Terolut-kokemuksia?

Monta mutkaa

Heissan,

Kävin työterveyslääkärillä, joka ei ymmärtänyt kuulemma näistä naisten vaivoista mitään. No voisin kuulemma "kokeilla" Terolut-valmistetta siksi koska kuukautisia ei tule... eli postmenopausaaliseen korvaushoitoon.

Olen 49-vuotias, ja näitä lämpöaaltoja on alkanut ilmaantua päivittäin oloani ilahduttamaan. Kuukautiset jäivät pois pari kk sitten.

Parisuhde kukoistaa, mutta vahinkolasta en enää halua. No, ehkä en saisikaan enää lasta, mistä tiedän...joten kävin myös päivystävällä lääkärillä kyselemässä sopivaa ehkäisyä. No ei tiennyt sekään lääkäri mun kohdalla oikeaa tapaa ehkäistä, ja sainkin summassa valita entententen... Valitsin laastarin, koska se on helppo.
Hah, odottelen siis edelleen menkkoja, jotta voisin aloittaa ehkäisylaastarin käytön.

Järkevää... eli menen apteekkiin, haen Terolutia, otan sitä, ja katson, lähteekö kuukautiset vielä pelittämään. Jos alkaa, nappaan laastarin otsaan.. :) Jos ei, niin en todennäköisesti tarvitse ehkäisyä?
Mutta onko tuosta Terolutista jotain haittaa? Sellaista, ettei kannattaisi välttämättä aloittaakaan?
Lääkärit ei ilmeisesti tiedä. :(.

20

6870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dhbxfndfn f

      Miksi ihmeessä säästit tuommoisessa asiassa ja jätit menemättä oikealle gynekologille? Olisit heti saanut asialliset vastaukset kysymyksiisi (et joutuis täältä kyselemään mitään) ja säästänyt itseltäsi vaivaakin jo käymällä vain yhdellä lääkärillä.
      Henk.koht. en luota työpaikkalääkärien neutraaliin suhtautumiseen ja varon käyttämästä niiden palveluita mahdollisimman paljon. Jotain tavallisia flunssajuttuja tms. voin käydä niissä valittamassa että saa sairista silloin kun on sellaisen aika ja flunssa paha mutta muutoin en anna itsestäni kenenkään kirjata mitään ylös. Toistaiseksi laki suojaa eikä tietojamme voi yhdistellä ilman nimenomaista lupaamme.

    • Monta mutkaa

      Joo, kiitti, gynekologi ilmeisimmin on mulle kauhun paikka. Mutta pitänee ottaa suunta sinne viimeistään silloin, jos tuo hormonilääkitys ei auta menkkojen palautumiseen yms.

      Tämä olikin sellainen mutkainen juttu, mutta ilmeisesti käyttökokemuksia tuosta lääkkeestä ei oikein ole.
      Tämä nyt oli tällainen jako eikä minulla mitään hätää tai hävettävää ole, ettenkö olisi voinut puhua lääkärille kuin lääkärille.
      Sen takia ajattelin käydä tässäkin kyselemässä, kun naiset kuitenkin tietää jotain. :)

    • Vaihdenainen

      Terolut vastaa keltarauhashormonia, sitä mitä keltarauhanen erittää kuukautiskierron loppupuolella ovulaation jälkeen. Kierron alkupuolella ennen ovulaatiota estrogeeni kasvattaa kohdun limakalvon paksuksi raskautta varten. Jos ovulaation aikaan ei raskaus ala, niin munarakkula muuttuu keltarauhaseksi, joka käynnistää kohdun paksun limakalvon surkastumisen ja poistumisen kuukautisissa.

      Vaihdevuosissa kun ovulaatiota ei aina tule, niin keltarauhashormoniakaan ei muodostu tarpeeksi, jolloin kuukautiskierto alkaa heitellä. Keltarauhashormonin määrä yleensä vähenee vanhetessa ensin, myöhemmin myös estrogeenin. Estrogeenin vähäneminen taas aiheuttaa sen, että kohdun limakalvo ei kasva.

      En tuosta viestistä saanut kiinni, että mitä haluat. Haluatko raskaudenehkäisyn, apua vaihdevuosivaivoihin vai apua kuukautishäiriöihin? Yleensä ehkäisy lopetetaan sitten kun kuukautiset olleet täysin poissa kuusi kuukautta. Voithan käyttää ehkäisyä jonkin vuoden varmuuden vuoksi. Minäkin kyllä suosittelen gynekologilla käyntiä.

      • Mutku

        Kiitos, hieno vastaus aiheesta.:) (Vaikken kysynyt.)


    • liki 50v

      Minä käyn yksityisen gynekologin luona ja siellä saa todella hyvää palvelua ammattitaidolla.

      Minä en työterveyteen pyllistä, kun tiedän ettei heistä ole apua.

      Tuskin sun mensut on jääneet pois ellet ole raskaana. Ei siis riitä jos 2kk on poissa että ovat jääneet pois. Mensut voi olla tauolla 3 kuukauttakin ellei enemmänkin. Itselläni suunnilleen 6kk pitää taukoa.

      • Monta mutkaa

        Hei


        Kiitos palautteesta ja mielipiteistä.
        Pitääpä tutustua tuon toisen valmisteen ominaisuuksiin. Terolutia olen napannut vasta 3 tbl., ja ihme-fiilikset puskee päälle. Taidan lopettaa tähän paikkaan (ja tilata aikaa gynelle. :))

        En minä menkoista välittäisikään. Kuumia aaltoja on joka päivä.

        Terolutin määräsi lääkäri (en edes "pyllistänyt", juteltiin vain) kokeiltavaksi kun pohdin että haluaisin kuitenkin ehkäisyn varalta vaikka menkkoja ei kuulu... Ja jos siis menkat alkaisivat Terolutilla, voisin alkaa käyttää ehkäisyä (laastarit odottaa kaapissa) kun tietäisin kierrostani jotain. :)

        Eli jos teillä on vinkkiä jostain hyvästä vaihdevuosiaikojen ehkäisystä niin kiitos. Tällainen pillereillä "leikkiminen" vie hermot :). Ei mitään "mekaanista" kuitenkaan.:)
        olen synnyttänyt vain sektioilla.


      • Vaihdenainen
        Monta mutkaa kirjoitti:

        Hei


        Kiitos palautteesta ja mielipiteistä.
        Pitääpä tutustua tuon toisen valmisteen ominaisuuksiin. Terolutia olen napannut vasta 3 tbl., ja ihme-fiilikset puskee päälle. Taidan lopettaa tähän paikkaan (ja tilata aikaa gynelle. :))

        En minä menkoista välittäisikään. Kuumia aaltoja on joka päivä.

        Terolutin määräsi lääkäri (en edes "pyllistänyt", juteltiin vain) kokeiltavaksi kun pohdin että haluaisin kuitenkin ehkäisyn varalta vaikka menkkoja ei kuulu... Ja jos siis menkat alkaisivat Terolutilla, voisin alkaa käyttää ehkäisyä (laastarit odottaa kaapissa) kun tietäisin kierrostani jotain. :)

        Eli jos teillä on vinkkiä jostain hyvästä vaihdevuosiaikojen ehkäisystä niin kiitos. Tällainen pillereillä "leikkiminen" vie hermot :). Ei mitään "mekaanista" kuitenkaan.:)
        olen synnyttänyt vain sektioilla.

        Älä nyt ainakaan lopeta Terolutia kesken kuurin, saat kroppasi sekaisin. Kestät varmaan sen kymmenen päivää tai mitä onkaan reseptillä. Minulle itselle tuli kyllä ehkäisyvalmisteista aikoinaan paljon pahemmat oireet kuin Terolutista; ei sopinut yhtään se jokapäiväinen keltarauhashormoniannos, jota ehkäisyyn käytetään. Lugesteron ei minusta ole mitenkään parempi kuin Terolut, aknea Lugesta tuntui tulevan enemmän, mutta voihan se jollekin sopia paremmin kun yksilöitä ollaan. Lugesteron on huomattavasti kalliimpi.

        Sitten kun et enää käytä raskaudenehkäisyä, niin voit hakea estrogeenia kuumiin aaltoihin, jos tarvitset. Sitä on laastarina, pillerinä ja geelinä, joista laastari on varmaan helpoin.


      • Monta mutkaa
        Vaihdenainen kirjoitti:

        Älä nyt ainakaan lopeta Terolutia kesken kuurin, saat kroppasi sekaisin. Kestät varmaan sen kymmenen päivää tai mitä onkaan reseptillä. Minulle itselle tuli kyllä ehkäisyvalmisteista aikoinaan paljon pahemmat oireet kuin Terolutista; ei sopinut yhtään se jokapäiväinen keltarauhashormoniannos, jota ehkäisyyn käytetään. Lugesteron ei minusta ole mitenkään parempi kuin Terolut, aknea Lugesta tuntui tulevan enemmän, mutta voihan se jollekin sopia paremmin kun yksilöitä ollaan. Lugesteron on huomattavasti kalliimpi.

        Sitten kun et enää käytä raskaudenehkäisyä, niin voit hakea estrogeenia kuumiin aaltoihin, jos tarvitset. Sitä on laastarina, pillerinä ja geelinä, joista laastari on varmaan helpoin.

        Kiitokset asiallisesta vastauksesta Vaihdenainen. Uskon sinua.
        Kaltaistesi takia tänne rohkenin kirjoittaa. :)


      • Monta mutkaa
        Vaihdenainen kirjoitti:

        Älä nyt ainakaan lopeta Terolutia kesken kuurin, saat kroppasi sekaisin. Kestät varmaan sen kymmenen päivää tai mitä onkaan reseptillä. Minulle itselle tuli kyllä ehkäisyvalmisteista aikoinaan paljon pahemmat oireet kuin Terolutista; ei sopinut yhtään se jokapäiväinen keltarauhashormoniannos, jota ehkäisyyn käytetään. Lugesteron ei minusta ole mitenkään parempi kuin Terolut, aknea Lugesta tuntui tulevan enemmän, mutta voihan se jollekin sopia paremmin kun yksilöitä ollaan. Lugesteron on huomattavasti kalliimpi.

        Sitten kun et enää käytä raskaudenehkäisyä, niin voit hakea estrogeenia kuumiin aaltoihin, jos tarvitset. Sitä on laastarina, pillerinä ja geelinä, joista laastari on varmaan helpoin.

        Kiitokset asiallisesta vastauksesta Vaihdenainen. Uskon sinua.
        Kaltaistesi takia tänne rohkenin kirjoittaa. :)


      • Oikopolkuja

        :)

        Valitan, mutta menkat alkoivat Terolutilla.


    • magneetti jees

      Kai sulle annettiin edes oikeat ohjeet sen Terolutin syömiseen? Terolut on ihan pätevä noihin kuumiin aaltoihin, mutta pitää tauottaa. Itse ostin magneettinapin. Epäilin alkuun liekö sillä mitään vaikutusta, mutta niin vaan jäi kuumat aallot ja yöhikoilut lähes kokonaan. Kannattaa kokeilla.

      • Vaihdenainen

        Askartelukaupoista saa magneetteja edullisesti. Sitten kun huomaa, että ne eivät auta mihinkään vaivaan, niin niistä voi askarrella kivoja jääkaappimagneetteja.


      • Monta mutkaa

        Kiitos huolenpidosta; annettiin ohjeet :)


    • sairaanhoitaja k.s.

      Hohhoijaa, tuon ikäinen nainen eikä tiedä minkä alan lääkäriltä apua vaivoihinsa hakee! NOLOA...

      • Monta mutkaa?

        Kuka on väittänyt, etten tietäisi...?
        Hohhoijaa?


    • ei enää myrkkyä

      minä tulin terolutista ihan hulluksi. ehdin sitä pari kuuria syödä ja sitten tajusin, että joka kerta kun olin sitä muutaman päivän ottanut, mieli oli kuin perseeseen ammutulla karhulla. olis tehnyt mieli heti seuraava vastaantulija nuijia maan rakoon. Vaan kun huomasin, ettei ole edes mitään syytä siihen hirveään kiukkuun kerroin gynelle ja lääke vaihdettiin.

      • Vaihdenainen

        Joo siitä voi tulla aika pahat PMS-oireet ajoittain, tosin ei kovin moneksi päiväksi. Hyvä, jos lääkkeen vaihto auttoi sinua. Hyvä, että tajusit mistä mielialanvaihdokset johtuivat.

        Samat oireet tulee kyllä monella ihan omistakin hormoneista kuukautiskierron aikana. "Myrkkyä" siis tulee omista munasarjoistakin. Toisaalta sitten vaihdevuosistakin tulee monille mielialaoireita, ja ne eivät mene ohi muutamassa päivässä. Muistan nuoruudesta yhden tosi kiukkuisen tädin, jota ihmettelin, mutta nykyään ajattelen, että hänellä oli varmaan tosi pahat estrogeenin vieroitusoireet. Hän vaikutti PMS-oireiselta joka ikinen päivä. Taas monelle voi tulla masennusta estrogeenin vähetessä. Niin se on, että kaikkea hyvää ei voi saada: jos haluaa vaihdevuosioireisiin hormonikorvaushoidon, niin sitten joutuu sietämään kuukautiskiertoa tai päinvastoin. Tietysti joillain ei tule vaihdevuosioireita tai kuukautiset on helpot. Ja kuten sinä olet tehnytkin, niin kannattaa kokeilla eri lääkkeet läpi, koska niissä voi olla eroja eri ihmisillä.

        Minusta yleensä pimenevään vuodenaikaan PMS on pahempi, ja muutenkin siinä on vaihtelua eri kerroilla. Välillä sen huomaa ja välillä ei. Kiukutustakin pahempi on väsymys, joka iskee syksyllä erityisesti. Voi olla, että kropan omat hormonit jotenkin yhteisvaikuttavat lääkkeen kanssa, ja siitä vaihtelu, en tiedä.


      • Monta mutkaa
        Vaihdenainen kirjoitti:

        Joo siitä voi tulla aika pahat PMS-oireet ajoittain, tosin ei kovin moneksi päiväksi. Hyvä, jos lääkkeen vaihto auttoi sinua. Hyvä, että tajusit mistä mielialanvaihdokset johtuivat.

        Samat oireet tulee kyllä monella ihan omistakin hormoneista kuukautiskierron aikana. "Myrkkyä" siis tulee omista munasarjoistakin. Toisaalta sitten vaihdevuosistakin tulee monille mielialaoireita, ja ne eivät mene ohi muutamassa päivässä. Muistan nuoruudesta yhden tosi kiukkuisen tädin, jota ihmettelin, mutta nykyään ajattelen, että hänellä oli varmaan tosi pahat estrogeenin vieroitusoireet. Hän vaikutti PMS-oireiselta joka ikinen päivä. Taas monelle voi tulla masennusta estrogeenin vähetessä. Niin se on, että kaikkea hyvää ei voi saada: jos haluaa vaihdevuosioireisiin hormonikorvaushoidon, niin sitten joutuu sietämään kuukautiskiertoa tai päinvastoin. Tietysti joillain ei tule vaihdevuosioireita tai kuukautiset on helpot. Ja kuten sinä olet tehnytkin, niin kannattaa kokeilla eri lääkkeet läpi, koska niissä voi olla eroja eri ihmisillä.

        Minusta yleensä pimenevään vuodenaikaan PMS on pahempi, ja muutenkin siinä on vaihtelua eri kerroilla. Välillä sen huomaa ja välillä ei. Kiukutustakin pahempi on väsymys, joka iskee syksyllä erityisesti. Voi olla, että kropan omat hormonit jotenkin yhteisvaikuttavat lääkkeen kanssa, ja siitä vaihtelu, en tiedä.

        Kiitos!


    • ,....

      Ja aina sinulla on mahdollisuus pyytää työterveyslääkäriä tekemään lähete gynekologille, jos ei pysty yksityisesti menemään. Kaikilla ihmisillä ei ole rahaa. Eli jos asia ei korjaannut, soitat hänelle ja pyydät lähetteen oman sairaalasi gyn.poliklinikalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe