Kysymys

Tietoa kaipaava

Olen puolisoista se varakkaampi. Voinko testamentissani määrätä mitä varallisuutta puolisoni tulee saamaan tasinkona kuolemani jälkeen? Meillä ei ole avioehtoa.

Jos määrän testamentissä osituksessa saadun laskelmallisen määrän yli, niin katsotaanko verottomaksi tasingoksi laskelmallisen määrä ja sen ylittävä määrä verolliseksi perinnöksi puolisolta?

Lapset tulevat saamaan heille kuuluvan perinnön.

11

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juristi1

      Et ole osituksen osapuoli etkä voi määrätä tasingosta.

      Jos määräät testamentilla jotain puolisollesi, se on verotettavaa perintöä, joka maksetaan hänelle tasingon maksun jälkeen.

      Puoliso maksaa veroja vasta jos perintö on 80 000 tai enemmän.

      • Tietoa kaipaava

        Kiitos vastauksesta! Siis ensin hän saa tasingon laskelman mukaan ja sen jälkeen testamenttaamani muun omaisuuden, josta menee perintövero 80000 euroa ylittävältä osalta.


      • Lakinainen
        Tietoa kaipaava kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Siis ensin hän saa tasingon laskelman mukaan ja sen jälkeen testamenttaamani muun omaisuuden, josta menee perintövero 80000 euroa ylittävältä osalta.

        Perintöveroa ei mene vain 80 000 ylittävältä osalta, vaan alle 80 000 euron perintö on puolisolle veroton, koska hän saa tehdä 60 000 euron puolisovähennyksen.

        Täältä löytyy perintöveron määräytymisen perusteet:

        http://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuPerintovero.aspx

        Ja tällä laskurilla voit laskea mitä vero on:

        http://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/ErittelyPerintovero.aspx?language=FIN

        Perityn omaisuuden arvo -kohtaan merkitään siis koko se määrä mitä perintönä tulee vähennyksiä tekemättä. Vähennys valitaan pudotusvalikosta.


    • puttesetä

      Voit esittää testamentissasi toivomuksen mitä varallisuutta perillisesi antavat leskelle tasinkona, mutta määräysvalta tästä on perillisillä, kuten juristi1 edellä kertoo.

      • Tietoa kaipaava

        Onko kokemusta testamentissa esitetystä toivomuksesta? Noudatetaanko yleensä toivomusta jos joku perillisestä ei sitä hyväksy eikä sopimukseen päästä?


      • Lakinainen
        Tietoa kaipaava kirjoitti:

        Onko kokemusta testamentissa esitetystä toivomuksesta? Noudatetaanko yleensä toivomusta jos joku perillisestä ei sitä hyväksy eikä sopimukseen päästä?

        Yhtä hyvin voisit kysyä, kuinka usein perinnöistä riidellään.
        Kysy tuota mieluummin perilisiltäsi. :) On ihan hyvä jutella heidän kanssaan näistä asioista etukäteen.


    • Testaattori

      On kiistanalaista, voiko testamnetintekijä antaa sitovia jakoohjeita koskien kuolemansa jälkeen tehtävää ositusta.

      Käytännössä testamentin ehtoja voi kuitenkin muokata siten, että ohjeen noudattaminen tulee kannattavaksi perillisille. Esimerkiksi ehto, että rintaperilliset saavat enemmän kuin lakiosansa, jos noudattavat tasingosta annettua ohjetta, on yksi vaihtoehto. Jos tasingosta annettua ohjetta ei noudateta, he saavat vain lakiosansa.

      • Lakinainen

        Tällaisia määräyksiä voidaan tosiaan antaa, ja niillä pystytään niin haluttaessa ohjaamaan perillisten toimintaa melkoisestikin. Tällöin on kuitenkin syytä käyttää asiantuntijaa, eikä yrittää itse muotoilla testamenttimääräyksiä keskustelupalstaneuvojen avulla.


      • Tietoa kaipaava
        Lakinainen kirjoitti:

        Tällaisia määräyksiä voidaan tosiaan antaa, ja niillä pystytään niin haluttaessa ohjaamaan perillisten toimintaa melkoisestikin. Tällöin on kuitenkin syytä käyttää asiantuntijaa, eikä yrittää itse muotoilla testamenttimääräyksiä keskustelupalstaneuvojen avulla.

        Onhan ensin itselle selvitettävä mitä haluaa kuolemansa jälkeen omaisuudelleen tapahtuvan, selvitettävä eri vaihtoehdot ja mikä on yleensä mahdollista.
        Vaatiiko testamentin tekeminen kielellisen muotomääräyksen? Jos kaikki olisi lasten kanssa kohdallaan ei testamentin tekemiseen olisi edes tarvetta.


      • Lakinainen
        Tietoa kaipaava kirjoitti:

        Onhan ensin itselle selvitettävä mitä haluaa kuolemansa jälkeen omaisuudelleen tapahtuvan, selvitettävä eri vaihtoehdot ja mikä on yleensä mahdollista.
        Vaatiiko testamentin tekeminen kielellisen muotomääräyksen? Jos kaikki olisi lasten kanssa kohdallaan ei testamentin tekemiseen olisi edes tarvetta.

        Ilman muuta on hyvä selvitellä asioita ennen kuin lähtee testamenttia tekemään. Aheestahan on runsaasti kirjallisuuttakin, joten käynti kirjakaupassakin voisi olla hyväksi.

        Mitähän tarkoitat kielellisellä muotomääräyksellä?


      • Tietoa kaipaava
        Lakinainen kirjoitti:

        Ilman muuta on hyvä selvitellä asioita ennen kuin lähtee testamenttia tekemään. Aheestahan on runsaasti kirjallisuuttakin, joten käynti kirjakaupassakin voisi olla hyväksi.

        Mitähän tarkoitat kielellisellä muotomääräyksellä?

        Näin lakiasioihin tarkemmin perehtymättömänä minulla on ollut maallikon käsitys, että testamentilla voi ihan omin sanoin määrätä omaisuudestaan niin selkeästi , että kenellekään ei jää epäselväksi mikä on testamentin tarkoitus kunhan lapset saavat lakiosan.
        Olen lukenut hiukan kirjallisuutta aiheesta mutta täytyy todeta, että lukemani teksti ei aina aukea. Olen myös kysellyt asioita lakimiehiltä samalla menestyksellä.Ttakavuosina näin telkkarissa pariinkin otteeseen rivakoita naisjuristeja, jotka selvittivät asioita perintöverotuksessa ymmärrettävästi. Valitettavasti en muista keitä he olivat.
        Ihan tavallisen testamentin mallin saa netistä mutta en eivät ole minun tarpeeseen sopivia.
        Kiitos vastauksistanne!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe