Tällaista...

Täälläkin näkyy olevan kahdenlaisia keskustelijoita.

Niitä, jotka haluavat ja osaavat antaa oikeasti rakentavaa ja kannustavaa palautetta ja jotka ovat ymmärtäväisiä lukijoita kohtaan myös silloin, kun tämä tuntee katkeruutta sellaisia lukijoita kohtaan, joiden palaute on ollut asiatonta ja mautonta.

Ja niin kuin tuosta tuli varmasti jo ilmi, niin sitten on valitettavasti myös niitä keskustelijoita, joiden kommentit ovat , lapsellisia,sisällyksettömiä ja ihmisarvoa loukkaavia ja joista ei voi ottaa opikseen missään mielessä. Ja ei millään pahalla, mutta tuollaisista kommenteista tulee väkisinkin sellainen tunne, että kyseisen kommentin esittäjä tykkää piikitellä toisille ilman mitään syytä.

Ja palautteen antajienhan on aina helppo puolustautua sanomalla, että kirjoittajan pitäisi kasvaa aikuiseksi. Mutta eikö asia ole niin, että asiattomia kommentteja esittävän lukijan tulisi kasvaa aikuiseksi ja opetella antamaan asiallista ja oikeasti rakentavaa palautetta.

Ja sitten vielä ihmetellään sitä, että jos kirjoittaja näpäyttää takaisin, kun ei ymmäretä, miten pahasti on loukattu kirjoittajan itsetuntoa.

Ja tarkoitukseni ei todellakaan ole syyttää ketään, mutta ainakin omaa itsetuntoani tietyt kommentit ovat syystä tai toisesta jääneet vaivaamaan. Ja näitä tuntemuksia yritin tässä vain purkaa.

25

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja vielä sen verran on pakko sanoa, että kaikkein eniten minua harmittaa se kun joku kehtasi sanoa minulle: "Millä teet tekstistäsi syväluontaisempaa? Pitää olla kykyä."

      Kyseisen asiattoman, piikittelevän ja v-mäisen kommentin esittäjä ei ymmärtänyt ollenkaan, miten pahasti hän loukkasi itsetuntoani. Ihan niin kuin minulla ei olisi kykyä kirjoittaa ja olisin jotenkin muita huonompi.

    • 8+9

      Olet ihan oikealla asialla!

      Asiaton ja henkilöön menevä loukkaaminen kertoo vain kritiikin antajan omasta tasosta. Täällä liikkuu kirjoittajia, jotka tuntevat suurta katkeruutta ja joiden viestit toistavat samaa asiaa, kustannusalan ja kirjailijoiden sekä muiden kirjoittajien haukkumista. Se asenne vahingoittaa eniten heitä itseään, mutta heijastuu tietysti myös syyttömien niskaan.

    • Tähtihetket

      Olen joskus miettinyt, miten tämän palsta käytös muuttuisi, jos saisi keskustella vain rekisteröityneenä omalla nimellään?

      Rihmastossa oli aikanaan samaa pulmaa. Tuli rekisteröinti. Mutta tietyllä tavalla osa parhaimmasta kommunikaatiosta, siitä joka ei loukannut, katosi. Mukana oli myös ammattikirjailijoita, jotka joutuivat kaiketi miettimään omaa mainettaan. Heidän kommenttinsa olivat hyvin asiallisia, miltei mietoja.

      Kaiketi on vain osattava erottaa eri tyylit. Tai moderoinnin pitäisi olla tiukempaa. En tiedä onko siihen Suomi24:llä varaa. Kuuluuko se tämän sivuston tyyliin?

      On ikävää, että taiteilijan itsetuntoa kolhitaan heti uran alussa. Siitä ei ole kenellekään iloa. En usko, että edes suunsoittajalle itselleen.

    • Ja se yksikin idiootti kehtasi sanoa minulle: "olisi varmaan kannattavaa kasvaa aikuiseksi ja opetella käyttäytymään..."

      Sinustako toisten esittämät kommentit olivat asiallisia minua kohtaan? Esimerkiksi se, kun se yksi sanoi minulle: "Millä teet tekstistäsi syväluontaisempaa? Pitää olla kykyä." Sinäkään et selvästikään ymmärtänyt sitä, miten pahasti itsetuntoani loukkasi se, että lukijat eivät olleet vaivautuneet antamaan tekstistäni kommentteja ja myös nuo piikittelevät ja asiattomat kommentit.

      Sinunko mielestäsi tietyt lukijat saavat piikitellä ja fittuilla kirjoittajalle ihan mielensä mukaan ja tämän pitäisi vain pitää katkeruus sisällään sen sijaan, että helpottaisi omaa oloaan purkamalla sitä?

      Ja et ymmärtänyt myöskään sitä, että yritin sillä avauskommentillani vain motivoida käyttäjiä, jotka olivat käyneet lukemassa, mutta eivät kommentoineet, "todistakaa väitteeni vääräksi tyyliin."

      Ja eikö kyse ole siinäkin vain kirjoittajan omasta suhtautumisesta eli siitä, ottaako kirjoittajan kommentin kannustuksena ja rohkaisuna vai keljuiluna.

    • Minä osaan kuule käyttäytyä. Ahdasmieliseen kalloosi ei millään mahdu se, että mieleni pahoittui toisten piikittelevistä kommenteista, ja siksi minun oli pakko purkaa turhautumistani.

      Jos toisilla on kerran otsaa kyseenalaistaa kirjailijan kykyjä, niin hän ansaitsee oikein kunnon höykytyksen.

      Niin että sinun on ihan turha alkaa tuomitta minua ja vierittää syytä minun niskoilleni.

      • iikiui

        Sun kannattaa mennä itkemää surkeuttasi kaikille sivuille. Sat varmasti "ymmärtävää ja hyvää palautetta". Lienet pilalle hemmoteltu yh-äidin kullanmuru,jolla ei ole kosketuspintaa elämään sellaisilla tasoilla, joita ikäisilläsi on.


      • vanmjäs
        iikiui kirjoitti:

        Sun kannattaa mennä itkemää surkeuttasi kaikille sivuille. Sat varmasti "ymmärtävää ja hyvää palautetta". Lienet pilalle hemmoteltu yh-äidin kullanmuru,jolla ei ole kosketuspintaa elämään sellaisilla tasoilla, joita ikäisilläsi on.

        Onko tuo rakentavaa?


    • Kritiikki on aina turhaa, sillä se pahoittaa ihmisen mielen.

    • "Tässä taisi olla tämän ketjun ainut asiallinen kommentti"

      Mitäs vikaa esim. minun aloituskommentissani on? Jos tietyt kommentit ovat lapsellisia, sisällyksettömiä ja ihmisarvoa loukkaavia ja koen pahoittaaneeni mieleni niistä niin silloin ne ovat sitä. Mitäs vikaa siinä on, jos tuo tämän asian esiin?

      • vanmjäs

        Tämän ketjun "ainoan asiallisen kommentin" kirjoittajana voin sanoa ettei viestissäsi ole mitään vikaa, päinvastoin.


    • fdsgfgfh, sinä et ymmärrä mistään mitään!

    • oma.palsta.teksteille

      Mielestäni tämä palsta on keskustelua kirjoittamisesta, ei sitä, että tänne tuo jokainen sivun mittaisen pissisrakkauskertomuksen aikaansaanut "kirjailijanalku" tekeleensä tyrkylle. Näille pitäisi olla ihan oma palstansa.

      Jos ei ole itsekritiikkiä, niin sille ei voi mitään.

      Jos teineille olisi oma palstansa, sinne voisi tulla kritiikkiä niiltä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneet arvostelemaan toisten tekstejä. Nyt epäilemättä täältä puuttuu joillekuille tärkeä palsta, vaikka muutoin on palstoja liikaakin, siksi niitä tekstejä tulee tänne sotkemaan muuta keskustelua.

    • Niin kuin aloitusviestini lopussa mainitsin, koin että tietyt kommentit loukkasivat itsetuntoani.

      Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

      Ja kuvitelkaapa, miltä ihmiseltä tuntuu menettää toisen vanhemmistaan 3-vuotiaana ilman, että hän sillä hetkellä kunnolla edes tajuaa mistä on kyse.

      Ajatelkaapa tätä, ennen kuin alatte haukkua toisten kommentteja asiattomiksi.

      Pitäisiko ihmisen vain pitää katkeruutensa sisällään sen sijaan että hän purkaisi sitä ja sitä kautta hänen oma olemisensa helpottuisi?

      • muusta.kuin.itsestä

        Mikä pakko se on purkaa kirjoittamalla kaikelle kansalle ja tuputtaa tekstejä luettavaksi? Eikö tuonkaltaiset menetykset ole yksityisasioita, jotka pitäisi käsitellä terapiassa?

        Sitten kun kokemukset ovat riittävän etäällä, niistä voi kirjoittaa (jos nyt vielä haluaa, koska muita parempia kanavia yksityisasioiden hoitoon on) laadukasta tekstiä. Mutta mitä iloa on kirjoittaa omista kokemuksista? Eikö kirjoittamisen ilo tule todellisuuden ylittämisestä?


    • Vielä sanon sille, joka sanoi minulle: "Olisi varmaan kannattavaa kasvaa aikuiseksi ja opetella käyttäytymään...", ettet sinäkään varmasti hirveästi tykkäisi jos joku alkaisi arvostella sinun kirjoituskykyjäsi ja kykyjäsi jonkin muun asian suhteen.

    • TAI kykyjäsi jonkin muun asian suhteen.

    • xxx2016

      Avasin tämän keskustelun, sillä tietyt "kohtaamiset" täällä jäivät todellakin vaivaamaan minua.

    • fgsdadfsf

      Joka ei halua kirjoittamisiaan arvosteltavan, rankastikin, ei kannata julkaista tekeleitään. Ei taida edes loistavissa kirjailijoissa ole ketään, joita kaikki olisivat vain hymistelleen innoissaan ja ihaillen. Miten paljon vähemmän sitten aloittelijoissa, jotka väsäävät 'taidettaan' odottaen päänsilityksiä ja kärsivällistä ymmärtämistä.

      Oletko pohtinut, miltä jostain, joka vaivautui kirjoittamaan jotain sinun 'hengentuotteestasi', mahdollisesti tuntui, kun esitit, että he olivat mielestäsi jotenkin huonompia ihmisiä, kun vaivautuivat lukemaan tekstiäsi ja kommentoimaan sitä? Mieluumminko täysi kanssahäpeävä hiljaisuus? Valheellinen kehu? Epärealistinen rohkaisu? Minä luen mieluiten rehellisiä palautteita. Jos he rakastavat tekstiäni, se hiukan lämmittää, mutta saatan epäillä heidän arvostelukykyään tai rehellisyyttäänkin. Jos palaute teilaa minut ihmisenä sanojeni kanssa, arvelen, että se kuvaa enemmän kirjoittajaa itseään kuin minua, mutta saatan saada siitä ideoitakin. Minä olen minä ja sinä olet sinä. Sinun velvollisuutesi ei ole asettua kuoppaiselle tielleni tasoittavaksi matoksi. Eikä minun kuulu kohdella sinua silkkihansikkain. Elän elämääni. Elä sinä omaasi.

      Närkästy nyt taas ja pahoita mielesi ja syytä minua siitä, vaikka ongelmasi on ongelma vain sinulle.

      • Asdssaassa

        Kirjoittaja jolle vastaat, on jonkin aikaa pyörinyt palstalla. Muistan tapauksen: postasi kerran tekstipätkän ja kun palautetta (ainakaan toivottua) ei tullut heti, haukkui ja haistatteli lukijoita. Tämän vuoksi sai kehotuksen käyttäytyä mikäli palautetta toivoo. Näemmä tämä aiheellinen huomautus on jäänyt tätä kyseistä kirjoittelijaa nakertamaan... :D hyvä jos jäi, harmi ettei oppi mennyt näemmä perille asti. On täysin oikeutettua pyytää asiallista palautetta, mutta silloin on itsekin käyttäydyttävä asiallisesti. Lukijoiden loukkaaminen ei ole oikea tie, samoiten lukijoiden ei tule alentua loukkaamaan kirjoittajaa. Jotkut vaan ottavat tekstinsä saamat kommentit henkilökohtaisena loukkauksena persoonaansa kohtaan, kun oikeasti kyseessä on kritiikki tekstiä kohtaan.


    • oieuroueroeru

      Aloittaja on ihan oikeassa...on kahdenlaisia kirjoittajia. Joku tyhjä aukko on elämässä, mitä nämä onnettomat, toisten nälvijät ja toisten kirjoitusten ivaajat yrittävät epätoivon vimmalla täyttää....ne ovat kuin rikkaruohoa kirjoitusten kukkapenkissa tai vaikka roskia tiellä....aina ovat siellä "jaloissa pyörimässä", saamatta mitään kunnollista tekstiä aikaiseksi, eikä heillä tietenkään se ole edes tarkoitus....kiusanteko, pilkka, herjaaminen tuottaa heille suurta sairaalloista iloa...aika paljon on näitä, itseään normaaleiksi kutsuvia, mielialahäiriöisiä, diagnostisoimattomia henkilöitä....täällä sen huomaa...puskan takaa on mukava huudella, heitellä "kiviä" ja olla piilossa....Kirjoitan itsekin usein kriittisesti tietyistä henkilöistä, näistä julkkiksista tai politiikoista, kenestäs muustakaan näillä palstoilla. Muilla palstoilla sitten muista aiheista....mutta joku kritiikki pitää aina itseenkin kohdistaa, eikä mennä ns. yli laidan...vaikka mieli tekisi.

    • rrr2016

      Haluan pyytää sydämeni pohjasta anteeksi kaikilta niiltä, joita olen tullut haukkuneeksi tai syyttäneeksi. Elämässäni on todellakin ollut tyhjä aukko, jonka kautta olen kokenut tietyt kommentit henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, vaikka se se ei olisikaan ollut tarkoitus. Minulla on ollut joku tietty jännite sen suhteen, että uskallan "antaa takaisin", vaikka olenkin tiennyt sen olevan turhaa. Voin käsi sydämellä vannoa, etten tarkoittanut kirjoittamisiani, mutta ymmärrän kyllä jos joku on niistä mielensä pahoittanut.

      Kiitos tasapuolisesti kaikille kommentoijille.

    • Unohdajahyppääyli

      Kannattaa vaan hypätä yli ne asiattomat kommentit. Täällä kirjoittelee paljon pahoinvoivia tyyppejä joiden ainoa harrastus on loukata muita ihmisiä nimimerkin takaa. Eli älä välitä niistä. Tämä aihealue on todella siisti verrattuna vaikka julkkisjuoruihin. Ihmetyttää kyllä miksei suomi24 harrasta enemmän moderointia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe