Se oli sitten siinä...

Iki-kirjoittaja

Kun ei pääse Avoimen kirjoituskurssille, niin ei sitten. Nyyyyyh :-(

Yritin taas ja en ollut niiden 115:n joukossa - mutta itsetuntoni on niin vahva, että toivotan teille hyväksytyille kuitenkin sydämestäni onnea ja menestystä!!

Ihmettelen sitä, että voiko kaikki olla siitä kiinni, ettei pidä blogia? Tuon parempaa hakemusta en pystyisi kirjoittamaan, luetin sen tutuilla ja hioin sitä otsa kiiltävänä....

Täytyy jo uskoa, että kurssille otetaan vain vahvoja uljaita kirjoittajia. Minä pieni siemen odotan vettä ja valoa omasta takaa - oma puroni virtaa hiljaa ja syvällä.
Toivotaan, että sieltä syntyy lisää upeita kirjoittajia, niitä koti-Suomi tarvitsee.

Hyvää Joulun odotusta kaikille kynäilijöille!

17

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tähtihetket

      En tunne Avoimen yliopiston sisäänpääsykriteerejä luovan kirjoittamisen osalta. Mutta kaiketi blogilla ei ole suurta painoa (voin olla väärässä jos mediajournalismia opetetaan), vaan itse luovan kirjoittamisen näytteillä.

      Kun hakijoita on paljon, tapahtuu aina karsintaa. Karsiminen ei kerro omasta laadustasi. Kertonee hakijoiden määrästä ja ehkä tasosta, valitsijoiden intresseistä ja kirjallisesta mausta.

      Mikään koulutus ei takaa, ei tee ammattikirjailijoita. Eikä liene tarkoitustakaan.

      Entä jos hakisit pitempiin kirjoittajakoulutuksiin esim. kansanopistoihin?

    • karlstad

      Kirjoittaminen on hyvin suosittu harrastus, joten niihin paikkoihin, joissa on pääsykoe, on vaikea päästä. Hyviä kirjoittajia on kuitenkin aika paljon. Edellinen kirjoittaja toi esille hyviä näkökohtia. Minäkin suositan, että hakeutuisit sellaiseen koulutukseen, jossa ei ole pääsykoetta. Perusasioita voi opiskella millä tahansa kurssilla, samoin palautteen vastaanottamista.

    • Tiuku4

      Tavoitteella voi myös leikkiä. Kirjoittaa vaihteeksi lyhyempää tekstiä johonkin scifilehteen? Kokeilla jotain uutta. Zemppiä!

    • Oletko sokea..

      katso, mitenkuollutta ekstiä ne kursseja käymeet kirjoittavat.. Hengetöntä.. huonoja lauseita.. jne.

      • kurssin käynyt

        Miten voit tietää lauseistani, oletko selvännäkijä?


    • oatmeal

      Sinnehän voi mennä jonkun yhteistyöoppilaitoksen kauttakin. Minusta joku kirjailija jonka nimeä en muista oli tehnyt nou perusopinnot jossain yhteistyöoppilaitoksessa ja sitten jatkanut tuolla maisteriksi.

    • en päässyt minäkään

      Kirjoitelmasta sai enintään 3 pistettä ja sisäänpääsyn raja oli 5 pistettä, joten noita kirjoittaja- tai kouluttajakokemuksesta ja aiemmista julkaisuista saatavia lisäpisteitä tarvitaan. Pelkkä hakukirjoitelma ei riitä.

      Maksimipistemäärä oli 7.

    • Vulgar the V

      Ahaa. No sitten kannattanee kirjoittaa lehtijuttuja: kolumneja, artikkeleita, arvosteluja, buffeja. Ja tarjota runoja, novelleja kulttuurijulkaisuihin. Jos printtimedia ei innostu, kannattanee kokeilla nettisivustoja.

      Kouluttajakokemus? Tarkoittaa siis, että on itse toiminut sanataiteen opettajana?

      • Iki-kirjoittaja

        Tuolta minustakin tuntui! Pidä blogeja ja julkaise tekstejä ja kouluta kirjoittajia - siten voit päästä Avoimen kirjoittajakurssille.
        Viime syksynä otettiin 60 oppilasta, nyt 115. Paljon on hienoja kirjailijoita lähtemässä oppimaan kirjoittamisen taitoa...

        Kiva kun aloitukseeni tuli jatkoa!

        ps. laitoin hakemuksen mukaan pari liitettä, koska ei ollut julkaisuja.


    • Vulgar the V

      Tietysti kun hakijoita on paljon, pitää tehdä karsintaa.

      Sinuna panostaisin nyt kirjoittamiseen: julkaisuja, julkaisuja, julkaisuja.

      Keskittäisin viikon rotaatiosta runsaasti aikaa oman kirjallisen taidon kehittämiseen, keskittymiseen lukemisessa ja aineiston haalinnassa.

      Se että onko siellä "hienoja" kirjailijoita on ehkä toiveajattelua. Tuskin opiskelijoissa hakijoissa on runsaasti julkaisseita kirjailijoita, heillä lienee kiirus omien kirjallisten projektien kanssa. Mutta ehkä osaa julkaisseista kirjailijoista (onko ei julkaissut kirjailija automaattisesti kirjailija) tähtää perus- ja aineiopintojen jälkeen maisteriohjelmaan?

      Mutta se että sisään otetaan enemmän opiskelijoita on mielestäni hyvä uutinen, eikö vain? Vähän eri tilanne kuin Teakin tai Taikin käsikirjoituspuolille.

      • Iki-kirjoittaja

        Aivan.

        Kirjoitan ja luen koko ajan, sillä opiskelen Avoimessa toisen aineen perusopintoja kokopäiväisen työn lisäksi.
        Toiveeni oli päättää myöhemmin kumpi aine olisi mielenkiintoisempi aineopintojen suhteen-kirjoittaminen olisi tosiaankin kiinnostanut (myös tieteellinen), koska kirjoitan esseitä kaiken aikaa.

        No, jo toisen hakemusyrityksen jälkeen olen sitä mieltä, että annan olla. Pian on päätettävä jatkosuunnitelmista kuitenkin, olen melkein loppusuoralla näissä perusopinnoissani.

        Kyllähän netistäkin paljon neuvoja löytyy, kun surffailee.
        Onko tämä kenellekään tuttu: (???)

        http://www.write-bros.com/dramatica-pro.html


      • en päässyt minäkään
        Iki-kirjoittaja kirjoitti:

        Aivan.

        Kirjoitan ja luen koko ajan, sillä opiskelen Avoimessa toisen aineen perusopintoja kokopäiväisen työn lisäksi.
        Toiveeni oli päättää myöhemmin kumpi aine olisi mielenkiintoisempi aineopintojen suhteen-kirjoittaminen olisi tosiaankin kiinnostanut (myös tieteellinen), koska kirjoitan esseitä kaiken aikaa.

        No, jo toisen hakemusyrityksen jälkeen olen sitä mieltä, että annan olla. Pian on päätettävä jatkosuunnitelmista kuitenkin, olen melkein loppusuoralla näissä perusopinnoissani.

        Kyllähän netistäkin paljon neuvoja löytyy, kun surffailee.
        Onko tämä kenellekään tuttu: (???)

        http://www.write-bros.com/dramatica-pro.html

        Minäkin opiskelen Avoimessa jo valmiiksi toista ainetta (erästä soveltavaa tieteenalaa). Sivuaineeksi sitten vähän luonnontieteitä, psykologiaa yms. Kyllä tässä on myös niitä kirjoitushommia silmällä pitäen ihan hyvä paketti, joka avaa näkökulmia erilaisiin maailmoihin.

        Olen miettinyt jossain vaiheessa tiedetoimittajaksi/kirjoittajaksi pyrkimistä yms. "luovaa" uravaihtoehtoa.


    • 4+1

      Kouluttajakokemuksella luultavasti tarkoitetaan opetusmateriaalin tuottamista yleisesti. Sekin on jo julkinen teksti (oppilaitoksen hyväksymä). Tekstin valmius (virheettömyys) ja omaperäisyys kaikissa näytöissä ratkaisee, siis mikä tahansa blogi ei luultavasti pisteitä tuo. Tasokkaan blogin pitäminen on osoitus pitkäjänteisyydestä, mitä kirjoittajat tarvitsevat.

    • kirjoitin kirjoitin

      Minä hain aikanaan oman yliopistoni luovaan kirjoittamiseen sivuaineoikeutta muutamaankin otteeseen. Ei irronnut, ei sitten millään. Jatkoin kuitenkin sitkeästi kirjoittamista ja nyt olen tämän vuoden esikoiskirjailija. Samaan aikaan kursseille päässeet ja hakeneet harrastelevat sanataidetta, mutta eivät ole päässeet oman julkaisun kanssa puusta pitkälle.

      Puuhun voi kiivetä pers edellä ja joskus se kannattaa.

      • oatmeal

        Niin justiinsa, eii se avoimen kirjoittajaopinnot mikään maailman ainoa mahdollisuus ole vaikka on varmaankin ihan hyvä opiskelupaikka sinänsä. Ratkaisevaa on juuri tuo aktiivisiuus kirjoittajana.


      • PirkkoK
        oatmeal kirjoitti:

        Niin justiinsa, eii se avoimen kirjoittajaopinnot mikään maailman ainoa mahdollisuus ole vaikka on varmaankin ihan hyvä opiskelupaikka sinänsä. Ratkaisevaa on juuri tuo aktiivisiuus kirjoittajana.

        Suoritan parhaillaan kirjoittamisen aineopintoja Jyväskylän avoimessa. Suurin hyöty opinnoista tähän mennessä on se, että olen ymmärtänyt, millainen prosessi kirjoittaminen on. En tosiaan tajunnut asiaa loppuun saakka, vaikka takanani on pitkä ura toimittajana.
        On varmasti mahdollista tulla kirjailijaksi ilman varsinaista kirjoittajakoulutusta, onhan sitä näyttöjä vaikka kuinka paljon, mutta ei tästä koulutuksesta mitään haittaakaan ole.


    • Gulberg

      Sisulla vain eteenpäin ja seuraavalla kerralla uutta hakemusta sisään. Itse teen avoimessa aineopintoja. Pääsin sisään toisella yrittämällä. Kirjoitan työni puolesta päivittäin asiatekstiä. Ekalla kerralla rannalle jäänti jäi sapettamaan. Tokalla kerralla hioin hakutekstiä päivittäin useiden kuukausien ajan. Opiskelupaikka irtosi. Kirjoitelma kannattaa hioa viimeisen päälle ja kirjoittaa se uudelleen useita kertoja. Tekstiin kannatta hakea omalaatuista sävyä. Erotut joukosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe