Miksi liikenteestä saa sakon?

voi rähmä....

Poliisista kerrotaan, että hyppyä ei tutkita rikoksena eikä hypystä tiettävästi ollut vaaraa muille kuin hyppääjälle itselleen.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288778203548.html?pos=ok-nln

Miksi ylinopeudesta saa sakon, eihän sekään aiheuta useimmiten kenellekkään vaaraa muuta kuin itsellensä.

Outoa jos kyseinen toiminta kaupunkialueella ei ole lailla kielletty. Kuseminen on.

12

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+16

      Ylinopeudessa ylitetään se, mitä on sallittu. Vaikka ylinopeus ei aiheuttaisi ajajalleen vaaraa, niin lainsäätäjä on katsonut liikenteen niin vaaralliseksi (abstraktinen, sekä todellinen vaara), että se on säätänyt liikennesäännöt, sekä rajat miten kovaa enintään saa ajaa. Niiden ylittämisestä rangaistaan.
      Ei liikenteestä mitään tulisi, jos jokainen saisi itse valita nopeutensa ja väittää, ettei ajettu nopeus aiheuttanut kenellekään vaaraa.

      Järjestyslaissa on määrätty, että rakennuksen omistajan on huolehdittava siitä, ettei rakennuksesta putoa lunta, tai jäätä, tai esine, tai muuta ainetta, joka aiheuttaa vaaraa ihmisille.
      Kun laki säädettiin, niin lainsäätäjän mieleen ei ilmeisesti tullut, että rakennuksesta saattaa ´pudota´ ihminen.

    • Jari Vei

      Ylinopeudesta saa sakon sen vuoksi että sakotettavien tutkinta ja kiinniotto ovat helpompia kuin ilman autoa tehtävissä rikkeissä. Liikenteen sakottaminen on 80 %:sti vain verojen keräystä.

      Poliisihoitaa niitä työtehtäviä jotka ovat helpoimpia ja jotka tuottavat eniten mitattavia työsuorituksia.

      • maksaja

        Miksi minun pitää maksaa veroja ja elättää narkkeja ja muita loisia? Varmaan siksi että niin on säädetty.


      • olen ulalla

        *** Liikenteen sakottaminen on 80 %:sti vain verojen keräystä*****

        Hyvä, kun kerroit, olen tähän asti aina luullut, että vain silloin voi saada liikennesakot, kun on rikkonut lakia.


      • täyttä asiaa

        Aivan, juuri näin!


      • Kehäkettu
        olen ulalla kirjoitti:

        *** Liikenteen sakottaminen on 80 %:sti vain verojen keräystä*****

        Hyvä, kun kerroit, olen tähän asti aina luullut, että vain silloin voi saada liikennesakot, kun on rikkonut lakia.

        Jos kansalainen rikkoo lakia ja jää kiinni, kansalaista sakotetaan. Kun virkavastuulla valtaa käyttävä poliisi priorisoi ja laiminlyö tehtäviään, sanktiota ei ole. Jätetään sanomatta missäpäin Suomea, mutta erään väestökeskittymän liepeillä peltipoliisit ovat katsoneet sinne sun tänne jo vuoden verran. Kun peltipoliisilta puhkeaa silmä, näön korjaaminen kestää nopeimmillaankin noin vuoden. Poliisin toiminnan täytyy olla todella tehotonta kun kamerat kuvaavat vuodesta toiseen järviä ja peltoa. Peltipoliisi on poliin tuottavinta kalustoa, mutta vähälahjaisia täynnä olevasta virkamieskunnasta ei ole haluttu satsata kuvan purkajiin.

        Poliisin toimintakyky on suuri illuusio. Lehdissä on tuon tuostakin juttuja kuinka jopa Helsingissä poliisin vaste kovan luokan hälykeikalle voi olla tunteja. Ylempänä maata, kasvukeskuksissakin, kovia hälykeikkoja jää ajamatta ja vasteajat ovat vielä paljon huonompia. Poliisi on ollut rapakunnossa jo 15 vuoden ajan.

        Ministeri ja poliisiylijohtaja väittävät että poliisi on tehokas ja toimintakykyinen koko maassa. Väite on täyttä naalinpaskaa. Väite perustuu siihen että poliisi itse valvoo itse itseään ja tilastoi vain tekemiset, ei tekemättä jättämisiä. Kuten ajamattomia kovia hälykeikkoja ja 1-2 h vasteaikoja kiireellisissä hälyissä. Poliisi itse mittaa asiakastyytyväisyyttä ja julkistaa itse tulokset.


      • DI Lewis
        Kehäkettu kirjoitti:

        Jos kansalainen rikkoo lakia ja jää kiinni, kansalaista sakotetaan. Kun virkavastuulla valtaa käyttävä poliisi priorisoi ja laiminlyö tehtäviään, sanktiota ei ole. Jätetään sanomatta missäpäin Suomea, mutta erään väestökeskittymän liepeillä peltipoliisit ovat katsoneet sinne sun tänne jo vuoden verran. Kun peltipoliisilta puhkeaa silmä, näön korjaaminen kestää nopeimmillaankin noin vuoden. Poliisin toiminnan täytyy olla todella tehotonta kun kamerat kuvaavat vuodesta toiseen järviä ja peltoa. Peltipoliisi on poliin tuottavinta kalustoa, mutta vähälahjaisia täynnä olevasta virkamieskunnasta ei ole haluttu satsata kuvan purkajiin.

        Poliisin toimintakyky on suuri illuusio. Lehdissä on tuon tuostakin juttuja kuinka jopa Helsingissä poliisin vaste kovan luokan hälykeikalle voi olla tunteja. Ylempänä maata, kasvukeskuksissakin, kovia hälykeikkoja jää ajamatta ja vasteajat ovat vielä paljon huonompia. Poliisi on ollut rapakunnossa jo 15 vuoden ajan.

        Ministeri ja poliisiylijohtaja väittävät että poliisi on tehokas ja toimintakykyinen koko maassa. Väite on täyttä naalinpaskaa. Väite perustuu siihen että poliisi itse valvoo itse itseään ja tilastoi vain tekemiset, ei tekemättä jättämisiä. Kuten ajamattomia kovia hälykeikkoja ja 1-2 h vasteaikoja kiireellisissä hälyissä. Poliisi itse mittaa asiakastyytyväisyyttä ja julkistaa itse tulokset.

        Elokuvat ja tv-dekkarit ovat satua. Olet katsellut niistä poliisin toimitaa ja muodostanut niistä maailmankuvasi poliisista. Elävä elämä on ihan jotain muuta.
        Kirjoituksestasi näkee, ettet tosiasiassa tiedä yhtään mitään poliisista, pelkkää luulottelua. Esimerkiksi peltipoliisien tuottaman sadon purkavat sivarit, eivät poliisit, ns. ilmaista työvoimaa, kun muutoin toiminta olisi täysin jumissa.
        Totta kirjoituksessasi on vain se, että poliisi on rapakunnossa, mutta jo paljon pidemmän ajan, kuin 15 vuotta.


      • Kehäkettu
        DI Lewis kirjoitti:

        Elokuvat ja tv-dekkarit ovat satua. Olet katsellut niistä poliisin toimitaa ja muodostanut niistä maailmankuvasi poliisista. Elävä elämä on ihan jotain muuta.
        Kirjoituksestasi näkee, ettet tosiasiassa tiedä yhtään mitään poliisista, pelkkää luulottelua. Esimerkiksi peltipoliisien tuottaman sadon purkavat sivarit, eivät poliisit, ns. ilmaista työvoimaa, kun muutoin toiminta olisi täysin jumissa.
        Totta kirjoituksessasi on vain se, että poliisi on rapakunnossa, mutta jo paljon pidemmän ajan, kuin 15 vuotta.

        Purkaa kuka purkaa. Meidän perällä peltipoliisitolppaa kallistelee joku jolla on oikeus ajaa pandaväritettyä maijaa. Mitenkäköhän monta sakkoa järvelle tähyilevät Fe37B-unformun ja poskiampumissuojat omaavat konstaapelit ovat kirjoittaneet viime vuosina?


      • 16+18
        Kehäkettu kirjoitti:

        Purkaa kuka purkaa. Meidän perällä peltipoliisitolppaa kallistelee joku jolla on oikeus ajaa pandaväritettyä maijaa. Mitenkäköhän monta sakkoa järvelle tähyilevät Fe37B-unformun ja poskiampumissuojat omaavat konstaapelit ovat kirjoittaneet viime vuosina?

        Lopeta jo, kun et asioista tiedä mitään. Nykyisin kaikki Suomen tolpat puretaan sähköisesti yhdessä paikassa, Viljatiellä Malmilla.
        Eivät ne teidän perukalla toimivat poliisit vanhankaan systeemin aikana kirjoittaneet muita rike-, tai päiväsakkoja, kuin niille autoilijoille, jotka asuivat heidän piirissään.
        Kaikki muut on iät ja ajat joidettu virka-apuina muilla poliisiasemilla ympäri laajan Suomen maan.

        http://m.iltalehti.fi/app/autot/2014052218330317_au.shtml


      • Kehäkettu
        16+18 kirjoitti:

        Lopeta jo, kun et asioista tiedä mitään. Nykyisin kaikki Suomen tolpat puretaan sähköisesti yhdessä paikassa, Viljatiellä Malmilla.
        Eivät ne teidän perukalla toimivat poliisit vanhankaan systeemin aikana kirjoittaneet muita rike-, tai päiväsakkoja, kuin niille autoilijoille, jotka asuivat heidän piirissään.
        Kaikki muut on iät ja ajat joidettu virka-apuina muilla poliisiasemilla ympäri laajan Suomen maan.

        http://m.iltalehti.fi/app/autot/2014052218330317_au.shtml

        Kenelle arvelet että sakkolappu lähetetään kun peltivirkamiehet kuvaavat järveä? Nuoriso on käännellyt kameratolppia ilkivaltaisesti, sitä en ihmettele. Ihmettelen sitä montako vuotta Malmin Viljatieltä kuluu kohdistaa kamerat kuvaamaan autoja.


      • 5+5
        Kehäkettu kirjoitti:

        Kenelle arvelet että sakkolappu lähetetään kun peltivirkamiehet kuvaavat järveä? Nuoriso on käännellyt kameratolppia ilkivaltaisesti, sitä en ihmettele. Ihmettelen sitä montako vuotta Malmin Viljatieltä kuluu kohdistaa kamerat kuvaamaan autoja.

        Väität siis, että poliisit ovat niin tolloja, etteivät kuvista erota järveä ja autoja toisistaan, vaan jatkavat järven kuvaamista? Olet samaa tasoa vakiohäirikön kanssa !


    • rähmäpä hyvinkin

      No selityksiä on kaksi.

      Virallisen version mukaan ylinopeuksia tapahtuu eksponentiaalisesti enemmän kuin base-hyppyjä, joten siihen on puututtavakin järeämmin. Siksi mm. liikenteessä rangaistaan myös abstraktista vaarantamisesta toisin kuin jossain muunlaisessa vaaran aiheuttamisessa, jossa taas vaaditaan tosiasiallinen vaarantaminen.

      Toinen, paljon käytännönläheisempi ja merkittävämpi syy on ylinopeussakkojen fiskaalinen vaikutus. Koska nopeusrajoituskäytäntömme on mitä on, ajavat ihmiset suurissa määrin pieniä ylinopeuksia, ja juuri niistä on sitten kätevää automatisoidulla mekanismilla kerätä rahaa valtion kirstuun.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe