HDD SSD: ksi

kloonaus

Olen ajatellut vaihtaa HDD levyn ( C ) 250 Gb SSD levyksi. Miten onnistuu kloonaus, vai pitääkö kaikki asentaa uudelleen ? Siinä on n. 12 Gb simulaattorikin ym. Win 7 Pro 64 on käyttis. HDD on ide kaapelissa toinen kaverina samassa kaapelissa. Uusi tulisi sata 2 ja toinen idelle. P5Q emo.

38

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelen uudelleen asennusta. Häipyy vanhat tauhkat ja voi aloittaa tavallaan alusta.

    • kloonaus

      Näinhän se olisi yleensä, mutta kaikki on asennettu vasta n. 1,5 kk sitten vaan en älynnyt silloin tätä juttua. Voinhan sen tehdä, jos on pakko.

    • Itselläni on aina ollut se periaate että jos hankin SSD levyn niin asennan Windowsin siihen puhtaalta pöydältä ja laitan tietyt asetukset kuntoon.

      • 0hm0

        Liittyykö tämä siihen, että windows on optimoitu eri tavalla eri levytyypeille?


      • Näin menee
        0hm0 kirjoitti:

        Liittyykö tämä siihen, että windows on optimoitu eri tavalla eri levytyypeille?

        Windows tunnistaa SSD-levyn ja ottaa TRIMin käyttöön.


      • Näin menee kirjoitti:

        Windows tunnistaa SSD-levyn ja ottaa TRIMin käyttöön.

        Ei sen takia Windowsia tarvitse uusiksi asentaa.
        Trimin voi laittaa yhdellä ripsulla käyttöön / pois / tarkistaa.


      • 0hm0
        timekillerx kirjoitti:

        Ei sen takia Windowsia tarvitse uusiksi asentaa.
        Trimin voi laittaa yhdellä ripsulla käyttöön / pois / tarkistaa.

        Meinaat, että Vapunen on väärässä?


      • oletko nörtti
        0hm0 kirjoitti:

        Meinaat, että Vapunen on väärässä?

        Eihän vapunen varsinaisesti väärässä ole, ei vaan juuri perustele väitteitään.

        Puhdas asennus on ei-nörtille se varmin ja helpoin tapa. Nörtti tietenkin jo tietää, miten levy kloonataan, eikä tietenkään edes kysele apuja tälläisestä paikasta.


      • 0hm0
        oletko nörtti kirjoitti:

        Eihän vapunen varsinaisesti väärässä ole, ei vaan juuri perustele väitteitään.

        Puhdas asennus on ei-nörtille se varmin ja helpoin tapa. Nörtti tietenkin jo tietää, miten levy kloonataan, eikä tietenkään edes kysele apuja tälläisestä paikasta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12940374


        Tässä ketjussa se juttu meni ihan toisella tavalla.


      • oletko nörtti kirjoitti:

        Eihän vapunen varsinaisesti väärässä ole, ei vaan juuri perustele väitteitään.

        Puhdas asennus on ei-nörtille se varmin ja helpoin tapa. Nörtti tietenkin jo tietää, miten levy kloonataan, eikä tietenkään edes kysele apuja tälläisestä paikasta.

        No ei ole puhdas asennus ei-nörtille helpoin ja varmin. Siinähän sitten säätää joka laitteeseen ajurit uusiksi, turhat palvelut taas pois päältä, tietoturva kuntoon ja niin pois päin.

        TRIMin saa edelleen yhdellä rimpsulla päälle/pois ja kloonaukseen on selkeät ohjeet esim. Murossa ja sen oppaaseen olen miljoonasti vastaavissa tilanteissa linkin antanut.


    • a.v.
      • kloonaus

        Kiitos vihjeestä, mutta taidan päätyä asennukseen. En ole varma, minkä levyn aion hankkia. Vinkkejä otetaan vastaan. n. 250 Gb olisi koko. Muuten, miten nämä SSD levyt ovat kestäneet? Kingstonia ajattelin, mutta WD kai hyvä myös ?


      • kloonaus kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä, mutta taidan päätyä asennukseen. En ole varma, minkä levyn aion hankkia. Vinkkejä otetaan vastaan. n. 250 Gb olisi koko. Muuten, miten nämä SSD levyt ovat kestäneet? Kingstonia ajattelin, mutta WD kai hyvä myös ?

        Noita ilmaisia kloonausohjelmia on pilvin pimein, samoin ohjeita.
        http://muropaketti.com/artikkelit/ssd-asemat/opas-nain-otat-ssd-aseman-kayttoon,1

        Ei sitä uudelleen tarvitse asentaa, vapusen periaate on nimenomaan mutuilua eikä perustu yhteenkään tekniseen faktaan.

        Mutta eniten pistää silmään, että jos sulla on C2D setti ja SATA2 emo, niin miksi pistät rahaa SSD:hen, josta on olemattomasti suorituskykyhyötyä (joo, ohjelmat ja tietokone käynnistyy nopeammin, wau). Jos tilanne on tiukka niin kannattais ehdottomasti päivittää muuta konetta.


      • kloonaus kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä, mutta taidan päätyä asennukseen. En ole varma, minkä levyn aion hankkia. Vinkkejä otetaan vastaan. n. 250 Gb olisi koko. Muuten, miten nämä SSD levyt ovat kestäneet? Kingstonia ajattelin, mutta WD kai hyvä myös ?

        Hyvä homma. Suosittelen tätä levyä: http://www.jimms.fi/tuote/CT256MX100SSD1


      • er4657
        vapunen kirjoitti:

        Hyvä homma. Suosittelen tätä levyä: http://www.jimms.fi/tuote/CT256MX100SSD1

        Crucialille ääni. Kingston on roskaa.

        Crucialin mukana ei mielestäni tule mitään kiinnitysadapteria. Jos kotelosta ei löydy 2.5" laitteelle paikkaa niin tästä löytyy millä onnistuu kiinnittämään normaaliin 3.5" kiintolevypaikkaan: http://www.jimms.fi/listaa/442


      • kloonaus
        timekillerx kirjoitti:

        Noita ilmaisia kloonausohjelmia on pilvin pimein, samoin ohjeita.
        http://muropaketti.com/artikkelit/ssd-asemat/opas-nain-otat-ssd-aseman-kayttoon,1

        Ei sitä uudelleen tarvitse asentaa, vapusen periaate on nimenomaan mutuilua eikä perustu yhteenkään tekniseen faktaan.

        Mutta eniten pistää silmään, että jos sulla on C2D setti ja SATA2 emo, niin miksi pistät rahaa SSD:hen, josta on olemattomasti suorituskykyhyötyä (joo, ohjelmat ja tietokone käynnistyy nopeammin, wau). Jos tilanne on tiukka niin kannattais ehdottomasti päivittää muuta konetta.

        Hei kiitos valaisevasta vastauksestasi. Tuo ssd lyhentää latausaikoja sekä kai nopeuttaa ohjelmien ajoja, vai olenko väärässä. Kiintis on todella vanha ja voi tulla tämä eteen kuitenkin. Joo ei tää kone ole kummoinen. Intel core duo E8400 3 GHz, 6 Gb, Gt 520, P5Q, Corsair CX 420. Kasailtu mitä sattunut löytymään. Pitää tutkia tuo kloonaus uudelleen kunhan ehdin. Kiitos.


      • kloonaus kirjoitti:

        Hei kiitos valaisevasta vastauksestasi. Tuo ssd lyhentää latausaikoja sekä kai nopeuttaa ohjelmien ajoja, vai olenko väärässä. Kiintis on todella vanha ja voi tulla tämä eteen kuitenkin. Joo ei tää kone ole kummoinen. Intel core duo E8400 3 GHz, 6 Gb, Gt 520, P5Q, Corsair CX 420. Kasailtu mitä sattunut löytymään. Pitää tutkia tuo kloonaus uudelleen kunhan ehdin. Kiitos.

        Juu nopeuttaa ja suosittelen tosiaan uudelleen asennusta.


      • kloonaus kirjoitti:

        Hei kiitos valaisevasta vastauksestasi. Tuo ssd lyhentää latausaikoja sekä kai nopeuttaa ohjelmien ajoja, vai olenko väärässä. Kiintis on todella vanha ja voi tulla tämä eteen kuitenkin. Joo ei tää kone ole kummoinen. Intel core duo E8400 3 GHz, 6 Gb, Gt 520, P5Q, Corsair CX 420. Kasailtu mitä sattunut löytymään. Pitää tutkia tuo kloonaus uudelleen kunhan ehdin. Kiitos.

        Kyllä nopeuttaa latausaikoja ja yleistä näpräämistä, ohjelmien käynnistystä, Windowsin näpräämistä ja toki SSD:llä olevien tiedostojen ajoa jne. Peleissähän fps:iä ei lisää tule, sitä lähinnä tarkoitin eikä tietenkään laskentateho miksikään muutu.

        Itselläni on pitkälti samaa rautaa, tosin tehokkaampi näyttis ja sille poweri. Järjestelmäkovo alkaa täälläkin käymään turhan hitaaksi (käyttötunteja 46 500), mutta kun en halua liikaa sijoitella rahaa ja haluan niistä vähistäkin mahd. paljon suorituskykyä irti seuraavaan kokoonpanoon niin jätän ainakin omalta kohdaltani SSD:n väliin ja keskityn olennaiseen (prossu emo muisti, mahd. näyttis).

        Kone on kuitenkin 24/7, joten käynnistysajalla ei ole väliä ja jaksan kyllä odotella pari sekuntia latausaikoja kauemmin. 110 eurolla kun nämä myy alta pois (muutama kymppi) saa jo parhaimillaan uudet osat (käytettynä tietenkin) ja tehoero on oikeasti merkittävä.


      • fdsafdsa
        er4657 kirjoitti:

        Crucialille ääni. Kingston on roskaa.

        Crucialin mukana ei mielestäni tule mitään kiinnitysadapteria. Jos kotelosta ei löydy 2.5" laitteelle paikkaa niin tästä löytyy millä onnistuu kiinnittämään normaaliin 3.5" kiintolevypaikkaan: http://www.jimms.fi/listaa/442

        Käytin nippusidettä. SSD ei välitä kolinoista, joten ei sillä niin väliä miten on kiinni


      • häliäkö vällä
        fdsafdsa kirjoitti:

        Käytin nippusidettä. SSD ei välitä kolinoista, joten ei sillä niin väliä miten on kiinni

        Mulla on ´sisäinen´ kovalevy tossa koneen päällä. Ei oo välittänyt elämästä, eikä siivouksista mitään.


      • Pyyhis
        timekillerx kirjoitti:

        Kyllä nopeuttaa latausaikoja ja yleistä näpräämistä, ohjelmien käynnistystä, Windowsin näpräämistä ja toki SSD:llä olevien tiedostojen ajoa jne. Peleissähän fps:iä ei lisää tule, sitä lähinnä tarkoitin eikä tietenkään laskentateho miksikään muutu.

        Itselläni on pitkälti samaa rautaa, tosin tehokkaampi näyttis ja sille poweri. Järjestelmäkovo alkaa täälläkin käymään turhan hitaaksi (käyttötunteja 46 500), mutta kun en halua liikaa sijoitella rahaa ja haluan niistä vähistäkin mahd. paljon suorituskykyä irti seuraavaan kokoonpanoon niin jätän ainakin omalta kohdaltani SSD:n väliin ja keskityn olennaiseen (prossu emo muisti, mahd. näyttis).

        Kone on kuitenkin 24/7, joten käynnistysajalla ei ole väliä ja jaksan kyllä odotella pari sekuntia latausaikoja kauemmin. 110 eurolla kun nämä myy alta pois (muutama kymppi) saa jo parhaimillaan uudet osat (käytettynä tietenkin) ja tehoero on oikeasti merkittävä.

        "Järjestelmäkovo alkaa täälläkin käymään turhan hitaaksi (käyttötunteja 46 500),"

        Onko Seagaten levy?


      • Pyyhis kirjoitti:

        "Järjestelmäkovo alkaa täälläkin käymään turhan hitaaksi (käyttötunteja 46 500),"

        Onko Seagaten levy?

        Kyllä on.

        http://i5.aijaa.com/b/00948/13593150.jpg?1c7e2c4f4c97414d8c8c72dc89cf0dd7c5ac611ba1f2a8f8f478d8e528a87f997a64af1cdae6308f477637f153134540

        Ja viime aikoina on välillä ollut huomattavissa merkittävää hidastusta ainakin mutu-tuntumalla. Bootin jälkeen parani. Anyways.

        Siltä ajaltahan tää kuitenkin on kun Seagatella ei ollut ongelmia (Maxtorin osto ja sen tuotteet, 1,5TB levyjen ongelmat).
        On mulla se surullisenkuuluisa 1,5TB ollu kans mut onneks kattelin nimenomaan ne eränumerot ja firmwaret (kun joku väitti jossain aiheessa et kukaan ei tosiaankaan kato niitä, en edes minä) ja oli ongelmaton yksilö.


      • Pyyhis
        timekillerx kirjoitti:

        Kyllä on.

        http://i5.aijaa.com/b/00948/13593150.jpg?1c7e2c4f4c97414d8c8c72dc89cf0dd7c5ac611ba1f2a8f8f478d8e528a87f997a64af1cdae6308f477637f153134540

        Ja viime aikoina on välillä ollut huomattavissa merkittävää hidastusta ainakin mutu-tuntumalla. Bootin jälkeen parani. Anyways.

        Siltä ajaltahan tää kuitenkin on kun Seagatella ei ollut ongelmia (Maxtorin osto ja sen tuotteet, 1,5TB levyjen ongelmat).
        On mulla se surullisenkuuluisa 1,5TB ollu kans mut onneks kattelin nimenomaan ne eränumerot ja firmwaret (kun joku väitti jossain aiheessa et kukaan ei tosiaankaan kato niitä, en edes minä) ja oli ongelmaton yksilö.

        46500h = noin 5.3 vuotta käynnissä. Kannattaa muistaa, ettei Seagaten levyt kestä mitään... Omassa 500Gb Seagatessa on vasta 6600h, ja koko ajan odottelen koska se kosahtaa. ;-)


      • Pyyhis kirjoitti:

        46500h = noin 5.3 vuotta käynnissä. Kannattaa muistaa, ettei Seagaten levyt kestä mitään... Omassa 500Gb Seagatessa on vasta 6600h, ja koko ajan odottelen koska se kosahtaa. ;-)

        Kyllä Seagaten levyt kestää. Ennen oli luotettavin merkki (tämä kovo siltä ajalta), ainoana 5v takuu. Uudet 2TB Seagateni ovat myös 5v takuullisia SV35 malleja.

        Sen lisäks olen kyl googlannu ongelmamallit (ml. firmikset ja erät) ja jättäny ne suosiolla pois.

        Seagaten maine on kyllä todellisuutta huonompi. Maxtorin mallit, halvemmat kuluttajamallit (noh, tämä järjestelmälevy kyllä on aika perusmalli), pari ongelmatapausta (se 1,5TB) ja se on siinä. Kun pysyttätytyy niissä nimenomaan Seagaten tuotteissa (ei Maxtorin linjaa) ja ns. paremmissa malleissa, joissa ei ole havaittu ongelmia on kaikki ok.

        Sen toki tiedostan, että vaikka olis kuinka kestävä kappale toi tuntimäärä on melko korkea. MTBF /MTTF taitaa olla miljoonan tunnin luokkaa, mutta eihän sitä kukaan käytännössä ole testannut. Liekkö sitten oikeasti 100kh.


      • Pyyhis
        timekillerx kirjoitti:

        Kyllä Seagaten levyt kestää. Ennen oli luotettavin merkki (tämä kovo siltä ajalta), ainoana 5v takuu. Uudet 2TB Seagateni ovat myös 5v takuullisia SV35 malleja.

        Sen lisäks olen kyl googlannu ongelmamallit (ml. firmikset ja erät) ja jättäny ne suosiolla pois.

        Seagaten maine on kyllä todellisuutta huonompi. Maxtorin mallit, halvemmat kuluttajamallit (noh, tämä järjestelmälevy kyllä on aika perusmalli), pari ongelmatapausta (se 1,5TB) ja se on siinä. Kun pysyttätytyy niissä nimenomaan Seagaten tuotteissa (ei Maxtorin linjaa) ja ns. paremmissa malleissa, joissa ei ole havaittu ongelmia on kaikki ok.

        Sen toki tiedostan, että vaikka olis kuinka kestävä kappale toi tuntimäärä on melko korkea. MTBF /MTTF taitaa olla miljoonan tunnin luokkaa, mutta eihän sitä kukaan käytännössä ole testannut. Liekkö sitten oikeasti 100kh.

        Itse en ole käyttänyt oikastaan mitään muuta kiintolevymerkkiä kuin Seagate, paitsi ssd levyissä suosin Inteliä. Kaksi 120Gb ide-väyläistä Seagatea olen joutunut vaihtamaan takuuseen joskus kymmenkunta vuotta sitten.


      • Commodore 16
        kloonaus kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä, mutta taidan päätyä asennukseen. En ole varma, minkä levyn aion hankkia. Vinkkejä otetaan vastaan. n. 250 Gb olisi koko. Muuten, miten nämä SSD levyt ovat kestäneet? Kingstonia ajattelin, mutta WD kai hyvä myös ?

        "Kingstonia ajattelin, mutta WD kai hyvä myös ? "

        Tunnettua flash-muistivalmistajaa käyttäisin ennemmin, vaikka WD onkin nykyään parhaiden kiintolevyjen valmistajan maineessa. Itse kun vaadin parasta, niin SSD-asemakin on Sandiskin malli...


    • fdsafdsa

      Muistaakseni hdd:n kloonausta SSD:lle ei suositella (syytä en muista), mutta jos sen haluaa tehdä, joissakin SSD-levyissä tulee siirtosofta mukana.. esimerkiksi Samsungeissa.

      Jos omassa SSD:ssäsi ei tule, niin sitten pitää etsiä jokin kloonaussofta ja tehdä sillä. Itse siirsin 60gt ssd:ltä 240 gt samsungille sen mukana tulleella softalla. Oli todella kätevä. Asentaa vain tuon uuden levyn vanhan rinnalle sata-porttiin. Kun kloonaus tehty, irroittaa vanhan levyn. Kannattaa ehkä asentaa uusi ssd-levy samaan porttiin, josta irroitti vanhan levyn.

      • toimii ihan hyvin

        Näin minäkin muistan kun aiheeseen tutustuin kun saman homman tein. Tai ohjelman pitää olla oikeanlainen joka osaa kloonata SSD:lle. HDD -> HDD kloonauksella menee jotain väärin, eikä välttämättä toimi niinkuin pitäisi.

        Tätä käytin itse: http://www.paragon-software.com/fi/home/migrate-OS-to-SSD/

        On jo yli vuoden pötpöttänyt SSD:llä, eikä mitään ongelmaa. Helppo käyttää.


    • Sitä minäkin olen lukenut ettei se ole kovin suuressa suosiossa.

      • 7-pallox

        Minä olen lukenut ihan muuta.


    • ehkä näin menee

      Joo, näinhän se on, Windows asentuu eri tavalla SSD levylle kun normi kiintolevylle. Puhdas asennus SSD levylle takaa sen että kaikki levyn käsittely toiminnot tulevat käyttöön. Tämä ainakin W7 ja W8

      • Niin TRIM ja sen tilan voi tarkistaa, ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä yhdellä rimpsulla komentokehotteessa. Tuon takia en käyttistäni uudelleen asentaisi.


    • amazooni2
      • fdsafdsa

        Miksi ostaa mitään, missä "nopeudet alkavat olla" jotain, kun tarjolla on toimiva vaihtoehto, jossa nopeus on hyvä?

        ReadyBoostista huolimatta nopeus ei vastaa kunnon SSD-asemaa miltään osin.


    • Mutta hitaampi.

      • amazooni2

        Ei vättämättä.

        Itseasiassa voi jopa nopeuttaa konetta.
        ReadyBoost-toiminto kehitetty juuri sitä varten.


    • Niin jos koneessa on alle 2 Gt muistia niin Readyboost voi nopeuttaa sitä. Muuten ei.

      • kloonaus

        Menee uudelleenasennukseen taas. Kiitos vastanneille, se oli hyvää infoa mulle ja auttaa asioissa eteenpäin.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe