Kilpirauhasen normaaliarvot

tarja12

minulla T4V 12,4
TSH 0,69 ja lääkäri lopetti thyroxinin 25 mikrogrammanen 1 päiväsä, siihen paikkaan . Kuulemma liikatoiminta. Aloitettu 2012 marraskuussa vajaatoimintaan ja antamaan potkua ja virkeyttä mielelle ja et jaksaa jotain tehdä. Nyt nukun vaan. Tosi outoa? Voiko ton lääkkeen lopettaa noin vain ja onko nuo arvot liikatoimintaa?? Hikoiluttaa ja vatsa ei toimi . Turvotus, väsymys, hiuksia lähtee paljon. Eli mikä arvo on sitten normaali. Kokemuksia ja tietoa kiitos.

19

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elliT

      No nuo nyt ei ole liikatoimintaa nähneetkään... TSH saa olla mittaamatonkin. Sulla lisäksi T4V liian alhainen. Ei ihme, että on vajaatoiminnan oireita. Etsi osaavampi lääkäri ja tee valitus tuosta. Tuohan on puoskarointia jos mikä.

    • M12345

      Itsellä arvo T4V 15 TSH 0,79 ja tpo 35. Ei vain verikokeissa näy vaikka ultraäänitutkimuksessa kilpirauhanen tavanomaisesta poikkeava.

    • tarja12

      Samoin ultrassa näkyi pieni struuman alku , tosi tosi pieni ja kuulemma ei vaadi toimenpiteitä mun elinaikanani olen 52 vuotias nainen. Ja luettelin sille mun omalääkärille oireet, kuulemma sopii liikatoimintaan. Paljonko toi T4V sitten pitäisi olla? Paskaa touhua, kun ei edes lääkäri tiedä, onko normaali ali vai ylitoiminta.

      • Klinikasta riippuen T4V:n normaaliarvot vaihtelevat hieman, mutta 10-21 on tavallinen raja. Reunoilla sitten mietitään tapauskohtaisesti. TSH on liian matala, mikä tarkoittaa, että kilpirauhasta menee liikaa. Eli tabletti oli hyvä lopettaa. Se ei todellakaan saa olla mittaamaton. Vain villeissä piireissä saa.
        Eli ei ole kumpaakaan toimintaa, vaan kilpirauhastabletti tekee liian suuren kilpirauhasmäärän elimistöön, ja on hyvä ottaa se pois.


      • .................
        boxi kirjoitti:

        Klinikasta riippuen T4V:n normaaliarvot vaihtelevat hieman, mutta 10-21 on tavallinen raja. Reunoilla sitten mietitään tapauskohtaisesti. TSH on liian matala, mikä tarkoittaa, että kilpirauhasta menee liikaa. Eli tabletti oli hyvä lopettaa. Se ei todellakaan saa olla mittaamaton. Vain villeissä piireissä saa.
        Eli ei ole kumpaakaan toimintaa, vaan kilpirauhastabletti tekee liian suuren kilpirauhasmäärän elimistöön, ja on hyvä ottaa se pois.

        http://www.laakarilehti.fi/files/sv/SLL92010-797.pdf
        "Joku potilas voi hyvin annoksella, jolla toimintakokeiden tulokset ovat hypertyreoosin rajoilla, toinen niiden ollessa viitearvojen keskellä ja kolmas hypotyreoosin naapurissa."
        Oman kokemukseni perusteella on olemassa yksittäisiä potilaita, jotka tarvitsevat TSH:n viitearvojen alapuolelle vieviä tyroksiiniannoksia voidakseen hyvin. T4v:n ja viime kädessä T3v:n tulee pysyä viiterajoissa." Luulen, että Välimäki ei ole missään "villeissä piireissä", tuskin myöskään oma (myös arvostettu) endoni.


      • ................. kirjoitti:

        http://www.laakarilehti.fi/files/sv/SLL92010-797.pdf
        "Joku potilas voi hyvin annoksella, jolla toimintakokeiden tulokset ovat hypertyreoosin rajoilla, toinen niiden ollessa viitearvojen keskellä ja kolmas hypotyreoosin naapurissa."
        Oman kokemukseni perusteella on olemassa yksittäisiä potilaita, jotka tarvitsevat TSH:n viitearvojen alapuolelle vieviä tyroksiiniannoksia voidakseen hyvin. T4v:n ja viime kädessä T3v:n tulee pysyä viiterajoissa." Luulen, että Välimäki ei ole missään "villeissä piireissä", tuskin myöskään oma (myös arvostettu) endoni.

        Yst lue tarkkaan: ei saa olla mittaamaton TSH. TSHn alapuoli on mitattavissa. Yst, tarkkuutta lukemiseen.


      • ..............
        boxi kirjoitti:

        Yst lue tarkkaan: ei saa olla mittaamaton TSH. TSHn alapuoli on mitattavissa. Yst, tarkkuutta lukemiseen.

        Niin ja alkuperäisen TSH ei ollut mittaamaton.


      • ................
        boxi kirjoitti:

        Yst lue tarkkaan: ei saa olla mittaamaton TSH. TSHn alapuoli on mitattavissa. Yst, tarkkuutta lukemiseen.

        ... ja mä en kyllä edelleenkään löydä tekstistä mainintaa, että TSH ei nimenomaan saa olla mittaamaton. Englanninkielisestä tiivistelmästä löydän vielä käännöksen "Some do best on smaller doses at which serum thyrotropin (TSH) is in the upper normal range or slightly above, whereas others need doses which result in undetectable TSH levels. In these cases serum free thyroxine (T4v) and ultimately free triiodothyronine (T3v) should be normal" mihin tuo aiempikin kirjoittaja viitannee - tämä artikkelihan on ollut jo pitempään julkaistuna, (suomenkielisiä) sanamuotoja näytetään muokatun hieman.


      • ................ kirjoitti:

        ... ja mä en kyllä edelleenkään löydä tekstistä mainintaa, että TSH ei nimenomaan saa olla mittaamaton. Englanninkielisestä tiivistelmästä löydän vielä käännöksen "Some do best on smaller doses at which serum thyrotropin (TSH) is in the upper normal range or slightly above, whereas others need doses which result in undetectable TSH levels. In these cases serum free thyroxine (T4v) and ultimately free triiodothyronine (T3v) should be normal" mihin tuo aiempikin kirjoittaja viitannee - tämä artikkelihan on ollut jo pitempään julkaistuna, (suomenkielisiä) sanamuotoja näytetään muokatun hieman.

        Nykyisin ei hyväksytä mittaamatonta tasoa. Olet oikeassa, teksti on vanha.


      • vetämätön

        T4v arvon pitäisi olla 10,2-21 välillä,ja tsh 0,4-4,5,ja t3v 3,2-6,5.


    • sentraalinen hypotyr

      Jos T4v Ja T3v on matalat ja myös TSH on matala vika on hypotalamuksessa , sen toiminnassa ei muodostu tarpeeksi TSH:ta eli on sentraalinen hypotyreeoosi. Sehän ei tarkoita sitä ettei tarvita kilpirauhasen hormooneja purkista vaan nimenomaan tarvitaan , koska jokainen solu tarvitsee kilpirauhashormoonia toimiakseen oikein. Se ettei hypotalamus toimi oikein vaatii monien muiden hormoonitasojen tutkimista ja vika voi löytyä sieltä mutta ensihätään on kilpirauhasen hormooni hoito alotettava heti.---Ylitoiminnan näkee T3v kokeesta ja voinnista ei mistään muusta..

      • Sentraalista hypotyreoosia epäiltäessä kuvataan hypofyysi, ei hypotalamus. MRI-kuvaus tehdään.
        Ylitoiminnan näkee tsh, T4V, T3V sekä tshreseptori-va-testistä. Tsh muodostuu hypofyysissä, ei hypotalamuksessa, joka on säätelyketjun seuraava ylempi taso.


      • kysynpä vaan
        boxi kirjoitti:

        Sentraalista hypotyreoosia epäiltäessä kuvataan hypofyysi, ei hypotalamus. MRI-kuvaus tehdään.
        Ylitoiminnan näkee tsh, T4V, T3V sekä tshreseptori-va-testistä. Tsh muodostuu hypofyysissä, ei hypotalamuksessa, joka on säätelyketjun seuraava ylempi taso.

        Miksi noita ei lähdetä sitten tutkimaan vaan annetaan masennuslääkkeet kouraan ja lähetetään ihminen kotiin sängynpohjaan kitumaan.


    • täälläkin yksi

      Minulla mitatut TSH 2,9 ja T4V 12,4. Sain pyytäessäni koelääkityksen, mutta vain 1 x 0,25 päivässä. Tällä nyt pitäisi mennä 2 kk ennen kontrolliverikokeita. Voiko näin pieni lääkitys parantaa oloa ollenkaan tai parantaa arvoja edes sen vertaa, että näkyisi verikokeessa? Tuli vaan mieleen, että jos arvot eivät ole parantuneet, niin lopetetaanko lääkitys turhana....annostus on kuitenkin lasten annostus ja olen sentään jo keski-ikäinen. Pitäisikö mennä vielä hakemaan toisenkin lääkärn mielipide? Tämä ei oikein ottanut oireitani vakavasti, tuntuu siltä.

      • .................

        Joillain noinkin pieni annos jo parantaa oloa, mutta ylläpitoannokseksi 25 mikroa on pieni. Koelääkitykselläkin pitää annosta kokeilla nostaa, jos tuo pieni aloitusannos ei tuo helpotusta vajisoireisiin. Usein pieni annos laskee TSH:ta, mutta ei vielä nosta T4V:tä, jonka kuitenkin pitäis nousta, jotta ne oireet lähtee.


    • Tarja12

      Olen tämän ketjun aloittaja. Nyt nukuttu marraskuu , kun lääke poissa toi lasten thyroxin. Verikokeet tammikuun puolivälissä. Nyt oireet paleltaa ja hikipuuskat. Hiuksia lähtee, yleinen vetämättömyys ei huvita/jaksa enää mennä uloskaan, kuin pakosta. Ennen lenkkeilin, joka toinen päivä ja kävelin tai pyöräilin kauppareissut. Ruokahalun kasvaminen, turvotus, lihominen. Helppiä ja mielikin on harmaa :(

    • kaalilaatikko9

      Nuo 0.25 mikronin lääkitykset voi aikuinen ihminen heittää pois saman tien, aivan turhia. Jos tuolla pärjää, niin pärjää vielä paremmin aivan omillaan.
      APn t4v 12,4 kaukana liikatoiminnasta. Normaalin hormoni tuotantosi käynnistyminen voi viedä aikaa, siitä oireet.

    • Mä vaan

      Minä olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa 44v.Minulla on normaaliarvot noin Tsh 2,68 ja t4v15,8 silloin kun ovat hyvällä mallilla,eli en oireile.Nyt aloin taas oleen väsynyt,veto pois,turvotuttaa vatsaa,paino saattaa nousta yli kg vrk...mikään ei huvittanut,en saanut mitään aikaiseksi.Kävin sitten verikokeissa,Tsh oli laskenut 1,01 ja t4v oli ihan ok 15,8.Pienennän siis 0,1mg lääkeannostustani,ja käyn omin päin kuukauden päästä kokeissa kattoon joko on arvot kohillaan.Lääkärit eivät tiedä mitään tästä sairaudesta,sen olen huomannut ajan saatossa!Vuosi sitten minulla oli tsh laskenut myös 0,32,myös silloin pienennettiin lääkitystä,ihan lääkärin määräyksestä.Tuo sun oireitten kirjo viittaa vahvasti vajaatoimintaan,mullakin tukkaa lähtee myös kun arvot ei ole kohillaan.

    • vajaalla menee

      > Nyt nukun vaan.

      Siis paha vajaatoiminto. Miksei kukaan usko professori Matti Välimäkeä: "Potilaan kuunteleminen on tarkeämpää kuin viitearvoihin tuijottelu"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe