Väsyttääkö alkoholi

enemmän?

Minulla on sokeri koholla, mutta en tarvitse lääkkeitä. Usein yhdenkin leipäpalasen ja etenkin isomman ruoka-annoksen jälkeen torkahtelen tosi helposti jos olen paikoillaan. Nykyään myös alkoholi väsyttää paljon enemmän kuin ennen, johtuisiko nuo molemmat koholla olevasta sokerista?

5

1221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hp&v

      Minulla käy alkoholin kanssa seuraavasti. Ensin se unettaa ja verensokeri laskee. Aamuyöstä taas verensokeri nousee reilusti ja herään. Tämä siis kohtuullisilla annoksilla eli 5-6 annosta.

    • Niin se menee

      Varsinkin vaalea leipä ja tietenkin ruoka nostaa verensokeria joka voi todellakin väsyttää kun kroppa työskentelee täysillä verensokerin alentamiseksi ja ruuan sulattamiseksi.

      Alkoholi "kiilaaa" maksaan ennen ruuan hiilihydraatteja ja sen vuoksi verensokeri laskee (insuliinihoitoisilla diabeetikoilla jopa hypoon saakka) koska glukoosia ei tule maksasta. Kun alkoholi on "käsitelty" (n. 1,5 h / alkoholiannos) maksa alkaa käsittelemään vatsassa olevaa ruokaa ja verensokeri lähtee nousuun.

      • hp&v

        Kyllä sitä ruokaa käsitellään koko ajan vaikka veressä onkin alkoholia mutta maksa ei vapauta sokeria varastostaan eikä tee uutta sokeria niin kauan kuin alkoholia on veressä.

        Kävin moikkaamassa eilen entistä duunikaveria ja iltaa istuessa meni ehkä litra viiniä ja ennen kotimatkaa ravintolassa vielä pari paukkua. Iltapalakin meni normaalia myöhemmäksi. Paastoverensokeri nousi hieman eli oli 6.7 kun se on ollut edellisen viikon 5.5-5.8. Aterian jälkeiset 6.6-9.2 ja tämä metformiinilla ja insuliinilla (40 yksikköä lantusta illalla ja 20 yksikköä aamulla). Nyt sitten selvä putki loppiaiseen ja ehkä 3-4 kiloa painoa pois erittäin vähärasvaisella dieetillä ja liikunnalla.

        Minulla vaikuttaa jo noinkin pieni paastosokerin nousu unen laatuun ja nytkin jäi uni ehkä tuntia liian lyhyeksi.


      • Hypo iskee
        hp&v kirjoitti:

        Kyllä sitä ruokaa käsitellään koko ajan vaikka veressä onkin alkoholia mutta maksa ei vapauta sokeria varastostaan eikä tee uutta sokeria niin kauan kuin alkoholia on veressä.

        Kävin moikkaamassa eilen entistä duunikaveria ja iltaa istuessa meni ehkä litra viiniä ja ennen kotimatkaa ravintolassa vielä pari paukkua. Iltapalakin meni normaalia myöhemmäksi. Paastoverensokeri nousi hieman eli oli 6.7 kun se on ollut edellisen viikon 5.5-5.8. Aterian jälkeiset 6.6-9.2 ja tämä metformiinilla ja insuliinilla (40 yksikköä lantusta illalla ja 20 yksikköä aamulla). Nyt sitten selvä putki loppiaiseen ja ehkä 3-4 kiloa painoa pois erittäin vähärasvaisella dieetillä ja liikunnalla.

        Minulla vaikuttaa jo noinkin pieni paastosokerin nousu unen laatuun ja nytkin jäi uni ehkä tuntia liian lyhyeksi.

        Minulla on muutaman kerran tapahtunut että ruokapitoisten illanistujaisten jälkeen on tullut aamuyöllä hypo kun aterian lomassa ja jälkeen olen ottanut muutaman grogin (alle 6 kpl). Nykyisin olen varautunut tähän joko pitämällä varalla sokerilimsaa tai Siripiriä.

        En kylläkään pystyisi juomaan noin suurta alkoholimäärää mistä kerroit.


      • hp&v
        Hypo iskee kirjoitti:

        Minulla on muutaman kerran tapahtunut että ruokapitoisten illanistujaisten jälkeen on tullut aamuyöllä hypo kun aterian lomassa ja jälkeen olen ottanut muutaman grogin (alle 6 kpl). Nykyisin olen varautunut tähän joko pitämällä varalla sokerilimsaa tai Siripiriä.

        En kylläkään pystyisi juomaan noin suurta alkoholimäärää mistä kerroit.

        No minä painan 114 kg ja siitä on iso osa lihasta joskin rasvaakin on liikaa. Se tosin hupenee tuommoista kilon kuukausivauhtia.

        Aloitimme illan istumisen puolilta päivin ja lähdin kotiin kymmenen jälkeen eli litra viiniä (120 ml alkoholia eli 100 g) paloi jo suurimmlta osaltaan pois. Ikävänä puolena tietysti noin 900 kcal ylimääräistä energiaa. Ruokaa meni maltillisesti ja se oli kyllä suhteellisen vähärasvaista (karitsapataa ja keitinperunoita, alkuruokana sinisimpukoita).


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe