lainan tarve

äippä vaan

Toivottavasti joku osaa auttaa. Haluaisin lunastaa mieheni osuuden asunnosta ja jäädä asumaan siihen lasteni kanssa. Taloudellinen tilanne mietityttää ja lainan tarve ja etenkin sen saaminen. Asunnon arvo 240000 ja yhteistä lainaa 70000. Kuinka homma menisi, ts. kuinka paljon maksettavaa minulle kaikkinensa jäisi? En jaksa murheita ilta toisensa jälkeen pähkäillä vaan kai tästä on ero laitettava vireille.

15

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Vähän heikolta näyttää lainan saantisi, kun huollettaviakin on kaksi. He vähentävät maksukykyäsi. Tuttavapariskunta osti juuri vanhan kerrostalo kolmion. Saivat juuri ja juuri lainaa 150000e, josta 10000e:lle piti olla vielä takaaja, koska heidän omavastuuosuutensa olisi jäänyt liian pieneksi. Pariskunnan yhteenlasketut tulot on n. 8000-9000e/kk, yksi lapsi. Jos tienaat yksin 8000e/kk, niin käteen jää vähemmän kuin jos sen tienaisi kaksi.

    • Lellu....

      Tuo sinun kyllä pitäisi osata laskea itsekin. Jos omistatte 240 000 €/ asunnon puoliksi, niin kummankin osuus on 120 000 €. Teillä kummallakin on velkaa 70 000 / 2 = 35 000 €. Miehen velattoman osuuden arvon = 120 000 - 35 000 = 85 000.

      Jos otat jäljellä olevan koko lainan itsellesi sekä maksat miehelle 85 000 uudella lainalla, tulee kokonaisvelkamääräksi 70 000 85 000 = 155 000.

      Asuntojen hinnat ovat laskeneet viime kuukausina. Pyydä arvio asunnosta välittäjältä.

      • lisääjä

        jatkan vielä vähän, asunnon vakuusarvo on 240.000 * 70 % = 168.000 euroa eli asunnon pitäisi riittää vakuudeksi jos muuten tulosi on kunnossa. Ja tosiaan toi asunnon arvo täytyy päivittää. Toivottavasti olette ostaneet asunnon vähän kauemmin sitten, uusien ostosten osalta voi tulla yllätyksiä


    • äippä vaan

      En siis osaa laskea noita osituksia ym. joten haluaisin vain tietää kuinka paljon rahaa (lainaa) tarvitsen voidakseni pitää tämän asunnon ja saada miehen lunastettua pois. Osaisiko joku auttaa tässä. Sitten alan miettimään rahoitusta.

    • äippä vaan

      Kiitos tuhannesti Lellu! Nyt pääsen tästä eteenpäin.

      • kokkoolainaaa

        Siis, tosiasiassa joudut maksamaan puolet talon arvosta miehellesi. Tällä summalla mies maksaa oman osuutensa lainasta pois ja loppu jää hänelle. Jos ei ole säästössä rahaa, niin 120000 maksat miehellesi lainarahalla.
        lainaksi itsellesi jää se miehelle menevä 120000 oma lainaosuutesi 35000= 155 000
        Maksat vielä itse ostajana varainsiirtoveron 4% tuosta 120 000:sta= 4800
        Kokonaislainaosuutesi on siis 159 800e


      • basso59
        kokkoolainaaa kirjoitti:

        Siis, tosiasiassa joudut maksamaan puolet talon arvosta miehellesi. Tällä summalla mies maksaa oman osuutensa lainasta pois ja loppu jää hänelle. Jos ei ole säästössä rahaa, niin 120000 maksat miehellesi lainarahalla.
        lainaksi itsellesi jää se miehelle menevä 120000 oma lainaosuutesi 35000= 155 000
        Maksat vielä itse ostajana varainsiirtoveron 4% tuosta 120 000:sta= 4800
        Kokonaislainaosuutesi on siis 159 800e

        Jos olette naimisissa varainsiirtovero menee vain ulkopuolisesta rahoituksesta, eli 85 000 €:sta


      • kokkoolainaaa kirjoitti:

        Siis, tosiasiassa joudut maksamaan puolet talon arvosta miehellesi. Tällä summalla mies maksaa oman osuutensa lainasta pois ja loppu jää hänelle. Jos ei ole säästössä rahaa, niin 120000 maksat miehellesi lainarahalla.
        lainaksi itsellesi jää se miehelle menevä 120000 oma lainaosuutesi 35000= 155 000
        Maksat vielä itse ostajana varainsiirtoveron 4% tuosta 120 000:sta= 4800
        Kokonaislainaosuutesi on siis 159 800e

        >>Maksat vielä itse ostajana varainsiirtoveron 4%


      • eronnut jo
        nix_nax kirjoitti:

        >>Maksat vielä itse ostajana varainsiirtoveron 4%

        Varainsiirtoa ei mene kun teette ositussopimuksen pankissa lakimiehen luona. Lakimies ottaa 800-900e sopimuksen teosta. Näin vältyt verolta!!


    • minä

      vielä pikku huomio, eron tapahtuessa olisi varmaan hyvä jyvittää myös tuo varainsiirtovero, se on kuitenkin selkeä kustannus joka aiheutuu erosta. Näin tein itse aikanaan

    • MIrkku-84

      Älä lannistu!
      Lähde käymään eri pankeissa kyselemässä lainan mahdollisuuutta.
      Etukäteen kirjaa paperille tulosi ja menosi, näytä valmistautuneelta.
      Itse olen melkein vastaavassa tilanteessa. Toisen pankit tarjoavat lainamahdollisuutta, toiset eivät. Itselläni etuna velaton takaaja valmiiksi.
      Monei pankki ottaa huomioon sen, jos sinulle jää pienet lapset asumaan. Ymmärtävät sen, että lapsille olisi tärkeää taata tuttu koti.
      Itse olen saanut huonoimman tarjouksen OP:sta ja parhaimman toistaiseksi Danske Bankista. Se, että olin valmistautunut itse etukäteen laskelmillani ja mukana olevilla tositteilla, antoi minusta Danske Bankiin hyvän kuvan. Kyse on kuitenkin suurista summista. Itse tarvitsisin lainaa noin 160 000 ja tuloni ovat aika perusluokkaa, nettona kuukaudessa jää käteen noin 1800 ( lapsilisät, ja elatusmaksut). Toistaiseksi olen kotiäitinä ja saisin lyhennysvapaata siihen asti, että palaan kokopäivätöihin. Muista myös pienet maalaispankit (en tiedä missä päin asut), yksityiset pankit myöntävät paremmin lainoja. Pankkeihin voi myös soittaa vaikkei paikanpäälle pääse.

      • -----------

        "Itselläni etuna velaton takaaja valmiiksi"

        Tuo on sellainen "etu", että olet lainatarjouksen saanut. Noilla tuloilla ei saa kuin max 80000e lainaa muuten. Huonoin tarjous voi olla etenkin takaajan mielestä paras. Myös itsellesi ja lapsille voi olla vain hyväksi, jos joudut muuttamaan asuntoon, johon sinulla on oikeasti varaa. Ellet sitten saa elatusmaksuja esim. 1500e/kk. Niillähän nyt makselisi lainanlyhennyksiä, siihen asti kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.


    • ----------

      Itse en lähtisi miettimään mahdollista lainaa ja talon lunastamista mieheltäsi, ennen kuin tietäisin tulosi.

    • äippä vaan

      Kiitos kovasti kaikille vastaajille. Nyt kun vain tietäisi mistä aloittaa, voimia ei olisi niin mihinkään. Mies tuskin haluaa eroa ja alkaa hankalaksi mutta näinkään ei voi jatkua. Mies koko ajan hermot niin kireällä että kärsii lapsetkin. Ei mitään ohimenevää vaan taitaa olla jatkuva tila. Varpaisillaan omassa kodissa, huoh. Lisäksi kaikki muut ongelmat päälle ja niitähän riittää. Kun vain saisin pitää lapset tässä tutussa kodissa.

      • jepulis..

        Otat koko lainan (70 000) yksin hoitaaksesi ja annat ukolle 50 000 euroa käteen ja se on siinä.

        Tosin kannattaa laskea aika tarkkaan nmiten pärjäät lasten kanssa taloudellisesti yksin.

        Silti kokonaisuutena ositus tehdään huomioiden kaikki varat ja velat joten jos miehelläsi on esim. paljon kalliimpi auto kuin sinulla tai paljon enemmän säästöjä, niin se vähentää tasingonmaksusi osuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe