Yanmar 88 TD

-make-

Terve, mitä mieltä ollette:
Minulla on 1600h ajettu hyvin hoidettu kone veneessä. Vaihdoin öljyt sae15-40 ja käytin konetta hetken, ajoin glykoolit sisään.
Nyt moottori on seissyt reilun kuukauden hiljaa; pitäisikö konetta pyörittää hetken esim hylsyräikällä kampiakselin mutterista pyörittämällä, vai sietääkö se 6 kk seisominen paikallaan?

11

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yanmarilla

      Mulla on kans sama Yanmar ja samat tunnit, aion tehdä sille samat temput huomenna enkä tee muuta. 5 kk päästä väännän avaimesta ja lähden vesille.

      • Holmesin Jomppa

        Minä taas ajattelin tehdä temput emännälle


      • jenkkipaattiäijä.
        Holmesin Jomppa kirjoitti:

        Minä taas ajattelin tehdä temput emännälle

        bensakoneessa (jenkki sisäperä rivinelonen), olen laittanut tulpanreijistä säilytysöljyä (tätä tarkoitusta varten tehtyä öljyä suihkepullossa ) sylintereihin ja pyörittänyt kampiakselin päästä sitten räikällä pari kampiakselin kierrosta.
        Konetta viimeisen kerran ennen telakointia käyttäessäni, suihkutan kaasuttimeen tuota samaa ainetta ja "tukahdutan" koneen sillä. Saa venttiilit myös samalla, edes pienen suojaöljykalvon.
        Kerran talvessa riittänee jos konetta pyöräyttää. Keskivälissä talvea. Saa siten venttiillinjouset eri asentoon, ettei yhdet ja samat jouset ole kokoaikaa puristuksissa.
        Konetta pyörittämällä, saattaa sylinteriin laitettu suojaöljykalvo kaapiutua ohuemmaksi.
        Yksi harkittava keino se, että pyöräyttää konetta, starttaamatta, startilla.
        Saa sitrn öljypumpulla pumpattua hieman öljyä koneen öljykierrossa ja öljyä tarvitseville pinnoille.
        Aloittaja ei ilmeisesti harrasta tuota sylinterien suojaöljyämistä ? Siitä ei varmaan haittaakaan olisi, diesel-koneessakaan.


      • ljhgfferer
        jenkkipaattiäijä. kirjoitti:

        bensakoneessa (jenkki sisäperä rivinelonen), olen laittanut tulpanreijistä säilytysöljyä (tätä tarkoitusta varten tehtyä öljyä suihkepullossa ) sylintereihin ja pyörittänyt kampiakselin päästä sitten räikällä pari kampiakselin kierrosta.
        Konetta viimeisen kerran ennen telakointia käyttäessäni, suihkutan kaasuttimeen tuota samaa ainetta ja "tukahdutan" koneen sillä. Saa venttiilit myös samalla, edes pienen suojaöljykalvon.
        Kerran talvessa riittänee jos konetta pyöräyttää. Keskivälissä talvea. Saa siten venttiillinjouset eri asentoon, ettei yhdet ja samat jouset ole kokoaikaa puristuksissa.
        Konetta pyörittämällä, saattaa sylinteriin laitettu suojaöljykalvo kaapiutua ohuemmaksi.
        Yksi harkittava keino se, että pyöräyttää konetta, starttaamatta, startilla.
        Saa sitrn öljypumpulla pumpattua hieman öljyä koneen öljykierrossa ja öljyä tarvitseville pinnoille.
        Aloittaja ei ilmeisesti harrasta tuota sylinterien suojaöljyämistä ? Siitä ei varmaan haittaakaan olisi, diesel-koneessakaan.

        Kun lentokonemoottori säilötään niin mäntiä ei saa liikuttaa yhtään seisontajakson aikana.


      • Ei liity tähän asiaa
        ljhgfferer kirjoitti:

        Kun lentokonemoottori säilötään niin mäntiä ei saa liikuttaa yhtään seisontajakson aikana.

        Eipä sotketa asioita.
        Tietosi pätee ainoastaan vanhoihin moottoreihin, joiden polttoaineena oli metanoli( vesi) ja useampivuotiseen museointiin.
        Edes Avgas 100 bensiinillä käyvät moottorit eivät tuota vaadi, puhumattakaan nykyisistä pumppubensalla käyvistä tai dieselmoottoreista.


      • ljgerr
        Ei liity tähän asiaa kirjoitti:

        Eipä sotketa asioita.
        Tietosi pätee ainoastaan vanhoihin moottoreihin, joiden polttoaineena oli metanoli( vesi) ja useampivuotiseen museointiin.
        Edes Avgas 100 bensiinillä käyvät moottorit eivät tuota vaadi, puhumattakaan nykyisistä pumppubensalla käyvistä tai dieselmoottoreista.

        Kyllä koski normaali 180hv Lycomia.


    • Öljymäen mies

      Oliko tuossa koneessa aiemmin SAE 30 yksiasteiset öljyt vai mitä tarkoitat? 1-asteisesta muniasteiseen, niin pitäisi tehdä uusintavaihto 10 tunnin ajon jälkeen että vanhat yksiasteisen mällit tulee ulos, ettei kanki jysähdä laakeriin. Yanmari ei kylläkään jostain syystä suosittele15W40 öljyä. Pitää olla vaan API CD SAE 30, 10W30, tai 20W40. Mistä lienee johtuu? SAE30 esim 1330 Delvakki kuulemma paras, tiedä hänestä sitten?

      • Apina CD

        Miksi Yanmarin sivuilla kaikkiin koneisiin suositellaan 15W40 öljyä. SAE30 käytetään ruohonleikkureissa.


      • Lgenda leviää

        Taitaa olla pilaa tuo 10 tunnin käyttö.

        Moniaste öljy voi olla samaa perusöljyä kuin yksiasteinenkin, viskositeetti-indeksiä vain muutetaan, laakerit ei välitä indeksistä mitään.


    • w4t

      Jeb, sae 15-40 on oikea. Vaihteisiin sae 30 tai atf 220...

    • kierros

      Talvisäilytys koneelle kaikkein hankalin. Siksi olen aina pyöräyttänyt konetta (en käynnistänyt) kerran talven aikana, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Öljy suositus manuaalin mukaan 15-40 mineraalipohjainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe