Järki ei toimi

Enkerro1

En voi oikein ajatella omilla aivoilla, on lähes mahdottomuus. Tulevaisuus tuntuu toivottomalta ja ahdistaa kovasti. Haluaisin vaihtaa maisemaa mutta varat ovat niin niukat eikä sitäpaitsi muutenkaan ole mahdollista muuttaa kokonaan pois täältä. Lannistun helposti ja se on ollut ongelma pienestä asti, kaikki on

11

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkerrovielä

      Olkaa ystävällisiä, kiitos.

    • Pelokas23

      Tuttu tunne. Oon väliinputoaja joka asiassa ja elämä mennyt alamäkeä sitten 18v täyttämisen jälkeen. Diagnosoitu vaikea-asteinen paniikkihäiriö, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, psykoosipiirteinen persoonallisuus ja ADD. Enää en edes tiedä mikä johtuu mistä, onko jotkut oireet lääkkeiden aiheuttamia, kenties jotain fyysisä sairauksia tai sitten vaan nuo kaikki paskat yhteen läntättynä. Mikään ei tunnu kivalta/hauskalta tai innostavalta, mihinkään on vaikea keskittyä, kaikki ahdistaa ja aina olen väsynyt.

      Muutamia juttuja mitä olen laittanut vuosien varrella merkille, jotka voi olla tai olla olematta missään kytköksissä mihinkään:

      - Syön rasvaista ja hiilihydraattipioista ruokaa, mutta en lihoa. Jos jotain niin laihdun ja olen jo laiha ennestäänkin. Suusta voi tunkea vaikka millä mitalla kaloreita sisään. Lähinnä turvotusta jaloissa, sekään ei vaikuta oikein läskiä olevan.
      - Vaikea saada unta ja en ilman troppeja olekaan saanut unta vuosikausiin, kun saan unen nukun sitten ihan vtusti liikaa: 12-20h joskus jopa vuorokauden.
      - Tuntuu ku aivot ois yksinkertasesti rikki, vaikea keskittyä mihinkään, kaikki asiat organisoimatta ja kaikki unohtuu aina. Lääkärinajat, tapaamiset jne. käytännössä aina unohtuu. Kämppä on sikolätti kun ei tule asioita hoidettu organisoidusti "se vain menee tähän kuntoon" sitten jos oikein pakottamalla pakotan saan sikolätin siistittyä raivolla kun keskityn vain ja ainoastaan siivoamiseen päivän pari. Kuukauden parin päästä samanlainen kuin ennen siivoamista.
      - En pysty kohtaamaan sukulaisia tai kavereita, koska tuntuu että olen oikeasti jo liian vajakki kanssakäymään terveiden ihmisten kanssa ja toisekseen sosiaaliset tilanteet ahdistavat.
      - Joskus pelkäsin kuolemaa ja hulluksi tulemista, en enää. Huomaan vain kuinka toimintakykyni heikkenee vuosi vuodelta.
      - Palelen erittäin herkästi ja ääreisverenkierto on huono, monesti kylmät sormet, varpaat ja nenä. Lisäksi saattaa paleltaa vaikka olisi 22c
      - Pää näinä päivinä muistuttaa lähinnä television lumisade kanavaa olotilaltaan ja miksei toiminnoiltaakin.

      Ja tämä teksti oli äärimmäisen työlästä kirjoittaa ja hyvin todennäköisesti sisältää kirjoitusvirheitä ja mahdollisesti sekavuutta.

      • Pelokas23

        Rahallinen tilanne on ajautunut tilaan, että on kymppitonnin luokkaa ulosottovelka. Ulosottokirjeitä ja perintäkirjeitä tippuu luukusta viikottain. Päivärahat on karenssissa ja toimeentulotuki alennettuna rullaa. Pihassani mätänee nipinnapin ajokunnossa oleva lada jota pidän vain siltä varalta, että jos kuntoudun ja voin työllistyä joskus. Onpahan ainakin nelipyöränen rakkine jolla alottaa mahdollisesti työt sitten joskus. Asun kaupungin vuokraslummissa joka on rakennettu kultaisella 70-luvulla ja remontit on jätetty selkeästi tekemättä.


      • Pelokas23
        Pelokas23 kirjoitti:

        Rahallinen tilanne on ajautunut tilaan, että on kymppitonnin luokkaa ulosottovelka. Ulosottokirjeitä ja perintäkirjeitä tippuu luukusta viikottain. Päivärahat on karenssissa ja toimeentulotuki alennettuna rullaa. Pihassani mätänee nipinnapin ajokunnossa oleva lada jota pidän vain siltä varalta, että jos kuntoudun ja voin työllistyä joskus. Onpahan ainakin nelipyöränen rakkine jolla alottaa mahdollisesti työt sitten joskus. Asun kaupungin vuokraslummissa joka on rakennettu kultaisella 70-luvulla ja remontit on jätetty selkeästi tekemättä.

        Vielä mainitsen yhden omasta mielestäni erikoisen seikan silmänaluset on ollu niin pitkään ku muistan käytännössä mustat, ainakin hyvin tummat. Liekö uniongelmista aiheutuvaa, mutta olen havainnut ettei ihmisillä luonnostaan ole tummat silmänaluset. Mulla on aina.


    • Ihan selkeää teksiä sä kirjoitat, saan kyllä selvää, multa ei onnistuis pitkien lauseiden kirjotus ilma ongelmia. Mainitsi että et liho vaikka söisit miten paljon, sama juttu mulla ja tuo sormia ja varpaita palelee sekin on tuttu tunne.

      • Multa jotenkin lähtee fiilis helposti ja lannistun. Jos suullisesti yrittäisin selittää nämä asiat siinä menis aikaa ja vaivaa


      • hen8900 kirjoitti:

        Multa jotenkin lähtee fiilis helposti ja lannistun. Jos suullisesti yrittäisin selittää nämä asiat siinä menis aikaa ja vaivaa

        Anteeksi jos puhuu liikaa itsestäni, on vaikea ilmaista tunteita saati osoittaa myötätuntoa


      • Anonyymi

        Korona testiin ilman muuta ja sitten eristykseen. Lähtee vapinat


    • Meistä löytyy paljoon samaa

    • olemme erilaisia

      Minä ainakin uskon että on ihmisiä, joilla elämän hallinan ote herpaantuu aivokemian syistä. Jos on laihtumista ym. niin kannattais tutkia kilpirauhasarvot ja ihan muut sellaiset seikat.
      Ei ole ihmisen oma vika, jos saa ADHD ja arki takkuilee. Olette arokkaita ihmisiä.

    • Pelokas23

      Kilpirauhasta oon miettiny kyl välillä, mutta pariin kertaan testattu ja kuulemma ylärajalla normaalin puitteissa ja ei vaadi jatkotoimenpiteitä. Näin siis molemmilla kerroilla. Epäilen kyllä, että vaikka siellä vähän häikkää olisi niin ei tuo kuuppakaan täysin ehjä ole.

      Hieno, että joku ihminen ymmärtää että joskus vika voi olla aivoissa. Ei heti syytetä laiskaksi, saamattomaksi ja välinpitämättömäksi. Tämä on erityisesti ADD tapauksissa hyvin tavallista kun ei oo niitä aktiivisa oireita. Ymmärrän, että terveiden ihmisten on tätä hyvin vaikea nähdä, kun omat aivot toimii. Eihän sitä voi mitenkään päin tietää, että millaista on kun ne ei toimi. Yhtä kärsimystä tämä on vaivasta kärsivälle, haluaisi kovasti hoitaa kaiken, mutta kuupassa asiat eivät vain organisoidu. Kaikki kääntyy epämääräiseen kaaokseen, asiat sekoittuvat toisiinsa ja muisti takkuilee pahasti. Lopulta jää sitten apaattisuus, kun todennut että mikään ei onnistu ja kaikesta tulee sanomsita.

      Voin kuvitella, että pitkäaikais alkoholistille saattaa vastaavia oireita tulla ja siksi monesti meitä katsotaan alaspäin. Itse koitan visusti näppini pitää irti kaikista "aineista". Alkoholi tuo hetken helpotuksen kaikkeen(olollisesti), mutta ei ratkaise mitään ei varsinkaan ADD tai ADHD ihmisellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1759
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1664
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      61
      1500
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1458
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1385
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1359
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe