Kuinka nopeasti haluatte edistyä?

Onnistun!

Olen ollut laihdutuskuurilla nyt 3 viikkoa. Tai oikeastaan en kuurilla, vaan lopetin mässäilyn 3 viikkoa sitten. Monesti kuulee kavereilta ja lukee netistä, että ei jakseta ryhtyä laihduttamaan, kun tuloksia tulee niin hitaasti. Eli pitäisi heti nyt samantien päästä siihen tavoitepainoon. Itse tajusin, ettei se toimi niin. Jos ei ikinä aloita, ei ikinä pääse siihen tavoitteeseensa ja sitä vain lihoo ja joutuu entistä huonompaan kuntoon.

Itse en edes omista vaakaa, joten laihdutan mittanauhalla. Kolmessa viikossa rinnanympärys on pienentynyt 5 cm, vyötärö 5 cm ja lantio 4 cm. Miusta nää tulokset on valtavan hyviä! Tavoitteena on pienentää näitä mittoja vielä jokaista alkuun 15 cm, eli isosta muutoksesta on kyse. Katotaan sitten jatkoja, kun tämä on saavutettu.

Laihdutuksessani pääperiaatteena on, että syö vähemmän kuin kulutat. Käyn päivittäin noin 5 km reippaalla lenkillä joku lyhyempi lenkki päälle, koska koiran kanssa ei mitään välipäiviä pidetä. Aion antaa itselleni luvan viikonloppuisin hieman herkutella, mutta lenkkejä ei saa jäädä välistä. Oma herkutteluni on lähinnä alkoholia.

Tsemppiä kaikille laihduttajille! Tavoitteeseen ei pääse jos ei koskaan aloita, vaikka kuinka tuntuisi hitaalta se eteneminen ja maali häämöttää silmänkantamattomissa! :)

32

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cuba libre

      Ja kun se maali on saavutettu, niin ei ole paluute entiseen, ellei sitten tykkää jojottelusta.

      Parhaat tulokset saadaankin vain ja ainoiastaan pysyvillä muutoksilla.

      Mutta niitä voi tehdä myös siten, ettei tarvitse kituuttaa pitkiä aikoja, vaan se paino siinä luonnnostaan lähtee laskemaan. Ja kun asiat ovat kunnossa, niin ne eivät ahdista eikä niitä siten tarvitse muuttaa :)

      • ap.

        Sepä se! Tavallaan tämä pelottaa, sillä olen ennenkin laihdutellut ja saman tien jojoillut painon takaisin entisiin lukemiin tai vielä pahempaan tilanteeseen. Nyt siis tuntuu pelottavalta se, että muutoksen on oltava pysyvä! Aivot eivät ole siis ihan sopeutuneet siihen ajatukseen, ettei kukaan (tai ainakaan minä) yksinkertaisesti voi syödä sellaista määrää karkkia ja rasvaa ja pysyä hoikkana. Nyt on jo korkea aika muuttaa elämäntapojaan parempaan suuntaan pysyvästi! Ja ainoa asia, mikä minua voisi estää onnistumasta, on minä itse. Ja se, jos mikä jännittää.


      • diplomiliikkuja
        ap. kirjoitti:

        Sepä se! Tavallaan tämä pelottaa, sillä olen ennenkin laihdutellut ja saman tien jojoillut painon takaisin entisiin lukemiin tai vielä pahempaan tilanteeseen. Nyt siis tuntuu pelottavalta se, että muutoksen on oltava pysyvä! Aivot eivät ole siis ihan sopeutuneet siihen ajatukseen, ettei kukaan (tai ainakaan minä) yksinkertaisesti voi syödä sellaista määrää karkkia ja rasvaa ja pysyä hoikkana. Nyt on jo korkea aika muuttaa elämäntapojaan parempaan suuntaan pysyvästi! Ja ainoa asia, mikä minua voisi estää onnistumasta, on minä itse. Ja se, jos mikä jännittää.

        Kohtuu hyvältä kuulostaa. Pidennä lenkkiä noin 5-10 km .llä niin siitä on paljon hyötyä tuossa painon pudotuksessa. Nyt tuolla 5km kuluu kaloreita noin 200-250. kannatta syödä ihan ruokaympyrän mukaan. Hienolta kuullostaa kun ajattelet myös koiran kannalta asiaa:) Minä kans juoksen koiran kans paljon niin kyllä koira nauttii.


      • että näin
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Kohtuu hyvältä kuulostaa. Pidennä lenkkiä noin 5-10 km .llä niin siitä on paljon hyötyä tuossa painon pudotuksessa. Nyt tuolla 5km kuluu kaloreita noin 200-250. kannatta syödä ihan ruokaympyrän mukaan. Hienolta kuullostaa kun ajattelet myös koiran kannalta asiaa:) Minä kans juoksen koiran kans paljon niin kyllä koira nauttii.

        Lässynlässyn käy lenkillä vaikka henkes edestä kaveri laihtui 70.kg.vuodessa pelkästään jättämällä herkut vähemmälle ja pienensi ruoka annoksia liikuuntaa ei harrastanu ku hyötyliikunnan muodossa


      • cuba libre
        ap. kirjoitti:

        Sepä se! Tavallaan tämä pelottaa, sillä olen ennenkin laihdutellut ja saman tien jojoillut painon takaisin entisiin lukemiin tai vielä pahempaan tilanteeseen. Nyt siis tuntuu pelottavalta se, että muutoksen on oltava pysyvä! Aivot eivät ole siis ihan sopeutuneet siihen ajatukseen, ettei kukaan (tai ainakaan minä) yksinkertaisesti voi syödä sellaista määrää karkkia ja rasvaa ja pysyä hoikkana. Nyt on jo korkea aika muuttaa elämäntapojaan parempaan suuntaan pysyvästi! Ja ainoa asia, mikä minua voisi estää onnistumasta, on minä itse. Ja se, jos mikä jännittää.

        Tsemppiä :) Omien pelkojen selättäminen taitaa olla yksi avain. Tuskin olet mikään erityisyksilö, vaan suunnilleen saman verran ruokaa tarvitset kuin muutkin. Sitä vaan tekee helposti niin, että menee joko hirveillä vajareilla tai sitten bulkkaa roskaruualla, karkit sekä sipsit pahimpia. Olisi hyvä löytää se keskitie ja siitä sitten säätää tarpeen mukaan, vähentäen tai nostaen syömisiään. Käytännön asiat usein syrjäyttävät tuon ruokapuolen, mutta on olemassa erilaisia keinoja, miten sitä ruokavaliota voi parantaa vähillä ponnistuksilla. Ne vaan on hyvä löytää. Laihdutus kun ei vaadi mitään yltiöhifistelyä, kaikkia e-koodeja ei tarvitse vainoharhaisesti kytätä, margariini kelpaa jne. Valmiiksi marinoitu kana on melko vähäkalorista (tuoteseloste), ei merkitystä. Jos tykkää niin toki mausta itse, tuleehan siitä helposti paremman makuistakin :)

        Yleinen ongelma on, että ruoka on usein energiatiheydeltään melko korkeaa, ja sen päälle vielä paljon nopeasti imeytyviä hiilareita. Tämmöstä syö helposti yli tarpeiden, etenkin kun riittävien ravinteidenkin saanti sitä edellyttää kun ei ole ruokavalio tasapainossa. Sokeria sekä rasvaa liikaa, mutta kun ihminen tarvitsee muutakin...

        Itse löysin suht terveellisiä ruokia jotka maistuvat ja jota voi syödä suht reippaasti. Näillä on kiva mennä arkena. Pienillä säädöillä voin pudottaa halutessani painoa, ja taasen tiedän milllä tavoin saan taas kalorit nostettua tarpeen mukaiseksi tai jopa bulkata lihaskehityksen toivossa. Enkä tarvitse enään mitään laskureita siihen. Niiden avulla opin kroppani, pitkäjänteisesti kun söin alle kulutuksen, kulutuksen mukaan ja jopa yli kulutuksen, tarkoituksella, oppien kehoni reaktioita. Pitkällä tähtäimella kehoni tuntuu pitävän eniten tasapainoisesta ruokavaliosta, syödään oman tarpeen mukaan siten että tulee kylläiseksi :)

        Yksi tehokas keino suht vähäkalorisuuteen oli minulla syödä suht paljon vähäkalorista ruokaa, runsaasti kasviksia, sillä se lähtee. Vaikkapa porkkanoita voi syödä melkosen paljon, kuten montaa muutakin helposti saatavilla olevaa :) Elimistö tosin kyllä sanoo ei-ei, jos vajeet liian kovia pitkään, oli ruokavalio mikä tahansa, joten kannattaa antaa siimaa ja ottaa kohtuus kaikessa. Ja vaihtelevuus virkistää, monipuolinen ruokavalio on hyvästä. Keho kun ei ole vihollisesi ja aliravitsemus tarkoittaa huonoa oloa, jota sitten luonnollisesti kompensoi pistämällä niitä kaloreita oikein kunnolla... Pitkällä tähtäimellä siten saa hyviä tuloksia, kun asiat ovat kontrollissa :)

        Jos vaan aika riittää, niin maltillinenkin lihaskuntoharjoittelu todellakin on hyvästä. Ja kevyempi liikunta, vaikka vesijuoksu tai uinti sen päälle. Kaikki on plussaa, mikään liikunta ei mene ns. hukkaan, oli kalorit mitä oli.


      • ap.
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Kohtuu hyvältä kuulostaa. Pidennä lenkkiä noin 5-10 km .llä niin siitä on paljon hyötyä tuossa painon pudotuksessa. Nyt tuolla 5km kuluu kaloreita noin 200-250. kannatta syödä ihan ruokaympyrän mukaan. Hienolta kuullostaa kun ajattelet myös koiran kannalta asiaa:) Minä kans juoksen koiran kans paljon niin kyllä koira nauttii.

        Olet ihan oikeassa siinä, että pidemmällä lenkillä saisin varmasti tuloksia nopeammin. Se minun koirani, josta mainitsin ei voisi tulla pidemmälle lenkille mukaan, tai jos tulisi, meillä menisi tuntikausia. Sillä on koulutus vielä pahasti kesken ja hihnassa kulkeminen ei suju aina ihan niinkuin Strömsössä :D Lisäksi veikkaan, että kun lenkkeilisin noin 15km lenkkejä päivittäin, niin loppuisi se minun laihdutukseni siihen ihan siksi, että liikaa liian paljon. Todennäköisesti kun tästä hieman aikaa kuluu, haastan iseni käymään vielä erikseen lenkillä koiran ulkoilutuksen jälkeen. Tämän teen kuitenkin hitaassa tahdissa, mieluummin kehityn kuin uuvun :)

        Päivittäin lenkkimatkoja meillä sen koiran kanssa tulee aamu- ja iltalenkkeineen lähemmäs 10 km kuitenkin, tosin aamu- ja iltalenkit eivät paljon kuluta, kun ne ovat jotenkin hitaampia.


      • ap.
        cuba libre kirjoitti:

        Tsemppiä :) Omien pelkojen selättäminen taitaa olla yksi avain. Tuskin olet mikään erityisyksilö, vaan suunnilleen saman verran ruokaa tarvitset kuin muutkin. Sitä vaan tekee helposti niin, että menee joko hirveillä vajareilla tai sitten bulkkaa roskaruualla, karkit sekä sipsit pahimpia. Olisi hyvä löytää se keskitie ja siitä sitten säätää tarpeen mukaan, vähentäen tai nostaen syömisiään. Käytännön asiat usein syrjäyttävät tuon ruokapuolen, mutta on olemassa erilaisia keinoja, miten sitä ruokavaliota voi parantaa vähillä ponnistuksilla. Ne vaan on hyvä löytää. Laihdutus kun ei vaadi mitään yltiöhifistelyä, kaikkia e-koodeja ei tarvitse vainoharhaisesti kytätä, margariini kelpaa jne. Valmiiksi marinoitu kana on melko vähäkalorista (tuoteseloste), ei merkitystä. Jos tykkää niin toki mausta itse, tuleehan siitä helposti paremman makuistakin :)

        Yleinen ongelma on, että ruoka on usein energiatiheydeltään melko korkeaa, ja sen päälle vielä paljon nopeasti imeytyviä hiilareita. Tämmöstä syö helposti yli tarpeiden, etenkin kun riittävien ravinteidenkin saanti sitä edellyttää kun ei ole ruokavalio tasapainossa. Sokeria sekä rasvaa liikaa, mutta kun ihminen tarvitsee muutakin...

        Itse löysin suht terveellisiä ruokia jotka maistuvat ja jota voi syödä suht reippaasti. Näillä on kiva mennä arkena. Pienillä säädöillä voin pudottaa halutessani painoa, ja taasen tiedän milllä tavoin saan taas kalorit nostettua tarpeen mukaiseksi tai jopa bulkata lihaskehityksen toivossa. Enkä tarvitse enään mitään laskureita siihen. Niiden avulla opin kroppani, pitkäjänteisesti kun söin alle kulutuksen, kulutuksen mukaan ja jopa yli kulutuksen, tarkoituksella, oppien kehoni reaktioita. Pitkällä tähtäimella kehoni tuntuu pitävän eniten tasapainoisesta ruokavaliosta, syödään oman tarpeen mukaan siten että tulee kylläiseksi :)

        Yksi tehokas keino suht vähäkalorisuuteen oli minulla syödä suht paljon vähäkalorista ruokaa, runsaasti kasviksia, sillä se lähtee. Vaikkapa porkkanoita voi syödä melkosen paljon, kuten montaa muutakin helposti saatavilla olevaa :) Elimistö tosin kyllä sanoo ei-ei, jos vajeet liian kovia pitkään, oli ruokavalio mikä tahansa, joten kannattaa antaa siimaa ja ottaa kohtuus kaikessa. Ja vaihtelevuus virkistää, monipuolinen ruokavalio on hyvästä. Keho kun ei ole vihollisesi ja aliravitsemus tarkoittaa huonoa oloa, jota sitten luonnollisesti kompensoi pistämällä niitä kaloreita oikein kunnolla... Pitkällä tähtäimellä siten saa hyviä tuloksia, kun asiat ovat kontrollissa :)

        Jos vaan aika riittää, niin maltillinenkin lihaskuntoharjoittelu todellakin on hyvästä. Ja kevyempi liikunta, vaikka vesijuoksu tai uinti sen päälle. Kaikki on plussaa, mikään liikunta ei mene ns. hukkaan, oli kalorit mitä oli.

        Itseasiassa tämä laihduttamiseni alkoi aikalailla rankasti, suutuin itselleni niin paljon näistä läskeistä, että ryhdyin oikein nälkäkuurille, mikä oli ihan kamalaa. Söin suurinpiirtein leipäpalan ja rahkan koko päivän aikana melkein viikon ajan. Lähinnä huono olohan siitä tulee ja paikat kipeiksi. Hyvä ettei kaatunut koko homma siihen paikkaan!

        Nyt syön pari kaurapalaa ja hedelmän aamupalaksi, välipaloina rahkaa ja hedelmää/pakasemarjoja ilman sokeria ja lounaaksi kanasalaatin tai muun salaatin, kuitenkin niin että mukana on aina proteiinia, esim kalaa. Päivälliseksi yleensä sen saman salaatin jämiä tai jotain perus jauhelihakastiketta (tmv) ja vihanneksia (joskus raakana, joskus höyrytettynä).

        Kunhan vielä muutamia senttejä saan pois, niin kehtaan ehkä mennä sinne uimahalliinkin :)


      • diplomiliikkuja
        että näin kirjoitti:

        Lässynlässyn käy lenkillä vaikka henkes edestä kaveri laihtui 70.kg.vuodessa pelkästään jättämällä herkut vähemmälle ja pienensi ruoka annoksia liikuuntaa ei harrastanu ku hyötyliikunnan muodossa

        Vastaus: että näin


        Sinulle en enään jaksa vastata. Yritin tuolla toisaalla, ei siitä ollut oikein hyötyä vaikka yritin selittää kuin 5 vuotiaalle. Sinun vahvin lajisi ei ole tekstin ymmärtäminen niin annetaan tämän mennä tuonne ihmeellisten asioiden maailmaan. Tämä jatkoteksti on sitten muille. Tiedän että syömällä oikein laihtuu. Tässä asiassa ei olekkaan kyse siitä, vaan liikunnan terveysvaikutuksista ja painonhallinnan pysyvyydestä. Jos jaksaa liikkua niin ei ole vaarallista jos välillä retkahtaa syömään niinsanotusti "epäterveellisesti" paino ei ala jojoilee ja ongelmia ei suhteen ole. Liikunta kuitenkin edistää sitä että syö suurinpiirtein oikein. Jopa minä syön jo pitkiä aikoja oikein vaikka aamukahvi ja korvapuusti kuuluu asiaan.


      • ap.
        että näin kirjoitti:

        Lässynlässyn käy lenkillä vaikka henkes edestä kaveri laihtui 70.kg.vuodessa pelkästään jättämällä herkut vähemmälle ja pienensi ruoka annoksia liikuuntaa ei harrastanu ku hyötyliikunnan muodossa

        Itselläni ei ole noin paljon laihdutettavana. Ja olen jättänyt herkut vähemmälle ja olen pienentänyt annoskokoja ja kas kummaa, huomaan tuloksia. Enkä laihdutuksessani tuijota lainkaan kiloihin, vaan sentteihin ja peilikuvaan, sekä kuuntelen omaa oloani. Tarkoitus on kiinteytyä kauniisti, ei niinkään pudottaa hirvittäviä määriä painoa. Ja lihaksikkuus ei olisi mielestäni pahitteeksi ollenkaan, eli tämän läskin kantamisessa kehittyneet pakara-, reisi- ja pohjelihakset ovat mielestäni kauniit, haluaisin ne paremmin esille, en suinkaan surkastuttaa niitä.


      • diplomiliikkuja
        ap. kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa siinä, että pidemmällä lenkillä saisin varmasti tuloksia nopeammin. Se minun koirani, josta mainitsin ei voisi tulla pidemmälle lenkille mukaan, tai jos tulisi, meillä menisi tuntikausia. Sillä on koulutus vielä pahasti kesken ja hihnassa kulkeminen ei suju aina ihan niinkuin Strömsössä :D Lisäksi veikkaan, että kun lenkkeilisin noin 15km lenkkejä päivittäin, niin loppuisi se minun laihdutukseni siihen ihan siksi, että liikaa liian paljon. Todennäköisesti kun tästä hieman aikaa kuluu, haastan iseni käymään vielä erikseen lenkillä koiran ulkoilutuksen jälkeen. Tämän teen kuitenkin hitaassa tahdissa, mieluummin kehityn kuin uuvun :)

        Päivittäin lenkkimatkoja meillä sen koiran kanssa tulee aamu- ja iltalenkkeineen lähemmäs 10 km kuitenkin, tosin aamu- ja iltalenkit eivät paljon kuluta, kun ne ovat jotenkin hitaampia.

        Joo, Näistä sinun kirjoituksista huokuu päättäväisyys elämäntapamuutokseen, veikkaan että myöhemmin alat varmaankin liikkumaan enemmän ja se kun tulee tavaksi niin tulee lähdettyä mielellään vähän kauemmaksi. Se on mukavaa kun koirakin alkaa tottua lenkillä käyntiin ja menee hienosti sivulla vetämättä :) Minä kans käyn välillä ihan itsekseen juoksemassa kun koira ulkoilee puolison kanssa. Alussa tosiaan voi käydä lenkillä ihan pikkuhiljaa kävellen niin paikat tottuu liikkumiseen.


      • ap.
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Joo, Näistä sinun kirjoituksista huokuu päättäväisyys elämäntapamuutokseen, veikkaan että myöhemmin alat varmaankin liikkumaan enemmän ja se kun tulee tavaksi niin tulee lähdettyä mielellään vähän kauemmaksi. Se on mukavaa kun koirakin alkaa tottua lenkillä käyntiin ja menee hienosti sivulla vetämättä :) Minä kans käyn välillä ihan itsekseen juoksemassa kun koira ulkoilee puolison kanssa. Alussa tosiaan voi käydä lenkillä ihan pikkuhiljaa kävellen niin paikat tottuu liikkumiseen.

        Tämän koiran kanssa lähdettiin siitä tilanteesta että kun sen vei ulos ja tarkoituksena lähteä lenkille, niin sehän painoi terrierintakamuksensa maahan ja jäi siihen :D Silläkin edistys on ollut siis huikeaa! :D

        Tarkoituksena tosiaan on sovittaa aktiivinen tapa liikkua elämään mukaan :) Uskoisin, että kun niitä senttejä katoaa, niin sitä jaksaakin niin paljon paremmin ja juoksukin alkaa sujua kunnolla. Hieman tässä hidastaa viime keväinen tapaturma, jossa teloin sekä jalkani, että solisluuni pahemman kerran. Nyt jalka kuitenkin jo taipuu lähes normaalisti, mutta juoksemista se ei vielä kestä. mutta tässäpä se vahvistuu :)

        Kohta täytyykin vetää verkkarit jalkaan ja suunnata lenkkipolulle :) Onni on myös mukaan lähtevät ystävät!


      • cuba libre
        ap. kirjoitti:

        Itseasiassa tämä laihduttamiseni alkoi aikalailla rankasti, suutuin itselleni niin paljon näistä läskeistä, että ryhdyin oikein nälkäkuurille, mikä oli ihan kamalaa. Söin suurinpiirtein leipäpalan ja rahkan koko päivän aikana melkein viikon ajan. Lähinnä huono olohan siitä tulee ja paikat kipeiksi. Hyvä ettei kaatunut koko homma siihen paikkaan!

        Nyt syön pari kaurapalaa ja hedelmän aamupalaksi, välipaloina rahkaa ja hedelmää/pakasemarjoja ilman sokeria ja lounaaksi kanasalaatin tai muun salaatin, kuitenkin niin että mukana on aina proteiinia, esim kalaa. Päivälliseksi yleensä sen saman salaatin jämiä tai jotain perus jauhelihakastiketta (tmv) ja vihanneksia (joskus raakana, joskus höyrytettynä).

        Kunhan vielä muutamia senttejä saan pois, niin kehtaan ehkä mennä sinne uimahalliinkin :)

        Minulla samantapainen turhautuminen taustalla pari vuotta sitten. Tuima ilme päällä kävin ostamassa lenkkitossut ja puruttomalle pururadalle. Iltapizzat sekä suklaat vaihdoin raejuusto -tonnikala-salsa tms pöperöiksi. Tein pitkähköjä lenkkejä. Arki lounaan söin edelleen suht tukevasna joskin jätin jälkkärit sekä leivät pois. Tämän seurauksena paino tipahti kuukaudessa 7kg. Polvet tulivat kipeiksi, lenkkipolku piti jättää. Aloitin uimisen sekä punttailun. Nyt olen 25kg kevyempi, aikaa tuosta 2v3kk. Ruokavalio meni täysremonttiin. Myöhemmin tietää, kuinka lopulta kävi. Pidemmällä aikavälillä huomasin, että tolkku mukana niin silloin siitä saa pysyvän muutoksen.


      • 5+1
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Vastaus: että näin


        Sinulle en enään jaksa vastata. Yritin tuolla toisaalla, ei siitä ollut oikein hyötyä vaikka yritin selittää kuin 5 vuotiaalle. Sinun vahvin lajisi ei ole tekstin ymmärtäminen niin annetaan tämän mennä tuonne ihmeellisten asioiden maailmaan. Tämä jatkoteksti on sitten muille. Tiedän että syömällä oikein laihtuu. Tässä asiassa ei olekkaan kyse siitä, vaan liikunnan terveysvaikutuksista ja painonhallinnan pysyvyydestä. Jos jaksaa liikkua niin ei ole vaarallista jos välillä retkahtaa syömään niinsanotusti "epäterveellisesti" paino ei ala jojoilee ja ongelmia ei suhteen ole. Liikunta kuitenkin edistää sitä että syö suurinpiirtein oikein. Jopa minä syön jo pitkiä aikoja oikein vaikka aamukahvi ja korvapuusti kuuluu asiaan.

        Juokseminen ei ole ainoa (eikä paras) laji, jolla on terveysvaikutuksia. Parempia terveysvaikutuksia saa esimerkiksi lihaskuntoharjoittelulla.


    • diplomiliikkuja

      Onko cuba libre yrittänyt tuon punttisaliharjoittelun aikana käydä vähän juoksemassa. Minulta aikoinaan leikattiin kierukka polvesta ja lääkäri meinas että voi tulla ongelmia asfaltilla juoksemisesta. Siitä suivaantuneena aloin vahvistaa jalkojen lihaksia niin lenkkeilykin onnistui sen jälkeen hyvin. Muistelen että alussa oli vähän polvi aina kipeä mutta kun en antanut periksi, niin nykyään ei juurikaan vaivaa paitsi jos on vähänkin pitempi tauko niin silloin aina alussa.

      • cuba libre

        Kyllä jalat nykyään kestää jo paremmin lenkkeilyä, eikä polvet ole vihoitelleet. Loppukesän/syksyn aikoihin kerran viikossa sellainen rento 6-8km vaihtelevalla vauhdilla. Sopiva määrä tuota tukee erinomaisesti saleiluakin ja rentouttaa kummasti. Vahvemmilla lihaksilla ja pienemmällä painolla polvet kestävät paremmin :)


      • diplomiliikkuja
        cuba libre kirjoitti:

        Kyllä jalat nykyään kestää jo paremmin lenkkeilyä, eikä polvet ole vihoitelleet. Loppukesän/syksyn aikoihin kerran viikossa sellainen rento 6-8km vaihtelevalla vauhdilla. Sopiva määrä tuota tukee erinomaisesti saleiluakin ja rentouttaa kummasti. Vahvemmilla lihaksilla ja pienemmällä painolla polvet kestävät paremmin :)

        Hieno juttu että onnistuu taas hölkkäily:)


    • iherb.com

      Eli siis nyt näyttäisi olevan suurinta osaa Chocolove-suklaalevyistä valikoimassa ainakin hetkellisesti. Niin suosittuja, että loppuvat usein kesken. Loput makuvaihtoehdot: http://www.iherb.com/chocolove?rcode=MDV672

    • 15+14

      Minulla on tavoitteena laihtua 0,5kg/vko. Joka viikko en ole ihan siihen yltänyt, alaspäin on kuitenkin koko ajan menty, ja matkaa on vielä edessä. Nyt mietin, että kannattaisiko se tavoite asettaa 0,4kg/vko. Lähinnä sitä laihdutuksen loppua ajatellen, sitä tasoitusvaihetta sanotaan vaikeaksi.

      • cuba libre

        Painonpudotuksesi edistyy erinomaisesti :) Ilmeisesti keskimäärin jopa yli 0.5kg/vko, eli aika nopeastikin. Kun kymmenen viikkoa on mennyt, niin silloin saat kohtuullisen arvion, että mitä se viikkotasolla oli. Ja sen yli kun näet kokonaisuuden, niin saat jonkinmoisen käsityksen, että millaisella ruokavaliolla painonpudotus etenee, ja ne valinnat plussineen sekä miinuksineen. Siitä sitten on helppo tehdä pieniä säätöjä omien tarpeiden mukaan.


      • cuba libre
        cuba libre kirjoitti:

        Painonpudotuksesi edistyy erinomaisesti :) Ilmeisesti keskimäärin jopa yli 0.5kg/vko, eli aika nopeastikin. Kun kymmenen viikkoa on mennyt, niin silloin saat kohtuullisen arvion, että mitä se viikkotasolla oli. Ja sen yli kun näet kokonaisuuden, niin saat jonkinmoisen käsityksen, että millaisella ruokavaliolla painonpudotus etenee, ja ne valinnat plussineen sekä miinuksineen. Siitä sitten on helppo tehdä pieniä säätöjä omien tarpeiden mukaan.

        Ensimmäisen kuukauden jälkeen (-7kg), otin välituloksen ylös kehonkoostumusvaa'alla. Siitä eteenpäin painoni putosi 12.9kg 13 viikossa. Väliin mahtui viikkoja, jolloin painonpudotus oli aika olematontakin. Yleisesti ottaen dieettini oli liian tiukka, sen tiedän jälkikäteen. Höllentämisen jälkeen painoni putosi 8kg lisää, ja tilanne nyt tuohon 13 viikon rupeaman loppupäivään nähden on -4kg, eli olen laihtunut 4kg lisää sitten joulukuun lopun 2012.

        Tuo painonpudotus onnistui siitä huolimatta, että saatoin käydä jopa viihteellä muutaman viikon välein. Muutanat a'la carte ateriat, sekä reilu jouluruoka myös meni kyllä. Hiilareita rajoitin kyllä, 35-45E% tasolla olivat, ja homma toimi.


    • ap.

      Hei, ajattelin laittaa tähän hiukan edistymisiäni! Eli selkeästi on hidastunut tuo mittojen pieneneminen, vyötäröltä ei etenkään meinaa lähteä. Senttejä lähtenyt noihin aloituksessa mainitsemiin pari rinnasta ja lantiolta, vyötäröltä 1.

      Yksi mittari tähän oli mulla sellaiset housut, joidan nappi ei mennyt lähellekään kiinni. Väliä oli napilla ja napinlävellä melkein 10 cm vaikka kuinka väänsin. Ilmeisesti reidet ovat kuitenkin kaventuneet niin paljon, että housut sujahtavat ylemmäksi ja NAPPI MENEE KIINNI! Myös vetoketju! :D Oon aivan superonnellinen tästä! Yksi tavoite on siis saavutettu, seuraava tavoite on se, että housuja voisi alkukesästä käyttää julkisilla paikoilla ja läskit eivät tursuisi mistään :)

      Olo on energinen, hyvä ja vahva!

      • cuba libre

        Homma edistyy :) Ruokavalio toimii hyvinkin. Onnittelut :) if it works, don't fix it.

        Ja edistyy edelleenkin. Alussa lähtee nesteitä, se selittää osin nopean pudotuksen. Tietenkin aineenvaihdunta vähän hidastuu myös. Ja siksi eteneminen hidastuu. Se on ok, niin sen kuuluukin mennä. Laihdutuksessa yksi erittäin oleellinen avainsana on: Pitkäjännitteisyys. Ja muistaa että lopulta kyse on koko elämän mittaisesta projektista. Kannattaa siis katsoa sellaisia valintoja, joilla porskuttaa iloisena vuosi toisensa jälkeen.


      • 20+16

        Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti ja Hormonitasapaino. Suosittelen lukemaan. Ruokavaliota ja treeniä voi hieman säätää sen mukaan, mistä rasvan pitäisi lähteä.

        Mulla oli vähän sama ongelma laihdutuksen aluksi. Eli rasva lähti reisistä ja rinnoista, mutta vatsasta ei. Muutin sitten ruokavaliota ja treeniohjelmaa, jonka jälkeen rasva alkoi sulaa myös vyötäröltä. Käytännössä vähensin aerobisen määrää ja tehoa ja lisäsin punttia ja joogaa, luovuin viljoista ja lisäsin kasviksia. Mulla keskivartalorasvan huono sulaminen johtui liiasta stressistä, jota työstressi yhdistettynä liian kovaan aerobiseen liikuntaan aiheutti.


      • diplomiliikkuja
        20+16 kirjoitti:

        Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti ja Hormonitasapaino. Suosittelen lukemaan. Ruokavaliota ja treeniä voi hieman säätää sen mukaan, mistä rasvan pitäisi lähteä.

        Mulla oli vähän sama ongelma laihdutuksen aluksi. Eli rasva lähti reisistä ja rinnoista, mutta vatsasta ei. Muutin sitten ruokavaliota ja treeniohjelmaa, jonka jälkeen rasva alkoi sulaa myös vyötäröltä. Käytännössä vähensin aerobisen määrää ja tehoa ja lisäsin punttia ja joogaa, luovuin viljoista ja lisäsin kasviksia. Mulla keskivartalorasvan huono sulaminen johtui liiasta stressistä, jota työstressi yhdistettynä liian kovaan aerobiseen liikuntaan aiheutti.

        Olipa höpö höpö juttu. Kyllä minulla vatsaläskit suli ihan lenkkipolulla.


      • 5+5
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Olipa höpö höpö juttu. Kyllä minulla vatsaläskit suli ihan lenkkipolulla.

        Jaa, väität että valehtelen ja pitkään valmennusta tehnyt kirjailija on väärässä? Aika jännä, varsinkin kun et ole seurannut vierestä mun laihdutusprojektia ja mun elämää muutenkaan. Mä tein omasta painonpudotuksestani ja rasvanpoltosta itselleni optimaalista ja helppoa, mutta se vissiin on sitten väärin?

        Yritä ajatella välillä oman napasi ulkopuolelta. Minä en ole sinä, eikä mun keho ole sun kehosi. Minä tiedän sinua paremmin, mihin mun kroppa vastaa.


      • cuba libre
        5+5 kirjoitti:

        Jaa, väität että valehtelen ja pitkään valmennusta tehnyt kirjailija on väärässä? Aika jännä, varsinkin kun et ole seurannut vierestä mun laihdutusprojektia ja mun elämää muutenkaan. Mä tein omasta painonpudotuksestani ja rasvanpoltosta itselleni optimaalista ja helppoa, mutta se vissiin on sitten väärin?

        Yritä ajatella välillä oman napasi ulkopuolelta. Minä en ole sinä, eikä mun keho ole sun kehosi. Minä tiedän sinua paremmin, mihin mun kroppa vastaa.

        Ei millään pahalla, mutta kirja kyllä sisältää aika järkyttäviäkin asiavirheitä, oli sitten kirjoittanut vaikka mitä ja toiminut vaikka missä...

        Ei sillä, etteikö siinä esitelty ruokavalio olisi ihan hyvä.

        Tuossa yhden asiantuntijan mietteitä kirjasta:
        http://terveyssatama.blogspot.fi/2011/11/kaisa-jaakkola-hormonidieetti.html


      • 5+5
        cuba libre kirjoitti:

        Ei millään pahalla, mutta kirja kyllä sisältää aika järkyttäviäkin asiavirheitä, oli sitten kirjoittanut vaikka mitä ja toiminut vaikka missä...

        Ei sillä, etteikö siinä esitelty ruokavalio olisi ihan hyvä.

        Tuossa yhden asiantuntijan mietteitä kirjasta:
        http://terveyssatama.blogspot.fi/2011/11/kaisa-jaakkola-hormonidieetti.html

        Mitä asiavirheitä, kertoisitko tarkemmin? Soveltamalla noiden kirjojen ohjeita, rasvan palaminen tehostui, ihon kunto parani, krooninen nuha hävisi ja elämään tuli virkeyttä lisää toisin kuin kaloreita laskemalla, harrastamalla kovaa aerobista liikuntaa ja syömällä hiilihydraattipainotteisesti. Mä en sano, että nuo on oikoteitä onneen, eikä kaikkien kroppa ole yhtä sekaisin, kuin esimerkiksi minun, mutta jotain ajatuksen tynkää niissä on. Jotain kertonee sekin, että ruokavaliomuutoksen jälkeen sain syödä enemmän kaloreita, kuin ennen muutosta.


      • cuba libre
        5+5 kirjoitti:

        Mitä asiavirheitä, kertoisitko tarkemmin? Soveltamalla noiden kirjojen ohjeita, rasvan palaminen tehostui, ihon kunto parani, krooninen nuha hävisi ja elämään tuli virkeyttä lisää toisin kuin kaloreita laskemalla, harrastamalla kovaa aerobista liikuntaa ja syömällä hiilihydraattipainotteisesti. Mä en sano, että nuo on oikoteitä onneen, eikä kaikkien kroppa ole yhtä sekaisin, kuin esimerkiksi minun, mutta jotain ajatuksen tynkää niissä on. Jotain kertonee sekin, että ruokavaliomuutoksen jälkeen sain syödä enemmän kaloreita, kuin ennen muutosta.

        "Keho ei voi valmistaa itse proteiinia." on selvä asiavirhe, tökerökin vielä. Käsittääkseni keho kun valmistaa tarvitsemansa proteiinit aminohapoista, jotka voivat olla peräisin vaikkapa syödystä proteiinista.

        Voisitko lukea linkittämäni kirjoituksen?

        Kirjassa esitetään polleasti monenlaisia väitteitä, jotka eivät itse kirjailijankaan mukaan perustu mihinkään tutkittuun asiaan.

        Kirja edustaa sellaista Charles Poliquinin tarinoihin sekä kirjlailijan itsensä mietteisiin perustuvaa vaihtoehtohömppää. Eräänlaista homeopatiaa. Onhan siinä totuudenkin siementä, kuten kaikissa satukirjoissa.


    • Ap.

      Nostanpa tätä vanhaa taas :) tässä vaiheessa mennään sellaisilla mitoilla, että kaikki mitat ovat nyt 8cm pienemmät kuin aloittaessani koko projektin. Eli putoaminen hidastuu koko ajan :( toisaalta olen pystynyt pakkasesta huolimatta käymään juoksulenkeillä, lihaskunto huomattavasti parempi ja kroppa näyttää paremmalta joka kohdasta.
      Tässä vaiheessa varmaan pitäisi laittaa jo vähän kovempia piippuun. Liikuntaan olen päivittäisten lenkkien päälle lisännyt sitä lihaskuntoharjoittelua joka toinen päivä noin tunnin ajan niin että tulee hiki. Kroppa on kipeä, sarjat menee helpommin, eli jonkin ajan päästä pitää muuttaa ohjelmaa raskaammaksi.

      Näillä mennään :)

    • SeelaW

      Itse kans tajunnut, että ei nopea laihdutus onnistu, vaan pitää mennä päivä kerrallaan ja pitkällä tähtäimellä. Nyt pari viikkoa olen syönyt alle kulutuksen, noin kilo lähtenyt. Enkä enää ramppaa vaa´alla joka välissä, niinkuin ennen. :D Viikonloppusin tulee kyllä herkuteltua, sitä pitäisi vähän karsia. Tietääkö joku onko esim. vähäkalorista jäätelöä olemassa? Tuntuu että siinä on tavallisesti niin paljon kaloreita. :(

      • Löytyy

        Maitojäätelö on vähäkalorista ja tosi hyvääkin! Vaihtoehtoina taitaa olla suklaa ja appelsiini. Löytyy ihan normikaupoista.


      • SeelaW
        Löytyy kirjoitti:

        Maitojäätelö on vähäkalorista ja tosi hyvääkin! Vaihtoehtoina taitaa olla suklaa ja appelsiini. Löytyy ihan normikaupoista.

        Oo, kiitoksia :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3351
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      163
      1371
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1072
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      742
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe