Kuinka vaikea rajoittaa käytöstään

bipo lähipiirissä

maniavaiheessa? Mitä jos jää vaan kotiin istumaan nojatuoliin? Voihan melko vaikeasti masentunutkin pakottaa itsensä töihin (ainakin jonkin aikaa).

10

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi bipo

      Ongelma onkin siinä et jos on paha mania niin ei ymmärrä olevansa sairas vaan on "elämänsä kunnossa". Silloin ei oikein pysty hallitsemaan itseään koska mieli on kuin eri ihmisellä, ainakin omalla kohdalla. Jos manian aikana yrittäisin istua vaan nojatuolissa tekemättä mitään niin tulisin hyvin ärtyisäksi. En varmaankaan edes uskoisi olevani sen tarpeessa.

      • ............

        Osaatko selittää tarkemmin? Katoavatko muistikuvat/tietoisuus sairaudesta päästäsi mania jaksossa, vai mitä tapahtuu? Vai ottaako jonkunlainen ylimielisyys, missä et välitä sairaudesta, vallan? Pystyykö sitä "eri ihmistä" lainkaan hallitsemaan? Ja voiko sitä yliaktiivista käytöstä yrittää kanavoida johonkin "järkevään"?


      • 2+2=4
        ............ kirjoitti:

        Osaatko selittää tarkemmin? Katoavatko muistikuvat/tietoisuus sairaudesta päästäsi mania jaksossa, vai mitä tapahtuu? Vai ottaako jonkunlainen ylimielisyys, missä et välitä sairaudesta, vallan? Pystyykö sitä "eri ihmistä" lainkaan hallitsemaan? Ja voiko sitä yliaktiivista käytöstä yrittää kanavoida johonkin "järkevään"?

        Vedä amfetamiinia tai kunnon kännit niin tiedät.


    • mikko981

      Maniassa ei voi hillitä omaa toimintaansa, se on osa sen määritelmää. Se on muuttunut tietoisuudentila jota voi verrata huumenalaiseksi toiminnaksi. Tuntee olevansa elämänsä kunnossa jne.
      Istumisesta nojatuolissa ei kerta kaikkiaan tule mieleen.

      Omalla kohdalla kun menee ihan pahaksi niin tulee myöskin kokonaisia muistikatkoksia - monta tuntia voi hävitä kunnes on taas tietoinen olemassaolosta. Lääkärini niputti tämän psykoosin piikkiin.

      • Hulluja ne ovat

        Jokainen voi hallita elämäänsä myös se maanikko psykiatrit ne ei hallitse itseään:)!


      • miesbibo
        Hulluja ne ovat kirjoitti:

        Jokainen voi hallita elämäänsä myös se maanikko psykiatrit ne ei hallitse itseään:)!

        Ei se noin mene. Mania vaiheessa bibolaarinen ihminen tuntee elävänsä erästä tähtihetkeään. Minulla oli eilen maaninen päivä. Tein juttuja, jotka tänään näyttävät aivan känniläisen tekemiltä.
        Tänään ja erikoisesti nyt olen aivan piipussa. Maanista vaihetta kesti kylläkin tänään pimeän tuloon, nyt voimattomuus on vahvaa. On levättävä, ettei aivan lamaannu.

        Tämä nimim. Hulluja ne ovat.


      • unstable
        miesbibo kirjoitti:

        Ei se noin mene. Mania vaiheessa bibolaarinen ihminen tuntee elävänsä erästä tähtihetkeään. Minulla oli eilen maaninen päivä. Tein juttuja, jotka tänään näyttävät aivan känniläisen tekemiltä.
        Tänään ja erikoisesti nyt olen aivan piipussa. Maanista vaihetta kesti kylläkin tänään pimeän tuloon, nyt voimattomuus on vahvaa. On levättävä, ettei aivan lamaannu.

        Tämä nimim. Hulluja ne ovat.

        Mulla maanisuus kesti päiviä eikä suinkaan lopu yöksi ja pimeän ajaksi, saa yöunen kestämään 4 tuntia ja sama virta jatkuu. Maniassa ei koe olevansa sairas vaan parhaassa kunnossa ja helvetin kaunis. Tiedä sitten ihmisen kanavoinnissa, voi kai sitä koittaa mutta itse ainakin tein mitä mieleen juolahti ja mistä pidin. Viina pahentaa mania oiretta.


      • unstable
        unstable kirjoitti:

        Mulla maanisuus kesti päiviä eikä suinkaan lopu yöksi ja pimeän ajaksi, saa yöunen kestämään 4 tuntia ja sama virta jatkuu. Maniassa ei koe olevansa sairas vaan parhaassa kunnossa ja helvetin kaunis. Tiedä sitten ihmisen kanavoinnissa, voi kai sitä koittaa mutta itse ainakin tein mitä mieleen juolahti ja mistä pidin. Viina pahentaa mania oiretta.

        Ja kyllä maniaa ei kunnolla muista. Omastani muistan vain pätkiä ja nekin haluisin unohtaa.


    • yks karhu

      Mä kyllä muistan melko hyvin maniasekoiluni, valitettavasti. Sitä en tiedä, mikä oli maniaa itsessään, mikä masennusta. Psykoosiin meni kuitenkin. Niitä harhoja en enää koskaan halua takaisin.Tai no, nyt monen vuoden jälkeen kolkutelevat taas porteilla, en pääst sisälle. Taistellen mennään. Mitään kovin tunnepitoista asiaa ei sais näköjään tapahtua, sit heittää. Onneksi nyt tasapainoinen arki pitää mamman haahuilemasta, ja jotain olen ehkä oppinutkin tästä sairaudesta.

    • 656565656

      Maanisen potilaan kannalta parasta on, jos läheiset huomaavat ja toimittavat pakkohoitoon. Muuten voi sotkea asiansa täysin. Lepositeissä eristyksessä alla hoitajan valvovan silmän on turvallisinta. Haloperidol riittävänä annoksena rauhoittaa pitkäksi aikaa. Neuroleptilääkityksen hyvä puoli on, että bibo potilaista tulee lääkityksen jatkuessa vuosien mittaan hyvin rauhallisia ja harkitsevaisia liikkeissään.
      Kokenut hoitaja/ääkäri tunnistaa neuroleptipotilaan, joka käyttänyt pidempään lääkitystä jo kadun toiselta puolen, kävelyylistä ja pienestä nykimisestä, joka varsin siedettävä haitta.
      Sivuvaikutuksia ei kannata pelätä, sillä maaninen henkilö tuhoaa varsin lyhyessä ajassa taloutensa, ihmisuhteensa ja terveytensä. Neuroleptit/Litium ovat parempi vaihtoehto kuin hautausmaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe