HS 16.11.
Tuulilaseja korjaavassa yrityksessä rakastetaan jyrsimiä - työtä piisaa!
"Pari viikkoa sitten autoilijat vaihtoivat nastarenkaita..."
"Kun tiet kuivuivat, yhteydenottojen määrä kaksinkertaistui."
"Vähälumiset leudot talvet ovat lisänneet lasivahinkoja, sillä nastat irtoavat helpoimmin paljaalla tiellä".
Jyrsimillä on jo haittavero, mutta tätä haittaveroa joutuvat kaikki maksamaan - tuulilasikorjausten muodossa. Reilumpaa olisi rätkäistä kunnon sakot vain tihulaisille!
Nastat ropisee
14
95
Vastaukset
- Muista turvaväli
Kuka käskee roikkua puskurissa kiinni? Jätä riittävä turvaväli, niin irtoava nasta ei haittaa.
- forttuunaa
Tuurista se on kiinni enemmän kuin "turvaväleistä", aina siihen väliin tulee kuitenkin joku ja ihan onnenkauppaa mistä renkaasta se KIVI lentää.
- vajaalla mennään
Eihän niillä ajettu täällä stadissa kuin reilu kuukausi asvalttia rouhien, ennenkuin tuli eka talvikeli. On edes jotain "hyötyä" nastoista, kun lisäävät työpaikkoja tuulilasi firmoissa.
- Per`seessä kun
roikuu siinä rytisee myös keula niinkun eilenkin tapahtui.
- tieto lisää tuskaa
Witun pässit, no on kiviä jotka sieltä renkaasta lentää ja kitkoissa on ne löysät lamellit ja niiden väleihin mahtuu ja kertyy isoja kiviä jotka painavat kymmenen kertaa enemmän kuin pienenpienet kevyt nastat.
- anon111
Kitkarengas spedeille pitäisi määrätä suolavero, tämä suola likaa ja ruostuttaa autot pilalle. kun maanteitä suomessa suolataan just näiden kitkaspedejen takia että jonnekkin päin pääsisivät edes niillä kitkoillaan
- anon anus
No ei kyllä suolaa kylvetä kitka-henkilöautoilijoiden vuoksi, vaan raskaanliikenteen vuoksi kun ajavat joillain ympärivuotisilla renkailla.
- v***n paskanen auto
Kyllä ne on kiviä, mitä tuulilasiin lentelee. Nasta tuskin tekee mitään jälkeä lasiin..
Piikkaus urpolle tiedoksi: kitkarenkaat EI tarvi mitää suolapaskaa !!!!- jyrsimet repii kiviä
Nastaurpolle tiedoksi:
- tuulilasivahinkojen määrä kaksinkertaistui heti, kun jyrsimiä alkoi ilmaantua liikenteeseen - siis ennen kuin mitään hiekoitusta, suolaust tms. oli aloitettu
- nastoja irtoilee kyllä, ei kaikilta, mutta riittää niitäkin ääliöitä, jotka ajaa renkaita ihan loppuun, sudittelee tai ei piittaa pyörimissuunnasta on niitä epäonnistuneempia mallejakin ollut....
- hiekoitushiekka on aika hienojakoista, kivien koko on sellaista max. 5 mm luokkaa -> hiekoitushiekka ei riko tuulilaseja
- jyrsimet kaivavat talven mittaan bitumin pois asvaltin pinnasta -> autot paskaantuvat pikitöhnään (jo havaittavissa) -> keväällä sideaineen (bitumin) hävittyä asvaltin pinnasta alkaa irtoamaan kiviainesta, sellaista pahimmillaan sormenpään kokoista kiveä -> tällaisen kun saa konepeltiin tai tuulilasiin, niin kylläpä jälki jää
- ihmisten ilmoilla tuppaa olemaan useampia kaistoja rinnakkain.... vaikeaa olla saamatta nastaurpojen irti kaivamia kiviä tuulilasiin, kun ne kivet tulee a) viereisellä kaistalla ajavasta autosta b) eteen kaistaa vaihtavasta / liittymiskaistalta tulevasta - Suola murentaa asfalttia
jyrsimet repii kiviä kirjoitti:
Nastaurpolle tiedoksi:
- tuulilasivahinkojen määrä kaksinkertaistui heti, kun jyrsimiä alkoi ilmaantua liikenteeseen - siis ennen kuin mitään hiekoitusta, suolaust tms. oli aloitettu
- nastoja irtoilee kyllä, ei kaikilta, mutta riittää niitäkin ääliöitä, jotka ajaa renkaita ihan loppuun, sudittelee tai ei piittaa pyörimissuunnasta on niitä epäonnistuneempia mallejakin ollut....
- hiekoitushiekka on aika hienojakoista, kivien koko on sellaista max. 5 mm luokkaa -> hiekoitushiekka ei riko tuulilaseja
- jyrsimet kaivavat talven mittaan bitumin pois asvaltin pinnasta -> autot paskaantuvat pikitöhnään (jo havaittavissa) -> keväällä sideaineen (bitumin) hävittyä asvaltin pinnasta alkaa irtoamaan kiviainesta, sellaista pahimmillaan sormenpään kokoista kiveä -> tällaisen kun saa konepeltiin tai tuulilasiin, niin kylläpä jälki jää
- ihmisten ilmoilla tuppaa olemaan useampia kaistoja rinnakkain.... vaikeaa olla saamatta nastaurpojen irti kaivamia kiviä tuulilasiin, kun ne kivet tulee a) viereisellä kaistalla ajavasta autosta b) eteen kaistaa vaihtavasta / liittymiskaistalta tulevastaOlen ajanut autoa vuodesta 1972 eikä minulta ole koskaan särkynyt tuulilasia. Joskus on vuosikausia sitten kiveniskeymä tullut ja siitä pieni jälki, mutta sekin kesäaikaan. Ajan nykyisin vuosittain noin 30.000 km pk-seudulla ja Etelä-Suomessa (tosin nyt eläkkeelle jäännin myötä ajomäärä vähenee radikaalisti). Itse asiassa en viimevuosilta muista yhtään kertaa kiven/nastan/jonkun muunkaan napsahtaneen tuulilasiini. Ihmettelen näitä kirjoituksia, joissa tuulilasin rikkoutumiset olisivat muka yleisiä.
Kun tiet liotetaan suolalla keinotekoisesti säännöllisesti suliksi ajoittain ja sitten hetken päästä ne taas jäätyy, niin eipä ihme asfaltin mureneminen. Nastatkin kuluttavat märkänä ja sulana pidettävää asfalttia huomattavasti lumi/jääpintaa nopeammin. Kitkat kyllä 'viskovat' suolalla asfaltista murentamalla irronneita irtokiviä enemmän kuin nastarenkaat pintakuviointinsa vuoksi.
Nastoilla olen ajanut suurimman osan talviautoiluistani, kitkoilla vain muutama vuosi sitten nelisen talvea, mutta palasin takaisin nastoihin. Ei minun renkaistani nastat ole irronneet, tosin en ajakaan nastarenkaita koskaan 'loppuun'. - keskustassa ei lennä
Suola murentaa asfalttia kirjoitti:
Olen ajanut autoa vuodesta 1972 eikä minulta ole koskaan särkynyt tuulilasia. Joskus on vuosikausia sitten kiveniskeymä tullut ja siitä pieni jälki, mutta sekin kesäaikaan. Ajan nykyisin vuosittain noin 30.000 km pk-seudulla ja Etelä-Suomessa (tosin nyt eläkkeelle jäännin myötä ajomäärä vähenee radikaalisti). Itse asiassa en viimevuosilta muista yhtään kertaa kiven/nastan/jonkun muunkaan napsahtaneen tuulilasiini. Ihmettelen näitä kirjoituksia, joissa tuulilasin rikkoutumiset olisivat muka yleisiä.
Kun tiet liotetaan suolalla keinotekoisesti säännöllisesti suliksi ajoittain ja sitten hetken päästä ne taas jäätyy, niin eipä ihme asfaltin mureneminen. Nastatkin kuluttavat märkänä ja sulana pidettävää asfalttia huomattavasti lumi/jääpintaa nopeammin. Kitkat kyllä 'viskovat' suolalla asfaltista murentamalla irronneita irtokiviä enemmän kuin nastarenkaat pintakuviointinsa vuoksi.
Nastoilla olen ajanut suurimman osan talviautoiluistani, kitkoilla vain muutama vuosi sitten nelisen talvea, mutta palasin takaisin nastoihin. Ei minun renkaistani nastat ole irronneet, tosin en ajakaan nastarenkaita koskaan 'loppuun'.ei se ikä näköjään tuo kokemusta. Kyllä kuulen setä noita tuulilaseja hajoaa todella paljon enemmän kuin ennen wanhaa jolloin sinä ole autoilun opetellut. Nykyiset lasit ovat paljon heikompia rikkoutumaan kuin ne entiset paksut ja myrkkyä täynnä olleet.
Nastathan ei nykyisellään laseja hajota, sillä ne ovat niin pieniä ja kevyt, sen sijaan nykyiset talvirenkaat ja varsinkin kitkarenkaat ovat todellisia kivilinkoja ja ne keräävät itseensä helposti yli sata kiveä ja sitten vauhdin kasvaessa tuonne lähelle 100km/h ne sinkoilevat takana ajavan keulaan ja lasiin, että ropina kuuluu. - Suola murentaa asfalttia
keskustassa ei lennä kirjoitti:
ei se ikä näköjään tuo kokemusta. Kyllä kuulen setä noita tuulilaseja hajoaa todella paljon enemmän kuin ennen wanhaa jolloin sinä ole autoilun opetellut. Nykyiset lasit ovat paljon heikompia rikkoutumaan kuin ne entiset paksut ja myrkkyä täynnä olleet.
Nastathan ei nykyisellään laseja hajota, sillä ne ovat niin pieniä ja kevyt, sen sijaan nykyiset talvirenkaat ja varsinkin kitkarenkaat ovat todellisia kivilinkoja ja ne keräävät itseensä helposti yli sata kiveä ja sitten vauhdin kasvaessa tuonne lähelle 100km/h ne sinkoilevat takana ajavan keulaan ja lasiin, että ropina kuuluu.Ikähän juuri tuo kokemusta, joten ihan mikä tahansa väite ei enää mene sellaisenaan 'läpi'. Ja oma kokemuskin antaa lisänäkemystä, kun on kokemusta ja näkemystä pidemmän ajan kehityskulusta. Tulet kyllä sen aikanaan huomaamaan.
Tuulilaseja on aina rikkoutunut, mutta onko lisäystä tapahtunut ja kuinka paljon suhteessa liikenteen yleiseen kasvuun. Se onkin toinen asia.
Kieltämättä takaroiskeläppien poistuminen ja kitkarenkaiden lähes samanaikainen lisääntyminen varmaakin on lisännyt tuulilasien rikkoutumisriskiä. Nastoja onkin 'aina' ollut (minun autoiluaikanani), mutta nastarenkaiden kehitys on ollut valtavaa, myös nastojen kiinnipysymisen osalta. - koulut jäi?
jyrsimet repii kiviä kirjoitti:
Nastaurpolle tiedoksi:
- tuulilasivahinkojen määrä kaksinkertaistui heti, kun jyrsimiä alkoi ilmaantua liikenteeseen - siis ennen kuin mitään hiekoitusta, suolaust tms. oli aloitettu
- nastoja irtoilee kyllä, ei kaikilta, mutta riittää niitäkin ääliöitä, jotka ajaa renkaita ihan loppuun, sudittelee tai ei piittaa pyörimissuunnasta on niitä epäonnistuneempia mallejakin ollut....
- hiekoitushiekka on aika hienojakoista, kivien koko on sellaista max. 5 mm luokkaa -> hiekoitushiekka ei riko tuulilaseja
- jyrsimet kaivavat talven mittaan bitumin pois asvaltin pinnasta -> autot paskaantuvat pikitöhnään (jo havaittavissa) -> keväällä sideaineen (bitumin) hävittyä asvaltin pinnasta alkaa irtoamaan kiviainesta, sellaista pahimmillaan sormenpään kokoista kiveä -> tällaisen kun saa konepeltiin tai tuulilasiin, niin kylläpä jälki jää
- ihmisten ilmoilla tuppaa olemaan useampia kaistoja rinnakkain.... vaikeaa olla saamatta nastaurpojen irti kaivamia kiviä tuulilasiin, kun ne kivet tulee a) viereisellä kaistalla ajavasta autosta b) eteen kaistaa vaihtavasta / liittymiskaistalta tulevastaNykyinen nasta painaa 0,9-2 grammaa. Meinaat siis että noiden massa jaksaa rikkoa tuulilasit. Hiekoitus sepeliä on niin monen kokoista, rekkapihoilla käytyetään kokoa aina 16mm asti ja jopa suurempaa. Pihateillä ja sivuuteillä on isoa kiveä ja hiekoitussepeli on tosiaan välillä tosi isoa tavaraa. Jos noita nastoja lentäisi oikeasti luulottelijan uskon mukaan, niin nyt ei enää olisi yhtään nastarengasta liikenteessä.
Kosteus, suolaus ja pakkanen rapauttaa tiet ja ponnauttelee kiviä irti.
Kuinka tietämätön voitkin olla asioiden oikeasta laidasta?
- 3+5
Pienempi vaara tielläliikkujille on se nastarenkaat ajoissa alle laittava kuin kesärenkailla viimeiseen asti luisteleva kamikazekuski.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1692970Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha262079- 232034
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.901852Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?691567Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se191323Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo371222- 101221
Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351193Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k91181