Matti ja Teppo: Rakkaus on lahja Jumalan

mitä muuta olisin...

69

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnes kasvosi nään
    • tiivistettynä

      Niin alhaalla kukaan ei kulje ettei sinne Jeesus tulisi, silloin kun en itse jaksa usko, tule sinä Jeesus. Pidä minusta kiinni kunnes kasvosi nään.

    • näin sä rukoilit
      • Johanna Kurkelalta

        Kuule minun ääneni...!

        https://www.youtube.com/watch?v=t5ZtJ04soV0


    • näin kirjoittaa

      Alussa oli Sana…Ihmeellinen, ihana Sana. Sana joka on täynnä rakkautta! Ja armoa, armon päälle.
      Aamuvarhain heräillessäni olivat mielessäni sanat:” Sillä rakkaus on väkevämpi kuolemaa” ja tiesin että on olemassa joku sellainen laulu, muuta en siitä tiennytkään. Joten päästyäni vähän aamua pidemmälle hain tekstiä googlesta ja löysin sen. Siinä se oli, aamun avaus Pekka Simojoen sanoin ja sävelin:
      ”Vaikka minä voisin vuoret siirtää,/ enkeleiden kieltä puhuisin./ Mitä muuta olisin kuin tyhjä kulkunen,/ jos rakkautta tuntisi mä en?/ Sillä rakkaus on väkevämpi kuolemaa,/ sitä eivät suuret vedetkään voi sammuttaa,/ sillä rakkaus on lahja Jumalan.
      Vaikka minä saisin kaiken tiedon,/ kaikki salaisuudet tuntisin,/ mitä muuta olisin kuin tyhjä kulkunen,/ jos rakkautta tuntisi mä en?/ Sillä rakkaus on väkevämpi kuolemaa,/sitä eivät suuret vedetkään voi sammuttaa,/ sillä rakkaus on lahja Jumalan.
      Jeesus, sinä lähde kaiken hyvän,/ sinä tunnet meistä jokaisen./ Tule keskellemme nyt, lahjojasi jaa,/ anna meille voimaa rakastaa. Sillä rakkaus on väkevämpi kuolemaa,/ sitä eivät suuret vedetkään voi sammuttaa,/ sillä rakkaus on lahja Jumalan.”
      Voiko enää kauniimmin sanoa? Eivätkö nämä, niin tutut ja monesti Raamatusta luetut sanat aivan järkytä, pureudu luihin ja ytimiin. Voiko mikään olla todenpaa! Vain ja ainoastaan Jumala saa aikaan jotain näin suurta ja ihmeellistä. ”Tule keskellemme nyt, lahjojasi jaa, anna meille voimaa rakastaa” runoilee ja rukoilee laulussaan Simojoki. Tämä voisi olla huoneentaulunanikin, muiden samankaltaisten joukossa, niin että sen aina ohikulkiessani lukisin, näkisin sydämelläni!

      http://blogitaivas.fi/2013/02/05/jumalan-sanan-ihanuus/

      • miten tuli uskoon...

        Ystäväkirkko
        Ajankohtaista
        Todistuksia
        Leivänmurusia
        Kirjahylly
        Linkkejä
        Yhteystietoja
        Lapset
        EVVK
        Puheita (MP3)
        » Suorittamista, surua, iloa, epäilyä - ja lopulta herääminen!
        » Jumalan tuli
        » Jatkoajalla


        Pelosta vapauteen
        Eija Talvitie
        Lapsuudenkodissani elämäni pääosassa oli ryypiskely. Isä oli alkoholisti ja äitikin käytti aika reippaasti alkoholia. Ja itse sitten seurasin samaa esimerkkiä. Kuusitoistavuotiaana maistoin ensimmäisen kerran viinaa ja heti jäin koukkuun. Siitä alkoi joka viikonloppuinen ryyppääminen ja sekoilu. Mitään hauskaa ei voinut kuvitellakaan, jos ei ollut kännissä!

        Kärsin myös pahasta paniikkihäiriöstä. Jossain vaiheessa olin koulustakin pois pitkän aikaa, kun en vaan pystynyt menemään sinne. Ihme että pääsin luokaltani! En pystynyt menemään kotoa mihinkään. Mutta pakkohan se oli kuitenkin. Paniikkikohtauksia tuli usein. Kaupat olivat erityisen pahoja paikkoja, sekä kaikki missä joutui seisomaan paikallaan tai olemaan esillä.

        Koulussa kärsin todella pahasta koulukiusaamisesta ainakin kuusi vuotta. Se vei itsetunnon ja ihmisarvon totaalisesti. Jossain vaiheessa sitten kiinnostuin kaikenlaisista New Age -jutuista, varsinkin ufoista. Lainasin kirjastosta kaikki ufokirjat mitä löysin, sekä kaikenlaista muutakin New Age -kirjallisuutta. Niillä täytin pääni viikolla, ja viikonloput ryyppäsin. Aloin käymään jossakin Ufo -seuran kokouksissa ja henkiparannuksesta olin myös erittäin kiinnostunut. Hain kontaktia avaruusolioiden kanssa. Siitä seurasi kamalat pelkotilat. Niitä aiheuttivat myös kauhufilmit, joita paljon katselin.

        Olin todella sekaisin pelosta yhdessä vaiheessa. En uskaltanut mennä yksin suihkuunkaan, vaan piti ottaa kissa mukaan! Enkä missään huoneessa uskaltanut olla yksin. Ja yöt olivat kauheita; täynnä pelkoa ja painajaisia. Koin että avaruusoliot tulivat hakemaan minua ja olin irti ruumiistani ja he veivät minua johonkin avaruuteen ja tekivät ties mitä. Tästä erityisesti aiheutui niin kamalia pelkoja, etten meinannut uskaltaa nukkua, kun pelkäsin että taas ne tulevat.

        Olin kuluttanut itseni täysin loppuun näillä kaikilla asioilla. Muistan kun makasin kotona krapulassa ja oli hirveä ahdistus ja tuska ja ajattelin, että tähän pitäisi tulla joku muutos, sillä en jaksa enää. Olin totaalisen rikki. Mutta en tiennyt mitä muutosta tähän nyt voisi edes tulla. Olin silloin 25 -vuotias.

        Seuraavalla viikolla sitten sain puhelun tädiltäni, jonka olin nähnyt vain kerran elämässäni, kun olin pieni lapsi. En häntä oikein muistanutkaan. Hän on uskossa. Hän oli toiselta tädiltäni saanut kuulla tilanteestani ja koki, että hänen oli kutsuttava minut luokseen joksikin aikaa kyläilemään. Päätin sitten lähteä ja se reissu muutti elämäni.

        Siellä ollessani sain kuulla Jeesuksesta ja että Hän on kuollut ristillä puolestani ja Hänen kauttaan saan anteeksi syntini ja että Hän voi muuttaa koko elämäni jos lähden Häntä seuraamaan. Hän voi vapauttaa myöskin kaikista peloista ja kahleista.


      • jatkuu, ja linkki!
        miten tuli uskoon... kirjoitti:

        Ystäväkirkko
        Ajankohtaista
        Todistuksia
        Leivänmurusia
        Kirjahylly
        Linkkejä
        Yhteystietoja
        Lapset
        EVVK
        Puheita (MP3)
        » Suorittamista, surua, iloa, epäilyä - ja lopulta herääminen!
        » Jumalan tuli
        » Jatkoajalla


        Pelosta vapauteen
        Eija Talvitie
        Lapsuudenkodissani elämäni pääosassa oli ryypiskely. Isä oli alkoholisti ja äitikin käytti aika reippaasti alkoholia. Ja itse sitten seurasin samaa esimerkkiä. Kuusitoistavuotiaana maistoin ensimmäisen kerran viinaa ja heti jäin koukkuun. Siitä alkoi joka viikonloppuinen ryyppääminen ja sekoilu. Mitään hauskaa ei voinut kuvitellakaan, jos ei ollut kännissä!

        Kärsin myös pahasta paniikkihäiriöstä. Jossain vaiheessa olin koulustakin pois pitkän aikaa, kun en vaan pystynyt menemään sinne. Ihme että pääsin luokaltani! En pystynyt menemään kotoa mihinkään. Mutta pakkohan se oli kuitenkin. Paniikkikohtauksia tuli usein. Kaupat olivat erityisen pahoja paikkoja, sekä kaikki missä joutui seisomaan paikallaan tai olemaan esillä.

        Koulussa kärsin todella pahasta koulukiusaamisesta ainakin kuusi vuotta. Se vei itsetunnon ja ihmisarvon totaalisesti. Jossain vaiheessa sitten kiinnostuin kaikenlaisista New Age -jutuista, varsinkin ufoista. Lainasin kirjastosta kaikki ufokirjat mitä löysin, sekä kaikenlaista muutakin New Age -kirjallisuutta. Niillä täytin pääni viikolla, ja viikonloput ryyppäsin. Aloin käymään jossakin Ufo -seuran kokouksissa ja henkiparannuksesta olin myös erittäin kiinnostunut. Hain kontaktia avaruusolioiden kanssa. Siitä seurasi kamalat pelkotilat. Niitä aiheuttivat myös kauhufilmit, joita paljon katselin.

        Olin todella sekaisin pelosta yhdessä vaiheessa. En uskaltanut mennä yksin suihkuunkaan, vaan piti ottaa kissa mukaan! Enkä missään huoneessa uskaltanut olla yksin. Ja yöt olivat kauheita; täynnä pelkoa ja painajaisia. Koin että avaruusoliot tulivat hakemaan minua ja olin irti ruumiistani ja he veivät minua johonkin avaruuteen ja tekivät ties mitä. Tästä erityisesti aiheutui niin kamalia pelkoja, etten meinannut uskaltaa nukkua, kun pelkäsin että taas ne tulevat.

        Olin kuluttanut itseni täysin loppuun näillä kaikilla asioilla. Muistan kun makasin kotona krapulassa ja oli hirveä ahdistus ja tuska ja ajattelin, että tähän pitäisi tulla joku muutos, sillä en jaksa enää. Olin totaalisen rikki. Mutta en tiennyt mitä muutosta tähän nyt voisi edes tulla. Olin silloin 25 -vuotias.

        Seuraavalla viikolla sitten sain puhelun tädiltäni, jonka olin nähnyt vain kerran elämässäni, kun olin pieni lapsi. En häntä oikein muistanutkaan. Hän on uskossa. Hän oli toiselta tädiltäni saanut kuulla tilanteestani ja koki, että hänen oli kutsuttava minut luokseen joksikin aikaa kyläilemään. Päätin sitten lähteä ja se reissu muutti elämäni.

        Siellä ollessani sain kuulla Jeesuksesta ja että Hän on kuollut ristillä puolestani ja Hänen kauttaan saan anteeksi syntini ja että Hän voi muuttaa koko elämäni jos lähden Häntä seuraamaan. Hän voi vapauttaa myöskin kaikista peloista ja kahleista.

        Ihmettelin oikein, että en ollut koskaan ennen kuullut Jeesuksesta, mitä Hän oikeasti on tehnyt ja voi tehdä. Siellä Jumala antoi minulle uskon Häneen ja siitä lähtien olen ollut sillä tiellä. Jeesus on tie, totuus ja elämä!

        Hän tosiaankin vapautti, mutta oli se aikamoista taistelua alkuun. Ufot tietysti kävivät oikein voimalla kimppuun. Mutta vastustin niitä Jeesuksen nimessä. Jeesuksen nimessä tosiaankin on suuri voima! Sain sen huomata. Ufojen oli pakko häipyä. Enää niillä ei ollut mitään valtaa minuun. Pääsin sitten peloistakin, kun huomasin, että Jeesuksen nimessä voin ajaa kaikki pahat henget pois. Ja tajusin että juuri pahoja henkiä ne ufot ovatkin. Lopulta niitä ei enää edes tullut ja sain nukkua yöni rauhassa.

        Alkoholista pääsin myös eroon pikkuhiljaa. Se ei tapahtunut kerrasta, vaan vähitellen aloin huomata, että se elämä ei ole enää minua varten, ja että olen nyt uusi ihminen enkä enää kuulu baareihin. Alkoholi alkoi tuntua ja maistua pahalta. Jeesus tekee kaiken uudeksi. Sitä ihmistä ei enää ollut, joka olin ennen. Sitä joka viihtyi baareissa ja tykkäsi olla humalassa. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. (2Kor. 5:17) . Liityin helluntaiseurakuntaan ja sain sieltä uusia ystäviä ja kaikenlaista kivaa tekemistä. Aloin käymään kaikissa hengellisissä tilaisuuksissa mitä oli. Siitä sain elämääni mielekkyyttä ja sisältöä. Minua pyydettiin ylistysryhmään, vaikka en ollut koskaan edes laulanut. Jotenkin vaan sain voimia mennä ja alkaa laulamaan. Sitä kautta vapauduin paniikkihäiriöstä. Kun siellä lavalla piti laulaa, se oli todella paha paikka! Sellainen missä taatusti tulee paniikkikohtaus! Siinä vaan päätin täysillä heittäytyä Jeesuksen varaan, koska Hän on luvannut pitää minusta huolen. Ja Hän on pitänyt. Pikkuhiljaa olen saanut vapautua ja parantua seurakunnan parissa ja Jeesuksen hoidossa. Ja Hän tekee työtään koko ajan, loppuun asti. =)

        Eija Talvitie

        http://www.ystavakirkko.fi/fi/index.php?sivu=4&nimi=todist


      • oletkos sinä?
        jatkuu, ja linkki! kirjoitti:

        Ihmettelin oikein, että en ollut koskaan ennen kuullut Jeesuksesta, mitä Hän oikeasti on tehnyt ja voi tehdä. Siellä Jumala antoi minulle uskon Häneen ja siitä lähtien olen ollut sillä tiellä. Jeesus on tie, totuus ja elämä!

        Hän tosiaankin vapautti, mutta oli se aikamoista taistelua alkuun. Ufot tietysti kävivät oikein voimalla kimppuun. Mutta vastustin niitä Jeesuksen nimessä. Jeesuksen nimessä tosiaankin on suuri voima! Sain sen huomata. Ufojen oli pakko häipyä. Enää niillä ei ollut mitään valtaa minuun. Pääsin sitten peloistakin, kun huomasin, että Jeesuksen nimessä voin ajaa kaikki pahat henget pois. Ja tajusin että juuri pahoja henkiä ne ufot ovatkin. Lopulta niitä ei enää edes tullut ja sain nukkua yöni rauhassa.

        Alkoholista pääsin myös eroon pikkuhiljaa. Se ei tapahtunut kerrasta, vaan vähitellen aloin huomata, että se elämä ei ole enää minua varten, ja että olen nyt uusi ihminen enkä enää kuulu baareihin. Alkoholi alkoi tuntua ja maistua pahalta. Jeesus tekee kaiken uudeksi. Sitä ihmistä ei enää ollut, joka olin ennen. Sitä joka viihtyi baareissa ja tykkäsi olla humalassa. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. (2Kor. 5:17) . Liityin helluntaiseurakuntaan ja sain sieltä uusia ystäviä ja kaikenlaista kivaa tekemistä. Aloin käymään kaikissa hengellisissä tilaisuuksissa mitä oli. Siitä sain elämääni mielekkyyttä ja sisältöä. Minua pyydettiin ylistysryhmään, vaikka en ollut koskaan edes laulanut. Jotenkin vaan sain voimia mennä ja alkaa laulamaan. Sitä kautta vapauduin paniikkihäiriöstä. Kun siellä lavalla piti laulaa, se oli todella paha paikka! Sellainen missä taatusti tulee paniikkikohtaus! Siinä vaan päätin täysillä heittäytyä Jeesuksen varaan, koska Hän on luvannut pitää minusta huolen. Ja Hän on pitänyt. Pikkuhiljaa olen saanut vapautua ja parantua seurakunnan parissa ja Jeesuksen hoidossa. Ja Hän tekee työtään koko ajan, loppuun asti. =)

        Eija Talvitie

        http://www.ystavakirkko.fi/fi/index.php?sivu=4&nimi=todist

        Mikä on elämän tarkoitus? Tuota kysymystä olen monesti vuosien saatossa miettinyt, mutta jättänyt asian pohtimisen aika nopeasti sikseen. Mitä sitä nyt pieni ihmislapsi tuollaista miettimään, elämä on elettäväksi tarkoitettu, eikä sen kummempaa tarkoitusta kai voi löytääkään. Muutama vuosi sitten jouduin kuitenkin erinäisten tapahtumien kautta miettimään, olisiko kaiken takana löydettävissä jotakin muutakin.

        Vuosi 2006 oli elämässäni eräänlainen taitekohta. Viimeiset kymmenen vuotta olin päntännyt päähäni kieli- ja kauppatieteitä, ja "vapaa-aika" oli huvennut kirjanpitäjän töitä paiskiessa. Keväällä 2006 opintoni alkoivat olla loppusuoralla, ja jäljellä oli lähinnä vain opinnäytetöiden kirjoittamisurakka. Tehokkuus ja suorittaminen kuvasivat hyvin elämääni: Aina piti puskea kovalla vauhdilla eteenpäin, laakereilla lepääminen ei kuulunut käsitevarastooni. Lopputyöt etenivätkin suunnitellussa aikataulussa, ja valmistumiseni alkoi alkusyksyllä olla jo lähellä.

        Yllättäen korviini kantautui ikäviä uutisia toisaalta: mieheni äiti oli sairastunut ja joutunut sairaalatutkimuksiin. Alussa näytti, että kyse ei ollut sen vakavammasta asiasta. Melko pian oirehtimisen taustalta paljastui kuitenkin vakava sairaus. Rakas anoppini nukkui pois loppusyksyllä 2006, alle kahden kuukauden sisällä sairauden toteamisesta. Jäljelle jäi vain suunnaton suru ja ikävä sekä kysymys ilman vastauksia: MIKSI?

        Vain kaksi päivää hautajaisten jälkeen elämäni mullistui jälleen: Kaiken surun keskellä meille syntyi lapsi. Vaikka pientä poikaani kovasti rakastinkin, olivat ensimmäiset kuukaudet äitinä melko rankkoja. Podin synnytyksen jälkeistä masennusta, ja hektisten työ- ja opiskeluvuosien jälkeen tuntui kovin vieraalta jäädä lapsen kanssa kotiin. Samalla aloin tuntea kuolemanpelkoa, jota olin viimeksi kokenut noin kymmenvuotiaana (tuolloin oli ensimmäinen etsikkoaikani, ymmärrän sen näin jälkeenpäin). Ajattelin useasti, että nyt kun minulla on jo lapsi, on oma vuoroni lähteä täältä seuraavaksi.

        Keväällä 2007, poikani ollessa noin neljän kuukauden ikäinen, kotiovellani kävi evankelista, joka halusi kertoa minulle ilosanoman Jeesuksesta. Lyhyen keskustelumme aikana tokaisin hänelle hieman ylimielisesti uskovani kyllä Jumalan olemassaoloon. Hän esitti minulle kuitenkin kysymyksen, jota en ollut osannut odottaa: "Oletko uudestisyntynyt?"


      • siis jatkuu vielä
        oletkos sinä? kirjoitti:

        Mikä on elämän tarkoitus? Tuota kysymystä olen monesti vuosien saatossa miettinyt, mutta jättänyt asian pohtimisen aika nopeasti sikseen. Mitä sitä nyt pieni ihmislapsi tuollaista miettimään, elämä on elettäväksi tarkoitettu, eikä sen kummempaa tarkoitusta kai voi löytääkään. Muutama vuosi sitten jouduin kuitenkin erinäisten tapahtumien kautta miettimään, olisiko kaiken takana löydettävissä jotakin muutakin.

        Vuosi 2006 oli elämässäni eräänlainen taitekohta. Viimeiset kymmenen vuotta olin päntännyt päähäni kieli- ja kauppatieteitä, ja "vapaa-aika" oli huvennut kirjanpitäjän töitä paiskiessa. Keväällä 2006 opintoni alkoivat olla loppusuoralla, ja jäljellä oli lähinnä vain opinnäytetöiden kirjoittamisurakka. Tehokkuus ja suorittaminen kuvasivat hyvin elämääni: Aina piti puskea kovalla vauhdilla eteenpäin, laakereilla lepääminen ei kuulunut käsitevarastooni. Lopputyöt etenivätkin suunnitellussa aikataulussa, ja valmistumiseni alkoi alkusyksyllä olla jo lähellä.

        Yllättäen korviini kantautui ikäviä uutisia toisaalta: mieheni äiti oli sairastunut ja joutunut sairaalatutkimuksiin. Alussa näytti, että kyse ei ollut sen vakavammasta asiasta. Melko pian oirehtimisen taustalta paljastui kuitenkin vakava sairaus. Rakas anoppini nukkui pois loppusyksyllä 2006, alle kahden kuukauden sisällä sairauden toteamisesta. Jäljelle jäi vain suunnaton suru ja ikävä sekä kysymys ilman vastauksia: MIKSI?

        Vain kaksi päivää hautajaisten jälkeen elämäni mullistui jälleen: Kaiken surun keskellä meille syntyi lapsi. Vaikka pientä poikaani kovasti rakastinkin, olivat ensimmäiset kuukaudet äitinä melko rankkoja. Podin synnytyksen jälkeistä masennusta, ja hektisten työ- ja opiskeluvuosien jälkeen tuntui kovin vieraalta jäädä lapsen kanssa kotiin. Samalla aloin tuntea kuolemanpelkoa, jota olin viimeksi kokenut noin kymmenvuotiaana (tuolloin oli ensimmäinen etsikkoaikani, ymmärrän sen näin jälkeenpäin). Ajattelin useasti, että nyt kun minulla on jo lapsi, on oma vuoroni lähteä täältä seuraavaksi.

        Keväällä 2007, poikani ollessa noin neljän kuukauden ikäinen, kotiovellani kävi evankelista, joka halusi kertoa minulle ilosanoman Jeesuksesta. Lyhyen keskustelumme aikana tokaisin hänelle hieman ylimielisesti uskovani kyllä Jumalan olemassaoloon. Hän esitti minulle kuitenkin kysymyksen, jota en ollut osannut odottaa: "Oletko uudestisyntynyt?"

        Totuus oli, etten edes tiennyt, mitä uudestisyntyminen tarkoitti - oikeastaan en kai halunnutkaan tietää. Lueskelin kuitenkin hänen antamaansa ihmisen pelastumista käsittelevää kirjaa, mutta hylkäsin sen melko pian. Kirjaa lukiessani oli tullut sanoinkuvaamattoman paha olo, synnintunto oli alkanut jyllätä. Pahaolo helpotti heti, kun lykkäsin kirjan yöpöydän laatikkoon. Olkoon koko ikävä opus siellä, muistan miettineeni.

        Kuukaudet kuluivat, ja aloin pikkuhiljaa päästä eroon masennuksestani. Kesällä 2007 vauva alkoi olla jo sen verran iso, että hän nukkui pidempiä jaksoja, ja minulla oli täten enemmän aikaa lueskella vuosien mittaan kirjahyllyn täytteeksi hankkimiani kirjoja. Luin lähinnä dekkareita, mutta käteeni sattui kirjahyllystä myös Tapani Sopasen kirjoittama "Mitkä ihmeen Kivalakodit". Kirja vaikutti kiinnostavalta, olihan siinä sivujuonteena kerrottu myös mieheni suvun taustoista, joista tiesin suhteellisen vähän. Vaikka monet teoksen tapahtumat tuntuivat aivan selittämättömiltä ja yliluonnollisilta, muistan ajatelleeni, että tämä on täyttä totta! Miten voisin itse löytää tuon saman luottamuksen ja uskon Jumalaan?

        Lokakuisena iltana puhelimeni soi omituisen myöhään, kello oli jo lähempänä kymmentä. Puhelimessa oli isäni, jonka äänestä kuulin heti, että jotakin vakavaa oli sattunut. "Minulla on nyt ikäviä uutisia, Hanne. Serkkusi pieni poika on kuollut tapaturmaisesti", kertoi isäni vaitonaisesti. Olin nähnyt kyseisen pojan vain kerran, mutta tieto järkytti minua syvästi. Me serkukset olimme likimain samanikäiset, ja poika oli ollut vain 7-vuotias. Istuin iltamyöhällä kotini portaissa ja mietin, miten tämä voi olla mahdollista. Mikä oli tämän pienen pojan lyhyen elämän tarkoitus? Mikä oli minun elämäni tarkoitus?

        Parin viikon kuluttua suruviestistä, eräänä marraskuisena iltana, lähdin vielä illalla toimistolle tekemään rästissä olevia paperihommia. En ollut koko päivänä kuunnellut uutisia, mutta tietokoneen internetselaimen käynnistettyäni näin ensimmäisenä uutisen jostakin koulusurmasta. Uutisesta klikattuani luin järkyttävästä surmateosta Jokelassa. Useita oli kuollut ammuskelussa, ja tekijä oli vahingoittanut myös itseään. Tässä ei ollut kysymys pelkästään koulupojan järjettömästä teosta, vaan meitä ihmisiä suuremmista voimista, hyvän ja pahan taistelusta, muistan ajatelleeni.

        Vasta tässä vaiheessa voin sanoa lopulta ymmärtäneeni, että Jumala kutsui minua. MINUA!


      • päätin ottaa riskin
        siis jatkuu vielä kirjoitti:

        Totuus oli, etten edes tiennyt, mitä uudestisyntyminen tarkoitti - oikeastaan en kai halunnutkaan tietää. Lueskelin kuitenkin hänen antamaansa ihmisen pelastumista käsittelevää kirjaa, mutta hylkäsin sen melko pian. Kirjaa lukiessani oli tullut sanoinkuvaamattoman paha olo, synnintunto oli alkanut jyllätä. Pahaolo helpotti heti, kun lykkäsin kirjan yöpöydän laatikkoon. Olkoon koko ikävä opus siellä, muistan miettineeni.

        Kuukaudet kuluivat, ja aloin pikkuhiljaa päästä eroon masennuksestani. Kesällä 2007 vauva alkoi olla jo sen verran iso, että hän nukkui pidempiä jaksoja, ja minulla oli täten enemmän aikaa lueskella vuosien mittaan kirjahyllyn täytteeksi hankkimiani kirjoja. Luin lähinnä dekkareita, mutta käteeni sattui kirjahyllystä myös Tapani Sopasen kirjoittama "Mitkä ihmeen Kivalakodit". Kirja vaikutti kiinnostavalta, olihan siinä sivujuonteena kerrottu myös mieheni suvun taustoista, joista tiesin suhteellisen vähän. Vaikka monet teoksen tapahtumat tuntuivat aivan selittämättömiltä ja yliluonnollisilta, muistan ajatelleeni, että tämä on täyttä totta! Miten voisin itse löytää tuon saman luottamuksen ja uskon Jumalaan?

        Lokakuisena iltana puhelimeni soi omituisen myöhään, kello oli jo lähempänä kymmentä. Puhelimessa oli isäni, jonka äänestä kuulin heti, että jotakin vakavaa oli sattunut. "Minulla on nyt ikäviä uutisia, Hanne. Serkkusi pieni poika on kuollut tapaturmaisesti", kertoi isäni vaitonaisesti. Olin nähnyt kyseisen pojan vain kerran, mutta tieto järkytti minua syvästi. Me serkukset olimme likimain samanikäiset, ja poika oli ollut vain 7-vuotias. Istuin iltamyöhällä kotini portaissa ja mietin, miten tämä voi olla mahdollista. Mikä oli tämän pienen pojan lyhyen elämän tarkoitus? Mikä oli minun elämäni tarkoitus?

        Parin viikon kuluttua suruviestistä, eräänä marraskuisena iltana, lähdin vielä illalla toimistolle tekemään rästissä olevia paperihommia. En ollut koko päivänä kuunnellut uutisia, mutta tietokoneen internetselaimen käynnistettyäni näin ensimmäisenä uutisen jostakin koulusurmasta. Uutisesta klikattuani luin järkyttävästä surmateosta Jokelassa. Useita oli kuollut ammuskelussa, ja tekijä oli vahingoittanut myös itseään. Tässä ei ollut kysymys pelkästään koulupojan järjettömästä teosta, vaan meitä ihmisiä suuremmista voimista, hyvän ja pahan taistelusta, muistan ajatelleeni.

        Vasta tässä vaiheessa voin sanoa lopulta ymmärtäneeni, että Jumala kutsui minua. MINUA!

        jatkuu...

        Oli päätettävä, mitä teen. Ymmärsin, että uutta mahdollisuutta ei kohdalleni enää tämän jälkeen tarjoutuisi. Olo oli taas aika kurja, mutta siitä huolimatta kaivoin seuraavana päivänä yöpöytäni laatikosta evankelistan antaman teoksen ja luin sen loppuun. Nyt ymmärsin, että minun piti tehdä omakohtainen ratkaisu, ottaa Jeesus vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanani. Uskovainen naapuri tai sukulainen ei auttaisi minua perille taivaaseen. Mutta voisinko minä muka tulla uskoon? Uskaltaisinko kokeilla? Mitä ihmisetkin ajattelisivat?

        Päätin ottaa riskin. Maanantaina 12.11.2007 lähdin seuraamaan Jeesuksen viitoittamaa tietä. Olin löytänyt elämäni tarkoituksen. Olin uudestisyntynyt.

        Hanne

        http://www.ystavakirkko.fi/fi/index.php?sivu=4&nimi=todist


      • näin oli ensin
        päätin ottaa riskin kirjoitti:

        jatkuu...

        Oli päätettävä, mitä teen. Ymmärsin, että uutta mahdollisuutta ei kohdalleni enää tämän jälkeen tarjoutuisi. Olo oli taas aika kurja, mutta siitä huolimatta kaivoin seuraavana päivänä yöpöytäni laatikosta evankelistan antaman teoksen ja luin sen loppuun. Nyt ymmärsin, että minun piti tehdä omakohtainen ratkaisu, ottaa Jeesus vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanani. Uskovainen naapuri tai sukulainen ei auttaisi minua perille taivaaseen. Mutta voisinko minä muka tulla uskoon? Uskaltaisinko kokeilla? Mitä ihmisetkin ajattelisivat?

        Päätin ottaa riskin. Maanantaina 12.11.2007 lähdin seuraamaan Jeesuksen viitoittamaa tietä. Olin löytänyt elämäni tarkoituksen. Olin uudestisyntynyt.

        Hanne

        http://www.ystavakirkko.fi/fi/index.php?sivu=4&nimi=todist

        Jumalan tuli
        Jyrki
        Lapsuudestani en muista mitään hengellisyyteen, tai edes uskonnollisuuteen, viittaavaa. Äitini ei lukenut iltarukouksia edes muodon vuoksi. Jeesus-nimeä ei koskaan varmaan edes mainittu. Raamattu ei kuulunut kotini kirjallisuuteen. Pääsiäiseen kuuluivat tiput, noita-akat ja suklaamunat. Joulun viettoon kuuluivat lahjat ja joulupukki. Kristillisyys oli itselleni koko nuoruuden ajan vain jotain todella etäistä. Jotain sellaista mistä en tiennyt yhtään mitään, ja sellaista, millä ei ollut mitään merkitystä. Rippikoulun käytyäni, perus-velvollisuudesta, en silloinkaan muista löytäneeni mitään uskontoa ihmeempää. Muistan kuitenkin pikkupoikana ajatelleeni, että kyllä Jumala varmasti on olemassa. Se oli varmaankin jonkinlaista lapsenuskoa. Sellaista Jumala-kaipuuta, jonka Jumala itse on asettanut jokaisen ihmisen sisimpään. Ala-asteella tykkäsin laulusta joka oli mielestäni tosi hieno. Siinä laulettiin: "Vieraalla maalla kaukana on kumpu kivinen, sen koloon kerran iskettiin puu ristin muotoinen."

        Teini-iässä alkoivat kiinnostaa kaikenlaiset rock-bändit ja kauhuleffat. Kaveripiirin kuuntelema musiikki vei mukanaan. Kasvatin itsekin pitkän tukan ja pukeuduin mustiin vaatteisiin. Olin ylpeä siitä, että olin mielestäni boheemi tyyppi. Vasta jälkeenpäin, tultuani uskoon, ymmärsin että tietty kuuntelemani musiikki oli edustanut saatanan palvontaa. Silloin en sitä tiennyt. Kaikenlainen pimeä mystiikka tuntui vain kiinnostavan. Vietin huoletonta nuoren miehen elämää ja oli tosi "coolia" käydä tsekkaamassa kuuluisien rock-bändien konsertteja. Ostin sähkökitaran ja perustin kavereiden kanssa itsekin bändin. Tosin meistä ei tullut kuuluisia, mutta muuten oli kova meiniki.

        jatkuu...!


      • näin tapahtui sitten
        näin oli ensin kirjoitti:

        Jumalan tuli
        Jyrki
        Lapsuudestani en muista mitään hengellisyyteen, tai edes uskonnollisuuteen, viittaavaa. Äitini ei lukenut iltarukouksia edes muodon vuoksi. Jeesus-nimeä ei koskaan varmaan edes mainittu. Raamattu ei kuulunut kotini kirjallisuuteen. Pääsiäiseen kuuluivat tiput, noita-akat ja suklaamunat. Joulun viettoon kuuluivat lahjat ja joulupukki. Kristillisyys oli itselleni koko nuoruuden ajan vain jotain todella etäistä. Jotain sellaista mistä en tiennyt yhtään mitään, ja sellaista, millä ei ollut mitään merkitystä. Rippikoulun käytyäni, perus-velvollisuudesta, en silloinkaan muista löytäneeni mitään uskontoa ihmeempää. Muistan kuitenkin pikkupoikana ajatelleeni, että kyllä Jumala varmasti on olemassa. Se oli varmaankin jonkinlaista lapsenuskoa. Sellaista Jumala-kaipuuta, jonka Jumala itse on asettanut jokaisen ihmisen sisimpään. Ala-asteella tykkäsin laulusta joka oli mielestäni tosi hieno. Siinä laulettiin: "Vieraalla maalla kaukana on kumpu kivinen, sen koloon kerran iskettiin puu ristin muotoinen."

        Teini-iässä alkoivat kiinnostaa kaikenlaiset rock-bändit ja kauhuleffat. Kaveripiirin kuuntelema musiikki vei mukanaan. Kasvatin itsekin pitkän tukan ja pukeuduin mustiin vaatteisiin. Olin ylpeä siitä, että olin mielestäni boheemi tyyppi. Vasta jälkeenpäin, tultuani uskoon, ymmärsin että tietty kuuntelemani musiikki oli edustanut saatanan palvontaa. Silloin en sitä tiennyt. Kaikenlainen pimeä mystiikka tuntui vain kiinnostavan. Vietin huoletonta nuoren miehen elämää ja oli tosi "coolia" käydä tsekkaamassa kuuluisien rock-bändien konsertteja. Ostin sähkökitaran ja perustin kavereiden kanssa itsekin bändin. Tosin meistä ei tullut kuuluisia, mutta muuten oli kova meiniki.

        jatkuu...!

        Sitten tapaamani tyttöystävä tuli uskoon. Huomasin selvän muutoksen hänessä. Ajattelin että se usko kuului hänen elämäänsä, mutta ei ole mun juttu. Kunnes Jumala ilmestyi minulle unessa. Tuolloin en vielä tiennyt Raamatusta tai Jumalasta yhtään mitään. Uni oli poikkeuksellisen todentuntuinen. Näin siinä taivaalla yläpuolellani valtavan suuren kirkkauden. Sellaisen valkeuden joka ei ollut pelkkää valkeutta, vaan ikään kuin oikea elävä persoona. Ymmärsin unessa että tuo kirkkaus oli Jumala. Yhtäkkiä kirkkauden keskeltä lähti voimakas tuli, ikään kuin säde tai salama, joka osui minuun (Dan. 7:9-10) . Samalla heräsin sängyssäni. Muistan kuinka tärisin kauttaaltani. Jumalan voima, tulivirta, kulki lävitseni päästä varpaisiin. En tiennyt mitä oikeastaan tapahtui, mutta ymmärsin varmuudella että Jumala oli ilmestynyt minulle konkreettisesti. Hän on todellinen. Kerroin unesta ystävälleni. Hän oli iloinen puolestani ja aivan otettu. Seuraavaksi sain kuulla että pelastumista oli rukoiltu puolestani muun muassa näillä sanoilla: "Sinä tulen Jumala, ilmesty Jyrkille." Nyt oli minun vuoro olla otettu. Jumala halusi todellakin ilmestyä juuri minulle! Koin sen valtavana henkilökohtaisena rakkaudenosoituksena Taivaalliselta Isältä.

        Haluan kertoa, että minulla ei ole ollut mahdollisuutta koskaan tuntea omaa biologista isääni. Mutta Jumalasta tuli minulle todellinen isä. Sain tulla Abba-Isin lapseksi ja alkaa kasvamaan Hänen tuntemisessaan. Tällä asialla oli suuri, parantava, merkitys.

        Aloin kiinnostua Raamatusta ja sen sisällöstä. Raamatun kirjoitusten perusteella ymmärsin olevani syntinen ja että joutuisin helvettiin, ellen tekisi parannusta. Halusin siis ottaa vastaan Jumalan lahjan, pelastuksen Jeesuksessa (Room. 3:23-24), (Ap.t. 16:30-31) . Ei kulunut kauan kun löysin itseni Keski-Porin kirkon tiistaisesta rukousillasta.

        jatkuu seuraavassa


      • näin tähän asti
        näin tapahtui sitten kirjoitti:

        Sitten tapaamani tyttöystävä tuli uskoon. Huomasin selvän muutoksen hänessä. Ajattelin että se usko kuului hänen elämäänsä, mutta ei ole mun juttu. Kunnes Jumala ilmestyi minulle unessa. Tuolloin en vielä tiennyt Raamatusta tai Jumalasta yhtään mitään. Uni oli poikkeuksellisen todentuntuinen. Näin siinä taivaalla yläpuolellani valtavan suuren kirkkauden. Sellaisen valkeuden joka ei ollut pelkkää valkeutta, vaan ikään kuin oikea elävä persoona. Ymmärsin unessa että tuo kirkkaus oli Jumala. Yhtäkkiä kirkkauden keskeltä lähti voimakas tuli, ikään kuin säde tai salama, joka osui minuun (Dan. 7:9-10) . Samalla heräsin sängyssäni. Muistan kuinka tärisin kauttaaltani. Jumalan voima, tulivirta, kulki lävitseni päästä varpaisiin. En tiennyt mitä oikeastaan tapahtui, mutta ymmärsin varmuudella että Jumala oli ilmestynyt minulle konkreettisesti. Hän on todellinen. Kerroin unesta ystävälleni. Hän oli iloinen puolestani ja aivan otettu. Seuraavaksi sain kuulla että pelastumista oli rukoiltu puolestani muun muassa näillä sanoilla: "Sinä tulen Jumala, ilmesty Jyrkille." Nyt oli minun vuoro olla otettu. Jumala halusi todellakin ilmestyä juuri minulle! Koin sen valtavana henkilökohtaisena rakkaudenosoituksena Taivaalliselta Isältä.

        Haluan kertoa, että minulla ei ole ollut mahdollisuutta koskaan tuntea omaa biologista isääni. Mutta Jumalasta tuli minulle todellinen isä. Sain tulla Abba-Isin lapseksi ja alkaa kasvamaan Hänen tuntemisessaan. Tällä asialla oli suuri, parantava, merkitys.

        Aloin kiinnostua Raamatusta ja sen sisällöstä. Raamatun kirjoitusten perusteella ymmärsin olevani syntinen ja että joutuisin helvettiin, ellen tekisi parannusta. Halusin siis ottaa vastaan Jumalan lahjan, pelastuksen Jeesuksessa (Room. 3:23-24), (Ap.t. 16:30-31) . Ei kulunut kauan kun löysin itseni Keski-Porin kirkon tiistaisesta rukousillasta.

        jatkuu seuraavassa

        Istuin kirkon penkissä turvallisen matkan päässä alttarista. Joku pappi puhui ja kutsui lopuksi ihmisiä tulemaan alttarille. Yllätyksekseni hän asteli hymyillen suoraan luokseni sanoen: "Terve! Mä olen Matti. Ootko sä jo Jeesuksen oma?". Vastasin että en ole. "Haluaisitko olla?" kysymykseen vastasin heti: "Haluan". Polvistuin papin (rovasti Matti Vuolanne) kanssa penkin päähän ja toistin hänen lausumansa rukouksen. Pyysin kaikki syntini anteeksi ja annoin elämäni Jeesukselle. Matti-pappi julisti syntini anteeksiannetuiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä. Siinä hetkessä, syksyllä 1991, koin uskoontulemisen ja uudestisyntymisen. Tiesin tehneeni oikean ratkaisun. Sain varmuuden iankaikkisesta elämästä. Rauha Jumalan kanssa tuntui hyvältä!

        Vanhat kaveripiirit musiikkeineen saivat jäädä. Ennen niin tärkeillä asioilla ei ollutkaan enää niin suurta merkitystä. Pimeys sai väistyä olemuksestani sisäisesti ja ulkoisesti. Sain Jeesukselta ihan uuden elämän ja uuden sydämen. Ajatukseni muuttuivat. Näin kaiken uusin silmin. Noin kolmen kuukauden päästä uskoontulostani kävin kasteella paikallisessa vapaaseurakunnassa. Halusin olla kuuliainen Jumalan Sanalle, Raamatulle. Halusin kokosydämisesti seurata Herra Jeesusta ja ottaa upotuskasteen
        (Ap.t. 2:38)

        Olin jo kuullut, että uskova voi täyttyä Pyhällä Hengellä ja saada ns. kielilläpuhumisen lahjan. Odotinkin saavani Pyhän Hengen lahjan jo kastealtaassa. Voimaa vedessä tuntui olevan, mutta kielillä en alkanut puhumaan vielä silloin. Rukoilin ja rukoilin Jeesukselta kielilläpuhumisen lahjaa. Halusin sen! Rukoilin hartaasti ja välillä yritin sanoa jotain sellaisilla "kielillä" mikä nyt saattaisi kuulostaa "kieliltä". Minkäänlaisia uusia sanoja ei vain tullut, vaikka kuinka auoin suutani epätoivoisesti ja yritin kakistaa ulos edes jonkun tavun. Ei, niin ei.

        vieläkin jatkuu


      • kiitoslauluksi
        näin tähän asti kirjoitti:

        Istuin kirkon penkissä turvallisen matkan päässä alttarista. Joku pappi puhui ja kutsui lopuksi ihmisiä tulemaan alttarille. Yllätyksekseni hän asteli hymyillen suoraan luokseni sanoen: "Terve! Mä olen Matti. Ootko sä jo Jeesuksen oma?". Vastasin että en ole. "Haluaisitko olla?" kysymykseen vastasin heti: "Haluan". Polvistuin papin (rovasti Matti Vuolanne) kanssa penkin päähän ja toistin hänen lausumansa rukouksen. Pyysin kaikki syntini anteeksi ja annoin elämäni Jeesukselle. Matti-pappi julisti syntini anteeksiannetuiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä. Siinä hetkessä, syksyllä 1991, koin uskoontulemisen ja uudestisyntymisen. Tiesin tehneeni oikean ratkaisun. Sain varmuuden iankaikkisesta elämästä. Rauha Jumalan kanssa tuntui hyvältä!

        Vanhat kaveripiirit musiikkeineen saivat jäädä. Ennen niin tärkeillä asioilla ei ollutkaan enää niin suurta merkitystä. Pimeys sai väistyä olemuksestani sisäisesti ja ulkoisesti. Sain Jeesukselta ihan uuden elämän ja uuden sydämen. Ajatukseni muuttuivat. Näin kaiken uusin silmin. Noin kolmen kuukauden päästä uskoontulostani kävin kasteella paikallisessa vapaaseurakunnassa. Halusin olla kuuliainen Jumalan Sanalle, Raamatulle. Halusin kokosydämisesti seurata Herra Jeesusta ja ottaa upotuskasteen
        (Ap.t. 2:38)

        Olin jo kuullut, että uskova voi täyttyä Pyhällä Hengellä ja saada ns. kielilläpuhumisen lahjan. Odotinkin saavani Pyhän Hengen lahjan jo kastealtaassa. Voimaa vedessä tuntui olevan, mutta kielillä en alkanut puhumaan vielä silloin. Rukoilin ja rukoilin Jeesukselta kielilläpuhumisen lahjaa. Halusin sen! Rukoilin hartaasti ja välillä yritin sanoa jotain sellaisilla "kielillä" mikä nyt saattaisi kuulostaa "kieliltä". Minkäänlaisia uusia sanoja ei vain tullut, vaikka kuinka auoin suutani epätoivoisesti ja yritin kakistaa ulos edes jonkun tavun. Ei, niin ei.

        vieläkin jatkuu

        Kerran sitten menin erään kokouksen jälkeen seurakunnan eteen rukoiltavaksi. Polvistuin alttarikaiteelle. Pastori rukoili puolestani ja siunasi minut. Penkkiin päästyäni kiitin itsekseni Jeesusta. Yhtäkkiä uutta rukouskieltä vain soljui suustani aivan kuin itsestään. Olin ihmeissäni. Olin saanut kielilläpuhumisen lahjan ihan noin vain, ilman mitään yrittämistä! Uskon, että sain Pyhän Hengen jo silloin kun annoin elämäni Jeesukselle (Room. 8:14-16) .
        Mutta että sain varsinaisesti täyttyä Pyhällä Hengellä ja tulella tuossa jälkimmäisessä hetkessä. Sain rohkeutta ja voimaa seisoa ihmisten edessä ja tunnustaa että Jeesus on Herra.
        Olen tosi onnellinen kaikesta siitä mitä elävä Jeesus on tehnyt! "Hän antoi suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalamme ylistykseksi." (Ps. 40:4)

        http://www.ystavakirkko.fi/fi/index.php?sivu=4&nimi=todist


      • tiedoksi vaan
        kiitoslauluksi kirjoitti:

        Kerran sitten menin erään kokouksen jälkeen seurakunnan eteen rukoiltavaksi. Polvistuin alttarikaiteelle. Pastori rukoili puolestani ja siunasi minut. Penkkiin päästyäni kiitin itsekseni Jeesusta. Yhtäkkiä uutta rukouskieltä vain soljui suustani aivan kuin itsestään. Olin ihmeissäni. Olin saanut kielilläpuhumisen lahjan ihan noin vain, ilman mitään yrittämistä! Uskon, että sain Pyhän Hengen jo silloin kun annoin elämäni Jeesukselle (Room. 8:14-16) .
        Mutta että sain varsinaisesti täyttyä Pyhällä Hengellä ja tulella tuossa jälkimmäisessä hetkessä. Sain rohkeutta ja voimaa seisoa ihmisten edessä ja tunnustaa että Jeesus on Herra.
        Olen tosi onnellinen kaikesta siitä mitä elävä Jeesus on tehnyt! "Hän antoi suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalamme ylistykseksi." (Ps. 40:4)

        http://www.ystavakirkko.fi/fi/index.php?sivu=4&nimi=todist

        Pyhä Henki herättää ihmisen hengellisesti, niin että hän voi ottaa vastaan Jumalan valmistaman pelastuksen, jolloin Pyhä Henki tulee häneen asumaan. Jeesus Kristus kastaa uskovan Pyhällä Hengellä, joka jakaa armolahjoja seurakunnaan rakentumiseksi niin kuin apostolien aikana. Uskova on tarkoitettu elämään Pyhän Hengen täyteydessä Hengen hedelmää kantaen.
        Pyhä Henki on yksi kolmiyhteisen Jumalan persoona, jonka vaikutus on ihmisen pelastumisen ja uskonelämän kannalta välttämätöntä. Koska ihminen on syntiinlankeemuksen vuoksi joutunut eroon Jumalasta, hän ei kykene omin voimin tai kyvyin uudistamaan yhteyttään Jumalan kanssa. Pyhä Henki saa aikaan sen, että ihminen voi synnin estävästä vaikutuksesta huolimatta vastaanottaa Jumalan tarjoaman pelastuksen. Pelastuksen vastaanottaessaan ihminen uudestisyntyy, jolloin Pyhä Henki tulee häneen asumaan ja ihmisestä tulee Pyhän Hengen temppeli. Hengen läsnäolo ihmisessä ylläpitää ja kasvattaa uudestisyntymässä saatua uutta elämää. Pyhä Henki synnyttää vuorovaikutuksen, jossa ihminen vastaa Jumalan armollisiin aloitteisiin.
        Uudestisyntymässä saadun Pyhän Hengen vaikutus uskovassa ilmenee voimana syntiä ja itsekästä luontoa vastaan sekä Hengen hedelmän kasvamisena. Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Tämä hedelmä tulee näkyviin luonteen kasvuna, siinä, että uskova ihminen muuttuu yhä enemmän kohti Kristuksen kaltaisuutta.
        Pyhän Hengen kasteeseen voidaan viitata erilaisin ilmaisuin, jotka painottavat kokemuksen eri ulottuvuuksia. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymistä seuraava erillinen kokemus, mutta se voi tapahtua myös välittömästi uudestisyntymän yhteydessä. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa. Siinä Kristus varustaa uskovan ihmisen voimalla palvelemaan, todistamaan ja elämään Hengen täyteydessä.
        Apostolien teoissa yleisesti esiintyvä merkki Pyhän Hengen kasteesta on kielilläpuhuminen. Myös muita merkkejä voi esiintyä. Pyhän Hengen vaikutus ilmenee muun muassa Jumalan ylistämisenä, innoitettuna puheena, näkyjen näkemisenä ja profetointina. Nämä kaikki ovat Jumalan armovaikutuksia, jotka eivät ole osoitus uskovan hengellisen elämän kypsyydestä tai tasosta.
        Hengen innoittamaa elämää seuraa erilaisten armolahjojen etsiminen ja harjoittaminen. Pyhä Henki jakaa yliluonnollisia lahjoja sekä elävöittää ihmiselle annetut lahjat, armoitukset ja palvelutehtävät.
        Uusi testamentti kehottaa tavoittelemaan hengellisiä lahjoja yhteiseksi rakentumiseksi. Ne ilmentävät Hengen voimalla varustetun seurakunnan toiminnan eskatologista ja profeetallista luonnetta. Seurakunta on kutsuttu julistamaan Jumalan suuria pelastustekoja.

        Kaiken aidon hengellisyyden edellytys uskovan ja seurakunnan elämässä on Pyhän Hengen virvoittava vaikutus.

        http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tunnustus_ja_opetus_2/uskon_paakohdat/pyha_henki


      • Kuka on Jeesus
        tiedoksi vaan kirjoitti:

        Pyhä Henki herättää ihmisen hengellisesti, niin että hän voi ottaa vastaan Jumalan valmistaman pelastuksen, jolloin Pyhä Henki tulee häneen asumaan. Jeesus Kristus kastaa uskovan Pyhällä Hengellä, joka jakaa armolahjoja seurakunnaan rakentumiseksi niin kuin apostolien aikana. Uskova on tarkoitettu elämään Pyhän Hengen täyteydessä Hengen hedelmää kantaen.
        Pyhä Henki on yksi kolmiyhteisen Jumalan persoona, jonka vaikutus on ihmisen pelastumisen ja uskonelämän kannalta välttämätöntä. Koska ihminen on syntiinlankeemuksen vuoksi joutunut eroon Jumalasta, hän ei kykene omin voimin tai kyvyin uudistamaan yhteyttään Jumalan kanssa. Pyhä Henki saa aikaan sen, että ihminen voi synnin estävästä vaikutuksesta huolimatta vastaanottaa Jumalan tarjoaman pelastuksen. Pelastuksen vastaanottaessaan ihminen uudestisyntyy, jolloin Pyhä Henki tulee häneen asumaan ja ihmisestä tulee Pyhän Hengen temppeli. Hengen läsnäolo ihmisessä ylläpitää ja kasvattaa uudestisyntymässä saatua uutta elämää. Pyhä Henki synnyttää vuorovaikutuksen, jossa ihminen vastaa Jumalan armollisiin aloitteisiin.
        Uudestisyntymässä saadun Pyhän Hengen vaikutus uskovassa ilmenee voimana syntiä ja itsekästä luontoa vastaan sekä Hengen hedelmän kasvamisena. Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Tämä hedelmä tulee näkyviin luonteen kasvuna, siinä, että uskova ihminen muuttuu yhä enemmän kohti Kristuksen kaltaisuutta.
        Pyhän Hengen kasteeseen voidaan viitata erilaisin ilmaisuin, jotka painottavat kokemuksen eri ulottuvuuksia. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymistä seuraava erillinen kokemus, mutta se voi tapahtua myös välittömästi uudestisyntymän yhteydessä. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa. Siinä Kristus varustaa uskovan ihmisen voimalla palvelemaan, todistamaan ja elämään Hengen täyteydessä.
        Apostolien teoissa yleisesti esiintyvä merkki Pyhän Hengen kasteesta on kielilläpuhuminen. Myös muita merkkejä voi esiintyä. Pyhän Hengen vaikutus ilmenee muun muassa Jumalan ylistämisenä, innoitettuna puheena, näkyjen näkemisenä ja profetointina. Nämä kaikki ovat Jumalan armovaikutuksia, jotka eivät ole osoitus uskovan hengellisen elämän kypsyydestä tai tasosta.
        Hengen innoittamaa elämää seuraa erilaisten armolahjojen etsiminen ja harjoittaminen. Pyhä Henki jakaa yliluonnollisia lahjoja sekä elävöittää ihmiselle annetut lahjat, armoitukset ja palvelutehtävät.
        Uusi testamentti kehottaa tavoittelemaan hengellisiä lahjoja yhteiseksi rakentumiseksi. Ne ilmentävät Hengen voimalla varustetun seurakunnan toiminnan eskatologista ja profeetallista luonnetta. Seurakunta on kutsuttu julistamaan Jumalan suuria pelastustekoja.

        Kaiken aidon hengellisyyden edellytys uskovan ja seurakunnan elämässä on Pyhän Hengen virvoittava vaikutus.

        http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tunnustus_ja_opetus_2/uskon_paakohdat/pyha_henki

        JEESUS KRISTUS
        Jeesus Kristus on Jumalan Poika, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi ihmiseksi neitsyt Mariasta ja eli synnittömän elämän opettaen ja tehden tunnustekoja. Ristinkuolemallaan Jeesus sovitti maailman synnin, nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen Isän oikealle puolelle.

        Uskomme, että Jeesus Kristus on koko maailman Vapahtaja. Hänellä on ainutlaatuinen asema Jumalan pelastussuunnitelmassa. Pelastus perustuu Jeesuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen. Sana ”Jeesus” tulee pelastajaa tarkoittavasta hepreankielisestä sanasta, ja kreikan kielen ”Kristus” tarkoittaa Messiasta eli voideltua.

        Jeesuksen sikiäminen ja inkarnaatio oli Pyhän Hengen aikaansaama ihme.[i] Kasteessa Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle[ii] ja voiteli hänet julkiseen palvelutehtävään.[iii] Pyhän Hengen voimassa Jeesus teki tunnustekoja parantaen sairaita, vapauttaen pahojen voimien vaivaamia ja ilmaisten monin tavoin tulevan Jumalan valtakunnan voimaa.

        Jeesuksen opetuksen pääpaino oli Jumalan valtakunnan luonteessa ja tulemisessa. Se merkitsee Jumalan vanhurskasta ja rakastavaa hallintavaltaa sekä ihmisen kuuliaisuutta. Tällöin toteutuu käytännössä myös vuorisaarnan etiikka. Jumalan valtakunta on jo läsnä sisäisenä, uskovien keskellä ilmenevänä todellisuutena, mutta täydellisyydessään se tulee vasta Jeesuksen toisen tulemuksen seurauksena.

        Uusi testamentti nimeää[iv] Jeesuksen Jumalan Pojaksi. Myös Jeesuksen kaikkein useimmin itsestään käyttämä nimitys Ihmisen Poika[v], tarkoittaa useimmiten hänen jumalallista valtaansa. Vanhan testamentin mukaan ei ole muuta pelastajaa kuin Jumala.[vi] Tähän perustuen Uusi testamentti tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ainoaksi pelastajaksi, Vapahtajaksi ja Jumalaksi.[vii] Samalla Uusi testamentti liittää Jeesuksen persoonan Jumalan kolminaisuuteen yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa.[viii]

        Uusi testamentti todistaa, että Jeesus Kristus oli myös täydellinen ihminen.[ix] Ihmisenä hän on meidän veljemme, joka samaistui täydellisesti ihmisen osaan, mukaan lukien kärsimykset ja koettelemukset.[x] Jeesus eli kuitenkin pyhän, synnittömän elämän[xi] ja uhrasi itsensä. Siksi hän pystyy täydellisesti pelastamaan meidät, ja hän myös rukoilee puolestamme.[xii]

        Kaikki evankeliumit huipentuvat Jeesuksen kärsimyskertomukseen ja ylösnousemukseen. Hänen ristinkuolemassaan Jumalan rakkaus maailmaa kohtaan tuli todistetuksi.[xiii] Kristus ei ainoastaan kantanut meidän syntejämme, vaan hänet Jumala ”meidän tähtemme teki synniksi”.[xiv] Kristuksen viattoman sijaiskuoleman perusteella olemme saaneet kertakaikkisen sovituksen synneistämme.[xv] Ylösnousemus vahvisti hänen sovitustyönsä merkityksen,[xvi] kun Jeesus voitti kuoleman vallan.[xvii] Kristuksen ylösnousemus antaa meille pysyvän toivon myös omasta ylösnousemuksestamme.[xviii]

        Täytettyään sovitustyön Kristus istuutui valtaistuimelle Isän Kaikkivaltiaan oikealle puolelle.[xix] Hän tulee takaisin perustamaan valtakuntansa ja luomaan uuden taivaan ja uuden maan. Siihen saakka Pyhä Henki jatkaa hänen työtään ja opettaa Jeesukseen uskovia.[xx]

        [i] Luuk. 1:35


      • näitä tiedoksi
        Kuka on Jeesus kirjoitti:

        JEESUS KRISTUS
        Jeesus Kristus on Jumalan Poika, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi ihmiseksi neitsyt Mariasta ja eli synnittömän elämän opettaen ja tehden tunnustekoja. Ristinkuolemallaan Jeesus sovitti maailman synnin, nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen Isän oikealle puolelle.

        Uskomme, että Jeesus Kristus on koko maailman Vapahtaja. Hänellä on ainutlaatuinen asema Jumalan pelastussuunnitelmassa. Pelastus perustuu Jeesuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen. Sana ”Jeesus” tulee pelastajaa tarkoittavasta hepreankielisestä sanasta, ja kreikan kielen ”Kristus” tarkoittaa Messiasta eli voideltua.

        Jeesuksen sikiäminen ja inkarnaatio oli Pyhän Hengen aikaansaama ihme.[i] Kasteessa Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle[ii] ja voiteli hänet julkiseen palvelutehtävään.[iii] Pyhän Hengen voimassa Jeesus teki tunnustekoja parantaen sairaita, vapauttaen pahojen voimien vaivaamia ja ilmaisten monin tavoin tulevan Jumalan valtakunnan voimaa.

        Jeesuksen opetuksen pääpaino oli Jumalan valtakunnan luonteessa ja tulemisessa. Se merkitsee Jumalan vanhurskasta ja rakastavaa hallintavaltaa sekä ihmisen kuuliaisuutta. Tällöin toteutuu käytännössä myös vuorisaarnan etiikka. Jumalan valtakunta on jo läsnä sisäisenä, uskovien keskellä ilmenevänä todellisuutena, mutta täydellisyydessään se tulee vasta Jeesuksen toisen tulemuksen seurauksena.

        Uusi testamentti nimeää[iv] Jeesuksen Jumalan Pojaksi. Myös Jeesuksen kaikkein useimmin itsestään käyttämä nimitys Ihmisen Poika[v], tarkoittaa useimmiten hänen jumalallista valtaansa. Vanhan testamentin mukaan ei ole muuta pelastajaa kuin Jumala.[vi] Tähän perustuen Uusi testamentti tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ainoaksi pelastajaksi, Vapahtajaksi ja Jumalaksi.[vii] Samalla Uusi testamentti liittää Jeesuksen persoonan Jumalan kolminaisuuteen yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa.[viii]

        Uusi testamentti todistaa, että Jeesus Kristus oli myös täydellinen ihminen.[ix] Ihmisenä hän on meidän veljemme, joka samaistui täydellisesti ihmisen osaan, mukaan lukien kärsimykset ja koettelemukset.[x] Jeesus eli kuitenkin pyhän, synnittömän elämän[xi] ja uhrasi itsensä. Siksi hän pystyy täydellisesti pelastamaan meidät, ja hän myös rukoilee puolestamme.[xii]

        Kaikki evankeliumit huipentuvat Jeesuksen kärsimyskertomukseen ja ylösnousemukseen. Hänen ristinkuolemassaan Jumalan rakkaus maailmaa kohtaan tuli todistetuksi.[xiii] Kristus ei ainoastaan kantanut meidän syntejämme, vaan hänet Jumala ”meidän tähtemme teki synniksi”.[xiv] Kristuksen viattoman sijaiskuoleman perusteella olemme saaneet kertakaikkisen sovituksen synneistämme.[xv] Ylösnousemus vahvisti hänen sovitustyönsä merkityksen,[xvi] kun Jeesus voitti kuoleman vallan.[xvii] Kristuksen ylösnousemus antaa meille pysyvän toivon myös omasta ylösnousemuksestamme.[xviii]

        Täytettyään sovitustyön Kristus istuutui valtaistuimelle Isän Kaikkivaltiaan oikealle puolelle.[xix] Hän tulee takaisin perustamaan valtakuntansa ja luomaan uuden taivaan ja uuden maan. Siihen saakka Pyhä Henki jatkaa hänen työtään ja opettaa Jeesukseen uskovia.[xx]

        [i] Luuk. 1:35

        IHMINEN, SYNTI JA VANHURSKAUS
        Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja yhteyteensä, mutta syntiinlankeemuksessa ihminen joutui eroon Jumalasta. Uskomalla Jeesukseen ihminen saa lahjaksi vanhurskauden ja uudestisyntyy Jumalan lapseksi.

        Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi. Hänestä tuli ajatteleva, tahtova ja tunteva persoona, joka oli osoitus Jumalan hyvästä luomistyöstä.
        Luomisen perusteella jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja arvokas sekä sellaisena Jumalan rakkauden kohde. Ihminen on ikuisuusolento, joka on tarkoitettu elämään Jumalan yhteydessä.
        Ensimmäinen ihmispari oli tottelematon Jumalan tahdolle ja lankesi syntiin. Tämän seurauksena yhteys Jumalaan, omaan itseen, lähimmäisiin ja luomakuntaan rikkoutui. Joutuessaan eroon Jumalasta ihmisestä tuli syyllinen, sairastuvainen ja kuolevainen olento.

        Kaikki Aadamin jälkeläiset ovat jo syntymässään perineet turmeltuneisuuden, jonka takia ihminen ei pysty pelastamaan itseään oikeilla moraalisilla valinnoillaan tai tahtonsa voimalla. Tämä tila johtaa kaikki ihmiset epäuskoiseen ja kapinoivaan asenteeseen Jumalaa kohtaan. Aadamin lankeemus veti Jumalan tuomion sekä hänen itsensä että hänestä polveutuneen ihmiskunnan ylle. Ihminen on hengellisesti kuollut, eikä hänen tahtonsa ole vapaa.
        Kristus sovitti ristillä koko maailman synnin. Kristuksen sovitus astuu yksilön kohdalla voimaan, kun hän uskoo sovituksen sanan ja ottaa vastaan Jumalan armon.

        Pieni lapsi on kuitenkin Kristuksen sovitustyön tähden vapaa kadottavasta tuomiosta. Lapsen varttuessa ja tullessa vastuulliseksi, synnistä tulee hänen elämäänsä henkilökohtaista todellisuutta. Turmeltuneisuus johtaa hänet vääriin asenteisiin, valintoihin ja tekoihin aiheuttaen syyllisyyttä. Siksi on tärkeä ohjata lapsi jo varhain Jumalan armon ja anteeksiantavan rakkauden tuntemiseen. Pienten lasten kanssa samassa asemassa ovat esimerkiksi vaikeasti kehitysvammaiset, joilta puuttuu tiedolliset edellytykset ymmärtää ja vastaanottaa evankeliumin sanoma.

        Vanhurskauttamisessa Jeesuksen Kristuksen pelastustyö lahjoitetaan ihmisen hyväksi. Vanhurskauttamisessa ei ole kasvun asteita, vaan se on luonteeltaan kertakaikkinen ja tekee ihmisen Jumalan edessä täydellisesti hyväksytyksi.
        Vanhurskauttaminen tapahtuu armosta uskon kautta Jeesukseen ja merkitsee aseman muutosta Jumalan edessä. Usko syntyy evankeliumin sanoman vastaanottamisesta, minkä Pyhä Henki vaikuttaa. Ihmisen sisimmässä tapahtuu uudestisyntyminen ja hänestä tulee Jumalan lapsi. Hän saa synnit anteeksi Kristuksen työn tähden ja pääsee osalliseksi jumalallisesta elämästä, joka alkaa vaikuttaa hänessä Hengen hedelmää.

        http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tunnustus_ja_opetus_2/uskon_paakohdat/ihminen_synti_ja_vanhurskaus


      • rakkautta on
        siis jatkuu vielä kirjoitti:

        Totuus oli, etten edes tiennyt, mitä uudestisyntyminen tarkoitti - oikeastaan en kai halunnutkaan tietää. Lueskelin kuitenkin hänen antamaansa ihmisen pelastumista käsittelevää kirjaa, mutta hylkäsin sen melko pian. Kirjaa lukiessani oli tullut sanoinkuvaamattoman paha olo, synnintunto oli alkanut jyllätä. Pahaolo helpotti heti, kun lykkäsin kirjan yöpöydän laatikkoon. Olkoon koko ikävä opus siellä, muistan miettineeni.

        Kuukaudet kuluivat, ja aloin pikkuhiljaa päästä eroon masennuksestani. Kesällä 2007 vauva alkoi olla jo sen verran iso, että hän nukkui pidempiä jaksoja, ja minulla oli täten enemmän aikaa lueskella vuosien mittaan kirjahyllyn täytteeksi hankkimiani kirjoja. Luin lähinnä dekkareita, mutta käteeni sattui kirjahyllystä myös Tapani Sopasen kirjoittama "Mitkä ihmeen Kivalakodit". Kirja vaikutti kiinnostavalta, olihan siinä sivujuonteena kerrottu myös mieheni suvun taustoista, joista tiesin suhteellisen vähän. Vaikka monet teoksen tapahtumat tuntuivat aivan selittämättömiltä ja yliluonnollisilta, muistan ajatelleeni, että tämä on täyttä totta! Miten voisin itse löytää tuon saman luottamuksen ja uskon Jumalaan?

        Lokakuisena iltana puhelimeni soi omituisen myöhään, kello oli jo lähempänä kymmentä. Puhelimessa oli isäni, jonka äänestä kuulin heti, että jotakin vakavaa oli sattunut. "Minulla on nyt ikäviä uutisia, Hanne. Serkkusi pieni poika on kuollut tapaturmaisesti", kertoi isäni vaitonaisesti. Olin nähnyt kyseisen pojan vain kerran, mutta tieto järkytti minua syvästi. Me serkukset olimme likimain samanikäiset, ja poika oli ollut vain 7-vuotias. Istuin iltamyöhällä kotini portaissa ja mietin, miten tämä voi olla mahdollista. Mikä oli tämän pienen pojan lyhyen elämän tarkoitus? Mikä oli minun elämäni tarkoitus?

        Parin viikon kuluttua suruviestistä, eräänä marraskuisena iltana, lähdin vielä illalla toimistolle tekemään rästissä olevia paperihommia. En ollut koko päivänä kuunnellut uutisia, mutta tietokoneen internetselaimen käynnistettyäni näin ensimmäisenä uutisen jostakin koulusurmasta. Uutisesta klikattuani luin järkyttävästä surmateosta Jokelassa. Useita oli kuollut ammuskelussa, ja tekijä oli vahingoittanut myös itseään. Tässä ei ollut kysymys pelkästään koulupojan järjettömästä teosta, vaan meitä ihmisiä suuremmista voimista, hyvän ja pahan taistelusta, muistan ajatelleeni.

        Vasta tässä vaiheessa voin sanoa lopulta ymmärtäneeni, että Jumala kutsui minua. MINUA!

        Mitä muuta olisin kuin pelkkä kulkunen jos rakkautta tuntisi mä en?


    • niinhän se on

      Paljon tietoa yhdessä kirjoitusrimpsussa, joskus musiikki voi kertoa enemmän.

    • niin sitä sitten

      Niin sitä tietoa lissää...!

    • ei jättänyt yksin

      Eipä enää tarvitse kysyä että kuka on Pyhä Henki kun se kerrottiin, Jumalan Henki joka on tänne lähetetty kun Jeesus meni isänsä luokse, taivaaseen.

    • Raamatusta

      Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi.
      8. Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, helläsydämisiä, veljiä kohtaan rakkaita, armahtavaisia, nöyriä.
      9. Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte.
      10. Sillä: "joka tahtoo rakastaa elämää ja nähdä hyviä päiviä, varjelkoon kielensä pahasta ja huulensa vilppiä puhumasta,
      11. kääntyköön pois pahasta ja tehköön hyvää, etsiköön rauhaa ja pyrkiköön siihen.
      12. Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa, mutta Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan."
      13. Ja kuka on, joka voi teitä vahingoittaa, jos teillä on kiivaus hyvään?

      1. Pietarin kirje/Raamattu ja Uusi Testamentti

    • tätä kurjaa maailmaa
    • hyvää joulua vaan

      Mitä sin oikeasti ajattelet kun näet joulukuusen? Kaunis se on, mutta mikä? Minulle se on vain pelkkä koriste.

    • mihis sitten?

      Entäs sitten kun aika jättää, mihin arvelet olevasi menossa? ei kannata joutua helvettiin...!

    • sellaista se on

      Näitä asioita voi tutkia ja ihmetellä, koska tutkittavaa löytyy aiheesta aina lisää ja mielenkiintokin säilyy sen takia. Sielu on silmälle näkymätön, mutta se on se olemus joka ihminen oikeasti on vaikka käyttää ruumista tässä maailmassa sellaisena käytettävänä ja puhdistettavana "kuorena" joka sitten aikanaan vanhenee ja kuolee pois, mutta sielu jää, ja kaikki muistot tallentuvat...!

      • tutkintaa

        Luoja Jumala

        1 Moos 1:
        26 ¶ Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
        27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

        Raamattu opettaa Jumalan olevan Luoja, joka on luonut taivaat ja maan sekä kaiken elämän maan päälle. 1 Mooseksen kirja sanoo Jumalan sanoneen monikkomuodossa tehkäämme ihminen kuvaksemme ja kaltaiseksemme.

        1 Moos 1:
        1 ¶ Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
        2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
        3 ¶ Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.

        1 Mooseksen kirjan 1 luvun ensimmäisistä jakeista tulee esille Jumala, Jumalan Henki ja Jumalan sana. Tässä kohdassa on Raamatun sanan ensimmäinen ilmoitus yhdestä Jumalasta, joka on Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.

        Joh 1:
        1 ¶ Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

        Johanneksen evankeliumi todistaa, että Jeesus on luomisessa ollut Jumalan Sana. Tämä kohta myös todistaa sen, että Jeesus (Sana) on myös Jumala, mutta ei Isä. Tällä tavalla luomisesta tulee esille Raamatun yksi Jumala: Jumala (Isä), Jeesus (Jumalan Sana, joka on Jumala) ja Pyhä Henki (Jumalan Henki).

        Hebr 1:
        1 ¶ Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
        2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut

        Raamattu todistaa monessa kohdassa, että Jeesus oli luomassa maailmaa Isänsä kanssa. Heprealaiskirjeestä kuten monista muistakin Raamatun kohdista käy selvästi ilmi, että Jeesus on Jumala luomisen perusteella. Raamattu opettaa Jumalan luoneen taivaat sekä maan ja koska Jeesus on mukana tässä luomistyössä Luojan ominaisuudessa, niin Hän on kiistattomasti Raamatun opetuksen mukaan Jumala, mutta ei kuitenkaan Isä.
        Jeesuksen Jumaluus

        Seuraavaksi käyn läpi useita Raamatun kohtia, joista käy kiistattomasti ja selkeästi ilmi että Jeesus on Jumala, mutta ei Isä.


    • voisi tutkia tässä

      Mitä asiaa tutkittaisiin uskoon liittyen seuraavaksi, ehdotuksia?

      • siihen jatkoa

        Totinen Jumala

        1 Joh 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        1 Joh 5:20 kääntää jakeen lopun alkutekstin mukaisesti:



        Alkuteksti 1 Joh 5:20 loppuosa: Hänen Pojassansa Jeesuksessa Kristuksessa tämä on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        1 Joh 5:20 οιδαμεν (tiedämme) δε (mutta) οτι (että) ο (artikkeli) υιος (Poika) του θεου (Jumalan) ηκει (on tullut) και (ja) δεδωκεν (antanut) ημιν (meille) διανοιαν (ymmärryksen) ινα (että) γινωσκωμεν (tuntisimme) τον (artikkeli) αληθινον (totisen) και (ja) εσμεν (olemme) εν (siinä) τω (3588) αληθινω (totisessa) εν (prepositiona seuraavan poika sanan päätteenä) τω (artikkeli) υιω (Pojassansa) αυτου (hänen - viittaus poika sanaan) ιησου (Jeesuksessa) χριστω (Kristuksessa) ουτος (tämä) εστιν (on) ο (artikkeli) αληθινος (totinen) θεος (Jumala) και (ja) ζωη (elämä) αιωνιος (iankaikkinen) (Alkuteksti bysantin teksti sanasta sanaan suomeksi)

        Raamattu sanoo Jeesuksen olevan totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. Jakeen loppuosa kertoo Jeesuksen Kristuksen (Messias) olevan tämä totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. 1 Joh 5:20 opettaa Jeesuksen Jumalan Poikana tulleen antamaan meille ymmärryksen tunteaksemme sen Totisen (Jumalan) ja me olemme uskon kautta Jeesukseen Pyhässä Hengessä siinä Totisessa (Jumalassa - Jumala, eli Isä ja Jeesus asuu uskovassa Pyhän Hengen kautta) Jumalassa Messias Jeesuksessa ja tämä on Totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        Tästä jakeesta tulee ilmi yksi Jumala (Isä, Jeesus, Pyhä Henki), jossa me uskovat olemme Messias Jeesuksessa. Täten 1 Joh 5:20 todistaa kiistattomasti, että Jeesus on Jumala.

        Jumala ylitse kaikkien

        Room 9:
        4 Jotka ovat Israelilaiset, joiden on lasten oikeus ja kunnia, ja liitot ja laki, ja jumalanpalvelus ja lupaukset,
        5 Joiden myös isät ovat, joista Kristus lihan puolesta syntynyt on, joka on Jumala ylitse kaikkein ylistetty ijankaikkisesti, amen! (Biblia 1776)

        Room 9:
        4 οιτινες εισιν ισραηλιται ων η υιοθεσια και η δοξα και αι διαθηκαι και η νομοθεσια και η λατρεια και αι επαγγελιαι
        5 ων οι πατερες και εξ ων ο χριστος το κατα σαρκα ο ων επι παντων θεος ευλογητος εις τους αιωνας αμην (Bysantin teksti)

        Vanhan Biblian teksti on käännetty tarkasti vastaamaan alkutekstiä, jossa lukee Kristus (Messias) lihan mukaan Jumala yli kaikkien ylistetty iankaikkisesti, amen.

        Raamattu opettaa Herran Jeesuksen olevan Jumala yli kaikkien, joka tarkoittaa yli kaikkien luotujen, ei yli Isän. Uuden Testamentin teksti todistaa Herran Jeesuksen olevan Jumala, mutta ei Isä.


      • Petri kirjoitti
        siihen jatkoa kirjoitti:

        Totinen Jumala

        1 Joh 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        1 Joh 5:20 kääntää jakeen lopun alkutekstin mukaisesti:



        Alkuteksti 1 Joh 5:20 loppuosa: Hänen Pojassansa Jeesuksessa Kristuksessa tämä on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        1 Joh 5:20 οιδαμεν (tiedämme) δε (mutta) οτι (että) ο (artikkeli) υιος (Poika) του θεου (Jumalan) ηκει (on tullut) και (ja) δεδωκεν (antanut) ημιν (meille) διανοιαν (ymmärryksen) ινα (että) γινωσκωμεν (tuntisimme) τον (artikkeli) αληθινον (totisen) και (ja) εσμεν (olemme) εν (siinä) τω (3588) αληθινω (totisessa) εν (prepositiona seuraavan poika sanan päätteenä) τω (artikkeli) υιω (Pojassansa) αυτου (hänen - viittaus poika sanaan) ιησου (Jeesuksessa) χριστω (Kristuksessa) ουτος (tämä) εστιν (on) ο (artikkeli) αληθινος (totinen) θεος (Jumala) και (ja) ζωη (elämä) αιωνιος (iankaikkinen) (Alkuteksti bysantin teksti sanasta sanaan suomeksi)

        Raamattu sanoo Jeesuksen olevan totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. Jakeen loppuosa kertoo Jeesuksen Kristuksen (Messias) olevan tämä totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. 1 Joh 5:20 opettaa Jeesuksen Jumalan Poikana tulleen antamaan meille ymmärryksen tunteaksemme sen Totisen (Jumalan) ja me olemme uskon kautta Jeesukseen Pyhässä Hengessä siinä Totisessa (Jumalassa - Jumala, eli Isä ja Jeesus asuu uskovassa Pyhän Hengen kautta) Jumalassa Messias Jeesuksessa ja tämä on Totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        Tästä jakeesta tulee ilmi yksi Jumala (Isä, Jeesus, Pyhä Henki), jossa me uskovat olemme Messias Jeesuksessa. Täten 1 Joh 5:20 todistaa kiistattomasti, että Jeesus on Jumala.

        Jumala ylitse kaikkien

        Room 9:
        4 Jotka ovat Israelilaiset, joiden on lasten oikeus ja kunnia, ja liitot ja laki, ja jumalanpalvelus ja lupaukset,
        5 Joiden myös isät ovat, joista Kristus lihan puolesta syntynyt on, joka on Jumala ylitse kaikkein ylistetty ijankaikkisesti, amen! (Biblia 1776)

        Room 9:
        4 οιτινες εισιν ισραηλιται ων η υιοθεσια και η δοξα και αι διαθηκαι και η νομοθεσια και η λατρεια και αι επαγγελιαι
        5 ων οι πατερες και εξ ων ο χριστος το κατα σαρκα ο ων επι παντων θεος ευλογητος εις τους αιωνας αμην (Bysantin teksti)

        Vanhan Biblian teksti on käännetty tarkasti vastaamaan alkutekstiä, jossa lukee Kristus (Messias) lihan mukaan Jumala yli kaikkien ylistetty iankaikkisesti, amen.

        Raamattu opettaa Herran Jeesuksen olevan Jumala yli kaikkien, joka tarkoittaa yli kaikkien luotujen, ei yli Isän. Uuden Testamentin teksti todistaa Herran Jeesuksen olevan Jumala, mutta ei Isä.

        Jeesus on Herra taivaasta

        1 Kor 15:47 Ensimäinen ihminen on maasta ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta. (Vanha Biblia alkuteksin mukaan)

        1 Kor 15:47 ο πρωτος ανθρωπος εκ γης χοικος ο δευτερος ανθρωπος ο κυριος εξ ουρανου (Bysantin teksti)


        Biblian teksti 1 Kor 15:47:ssa on yhtäpitävä alkutekstin kanssa (Bysantin teksti, Textus Receptus). 1 Kor 15:47:ssa on alkutekstissä sana Kyrios (Herra) sekä taivaasta (eks ouranou). Tässä kohdassa Kyrios sana tarkoittaa JHVH:tä, joka on itse Herra taivaasta, eli Herra Jumala. Jeesus on todella selkeästi Herra Jumala Raamatun sanan todistuksen mukaan, mutta ei Isä.

        Mielenkiintoinen seikka on se, että Westcott ja Hortin UT:n tekstissä ei ole 1 Kor 15:47:ssa sanaa Kyrios (Herra). Westcott ja Hort olivat okkultikkoja, jotka eivät uskoneet Jeesuksen Jumaluuteen. Jeesuksen Jumaluuden ja Herruuden kieltävä ei voi olla pelastavassa uskossa, koska Jeesus pelastaa ihmisen iankaikkisen sovituksen kautta nimenomaan siksi, koska Hän on Herra ja Jumala, sillä vain Jumala voi pelastaa ihmisen. Westcott ja Hortin tekstilaitos ei ole yhtäpitävä alkutekstin kanssa.

        Jeesuksen Jumaluuden kieltäjissä, jotkut väittävät vastaan selvää Raamatun ilmoitusta sanomalla, että kreikankielen Kyrios sana ei tarkoittaisi aina Herraa (Jhvh). Raamattu kuitenkin todistaa todella selkeästi, että 1 Kor 15:7 oleva Herra (Jhvh) taivaasta tarkoittaa Herra Jhvh:ta, eli Raamatun Herra Jumalaa.


    • aiheita riittää

      Mitäs sitten tutkittaisiin Raamatusta vielä?

      • satujahve

        "Ja jos Herra, sinun Jumalasi, antaa sen sinun käsiisi, niin surmaa kaikki sen miesväki miekan terällä. Mutta naiset, lapset ja karja ja kaikki, mitä kaupungissa on, kaikki, mitä sieltä on saatavana saalista, ryöstä itsellesi, ja NAUTI vihollisiltasi saatu saalis, minkä Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. Tee näin kaikille niille kaupungeille, jotka ovat sinusta hyvin kaukana, jotka eivät ole näiden kansojen kaupunkeja. Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt" - 5. Moos. 20:10-17

        Voitaisiin tutkia vaikka sitä millainen jumalaolento kehottaa MURHAAMAAN, VARASTAMAAN, ORJUUTTAMAAN sekä RAISKAAMAAN.


    • löysin erilaisen...!

      Siis oliko tuo vastaus? Haluat ymmärtää juutalaisille säädetyt säännökset sitä autiomaavaellusta varten, kun Jumala itse johti sitä joukkoa eteenpäin?

      Jumala on Pyhä, ja koska niin on asiat, täytyi ihmisten tajuta se jotka siinä mukana tulivat.

      5. Mooses:

      Ohjeita sodankäyntiä varten

      1 "Kun lähdette sotaan vihollisianne vastaan ja näette teitä suuremman sotajoukon, kaikki sen hevoset ja vaunut, älkää pelätkö. Teidän kanssanne on Herra, teidän Jumalanne, joka toi teidät pois Egyptistä. 2 Ennen kuin ryhdytte taisteluun, papin on astuttava esiin puhumaan sotajoukolle. 3 Hänen tulee sanoa sotilaille: 'Kuulkaa, Israelin miehet! Te käytte nyt taisteluun vihollisianne vastaan. Älkää menettäkö rohkeuttanne, älkää pelätkö, älkää hätääntykö älkääkä kauhistuko heitä. 4 Herra, teidän Jumalanne, on teidän kanssanne. Hän sotii teidän rinnallanne vihollisianne vastaan ja auttaa teidät voittoon.'

      5 "Katselmuksen toimittajien on sanottava sotajoukolle: 'Jos täällä on joku, joka on rakentanut uuden talon mutta ei ole vielä asettunut siihen asumaan, hän saa palata kotiinsa, ettei kaatuisi sodassa ja ettei joku toinen asettuisi hänen taloonsa. 6 Jos joku teistä on istuttanut viinitarhan mutta ei ole vielä päässyt nauttimaan sen hedelmiä, hän saa palata kotiinsa, ettei kaatuisi sodassa ja ettei joku toinen pääsisi nauttimaan hänen viinitarhansa hedelmiä. 7 Jos joku on kihlannut naisen mutta ei ole vielä ottanut häntä vaimokseen, hän saa palata kotiinsa, ettei kaatuisi sodassa ja ettei joku toinen ottaisi hänen kihlattuaan vaimokseen.' 8 Katselmuksen toimittajien on vielä sanottava kansalle: 'Jos joukossanne on joku, joka on menettänyt rohkeutensa ja pelkää, hänen on palattava kotiinsa, etteivät hänen toverinsakin menettäisi rohkeuttaan.' 9 Kun katselmuksen toimittajat ovat puhuneet sotajoukolle, sille on valittava päälliköt.

      10 "Kun lähdette sotaan ja aiotte vallata jonkin kaupungin, tarjotkaa sille ensin rauhaa ja kehottakaa sitä antautumaan. 11 Jos se suostuu ehdotukseen ja avaa teille porttinsa, velvoittakaa kaikki sen asukkaat tekemään alamaisinanne päivätöitä. 12 Mutta jos kaupunki ei suostu rauhaan vaan ryhtyy taisteluun teitä vastaan, piirittäkää se, 13 ja kun Herra, teidän Jumalanne, antaa sen teidän käsiinne, surmatkaa kaikki sen miehet. 14 Naiset, lapset, karjan ja kaiken muun, mitä kaupungista löytyy, voitte sitä vastoin ottaa itsellenne ja pitää saaliina. Sen on Herra, teidän Jumalanne, antanut teille.

      15 "Näin teidän tulee menetellä kaikkien kaukana olevien kaupunkien kanssa. 16 Mutta lähellä asuvien kansojen kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän omaksenne, ette saa jättää jäljelle mitään, ette ainoatakaan elävää olentoa. 17 Julistakaa nämä kaupungit Herralle kuuluvaksi uhriksi ja hävittäkää ne ja niiden asukkaat, heettiläiset, amorilaiset, kanaanilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt. 18 Ellette hävitä heitä, he opettavat teille iljettävät tapansa, joita he ovat noudattaneet palvoessaan jumaliaan, ja niin te rikotte Herraa, Jumalaanne vastaan.

      19 "Jos joudutte pitkään piirittämään jotakin kaupunkia, älkää ryhtykö kirves kädessä hävittämään sen ympäristössä kasvavia puita. Älkää hakatko niitä maahan, sillä saatte niistä syötävää. Eiväthän puut ole ihmisiä, ei teidän tarvitse käydä niiden kimppuun. 20 Saatte kuitenkin katkoa sellaisia puita, joista tiedätte, etteivät ne tuota syötävää hedelmää. Niitä voitte kaataa ja niistä voitte rakentaa piirityslaitteita viholliskaupunkia vastaan, kunnes se kukistuu.

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.20.html#o51

      • tarjotkaa rauhaa

        Unohtuiko tämä koska olet kiukkuinen?

        10 "Kun lähdette sotaan ja aiotte vallata jonkin kaupungin, tarjotkaa sille ensin rauhaa ja kehottakaa sitä antautumaan. 11 Jos se suostuu ehdotukseen ja avaa teille porttinsa, velvoittakaa kaikki sen asukkaat tekemään alamaisinanne päivätöitä.


      • suomessa orjia...?
        tarjotkaa rauhaa kirjoitti:

        Unohtuiko tämä koska olet kiukkuinen?

        10 "Kun lähdette sotaan ja aiotte vallata jonkin kaupungin, tarjotkaa sille ensin rauhaa ja kehottakaa sitä antautumaan. 11 Jos se suostuu ehdotukseen ja avaa teille porttinsa, velvoittakaa kaikki sen asukkaat tekemään alamaisinanne päivätöitä.

        Ei käsketty välttämättä ottamaan palkattomia orjia, vaan tällaisia päivätöitä kuin meillä on täällä Suomessa tällähetkellä? Hyvä kun saa ruokaa ja vuokran maksetuksi...!


      • olisit laittanut
        suomessa orjia...? kirjoitti:

        Ei käsketty välttämättä ottamaan palkattomia orjia, vaan tällaisia päivätöitä kuin meillä on täällä Suomessa tällähetkellä? Hyvä kun saa ruokaa ja vuokran maksetuksi...!

        Tämäkin osui tuosta Raamatun kohdasta silmiini, miksiköhän et ollut laittanut tätäkään kun raivosit?

        Jos joudutte pitkään piirittämään jotakin kaupunkia, älkää ryhtykö kirves kädessä hävittämään sen ympäristössä kasvavia puita. Älkää hakatko niitä maahan, sillä saatte niistä syötävää. Eiväthän puut ole ihmisiä, ei teidän tarvitse käydä niiden kimppuun. 20 Saatte kuitenkin katkoa sellaisia puita, joista tiedätte, etteivät ne tuota syötävää hedelmää. Niitä voitte kaataa ja niistä voitte rakentaa piirityslaitteita viholliskaupunkia vastaan, kunnes se kukistuu.


      • laitoin linkin sinne
        olisit laittanut kirjoitti:

        Tämäkin osui tuosta Raamatun kohdasta silmiini, miksiköhän et ollut laittanut tätäkään kun raivosit?

        Jos joudutte pitkään piirittämään jotakin kaupunkia, älkää ryhtykö kirves kädessä hävittämään sen ympäristössä kasvavia puita. Älkää hakatko niitä maahan, sillä saatte niistä syötävää. Eiväthän puut ole ihmisiä, ei teidän tarvitse käydä niiden kimppuun. 20 Saatte kuitenkin katkoa sellaisia puita, joista tiedätte, etteivät ne tuota syötävää hedelmää. Niitä voitte kaataa ja niistä voitte rakentaa piirityslaitteita viholliskaupunkia vastaan, kunnes se kukistuu.

        LISÄKSI olisi hyvän tavan mukaista laittaa ihmisille linkki että minunkin olisi ollut helpompi tarkistaa mitä tarkoittamassasi Raamatunkohdassa luki, mutta löytyihän se!


      • siitä linkistä
        laitoin linkin sinne kirjoitti:

        LISÄKSI olisi hyvän tavan mukaista laittaa ihmisille linkki että minunkin olisi ollut helpompi tarkistaa mitä tarkoittamassasi Raamatunkohdassa luki, mutta löytyihän se!

        En löytänyt kohtaa 20 ollenkaan, katso löytyykö?


      • ei oman pään juttuja
        siitä linkistä kirjoitti:

        En löytänyt kohtaa 20 ollenkaan, katso löytyykö?

        Elikkä siis, mitäs sitten tutkittaisiin?


      • tässähän tämä onkin
        ei oman pään juttuja kirjoitti:

        Elikkä siis, mitäs sitten tutkittaisiin?

        Korjaan, löysin sen itse:

        20 Saatte kuitenkin katkoa sellaisia puita, joista tiedätte, etteivät ne tuota syötävää hedelmää. Niitä voitte kaataa ja niistä voitte rakentaa piirityslaitteita viholliskaupunkia vastaan, kunnes se kukistuu.


      • satuajahve
        tässähän tämä onkin kirjoitti:

        Korjaan, löysin sen itse:

        20 Saatte kuitenkin katkoa sellaisia puita, joista tiedätte, etteivät ne tuota syötävää hedelmää. Niitä voitte kaataa ja niistä voitte rakentaa piirityslaitteita viholliskaupunkia vastaan, kunnes se kukistuu.

        3. Moos. 15:19-30 "Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti

        Vain takapajuisten paimentolaismiesten keksimä jumala olisi niin h*lvetin typerä että kuvittelisi ovuloivan naisen olevan saaastainen kosketukselle :D


      • totta 1
        satuajahve kirjoitti:

        3. Moos. 15:19-30 "Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti

        Vain takapajuisten paimentolaismiesten keksimä jumala olisi niin h*lvetin typerä että kuvittelisi ovuloivan naisen olevan saaastainen kosketukselle :D

        satuajahve
        Eikö sinusta kannattaisi pidättäytyä tuossa ajassa ja olosuhteissa ei kai siitä vahinkoa aiheudu.


      • satujahve
        totta 1 kirjoitti:

        satuajahve
        Eikö sinusta kannattaisi pidättäytyä tuossa ajassa ja olosuhteissa ei kai siitä vahinkoa aiheudu.

        Miten typerä on jumalaolento joka kuvittelee että sinusta tulee saastainen kun kosketat ovuloivaa naista?

        Aivan oikein, tasan niin typerä kuin voisi kuvitella olennosta jonka paimentolais_MIES_ on keksinyt :)


      • valottaako asiaa?
        satuajahve kirjoitti:

        3. Moos. 15:19-30 "Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti

        Vain takapajuisten paimentolaismiesten keksimä jumala olisi niin h*lvetin typerä että kuvittelisi ovuloivan naisen olevan saaastainen kosketukselle :D

        Kuukautisvuodot ovat mielestäni inhottavia, olen nainen ja joudun sietämään ne. Muuttuisikohan oma mielipiteesi jos omasta sukuelimestäsi vuotaisi ne 7 päivää yhtä paljon verta?

        No jokatapauksessa koska näitä juutalaisia joille tämä laki annettiin autiomaavaellusta varten, kun itse Pyhä Jumala johti heitä kun he siellä kulkivat, nämä määräykset olivat heille näin tiukat, eikä se ollut heille ymmärtääkseni vaikeata silloin toteuttaa niinkuin heidän kuului siellä tehdä.

        Meitä syntisiä varten tuli Uuden Testamentin puolella ihmisestä syntynyt Jumalan poika , joka kertoi meille Jumalasta ja miten pitää elää. Vanha Testamentti kertoo juutalaisten ja israelilaisten historiaa ja miten maailma sai alkunsa ja ihminen.

        Ei Jeesus puhunut mitään kuukautisvuodoista, mutta ne kymmenen käskyä ovat järjelläkin ajateltuina hyviä jotka Jumala antoi silloin juutalaisille, ei mitään syytä miksi ei noudattaisi niitä.

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. selitykseen
        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. selitykseen
        3. Pyhitä lepopäivä. selitykseen
        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi. selitykseen
        5. Älä tapa. selitykseen
        6. Älä tee aviorikosta. selitykseen
        7. Älä varasta. selitykseen
        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. selitykseen
        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. selitykseen
        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        (2 Moos. 20:2–17; 5 Moos. 5:6–21)

        selityksiin mitä kymmenessä käskyssä tarkoitetaan pääset käyttämällä linkkiä:

        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html


      • syyt miksi Egyptistä
        valottaako asiaa? kirjoitti:

        Kuukautisvuodot ovat mielestäni inhottavia, olen nainen ja joudun sietämään ne. Muuttuisikohan oma mielipiteesi jos omasta sukuelimestäsi vuotaisi ne 7 päivää yhtä paljon verta?

        No jokatapauksessa koska näitä juutalaisia joille tämä laki annettiin autiomaavaellusta varten, kun itse Pyhä Jumala johti heitä kun he siellä kulkivat, nämä määräykset olivat heille näin tiukat, eikä se ollut heille ymmärtääkseni vaikeata silloin toteuttaa niinkuin heidän kuului siellä tehdä.

        Meitä syntisiä varten tuli Uuden Testamentin puolella ihmisestä syntynyt Jumalan poika , joka kertoi meille Jumalasta ja miten pitää elää. Vanha Testamentti kertoo juutalaisten ja israelilaisten historiaa ja miten maailma sai alkunsa ja ihminen.

        Ei Jeesus puhunut mitään kuukautisvuodoista, mutta ne kymmenen käskyä ovat järjelläkin ajateltuina hyviä jotka Jumala antoi silloin juutalaisille, ei mitään syytä miksi ei noudattaisi niitä.

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. selitykseen
        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. selitykseen
        3. Pyhitä lepopäivä. selitykseen
        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi. selitykseen
        5. Älä tapa. selitykseen
        6. Älä tee aviorikosta. selitykseen
        7. Älä varasta. selitykseen
        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. selitykseen
        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. selitykseen
        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        (2 Moos. 20:2–17; 5 Moos. 5:6–21)

        selityksiin mitä kymmenessä käskyssä tarkoitetaan pääset käyttämällä linkkiä:

        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html

        Kun israelin täytyi lähteä Egyptistä

        ... Ja kun oli kulunut pitkä aika, kuoli Egyptin kuningas. Ja israelilaiset huokailivat orjuuttansa ja valittivat; ja heidän huutonsa heidän orjuutensa tähden nousi Jumalan tykö.
        24. Ja Jumala kuuli heidän vaikeroimisensa, ja Jumala muisti liittonsa Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa.
        25. Ja Jumala katsoi israelilaisten puoleen, ja Jumala piti heistä huolta.

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Moos.2.html


        Ja Mooses kaitsi appensa Jetron, Midianin papin, lampaita. Ja kun hän
        kerran ajoi lampaita erämaan tuolle puolen, tuli hän Jumalan vuoren, Hoorebin, juurelle.
        2. Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.
        3. Niin Mooses sanoi: "Minä käyn tuonne ja katson tätä suurta näkyä, miksi ei pensas pala poroksi".
        4. Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen".
        5. Hän sanoi: "Älä tule tänne! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä maa."
        6. Ja hän sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala". Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.
        7. Ja Herra sanoi: "Minä olen nähnyt kansani kurjuuden Egyptissä ja kuullut heidän huutonsa sortajainsa tähden; niin, minä tiedän heidän tuskansa.
        8. Sentähden minä olen astunut alas vapauttamaan heidät egyptiläisten kädestä ja johdattamaan heidät siitä maasta hyvään ja tilavaan maahan, maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä, sinne, missä kanaanilaiset, heettiläiset, amorilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset asuvat.
        9. Ja nyt on israelilaisten huuto tullut minun kuuluviini, ja minä olen myös nähnyt sen sorron, jolla egyptiläiset heitä sortavat.
        10. Niin mene nyt, minä lähetän sinut faraon tykö, ja vie minun kansani, israelilaiset, pois Egyptistä."
        11. Mutta Mooses sanoi Jumalalle: "Mikä minä olen menemään faraon tykö ja viemään israelilaisia pois Egyptistä?"
        12. Hän vastasi: "Minä olen sinun kanssasi; ja tämä olkoon sinulle tunnusmerkkinä, että minä olen sinut lähettänyt: kun olet vienyt kansan pois Egyptistä, niin te palvelette Jumalaa tällä vuorella".
        13. Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?"
        14. Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".
        15. Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.
        16. Mene ja kokoa Israelin vanhimmat ja sano heille: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on ilmestynyt minulle ja sanonut: 'Totisesti minä pidän teistä huolen ja pidän silmällä, mitä teille tapahtuu Egyptissä.
        17. Ja minä olen päättänyt näin: minä johdatan teidät pois Egyptin kurjuudesta kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten, perissiläisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, siihen maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä.'

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Moos.3.html


      • Jumala johdatti
        syyt miksi Egyptistä kirjoitti:

        Kun israelin täytyi lähteä Egyptistä

        ... Ja kun oli kulunut pitkä aika, kuoli Egyptin kuningas. Ja israelilaiset huokailivat orjuuttansa ja valittivat; ja heidän huutonsa heidän orjuutensa tähden nousi Jumalan tykö.
        24. Ja Jumala kuuli heidän vaikeroimisensa, ja Jumala muisti liittonsa Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa.
        25. Ja Jumala katsoi israelilaisten puoleen, ja Jumala piti heistä huolta.

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Moos.2.html


        Ja Mooses kaitsi appensa Jetron, Midianin papin, lampaita. Ja kun hän
        kerran ajoi lampaita erämaan tuolle puolen, tuli hän Jumalan vuoren, Hoorebin, juurelle.
        2. Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.
        3. Niin Mooses sanoi: "Minä käyn tuonne ja katson tätä suurta näkyä, miksi ei pensas pala poroksi".
        4. Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen".
        5. Hän sanoi: "Älä tule tänne! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä maa."
        6. Ja hän sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala". Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.
        7. Ja Herra sanoi: "Minä olen nähnyt kansani kurjuuden Egyptissä ja kuullut heidän huutonsa sortajainsa tähden; niin, minä tiedän heidän tuskansa.
        8. Sentähden minä olen astunut alas vapauttamaan heidät egyptiläisten kädestä ja johdattamaan heidät siitä maasta hyvään ja tilavaan maahan, maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä, sinne, missä kanaanilaiset, heettiläiset, amorilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset asuvat.
        9. Ja nyt on israelilaisten huuto tullut minun kuuluviini, ja minä olen myös nähnyt sen sorron, jolla egyptiläiset heitä sortavat.
        10. Niin mene nyt, minä lähetän sinut faraon tykö, ja vie minun kansani, israelilaiset, pois Egyptistä."
        11. Mutta Mooses sanoi Jumalalle: "Mikä minä olen menemään faraon tykö ja viemään israelilaisia pois Egyptistä?"
        12. Hän vastasi: "Minä olen sinun kanssasi; ja tämä olkoon sinulle tunnusmerkkinä, että minä olen sinut lähettänyt: kun olet vienyt kansan pois Egyptistä, niin te palvelette Jumalaa tällä vuorella".
        13. Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?"
        14. Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".
        15. Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.
        16. Mene ja kokoa Israelin vanhimmat ja sano heille: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on ilmestynyt minulle ja sanonut: 'Totisesti minä pidän teistä huolen ja pidän silmällä, mitä teille tapahtuu Egyptissä.
        17. Ja minä olen päättänyt näin: minä johdatan teidät pois Egyptin kurjuudesta kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten, perissiläisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, siihen maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä.'

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Moos.3.html

        Ja minä olen päättänyt näin:

        minä johdatan

        teidät pois

        Egyptin kurjuudesta


        kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten, perissiläisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan,

        siihen maahan,


        joka vuotaa maitoa ja mettä.


    • vastausta kai löytyy

      JEPS. Ja oliko vielä joku aihe josta haluaisit tietää, liittyen Raamattuun?

    • Ihmisen kaipaus...?

      jotkut haluaa uskoa
      että yksin maailmankaikkeudessa
      on ihminen ja siksi
      itse oman itsensä mitta

      vaan syvällä sielussa
      on suuri aukko ihmisessä
      se etsii ja odottaa
      se antennit taivaalle suuntaa

      hei kuka tulee sinut hakemaan
      enkelit tulivaunuillaan
      vai vihreät miehet lautasillaan

      miljoona taalaa taivaisiin
      jaksollista säteilyä eetteriin
      kaipuu on kova päästä luokse sen
      joka kertoisi mitä on ihminen

      takaa skannaavan teleskoopin
      uskallanko enää katsoa peiliin
      kuka jätti jäljen sydämeen
      kuka loi meidät ja vihreät miehet

      hei kuka tulee sinut hakemaan
      enkelit tulivaunuillaan
      vai vihreät miehet lautasillaan

      - Terapia - Kovia ääniä ja vaikeita sanoja - Vihreitä miehiä -

      http://janoinen.net/smff/index.php?topic=436.5;wap2

      • äskeinen linkki

        paristo:
        Lainaus käyttäjältä: "sfin"

        hei kuka tulee sinut hakemaan
        enkelit tulivaunuillaan
        vai vihreät miehet lautasillaan


        Enkelit mieluummin, kiitos.


      • iankaikkisuudensanat
        äskeinen linkki kirjoitti:

        paristo:
        Lainaus käyttäjältä: "sfin"

        hei kuka tulee sinut hakemaan
        enkelit tulivaunuillaan
        vai vihreät miehet lautasillaan


        Enkelit mieluummin, kiitos.

        Kesareassa oli mies nimeltään Kornelius, sadanpäällikkö niin sanotussa italialaisessa joukko-osastossa. Hän oli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, niin koko hänen perhekuntansa. Hän antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa. Päivän yhdeksännen tunnin vaiheilla hän näki näyssä selvästi Jumalan enkelin, joka tuli yllättäen hänen luokseen ja sanoi hänelle: 'Kornelius!'

        Kornelius tuijotti enkeliä ja kysyi pelästyneenä: 'Mitä nyt, herra?' Enkeli sanoi hänelle: 'Sinun rukouksesi ja almusi ovat nousseet Jumalan eteen, ja Jumala muistaa ne. Lähetä nyt miehiä Joppeen noutamaan Simon, jota kutsutaan myös Pietariksi. Hän majailee nahkuri Simonin luona, jonka talo on meren rannalla. Kun enkeli sai puhuttua Korneliukselle, meni pois. Kornelius kutsui luokseen kaksi palvelijaansa ja hurskaan sotilaan läheisimpien alaistensa joukosta.

        Seuraavana päivänä, kun he olivat matkalla, lähestyen kaupunkia, missä Pietari majoitti. Pietarin löydettyään he sanoivat Pietarille; 'Sadanpäällikkö Kornelius, hurskas ja jumalaapelkäävä mies, josta koko Juudan kansa todistaa hyvää, on saanut pyhältä enkeliltä käskyn noutaa sinut kotiinsa ja kuulla, mitä sinulla on sanottavana.' Vaikka Korneliuksen rukoukset ja almut olivat otollisia Jumalalle, mutta Jumalan lähettämä enkeli käski noutamaan Pietarin kuullakseen, mitä hänellä on sanottavana? Miksi?

        Koska Pietarilla oli iankaikkisen elämän sanat, Jumalan Sanat, joiden kautta Jumala voi synnyttää ihmisiin Jumalan aikaansaamaa uskoa heidän kuullessaan. Kornelius kertoi Pietarille, mitä hänen kotosalla tapahtui, enkelin ilmestyksestä ja käskystä, jolla pitää noutaa Pietarin sanottavaksi. Kornelius kertoi lähettäneensä hakemaan Pietarin kuullakseen kaiken Jumalan edessä, mitä Herra on käskenyt Pietarin puhua.

        Niin Pietari alkoi puhua Jumalan Sanaa ja kertoa Kristuksesta, Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta, siten Pyhän Hengen lahja vuodatettiin heihin. He saivat Jumalan aikaansaamaa uskoa sisimpäänsä ja uudestisyntyivät.
        Siksi ei mikään muu voi synnyttää ihmiseen Jumalan aikaansaamaa uskoa, kuin vain Sanan kautta, niin ihminen uudestisyntyy.

        Korneliuksen opetus todistaa, ettei muulla keinolla millään voi saada todellista uskoa, kuin että usko syntyy kuulemisesta Sanan kautta, vaikka Korneliuksen rukoukset ja almut olivat otollisia Jumalalle, mutta Jumalan lähettämä enkeli käski noutamaan Pietarin kuullakseen, mitä hänellä on sanottavana, että Kornelius pelastuisi. Kornelius oli hurskas, muttei ole pelastunut, niin siksi hänen tarvitsi kuulla Jumalan Sanaa, että pelastui.

        Apo 10:22 Miehet vastasivat: "Sadanpäällikkö Kornelius, hurskas ja jumalaapelkäävä mies, josta koko Juudan kansa todistaa hyvää, on saanut pyhältä enkeliltä käskyn noutaa sinut kotiinsa ja kuulla, mitä sinulla on sanottavana." RK

        Joh. 6:68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen luo me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat. RK

        Apo 11:14 Hän puhuu sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, sinä ja koko sinun perhekuntasi.' RK

        http://janoinen.net/smff/index.php?topic=7508.0;wap2


    • sanat

      Joh. 6:68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen luo me menisimme?


      Sinulla


      on iankaikkisen elämän


      sanat.

      RK

    • se on

      Niin on.

    • totta 1

      Rakkaus on Jumalan lahja varmaan onkin .Eikö koko ihminen ole Jumalan lahja.
      Rakkaus on sillä lailla Jumalan lahja että ihminen kykenee rakastamaan ja sillä tavalla tekemään Hengen hedelmiä yleensä Pyhän-Hengen vaikutuksesta.

    • niinpäs

      Niin koska uskovainen saa Jumalalta voimaa, ja hän jaksaa silloin sekä julistaa evenkeliumia että elää uskonsa pitäen tällaisessa maailmassa.

    • Petri otti selvää

      Raamatullisen uskon syntymisen eräs tärkeä päämäärä on että Herran Jeesuksen opetuslapsen elämässä uskon kautta tapahtuu ja toteutuu Jumalan tahto koskien hänen elämäänsä ja elämänvalintoja.

      Palvelutehtävä on Jumalan antama (ei ihmisen omatekemää),

      Jumala antaa ja vaikuttaa armoitukset ja armolahjojen toiminnan (ei ihmisen omatekemää).

      Jumalan sanan opetuksen ymmärtämisen kautta

      elämä ojentautuu käytännössä Jumalan sanan opetuksen mukaisesti,

      jonka seurauksena

      opit rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiäsi

      sekä toimimaan omalla paikallasi evankeliumin ilosanoman eteenpäin menemiseksi.


      1 Tim 2:
      3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
      4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

      Joh 6:40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

      • tämäkin on kanava!

        Ei evankelumia tarvitse kertoa kaduilla, vaan myös tämä Netti on olemassa!


      • huomioitavaksi
        tämäkin on kanava! kirjoitti:

        Ei evankelumia tarvitse kertoa kaduilla, vaan myös tämä Netti on olemassa!

        Anteeksi kirjoitusvirheeni?

        Ei evankeliumia tarvitse kertoa kaduilla,

        vaan myös tämä Netti on olemassa!


      • pieni korjaus tähän
        huomioitavaksi kirjoitti:

        Anteeksi kirjoitusvirheeni?

        Ei evankeliumia tarvitse kertoa kaduilla,

        vaan myös tämä Netti on olemassa!

        Siis tarkoitin

        että onhan se hienoa

        että jotkut kertovat sitä kaduilla,

        mutta

        on niitäkin joiden kuuluu kertoa siitä Netissä.


      • totta 1
        huomioitavaksi kirjoitti:

        Anteeksi kirjoitusvirheeni?

        Ei evankeliumia tarvitse kertoa kaduilla,

        vaan myös tämä Netti on olemassa!

        huomioitavaksi
        Ei kirjoitusvirheitä tarvitse pyytää anteeksi jos asia tuli selväksi sillä kaikki tekevät virheitä jotka eivät ole anteeksi pyytämisen väärti.


    • kutsumaan keitä?

      Mitäs sitten tutkittaisiin?

      Mutta puhumasta lakattuaan hän sanoi Simonille: "Vie venhe syvälle ja heittäkää verkkonne apajalle".

      Niin Simon vastasi ja sanoi hänelle: "Mestari, koko yön me olemme tehneet työtä emmekä ole mitään saaneet; mutta sinun käskystäsi minä heitän verkot".

      Ja sen tehtyään he saivat kierretyksi suuren joukon kaloja, ja heidän verkkonsa repeilivät.
      Niin he viittasivat toisessa venheessä oleville tovereilleen, että nämä tulisivat auttamaan heitä; ja he tulivat. Ja he täyttivät molemmat venheet, niin että ne olivat uppoamaisillaan.

      Kun Simon Pietari sen näki, lankesi hän Jeesuksen polvien eteen ja sanoi:

      "Mene pois minun tyköäni, Herra,
      sillä minä olen syntinen ihminen".

      Sillä kalansaaliin tähden, jonka he olivat saaneet, oli hämmästys vallannut hänet ja kaikki ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja samoin myös Simonin kalastuskumppanit, Jaakobin ja Johanneksen, Sebedeuksen pojat.

      Mutta Jeesus sanoi Simonille:

      "Älä pelkää, tästedes sinä saat saaliiksi ihmisiä".

      Ja he veivät venheet maihin, jättivät kaikki ja seurasivat häntä.

      Ja kun hän oli eräässä kaupungissa, niin katso, siellä oli mies, yltänsä pitalissa. Ja nähdessään Jeesuksen hän lankesi kasvoilleen ja rukoili häntä sanoen: "Herra, jos tahdot, niin sinä voit minut puhdistaa".

      Niin hän ojensi kätensä, kosketti häntä ja sanoi: "Minä tahdon; puhdistu". Ja kohta pitali lähti hänestä.

      Ja hän kielsi häntä siitä kenellekään puhumasta ja sanoi: "Mene, näytä itsesi papille, ja uhraa puhdistumisestasi, niinkuin Mooses on säätänyt, todistukseksi heille".
      Mutta sanoma hänestä levisi vielä enemmän; ja paljon kansaa kokoontui kuulemaan häntä ja parantuakseen vaivoistansa.
      Mutta hän vetäytyi pois ja oleskeli erämaassa ja rukoili.

      Ja eräänä päivänä, kun hän opetti, istui siinä fariseuksia ja lainopettajia, joita oli tullut kaikista Galilean ja Juudean kylistä ja Jerusalemista; ja Herran voima vaikutti, niin että hän paransi sairaat.

      Ja katso, muutamat miehet kantoivat vuoteella miestä, joka oli halvattu; ja he koettivat viedä hänet sisään ja asettaa Jeesuksen eteen.

      Ja kun he väentungokselta eivät saaneet viedyksi häntä sisään muuta tietä, nousivat he katolle ja laskivat hänet vuoteineen tiilikaton läpi heidän keskellensä

      Jeesuksen eteen.

      Ja nähdessään heidän uskonsa hän sanoi: "Ihminen, sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut".

      Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"
      Mutta kun Jeesus tiesi heidän ajatuksensa, vastasi hän ja sanoi heille: "Mitä te ajattelette sydämessänne?
      Kumpi on helpompaa, sanoako: 'Sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut', vai sanoa: 'Nouse ja käy'?

      Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi," - hän sanoi halvatulle - "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
      Ja kohta hän nousi heidän nähtensä, otti vuoteen, jolla oli maannut, ja lähti kotiinsa ylistäen Jumalaa.

      Ja heidät kaikki valtasi hämmästys, ja he ylistivät Jumalaa; ja pelkoa täynnä he sanoivat: "Me olemme tänään nähneet ihmeellisiä".

      Ja sen jälkeen hän lähti sieltä ja näki tulliasemalla istumassa publikaanin, jonka nimi oli Leevi, ja sanoi hänelle: "Seuraa minua".
      Niin tämä jätti kaikki, nousi ja seurasi häntä.
      Ja Leevi valmisti hänelle suuret pidot kodissaan; ja siellä oli suuri joukko publikaaneja ja muita aterioimassa heidän kanssaan.
      Niin fariseukset ja heidän kirjanoppineensa napisivat hänen opetuslapsiansa vastaan ja sanoivat: "Miksi te syötte ja juotte publikaanien ja syntisten kanssa?"

      Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
      En minä ole tullut kutsumaan

      vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen."

      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.5.html

    • pieni kommentti

      Jeesus siis halusi syödä tavallisten syntisten kanssa, eikä arvostanut juutalaisten "peseytymisriittejä. Nämä arvostivat itsensä muita korkeammalle ja tunsivat olevansa muihin verrattuna uskovaisia, kun Jeesusta seuraavat ihmiset olivat kalastajia ja muita keitä sinne halusi tulla.

      • totta 1

        pieni kommentti
        Eikö jeesukselle ollut jokainen ihminen tärkeä ei hän valinnut ketään erikseen.


    • jokainen on...!

      On tärkeä, mutta nämä syntiset ihmiset välittivät enemmän hänestä ja siitä mitä asiaa hänellä oli kuin nämä ns. "tapauskoiset" joille tärkeintä oli näyttää ulkoisesti uskovaiselta kuin se mihin he uskoivat.

    • kun tulee uskoon

      Pelastuksen perustukset

      Kol 1:
      ¶ kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
      häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
      Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,


      ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

      Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on,

      näkyväiset ja näkymättömät,

      olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja,

      kaikki on luotu

      hänen kauttansa ja häneen,

      ja hän on ennen kaikkia,

      ja hänessä pysyy kaikki voimassa.

      Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa,

      että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

      Sillä Jumala näki hyväksi,

      että kaikki täyteys hänessä asuisi


      ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta,

      hänen kauttaan

      sovittaisi itsensä kanssa kaikki,

      hänen kauttaan

      kaikki

      sekä maan päällä että taivaissa.

      Raamattu opettaa pelastuksen perustuksen olevan Herran Jeesuksen kuolema

      ja sovitusveri syntien sovittamiseksi

      ,jonka todisteeksi

      Herra Jeesus nousi ylös Isän oikealle puolelle.

      Herra Jeesus on

      pelastuksen perustus,

      syntien Sovittaja

      ja Pelastaja.

      Herra Jeesus on

      uskonelämän ydin

      ja keskipiste.

      Room 10:
      9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
      10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

      Raamatun opetuksen mukaan pelastus on Jumalan armoa ja Jumalan lahja, joka tulee vastaanottaa tekemällä parannuksen ja uskomalla Herraan Jeesukseen. Sana parannus tulee alkukielen sanasta metanoee, joka tarkoittaa katumusta, mielenmuutosta, ajatella toisella tavalla (Jumalan tahdon mukainen ajattelutapa).

      Jumalan sana synnyttää uskon ihmisen sydämessä

      Pyhän Hengen näytettyä ihmisen sydämelle synti, vanhurskaus (Jeesus) sekä tuomio.

      Ihminen ei voi pelastua itsekseen

      ilman Pyhän Hengen työtä,

      jolloin

      Jumalan rakkaus ja hyvyys vetää ihmistä

      parannukseen

      evankeliumin kautta.

      Kun ihminen tunnustaa syntinsä Jumalalle

      ja tekee parannuksen uskoen Herraan Jeesukseen,

      niin

      hän

      pelastuu.

      Jumala on asettanut

      pelastuksen vastaanottamisen

      uskon kautta

      Herraan Jeesukseen.

      Kun ihminen on Jumalan armosta tullut uskoon, niin hän on siitä hetkestä asti pelastuneessa tilassa. Jumala antaa hänen sydämeensä Pyhän Hengen asumaan pelastuksen ja lunastuksen sekä Jumalan lapseuden merkiksi.

    • voi kysyä ja miettiä

      Siitä totuuden hengestä eli Pyhästä Hengestä taisi jo olla kirjoitusta ja kerrottiin tuossa aikaisemmin?

      Jumalan luota lähetetty henki joka "sijaistaa" Jeesusta kun Hän ei nyt ole täällä, auttaa meitä ymmärtämään Raamattua jne...!

    • tänäänkin voi

      Tässä voi valita mitä haluaa lukea tai kuunnella, on se vaan niin helppoa.

    • lahjaa

      Rakkaus on Jumalan lahja, myös usko on Jumalan lahja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe