Pohjantie tänään klo 16

Oli se taas touhua

Ajoin Kajaanintie - Ouluntulli välin Pohjantietä. Miksi liikenne mateli? Miksi jotkut ajoi 80kmh vasenta kaistaa ja jarruttelivat? Jos ette meinaa ajaa kuin alinopeutta, niin pysykää oikeanpuoleisella kaistalla. Mieluummin menkää bussilla.

66

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hohhoijjakkaa taas

      Oletko kuullut ikinä iltapäiväruuhkasta?

      • Oli se taas touhua

        Olen kuullut. Kyllä se Kaakkurin kohdalla alkoi ruuhka vähän hellittää. Miksi kaikkien pitää samaan aikaan ängetä moottoritielle? Ihmisillä liukuvat työajat monella, niin käyttäkää niitä hyväksi. Ei tarvitse ihnrtellä kun elämä stressaa, jos pitää ängetä joka paikkaan mihin muutkin ja samaan aikaan. Asumaankin ängetään samalle lämpäreelle.


        Mitä tulee moottoritiellä ajoon, niin turvavälit kuntoon ja nopeutta lisää!


      • Älä änkee.
        Oli se taas touhua kirjoitti:

        Olen kuullut. Kyllä se Kaakkurin kohdalla alkoi ruuhka vähän hellittää. Miksi kaikkien pitää samaan aikaan ängetä moottoritielle? Ihmisillä liukuvat työajat monella, niin käyttäkää niitä hyväksi. Ei tarvitse ihnrtellä kun elämä stressaa, jos pitää ängetä joka paikkaan mihin muutkin ja samaan aikaan. Asumaankin ängetään samalle lämpäreelle.


        Mitä tulee moottoritiellä ajoon, niin turvavälit kuntoon ja nopeutta lisää!

        Miksi änkeät yhtäaikaa moottoritielle?


      • Oli se taas touhua
        Älä änkee. kirjoitti:

        Miksi änkeät yhtäaikaa moottoritielle?

        Tämä oli eka kerta kun oli pakko ängetä ruuhkaan. Ajattelin että motarilla saan painaa vasenta kaistaa äkkiä pois, mutta sekin oli tukossa ja koko ajan jarruttelivat.
        Hirvitti saatna!

        Vältän kyllä ruuhkia. Yleensä menen vaika kahville puoleksi tunniksi ruuhkasta suojaan. Miten muuten kaikki on klo 16 menossa motarilla, kun työt loppuu tasalta? Vai käytättekö liukumaa väärin?


      • puyriuty
        Oli se taas touhua kirjoitti:

        Olen kuullut. Kyllä se Kaakkurin kohdalla alkoi ruuhka vähän hellittää. Miksi kaikkien pitää samaan aikaan ängetä moottoritielle? Ihmisillä liukuvat työajat monella, niin käyttäkää niitä hyväksi. Ei tarvitse ihnrtellä kun elämä stressaa, jos pitää ängetä joka paikkaan mihin muutkin ja samaan aikaan. Asumaankin ängetään samalle lämpäreelle.


        Mitä tulee moottoritiellä ajoon, niin turvavälit kuntoon ja nopeutta lisää!

        kellä liukuu työaika?
        mulla on 07-15.30 joka päivä
        ei liu yhtään
        Mut kuljen pyörällä töissä


      • Ota päikkärit
        Oli se taas touhua kirjoitti:

        Tämä oli eka kerta kun oli pakko ängetä ruuhkaan. Ajattelin että motarilla saan painaa vasenta kaistaa äkkiä pois, mutta sekin oli tukossa ja koko ajan jarruttelivat.
        Hirvitti saatna!

        Vältän kyllä ruuhkia. Yleensä menen vaika kahville puoleksi tunniksi ruuhkasta suojaan. Miten muuten kaikki on klo 16 menossa motarilla, kun työt loppuu tasalta? Vai käytättekö liukumaa väärin?

        Näyttäähän tuo elämä stressaavan, muutaman kilometrin matkasta noin pahat stressireagtiot, jatkossa suosittelen pysyttelemään pois liikenteestä aamuisin ja iltapäivisin. Yöaikaan muuten on yleensä vähiten liikennettä ja suurin osa liikennevalo-ohjauksestakin sammutettu, niin ei tarvitse siitäkään stressaantua, kuten jollekin Ylivieskan Kärkkäisellä asioineelle oli taannoin käynyt.. ;) Tuohon aikaan on muuten hyvä aika ottaa vaikka päikkärit, niin ainakin itselläni on tapana, eikä ruuhkat stressaa.


      • Oli se taas touhua
        Ota päikkärit kirjoitti:

        Näyttäähän tuo elämä stressaavan, muutaman kilometrin matkasta noin pahat stressireagtiot, jatkossa suosittelen pysyttelemään pois liikenteestä aamuisin ja iltapäivisin. Yöaikaan muuten on yleensä vähiten liikennettä ja suurin osa liikennevalo-ohjauksestakin sammutettu, niin ei tarvitse siitäkään stressaantua, kuten jollekin Ylivieskan Kärkkäisellä asioineelle oli taannoin käynyt.. ;) Tuohon aikaan on muuten hyvä aika ottaa vaikka päikkärit, niin ainakin itselläni on tapana, eikä ruuhkat stressaa.

        Missä kohtaa sanoin että stressasi?


      • järkiautoilija
        Oli se taas touhua kirjoitti:

        Olen kuullut. Kyllä se Kaakkurin kohdalla alkoi ruuhka vähän hellittää. Miksi kaikkien pitää samaan aikaan ängetä moottoritielle? Ihmisillä liukuvat työajat monella, niin käyttäkää niitä hyväksi. Ei tarvitse ihnrtellä kun elämä stressaa, jos pitää ängetä joka paikkaan mihin muutkin ja samaan aikaan. Asumaankin ängetään samalle lämpäreelle.


        Mitä tulee moottoritiellä ajoon, niin turvavälit kuntoon ja nopeutta lisää!

        Nopeuden lisääminen ei ainakaan tuo helpotusta ruuhkiin, vaan sitä lisäämällä tulee vain enemmän kolareita. Nopeus ei ole koskaan mikään ratkaisu liikenneongelmiin vaan päinvastoin sen vähentäminen.

        Ettekö älyä, että ottamalla lisää aikaa, saadaan kolarit minimoitua. Miksi pohjantiellä pitäisi ajaa tuhatta ja sataa, kun sen päästä päähän hitaammin ajamalla selviää aivan yhtä hyvin. Pohjantiellä pitäisikin alentaa nopeuksia, eikä lisätä. Ehtiihän sitä muillakin tieosuuksilla pienemmillä nopeuksilla, niin miksei tälläkin.

        Se kovaa ajaminen kun on jokaisella niin pinttynyt sinne harmaisiin aivosoluihin, ettei voi sietää pienempiä nopeuksia.

        Kun itse ajan pohjantietä, niin ajan koko ajan maltillisesti oikeata reunaa ja en ohittele ketään, vaikka joku hitaammin siinä edessä menisikin. Aina olen ehtinyt määränpäähäni, vaikka en mennä tohotakkaan kuin mielenvikainen.

        Kun ajelee maltilla ja pitää sitä väliä edellä ajavaan, niin mitään ongelmia ei ole rampilta tulevilla päästä liikenteen sekaan. Sellainen mentaliteetti ei vetele, että en päästä rampilta tulevaa eteeni mistään hinnasta.
        Ottakaapa vaan minusta mallia sillä periaatteella, ettei moottoritielläkään ole pakko ajaa sitä suurinta sallittua ja ei ole pakko mennä jokaisesta edelle ja siinä pomppia jatkuvasti puolelta toiselle. On se vaan kumman tarttuvaa teille tämä liikennekulttuuri, minuun liikennekulttuuri ei ole tarttunut. Tietysti minua ärsyttää, kun ohitellaan ja pökästään heti siihen keulaan. Sitten siinä edessä ajaessanne jarruvalot vilkkuu, kun ajatte edellä olevan persuksissa kiinni.


      • neuvon sana
        Oli se taas touhua kirjoitti:

        Missä kohtaa sanoin että stressasi?

        > Mitä tulee moottoritiellä ajoon, niin turvavälit kuntoon ja nopeutta lisää!<

        Ei onnistu tuolla menetelmällä, koska kaikki eivät koskaan aja samalla nopeudella, eikä pidäkkään ajaa. keli on aina se ratkaiseva tekijä, mitä nopeutta on viisasta ajaa. Jos ei välitä pudottaa koskaan missään liikennetilanteessa nopeuttaan, niin siitähän seuraa tietysti aina jollekkin se kolari ja tieltä suistuminen.

        Peräänajoja tapahtuu tiuhaan tahtiin juuri siitä syystä, että kun ei pidetä sitä turvaväliä ja sen pitäminen kun ei onnistu, jos aina on periaate se, että pitää ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta.

        Ajo-olosuhteet kun eivät kahestikkaan, eikä vielä kolmestikaan ole sellaiset, että voipi huolta paahtaa menemään, varsinkaan pohjantiellä oulussa. Vasta sitten, kun kaistoja olisi kahdeksan kappaletta, neljä yhteen suuntaan Saksan maan tyyliin, rajoittamaton nopeus onnistuu.

        Mutta kun pohjantiellä on vaan kaksi kaistaa, meidän pitää tyytyä hitaampaan ajotyyliin ilta ja aamuruuhkien aikana. Mikä on niin vaikeata siinä nopeuden pudottamisessa, se on se itsekkyys ja opittu liikennekulttuuri. Onnistuuhan tuo Thaimaassakin meno kaaottisessa liikenteessä, miksei siis täälläkin


    • MINULLAKIIRE

      Ajoin Kajaanintie - Ouluntulli välin Pohjantietä. Miksi liikenne mateli? Miksi jotkut ajoi 80kmh vasenta kaistaa ja jarruttelivat? Jos ette meinaa ajaa kuin alinopeutta, niin pysykää oikeanpuoleisella kaistalla. Mieluummin menkää bussilla.

      MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ.M,INÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ ENSINENSINENSINENSINENSINENSINENSINENSINENSINENSINENISNENSINENSINENSINENSINENSINENSINENSINENSIN
      MUNMUNMUNMMUNMUNMUNMMUNMUNMUNMUNMUNMUNMUNMUNMUNMUNMUNM
      AUTOAUTOAUTOAUTOAUTOAUTOAUTOAUTOAUTOAUTOAUTOAUTOAUTO
      BMWBMWBMWBMWBMWBMWBMWBMWBMWBMWBMWBMWBMWBMWBMWBMW
      MUTTA KUN ON PIENI PÄÄ JA PIENI MULKKU MINÄ MINÄ MINÄ ENSIN ENSIN

    • Vain YLINOPEUS.ON.

      Eikö menny Kalevan juttutupaan moderoinjan läpi kun tänne piti tuokin laittaa.Ole ystävällinen kanssa autoilioille ja vie kortti pois. ALINOPEUS.Hah hah haa. SELLAISTA EI OLE:

      • Oli se taas touhua

        Kyllä sellainen on ja se pitäisi kirjata lakiin.


      • Vain YLINOPEUS ON...
        Oli se taas touhua kirjoitti:

        Kyllä sellainen on ja se pitäisi kirjata lakiin.

        Jos ei oo kirjoitettu sitä ei oo, muualla kuin oulussa. Kirjaamaton.


    • MB 300

      Sinäkö se olet se hermostunut "kiilaaja"?Kulje itse polkupyörällä, jos osaat ajaa sillä, älä kuitenkaan valtatiellä ala opettelemaan.

    • Oli se taas touhua

      Mitä kiilaamista se on kun ohi ajaa?

      • Vain YLINOPEUS ON...

        Ekkä ole vielä vienyt sitä ajokorttia pois, vie hyvä mies heti.


      • ajan alinopeuttakin
        Vain YLINOPEUS ON... kirjoitti:

        Ekkä ole vielä vienyt sitä ajokorttia pois, vie hyvä mies heti.

        Ajan alle suurimman sallitun nopeuden,kuinka paljon se on sitten alle siitä päätän minä kelin, liikenteen yms.perusteella , jo pienikin ylinopeus saattaa aiheuttaa rikesakon.En ala ajamaan enkä maksamaan kenenkään painostuksesta sakkoja.Liikenteessä oikein ajamisen valvoo poliisi ei ilman aikuiset jaarittelijat ja kaaharit omatekoisine sääntöineen.


    • autoilu turhaa

      Kannattaako ajaa autolla oululaisten seassa. Eikö ois jo aika oppia.

    • kysymyksiä satelee

      Mikä siinä on nopeusrajoituksena ja miksi jarruttelivat ? Oliko liukasta vai oliko tietyömaa tai onnettomuus esteenä? Eikö ne oikean puolimaisella kaistalla ajavat päästäneet sille kaistalle?

    • kallevii1

      Minä ajan 80km rajoituksella noin 60-75
      100km rajoituksella 75-85
      Onko se alinopeutta vaan talvikelillä normaalinopeus?
      Jos on sulaa niin ajan rajoituksen mukaan,en yhtään yli mitä
      navikattori näyttää.
      olen kyllä aika iäkäs kortin saanut 1932
      Ei yhtään kolaria
      Ei yhtään ylinopeutta.
      Melkein joka kuukausi ajellut
      Tai jäi pari kuukautta väliin kun tehtiin ohitusleikkaus 2012
      Kyllä teidä teinien ajot joskus hirvittää,
      Olen ajanut yli 8milj kilometriä
      Kaarlo.L

      • Ei alinopeutta

        Kun ajaa oikealla kaistalla saa ajaa sitä nopeutta mitä haluaa,kun ei ylinopeuden puolelle mene.


      • ei vale

        8 milj, hah, hah, höh, huono vale, joka vuosi muka noin yli miljoona.


      • ei vale
        ei vale kirjoitti:

        8 milj, hah, hah, höh, huono vale, joka vuosi muka noin yli miljoona.

        Siis joka vuosi yli 100 000 km.


      • Epäilys herää
        ei vale kirjoitti:

        Siis joka vuosi yli 100 000 km.

        Ei kukaan ajanut sotavuosina sataatuhatta kilometriä, ei myöskään 1930-luvulla. Sori.


      • beibi1
        Epäilys herää kirjoitti:

        Ei kukaan ajanut sotavuosina sataatuhatta kilometriä, ei myöskään 1930-luvulla. Sori.

        Ei kukaan ajanut sotavuosina sataatuhatta kilometriä, ei myöskään 1930-luvulla. Sori.

        Hei Beibi sotavuosina käveltiinkin satatuhatta kilometriä suuren naapurimme maita.


    • Solomukohta

      Mikä se on se alinopeus? 1 km alle sallitunko? Ainakin ylinopeus on 1 km yli sallitun.

      Lähtekää ajoissa, niin ei tartte toisten vauhdista stressata.

      • Arka kuski

        Minua pelottaa ajaa oikeaa kaistaa, kun siinä ei ole turvavälejä. Ajan siksi vasenta kaistaa 140 taulussa.


    • KILOMETRIKOT

      VASEN KAISTA EI OLE AJOKAISTA MOOTTORITIELLÄ
      VAIN OHITUKSEEN

    • Häirikkö

      Ajelin tänään "ohituskaistaa " 105-108 km/h Turha on sillä Bemarin tai mersun räpsyllä vilkutella pitkiä. EN VÄISTÄ KOSKA AJOIN JO LIEVÄÄ YLINOPEUTTA KYSEISELLÄ TIELLÄ Niin ja raksilan kohilla nopeuteni oli 86 km/h

    • Sinkola

      Asiaa, tullaan taas tähän aina pahenevaan ongelmaan, eli liikaväestöön, joka paikaan kun menee mihinaikaan tahansa on jonoja, kaupat, ruuhkat ja jopa metsässä kun lenkkireissulla käy kusella, niin takuuvarmasti joku tulee jostain puskan takaa.

      • kotiinpäin

        Asiaa, tullaan taas tähän aina pahenevaan ongelmaan, eli liikaväestöön, joka paikaan kun menee mihinaikaan tahansa on jonoja, kaupat, ruuhkat ja jopa metsässä kun lenkkireissulla käy kusella, niin takuuvarmasti joku tulee jostain puskan takaa.

        Pitäs kilometrin välein jakaa ilmaisia ämpäreitä niin kaikilla menis hyvin
        silloin ei ruuhkat haittaa kun ilmaista saa

        Keväällä syömään perussuomalaisten makkaraa rotuaarille
        kuulemma kotivaran kärkkäriä
        ILMAISEKSI ANNETAAN


      • Jahajahohhooo
        kotiinpäin kirjoitti:

        Asiaa, tullaan taas tähän aina pahenevaan ongelmaan, eli liikaväestöön, joka paikaan kun menee mihinaikaan tahansa on jonoja, kaupat, ruuhkat ja jopa metsässä kun lenkkireissulla käy kusella, niin takuuvarmasti joku tulee jostain puskan takaa.

        Pitäs kilometrin välein jakaa ilmaisia ämpäreitä niin kaikilla menis hyvin
        silloin ei ruuhkat haittaa kun ilmaista saa

        Keväällä syömään perussuomalaisten makkaraa rotuaarille
        kuulemma kotivaran kärkkäriä
        ILMAISEKSI ANNETAAN

        Hah. Jumalauta ilmaisia ämpäreitä, makkaraa ja kinkkukiusausta, niin olis porukka sekasin...urpot!! hajhaaaa


    • sellasta ruuhkaa..

      perhe tuttu chigagosta pistäytyi tuossa kesällä kylässä viikonpäivät ja satuttiin sitten helsingin keskustaan autolla 15-16.30 pyörimään.. jokainen siellä autolla käynyt tietää että oulussa on sujuva liikenne sinne verrattuna.. chicagon poika vaan tuumas että ois se hienoa asua tällasessa kaupungissa missä ei ole ruuhkaa... että sellasta,chicagossa kun pyörii arkena keskustan alueella 5-6.5 miljoonaa autoa vuorokaudessa..

      • Ei sopuli

        Mikä vttu se on, kun kaikkien pitää joka paikkaan samaan aikaan ängetä?


      • krtiipois
        Ei sopuli kirjoitti:

        Mikä vttu se on, kun kaikkien pitää joka paikkaan samaan aikaan ängetä?

        pitäs ottaa se 70-luvun malli niin vähenis liikenne
        parittomilla päivillä saa ajaa sellaiset autot jos rekisterinumero
        päättyy parittomaan eli:1-3-5-7-9-
        Parillisilla päivillä taas parilliset numerot eli 2-4-6-8-0-
        Sillain se oli energiariisin aikaan.
        Ettehän te tiedä monikaan sitä,

        Ajokortti otettiin kaupungilla kuivumaan
        jos ajoi useasti samoja katuja
        eli kiersi ympyrää.


      • sitroen.
        krtiipois kirjoitti:

        pitäs ottaa se 70-luvun malli niin vähenis liikenne
        parittomilla päivillä saa ajaa sellaiset autot jos rekisterinumero
        päättyy parittomaan eli:1-3-5-7-9-
        Parillisilla päivillä taas parilliset numerot eli 2-4-6-8-0-
        Sillain se oli energiariisin aikaan.
        Ettehän te tiedä monikaan sitä,

        Ajokortti otettiin kaupungilla kuivumaan
        jos ajoi useasti samoja katuja
        eli kiersi ympyrää.

        Joo, se parittomien / parillisten numeroitten rajoitus on ollut. Ei kuitenkaan Suomessa. Täällä oli 80:n nopeusrajoitus kaikkialla ellei liikennemerkillä ollut osoitettu vielä alempaa. Muistan oikein hyvin sen.

        Sen pillurallirajoituksen saisi ottaa käyttöön vieläkin.


    • vanhamies1

      8 milj, hah, hah, höh, huono vale, joka vuosi muka noin yli miljoona.

      82v kortti taskussa tai lompsassa
      Miten saat miljoona kilometriä vuodessa
      silloinhan on 82milj kilometriä

      • Vidu urpot!

        Ajoin motaria klo 19:20 ja ongelmana alinopeus.


    • mikämittaw

      PALJONKO ON SUOMESSA ALINOPEUS?

      • Aatoilija99

        Alinopeus on jos auto ei liiku ,silloin voi sakottaa pysäköimisestä ajoradalle.Muutoin alle nopeusrajoituksen ajaminen on laillista.


      • Muutkin huomioon 140
        Aatoilija99 kirjoitti:

        Alinopeus on jos auto ei liiku ,silloin voi sakottaa pysäköimisestä ajoradalle.Muutoin alle nopeusrajoituksen ajaminen on laillista.

        Mutta voiski sitä nyt ajaa muutkin kuin oma perse huomioiden ja ajaa sitä satasta tai sitten körötellä junana vasenta hyvillä turvaväleillä?


      • Perusjuttuja nää on
        Muutkin huomioon 140 kirjoitti:

        Mutta voiski sitä nyt ajaa muutkin kuin oma perse huomioiden ja ajaa sitä satasta tai sitten körötellä junana vasenta hyvillä turvaväleillä?

        Tieliikennelaki velvoittaa sopeuttamaan nopeuden vallitseviin keli- ja liikenneolosuhteisiin. Toisin sanottuna huonolla kelillä on lain määräämä velvollisuus laskea nopeutta, sama koskee ruuhkaa, tietyötä ja muuta vastaavaa


      • Olet juntti!!
        Perusjuttuja nää on kirjoitti:

        Tieliikennelaki velvoittaa sopeuttamaan nopeuden vallitseviin keli- ja liikenneolosuhteisiin. Toisin sanottuna huonolla kelillä on lain määräämä velvollisuus laskea nopeutta, sama koskee ruuhkaa, tietyötä ja muuta vastaavaa

        Niin no nopeuden sopeuttamista se juuri on, että ei ole tientukkona!!


      • Urppooott!!!
        Perusjuttuja nää on kirjoitti:

        Tieliikennelaki velvoittaa sopeuttamaan nopeuden vallitseviin keli- ja liikenneolosuhteisiin. Toisin sanottuna huonolla kelillä on lain määräämä velvollisuus laskea nopeutta, sama koskee ruuhkaa, tietyötä ja muuta vastaavaa

        Tietyöalueella on aina nopeusrajoitus. Samoin tiellä olipa ruuhka tai keli mikä tahansa. On pyrittävä ajamaan muun liikenteen mukana eli nopeusrajoituksessa kerrottua nopeutta. Jos ei onnistu, pitää mennä pienemmille teille.


    • ähvä

      Pointtipa onkin vaan se, ettei tämä autoileva hölmöläisjoukko koskaan noudata huonolla kelillä tai ruuhkassa niitä nopeuden laskuja. Tämä on nähty lukemattomat kerrat ja tullaan edelleen jatkossa näkemään, että huono ajokeli saa aikaan lukemattomia tieltä suistumisia ja kolareita, kun ei USKALLETA laskea sitä nopeutta, kun on hoettu aina, että pitää ajaa aina muun liikenteen rytmissä.

      Sama homma kun ajetaan Oulusta Kuusamoon, jossa juuri nyt on suuri porovaara tiellä. Ei haluta laskea sitä nopeutta, koska alitajunnassa raksuttaa koko ajan; pitää ajaa muun liikenteen vauhtia, väliä edellä ajavaan ei saa pitää ja aina pitää ohittaa, jos se edellä ajava pikkuisenkaan ajaa alle sallitun rajoituksen

      • turvallista matkaa

        Typerän näköistä kiihdyttelyä rampeissa näkee,kun pelkona on että toiset luulee ettei uskalla kiihdyttää satasen nopeuteen,no sitten kiihdytetään ,mutta vaikka olis 150km/h rampilta tultaessa ei sinne mahdu,kun moottoritiellä ajavien välissä ei ole kunnolla auton mittaa väliä,sitten jarrutellaan rampilla ja luikitaan pitkin pienaraluetta.Ei se ongelma ole tosiaankaan rampilla kiihdyttely vaan turvavälit moottoritiella,Välinhän pitäisi olla metreissä sama kuin on nopeus ,siis 100km/h väli edellä ajavaan 100m näinhän se on ja silloin ei olisi ongelmia myöskään rampilta tulijalla.Kun ei ajeta niin kuin pitäisi niin tottakai on sitten tyhjänpäiväisiä tilanteita.


      • Sakot köröttelijöill

        Joo mutta kun ne kolarit on sillä oikeanpuoleisella kaistalla. Ongelma on köröttely: körötellään alinopeutta toisten puskureissa kiinni ja toiset joutuu sitten painamaan nappi laudassa ja puskemaan sinne jonon väliin päästäkseen pois. Alinopeus pakottaa ylinopeuteen. Lamputuskulttuuri pitää sada pois!


      • Minä minäkö
        Sakot köröttelijöill kirjoitti:

        Joo mutta kun ne kolarit on sillä oikeanpuoleisella kaistalla. Ongelma on köröttely: körötellään alinopeutta toisten puskureissa kiinni ja toiset joutuu sitten painamaan nappi laudassa ja puskemaan sinne jonon väliin päästäkseen pois. Alinopeus pakottaa ylinopeuteen. Lamputuskulttuuri pitää sada pois!

        Nappi laudassa jonon väliin kiilaminen on just sitä liikennekulttuuria ,mikä pilaa tehokkaasti muiden liikkumisen jos sitä haluaa.


      • Turvavälit!!
        Minä minäkö kirjoitti:

        Nappi laudassa jonon väliin kiilaminen on just sitä liikennekulttuuria ,mikä pilaa tehokkaasti muiden liikkumisen jos sitä haluaa.

        Ei siihen jonoon nappi laudassa kiilata, Urpo!!


      • ähvä
        Sakot köröttelijöill kirjoitti:

        Joo mutta kun ne kolarit on sillä oikeanpuoleisella kaistalla. Ongelma on köröttely: körötellään alinopeutta toisten puskureissa kiinni ja toiset joutuu sitten painamaan nappi laudassa ja puskemaan sinne jonon väliin päästäkseen pois. Alinopeus pakottaa ylinopeuteen. Lamputuskulttuuri pitää sada pois!

        alinopeus ei ole koskaan syy onnettomuuksien syntyyn, vaan nämä tutut seikat, kuten liijan lähellä toisen peräpuskuria ajaminen, holtiton ohittelu, liijan kova tilannenopeus. Eikö ole vielä tuoreessa muistissa, miten kuopion moottoritiellä törmäiltiin ja samoin pääkaupunkiseudulla, jossa satoja autoja ajeli nätisti toistensa perään.
        Siellähän oli erittäin huono näkyvyys, jossa tilanteessa olisi pitänyt laskea sitä nopeutta reippaasti.
        Moottoritie ei tarkoita sitä, että siellä voidaan ja pitää pakosta ajaa aina ja joka tilanteessa sitä suurinta mahdollisinta vauhtia.
        Myös moottoriteillä on joskus huonot ajo-olosuhteet ja sielläkin pitää ymmärtää ja voida ajaa pienemmillä nopeuksilla.

        Entäs sitten kelivaroitus, joka talven aikana annetaan lukuisia kertoja maakuntiin. Miten silloin pitäisi teidän hurjastelijoiden mielestä toimia?
        Ajatteko aina samaa huippunopeutta? Kelivaroituksen yhteydessä kehoitetaan noudattamaan varovaista ajotapaa.
        Milllainen on mielestänne varovainen ajotapa?

        Varovainen ajotapapa ei juuri ole muuta, kun nopeuden pienentämistä.

        Alhaisempaa nopeutta pohjantiellä ajavat eivät voi olla millään tavalla haittana, koska nopeammin ajavat voivat vaivatta kääntyä sinne vasemmalle kaistalle ja jatkaa siks sakkailuaan puolelta toiselle aina kun jouku vähänkään hitammin menee oikealla kaistalla


      • Et osaa ajaa
        ähvä kirjoitti:

        alinopeus ei ole koskaan syy onnettomuuksien syntyyn, vaan nämä tutut seikat, kuten liijan lähellä toisen peräpuskuria ajaminen, holtiton ohittelu, liijan kova tilannenopeus. Eikö ole vielä tuoreessa muistissa, miten kuopion moottoritiellä törmäiltiin ja samoin pääkaupunkiseudulla, jossa satoja autoja ajeli nätisti toistensa perään.
        Siellähän oli erittäin huono näkyvyys, jossa tilanteessa olisi pitänyt laskea sitä nopeutta reippaasti.
        Moottoritie ei tarkoita sitä, että siellä voidaan ja pitää pakosta ajaa aina ja joka tilanteessa sitä suurinta mahdollisinta vauhtia.
        Myös moottoriteillä on joskus huonot ajo-olosuhteet ja sielläkin pitää ymmärtää ja voida ajaa pienemmillä nopeuksilla.

        Entäs sitten kelivaroitus, joka talven aikana annetaan lukuisia kertoja maakuntiin. Miten silloin pitäisi teidän hurjastelijoiden mielestä toimia?
        Ajatteko aina samaa huippunopeutta? Kelivaroituksen yhteydessä kehoitetaan noudattamaan varovaista ajotapaa.
        Milllainen on mielestänne varovainen ajotapa?

        Varovainen ajotapapa ei juuri ole muuta, kun nopeuden pienentämistä.

        Alhaisempaa nopeutta pohjantiellä ajavat eivät voi olla millään tavalla haittana, koska nopeammin ajavat voivat vaivatta kääntyä sinne vasemmalle kaistalle ja jatkaa siks sakkailuaan puolelta toiselle aina kun jouku vähänkään hitammin menee oikealla kaistalla

        Siis nopeuserot on syynä kolareihin. Monella on hieno velka-auto, mutta paskat renkaat ja ajotaito, niin ne tulee sitten tientukoksi. Ei ne nappi laudassa ajavat aja kiireen takia ylinopeutta, vaan omaksi turvaksi.

        Vöitä sinä mitä väität, mutta kyllä alinopeus on se ongelma.


    • mählä

      Et itse osaa ajaa, kun et ota huomioon hernerokkasumua, joka on ollut viime vuosina se tärkein syy suuriin ketjukolareihin moottoriteillä. Pimeys ja tihkusadekin ovat sellaisia tekijöitä, joiden vuoksi nopeutta on pienennettävä. Välimatkan pitäminen edellä ajavaan on kannatettavaa jo siitäkin syystä, että jokin yllättävä tilanne edessä ajavilla aiheuttaa paniikkijarrutuksen

      • Puusilmät!

        Ostakaa paremmat silmälasit ja renkaat. Totta kait kelien mukaan ajetaan, mutta köröttelijöitä on vaikka keskellä yötä ja parhaana kesäpäivänä. Tykkäävät körötellä junana toisten perseissä kiinni. Säästääkö siinä bensaa vai eikö voi ikinä erota valtamassasta? Itsetuntoko heikko, niin ei osata muuta kuin körötellä muiden mukana. No niin elätte "elämäännekin".

        Minä ajan turvallisuussyistä n. 120 taulussa..välillä 140.


      • Gentlemannikin
        Puusilmät! kirjoitti:

        Ostakaa paremmat silmälasit ja renkaat. Totta kait kelien mukaan ajetaan, mutta köröttelijöitä on vaikka keskellä yötä ja parhaana kesäpäivänä. Tykkäävät körötellä junana toisten perseissä kiinni. Säästääkö siinä bensaa vai eikö voi ikinä erota valtamassasta? Itsetuntoko heikko, niin ei osata muuta kuin körötellä muiden mukana. No niin elätte "elämäännekin".

        Minä ajan turvallisuussyistä n. 120 taulussa..välillä 140.

        Turvallisuussyistä 120km/h ajavat ,ajaa siksakkia eri kaistoilla aiheuttaen vaaratilanteita,eivätkä ymmärrä viedä korttia poliisilaitokselle ,kun eivät sopeudu nykyaikaiseen liikenteeseen.TUR-VAL-LI-SUUS-VÄ-LI ,niinkuin Enska Itkonen opetti kauan sitten pitäisi opetella pitämään ja toisten huomioiminen,Enska kertoi myös,että englannin kielessä on yksi hieno sana Gentleman.


      • 120 lasissa
        Gentlemannikin kirjoitti:

        Turvallisuussyistä 120km/h ajavat ,ajaa siksakkia eri kaistoilla aiheuttaen vaaratilanteita,eivätkä ymmärrä viedä korttia poliisilaitokselle ,kun eivät sopeudu nykyaikaiseen liikenteeseen.TUR-VAL-LI-SUUS-VÄ-LI ,niinkuin Enska Itkonen opetti kauan sitten pitäisi opetella pitämään ja toisten huomioiminen,Enska kertoi myös,että englannin kielessä on yksi hieno sana Gentleman.

        Nopeiden kaistalla turvavälit pidetään. Hitaiden kaistalla en uskalla ajaa.


    • Perusasiat hukassa

      Oululaiset ei yksinkertaisesti osaa perusjuttuja liikenteessä ja tämä on todella outoa, onko vika paikallisten autokoulujen opetuksessa, vai kenties kuljettajatutkintoja vastaanottavissa katsastusmiehissä?!

      • Juntit!!

        "Oululaiset" ovat hippejä ja nämä Ouluun muuttaneet juntit sitten juntteja. Eihän ne osaa.


    • köröttelijä

      Puusilmälle:
      Sanot ajvasi tottakait kelien mukaan, mutta millä tavalla oikeasti ajat kelien mukaan.
      Panet syyn köröttelijöiden niskaan.
      Koska olen itse köröttelijä, kerron, miksi oikein köröttelen.

      Tosiasiassa köröttelen vain silloin, kun kelit ovat huonoja. Pimeässä maaseututeillä köröttelen, koska pelkään metsästä eteeni syöksyvää poroa, hirveä, kaurista, mitä tahansa liikkuvaa, johon voin törmätä. Kun vauhtia on vähemmän, ei pelota hetikään niin paljoa. Kesälläkin köröttelen, vaikka olisi kauniskin päivä. Jos ajaisin ruuhkassa sitä suurinta sallittua, niin minun olisi pakko koko ajan ajella muiden perässä jonossa ja minä kun en tykkää jonossa ajamisesta.
      On paljon mukavampi ajaa sillai, ettei ketään ole siinä edessä ja joiden perävaloja joutusi sitten koko ajan vahtimaan, jos vaikka äkkijarruttaa poron tai muun liikenne-esteen takia.
      Toki ajan suurinta sallittuakin, mutta vain silloin, kun liikenne on harvaa ja kirkas päivä. Se perässä ajaminen kun on niin vaarallista. Ketjukolareita sattuu jatkuvasti ja siitä syystä, kun esim. se jonon ensimmäinen alkaa hiljentää kääntyäkseen vasemmalle sivutielle tai joutuu jarruttamaan äkillisesti liikenne-esteen takia.

      Se suurin sallittu nopeus kun ei tarkoita sitä, että sinun on PAKKO ajaa aina sitä nopeutta. Nopeuden kun saa valita itse. Tätä oikeutta minä myös käytän, eli valitsen nopeuden sellaiseksi kuin parhaaksi katson.

      Useimmille vain maksiminopeus liikenteessä on se paras, mutta meitä on niin sanottuja köröttelijöitä, joille se ei ole paras vaan on mukavampi ajaa hiljempaa. Meillä köröttelijöillä ei ole kiirettä kolariin ja mottomme on; "Turha kiire pois"!

      Puusilmä antaa tietysti kohta neuvon, että pysy pois tieltä, kun et uskalla ajaa lujaa ja käytä yleisiä kulkuneuvoja, mutta valitettavasti se ei ole mieluinen neuvo. Meitä köröttelijöitä syytetään liikenteen vaarantamisesta, mutta se ei ole totta. Vaarantaja on se, joka viime kädessä kolarin aiheuttaa ja sen taas päättää poliisiviranomainen, ja tieliikennelaki, joka ei puhu köröttelijöistä mitään

      • Bensaako säästätte?

        Jos jostakin ihmisestä on kiva körötellä, niin menee köröttelemään muualle kuin moottoritielle. Todellakin köröttelijöiden kaistalla on ne olemattomat turvavälit ja kolarit jne. Oikeastaan ihan hyvä että körlttelette tuolla ajotaidollanne, mutta körötelkää jossakin kärrypoluilla. Olette liikenteenvaarantajia!


    • körö

      Hei köröttelijä, mukava huomata, että meitä on muitakin, en minä yksin maailmassa.

      Kysyn teiltä vauhtiveikoilta, että eikö koskaan saisi körötellä.
      En tarkoita köröttelyllä matelemista, vaan hiljaisempaa vauhtia sen johdosta, kun moottoriteilläkin voi monesti olla ne ajo-olosuhteet sellaiset, että oman turvallisuutensa kannalta olisi viisasta pudottaa sitä vauhtia.

      Minusta tämä pohjantien oikealla reunalla pysyminen on körättelijälle kaikista turvallisinta, en juuri koskaan sinne vasemmalle laijalle pyrikkään, siellä kun menee kaikki ne vauhdin hurmasta nauttivat ja riskejä tietoisesti ottavat.

      Rampeilta tulijalle köröttelijän vauhti on mieluisaa, koska he silloin pääsevät mukavasti moottoritien huumaan aamu- ja ilta ruuhkissakin.

      Me köröttelijät mieluusti hölläämme kaasua rampin kohdalla, jotta sinne pyrkijän liittyminen olisi entistä helpompaa.

      Olin kerran jakeluauton kyydissä ja tämä kuljettaja vain painoi lisää kaasua sanoen vielä ääneen; katotaanpa, et kyllä tuu mun eteeni, pysy vaan siellä rampillasi.

      Te vauhtiveikot, jotka mollaatte meitä täällä, ette kuitenkaan pysty kommenteissanne perustelemaan ajotapojanne muutoin kuin vain, että körötelijät vaarantavat liikennettä.

      Köröttelijä pysähtyy myös suojatien edustalle nähdessään jonkun pyrkivän sille, eikä tee niinkuin valtaväestö, että heikompi osapuoli väistää.

      Köröttelijä ei missään nimessä ohita suojatien eteen seisahtunutta autoa pysähtymättä.

      Miksi pitäisi ajaa maltillisesti, siihen köröttelijällä on suora vastaus: joka kerta, un keli heikkenee, alkaa rytinää kuulua sieltä ja täältä.

      Kun joku ajaa körötteijän perään, niin ettekait tosissanne väitä, että köröttelijä on syyllinen. Ketjukolarit johtuvat siitä syystä, kun ei osata pitää sitä välimatkaa edellä ajavaan. Moottoritiellä ajaessa välimatkan pituudella on suuri merkitys. Kun edessäpäin rysähtää, niin kohta siihen samaan rysään paukkuu lukuisa määrä, niinkuin saksan moottoriteiltä olemme nähneet.

      Tästä aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kuinka ja paljon

    • Ennakoiva ajo

      Te köröttelijät olette hitaita myöskin älyllisesti ja ette tajua, että hidastamalla ja lyhyillä turvaväleillä ajamalla vaarannatte itsenne ja muut. Minua te ette vaaranna suoranaisesti, mutta muut köröttelijät kyllä. Minutkin siinä vaiheessa kun tulen moottoritielle ja haluan sieltä pois. Myöskin kolarin sattuessa köröttelyautonne sinkoutuvat meidän rajoituksen mukaan ajavien turvaväleihin tai jopa eteemme.

      Hankkikaa paremmat renkaat, käykää optikolla, laittakaa tyyny prseen alle, käykää jossakin pikkutiellä kokeilemassa miten autoa hallitaan liukkaalla.

    • körö

      Ennakoiva ajo:
      Voi mitä paksua puppua ja pajunköyttä kirjoitkaan meidän köröttelijöiden mustamaalaamiseksi.

      Mehän juuri pidämme niitä turvavälejä, koska hitaammin ajaen niiden pitäminen vain onnistuukin, ei siten, että kaikki ajaa tismalleen samaa nopeutta.

      Turvavälien pitäminen onnistuu vain siten, että ajaa vähän hiljempaa ja hiljentää kun näyttää, että sen edelläajavan perä lähestyy ja välimatka pienenee.

      Ja kehtaat vielä älyn vetää tähän mukaan. Mitä se muuta on kun älyä, että älyää liikenteen vaaramomentit. Olen lukunut sellaisen kirjan, kuin "MIKSI RYSÄHTI" Tekijän nimeä en muista.

      Ja lueppas vaikka kirjastossa joka kuukausi ilmestyvän Moottori lehden kuukausittaiset liikennekuolemat. Tutkijalautakunnan raportit ovat järisyttävää luettavaa. Liikennonnettomuudet ja kuolemat johtuu holtittomasta ja välinpitämättömästä ajotavasta ja ennen kaikkea liijan kovasta tilannenopeudesta.

      Mikä kumma sinua estää poistumasta moottoritieltä, kun minulla ei ole siinä pienintäkään ongelmaa.

      Kerro yksitysikohtaisesti näistä liikennetilanteista, älä vaan yleistäen. Kyllähän nyt jumalauta liikenteessä pitää muutakin osata kuin vauhdikasta kovaa menoa.

      Renkaat on ainakin itsellä aina hyvät, muista en osaa sanoa, näössä ei ole vikaa vaikka lasit onkin ja pitääkin lain mukaan olla näön huonontuessa.

      Ja mitä sillä tyynyllä on virkaa.

      On kuule käyty liukkaan kelin kurssilla ja juuri siellä annettiin ohjeeksi, että ajakaa hitaammin, mitään ei siellä muuta oppinut tai osasinhan minä tuon taidon jo ennestäänkin.
      Nimittäin liukkaan kelin opettaja oli kärttyinen, että mikset sinä aja kovempaa, että voisit testata näitä hienoja väistöliikkeitä.
      Minä sanoin, että minusta on parempi ajaa sillä tavalla liukkaalla, ettei tarvitse tehdä näitä pirun väistöliikkeitä.

      Väistöliikkeitä ei tarvi tehdä, kun pitää sitä turvaväliä ja keventää aina kaasua, kun tulee epäilyttävä mutka tai muu hankala ajokeli, esim. sumu, lumisade jne..jne..

      • Painukaa vitt

    • kokemusta on

      Pohjantietä kannattaa välttää joka päivä klo 00.00 - 23.59

    • Satansatan

      Aloittaja myöhästyi kotoaan todennäköisesti tuon 80-ajelun vuoksi jotain 2-minuuttia. Toisaalta jos liikennevalot olivat punaisia sitten rampilta poistuttaessa voi olla, että ei myöhästynyt yhtään vaikka olisi ajanut 100-kmh.

      Kaikki on niin suhteelliista tässä ihmisten ja autoilijoiden kiireessä.

      • Nönnönnöö

        Ei se aika ole tässä se pointti, vaan liikenneturvallisuus. Kulje sinä siksi julkisilla.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe