rottia

hytinä

liikkeellä, apua hyi hitsi, naapurin mies pysäytti tuossa aamulla ovella ja pyysi olemaan varovainen takaoven aukipidon kanssa. On kuulemma nähty isoja rottia asuinalueellamme ja hän näytti noin kolmenkymmenen sentin sormienväli mittaa.
Kuulemma viikolla saneerausfima myös kuvannut vesiputkistoja ja viemäreitä ulkona.

Nyt tässä sitten väkisinkin kuulostelee jokaista rapsahdusta.

25

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytinä...

      Hyi helkuta :((

      Missäpäin Suomea asustelet ?

    • ...

      Kai hyvä jyrsijävuosi.

      Rottasotia ollut useampiakin viimeaikoina. Itellä muuten oli muutama vuosi sitten pöndellä hiiriongelma, ei ole ollut tälle syksylle, että vähän vaihtelee. Mutta täälläkin on näkynyt joskus rottia, ei niitä ennen näkynyt koskaan.

      Kaupungeissa ja maallakin toimii jätehuollot nykyisin erinomaisesti, ei jyrsijöiden määrä siitäkään riipu. Maalla on luonnossa syötävää, hitto, sata gehtaaria pottu/viljapeltoa suunnilleen yhtenä palstana, kyllä sillä jyrsijät elää. Kaupungeissa niitten pitää olla ovelampia, niin ovatkin. Aina kuitenkin jostain jotain ruokaa löytyy.

      Yks syy mun mielestä asiaan on, kissat vähissä. Ennen oli kissat vapaina kaupungeissakin, kyllä ne jyrsijöitä pyydysti. Ei saa enää olla vapaana, jyrsijöillä paljon helpompaa. Pöndellä kans kattien määrä vähentynyt, monet kuitenkin pitää hiirikissoja. Eihän ne katit maallakaan irti saisi olla, mutta ikinä en ole kuullut poliisin juoksevan pitkin peltoja hiirijahdissa :D

      Niettä hankkikaa kissoja. Paljon luontaisempi vaihtoehto jyrsijäongelmaan, kuin myrkyttäminen.

      =DW=

      • hytinä

        Tosiaankin, kissoja ei näillä alueilla täällä kaupungissa ole näkynyt irtaallaan pitkiin aikoihin. Silloin tällöin on kuva paikallislehdessä tai netissä kadonneesta kotikissasta jota kotiväki kaipailee.
        Sitten on näitä sairaita yksilöitä jotka kiduttavat kissoja.
        Voihan se olla että tuo rottakanta on lisääntynyt juuri sen takia kun niillä ei enää ole niitä luontaisia vihollisia täällä kaupungissa.

        Onneksi viikolla on asuntoyhtiökokous niin saa parempaa tietoa minkälainen tuo rottatilanne on ja onko viritetty myrkkyansoja.


      • €--
        hytinä kirjoitti:

        Tosiaankin, kissoja ei näillä alueilla täällä kaupungissa ole näkynyt irtaallaan pitkiin aikoihin. Silloin tällöin on kuva paikallislehdessä tai netissä kadonneesta kotikissasta jota kotiväki kaipailee.
        Sitten on näitä sairaita yksilöitä jotka kiduttavat kissoja.
        Voihan se olla että tuo rottakanta on lisääntynyt juuri sen takia kun niillä ei enää ole niitä luontaisia vihollisia täällä kaupungissa.

        Onneksi viikolla on asuntoyhtiökokous niin saa parempaa tietoa minkälainen tuo rottatilanne on ja onko viritetty myrkkyansoja.

        Rotan myrkkyjen asettelussa täytyy olla tarkkana, aikoinaan naapuri oli asetellut rotan myrkkyjä tontilleen, maaseutua kun oli niin koiria ei aina pidetty kiinni, joten koirani oli saanu suuhun sitä, tokeni siitä kyllä.


      • ent. siivoojaparka
        €-- kirjoitti:

        Rotan myrkkyjen asettelussa täytyy olla tarkkana, aikoinaan naapuri oli asetellut rotan myrkkyjä tontilleen, maaseutua kun oli niin koiria ei aina pidetty kiinni, joten koirani oli saanu suuhun sitä, tokeni siitä kyllä.

        Ne myrkyt pitäisi olla sellaisessa laatikossa, minne vain rotat mahtuu.
        Slummissa oikein syöttelivät rottia ja niitä vilisi paljon pihoilla aina kun hämärä alkoi laskeutumaan. Linnuille mukamas laittoivat leipää ulos, kokonaisia limppuja. Rottia ne leivät houkutteli, eikä niitten tarvinnut mennä myrkkylaatikoille, koska syömistä löytyi muualtakin.


    • ihme kyllä

      Näkyy pärjäävän naapurin rivitalossakkin yli kaksikymmentä olivat pyytäneet kesällä, talvella ullakolla, mitä lie syöneet kun hygienia on kunnossa.

    • Jos ne ei olekaan oikeita rottia vaan jotain mutantteja?

      • pyydystääkö hiiriä?

        Kaupan varasto- ja lastausalueella minäkin joskus näin
        ison rotan - etsiikö ne lämmintä talvisuojaa tai houkutteleeko
        joku tuoksu tms etsimään ravintoa?


      • en usko
        pyydystääkö hiiriä? kirjoitti:

        Kaupan varasto- ja lastausalueella minäkin joskus näin
        ison rotan - etsiikö ne lämmintä talvisuojaa tai houkutteleeko
        joku tuoksu tms etsimään ravintoa?

        mutatin näköisiä rottia, onko sellasia olemassa


    • jysi

      Niitähän riittää. Olen nähnyt Lontoon puistossakin joskus. Minulla on kiinteistöjä, joissa ei asuta. Toisessa on 7 viritettyä mälliä ja toisessa myrkkyä. Kummassakin on tehonnut pikkuhiljaa. Entisessä asuinpaikassani kompostiin tuli hiiriä ja rottia, yhtenä vuonna mälliin jäi 40 kpl. Sitten loppuivat.

      • hiiretkin on nättejä

        Mä joskus rakensin kuivista syksyn lehdistä ja risuista siilille talvipalatsin,
        mut jotkut sanoo ettei omakotialueella sais semmosiakaan hökötyksiä olla
        - toiset nurisee myös lintulaudoista kun sanovat niittenkin vaan levittävän
        tauteja. Tiilhit ja tulkut onkin ahkerasti lennelleet myös tyhjentämässä
        pihlajanmarjasatoa puista.

        naapurissa löytyi vintiltä oravanpesä. Isossa kuusessa käy joskus toisen tontilla
        istumassa latvuksessa joku haukka.

        Luonnon jätehuoltoa, enempi silti iloa kuin murheita.


    • mika malli

      Mihin mälliin?

      • mällillinen

        Mälliksi sanotaan loukkuja täälläpäin tai ainakin lapsuuskodissani.


    • .pirkko
      • ...

        Mun mielestä kuvamanipulaatio.

        Luonnottomat varjot, omituiset värit, käsittämätön terävyysalueen vääristymä, kyllä toi kuva on ihan feikkiä.

        =DW=


      • .pirkko
        ... kirjoitti:

        Mun mielestä kuvamanipulaatio.

        Luonnottomat varjot, omituiset värit, käsittämätön terävyysalueen vääristymä, kyllä toi kuva on ihan feikkiä.

        =DW=

        Netistä löytyy runsaasti samaa ainesta.

        En ole ammattilainen, muistelen sinun olevan, joten en väitä vastaan.


    • luonnon ihmeet

      Aah...rotta...
      Tuo pieni ovela veijari.
      Kuin itse ihminen pienoiskoossa neljällä jalalla:

      Haalii itselleen kaiken syötävän ja sotkee ympäristönsä elinkelvottomaksi.
      Menee vaikka betonista läpi saadakseen haluamansa ja ei poistu vapaaehtoisesti,jos löytää itselleen oivan asuinpaikan.
      Eikä välitä tippaakaan siitä, että on epäsuosittu ja ei-toivottu vieras.

      Paljon on ihmisen kanssa yhtäläisyyksiä.
      Paitsi yksi:
      Rotta pitää jälkeläisistään hyvää huolta ja antaa niille hyvän kodin.

      Siksi rottaa vihataankin niin yleisesti.
      Kateus on kalvava tauti.
      Ja rotta vain virnuilee naamanahka velmusti mutrulla!

      • puskarotat...

        Ymmärsin yskän :)))


      • herkkuateria?

        Mun naapuri on kokkausintoinen rva,

        kerrankin kutsui syömään ja hyväuskoisena menin.
        Tarjolla oli hyviä perunoita ja paistia pikkukattilasa.
        Vähän ihmettelin ohuita pikkuluita, joita oli runssasti paistin joukossa
        - hän väin surkutteli, että hiirillä on niin tosi ohuet luut.
        Toinen ruokalaji oli ihmeellisiä nahkamaisia lenkkejä runs. verisuonia sis.
        viipaleitten sisällä - sitä hän nimitti irtileikatuksi kikkeli-kokkelis- lisäkkeeksi.
        Paistettuja palleja en sit jäänyt enää kaipaamaan.
        Kiittelin ja lähdin.

        Ajattelin kun kepulaisuudesta puhutaan tosi vrnuillen välillä - liekö joskus puolet tottakin samoin kuin demarien touhuissa.
        Mikähän olisi teidän muiden viimeinen


      • ||||

        Ei ainakaan synnytä FAS-lapsia.


    • €--

      Kauan kaun sitten talvella olin sillosen koiran kanssa mökillä luppoilemassa , rotat olivat muuttaneet vintille talveksi.
      Heti hiljaisuuden alettua alkoi jyrsiminen, kun tömisteli nii hiljenivät, sitte taas jatku ja taskulampun kanssa kävin ullakolla ehtimässä ei piiloon menivät. Tätä jatku monta vuorokautta koirakin oli rauhaton ja minä väsyny.
      Rotanmyrkkyä hommasin kirkolta jo hiljenivät.

    • ...
    • musa on terapiaa

      Laskeudutaan paastoon ihan suosiolla taas,
      hymyillen, pelkkä keitetty vesi riittää.

      Atomirotan biisi ol hieno.

    • metka loikka

      Luftari on rotantappoon oiva ase. Hirveesti kyllä tulee verta, jos ei heti osu tappavasti.

    • eppu2

      Ennen oli aina ´´ hiirenkakkitalkoot´´ keväisin mökillä.
      Sitten tuli Eppu, joka kulkee kesällä vapaasti, ei ole pipanaakaan pirtissä näkynyt sen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe