Miten erakko luonne pärjää opiskelijana?

erakko1

Aloitin siis pitkän tauon jälkeen opinnot jota ennen olin tehnyt "itsenäistä ja yksinäistä" työtä. Pakon edessä oikeestaan opinnot aloitin ja toisaalta mukavahan se on uusia asioita oppia. Sitten se iso ongelma. Yli 20 oppilaan luokassa pitää yrittää tulla hyvin monenlaisten persoonien kanssa toimeen, yrittää olla ystävällinen kaikille. Omat sosiaaliset taidot ovat aika heikot mutta olen opetellut näyttelemään "sosiaalista". Se on kuin suuri ensi-ilta mihin valmistaudun huolella ja kotiin päästyä olen ihan kuitti. Opiskelen siis aikuispuolella ja luokassamme on aika kova kilpailu. En ymmärrä miksi aikuisten ihmisten pitää koulussa olla omissa porukoissa ja kulkea melkein käsikädessä ruokalaan kun ei mitään uskalleta tehdä yksin. Minulla ei ole koskaan ollutkaan vain yhtä hyvää ystävää joten olen tasapuolisesti kaikille kohtelias. Käyn välillä myös yksin syömässä mutta voin syödä myös tutumpien luokkalaisten pöydässä. Luokassamme on muutamia aikuisia jotka ehkä huomanneet että en ole niin sosiaalinen tyyppi kun en roiku heidän kannoillaan joten he eivät koskaan tervehdi edes. Minä menin kouluun saadakseni uuden ammatin en ystävystymään kaikkien yli 20 oppilaan kanssa. Ei helppoa.

15

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+11

      Tätä vähän itsekin kammoan jos vielä aloitan uuden koulun että miten sujuu tuo pakkososiaalistuminen. Yleensä kaikissa edellisissä kouluissa on käynyt niin että kaikki muut alkaa muodostamaan niitä kaveriporukoitansa ja itse huomaan että jäin yksin.
      Muistan kerran kun yhdessä koulussa piti parin opettajan edessä arvioida toista luokkakaveriaan, toinen sitten sanoi minusta että "viihdyn hyvin yksin".....kiva kommentti , mielellään viettäisin itsekin aikaa muiden kanssa mutta en oikein tiedä onko syy omissa taidoissa vai olemuksessa vai missä että se on niin hankalaa.

      • hawwk

        Se on vain positiivista jos osaa viihtyä yksin. Onko sinulla paljon yhteistä muiden kanssa?


      • 18+11
        hawwk kirjoitti:

        Se on vain positiivista jos osaa viihtyä yksin. Onko sinulla paljon yhteistä muiden kanssa?

        En usko että kukaan haluaa kuulla itsestään tuollaista arviota vaikka miten viihtyisi yksin tai enemminkin sietäisi yksinäisyyttä.
        Vaikea sanoa onko yhteistä kun ei hirveästi päässyt tutustumaan edes.
        Mainitsin kerran tuossa ryhmässä että pelaan tennistä niin yksi tyttö kysyi että "tenniksen pelaamiseenhan tarvitaan kaksi ihmistä, onko sulla joku jonka kanssa pelata?"
        Heh, tuli todellakin vähän sellainen fiilis että ajatteliko kaikki musta niin että mulla ei olisi vapaa-aikanakaan ketään kavereita...


      • hawwk
        18+11 kirjoitti:

        En usko että kukaan haluaa kuulla itsestään tuollaista arviota vaikka miten viihtyisi yksin tai enemminkin sietäisi yksinäisyyttä.
        Vaikea sanoa onko yhteistä kun ei hirveästi päässyt tutustumaan edes.
        Mainitsin kerran tuossa ryhmässä että pelaan tennistä niin yksi tyttö kysyi että "tenniksen pelaamiseenhan tarvitaan kaksi ihmistä, onko sulla joku jonka kanssa pelata?"
        Heh, tuli todellakin vähän sellainen fiilis että ajatteliko kaikki musta niin että mulla ei olisi vapaa-aikanakaan ketään kavereita...

        Itseäni alkaisi vain hymyillyttää ja ajattelisin "oikeassahan tuo on". Kai vastasit "tottakai on, pelaatko sä mitään?".


    • erakko1

      Ne asiat mitä luokkalaisista tiedän niin ei ole paljon mitään yhteistä. Yhden oppilaan kanssa on jotain yhteistä kun kummallakin kuollut hyvin läheinen ihminen. Minulla on paniikkihäiriö joka on aika hyvin "hallinnassa" mutta en hirveästi tykkää koulun ruokalasta kun se on tiettynä aikana aivan tupaten täynnä joten käyn useasti hiukan myöhemmin syömässä. Tästä luokkalaiset saattavat päätellä etten halua olla heidän kanssaan. Hassua kun kaikki jotenkin lokeroidaan koulu maailmassa. Luokassa on tietyt oppilaat jotka ovat aina äänessä ja vastaamassa opettajien kysymyksiin mutta kokeilin kerran kepillä jäätä ja vastasin. Koko luokka suunnilleen kääntyi katsomaan että miten tuo vastasi, Niistä jotka eivät vastaa ajatellaan että ne eivät osaa asiaa. Opettajat antavat kuitenkin pisteitä myös tunti aktiivisuudesta joten aion jatkossakin vastata vaikka se joitakin ehkä häiritsee. Voi olla etta mulla on niin paljon tekemistä myös itseni kanssa että en jaksa noita sosiaalisia sääntöjä noudattaa. Äitin kuolema hiljattain aiheutti melkoisen trauman ja työstän siä koko ajan,

      • tyttö

        En usko, että ihmiset ajattelee että se joka ei viittaa osaa. Mun mielestä se on niin että jotkut vaan tykkää olla aktiivisia tunnilla ja toiset ei. Ei se ole oikeastaan edes sosiaalisuudesta kiinni.

        Mulla on kanssa niin että jos oikeen päätän viitata niin sitten kyllä viittaan. En kyllä yleensä oikeen tykkää siitä. Mun mielestä opettajat sitäpaitsi kysyy usein tylsiä kysymyksiä.

        Kerran viittasin koko englannin kurssin lukiossa kun oli uus opettaja ja se sano että tuntiaktiivisuus vaikuttaa arvosteluun. Olin 30 henkisen ryhmän aktiivisin opiskelija tunneilla (viittasin joka tunti monta kertaa. Siellä oli ehkä 5 muuta ketkä viittas jokseenkin säännöllisesti. Olin luokan takana mutta sain vastata eli se huomas mut) tein läksyjä myös kotona enemmän kuin tavallisesti.

        Sain sitten enkun kokeesta 8 ja kukaan ei saanut ysiä tai kymppiä kun opettaja mainitsi kaikille nää tiedot. Silti se ope pyöristi mun arvosanan kasiin. Kauhee tiukkis ope :(

        No ei mua mitenkään hirveesti haittaa... Jotenkin se opettaja oli mun mielestä ajattelematon. Sitten se vielä valitti monta kertaa kurssin aikana että miksei muut viittaa. Ne muut opiskelijat oli ollu sen kursseilla aiemminkin. Mulle se oli uus koska tein ton kurssin vähän epätavallisen aikaan. Ei ihmekään ettei muut viitannut kun siitä ei saa "bonuksia" kuitenkaan.

        Harvat ihmiset nyt huvikseen viittaa ellei oo itellä kysyttävää tai jotain tosi mielenkiintoista. Hyvin pian sen oppii ettei kannata... No toi oli yksittäistapaus eikä mulla nyt mikään hirveen kaltoinkohdeltu olo oo :D avaudu kuitenki


      • tyttö
        tyttö kirjoitti:

        En usko, että ihmiset ajattelee että se joka ei viittaa osaa. Mun mielestä se on niin että jotkut vaan tykkää olla aktiivisia tunnilla ja toiset ei. Ei se ole oikeastaan edes sosiaalisuudesta kiinni.

        Mulla on kanssa niin että jos oikeen päätän viitata niin sitten kyllä viittaan. En kyllä yleensä oikeen tykkää siitä. Mun mielestä opettajat sitäpaitsi kysyy usein tylsiä kysymyksiä.

        Kerran viittasin koko englannin kurssin lukiossa kun oli uus opettaja ja se sano että tuntiaktiivisuus vaikuttaa arvosteluun. Olin 30 henkisen ryhmän aktiivisin opiskelija tunneilla (viittasin joka tunti monta kertaa. Siellä oli ehkä 5 muuta ketkä viittas jokseenkin säännöllisesti. Olin luokan takana mutta sain vastata eli se huomas mut) tein läksyjä myös kotona enemmän kuin tavallisesti.

        Sain sitten enkun kokeesta 8 ja kukaan ei saanut ysiä tai kymppiä kun opettaja mainitsi kaikille nää tiedot. Silti se ope pyöristi mun arvosanan kasiin. Kauhee tiukkis ope :(

        No ei mua mitenkään hirveesti haittaa... Jotenkin se opettaja oli mun mielestä ajattelematon. Sitten se vielä valitti monta kertaa kurssin aikana että miksei muut viittaa. Ne muut opiskelijat oli ollu sen kursseilla aiemminkin. Mulle se oli uus koska tein ton kurssin vähän epätavallisen aikaan. Ei ihmekään ettei muut viitannut kun siitä ei saa "bonuksia" kuitenkaan.

        Harvat ihmiset nyt huvikseen viittaa ellei oo itellä kysyttävää tai jotain tosi mielenkiintoista. Hyvin pian sen oppii ettei kannata... No toi oli yksittäistapaus eikä mulla nyt mikään hirveen kaltoinkohdeltu olo oo :D avaudu kuitenki

        Toi meni vähän ohi aiheesta. Tiedän. En nyt haluu lannistaa mitenkää. Kyllä se pitää sun ajatukset tavallaan siinä asiassa kun oot tunnilla aktiivinen. Sille siitä mullekin ehkä oli hyötyä. :) Ei ne muut todennäköisesti susta pahaa ajattele vaikka ihmisillä on usein aika tyhmä tapa jäädä tuijottamaan... pian se menee varmaan ohi.

        En henkilökohtaisesti usko siihen että kaveriporukat pitää muodostaa jo parissa ekassa päivässä. Mulle ei sovi tollanen. Ota oma aikasi ja jatka samaan malliin mutta älä liikaa rasita ittees. Ei kaikille välttämättä tarvi jutella... muttei saa ihmisiä syrjiäkään. No sä et kyllä oo mikään syrjiä. :D Juttele ihmisille jotka vaikuttaa mukavilta. Joku voi olla otettukin ihan oikeesti jos alat juttelee. :) Mä oon ollu tosi otettu siitä kun joku sellanen ketä ei monille ihmisille juttele tuleekin kysyy mua syömään kanssaan ja muutenkin haluu jutella jne


    • erakko1

      Juttelen yleensä juuri sellaisille jotka vaikuttaa ystävällisiltä ja tervehtivät. Mulla on vähän ennakkoasenne ihmisiä kohtaan, en usko heidän haluavan olla minun kanssa joten en pyri väkisin seuraan. Mielestäni ihminen pakostakin vähän erakoituu jos ei kukaan säännöllisesti pidä yhteyttä eikä ole ketään läheisiä ystäviä. Minulla asuu sukulaisia moniakin tässä lähellä mutta todella harvoin kukaan pitää yhteyttä. En ymmärrä mihin yhteisöllisyys esim. sukulaisten väliltä on hävinnyt. Meidän suvussa tuntuu olevan ainakin hirveesti kateutta sukulaisten välillä ja siksi ei haluta auttaa toisia tai pitää yhteyttä. Kaikesta pitäs saada maksu, mitään ei tehdä pyytettömästi.

    • oo vain,älä mieti

      Ole ihan rohkeasti aito oma itsesi. Älä analysoi itseäsi tai mitä muut ajattelevat. Menee useimmiten päin mäntyä. Anna itsesi tulla itseksesi koko elämäsi ajan. Älä ala rajoittamaan itseäsi; olen sitä, olen tätä...

      • :):)

        Tuo on kyllä ihan huono neuvo sosiaalisesti taidottomalle. Kannattaa ainakin vähän ajatella, mikä sopii tilanteeseen eikä ilmaista äärimmäisiä mielipiteitä jos ei tiedä, miten niihin suhtaudutaan. Riippuu toki porukastakin, millainen käytös on suotavaa.


    • :):)

      En tiedä onko sellaisia aikuisilla, mutta ainakin nuorilla auttaa osallistua kaikkiin mahdollisiin illanviettoihin. Ei haittaa vaikka olisi hiljaisempi, kun roikkuu pitempään mukana niin kyllä siinä väkisin tutustuu.

      Riittää jos tulee osan luokkalaisista kanssa toimeen, harva tulee kaikkien.

    • yksis

      Viisaat sannoo: Yksinäinen matkaaja kulkee pitemmälle. (vai oliko se "juoksee"?). Jos osasit löytaa itsestäsi kaverin, pärjäät varmasti elämässäsi ja muuten! Onnea matkaan!

    • yeaaaaaaaaa...

      Ihmiset ovat pääsääntöisesti hulluja kusipäitä, kuka niihin jaksaa tutustua. Minä ainakin pärjään hyvin itseni kanssa, ei tarvitse yrittää olla yltiösosiaalinen.
      Muutenkin tyhjän kälättäjät ovat rasittavia, ilmeisesti hissi ei heillä kulje ihan ylös asti. Se on vahvuus kun ei tarvitse muita, maailma näyttää paljon paremmalta siitä näkövinkkelistä.

      • erakko 1

        Välillä tuo vahvuus "olla yksin" on huonokin juttu. Itse yritän aina selvitä asioista ja ongelmista yksin. Ulkopuolisilta ei apua pyydellä. Jotkut näkevätkin minut ehkä kovana tyyppinä kun mikään ei lannista. En uskalla tulla riippuvaiseksi kenestäkään. Jostain osui silmään teksti: yksinäisyyttäkin pahempaa on menettämisen prosessi. Edellä mainittu lause vaikuttaa paljon elämässäni.


    • Oma napa

      Hyvin pärjää ja yleensä ns. erakot on parempia opiskelijoita kuin nämä ns. joka paikan höylät.

      Nykyään ihmiset on minä minä keskeisä ja suuna päänä joka paikassa, työssä, koulussa jne. Ärsyttävä piirre kun nokkaa työnnetään joka paikkaan.

      Mistä näitä itseriittoisia minä minä keskeiisä ihmiisä syntyy? Eronneistako j ayh- vanhemmista? Joilla ei ole aikaa lapsilleen ja lapsista kasvaa röyhkeitä ja minäkeskeisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      4619
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2498
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2166
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe