Lisäsuoritus viidennen vuoden jälkeen.

VelanVeli

Terve.
10 vuoden velkajärjestelyohjelmaa tässä kahlataan läpi ja vielä ollaan hengissä. Ohjelma alkoi 2011 ja lisäsuoritukseni olen maksanut joka vuosi oma-aloitteisesti. Erään suusta kuulin tälläisen:
" kun velkajärjestelyn lisäsuorituksia on maksanut viisi (5) vuotta, niin sen jälkeen maksettavat lisäsuoritukset lyhentävät jäljellä olevaa saatavan osuutta"?

Pitääkö tuo paikkansa?, siinä tapauksessahan voin jälleen alkaa tekemään reissuhommia ja ylitöitä (2016), joista olen kohteliaasti luistanut ja ottanut kaikki ylityöt vapaana. Saisin nopeammin maksettua tämän "loppu"ohjelman.

Asiallisia vastauksia kiitos!

10

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bankken

      Lyhyesti ja ytimekkääst, ei pidä paikkaansa.

      • VelanVeli

        Ok, halusin vaan mielipiteen ja jos jollakin olisi faktaa näyttää esim lakipykälän muodossa niin olisin kiitollinen. Tuon lauseen meinaan sanoi paikkakuntani velkaneuvoja.


      • 9+6
        VelanVeli kirjoitti:

        Ok, halusin vaan mielipiteen ja jos jollakin olisi faktaa näyttää esim lakipykälän muodossa niin olisin kiitollinen. Tuon lauseen meinaan sanoi paikkakuntani velkaneuvoja.

        Kysypä siltä velkaneuvojalta lisää mitä oikein tarkoitti.


    • 5123

      siis täh! Onko oikeus vahvistanut sinun velkajärjestelyn? 10 vuotta ei ainakaan oikeus määrää, mut tietysti vapaaehtoisuus. Oikeudellinen saneeraus kestää joko 3 tai 5 vuotta! Jos siis olet oikeudessa käynyt asiasta niin 2016 loppuu koko velka velat

      • 7613

        Kyllä oikeus määrää 10v, jos velallinen säilyttää asuntonsa..


      • VelanVeli
        7613 kirjoitti:

        Kyllä oikeus määrää 10v, jos velallinen säilyttää asuntonsa..

        Nimenomaan asunnon säilytyksen takia ohjelmani kestää tasan 10 vuotta.Olisi ollut 9 vuoden ohjelma, mutta yksi velkojista on "yksityishenkilö" ja se sai suostuteltua käräjäoikeuden tuomarin pidentämään ohjelmaa yhdellä lisävuodella.....kyseinen velka oli n. 500€ ja koko ohjelman velat yhteensä n. 65000€ eli aika perse laki pykälä tuokin.
        Olen yrittänyt varata aikaa velkaneuvojalle lisäsuorituslaskelmia varten tammikuulle, mutta ei ole toistaiseksi onnistunut. Jos saan ajan niin kysyn tästä asiasta vielä ja kirjoitan tänne taululle sitten vastauksen, jos joku muukin on samassa veneessä...,


      • Mabbutt&Line
        VelanVeli kirjoitti:

        Nimenomaan asunnon säilytyksen takia ohjelmani kestää tasan 10 vuotta.Olisi ollut 9 vuoden ohjelma, mutta yksi velkojista on "yksityishenkilö" ja se sai suostuteltua käräjäoikeuden tuomarin pidentämään ohjelmaa yhdellä lisävuodella.....kyseinen velka oli n. 500€ ja koko ohjelman velat yhteensä n. 65000€ eli aika perse laki pykälä tuokin.
        Olen yrittänyt varata aikaa velkaneuvojalle lisäsuorituslaskelmia varten tammikuulle, mutta ei ole toistaiseksi onnistunut. Jos saan ajan niin kysyn tästä asiasta vielä ja kirjoitan tänne taululle sitten vastauksen, jos joku muukin on samassa veneessä...,

        Ainoa hyvä neuvo jonka voin antaa on se,että pidä tarkkaa kirjanpitoa vuosittaisista tuloista!Kaikki lomarahat plus palkan korotukset nostaa lisäpalautus velvoitetta.Sain itse meinaan 7000eur lisätilitettävää kun en huomioinut muutoksia 5-vuotisen ohjelman aikana.Tämä lisätilitys velvoite noin muuten on suoraan p....stä!Elinkustannusten nousua ei huomioida vaan paperilla nousseet tulot.Jos itse menisin tai joutuisin hakeutumaan järjestelyyn,en kävisi päivääkään töissä.Ottaisin 0-ohjelman tai odottaisin ulosoton päättymistä sen 15 vuotta.Kyllä niin vitutti nuo lisätilitykset!


      • 42024
        Mabbutt&Line kirjoitti:

        Ainoa hyvä neuvo jonka voin antaa on se,että pidä tarkkaa kirjanpitoa vuosittaisista tuloista!Kaikki lomarahat plus palkan korotukset nostaa lisäpalautus velvoitetta.Sain itse meinaan 7000eur lisätilitettävää kun en huomioinut muutoksia 5-vuotisen ohjelman aikana.Tämä lisätilitys velvoite noin muuten on suoraan p....stä!Elinkustannusten nousua ei huomioida vaan paperilla nousseet tulot.Jos itse menisin tai joutuisin hakeutumaan järjestelyyn,en kävisi päivääkään töissä.Ottaisin 0-ohjelman tai odottaisin ulosoton päättymistä sen 15 vuotta.Kyllä niin vitutti nuo lisätilitykset!

        Lisätilitysvelvollisuus pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille. Tai onhan se toki, jos osaa lukea oman päätöksensä - eikö? ;) Itse maksoin viime vuodelta 500e lisätilityksiä, tai en ole vielä kaikkea maksanut, kun eivät velkojat ole lähettäneet maksutietojaan. Tältä vuodelta tulee arvioilta 2500e lisätilityksiä ja ensi vuodelta vielä ehkä jotain pientä. Eikä haittaa pätkääkään, olen tehnyt enemmän töitä eli tienannut enemmän ja samalla siis elänyt vähemmän niukasti. Vuosi vielä ja olen velaton, se tässä eniten pistää jaksamaan - meni kuitenkin lähes 20v velkaisena, välillä enempi, välillä vähempi.


      • VelanVeli
        Mabbutt&Line kirjoitti:

        Ainoa hyvä neuvo jonka voin antaa on se,että pidä tarkkaa kirjanpitoa vuosittaisista tuloista!Kaikki lomarahat plus palkan korotukset nostaa lisäpalautus velvoitetta.Sain itse meinaan 7000eur lisätilitettävää kun en huomioinut muutoksia 5-vuotisen ohjelman aikana.Tämä lisätilitys velvoite noin muuten on suoraan p....stä!Elinkustannusten nousua ei huomioida vaan paperilla nousseet tulot.Jos itse menisin tai joutuisin hakeutumaan järjestelyyn,en kävisi päivääkään töissä.Ottaisin 0-ohjelman tai odottaisin ulosoton päättymistä sen 15 vuotta.Kyllä niin vitutti nuo lisätilitykset!

        Yep, samaa mieltä olen tuosta lisäsuorituksesta. 970€ vuodessa saa pitää ja lopuista maksat lisää puolet. Ensimmäisenä vuotena tein vielä muutamia reissuhomma keikkoja ja koin taas karvaasti tämänkin, kun en tiennyt että jopa päivärahoistakin joutuu tilittämään lisäsuorituksia. Edes ulosotto ei niihin pysty....palkankorotuksia en edes halua ja ylitöitä ei viitsi tehdä.
        Ensimmäisenä lisäsuorituksena maksoin yli 3000€ ja sinä hetkenä kun tuo summa velkaneuvojan toimesta laskettiin, niin päätin olla tienaamatta latiakaan enempää kuin on pakko.


      • 5+4
        VelanVeli kirjoitti:

        Yep, samaa mieltä olen tuosta lisäsuorituksesta. 970€ vuodessa saa pitää ja lopuista maksat lisää puolet. Ensimmäisenä vuotena tein vielä muutamia reissuhomma keikkoja ja koin taas karvaasti tämänkin, kun en tiennyt että jopa päivärahoistakin joutuu tilittämään lisäsuorituksia. Edes ulosotto ei niihin pysty....palkankorotuksia en edes halua ja ylitöitä ei viitsi tehdä.
        Ensimmäisenä lisäsuorituksena maksoin yli 3000€ ja sinä hetkenä kun tuo summa velkaneuvojan toimesta laskettiin, niin päätin olla tienaamatta latiakaan enempää kuin on pakko.

        Riippuu ehkä iästäsi, mutta yksi huomioitava asia on eläke, vaikka palkankorotuksista osa menee lisätilityksiin niin parempi palkka kuitenkin vaikuttaa eläkkeeseen sitten aikanaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe