Leveät renkaat katoaa

säästöä.

"Tällainen on tulevaisuuden auton rengas

- Jos keskikokoisen perheauton tyypillinen rengaskoko on tähän saakka ollut 205/55 tai 60, niin tulevaisuudessa se on noin 175/60, vannekoko on silloin 17 tai 18 tuumaa, kertoo Michelinin tekninen johtaja Dominique Aimon.

Aimonin mukana tämäntyyppinen rengas on välttämätön, kun autoissa pyritään jopa alle 50 g/km CO2-tavoitteisiin.

Michelin esitteli jo lokakuussa kuin varkain versionsa uudentyyppisestä korkeasta ja kapeasta renkaasta Pariisin autonäyttelyssä Renault Eolab -konseptiauton alla. Eolab on auto, jonka kulutusluvuksi on ilmoitettu litra per sata kilometriä.

Konseptiauton rengas oli suunniteltu pienelle autolle ja se oli todella kapea 145/70 R 17, vaikka se oli taitavasti naamioitu näyttämään todellista kokoaan leveämmältä. Rengas oli 4 senttiä kapeampi ja kaksi tuumaa korkeampi kuin uusimmassa Clio IV -versiossa käytetty kapein rengas 185/65 R 15. Vierintävastus oli tässä konseptirenkaassa 15 prosenttia alhaisempi kuin Clion renkaassa."
http://www.iltalehti.fi/autot/2014111818845501_au.shtml

Eipä haittaa, itsellä levein rengas tähänkin asti 185/65. Litteät onnettomia ajaa, enemmän melua, vanteet rikkoutuu...

36

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leveät läskit pois

      Hyvä että järki voittaa noissa rengasasioissa. Matalat ja leveät renkaat eivät kertakaikkiaan sovi suomen huonoille ja uraisille teille.
      Ennen oli yleisin rengaskoko 155/80x13" ja niillä ajelin ihan hyvin itsekin kahdella autolla.
      Näissä uudemmissa matalaprofiilirenkaissa, vaikkakin tuumakoko on kasvanut niin tie tuntuu paljon epätasaisemmalta, ovat herkkiä rengaspaineen muutoksille, vetelevät urissa ym. epämiellyttäviä ominaisuuksia.
      En tiedä tarvitseeko vannekoon olla 17 tai 18 tuumaa, kookkaampi rengas/vannepaketti kasvattaa painoa eli jousittamatonta massaa.
      Eiköhän 14-15 tuumaa olisi tavallisiin pieniin ja keskikokoisiin perheautoihin täysin riittävä vannekoko, kapeammat renkaat ja korkeampi profiili niin siinä olisi varmaan ihan hyvä yhdistelmä.

      • zxz

        Eri asia vain riittääkä noissa pienissä renkaissa enää kantavuus nykyautoilla. Normi henkilöauton paino on tainnut kaksinkertaistua parin viime vuosi kymmenen aikana. kaukana on ne ajat, kun auton paino oli lähempänä 700kg kuin 1400kg.


      • Teinirassikka
        zxz kirjoitti:

        Eri asia vain riittääkä noissa pienissä renkaissa enää kantavuus nykyautoilla. Normi henkilöauton paino on tainnut kaksinkertaistua parin viime vuosi kymmenen aikana. kaukana on ne ajat, kun auton paino oli lähempänä 700kg kuin 1400kg.

        Onko pakuissa leveitä renkaita, jotta kantavuus riittää? Vai oisko sittenkin joku ihan muu syy miksi leveitä renkaita laitetaan autoihin ja miksi kapeampi rengas riittää kantavuuden puolesta?


      • Järki voittaa tässäkin asiassa. Leveät ovat vain ulkonäkö kysymys ei muu


      • ei noin
        zxz kirjoitti:

        Eri asia vain riittääkä noissa pienissä renkaissa enää kantavuus nykyautoilla. Normi henkilöauton paino on tainnut kaksinkertaistua parin viime vuosi kymmenen aikana. kaukana on ne ajat, kun auton paino oli lähempänä 700kg kuin 1400kg.

        Ei leveisiin, ohuisiin ja isompiin renkaisiin ole siirrytty kantavuuden takia, vaan "urheilullisuuden" (mikä on ok urheiluautojen kohdalla, mutta ei perheautoissa) ja ulkonäön takia. Pienemmät renkaat riittää kyllä aivan hyvin nykyaikaisillekin autoille, etenkin kun renkaiden tekniikkakin on tänä aikana edennyt. Ja kyllähän paljon nykyaikaista henkilöautoa painavammissa työautoissa on ollut koko ajan pienempiä renkaita, eikä se ole yhtään haitannut.

        Ja aivan viime aikoinahan (noin viimeisen kymmenen vuoden ajan) autojen painokehitys on alkanut kääntyä laskuun, joten selitys ei kuulosta siksikään uskottavalta.


    • 3+12

      Mulla on autossa nyt 215/55R17 ja hiilidioksidipäästöt on 27g/km. Seuraavaan autoon voisi ottaa renkaiksi 245/35R21 jolloin hiilidioksidipäästöt putoaisivat nollaan.

      • vuotavat renkaat

        Sulla siis rengas vuotaa 27g kilometrillä...


    • ....................

      Toivottavasta toi on vaa huono vitsi.. Kapeat ja korkeat renkaat on hirveitä ajettavia !!!

      • ristikudos sedät

        Totta, mutta täällä loisivat setämiehet eivät osaa ajaa sellaisella autolla joka reagoin kaasuun, ohjaukseen ja tekee nopeasti sen mitä kuski haluaa. Entinenkin työkaveri oli paniikissa kun poikansa auto hyökkii kun kaasuun koskee kun oli tottunut vanhaan Opeliin jossa kaasua sai polkea reilusti, että auto edes reagoi mitenkään.


      • ai jaa...

        Miksi sitten formuloissa ja ralliautoissa ei ole littanat renkaat? Jousitus ja renkaat sovitetaan yhteen, on järkevämpää, että renkaatkin joustavat. Voithan tietysti yrittää myydä ideaasi littanoista renkaista sinne missä eniten tarvitaan hyviä ajo-ominaisuuksia, moottoriurheiluun. Minusta ne hyvät ajo-ominaosuudet ovat tarpeen maanteilläkin ja eniten näyttää joutuvan onnettomuuksiin juuri ne kaikkein litteimmillä ajavat.


      • runfat
        ristikudos sedät kirjoitti:

        Totta, mutta täällä loisivat setämiehet eivät osaa ajaa sellaisella autolla joka reagoin kaasuun, ohjaukseen ja tekee nopeasti sen mitä kuski haluaa. Entinenkin työkaveri oli paniikissa kun poikansa auto hyökkii kun kaasuun koskee kun oli tottunut vanhaan Opeliin jossa kaasua sai polkea reilusti, että auto edes reagoi mitenkään.

        Mitä osaamista tarvitaan ajamiseen autolla, joka ohjautuu tarkemmin? Miten moottorin suorituskyky liittyy tähän asiaan?


      • autoa ajetaan nykyää
        runfat kirjoitti:

        Mitä osaamista tarvitaan ajamiseen autolla, joka ohjautuu tarkemmin? Miten moottorin suorituskyky liittyy tähän asiaan?

        No ei mitään, mutta setämiehet ovat tottuneet veteliin ja tuhnuihin autoihin joita pitää polkea kuin tulpatonta mopoa. Olet varmaan kuulut kun vaarit huudattaa autojaan kun lähtevät liikkeelle. Uudemmissa autoissa on herkemmät hallintalaitteen kuin wanhoissa lurtissa, joko ymmärrät?


      • runfat
        autoa ajetaan nykyää kirjoitti:

        No ei mitään, mutta setämiehet ovat tottuneet veteliin ja tuhnuihin autoihin joita pitää polkea kuin tulpatonta mopoa. Olet varmaan kuulut kun vaarit huudattaa autojaan kun lähtevät liikkeelle. Uudemmissa autoissa on herkemmät hallintalaitteen kuin wanhoissa lurtissa, joko ymmärrät?

        "Uudemmissa autoissa on herkemmät hallintalaitteen kuin wanhoissa lurtissa, joko ymmärrät?"

        Ymmärrän että silloin ei ole kyse renkaista, mitkä olivat tässä aiheena.


      • juuri niin
        ai jaa... kirjoitti:

        Miksi sitten formuloissa ja ralliautoissa ei ole littanat renkaat? Jousitus ja renkaat sovitetaan yhteen, on järkevämpää, että renkaatkin joustavat. Voithan tietysti yrittää myydä ideaasi littanoista renkaista sinne missä eniten tarvitaan hyviä ajo-ominaisuuksia, moottoriurheiluun. Minusta ne hyvät ajo-ominaosuudet ovat tarpeen maanteilläkin ja eniten näyttää joutuvan onnettomuuksiin juuri ne kaikkein litteimmillä ajavat.

        Siksi kun formuloissa vannekoko on säännöissä määrätty 13 tuumaa.
        Formula suunnitellaan sääntöjen mukaiseksi, jolloin mm. jousituksen ja tukivarsien rakenteessa on huomioitu tuo sääntöjen määräys vannekoosta. Siksi rengas huomioidaan osaksi jousitusta, jonka johdosta tukivarsien liike jää niin pieneksi, ettei niitä nivelletä, vaan joustoliike tapahtuu tukivarsien taipumisena.

        Mutta yleensä niissä rata-autoluokissa, joissa vanne-ja rengaskoon saa valita vapaasti, käytetään matalaprofiilisia renkaita.

        Onko sinulla esittää jonkinlainen tutkimus väitteestäsi, että "litteimmillä ajavat" joutuisivat muita useammin onnettomuuksiin?


      • jaa jaa..
        juuri niin kirjoitti:

        Siksi kun formuloissa vannekoko on säännöissä määrätty 13 tuumaa.
        Formula suunnitellaan sääntöjen mukaiseksi, jolloin mm. jousituksen ja tukivarsien rakenteessa on huomioitu tuo sääntöjen määräys vannekoosta. Siksi rengas huomioidaan osaksi jousitusta, jonka johdosta tukivarsien liike jää niin pieneksi, ettei niitä nivelletä, vaan joustoliike tapahtuu tukivarsien taipumisena.

        Mutta yleensä niissä rata-autoluokissa, joissa vanne-ja rengaskoon saa valita vapaasti, käytetään matalaprofiilisia renkaita.

        Onko sinulla esittää jonkinlainen tutkimus väitteestäsi, että "litteimmillä ajavat" joutuisivat muita useammin onnettomuuksiin?

        Eipä ole ralliautoissakaan litteitä ja varmasti muutettaisiin myös formuloissa jos olisi järkevää, muuttuuhan niissä säännöt jatkuvasti.

        Nuorille tapahtuu eniten onnettomuuksia ja nuorethan niillä litteillä eniten ajelee, ollut näissäkin viime aikoina tapahtuneissa.


      • yhteenlaskua
        runfat kirjoitti:

        "Uudemmissa autoissa on herkemmät hallintalaitteen kuin wanhoissa lurtissa, joko ymmärrät?"

        Ymmärrän että silloin ei ole kyse renkaista, mitkä olivat tässä aiheena.

        renkaistahan tuo asia lähti ja tuossa syitä miksi nykyään autot toimii paremmin nykyisillä renkailla ja wanhat romut niillä wanhan mallin renkailla.


      • asfaltilla ajetaan
        jaa jaa.. kirjoitti:

        Eipä ole ralliautoissakaan litteitä ja varmasti muutettaisiin myös formuloissa jos olisi järkevää, muuttuuhan niissä säännöt jatkuvasti.

        Nuorille tapahtuu eniten onnettomuuksia ja nuorethan niillä litteillä eniten ajelee, ollut näissäkin viime aikoina tapahtuneissa.

        katso rata-autoja, niitä voi paremmin verrata vakioautoihin jos joku dorka noita vertailuja välttämättä haluaa tehdä.


      • runfat
        yhteenlaskua kirjoitti:

        renkaistahan tuo asia lähti ja tuossa syitä miksi nykyään autot toimii paremmin nykyisillä renkailla ja wanhat romut niillä wanhan mallin renkailla.

        No itse asiassa tässä keskustelussa ei ole mainittu syitä, miksi vanhat romut toimisivat paremmin vanhan mallisilla renkailla. Ei sillä, etteikö sellainen syy olisi. Alustan osat kestävät paremmin kun käytetään pyörää jolle ne on suunniteltu.


      • aikakutensa kumit
        runfat kirjoitti:

        No itse asiassa tässä keskustelussa ei ole mainittu syitä, miksi vanhat romut toimisivat paremmin vanhan mallisilla renkailla. Ei sillä, etteikö sellainen syy olisi. Alustan osat kestävät paremmin kun käytetään pyörää jolle ne on suunniteltu.

        Wanhat on suunniteltu korkeisiin ja joustavin renkaisiin, ei tiukkoihin ja joustamattomiin.


      • jaa jaa..
        asfaltilla ajetaan kirjoitti:

        katso rata-autoja, niitä voi paremmin verrata vakioautoihin jos joku dorka noita vertailuja välttämättä haluaa tehdä.

        Lähempänä ralliajo on normaaliajoa kuin rata-ajo.


      • Kapeus kunniaan
        ai jaa... kirjoitti:

        Miksi sitten formuloissa ja ralliautoissa ei ole littanat renkaat? Jousitus ja renkaat sovitetaan yhteen, on järkevämpää, että renkaatkin joustavat. Voithan tietysti yrittää myydä ideaasi littanoista renkaista sinne missä eniten tarvitaan hyviä ajo-ominaisuuksia, moottoriurheiluun. Minusta ne hyvät ajo-ominaosuudet ovat tarpeen maanteilläkin ja eniten näyttää joutuvan onnettomuuksiin juuri ne kaikkein litteimmillä ajavat.

        Mihin tarvitset normaali liikenteessä kilpa-auton ominaisuuksia?, kyllä ne "teinibimmerit" saa niillä kapeammillakin renkailla tolppien ympärille ja ojien pohjille.


    • 185/60R15

      Hyvä niin. Kulkuneuvoissa ei tarvita kilpa-autojen renkaita, joista ajomukavuus kärsii.

      • makuasioita, vai?

        Niin, mutta mikä on ajomukavuutta? Tuntuma ja hallinta tiehen vai tunnoton ja lullamainen leijuminen?


      • kohtuus kaikessa
        makuasioita, vai? kirjoitti:

        Niin, mutta mikä on ajomukavuutta? Tuntuma ja hallinta tiehen vai tunnoton ja lullamainen leijuminen?

        Nykyaikaiset 60-sarjan renkaat ei ole lullia, littanat taas eivät sovellu oikein mihinkään. Liian isot ja littanat eivät ole edes hyvännäköiset, varsinkaan vanhoissa autoissa, mihin niitä ei ole suunniteltu.


      • lilut huonot
        kohtuus kaikessa kirjoitti:

        Nykyaikaiset 60-sarjan renkaat ei ole lullia, littanat taas eivät sovellu oikein mihinkään. Liian isot ja littanat eivät ole edes hyvännäköiset, varsinkaan vanhoissa autoissa, mihin niitä ei ole suunniteltu.

        no kuka nyt vanhoilla autoilla ajaa? Uudet autot tulee siihen suunnitelluilla renkailla ja alusta on suunniteltu sen mukaan, ainakin jos jättää ne lisävarusteina saatavat ylikokoiset vanteet.


    • 155/80x13 Toimii100%

      Itsellä 80-luvun menopeli jossa vakiorenkaat alla, 155/80x13. Auto painaa 100-200 kg vähemmän kuin uudet vastaavat (tai oikeastaan nykyään kokoluokkaa pienemmät autot on saman painoisia mutta yhtä lailla saman kokoisia) . Täydellä kuormallakin auto toimii 100% kaikissa olosuhteissa.

      Kyllä matalat ja leveet renkaat normitieliinkenteeseen tarkoitetussa autossa on puhtaasti kosmetiikkaa.

    • as.autoilija

      Mullakin on ed. faceliftin Golf 1,4 TSI, jossa alkuperäiset, p....un leveät 225-kesärenkaat 16" vanteilla. Ei hyvä, jurinaa ja meteliä. Vaihdan jonkun kanssa, jolla olisi 15" vanteet ja käypäset kesärenkaat tai ainakin hyvät vanteet. 5x112, 57,1 kr ja et ei juuri tiedossa, mieluummin tietysti VW alkuperäiset. Onhan ne sporttisen näköiset ja hyvin ohjautuvat, mutta ei papan käyttöön mukavat. Joka pienikin kivi asfaltissa tuntuu ratissa, ei siis mukavat.

    • 215/55R18

      Eikö kitka pienene?

      • 15+8

        Näinhän se tekee. Autot pysähtyvät ja kiihtyvät hitaammin, mutta äärioloissa tilanne riippuu enemmän renkaan rakenteesta ja kyvystä siirtää vettä/lunta pois kosketuspinta-alan kohdalta. (IE: Huippuluokan pyöränrenkailla pysähtyy paremmin kuin paskoilla ratarenkailla)

        TM tai joku muu taho voisi tehdä kontrolloidun mittauksen asiasta. Johonkin autoon vain kaikki rengasmahdollisuudet vuorollaan alle ja mittaamaan. Mukaan sitten kaikki mittarivirheet, polttoaineen kulutukset, kaarreajot, pysähdys-, kiihdytysetäisyydet, jne.


      • vanhoissa on
        15+8 kirjoitti:

        Näinhän se tekee. Autot pysähtyvät ja kiihtyvät hitaammin, mutta äärioloissa tilanne riippuu enemmän renkaan rakenteesta ja kyvystä siirtää vettä/lunta pois kosketuspinta-alan kohdalta. (IE: Huippuluokan pyöränrenkailla pysähtyy paremmin kuin paskoilla ratarenkailla)

        TM tai joku muu taho voisi tehdä kontrolloidun mittauksen asiasta. Johonkin autoon vain kaikki rengasmahdollisuudet vuorollaan alle ja mittaamaan. Mukaan sitten kaikki mittarivirheet, polttoaineen kulutukset, kaarreajot, pysähdys-, kiihdytysetäisyydet, jne.

        Aikaisemmin jutuissa olikin usein, että maantieajoon parhaat renkaat ovat n. 175/65, mutta kun nykyään kaikissa vakiona leveämmät, eivät enää tuo esille.

        Polttoaineen kulutus olisi hyvä mitata, vaikka tietäähän sen mittaamattakin, että leveillä kuluu enemmän. Miksei voisi mittailla muutakin. Rengas- ja vannevalmistajat suosii leveitä, enemmän tekevät voittoa.


      • testattu on jo
        15+8 kirjoitti:

        Näinhän se tekee. Autot pysähtyvät ja kiihtyvät hitaammin, mutta äärioloissa tilanne riippuu enemmän renkaan rakenteesta ja kyvystä siirtää vettä/lunta pois kosketuspinta-alan kohdalta. (IE: Huippuluokan pyöränrenkailla pysähtyy paremmin kuin paskoilla ratarenkailla)

        TM tai joku muu taho voisi tehdä kontrolloidun mittauksen asiasta. Johonkin autoon vain kaikki rengasmahdollisuudet vuorollaan alle ja mittaamaan. Mukaan sitten kaikki mittarivirheet, polttoaineen kulutukset, kaarreajot, pysähdys-, kiihdytysetäisyydet, jne.

        Joku lehti tätä testasi pari vuotta sitten. Vertailussa oli saman malliset ja SAMAN NOPEUSLUOKAN kumi olikosenyt 15"/16/17" vanteella eli leveys jotain 185/205/225 tyylistä.

        Aika pienet erot noilla lopulta oli, jopa siinä melussa, vastoin HS ja essonbarin parhaiden asiantuntijoiden tietoa. Kuivalla asvaltilla levein oli tarkin ohjattava ja sillä oli lyhyin jarrutusmatka (mutta erot oli jotain 0,5-1 m renkaiden välillä). Toisaalta märällä taas kapein oli niukasti paras. Kuitenkin erot oli todella pieniä ja parhaaksi kompromissiksi olisi varmaan voinut julistaa keskimmäisen.

        Ilmeisesti kaiken taustalla oli juuri se, että kyseessä oli saman mallin ja nopeusluokan renkaat. Eri merkkien/mallien välillä on huomattavia eroja ja isoja eroja lienee myös eri nopeusluokkien välillä! Kapeita "kärrynpyöriä" ei yleensä saa korkeille nopeusluokille speksattuina, toisaalta näitä >200 mm leveitä yleensä ei saa kuin suurille nopeuksille sopivina. Korkean nopeusluokan renkaat ovat jäykkärunkoisempia eli tästä se HS ym. "asiantuntijoiden" havaitsema ero metelissä tulee eikä leveydestä sinällään.

        Itselleni on vielä syntynyt sellaistakin käsitystä, että tämä korkea nopeusluokka on myrkkyä myös vierintävastuksen / polttoaineenkulutuksen kannalta.

        Siis oikeasti haitat tulevat korkeasta nopeusluokasta eikä leveydestä. Jolloinka pitää kysyä, miksi perheautoissa pitää olla 250 km/h nopeuksiin suunniteltuja renkaita ... kun on aika harvassa ne paikat, missä saa ajaa yli 120/130 km/h!

        Minusta on hieman järjetön perustelu vaatia tällaiset renkaat Suomessakin käytettäviin autoihin. Vain siksi, että auton spekseissä lukee >200 km/h huippunopeus. Mikä on sivutuote siitä, että pellin alle on ängetty riittävän ohituskiihtyvyyden antava moottori...


      • löytyylöytyy
        testattu on jo kirjoitti:

        Joku lehti tätä testasi pari vuotta sitten. Vertailussa oli saman malliset ja SAMAN NOPEUSLUOKAN kumi olikosenyt 15"/16/17" vanteella eli leveys jotain 185/205/225 tyylistä.

        Aika pienet erot noilla lopulta oli, jopa siinä melussa, vastoin HS ja essonbarin parhaiden asiantuntijoiden tietoa. Kuivalla asvaltilla levein oli tarkin ohjattava ja sillä oli lyhyin jarrutusmatka (mutta erot oli jotain 0,5-1 m renkaiden välillä). Toisaalta märällä taas kapein oli niukasti paras. Kuitenkin erot oli todella pieniä ja parhaaksi kompromissiksi olisi varmaan voinut julistaa keskimmäisen.

        Ilmeisesti kaiken taustalla oli juuri se, että kyseessä oli saman mallin ja nopeusluokan renkaat. Eri merkkien/mallien välillä on huomattavia eroja ja isoja eroja lienee myös eri nopeusluokkien välillä! Kapeita "kärrynpyöriä" ei yleensä saa korkeille nopeusluokille speksattuina, toisaalta näitä >200 mm leveitä yleensä ei saa kuin suurille nopeuksille sopivina. Korkean nopeusluokan renkaat ovat jäykkärunkoisempia eli tästä se HS ym. "asiantuntijoiden" havaitsema ero metelissä tulee eikä leveydestä sinällään.

        Itselleni on vielä syntynyt sellaistakin käsitystä, että tämä korkea nopeusluokka on myrkkyä myös vierintävastuksen / polttoaineenkulutuksen kannalta.

        Siis oikeasti haitat tulevat korkeasta nopeusluokasta eikä leveydestä. Jolloinka pitää kysyä, miksi perheautoissa pitää olla 250 km/h nopeuksiin suunniteltuja renkaita ... kun on aika harvassa ne paikat, missä saa ajaa yli 120/130 km/h!

        Minusta on hieman järjetön perustelu vaatia tällaiset renkaat Suomessakin käytettäviin autoihin. Vain siksi, että auton spekseissä lukee >200 km/h huippunopeus. Mikä on sivutuote siitä, että pellin alle on ängetty riittävän ohituskiihtyvyyden antava moottori...

        175-185 tavallisia renkaita löytyy yli 200km/h nopeuksiin ja satunnaista ajoa kestää hyvin pienemmän nopeusluokan renkaatkin. Kapeammassa renkaassa pienempi ilmanvastus eikä lähde vesiliirtoon yhtä helposti.


    • Monissa autoissa on mahdotonta pienentää tuumallakaan vannekokoa koska jarrut ovat niin jumallattoman kokoisia.

    • Redneck Baboons

      Eipä tosiaan ole mikään yllättävä uutinen oikeastaan. Ja samaan aikaan todella hyvä uutinen myös. On tullutkin jo pidemmän aikaa ihmeteltyä tätä rengaskehitystä leveämpään suuntaan. Itselläkin on niin leveät talvirenkaat pakosta alla, ettei sillä ole ollut järjen kanssa mitään tekemistä enää aikoihin.

    • hiljaa hiljaa

      Minua kiinnostaa renkaissa vain se, että ne ovat mahdollisimman hiljaiset. Vannekoot voivat olla optimit millä saavutetaan paras hiljaisuus. Meillä on niin matalat nopeusrajoitukset, että ajattavuus siinä mielessä kyllä riittää.

    • 4x4 riittää

      Ja suuntaus on pelkästään oikea.

      Leveä rengas myös nousee sohjon päälle ja jokainen auto on silloin vailla ohjausta =vaarallinen KAIKILLE!

      En ala väittelemään lasten aknssa etteti hänen auto nouse yms koska asia on selvä ja joka muuta väittää on vain tietämätön.

      Leveä rengas on hyvän näköinen ja siksi mm minulla itselläni on ylileveitä renkaita ollut aina erei autoissa. Pito ja kantavuus riittää 100% varmuudella.

      Ratapäiville voi hankkia asiaankuuluvat vantet ja renkaat jo sitä lapsellisuutta kanssani harrastaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe