Puistola

lopp

Eikössielä puistolassa pidetty joku tiedotustilaisuus? Onko kellään mitään tietoa mitä siellä tapahtui?

64

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leiff-

      Aloittaja , "Tyhmeliinilla "
      on tieto info on ensilauantaina
      siis 22,11-2014. klo 15. 00 alkaen

      • voittajan puolella

        Kannattaa käydä paikan päällä kuuntelemassa faktatietoa, eikä kaunisteltua ja peiteltyä tietoa sakramenttiasiasta!


      • asiasta tietämätön

        MIkä info ja missä?


    • tietoajoo

      tietoa on..

      sakramentit otetaan omiin käsiin. hieman pientä teatteria pidetään tässä ennen että noi jotka ei hyväksy sakramentteja luulisivat, että ovat vaikuttamassa ja pysyisivät elävän Jumalansanan helmassa ja sitten kun Jumalan aika on, niin ymmärtävät.
      Joko kirkko hyväksyy vaatimuksemme tai sitten ei, lopputulos on kuitenkin, että ehtoolliset yms. nautitaan omassa kotiseurakunnassa rukoushuoneilla, eikä niin kuin jotkut haluavat "rakkaassa kotikirkossa".
      Näin tulee käymään vaikka täällä jotkut vähän yrittäisi pullistella, mutta aivan turhaan.

      • tietämätön on tyhmä!

        Kuuleppas nyt näsäviisas! Kun se ei onnistu maallikoilta olla luterilaisia ja tehdä rikoksia jakamalla sakramentteja. On siis perustettava oma kirkko ensin ja erottava luterilaisesta kirkosta, jos mielii maallikoiden toimittamia sakramentteja. Samalla väki vähenee melkoisesti, ja yhdistykselle kuuluvaa omaisuutta ei noin vain merkitä perustettavan kirkon omaisuudeksi, siihen tarvitaan kahden kolmasosan enemmistö yhdistyksen jäsenistä jotta omaisuutta voitaisiin siirtää.


      • 100%

        Jatkamme vain vanhaan malliin,ei mitään muutoksia tarvita ,kunnioitetaan esivaltaa ja lakeja.


      • hadene

        Minun puolestani saatte te uudistusmieliset pullistella niin paljon kuin haluatte. Rukoushuoneille ehtoollisten siirtoa haikailevat taitavat olla vielä tietämättömiä siitä, että useimmilla paikkakunnilla koto-Suomessa yhteistyö kirkon kanssa toimii hyvin ja ehtoollisen viettoa ei siirretäkään ruokoushuoneelle. Mutta pettymyksen voi niellä tai mennä meren taakse - siellä on ehtoolliset "omissa puhtaissa käsissä".


      • 100%
        hadene kirjoitti:

        Minun puolestani saatte te uudistusmieliset pullistella niin paljon kuin haluatte. Rukoushuoneille ehtoollisten siirtoa haikailevat taitavat olla vielä tietämättömiä siitä, että useimmilla paikkakunnilla koto-Suomessa yhteistyö kirkon kanssa toimii hyvin ja ehtoollisen viettoa ei siirretäkään ruokoushuoneelle. Mutta pettymyksen voi niellä tai mennä meren taakse - siellä on ehtoolliset "omissa puhtaissa käsissä".

        15 Silloin fariseukset menivät neuvottelemaan keskenään, miten saisivat Jeesuksen sanoistaan ansaan. 16 He lähettivät hänen luokseen opetuslapsiaan yhdessä Herodeksen kannattajien kanssa. Nämä sanoivat: "Opettaja, me tiedämme, että sinä puhut totta ja opetat Jumalan tietä totuuden mukaisesti. Sinä olet ihmisistä riippumaton etkä tee eroa heidän välillään. 17 Sano siis meille, mitä mieltä olet: onko oikein maksaa keisarille veroa vai ei?" 18 Mutta Jeesus huomasi heidän kieroutensa ja sanoi: "Te teeskentelijät! Miksi te yritätte saada minut ansaan? 19 Näyttäkää sitä rahaa, jolla maksatte veronne." He ottivat esiin denaarin. 20 Jeesus kysyi heiltä: "Kenen kuva ja nimi siinä on?" 21 "Keisarin", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu." 22 Kuullessaan tämän he hämmästyivät. He jättivät Jeesuksen rauhaan ja lähtivät pois


      • posessa ollaan15
        tietämätön on tyhmä! kirjoitti:

        Kuuleppas nyt näsäviisas! Kun se ei onnistu maallikoilta olla luterilaisia ja tehdä rikoksia jakamalla sakramentteja. On siis perustettava oma kirkko ensin ja erottava luterilaisesta kirkosta, jos mielii maallikoiden toimittamia sakramentteja. Samalla väki vähenee melkoisesti, ja yhdistykselle kuuluvaa omaisuutta ei noin vain merkitä perustettavan kirkon omaisuudeksi, siihen tarvitaan kahden kolmasosan enemmistö yhdistyksen jäsenistä jotta omaisuutta voitaisiin siirtää.

        Rikos vaiko rangaistus mitä siitä seuraa?. Erotkkaa hyvät immeiset noppeesti kirkosta etette joudu poseen Minä ainakin eroan


      • tietoajoo
        tietämätön on tyhmä! kirjoitti:

        Kuuleppas nyt näsäviisas! Kun se ei onnistu maallikoilta olla luterilaisia ja tehdä rikoksia jakamalla sakramentteja. On siis perustettava oma kirkko ensin ja erottava luterilaisesta kirkosta, jos mielii maallikoiden toimittamia sakramentteja. Samalla väki vähenee melkoisesti, ja yhdistykselle kuuluvaa omaisuutta ei noin vain merkitä perustettavan kirkon omaisuudeksi, siihen tarvitaan kahden kolmasosan enemmistö yhdistyksen jäsenistä jotta omaisuutta voitaisiin siirtää.

        kuulehan matikkanero, Kun kirkko jää ja kymmennykset menee esikoislestadiolaiselle seurakunnalle niin niillä rahoilla omaisuus lyhyessä ajassa kaksinkertoistuu. Eli rahasta ei todellakaan tule pulaa. Ongelmia saattaa tosin tulla liian suuresta rahamäärästä, koska toiminta pyörii tällähetkellä lahjoituksien ja Jumalalle uhraamisen varassa ja rahaa on usein ollut, etten sanoisi kitsaasti.
        Osataanko rahaa käyttää oikein? on suurempi huolenaihe. Kirkostaeroaminen on tehty tätänykyä tosi helpoksi ja heti voi alkaa laittaan rahaa esikoisille. Sanoisimpa, että tuohon kuluva aika mitataan minuuteissa vaikka sää puhut vuosista, noo toisaalta toisillahan leikkaa hieman hitaammin.


      • Hyi, Hyi tätä menoa
        posessa ollaan15 kirjoitti:

        Rikos vaiko rangaistus mitä siitä seuraa?. Erotkkaa hyvät immeiset noppeesti kirkosta etette joudu poseen Minä ainakin eroan

        Erotiikkaa hyvät ihmiset Kirkkoon! Sitå nykyihmiset etsii kirkosta; ei mitään sielunhoitoa. Ajan henki on Sodoman henki.


      • 13+17
        tietoajoo kirjoitti:

        kuulehan matikkanero, Kun kirkko jää ja kymmennykset menee esikoislestadiolaiselle seurakunnalle niin niillä rahoilla omaisuus lyhyessä ajassa kaksinkertoistuu. Eli rahasta ei todellakaan tule pulaa. Ongelmia saattaa tosin tulla liian suuresta rahamäärästä, koska toiminta pyörii tällähetkellä lahjoituksien ja Jumalalle uhraamisen varassa ja rahaa on usein ollut, etten sanoisi kitsaasti.
        Osataanko rahaa käyttää oikein? on suurempi huolenaihe. Kirkostaeroaminen on tehty tätänykyä tosi helpoksi ja heti voi alkaa laittaan rahaa esikoisille. Sanoisimpa, että tuohon kuluva aika mitataan minuuteissa vaikka sää puhut vuosista, noo toisaalta toisillahan leikkaa hieman hitaammin.

        "Tietoajoolle"
        Kirjoitit: Ongelmia saattaa tosin tulla liian suuresta rahamäärästä, koska toiminta pyörii tällähetkellä lahjoituksien ja Jumalalle uhraamisen varassa ja rahaa on usein ollut, etten sanoisi kitsaasti -lainaus

        Uhraaminen on lappilaisten sanoin kielletty, se on kavala sana, väittävät sen olevan ehtoolliskaavassakin.


      • itkettää kovin
        tietämätön on tyhmä! kirjoitti:

        Kuuleppas nyt näsäviisas! Kun se ei onnistu maallikoilta olla luterilaisia ja tehdä rikoksia jakamalla sakramentteja. On siis perustettava oma kirkko ensin ja erottava luterilaisesta kirkosta, jos mielii maallikoiden toimittamia sakramentteja. Samalla väki vähenee melkoisesti, ja yhdistykselle kuuluvaa omaisuutta ei noin vain merkitä perustettavan kirkon omaisuudeksi, siihen tarvitaan kahden kolmasosan enemmistö yhdistyksen jäsenistä jotta omaisuutta voitaisiin siirtää.

        Se ei niistä lanteista jää uupumaan olethan nähnyt kuinka rukoushuoneita on rakennettu
        taitaa kirkko olla vellit housuissa
        se on ihan keskustelu asia piispojen kanssa ja jos ei käy niin kirkosta on helppo lähtee


      • 11+8
        hadene kirjoitti:

        Minun puolestani saatte te uudistusmieliset pullistella niin paljon kuin haluatte. Rukoushuoneille ehtoollisten siirtoa haikailevat taitavat olla vielä tietämättömiä siitä, että useimmilla paikkakunnilla koto-Suomessa yhteistyö kirkon kanssa toimii hyvin ja ehtoollisen viettoa ei siirretäkään ruokoushuoneelle. Mutta pettymyksen voi niellä tai mennä meren taakse - siellä on ehtoolliset "omissa puhtaissa käsissä".

        Uudistusmieliset haluavat ottaa sakramentit omalle rukoushuoneelle. Heitä huolestuttaa se, ettei kirkossa mitenkään kontrolloida sitä, minkä näköisenä ihmiset menevät ehtoolliselle. (Muutahan lähimmäinen ei voi toisesta havainnoida.)

        Vanhakantaiset luottavat siihen, että Jumala hoitaa sen asian. Jumala antaa elävän uskon. Hän myös johdattaa saarnaajat puhumaan ja antaa kuulijoille sydämen korvat. Siinä ei vaikuta mitään se millaiselta ihminen päällepäin näyttää. Hyvinkin hurskaan näköisen ihmisen sydäntä voi hallita joko omavanhurskauden ylentämä henki tai synnin luvallisuus. Joku saattaa hyvinkin näytellä kristittyä. Kyllä meidän uskonelämäämme hallitsee Jumalan johdatus.

        Nyt sitten haetaan kovasti haettuja syitä, että tuo ensin mainittu kontrolloiva periaate saisi toteutua. Ensin lähettiin etsimään ehtoolliskaavoista vikoja, sitten papeista ym. asian ulkopulisista seikoista.

        Kävipä nyt sitten miten tahansa, niin pitäisi tehdä eräänlainen surutyö niin kuin avioerossakin. Sekin on rakkauden lain ja Jumalan Sanan vastainen niin kuin tämäkin.

        Pitäisi selvittää meille, että luterilaisessa kirkossa on ollut elävää uskoa ja on vieläkin vähemmän. Luther ja muut kirkon perustajat ovat Pyhän Hengen saaneina rohkeina johtajina perustaneet kirkon ja Jumala on johdattanut sen avulla suuria ihmismääriä odottamaan ihanaa ylösnousemuksen aamua. Olisi perusteltava meille, että olemme toimineet oikein, kun olemme kuuluneet siihen ja osallistuneet sen toimintaan.

        Toiseksi meille on esitettävä Raamatun valossa, että kuinka suuri osa kirkon johtajista ja jäsenistä pitää mennä lankeemukseen, että me emme voida enää kuulua siihen tai osallistua sen meitä varten järjestämiin ehtoollistilaisuuksiin. Luther ja Lestadius opettavat, että kristillisyys eikä kirkko eivät mene vääräksi siitä, että monet lankeavat. Kirkossa on vieläkin Jumalan valittuja uskovaisia ihmisiä, (Vrt. vanha Simeon, Hanna-profetissa, Sakarias, ym.)

        Tämä perustelu pitää tehdä Pyhän Raamatun perusteella, eikä sellaisella rakastamattomalla ja tuomitsevalla asenteella kirkon ihmisiä kohtaan. Meidän tulee käyttäytyä niin, että noille vähille ihmisille tulee tunne, että nuo esikoiset ovat uskovaisia. Se käsitys ei synny vihalla, valehtelulla ja hirveällä syyttelyllä. Meidän täytyy säilyttää rakkaus myös heitä kohtaan. (Että hekin tulisivat meidän seuroihin joskus.)

        Asiaa ei tule käsitellä propagandalla, juridiikalla ja oikeusoppineiden avustuksella vaan niin, että jokainen kristitty tuntee kirjoitetun Jumalan Sanan valossa sen, että tämä on oikein ja tässä noudatetaan Jeesuksen itsensä esimerkkiä. Silloin tämä peruste toimisi myös herätyksenä ja kaksiteräisenä evankeliumina sille langenneellekin kirkon osalle. Kamalinta on se, että propaganda menee niin pitkälle, että eri puolelta maata soitellaan, että ottakaa sieltä rukoushuoneen ilmoitustaululta se papiston rakkaudellinen vetoomus pois. Eikö yhteisömme kestä avointa asioiden käsittelyä?


      • ei pakolla
        11+8 kirjoitti:

        Uudistusmieliset haluavat ottaa sakramentit omalle rukoushuoneelle. Heitä huolestuttaa se, ettei kirkossa mitenkään kontrolloida sitä, minkä näköisenä ihmiset menevät ehtoolliselle. (Muutahan lähimmäinen ei voi toisesta havainnoida.)

        Vanhakantaiset luottavat siihen, että Jumala hoitaa sen asian. Jumala antaa elävän uskon. Hän myös johdattaa saarnaajat puhumaan ja antaa kuulijoille sydämen korvat. Siinä ei vaikuta mitään se millaiselta ihminen päällepäin näyttää. Hyvinkin hurskaan näköisen ihmisen sydäntä voi hallita joko omavanhurskauden ylentämä henki tai synnin luvallisuus. Joku saattaa hyvinkin näytellä kristittyä. Kyllä meidän uskonelämäämme hallitsee Jumalan johdatus.

        Nyt sitten haetaan kovasti haettuja syitä, että tuo ensin mainittu kontrolloiva periaate saisi toteutua. Ensin lähettiin etsimään ehtoolliskaavoista vikoja, sitten papeista ym. asian ulkopulisista seikoista.

        Kävipä nyt sitten miten tahansa, niin pitäisi tehdä eräänlainen surutyö niin kuin avioerossakin. Sekin on rakkauden lain ja Jumalan Sanan vastainen niin kuin tämäkin.

        Pitäisi selvittää meille, että luterilaisessa kirkossa on ollut elävää uskoa ja on vieläkin vähemmän. Luther ja muut kirkon perustajat ovat Pyhän Hengen saaneina rohkeina johtajina perustaneet kirkon ja Jumala on johdattanut sen avulla suuria ihmismääriä odottamaan ihanaa ylösnousemuksen aamua. Olisi perusteltava meille, että olemme toimineet oikein, kun olemme kuuluneet siihen ja osallistuneet sen toimintaan.

        Toiseksi meille on esitettävä Raamatun valossa, että kuinka suuri osa kirkon johtajista ja jäsenistä pitää mennä lankeemukseen, että me emme voida enää kuulua siihen tai osallistua sen meitä varten järjestämiin ehtoollistilaisuuksiin. Luther ja Lestadius opettavat, että kristillisyys eikä kirkko eivät mene vääräksi siitä, että monet lankeavat. Kirkossa on vieläkin Jumalan valittuja uskovaisia ihmisiä, (Vrt. vanha Simeon, Hanna-profetissa, Sakarias, ym.)

        Tämä perustelu pitää tehdä Pyhän Raamatun perusteella, eikä sellaisella rakastamattomalla ja tuomitsevalla asenteella kirkon ihmisiä kohtaan. Meidän tulee käyttäytyä niin, että noille vähille ihmisille tulee tunne, että nuo esikoiset ovat uskovaisia. Se käsitys ei synny vihalla, valehtelulla ja hirveällä syyttelyllä. Meidän täytyy säilyttää rakkaus myös heitä kohtaan. (Että hekin tulisivat meidän seuroihin joskus.)

        Asiaa ei tule käsitellä propagandalla, juridiikalla ja oikeusoppineiden avustuksella vaan niin, että jokainen kristitty tuntee kirjoitetun Jumalan Sanan valossa sen, että tämä on oikein ja tässä noudatetaan Jeesuksen itsensä esimerkkiä. Silloin tämä peruste toimisi myös herätyksenä ja kaksiteräisenä evankeliumina sille langenneellekin kirkon osalle. Kamalinta on se, että propaganda menee niin pitkälle, että eri puolelta maata soitellaan, että ottakaa sieltä rukoushuoneen ilmoitustaululta se papiston rakkaudellinen vetoomus pois. Eikö yhteisömme kestä avointa asioiden käsittelyä?

        Sen verran vaan

        hedelmistä puu tunnetaan

        jotain se kertoo päälle


      • milja5
        11+8 kirjoitti:

        Uudistusmieliset haluavat ottaa sakramentit omalle rukoushuoneelle. Heitä huolestuttaa se, ettei kirkossa mitenkään kontrolloida sitä, minkä näköisenä ihmiset menevät ehtoolliselle. (Muutahan lähimmäinen ei voi toisesta havainnoida.)

        Vanhakantaiset luottavat siihen, että Jumala hoitaa sen asian. Jumala antaa elävän uskon. Hän myös johdattaa saarnaajat puhumaan ja antaa kuulijoille sydämen korvat. Siinä ei vaikuta mitään se millaiselta ihminen päällepäin näyttää. Hyvinkin hurskaan näköisen ihmisen sydäntä voi hallita joko omavanhurskauden ylentämä henki tai synnin luvallisuus. Joku saattaa hyvinkin näytellä kristittyä. Kyllä meidän uskonelämäämme hallitsee Jumalan johdatus.

        Nyt sitten haetaan kovasti haettuja syitä, että tuo ensin mainittu kontrolloiva periaate saisi toteutua. Ensin lähettiin etsimään ehtoolliskaavoista vikoja, sitten papeista ym. asian ulkopulisista seikoista.

        Kävipä nyt sitten miten tahansa, niin pitäisi tehdä eräänlainen surutyö niin kuin avioerossakin. Sekin on rakkauden lain ja Jumalan Sanan vastainen niin kuin tämäkin.

        Pitäisi selvittää meille, että luterilaisessa kirkossa on ollut elävää uskoa ja on vieläkin vähemmän. Luther ja muut kirkon perustajat ovat Pyhän Hengen saaneina rohkeina johtajina perustaneet kirkon ja Jumala on johdattanut sen avulla suuria ihmismääriä odottamaan ihanaa ylösnousemuksen aamua. Olisi perusteltava meille, että olemme toimineet oikein, kun olemme kuuluneet siihen ja osallistuneet sen toimintaan.

        Toiseksi meille on esitettävä Raamatun valossa, että kuinka suuri osa kirkon johtajista ja jäsenistä pitää mennä lankeemukseen, että me emme voida enää kuulua siihen tai osallistua sen meitä varten järjestämiin ehtoollistilaisuuksiin. Luther ja Lestadius opettavat, että kristillisyys eikä kirkko eivät mene vääräksi siitä, että monet lankeavat. Kirkossa on vieläkin Jumalan valittuja uskovaisia ihmisiä, (Vrt. vanha Simeon, Hanna-profetissa, Sakarias, ym.)

        Tämä perustelu pitää tehdä Pyhän Raamatun perusteella, eikä sellaisella rakastamattomalla ja tuomitsevalla asenteella kirkon ihmisiä kohtaan. Meidän tulee käyttäytyä niin, että noille vähille ihmisille tulee tunne, että nuo esikoiset ovat uskovaisia. Se käsitys ei synny vihalla, valehtelulla ja hirveällä syyttelyllä. Meidän täytyy säilyttää rakkaus myös heitä kohtaan. (Että hekin tulisivat meidän seuroihin joskus.)

        Asiaa ei tule käsitellä propagandalla, juridiikalla ja oikeusoppineiden avustuksella vaan niin, että jokainen kristitty tuntee kirjoitetun Jumalan Sanan valossa sen, että tämä on oikein ja tässä noudatetaan Jeesuksen itsensä esimerkkiä. Silloin tämä peruste toimisi myös herätyksenä ja kaksiteräisenä evankeliumina sille langenneellekin kirkon osalle. Kamalinta on se, että propaganda menee niin pitkälle, että eri puolelta maata soitellaan, että ottakaa sieltä rukoushuoneen ilmoitustaululta se papiston rakkaudellinen vetoomus pois. Eikö yhteisömme kestä avointa asioiden käsittelyä?

        Olipa asiallinen kirjoitus ja sävyisässä hengessä kirjoitettu.


      • teu,
        tietoajoo kirjoitti:

        kuulehan matikkanero, Kun kirkko jää ja kymmennykset menee esikoislestadiolaiselle seurakunnalle niin niillä rahoilla omaisuus lyhyessä ajassa kaksinkertoistuu. Eli rahasta ei todellakaan tule pulaa. Ongelmia saattaa tosin tulla liian suuresta rahamäärästä, koska toiminta pyörii tällähetkellä lahjoituksien ja Jumalalle uhraamisen varassa ja rahaa on usein ollut, etten sanoisi kitsaasti.
        Osataanko rahaa käyttää oikein? on suurempi huolenaihe. Kirkostaeroaminen on tehty tätänykyä tosi helpoksi ja heti voi alkaa laittaan rahaa esikoisille. Sanoisimpa, että tuohon kuluva aika mitataan minuuteissa vaikka sää puhut vuosista, noo toisaalta toisillahan leikkaa hieman hitaammin.

        ""tietoajoo""

        Kuulehan sie jos olet olevinas matikka nero ,,kerro minulle kuika saat sen entisen kirkollisveron rittämään sehän on vajaa 2 % tällä hetkellä .

        Nyt te puhute Rukoushouneelle viemisesta 10 nyksestä , tajuatko sen suuruutta
        se on yli 5 kertaa isompi kuin entuinen , OTTAKAA nyt järki käteen ,tai laskunone
        ja ynnätkää siihen asti ETTÄ TAJUATTE ,MISSÄ MENEE laskelmat ymmärättekö
        jos niin kertokaa mullekkin,


    • kymmenykset

      Eli veromme maksamme valtiolle ja kymmenykset seurakuntaan on se sitten futter säätiö tahi vapaaseurakunta

    • Kaffeelle menen

      Siellä tullaan pitämään UusTestamentillisenPappiskirkon perustamiskokous. Näin olen ymmärtänyt juuri jakoon tulleen illan ohjelman esitteestä. Itsekin aion mennä kokouksen alkuosaan, koska siihen kuuluu kahvitarjoilu ja aion sen nauttia . Jatkosta en välitä, koska siihen sisältyy keskustelu sakramenttiasiasta Lapin Vanhinten vastaisessa hengessä!

    • heil korvat heiluu..

      Esikoisten "Lapin- Putintroikka" ja muutaman hännystelijän juntta pyyhkii pöytää esikoislestakristityillä , Tekevät seurakuntaa kuulematta isot päätökset ja viulut maksaa pieniksi alistetut nöyrät lestat, mummot ja papat,, -taivasosan toivossa. ja onkohan sillekään katetta.

      • tiedok

        Heil kor. ...ellette käänny ja tule kuin LAPSET ette suinkaan jne
        sinunkin on parannus tehtävä jos mieliit taivaaseen päästä.


      • teu,
        tiedok kirjoitti:

        Heil kor. ...ellette käänny ja tule kuin LAPSET ette suinkaan jne
        sinunkin on parannus tehtävä jos mieliit taivaaseen päästä.

        "tiedok"

        Jokaisen tulee kääntyä ja sitä kautta sada lupa Taivaan valtakuntaan , jos
        ette ole tätä vielä omineet , ette taida perille tulla , on vain yksi Kristus ..
        Siihen on luottaminen/uskominen sen jälkeen pääsee on Mahdollista
        uskomalla saada Taivastie,


      • Tueun poppo
        teu, kirjoitti:

        "tiedok"

        Jokaisen tulee kääntyä ja sitä kautta sada lupa Taivaan valtakuntaan , jos
        ette ole tätä vielä omineet , ette taida perille tulla , on vain yksi Kristus ..
        Siihen on luottaminen/uskominen sen jälkeen pääsee on Mahdollista
        uskomalla saada Taivastie,

        Ja yksi kirkko ja se on ev lut kirkko mistä teu pittää kiinni kynssin hamppain kukka muu ei pääs taivasse ku teun poppo


      • 100%
        Tueun poppo kirjoitti:

        Ja yksi kirkko ja se on ev lut kirkko mistä teu pittää kiinni kynssin hamppain kukka muu ei pääs taivasse ku teun poppo

        Edellinen luku, Kirje roomalaisille
        Kirje roomalaisille 12

        1. Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
        2. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
        3. Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
        4. Sillä niinkuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä,
        5. niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;
        6. ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
        7. Jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;
        8. jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten.
        9. Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni.
        10. Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
        11. Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa.
        12. Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät.
        13. Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta.
        14. Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.
        15. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
        16. Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.
        17. Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
        18. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
        19. Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".
        20. Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".
        21. Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.
        Seuraava luku, Kirje roomalaisille


      • aslak hielonen
        Tueun poppo kirjoitti:

        Ja yksi kirkko ja se on ev lut kirkko mistä teu pittää kiinni kynssin hamppain kukka muu ei pääs taivasse ku teun poppo

        Teu on kai saanut jo kerättyä k-kaupan tarjouskuponkeja jäsenille yht 11000kpl
        ja niillä pääsee taivaaseen, Teu sanoi taannoin että paratiisi on 21tkm korkeudella. Eli täysin realistista.


      • teu,
        Tueun poppo kirjoitti:

        Ja yksi kirkko ja se on ev lut kirkko mistä teu pittää kiinni kynssin hamppain kukka muu ei pääs taivasse ku teun poppo

        Saako kristitty valehdeella ,,

        En ole kosakaan sanonut ,että muut ei pääse taivaaseen ,Jos olisin olisin selvääkin
        selvempi Lapin veikko Päin vastoin min'ä olen sanonut nyt , aina USKOJeesukseen
        Kristukseen ja sinä pelastut..

        Eikä ne mitään minun poppoota ole , minun takana on/tei ei ole .. ne jotka ei ottaisi
        Sakramenttejä omiin käsiin , Ja me muutenkin kanntamme Kristuksen oppia . SITÄ
        Jonka hän jätti tänne omilleen . ei kai kukan rehellinen voi siitä sanoa kuin Jumalan
        sanan mukaisen . Siis Rakkaudelta , se tarkoittaa juuri sitä


      • teu,
        aslak hielonen kirjoitti:

        Teu on kai saanut jo kerättyä k-kaupan tarjouskuponkeja jäsenille yht 11000kpl
        ja niillä pääsee taivaaseen, Teu sanoi taannoin että paratiisi on 21tkm korkeudella. Eli täysin realistista.

        "aslak hielonen ""

        Katsotaanko ne kirjoitukset Jumalan taivas on n,200km suoraan ylös.

        Taivaallinen sota joukot .on n.180 km

        Paratisi on n.,160 km. Ylös sekin on.


      • TEU,

        ""Heil heiluu korvat""

        Annan tukeni sulle . sillä asia on juuri noin ..

        Ja vielä LV:t puhuvat , Taivaan jumalasta meillä ei ole sellaista ..Koska
        Taivaan jumala on steremissien uskonnon ylin jumala , heillä on kuitenkin
        muutampia kymmeniä muitakitkin jumalaia . ettekö huomaa missä mennään

        LV:t saavat mitä haluavat omasta mielestä , meidän poppoo hännystele heit
        koko aika , se on valitettavvaa , EIKÖ KUKAN TEE MITÄÄN KYSYN VAAN
        Eikö ole kumma , mitä rotua on saamelaiset , eikö samaa ..

        Siis kun , steremissit lähti aikanaan Puuttinin maasta tulivat Laatokan luota
        kannaksia pitkin suomeen ,joka ei aivan vielä ollut sen niminen mutta kun
        aikaa on ollut heidät on ajettu kohti lappia , noin 2000 vuoden aikana ja
        ja ketä siellä on nyt Lestaadiuksen jälkeen samanlaisia, joita oli silloin
        kyörätty etelästä =>pohjoiseen VARMASTI KUMMASSAKIN MAASSA

        ETTEKÖ HAVAITSE MITÄ ON TAPAHTUMASSA ..SANON SEN HETI
        HEILLÄ ON MIELESSÄ VÄHENTÄÄ ,SUOMEN KIN KIRSTILLISYYTTÄ
        KOSKA HEILLÄ ON MOPO KARANNUT OMIA EI OLE ENÄÄ 4000 AS
        JOTKA KANNATTAISI KRISTILLISYYTTÄ ..

        MEILLÄ TAITAA JUURI OLLA 14'000 AS JOTKA PITÄÄ KRISTILLISYYTTÄÅ
        KAIKEN ARVOKKAINPANA TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ , VAIKKA TÄMÄ ELÄMÄ EI OLE JUURI MITÄÄN ? MIKÄ ON ETTÄ SAAMME jEESUKSEN USKON JA
        KUTSUN TAIVAAN KOTIIN . , NÄIN MEILLÄ ..

        OLEN ALKANUT PELÄTÄ , ETTÄ LV:EI JOHDA OIKEAAN SITTENKÄÄN .
        MIKSI , SIKSI ETTÄ HEILLÄ ON TULLUT NIIN PALJON IHMIS TYÖTÄ
        LLL:N MUKAAN , JA SUURIN VIKA ON HE ITSE, VALITETTAVASTI..

        NRJA PORSKUTAA HEIDÄN JÄLJISSÄ , AINAKIN OSA ,,SIELLÄKIN
        ON NIITÄ JOTKA ON HUOMANNUT SAMAN KUIN ME ..

        AERIIKASA , ei ole koskaan ollutkaan samaa kirkkoa ,(Rukoushuoneille )
        joita on muistutettu , että entistä enemmän pitää alkaa muistuttamaan sitä
        linjaa , jota Ameriikka ,tai ei kaikki haluaisi. Minä kannatan Huumosta (tai
        mikä se oli ) mutta sielläkään ei kaikki ole hänen tapaisia

        Oli väärin aloittaa kasvattamaan puuttinismia niin nkuin LV:t käski
        elikkä Lutherin oppi oli jotenkin väärä , ja sinne olisi vain LLL:n oppia
        pitänyt viedä .MITÄ SE MAHTAA OLLA ? KUN LLL:N EI PERUSTANUT
        MITÄÄN OPPIA ,KOSKAAN , HÄN KUOLI LUTHRIN USKOSA EI LLL:N
        USKOSSA JA SITTENKIN HÄN KUOLI USKOSSA JEESUUKSEEN ..

        SEN ON VAHVITANUT LLL:N TYTTÄREN SOFIA NIVA , HÄN ON KIRJOITTANUT mm.JULKAISUKOLELMASSA SIVU 20.


      • viimeisen ajan merkit
        TEU, kirjoitti:

        ""Heil heiluu korvat""

        Annan tukeni sulle . sillä asia on juuri noin ..

        Ja vielä LV:t puhuvat , Taivaan jumalasta meillä ei ole sellaista ..Koska
        Taivaan jumala on steremissien uskonnon ylin jumala , heillä on kuitenkin
        muutampia kymmeniä muitakitkin jumalaia . ettekö huomaa missä mennään

        LV:t saavat mitä haluavat omasta mielestä , meidän poppoo hännystele heit
        koko aika , se on valitettavvaa , EIKÖ KUKAN TEE MITÄÄN KYSYN VAAN
        Eikö ole kumma , mitä rotua on saamelaiset , eikö samaa ..

        Siis kun , steremissit lähti aikanaan Puuttinin maasta tulivat Laatokan luota
        kannaksia pitkin suomeen ,joka ei aivan vielä ollut sen niminen mutta kun
        aikaa on ollut heidät on ajettu kohti lappia , noin 2000 vuoden aikana ja
        ja ketä siellä on nyt Lestaadiuksen jälkeen samanlaisia, joita oli silloin
        kyörätty etelästä =>pohjoiseen VARMASTI KUMMASSAKIN MAASSA

        ETTEKÖ HAVAITSE MITÄ ON TAPAHTUMASSA ..SANON SEN HETI
        HEILLÄ ON MIELESSÄ VÄHENTÄÄ ,SUOMEN KIN KIRSTILLISYYTTÄ
        KOSKA HEILLÄ ON MOPO KARANNUT OMIA EI OLE ENÄÄ 4000 AS
        JOTKA KANNATTAISI KRISTILLISYYTTÄ ..

        MEILLÄ TAITAA JUURI OLLA 14'000 AS JOTKA PITÄÄ KRISTILLISYYTTÄÅ
        KAIKEN ARVOKKAINPANA TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ , VAIKKA TÄMÄ ELÄMÄ EI OLE JUURI MITÄÄN ? MIKÄ ON ETTÄ SAAMME jEESUKSEN USKON JA
        KUTSUN TAIVAAN KOTIIN . , NÄIN MEILLÄ ..

        OLEN ALKANUT PELÄTÄ , ETTÄ LV:EI JOHDA OIKEAAN SITTENKÄÄN .
        MIKSI , SIKSI ETTÄ HEILLÄ ON TULLUT NIIN PALJON IHMIS TYÖTÄ
        LLL:N MUKAAN , JA SUURIN VIKA ON HE ITSE, VALITETTAVASTI..

        NRJA PORSKUTAA HEIDÄN JÄLJISSÄ , AINAKIN OSA ,,SIELLÄKIN
        ON NIITÄ JOTKA ON HUOMANNUT SAMAN KUIN ME ..

        AERIIKASA , ei ole koskaan ollutkaan samaa kirkkoa ,(Rukoushuoneille )
        joita on muistutettu , että entistä enemmän pitää alkaa muistuttamaan sitä
        linjaa , jota Ameriikka ,tai ei kaikki haluaisi. Minä kannatan Huumosta (tai
        mikä se oli ) mutta sielläkään ei kaikki ole hänen tapaisia

        Oli väärin aloittaa kasvattamaan puuttinismia niin nkuin LV:t käski
        elikkä Lutherin oppi oli jotenkin väärä , ja sinne olisi vain LLL:n oppia
        pitänyt viedä .MITÄ SE MAHTAA OLLA ? KUN LLL:N EI PERUSTANUT
        MITÄÄN OPPIA ,KOSKAAN , HÄN KUOLI LUTHRIN USKOSA EI LLL:N
        USKOSSA JA SITTENKIN HÄN KUOLI USKOSSA JEESUUKSEEN ..

        SEN ON VAHVITANUT LLL:N TYTTÄREN SOFIA NIVA , HÄN ON KIRJOITTANUT mm.JULKAISUKOLELMASSA SIVU 20.

        Itse teissänne nousee ne sudet jotka ei laumaa säästä. Tämäkin on tosi on juuri se aika


      • 1+18
        viimeisen ajan merkit kirjoitti:

        Itse teissänne nousee ne sudet jotka ei laumaa säästä. Tämäkin on tosi on juuri se aika

        Ystäväiseni!

        Ketähän mahdat tarkoittaa!

        Olet oikeassa, että yhteisössämme on tehty hajottavaa työtä.

        On alettu puhumaan ikävällä tavalla kansankirkostamme. Siihen kuulumista pidettiin ennen siunauksena. Käytettiin sanontaa, ett meillä on ollut kuninkaat holhoojina ja kuningattaret imettäjinä, kun olemme saaneet valtion ja kansankirkon suojissa ja jopa tiloissa julistaa Jumalan Sanaa.

        Muutos asenteessa on ollut hyvin äkillinen. Perusteiden kertomisessa aloitettiin ehtoolliskaavoista. Sitten keksittiin, että kirkko on alkanut tuoda kastamattomana kuolevan lapsen kohtaa surkealla tavalla esille. Tämähän on valhe. Eihän siinä ole tapahtunut muutosta sataan vuoteen. Sitten siirryttiin naispappeuteen, jne. Kotimaan toimittajalle sanottiin taas aivan eri tavalla: Naispappeus ja kirkon maallistumiskehitys.

        Tällä hetkellä jos kysyy syytä niin saa lisää erilaisia vastauksia. Tässä suhtautumisessa ei ole mitään ryhtiä.

        Tällä tavoin tehdään juuri hajottavaa työtä. Asiat pitäisi perustella Pyhällä Raamatulla


      • suuri ero
        1+18 kirjoitti:

        Ystäväiseni!

        Ketähän mahdat tarkoittaa!

        Olet oikeassa, että yhteisössämme on tehty hajottavaa työtä.

        On alettu puhumaan ikävällä tavalla kansankirkostamme. Siihen kuulumista pidettiin ennen siunauksena. Käytettiin sanontaa, ett meillä on ollut kuninkaat holhoojina ja kuningattaret imettäjinä, kun olemme saaneet valtion ja kansankirkon suojissa ja jopa tiloissa julistaa Jumalan Sanaa.

        Muutos asenteessa on ollut hyvin äkillinen. Perusteiden kertomisessa aloitettiin ehtoolliskaavoista. Sitten keksittiin, että kirkko on alkanut tuoda kastamattomana kuolevan lapsen kohtaa surkealla tavalla esille. Tämähän on valhe. Eihän siinä ole tapahtunut muutosta sataan vuoteen. Sitten siirryttiin naispappeuteen, jne. Kotimaan toimittajalle sanottiin taas aivan eri tavalla: Naispappeus ja kirkon maallistumiskehitys.

        Tällä hetkellä jos kysyy syytä niin saa lisää erilaisia vastauksia. Tässä suhtautumisessa ei ole mitään ryhtiä.

        Tällä tavoin tehdään juuri hajottavaa työtä. Asiat pitäisi perustella Pyhällä Raamatulla

        Vaikka osaisi raamatun ulkoa niin jos se ei aukea sydämen uskolla se ei järjen kautta ole muuta kuin pääkallossa


      • 10+9
        suuri ero kirjoitti:

        Vaikka osaisi raamatun ulkoa niin jos se ei aukea sydämen uskolla se ei järjen kautta ole muuta kuin pääkallossa

        No voe tokkiisa... Sitähän minä juuri odotankin, että päätösten perustana pitäisi olla juuri Pyhän Hengen valkeus. Se puolestaan ei koskaan opeta vastoin kirjoitettua Jumalan sanaa.


        Nyt kun meitä huolettaa, että opetukset ja ratkaisut joistakin asioista ei ole Jumalan Sanan mukaisia, niin sinä käyt meidän henkilöiden kimppuun.

        On synti epäillä jotain, joka on sanottu korkeilla lahjoilla. Vai kuinka?

        Kyllä raamattu kestää kriittisen tarkastelun sitä ei tarvitse pelätä!

        Tietysti on helpompi mollata kysyjä!

        Sama henki, kun paavilla, joka poltti kyselijät roviolla!


      • Jumalassa turva
        suuri ero kirjoitti:

        Vaikka osaisi raamatun ulkoa niin jos se ei aukea sydämen uskolla se ei järjen kautta ole muuta kuin pääkallossa

        Sitähän juuri edellisen kirjoittajan viestissä oli tähdennetty: Pyhällä Raamatulla tulee kaikki perustella. Ja vaikka osaisi sen ulkoa, sen on auettava sydämen uskolla siksi Sanaksi, johon verrataan kaikkea opetusta ja ohjeita. Pyhä Henki ei voi koskaan ilmoittaa kirjoitetun Sanan ohitse tai ristiriidassa sen kassa.

        Pääkallon usko ei todellakaan auta - ei, vaikka osaisi ulkoa Raamatun, Lestadiuksen saarnat ja Lutherin kirjoitukset. Pyhä Henki kirkastaa ensin sen, että Raamatun sanalla vahvistetaan tai kumotaan puhuttu sana, annetut neuvot ja ohjeet. Raamatun Sanan alle tulee meidän kaikkien taivuttaa omat ymmärryksemme. Meidän tulee myös ymmärtää se, että Lutherin opetukset ovat myös meidän hengellisen kotimme opetuksen kivijalka. Emme voi ylentää itseämme Raamatun Sanassa olevan ja oppi-isiemme ymmärrysten yläpuolelle.

        Rukoilikaamme nöyryyttä itsellemme, jotta voisimme seurata Jeesuksen jalanjäljissä, Hänen todistajinaan. Niinkuin meidän vanhempamme ja esivanhempammekin. Emme tarvitse uudistuksia, vanha kelpaa meille. Ja jos sitten luterilaisen kirkon kehityksessä tulisi aika, jolloin kirkko luopuisi Lutherin opista tai heittäisi meidät vanhauskoiset sieltä ulos, meidän pitäisi nähdä, että vanhauskoisilla, Lutherin opetuksiin pitäytyvillä voisi olla yhteinen turvan ja suojan paikka. Emme lähde omiin ajatuksiin , hurmahenkisiin vapaakirkkoihin ja yhdistyksiin, metsätokkiin ja sekasortoon, kirkkoon, seinät ovat niin avarat, ettei Lutherin opilla ole juuri mitään virkaa, vaan yksittäiset opettajat saavat opettaa omien ymmärrystensä mukaisesti.


      • jatkoa edelliseen
        Jumalassa turva kirjoitti:

        Sitähän juuri edellisen kirjoittajan viestissä oli tähdennetty: Pyhällä Raamatulla tulee kaikki perustella. Ja vaikka osaisi sen ulkoa, sen on auettava sydämen uskolla siksi Sanaksi, johon verrataan kaikkea opetusta ja ohjeita. Pyhä Henki ei voi koskaan ilmoittaa kirjoitetun Sanan ohitse tai ristiriidassa sen kassa.

        Pääkallon usko ei todellakaan auta - ei, vaikka osaisi ulkoa Raamatun, Lestadiuksen saarnat ja Lutherin kirjoitukset. Pyhä Henki kirkastaa ensin sen, että Raamatun sanalla vahvistetaan tai kumotaan puhuttu sana, annetut neuvot ja ohjeet. Raamatun Sanan alle tulee meidän kaikkien taivuttaa omat ymmärryksemme. Meidän tulee myös ymmärtää se, että Lutherin opetukset ovat myös meidän hengellisen kotimme opetuksen kivijalka. Emme voi ylentää itseämme Raamatun Sanassa olevan ja oppi-isiemme ymmärrysten yläpuolelle.

        Rukoilikaamme nöyryyttä itsellemme, jotta voisimme seurata Jeesuksen jalanjäljissä, Hänen todistajinaan. Niinkuin meidän vanhempamme ja esivanhempammekin. Emme tarvitse uudistuksia, vanha kelpaa meille. Ja jos sitten luterilaisen kirkon kehityksessä tulisi aika, jolloin kirkko luopuisi Lutherin opista tai heittäisi meidät vanhauskoiset sieltä ulos, meidän pitäisi nähdä, että vanhauskoisilla, Lutherin opetuksiin pitäytyvillä voisi olla yhteinen turvan ja suojan paikka. Emme lähde omiin ajatuksiin , hurmahenkisiin vapaakirkkoihin ja yhdistyksiin, metsätokkiin ja sekasortoon, kirkkoon, seinät ovat niin avarat, ettei Lutherin opilla ole juuri mitään virkaa, vaan yksittäiset opettajat saavat opettaa omien ymmärrystensä mukaisesti.

        Siis emme lähde hurmahenkiseen vapaakirkkoon, jossa seinät ovat niin avarat, että Lutherin opilla ei ole juuri mitään virkaan, vaan yksittäiset opettajat saavat opettaa omien ymmärrystensä mukaisesti


      • riv här!!
        jatkoa edelliseen kirjoitti:

        Siis emme lähde hurmahenkiseen vapaakirkkoon, jossa seinät ovat niin avarat, että Lutherin opilla ei ole juuri mitään virkaan, vaan yksittäiset opettajat saavat opettaa omien ymmärrystensä mukaisesti

        Stop tykkänään isäin säännöille ja ihmiskäskyille ja syntiluetteloille ja raamattu tilalle. Pyhä Henki ei koskaan opeta vastoin kirjoitettua sanaa.
        Stop vainmepelastumme-opille, joka kuultaa läpi saarnoissa. Jotkut saarnaajat toki sanovat suoraan ettei muualla ole elävää uskoa kuin meillä.

        Pyhää Henkeä ei ihminen voi komentaa ja sulkea omaan liikkeeseen.

        Esles seurakunta ei ole se johon uskomme on kiinnittynyt, vaan Jeesus Kristus, Häntä tahdomme seurata.

        Saarnoissa kehoitetaan: "seuratkaa tätä kallista kristillisyyttä niin pelastutte" Vihollinen muuttaa sanaa vain hiukan kerrallaan ja saa eksymään valvomattomat.

        Herätkää valvomaan ja tutkikaa onko Herranne Jeesus vai wanhimmat!
        Onko uskonne kohde rakenteissa, elli tämän maailman asioissa vai uskotteko näkymättömiin?
        Onko uskonne riippumassa itsessänne ja kilvoittelussanne, katumuksessa, esikuvassa ja ihmisten todistelussa, joka ei näe parhaalla tahdollaankaan sydämeenne?

        Jumala kaikkivaltias sen sijaan kyllä näkee kaiken, salaisetkin teot, mielen, asenteen ja ajatuksetkin


      • Tiesitkö tämän
        riv här!! kirjoitti:

        Stop tykkänään isäin säännöille ja ihmiskäskyille ja syntiluetteloille ja raamattu tilalle. Pyhä Henki ei koskaan opeta vastoin kirjoitettua sanaa.
        Stop vainmepelastumme-opille, joka kuultaa läpi saarnoissa. Jotkut saarnaajat toki sanovat suoraan ettei muualla ole elävää uskoa kuin meillä.

        Pyhää Henkeä ei ihminen voi komentaa ja sulkea omaan liikkeeseen.

        Esles seurakunta ei ole se johon uskomme on kiinnittynyt, vaan Jeesus Kristus, Häntä tahdomme seurata.

        Saarnoissa kehoitetaan: "seuratkaa tätä kallista kristillisyyttä niin pelastutte" Vihollinen muuttaa sanaa vain hiukan kerrallaan ja saa eksymään valvomattomat.

        Herätkää valvomaan ja tutkikaa onko Herranne Jeesus vai wanhimmat!
        Onko uskonne kohde rakenteissa, elli tämän maailman asioissa vai uskotteko näkymättömiin?
        Onko uskonne riippumassa itsessänne ja kilvoittelussanne, katumuksessa, esikuvassa ja ihmisten todistelussa, joka ei näe parhaalla tahdollaankaan sydämeenne?

        Jumala kaikkivaltias sen sijaan kyllä näkee kaiken, salaisetkin teot, mielen, asenteen ja ajatuksetkin

        Tämä ei ole pakkolaitos


      • älä mene orjaksi
        Tiesitkö tämän kirjoitti:

        Tämä ei ole pakkolaitos

        Eipä niin. Ja uudistusmieliset, joille ei kelpaa lutterin oppi ja usko, joka jo vanhemmillamme oli, miettikää tarkkaan ! Mitä ajattelisivat edesmenneet vanhat tästä uudistusinnosta? Mitä ajattelisivat siitä, että uskotaan, että Pyhä Henki ilmoittaa tänä päivänä ohi sen, mitä Raamatussa on kirjoitettu?

        Pysähtykää menossanne. Pakkolaitos ei Jumalan seurakunta ole - sinne ei päästä noudattamalla neuvoja, ainoastaan ahtaasta portista, uskomalla. Ja sinne eivät mahdu ihmisopit ja luottamukset ihmisiin.

        Tämä elävä kristillisyys ei ole pakkolaitos - siksi haluammekin pysyä erossa kaikesta sellaisesta, joka meitä vetäisi orjuuden ikeeseen, pois Jumalanlapsen vapaudesta.


      • sääli,
        älä mene orjaksi kirjoitti:

        Eipä niin. Ja uudistusmieliset, joille ei kelpaa lutterin oppi ja usko, joka jo vanhemmillamme oli, miettikää tarkkaan ! Mitä ajattelisivat edesmenneet vanhat tästä uudistusinnosta? Mitä ajattelisivat siitä, että uskotaan, että Pyhä Henki ilmoittaa tänä päivänä ohi sen, mitä Raamatussa on kirjoitettu?

        Pysähtykää menossanne. Pakkolaitos ei Jumalan seurakunta ole - sinne ei päästä noudattamalla neuvoja, ainoastaan ahtaasta portista, uskomalla. Ja sinne eivät mahdu ihmisopit ja luottamukset ihmisiin.

        Tämä elävä kristillisyys ei ole pakkolaitos - siksi haluammekin pysyä erossa kaikesta sellaisesta, joka meitä vetäisi orjuuden ikeeseen, pois Jumalanlapsen vapaudesta.

        Kristillisyyden neuvojen mukaan
        meinaatko tosiaan että irjan ja karin puheet ovat oikein
        niin he itse itsensä erottavat kun kristillisyyden oppi ei kelpaa


      • 18+19
        sääli, kirjoitti:

        Kristillisyyden neuvojen mukaan
        meinaatko tosiaan että irjan ja karin puheet ovat oikein
        niin he itse itsensä erottavat kun kristillisyyden oppi ei kelpaa

        Hei! Etkö huomaa, että olemme esikoislestadiolaisia ja istumme sunnuntaikokouksissa siellä keskipenkissä. Emme me ole eroamassa esikoislestadiolaisuudesta.

        Kuten sanottu, ei kristillisyys tule vääräksi sillä, että jotkut sen huomattavista johtajista lankeavat. Esikoisuus on yksi osa iankaikkista Jeesuksen perustamaa seurakuntaa. Se pysyy maailman loppuun asti, vaikka kolmasosa taivaan tähdistä putoaisikin taivaalta. Niinhän on ennustettukin.

        Toki olemme rukoilemassa niin Lapin vanhempien kuin lähetysmiesten ja paikallissaarnaajienkin puolesta.

        Huolestuneina olemme panneet merkille, että on esiintynyt houkutusta ottaa sielunvihollisen työkaluja, kuten lakipykäliä ja maailman oppineiden neuvoja avuksi. Myöskään määräys ilmoitustaulujen sensuroinnista ei voi olla Pyhän Hengen vaikuttamaa.

        Välineistöön ei ole niinkään kuulunut Pyhästä Raamatusta esimerkkien hakeminen, rukous ja keskustelu. Ne olisivat propagandaa parempia.


      • riv här
        jatkoa edelliseen kirjoitti:

        Siis emme lähde hurmahenkiseen vapaakirkkoon, jossa seinät ovat niin avarat, että Lutherin opilla ei ole juuri mitään virkaan, vaan yksittäiset opettajat saavat opettaa omien ymmärrystensä mukaisesti

        Stop tykkänään isäin säännöille ja ihmiskäskyille ja syntiluetteloille ja raamattu tilalle. Pyhä Henki ei koskaan opeta vastoin kirjoitettua sanaa.
        Stop vainmepelastumme-opille, joka kuultaa läpi saarnoissa. Jotkut saarnaajat toki sanovat suoraan ettei muualla ole elävää uskoa kuin meillä.

        Pyhää Henkeä ei ihminen voi komentaa ja sulkea omaan liikkeeseen.

        Esles seurakunta ei ole se johon uskomme on kiinnittynyt, vaan Jeesus Kristus, Häntä tahdomme seurata.

        Saarnoissa kehoitetaan: "seuratkaa tätä kallista kristillisyyttä niin pelastutte" Vihollinen muuttaa sanaa vain hiukan kerrallaan ja saa eksymään valvomattomat.

        Herätkää valvomaan ja tutkikaa onko Herranne Jeesus vai wanhimmat!
        Onko uskonne kohde rakenteissa, elli tämän maailman asioissa vai uskotteko näkymättömiin?
        Onko uskonne riippumassa itsessänne ja kilvoittelussanne, katumuksessa, esikuvassa ja ihmisten todistelussa, joka ei näe parhaalla tahdollaankaan sydämeenne?

        Jumala kaikkivaltias sen sijaan kyllä näkee kaiken, salaisetkin teot, mielen, asenteen ja ajatuksetkin.


      • 5+7#
        18+19 kirjoitti:

        Hei! Etkö huomaa, että olemme esikoislestadiolaisia ja istumme sunnuntaikokouksissa siellä keskipenkissä. Emme me ole eroamassa esikoislestadiolaisuudesta.

        Kuten sanottu, ei kristillisyys tule vääräksi sillä, että jotkut sen huomattavista johtajista lankeavat. Esikoisuus on yksi osa iankaikkista Jeesuksen perustamaa seurakuntaa. Se pysyy maailman loppuun asti, vaikka kolmasosa taivaan tähdistä putoaisikin taivaalta. Niinhän on ennustettukin.

        Toki olemme rukoilemassa niin Lapin vanhempien kuin lähetysmiesten ja paikallissaarnaajienkin puolesta.

        Huolestuneina olemme panneet merkille, että on esiintynyt houkutusta ottaa sielunvihollisen työkaluja, kuten lakipykäliä ja maailman oppineiden neuvoja avuksi. Myöskään määräys ilmoitustaulujen sensuroinnista ei voi olla Pyhän Hengen vaikuttamaa.

        Välineistöön ei ole niinkään kuulunut Pyhästä Raamatusta esimerkkien hakeminen, rukous ja keskustelu. Ne olisivat propagandaa parempia.

        18 19 21.11.2014 21:27

        Minäkin olen huolestunut, että on esiintynyt houkutusta ottaa Sakramentit omiin käsiin. Päin vastoin kun sanoit, ensin on näytetty omiin käsiin ottaminen Pyhän Raamatun vastaiseksi. Ei mitään vaikutusta. Papit ja piispat ovat vedonneet perustellusti. Ei mitään vaikutusta. Seurakuntalaiset ovat vedonneet yksin ja yhdessä. Ei mitään vaikutusta.

        Kun veljet näyttävät maallista lakia, jonka rikkomisesta saattaa kastajat ja Ehtoollisen jakajat joutua ihan itse vastaamaan ja saamaan teoistaan tuomion, etsitään kaikki takaovet, joita voisi käyttää ja kun ei löydy, aletaan perumaan puheita. Herää hyvä mies puhumasta palturia itsellesi ja muille, ja ota se Iso kirja välillä luettavaksi.

        Sen avulla pääsee eroon myös kaikista suuruuden ja pyhyyden tuntemuksista.


      • teu,
        Tueun poppo kirjoitti:

        Ja yksi kirkko ja se on ev lut kirkko mistä teu pittää kiinni kynssin hamppain kukka muu ei pääs taivasse ku teun poppo

        """ teun poppoo """

        minä en ole tehnyt tuommoisia , määräyksiä , minun määräys ei ole Jeesuksen määräys , ja Jeesuksen kirkko on meidän seurakunta, . niinhän

        USKO Jeesukseen Kristukseen niin sinä saat taivas kutsun , silläillä
        kun se on annettu meille , Usko Poikaani ,niin saat Taivas polun ..


    • Karhekuja..

      Arvaan että konglaavi on kokoontunut ja savusta päätellen, piipusta tuli höheniä ja ruskeaa pölyä ilmaan.. s merkitsee, että
      on päätetty perustaa LAPIN-ORDOTOKSI-LESTADIUSSAKRAMENTTIKIRKKO.
      LOL-SK. RY
      ;))

      • teulle varmaan sopii

        Lestadius sakramentti kirkko hyvä nimi :)


      • .ePaimen

        piipusta höyheniä ja ruskeaa pölyä...

        kyllä se sitten niin on.

        Vatikaani hoi, ei teidän paavi ole yhtikäs mittään - sehän valitaan sisäpiirin äänestyksellä

        meillä Kiirunan Betlehemissä ei semmosia muodollisuuksia, wanhin kuka wanhin ja sudet ulvokoot ja näädät kiivetköön keloon...


      • Hei, mitä nyt
        .ePaimen kirjoitti:

        piipusta höyheniä ja ruskeaa pölyä...

        kyllä se sitten niin on.

        Vatikaani hoi, ei teidän paavi ole yhtikäs mittään - sehän valitaan sisäpiirin äänestyksellä

        meillä Kiirunan Betlehemissä ei semmosia muodollisuuksia, wanhin kuka wanhin ja sudet ulvokoot ja näädät kiivetköön keloon...

        Epaimen näyttää mallia


      • Vanahin
        .ePaimen kirjoitti:

        piipusta höyheniä ja ruskeaa pölyä...

        kyllä se sitten niin on.

        Vatikaani hoi, ei teidän paavi ole yhtikäs mittään - sehän valitaan sisäpiirin äänestyksellä

        meillä Kiirunan Betlehemissä ei semmosia muodollisuuksia, wanhin kuka wanhin ja sudet ulvokoot ja näädät kiivetköön keloon...

        Joo teu on vanhin jo ainakin ikänsäkin puolesta vähän niinkuin menneentalven pulkanjälki etten paremmin sano


      • nauroin makeasti
        Vanahin kirjoitti:

        Joo teu on vanhin jo ainakin ikänsäkin puolesta vähän niinkuin menneentalven pulkanjälki etten paremmin sano

        Sen kannattaa ottaa jo vanhuus vapaa tästäkin asiasta

        Aika huvittavasti sanottu kiitos piristyksestä tähänkin iltaan


      • teu,

        ""kiarhe kuja##

        Tuo asia ei olekaan aito .Nimittäin vatikaanissa tulee piipusta valkoinen savu
        Kun meidän paavit oppivat sen ,onkin mennyt AIKAA . toiseksi luulen
        että me teemme Lauantaina suuremman ihmeen..

        Tuossa mainittiin LLL:Sakramentti kirkko ry.

        en tiedä , minä karsastan kaikkia jotka seuraa Lestaadiota . menisin
        rajan yli suomeen ja katselisin sieltä sopivia nimiä kuten Raattama ..
        no se ei ole nyt ajankohtainen , mutta trottahan sitä kannattaa alkaa
        hunteeraamaan ..

        Eihän me mitään tikkukaramellimiehiä enää valita . pitäähän MENNÄ
        Etenpäin , ainakin reippain askelin , että mekin saisimme USKOA
        siihen Kristukseen johon Jumala sanoi :uskokaa Poikaani ,MINÄ
        opastan teidät Taivaaseen,,aamen..


      • teu,
        .ePaimen kirjoitti:

        piipusta höyheniä ja ruskeaa pölyä...

        kyllä se sitten niin on.

        Vatikaani hoi, ei teidän paavi ole yhtikäs mittään - sehän valitaan sisäpiirin äänestyksellä

        meillä Kiirunan Betlehemissä ei semmosia muodollisuuksia, wanhin kuka wanhin ja sudet ulvokoot ja näädät kiivetköön keloon...

        VTIKAANISSA on savu valkoista , kun konkklaavi on puhumasa.

        NO EI VATIKAANI OLEKKAAN MITÄÄN KUN AJATELLAAN YLÄTUVAN
        ISÄNNÄN OTTEITA

        Siellä on sisäpiiri , Todella Tolla KIIRUNASSA ON KAIKENLAISIA MUODOLLISUUKSIA ,KUTEN WANHIN,

        No ei siellä ole näätiä ainoa joka on se on AHMA niin Näätäeläimiin sekin kuuluu
        JA voi helposti tappaa yössä 12-15 POROA. Vaikkei jaksa kovin monen poron
        verta juoda , mutta homma on siita niin kivaa , että sen tähden jatkaa ..


      • Ehtoollinen

        Ehtoollinen eri kirkkokunnissa

        Evankelis-luterilainen oppi ehtoollisesta[muokkaa
        Luterilainen teologia ei juuri muodosta tulkintoja Jeesuksen sanoista "tämä on minun ruumiini" ja "tämä on minun vereni" (Matt. 26:26). Luterilainen kirkko ei kuitenkaan opeta katolisen kirkon tavoin leivän ja viinin muuttuvan ehtoollisessa oman olemuksellisen luontonsa puolesta Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (transsubstantiaatio). Leipä säilyy leipänä ja viini viininä, mutta niiden mukana ja ohella ehtoollisen nauttija saa todella Kristuksen ruumiin ja veren. Toisin kuin monissa muissa protestanttisissa suuntauksissa, luterilaisen teologian mukaan leipä ja viini eivät symboloi Kristuksen ruumista ja verta eivätkä muutu niiksi vaan yksinkertaisesti ovat ne. Toisin sanoen Kristus on läsnä leivässä ja viinissä (reaalipreesens-oppi). Paavali kirjoittaa: "Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?"[3] Luterilaiset katsovat, että Paavalin kuvaama osallisuus Kristuksesta on samaa kuin osallisuus syntien anteeksiantamuksesta. Niinpä he hakevat ehtoolliselta syntien anteeksiantamusta uskon vahvistukseksi. Luterilaisten mukaan leivässä ja viinissä itsessään ei ole mitään maagista voimaa, vaan niihin liittyy vaikuttava Jumalan sana.

        Kirkkoisä Augustinuksen sanat kuvaavat luterilaista sakramenttioppia: "Sakramentti syntyy, kun Jumalan sana liittyy aineeseen." Tällä tavalla määriteltynä Raamatusta löytyy monia sakramentteja, esimerkiksi vaskikäärme[4] oli väliaikainen sellainen, ja Jordan-joen vesi toimi henkilökohtaisena sakramenttina sotapäällikkö Naemanille[5]. Sekä vaskikäärmeeseen että Jordanin veteen liittyi Jumalan sana, joka lupasi israelilaisille parantumisen käärmeen puremasta Siinailla ja Naemanille parantumisen pitalista. Vaskikäärmeessä ja Jordanin vedessä itsessään ei ollut maagista voimaa, vaan niihin liittyi Jumalan sana. Samalla tavalla ehtoollisen leipään ja viiniin liittyy Jumalan sana, joka vaikuttaa sen, mitä se sanoo.

        Luterilaiset eivät opeta, että Kristus uhrataan uudestaan joka ehtoollisella syntien anteeksiantamiseksi, kuten katolinen kirkko opettaa puhuen messu-uhrista. Luterilainen osallisuus syntien anteeksiantamuksesta eli Kristuksesta ehtoollisella on osallisuutta Kristuksen Golgatalla suorittamasta sovituksesta. Muita uhreja ei tarvita kuin ainoastaan tämä historiassa kerran tapahtunut Jeesuksen uhraaminen Golgatalla.

        Luterilaisessa kirkossa ollaan erimielisiä siitä, säilyykö ehtoollisen konsekraatio myös messun jälkeen, vai ovatko ehtoollisaineet messun jälkeen jälleen vain tavallista leipää ja viiniä. Luterilaisessa in usu -opissa on tähdennetty, että ehtoollinen on ehtoollinen vain käytössään. Se on siis tarkoitettu syötäväksi ja juotavaksi, ei esimerkiksi palvottavaksi messun ulkopuolella.

        Suomen ev.-lut. kirkon ehtoolliskäytäntö[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ehtoollinen toimitetaan pääjumalanpalveluksessa tai erillisessä ehtoollisjumalanpalveluksessa. Sairaalle ehtoollinen voidaan jakaa kotona tai sairaalassa. Luterilainen kirkko ei muutoin hyväksy yksityisehtoollista. Ehtoollisen sisältävän jumalanpalveluksen nimitys on tavallisesti messu.

        Ehtoollisen toimittaa periaatteessa aina pappi. Ehtoollisella voi avustaa kirkkoherran kutsuma maallikko, joka tavallisesti jakaa viinin. Sairaanehtoollisen voi toimittaa myös lehtori. Jos joku on kuoleman vaarassa tai muuten erityisessä hätätilassa, saa jokainen kristitty antaa hänelle ehtoollisen, jos pappia ei ole saatavissa. Ehtoollisella voi käydä jokainen rippikoulun käynyt ja konfirmoitu kirkon jäsen. Kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan konfirmoidun kirkon jäsenen kanssa.

        Ehtoolliselle osallistumisen oikeudesta säädetään kirkkojärjestyksessä (KJ 2: 11). Itsenäisesti ehtoolliselle voi osallistua konfirmoitu luterilaisen kirkon jäsen. Lasten ehtoollinen tuli Suomen luterilaisessa kirkossa mahdolliseksi vuonna 1979. Nykyään ehtoolliselle voi osallistua myös rippikoulun aikana opettajan johdolla. Ehtoollisesta vastaavan tehtävänä ei kuitenkaan ole tarkistaa, onko ehtoolliselle halukas myös oikeutettu sille. Ehtoollispöydän avoimuus merkitsee sitä, että ehtoollisvieras itse päättää osallistumisestaan. Ehtoollinen voidaan antaa myös henkilölle, joka ei ole siihen muutoin oikeutettu, jos hän on sairaana tai hätätilassa ja käsittää ehtoollisen merkityksen. Sen arvioiminen, miten hyvin ehtoollisen pyytäjä ymmärtää ehtoollisen merkityksen, on vaikea tehtävä. Voidaan kuitenkin ajatella, että jo pyyntö saada sakramentti kertoo ehtoollisen merkityksen tajuamisesta. Kyse on erityistilanteesta.[


      • Ehtoollinen
        Ehtoollinen kirjoitti:

        Ehtoollinen eri kirkkokunnissa

        Evankelis-luterilainen oppi ehtoollisesta[muokkaa
        Luterilainen teologia ei juuri muodosta tulkintoja Jeesuksen sanoista "tämä on minun ruumiini" ja "tämä on minun vereni" (Matt. 26:26). Luterilainen kirkko ei kuitenkaan opeta katolisen kirkon tavoin leivän ja viinin muuttuvan ehtoollisessa oman olemuksellisen luontonsa puolesta Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (transsubstantiaatio). Leipä säilyy leipänä ja viini viininä, mutta niiden mukana ja ohella ehtoollisen nauttija saa todella Kristuksen ruumiin ja veren. Toisin kuin monissa muissa protestanttisissa suuntauksissa, luterilaisen teologian mukaan leipä ja viini eivät symboloi Kristuksen ruumista ja verta eivätkä muutu niiksi vaan yksinkertaisesti ovat ne. Toisin sanoen Kristus on läsnä leivässä ja viinissä (reaalipreesens-oppi). Paavali kirjoittaa: "Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?"[3] Luterilaiset katsovat, että Paavalin kuvaama osallisuus Kristuksesta on samaa kuin osallisuus syntien anteeksiantamuksesta. Niinpä he hakevat ehtoolliselta syntien anteeksiantamusta uskon vahvistukseksi. Luterilaisten mukaan leivässä ja viinissä itsessään ei ole mitään maagista voimaa, vaan niihin liittyy vaikuttava Jumalan sana.

        Kirkkoisä Augustinuksen sanat kuvaavat luterilaista sakramenttioppia: "Sakramentti syntyy, kun Jumalan sana liittyy aineeseen." Tällä tavalla määriteltynä Raamatusta löytyy monia sakramentteja, esimerkiksi vaskikäärme[4] oli väliaikainen sellainen, ja Jordan-joen vesi toimi henkilökohtaisena sakramenttina sotapäällikkö Naemanille[5]. Sekä vaskikäärmeeseen että Jordanin veteen liittyi Jumalan sana, joka lupasi israelilaisille parantumisen käärmeen puremasta Siinailla ja Naemanille parantumisen pitalista. Vaskikäärmeessä ja Jordanin vedessä itsessään ei ollut maagista voimaa, vaan niihin liittyi Jumalan sana. Samalla tavalla ehtoollisen leipään ja viiniin liittyy Jumalan sana, joka vaikuttaa sen, mitä se sanoo.

        Luterilaiset eivät opeta, että Kristus uhrataan uudestaan joka ehtoollisella syntien anteeksiantamiseksi, kuten katolinen kirkko opettaa puhuen messu-uhrista. Luterilainen osallisuus syntien anteeksiantamuksesta eli Kristuksesta ehtoollisella on osallisuutta Kristuksen Golgatalla suorittamasta sovituksesta. Muita uhreja ei tarvita kuin ainoastaan tämä historiassa kerran tapahtunut Jeesuksen uhraaminen Golgatalla.

        Luterilaisessa kirkossa ollaan erimielisiä siitä, säilyykö ehtoollisen konsekraatio myös messun jälkeen, vai ovatko ehtoollisaineet messun jälkeen jälleen vain tavallista leipää ja viiniä. Luterilaisessa in usu -opissa on tähdennetty, että ehtoollinen on ehtoollinen vain käytössään. Se on siis tarkoitettu syötäväksi ja juotavaksi, ei esimerkiksi palvottavaksi messun ulkopuolella.

        Suomen ev.-lut. kirkon ehtoolliskäytäntö[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ehtoollinen toimitetaan pääjumalanpalveluksessa tai erillisessä ehtoollisjumalanpalveluksessa. Sairaalle ehtoollinen voidaan jakaa kotona tai sairaalassa. Luterilainen kirkko ei muutoin hyväksy yksityisehtoollista. Ehtoollisen sisältävän jumalanpalveluksen nimitys on tavallisesti messu.

        Ehtoollisen toimittaa periaatteessa aina pappi. Ehtoollisella voi avustaa kirkkoherran kutsuma maallikko, joka tavallisesti jakaa viinin. Sairaanehtoollisen voi toimittaa myös lehtori. Jos joku on kuoleman vaarassa tai muuten erityisessä hätätilassa, saa jokainen kristitty antaa hänelle ehtoollisen, jos pappia ei ole saatavissa. Ehtoollisella voi käydä jokainen rippikoulun käynyt ja konfirmoitu kirkon jäsen. Kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan konfirmoidun kirkon jäsenen kanssa.

        Ehtoolliselle osallistumisen oikeudesta säädetään kirkkojärjestyksessä (KJ 2: 11). Itsenäisesti ehtoolliselle voi osallistua konfirmoitu luterilaisen kirkon jäsen. Lasten ehtoollinen tuli Suomen luterilaisessa kirkossa mahdolliseksi vuonna 1979. Nykyään ehtoolliselle voi osallistua myös rippikoulun aikana opettajan johdolla. Ehtoollisesta vastaavan tehtävänä ei kuitenkaan ole tarkistaa, onko ehtoolliselle halukas myös oikeutettu sille. Ehtoollispöydän avoimuus merkitsee sitä, että ehtoollisvieras itse päättää osallistumisestaan. Ehtoollinen voidaan antaa myös henkilölle, joka ei ole siihen muutoin oikeutettu, jos hän on sairaana tai hätätilassa ja käsittää ehtoollisen merkityksen. Sen arvioiminen, miten hyvin ehtoollisen pyytäjä ymmärtää ehtoollisen merkityksen, on vaikea tehtävä. Voidaan kuitenkin ajatella, että jo pyyntö saada sakramentti kertoo ehtoollisen merkityksen tajuamisesta. Kyse on erityistilanteesta.[

        Ortodoksinen kirkko[muokkaa
        Ortodoksisessa kirkossa eukaristiaa kutsuttiin alkuaan leivän murtamiseksi tai Herran ateriaksi. Se on Kristuksen Ruumiin ja Veren mysteerio, johon ortodoksisen kirkon jäsenillä on mahdollisuus osallistua liturgiassa.

        Ennen ehtoollista edellytetään paastoamista, mikäli henkilön terveys sen sallii. On myös hyvä lukea ennen liturgiaa ehtoolliseen valmistavat rukoukset. Näitten keskeisin tarkoitus on auttaa ehtoolliselle tulijaa pääsemään nöyrään mielentilaan ja ymmärtämään ehtoollinen Jumalan lahjaksi. Nämä teot eivät kuitenkaan tee ihmistä otollisemmaksi ehtoolliseen.

        Liturgian keskeisessä osassa ehtoollislahjoina esiin kannetut leipä ja viini muuttuvat Pyhän Hengen vaikutuksesta Kristuksen Ruumiiksi ja Vereksi, jotka jaetaan Ehtoollisen sakramenttiin valmistautuneille ortodoksisille uskovaisille. Pyhitetyt lahjat nautitaan ortodoksisessa kirkossa Kristuksen kuoleman ja ylösnousemisen osallisuudeksi, syntien anteeksi antamiseksi ja iankaikkiseksi elämäksi.[9]

        Katolinen kirkko[muokkaa |]
        Katoliselle kirkolle eukaristia on hyvin keskeinen uskonkappale ja kirkon elämän lähde. Katolisella on velvollisuus osallistua eukaristian viettoon sunnuntaisin sekä tiettyinä ns. velvoittavina juhlapyhinä.

        Katolinen kirkko juhlii ehtoollisen asettamista Pyhän ruumiin juhlapäivänä (Corpus Christi), joka sijoittuu Pyhän Kolminaisuuden päivän jälkeiseksi torstaiksi, 60 päivää pääsiäisen jälkeen.

        Katolinen kirkko erottaa toisistaan eukaristian eli ehtoollisseremonian, jossa leivästä ja viinistä tulee pappien välityksellä todellisesti Kristuksen ruumis ja veri, ja näin Kristuksen ruumiiksi ja vereksi muuttuneen pyhän kommuunion. Tämä oppi hyväksyttiin vuoden 1215 IV:ssä lateraani­kokouksessa. Siihen asti oli ollut voimassa Augustinuksen opetuksiin perustuva käsitys ehtoollisen luonteesta. Kirkon ohjeiden mukaan katolisen tulisi nauttia pyhä kommuunio ainakin kerran vuodessa, pääsiäisenä. Tätä ennen tulee ripittäytyä ollakseen armon tilassa ja pidättäytyä ruoasta ja muista juomista kuin vedestä vähintään tunnin ajan.

        Eukaristian todellisen luonteen vuoksi ehtoollisleipää ja viiniä kunnioitetaan ja palvotaan myös itse eukaristian ulkopuolella. Erikoistapauksissa pyhä kommuunio voidaan saada myös eukaristian vieton ulkopuolella.

        Reformoitu ehtoolliskäsitys[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        Uskonpuhdistuksen luterilaisuudesta poikkeava, ns. reformoitu ehtoolliskäsitys ei hyväksy käsitystä, että ehtoollisessa Kristuksen ruumis ja veri, tai Jumala muutoinkaan, olisi jollakin erityisellä tavalla läsnä. Reformoidun käsityksen taustalla on Ulrich Zwinglin ja Jean Calvinin opetus.

        Reformoidun käsityksen taustalla on Jumalan olemusta koskeva prinsiippi, että äärellinen ei voi sisältää itseensä ääretöntä (finitum non capax infinitum). Käsityksen mukaan ääretön Jumala ei voi sitoutua äärelliseen elementtiin, esimerkiksi leipään tai viiniin. Jumala tosin ylläpitää koko luotua todellisuutta ja on Pyhän Henkensä välityksellä läsnä kaikkialla maailmassa.

        Reformoidussa ehtoolliskäsityksessä ehtoollista voidaan kutsua sakramentiksi, mutta se ei sisällä käsitystä Kristuksen reaalipreesensistä eli erityisestä läsnäolosta ehtoollisaineissa. Tämän vuoksi ehtoollinen ymmärretään Kristuksen käskyn kuuliaisena toteuttamisena sekä muistoateriana. Tätä käsitystä kutsutaan usein myös symboliseksi eli vertauskuvalliseksi ehtoolliskäsitykseksi. Martti Luther huomautti reformoidusta ehtoollisopista, että reformoidut voisivat leivän ja viinin syömisen sijasta kajauttaa laulun Kristuksen taivaaseen astumisesta. Hän ei suostunut yhteistyöhön reformoitujen kanssa, jotka olivat hänen mielestään sakramentin vihollisia.

        Reformoitua ehtoolliskäsitystä edustavat Suomessa yleensä ns. vapaiden suuntien seurakunnat, kuten Vapaakirkko ja Helluntaiherätys.


      • 1+14

        "Myöhempien Aikojen Pyhien Sakramenttikirkko"

        Se olisi myös hyvä. Siis MAPS. Se leimaisi kaikki entiset sopivasti.


      • TEU,
        Ehtoollinen kirjoitti:

        Ortodoksinen kirkko[muokkaa
        Ortodoksisessa kirkossa eukaristiaa kutsuttiin alkuaan leivän murtamiseksi tai Herran ateriaksi. Se on Kristuksen Ruumiin ja Veren mysteerio, johon ortodoksisen kirkon jäsenillä on mahdollisuus osallistua liturgiassa.

        Ennen ehtoollista edellytetään paastoamista, mikäli henkilön terveys sen sallii. On myös hyvä lukea ennen liturgiaa ehtoolliseen valmistavat rukoukset. Näitten keskeisin tarkoitus on auttaa ehtoolliselle tulijaa pääsemään nöyrään mielentilaan ja ymmärtämään ehtoollinen Jumalan lahjaksi. Nämä teot eivät kuitenkaan tee ihmistä otollisemmaksi ehtoolliseen.

        Liturgian keskeisessä osassa ehtoollislahjoina esiin kannetut leipä ja viini muuttuvat Pyhän Hengen vaikutuksesta Kristuksen Ruumiiksi ja Vereksi, jotka jaetaan Ehtoollisen sakramenttiin valmistautuneille ortodoksisille uskovaisille. Pyhitetyt lahjat nautitaan ortodoksisessa kirkossa Kristuksen kuoleman ja ylösnousemisen osallisuudeksi, syntien anteeksi antamiseksi ja iankaikkiseksi elämäksi.[9]

        Katolinen kirkko[muokkaa |]
        Katoliselle kirkolle eukaristia on hyvin keskeinen uskonkappale ja kirkon elämän lähde. Katolisella on velvollisuus osallistua eukaristian viettoon sunnuntaisin sekä tiettyinä ns. velvoittavina juhlapyhinä.

        Katolinen kirkko juhlii ehtoollisen asettamista Pyhän ruumiin juhlapäivänä (Corpus Christi), joka sijoittuu Pyhän Kolminaisuuden päivän jälkeiseksi torstaiksi, 60 päivää pääsiäisen jälkeen.

        Katolinen kirkko erottaa toisistaan eukaristian eli ehtoollisseremonian, jossa leivästä ja viinistä tulee pappien välityksellä todellisesti Kristuksen ruumis ja veri, ja näin Kristuksen ruumiiksi ja vereksi muuttuneen pyhän kommuunion. Tämä oppi hyväksyttiin vuoden 1215 IV:ssä lateraani­kokouksessa. Siihen asti oli ollut voimassa Augustinuksen opetuksiin perustuva käsitys ehtoollisen luonteesta. Kirkon ohjeiden mukaan katolisen tulisi nauttia pyhä kommuunio ainakin kerran vuodessa, pääsiäisenä. Tätä ennen tulee ripittäytyä ollakseen armon tilassa ja pidättäytyä ruoasta ja muista juomista kuin vedestä vähintään tunnin ajan.

        Eukaristian todellisen luonteen vuoksi ehtoollisleipää ja viiniä kunnioitetaan ja palvotaan myös itse eukaristian ulkopuolella. Erikoistapauksissa pyhä kommuunio voidaan saada myös eukaristian vieton ulkopuolella.

        Reformoitu ehtoolliskäsitys[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        Uskonpuhdistuksen luterilaisuudesta poikkeava, ns. reformoitu ehtoolliskäsitys ei hyväksy käsitystä, että ehtoollisessa Kristuksen ruumis ja veri, tai Jumala muutoinkaan, olisi jollakin erityisellä tavalla läsnä. Reformoidun käsityksen taustalla on Ulrich Zwinglin ja Jean Calvinin opetus.

        Reformoidun käsityksen taustalla on Jumalan olemusta koskeva prinsiippi, että äärellinen ei voi sisältää itseensä ääretöntä (finitum non capax infinitum). Käsityksen mukaan ääretön Jumala ei voi sitoutua äärelliseen elementtiin, esimerkiksi leipään tai viiniin. Jumala tosin ylläpitää koko luotua todellisuutta ja on Pyhän Henkensä välityksellä läsnä kaikkialla maailmassa.

        Reformoidussa ehtoolliskäsityksessä ehtoollista voidaan kutsua sakramentiksi, mutta se ei sisällä käsitystä Kristuksen reaalipreesensistä eli erityisestä läsnäolosta ehtoollisaineissa. Tämän vuoksi ehtoollinen ymmärretään Kristuksen käskyn kuuliaisena toteuttamisena sekä muistoateriana. Tätä käsitystä kutsutaan usein myös symboliseksi eli vertauskuvalliseksi ehtoolliskäsitykseksi. Martti Luther huomautti reformoidusta ehtoollisopista, että reformoidut voisivat leivän ja viinin syömisen sijasta kajauttaa laulun Kristuksen taivaaseen astumisesta. Hän ei suostunut yhteistyöhön reformoitujen kanssa, jotka olivat hänen mielestään sakramentin vihollisia.

        Reformoitua ehtoolliskäsitystä edustavat Suomessa yleensä ns. vapaiden suuntien seurakunnat, kuten Vapaakirkko ja Helluntaiherätys.

        ""EHTOOLLINEN ""

        JOSPA ,KATSOISIT KETJUSTA KASTE.! SIELLÄ ALOITIN JOORI
        ALTTARIN SAKRAMENTIN ASIOIDEN KÄSITTELYN KASTEEN JÄLKEEN.
        SIELLÄ ON MELKEIN LOPUSSA NOIN 33/34. KOHDASSA. ole hyvä,


    • 6+14

      Niin tai "Wanha Apostolis-Luterilainen Kirkko" eli WALK.

      Oisko upee? Olis jotain samaakin näis sitte.

    • hööpö

      Sitten kun lestadiolaisryhmät eroavat evlut-kirkosta, he todennäköisesti jatkavat aluksi ainakin jonkin aikaa yhdistyspohjalla, mutta perustanevat jossakin vaiheessa oman kirkon:

      Esikoisten oma kirkko: Vanha apostolisluterilainen kirkko (VALK) (valehtelijoiden kirkko)

      Vanhoillislestadiolaisten oma kirkko: Lestadiolais-luterilainen kirkko (LLK)

      Rauhansanalaisten ja uusheränneiden yhteinen oma kirkko: Apostolisluterilainen kirkko (ALK) (alko)

      Leeviläisten oma kirkko: Leeviläis-luterilainen kirkko (LLK)

      Sillanpääläisten oma kirkko: Ensimmäinen apostolis-luterilainen kirkko (EALK)

      • oisko hyvä.

        Tteekk
        Teun
        Tunnelmallinen
        Eksyneiden
        Esikoisten
        KIRKKO
        KUNTA


      • TEU,,
        oisko hyvä. kirjoitti:

        Tteekk
        Teun
        Tunnelmallinen
        Eksyneiden
        Esikoisten
        KIRKKO
        KUNTA

        "OISKO HYVÄ "

        ei ole , eikä siinä info palaverissä mitään kirkkoa valita
        meillä on ev,lut. kirkko joka kestää 10-15 vuotta ainakin
        sitten on muita luterilaisia . Inhfon lisäksi sielläon seminaaria
        mistään nkirkon valinnasta en ole kuullut ...YMMÄRRÄTTEKÖ ?


      • Teu fani
        TEU,, kirjoitti:

        "OISKO HYVÄ "

        ei ole , eikä siinä info palaverissä mitään kirkkoa valita
        meillä on ev,lut. kirkko joka kestää 10-15 vuotta ainakin
        sitten on muita luterilaisia . Inhfon lisäksi sielläon seminaaria
        mistään nkirkon valinnasta en ole kuullut ...YMMÄRRÄTTEKÖ ?

        Pidä pintasi, Teu, oikeassa olet. Kateudesta tietomäärääsi ihmiset yrittävät lannistaa.


    • VapausKristuksessa

      >>>>>>>>>>>Eli veromme maksamme valtiolle ja kymmenykset seurakuntaan on se sitten futter säätiö tahi vapaaseurakunta

      • 3+18

        Psst! Uuden liiton ajalla on aivan toinen systeemi:

        "Jos sinulla on kaksi ihokasta ja lähimmäisesi tarvitsee, niin anna se toinen hänelle."

        Kymmenys ei siis riitä.


      • teu,
        3+18 kirjoitti:

        Psst! Uuden liiton ajalla on aivan toinen systeemi:

        "Jos sinulla on kaksi ihokasta ja lähimmäisesi tarvitsee, niin anna se toinen hänelle."

        Kymmenys ei siis riitä.

        Olet aika huno laskemaan otetaan nyt pikkupakkainen , ristitty joka saa n1700e
        kuussa , 10 nys siitä on 170 e,,se on vanhassa rahassa n,1000mk milloin
        olet kuullut noin kaallista ihokkaasta .

        kommunistella oli isku lause , siihen aikaan jos jollakin on 2 ihokasta , me otamme
        häneltä sen toisen , ja annamme kenelle me tashdomme ..

        Siksi kommunismi venäjällä kuoli ,,totta on että kiina menestyy en teidä syytä .


      • teu,
        3+18 kirjoitti:

        Psst! Uuden liiton ajalla on aivan toinen systeemi:

        "Jos sinulla on kaksi ihokasta ja lähimmäisesi tarvitsee, niin anna se toinen hänelle."

        Kymmenys ei siis riitä.

        ""3 18""

        en eilen heti hiffannut ajatustasi .Mutta ajatus sinullä o/li ihan fiksu .
        ko/ska se to/inen iho/kas meni RAKKAUDEN piikkiin .

        j5a siksi se kymmenys ei riittänyt , am. so/ry ,. no/in vain ..


      • Kinkku uunissa
        teu, kirjoitti:

        Olet aika huno laskemaan otetaan nyt pikkupakkainen , ristitty joka saa n1700e
        kuussa , 10 nys siitä on 170 e,,se on vanhassa rahassa n,1000mk milloin
        olet kuullut noin kaallista ihokkaasta .

        kommunistella oli isku lause , siihen aikaan jos jollakin on 2 ihokasta , me otamme
        häneltä sen toisen , ja annamme kenelle me tashdomme ..

        Siksi kommunismi venäjällä kuoli ,,totta on että kiina menestyy en teidä syytä .

        Kiina menestyy siksi, että se on maailmAn tehdas ja miljardi halpaa muurahaista

        Potkut saarnaajille!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe