Äiti kuoli yllättäen

Kiti1

Äidilleni ja minulle tuli eripuraa muutama kuukausi sitten, minkä seurauksena kumpikaan ei pitänyt yhteyttä.

Tänä aikana aiemmin terve äitini ehti sairastua rajuun syöpäsairauteen. Hän menehtyi reilussa kahdessa kuukaudessa diagnoosin saamisesta.

Sain tiedon äidin kuolemasta tekstiviestillä. Äiti oli kieltänyt ketään ilmoittamasta sairaudestaan minulle.

En saanut hyvästellä äitiä. Syyllisyys on musertava,

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Miten tällaisesta pääsee yli..

2

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • all you need is love

      Kyllä sinä pääset yli. Rakastamalla itseäsi. Itseäsi rakastamalla rakastat myös äitiäsi, koska äitisi on myös sinussa. Voit antaa anteeksi sekä itsellesi että äidillesi. Keskity vain rakkauteen, äläkä pyöritä päässäsi syyllisyyttä aiheuttavia näkökulmia.

      Pari viikkoa sitten äitini käyttäytyi minua kohtaan tavalla, joka herätti minut kohtaamaan äiti-tytär -suhteemme todellisuuden - sitten lapsuuden. Hänellää ei ollut syytä käyttäytyä, miten käyttäytyi. Tällä kertaa käytöksensä oli kärjistettyä, mikä jollakin tapaa avasi silmäni siihen, että huolimatta siitä, miten olen vuosikymmeniä pyrkinyt auttamaan äitiäni eri tavoin ja aina kun menen hänen ja miesystävänsä luokse kylään, minulla on tuliaisia. Kiitosta en juuri saa. Enkä koskaan ole saanut äidiltäni muutamaa lahjaa lukuunottamatta mitään.

      En ole äidilleni rakas. Hän ei arvosta minua, koska olen kiltti häntä kohtaan. Miesystävänsä ei rakasta äitiäni, sen näkee kuka tahansa, mutta jostakin syystä äitini tarvitsee tällaisia suhteita.

      Se, miten äitini kohteli minua edellisellä kerralla, oli henkistä ja fyysistä väkivaltaa. En ole ollut äitiini yhteydessä sen jälkeen. Minun ei enää tee mieleni kohdata häntä, kun tajuan että miten hän minua kohtelee. Jos äitini nyt kuolisi, en tuntisi syyllisyyttä. En edes tiedä, että voinko enää tavata äitiäni. Kykenenkö siihen.

      Äitisi oli julma sinua kohtaan, kun kielsi ilmoittamasta sinulle sairaudestaan. Hän oli niin kykenemätön rakastamaan sinua terveellä tavalla, että hänen piti vielä kuollessaankin yrittää aiheuttaa sinulle kärsimystä.

      Ehdotan, että annat äidillesi anteeksi. Minäkin annan omalle äidilleni, mutta en anna hänelle enää tilaisuutta kohdella minua huonosti.

      • Kiti1

        Kiitos ihanasta vastauksesta. Minun on aina ollut aika vaikea rakastaa itseäni, mutta ehkä tämä on nyt se paikka, jossa se taito pitää opetella.

        Olen myös monta kertaa ajatellut, että en tuntisi syyllisyyttä, jos äiti kuolisi. Ja nyt en ole sitten mitään muuta tuntenutkaan...

        Toivottavasti saat oman suhteesi äitiin paremmaksi. Minä myöhästyin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe