halunnut mulkunkuulaa? Onneks sulla on ikää kuitenkin ja pärjäät. Toista se olisi jos olisit nuori.


      • Celia89
        Hjkdfvvv kirjoitti:

        Eli mies ei halunnut mulkunkuulaa? Onneks sulla on ikää kuitenkin ja pärjäät. Toista se olisi jos olisit nuori.

        Juu kyllä minun aikani lapsen hankkimiseen on todellakin ennen 43 ikävuotta :D


      • Niin se ikävä kyllä
        Celia89 kirjoitti:

        Juu kyllä minun aikani lapsen hankkimiseen on todellakin ennen 43 ikävuotta :D

        Ikävä kyllä :( 43 vuotiaana olet eronnut, katkera, kokematon ja ylipainoinen.


      • sulla on pieni
        Niin se ikävä kyllä kirjoitti:

        Ikävä kyllä :( 43 vuotiaana olet eronnut, katkera, kokematon ja ylipainoinen.

        Sittenhän teitä on kaksi :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe