(valka)rahalla "mässäilevät"

2v uo:ta jäljellä

Mua on alkanut ärsyttämään nämä (velka)rahalla mässäilevät ihmiset. Tai oikeastaan se, että huomaan myös itse aikoinaan olleeni sellainen. Ei mitään tajua mistään. Kaverilla on itse suunniteltu, vastarakennettu 200m2 talo alla ja uutta ollaan jo katselemassa kun pitäisi vielä saada kuuden makkarin ja niiden muiden vempaimien lisäksi sitä ja tätä. Ovat kaksi työssäkäyvää (ammattien perusteella veikkaisin yhteisansioiksi 5000e brutto kuussa) ja lapsia löytyy muutama. Kaksi autoa ja miehelle muutama muu lelu on ihan "vakio" eikä siinä ole mitään kummallista. Mikä näillä ihmisille sitten riittää? Ei mikään.

Olisi todella huvittavaa joskus sanoa ihan suoraan, että minulla ei tällä viikolla ole ollut varaa edes juustoon. Ah mitä luksusta. Tajuavatko he miten suuri juttu jollekin voi olla JUUSTO. Joskus taas mietin missä ne kaikki tiukoilla elävät eli ns köyhät sitten ovat kun ympärillä tuntuu olevan vain niitä kellä on vähintään se kaksi autoa tai edes se yksi. Auto! Mitä luksusta (=rahanmenoa).

Loppupeleissä jos kaikki laitettaisiin myyntiin niin todellisuudessa taitaisin oikeasti olla rikkaampi kuin he vaikka olenkin uo-velkainen hylkiö. Asunnosta he saisivat tällä hetkellä ehkä omansa pois, autot tuskin ovat omia ja niiden arvo on varmasti laskenut vähintään 200e/kk ym. Velkailluusiossa on hyvä elää ja kuinka moni elääkään! Kuinka moni tiellä liikkuva auto on osamaksulla ostettu kun ei olekaan takataskussa sitä 20t siihen laittaa. Silti vain ajellaan kuin porvarit. Miten maailma pyöriikin velkojen ja lainojen ympärillä. Elämä mitoitetaan sopivaksi velkojen ja lainojen kanssa. Lasketaan että jää joka kuu sopiva summa elämiseen. Että voi ostaa vaikka kaksi juustoa ja siltikin jää vielä residenssin ja lelujen ylläpitoon sekä muihin omiin kivoihin ostoksiin. Silti he ovat oikeasti vain velkaa. Uo:ssa sen raadollisuuden huomaa. Ei tee mieli ostaa sitä juustoa. Tekee mieli laittaa sekin raha velkoihin ja elää tiukasti. Lopuksi huomaa miten vähällä sitä oikeasti pärjääkään. Ja miten suoraan sanottuna idiootteja ihmiset ovat kun elävät tuollaisessa velkaorjuudessa. Voiko uo:ta kutsua kohdallani pelastajaksi joka avasi silmät? Ehkä.

88

3276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaista järkeä

      Se kuuluisa kultainen keskitie on paras. Asuntoon moni joutuu ottamaan velkaa ja se on ihan ok. Autojen ja muiden lelujen takia ei kannata velkaantua. Velat pitää suhteuttaa tuloihin. Kaikki eivät voi asua siinä 200k talossa vaikka periaatteessa laina saattaisi nippanappa onnistua. Työttömän ei kannata ottaa edes sitä 200€ velkaa

    • Power open it

      Itse ostin uuden auton viime viikolla, johon sijoitin omaa rahaa 14.000 euroa ja 12.000 euroa otin lainaa.

      Minulla on pakko olla aika luotettava kulkuneuvo silä päivittäinen työmatkani on yli 200km.

      Olisiko minun vaihtoehtoni jäädä kotiin notkumaan tekemättä mitään? Käsittääkseni elämä on täynnä riskejä, elämme markkinataloudessa jossa raha ja vekapääomat liikkuvat.

      Ap mielestäni ajatusmallisi on katkeroituneen ja vähän sairaaloisen ihmisen kirjoitelma.

      Joskus on vain otettava velkaa jotta saavuttaa päämääränsä ja näin saadaan elinkeinoelämän rattaat pyörimään.

      • eijärkeä

        Tarkoitin lähinää alle 3-kymppisiä jotka ovat "kimppaantuneet" ja molemmilla on taivas auennut vakituisten työsuhteiden myötä. Hyvin harvalla on työuran alussa laittaa (huom ei sijoittaa) 14t omaa rahaa autoon. Tilanne on silloin ihan eri. Sinä ymmärrät tuon rahan arvon kun olet sen omasta pussista maksanut. Tosin minusta sinulle varmasti olisi riittänyt 14t autokin huomioonottaen sen arvon aleneminen tuolla 200km ajelulla. Ja vaikka sinun talous romahtaisi ja joutuisit ajeleen sinne töihin 500€ fiestalla niin ei sun silti tarvi kotiin jäädä makuulle.

        Mutta se, että hakee 28t auton liikkeestä 100% velaksi on aivan järjetöntä eikä sen rahan arvoa monet lainarahalla ostaessa ymmärrä. Kaupan kassalle se on koko vuoden tulo. Tekisitkö itse töitä koko vuoden vain sen takia, että saisit sellaisen auton? Et mutta jos se on mahdollista saada osamaksulla niin tottakai vaikka pitäisi vielä muutama ekstrakuukausikin tehdä korkojen takia. Velkaa ei millään ehdi maksaa takaisin sitä vauhtia kun auto menettää arvoaan. Velan otto järkevästi on kaukana.

        Itsellä kävi siinä mielessä onni, että tajuttiin myydä kaikki ylimääräinen (esim auto) hyvissä ajoin pois ennenkuin talous romahti. Helppoa se ei silti ole ollut ja välillä sitä ihmettelee että siitä edes selvisi ei eronneena. Voin vain kuvitella mitä se tuntuisi jos tultaisiin alas 28t autoista ja 250t asunnoista. Itse olen liian nuori muistaakseni selkeästi 90 luvun laman mutta kiinnostaisi kyllä kovasti kuka nämä tämän "laman" ja lainanoton kulta-ajan jäljet sitten korjaa?


      • no name
        eijärkeä kirjoitti:

        Tarkoitin lähinää alle 3-kymppisiä jotka ovat "kimppaantuneet" ja molemmilla on taivas auennut vakituisten työsuhteiden myötä. Hyvin harvalla on työuran alussa laittaa (huom ei sijoittaa) 14t omaa rahaa autoon. Tilanne on silloin ihan eri. Sinä ymmärrät tuon rahan arvon kun olet sen omasta pussista maksanut. Tosin minusta sinulle varmasti olisi riittänyt 14t autokin huomioonottaen sen arvon aleneminen tuolla 200km ajelulla. Ja vaikka sinun talous romahtaisi ja joutuisit ajeleen sinne töihin 500€ fiestalla niin ei sun silti tarvi kotiin jäädä makuulle.

        Mutta se, että hakee 28t auton liikkeestä 100% velaksi on aivan järjetöntä eikä sen rahan arvoa monet lainarahalla ostaessa ymmärrä. Kaupan kassalle se on koko vuoden tulo. Tekisitkö itse töitä koko vuoden vain sen takia, että saisit sellaisen auton? Et mutta jos se on mahdollista saada osamaksulla niin tottakai vaikka pitäisi vielä muutama ekstrakuukausikin tehdä korkojen takia. Velkaa ei millään ehdi maksaa takaisin sitä vauhtia kun auto menettää arvoaan. Velan otto järkevästi on kaukana.

        Itsellä kävi siinä mielessä onni, että tajuttiin myydä kaikki ylimääräinen (esim auto) hyvissä ajoin pois ennenkuin talous romahti. Helppoa se ei silti ole ollut ja välillä sitä ihmettelee että siitä edes selvisi ei eronneena. Voin vain kuvitella mitä se tuntuisi jos tultaisiin alas 28t autoista ja 250t asunnoista. Itse olen liian nuori muistaakseni selkeästi 90 luvun laman mutta kiinnostaisi kyllä kovasti kuka nämä tämän "laman" ja lainanoton kulta-ajan jäljet sitten korjaa?

        Mutta ajattele kuinka mukavaa on sillä uudella mukavalla autolla on ajella, vaikkakin sitten velaksi...


      • fiksu kuluttaja
        eijärkeä kirjoitti:

        Tarkoitin lähinää alle 3-kymppisiä jotka ovat "kimppaantuneet" ja molemmilla on taivas auennut vakituisten työsuhteiden myötä. Hyvin harvalla on työuran alussa laittaa (huom ei sijoittaa) 14t omaa rahaa autoon. Tilanne on silloin ihan eri. Sinä ymmärrät tuon rahan arvon kun olet sen omasta pussista maksanut. Tosin minusta sinulle varmasti olisi riittänyt 14t autokin huomioonottaen sen arvon aleneminen tuolla 200km ajelulla. Ja vaikka sinun talous romahtaisi ja joutuisit ajeleen sinne töihin 500€ fiestalla niin ei sun silti tarvi kotiin jäädä makuulle.

        Mutta se, että hakee 28t auton liikkeestä 100% velaksi on aivan järjetöntä eikä sen rahan arvoa monet lainarahalla ostaessa ymmärrä. Kaupan kassalle se on koko vuoden tulo. Tekisitkö itse töitä koko vuoden vain sen takia, että saisit sellaisen auton? Et mutta jos se on mahdollista saada osamaksulla niin tottakai vaikka pitäisi vielä muutama ekstrakuukausikin tehdä korkojen takia. Velkaa ei millään ehdi maksaa takaisin sitä vauhtia kun auto menettää arvoaan. Velan otto järkevästi on kaukana.

        Itsellä kävi siinä mielessä onni, että tajuttiin myydä kaikki ylimääräinen (esim auto) hyvissä ajoin pois ennenkuin talous romahti. Helppoa se ei silti ole ollut ja välillä sitä ihmettelee että siitä edes selvisi ei eronneena. Voin vain kuvitella mitä se tuntuisi jos tultaisiin alas 28t autoista ja 250t asunnoista. Itse olen liian nuori muistaakseni selkeästi 90 luvun laman mutta kiinnostaisi kyllä kovasti kuka nämä tämän "laman" ja lainanoton kulta-ajan jäljet sitten korjaa?

        Meidän 2 viimeisintä autoa on ostettu uutena, viimeisin ostettu keväällä 2014. Väliraha maksettiin käteisellä, lainaa ei otettu euroakaan. Tällä hetkellä vuodessa tulee mittariin vain 20 000 km muutta voi sanoa, että mukava on matkaa taittaa, kun auto on juuri sellainen kuin haluaa. Ajoin joskus työuran alussa 50 000 km/vuosi työmatka-ajoa vanhahkolla autolla ja sitä stressin määrää ei voi kuvata, kun kilometrien kertyessä myös kuluvia osia piti uusia. Jokaisen huoltokeikan jälkeen tuli mietittyä, että no mitähän seuraavaksi. Olisikin ollut luksusta, jos olisi edes yhden vuoden päässyt pelkällä öljynvaihdolla.

        Jos se minusta on kiinni, meille ei enää ikinä tule käytettyä/vanhaa autoa. Auto on juuri sellainen kuin haluttiin ja tulee myös pysymään juuri sellaisessa kunnossa kuin itse halutaan. Huolenpitosopimus on myös otettu. Käytetyn auton kanssa joutuu aina tyytymään kompromisseihin, koskaan ei tiedä tarkkaa huoltohistoriaa, koska pelkkä huoltokirja ei kerro kaikkea. Milloin auto on vahattu? Pesty? Minkälaisessa ajossa se on ollut?

        Jos kukaan ei ostaisi uusia autoja, mistä kuvittelisitte käytettyjen tulevan? Käytettyjen autojen suomi-linjalta?

        Mistään muuten ei ole jouduttu tinkimään auton vuoksi. Asuntolainaa on enää murusen verran jäljellä (10 vuotta maksettu), matkustetaan lähelle ja kauas (harmi, kun lomaa on vain 24 6 pv), mistään ei ole puutetta ja sukan varteenkin on kertynyt säästöjä. Olisimmeko onnellisempia ilman autoon käytettyjä rahoja? Emme todellakaan!


      • joolpukki
        fiksu kuluttaja kirjoitti:

        Meidän 2 viimeisintä autoa on ostettu uutena, viimeisin ostettu keväällä 2014. Väliraha maksettiin käteisellä, lainaa ei otettu euroakaan. Tällä hetkellä vuodessa tulee mittariin vain 20 000 km muutta voi sanoa, että mukava on matkaa taittaa, kun auto on juuri sellainen kuin haluaa. Ajoin joskus työuran alussa 50 000 km/vuosi työmatka-ajoa vanhahkolla autolla ja sitä stressin määrää ei voi kuvata, kun kilometrien kertyessä myös kuluvia osia piti uusia. Jokaisen huoltokeikan jälkeen tuli mietittyä, että no mitähän seuraavaksi. Olisikin ollut luksusta, jos olisi edes yhden vuoden päässyt pelkällä öljynvaihdolla.

        Jos se minusta on kiinni, meille ei enää ikinä tule käytettyä/vanhaa autoa. Auto on juuri sellainen kuin haluttiin ja tulee myös pysymään juuri sellaisessa kunnossa kuin itse halutaan. Huolenpitosopimus on myös otettu. Käytetyn auton kanssa joutuu aina tyytymään kompromisseihin, koskaan ei tiedä tarkkaa huoltohistoriaa, koska pelkkä huoltokirja ei kerro kaikkea. Milloin auto on vahattu? Pesty? Minkälaisessa ajossa se on ollut?

        Jos kukaan ei ostaisi uusia autoja, mistä kuvittelisitte käytettyjen tulevan? Käytettyjen autojen suomi-linjalta?

        Mistään muuten ei ole jouduttu tinkimään auton vuoksi. Asuntolainaa on enää murusen verran jäljellä (10 vuotta maksettu), matkustetaan lähelle ja kauas (harmi, kun lomaa on vain 24 6 pv), mistään ei ole puutetta ja sukan varteenkin on kertynyt säästöjä. Olisimmeko onnellisempia ilman autoon käytettyjä rahoja? Emme todellakaan!

        Se on kuule heti vanha romu kun se uuden auton liikkeestä ulos ajat.
        Kysyppä paljonko saisit esim 30.000€ autosta jos sen minuutin jälkeen myisit veikkaan että 25.000€ korkeintaan onnea "uudelle" autolle joka onkin jo varmasti ainakin vuoden vanha heh


      • hahhahha
        fiksu kuluttaja kirjoitti:

        Meidän 2 viimeisintä autoa on ostettu uutena, viimeisin ostettu keväällä 2014. Väliraha maksettiin käteisellä, lainaa ei otettu euroakaan. Tällä hetkellä vuodessa tulee mittariin vain 20 000 km muutta voi sanoa, että mukava on matkaa taittaa, kun auto on juuri sellainen kuin haluaa. Ajoin joskus työuran alussa 50 000 km/vuosi työmatka-ajoa vanhahkolla autolla ja sitä stressin määrää ei voi kuvata, kun kilometrien kertyessä myös kuluvia osia piti uusia. Jokaisen huoltokeikan jälkeen tuli mietittyä, että no mitähän seuraavaksi. Olisikin ollut luksusta, jos olisi edes yhden vuoden päässyt pelkällä öljynvaihdolla.

        Jos se minusta on kiinni, meille ei enää ikinä tule käytettyä/vanhaa autoa. Auto on juuri sellainen kuin haluttiin ja tulee myös pysymään juuri sellaisessa kunnossa kuin itse halutaan. Huolenpitosopimus on myös otettu. Käytetyn auton kanssa joutuu aina tyytymään kompromisseihin, koskaan ei tiedä tarkkaa huoltohistoriaa, koska pelkkä huoltokirja ei kerro kaikkea. Milloin auto on vahattu? Pesty? Minkälaisessa ajossa se on ollut?

        Jos kukaan ei ostaisi uusia autoja, mistä kuvittelisitte käytettyjen tulevan? Käytettyjen autojen suomi-linjalta?

        Mistään muuten ei ole jouduttu tinkimään auton vuoksi. Asuntolainaa on enää murusen verran jäljellä (10 vuotta maksettu), matkustetaan lähelle ja kauas (harmi, kun lomaa on vain 24 6 pv), mistään ei ole puutetta ja sukan varteenkin on kertynyt säästöjä. Olisimmeko onnellisempia ilman autoon käytettyjä rahoja? Emme todellakaan!

        Jopa uusissa autoissa on usein kaikenlaisia ongelmia heti ensimmäisistä kilometreistä alkaen. Osa näistä jopa hengenvaarallisia ongelmia. Tämän takiahan autoyhtiöt joutuvat aina silloin tällöin kutsumaan satoja tuhansia autoja kerralla huoltoin korjatakseen vaarallisia virheitä. Pienempiä vaarattomia, mutta harmillisia ei sen sijaan korjata tuollaisilla joukkokutsunnoilla. Joten kuvitelma, että uuden auton ostamalla pääsee harmeista on täyttä puppua. Uuden auton etu on toki takuu, mutta jokaisesta uudesta autosta löytyy aina lukuisia virheitä jo ensimetreistä alkaen. Osa harmittomia, osa vakavampia, mutta jokaisesta löytyy virheitä. Siksi usein alle parin vuoden ikäinen auto on virheettömämpi kuin vastaava täysin uusi auto.

        Ja yleisesti ottaen, uudestakin autosta joudutaan uusimaan osia jo alle parin vuoden sisällä ostosta. Joten jos autoa ei vaihda vuoden välein, ei osien vaihtamiselta voi välttyä. Usein ensimmäiset osien vaihdot tapahtuu jo ensimmäisenä vuonna.

        Itse taas olen ajatellut, että olisin onnellisempi, jos en edes omista autoa. Autosta tuntuu olevan pelkkää harmia...


      • onnellinen -65
        fiksu kuluttaja kirjoitti:

        Meidän 2 viimeisintä autoa on ostettu uutena, viimeisin ostettu keväällä 2014. Väliraha maksettiin käteisellä, lainaa ei otettu euroakaan. Tällä hetkellä vuodessa tulee mittariin vain 20 000 km muutta voi sanoa, että mukava on matkaa taittaa, kun auto on juuri sellainen kuin haluaa. Ajoin joskus työuran alussa 50 000 km/vuosi työmatka-ajoa vanhahkolla autolla ja sitä stressin määrää ei voi kuvata, kun kilometrien kertyessä myös kuluvia osia piti uusia. Jokaisen huoltokeikan jälkeen tuli mietittyä, että no mitähän seuraavaksi. Olisikin ollut luksusta, jos olisi edes yhden vuoden päässyt pelkällä öljynvaihdolla.

        Jos se minusta on kiinni, meille ei enää ikinä tule käytettyä/vanhaa autoa. Auto on juuri sellainen kuin haluttiin ja tulee myös pysymään juuri sellaisessa kunnossa kuin itse halutaan. Huolenpitosopimus on myös otettu. Käytetyn auton kanssa joutuu aina tyytymään kompromisseihin, koskaan ei tiedä tarkkaa huoltohistoriaa, koska pelkkä huoltokirja ei kerro kaikkea. Milloin auto on vahattu? Pesty? Minkälaisessa ajossa se on ollut?

        Jos kukaan ei ostaisi uusia autoja, mistä kuvittelisitte käytettyjen tulevan? Käytettyjen autojen suomi-linjalta?

        Mistään muuten ei ole jouduttu tinkimään auton vuoksi. Asuntolainaa on enää murusen verran jäljellä (10 vuotta maksettu), matkustetaan lähelle ja kauas (harmi, kun lomaa on vain 24 6 pv), mistään ei ole puutetta ja sukan varteenkin on kertynyt säästöjä. Olisimmeko onnellisempia ilman autoon käytettyjä rahoja? Emme todellakaan!

        Minulla on useita asuntoja omalla rahalla sekä perittyjä, kesämökit, tilit hyvin kunnossa, vakuitien työpaikka - samoin puolisolla. Voin periaatteessa tehdä aivan mitä lystää, vaikka lopettaa työt, mutta valitsen toisin. Ostan kaiken mitä pystyn kirpputorilta, kerään vastaantulevat tyhjät pullot ja ajelen vanhalla autolla. En halua, että kukaan kiinnittää huomiota siihen mitä omistan. En ole sairas, en mielenterveyspotilas enkä vaatimaton en edes huonolla itsetunnolla varustettu. Olen vaan onnellinen siitä mitä minulla, mutta häpeä näyttämistä ja itseni esittelyä. Olen kasvatettu terveeksi joten minulta puuttuu näyttämisgeeni sun muut säälittävät ominaisuudet.


      • joo joo.....
        joolpukki kirjoitti:

        Se on kuule heti vanha romu kun se uuden auton liikkeestä ulos ajat.
        Kysyppä paljonko saisit esim 30.000€ autosta jos sen minuutin jälkeen myisit veikkaan että 25.000€ korkeintaan onnea "uudelle" autolle joka onkin jo varmasti ainakin vuoden vanha heh

        9 uutta autoa ostaneena (viimeinen lokakuussa) voin sanoa että jos en 3-4 vuoden vaihtaisi niin mistäs sinulle sitten löytyisi se auto?. Viimeksi katsastin auto 90-luvulla. Jaa valehtelin pari autoa viénnyt muodolliselle näytille 3-4 vuoden ikäisenä. Sen jälkeen myyty sinulle....


      • jaa jaa...
        hahhahha kirjoitti:

        Jopa uusissa autoissa on usein kaikenlaisia ongelmia heti ensimmäisistä kilometreistä alkaen. Osa näistä jopa hengenvaarallisia ongelmia. Tämän takiahan autoyhtiöt joutuvat aina silloin tällöin kutsumaan satoja tuhansia autoja kerralla huoltoin korjatakseen vaarallisia virheitä. Pienempiä vaarattomia, mutta harmillisia ei sen sijaan korjata tuollaisilla joukkokutsunnoilla. Joten kuvitelma, että uuden auton ostamalla pääsee harmeista on täyttä puppua. Uuden auton etu on toki takuu, mutta jokaisesta uudesta autosta löytyy aina lukuisia virheitä jo ensimetreistä alkaen. Osa harmittomia, osa vakavampia, mutta jokaisesta löytyy virheitä. Siksi usein alle parin vuoden ikäinen auto on virheettömämpi kuin vastaava täysin uusi auto.

        Ja yleisesti ottaen, uudestakin autosta joudutaan uusimaan osia jo alle parin vuoden sisällä ostosta. Joten jos autoa ei vaihda vuoden välein, ei osien vaihtamiselta voi välttyä. Usein ensimmäiset osien vaihdot tapahtuu jo ensimmäisenä vuonna.

        Itse taas olen ajatellut, että olisin onnellisempi, jos en edes omista autoa. Autosta tuntuu olevan pelkkää harmia...

        Montako uutta autoa olet ostanut kun noin hyvin tiedät asioista?


      • Vihertävä
        onnellinen -65 kirjoitti:

        Minulla on useita asuntoja omalla rahalla sekä perittyjä, kesämökit, tilit hyvin kunnossa, vakuitien työpaikka - samoin puolisolla. Voin periaatteessa tehdä aivan mitä lystää, vaikka lopettaa työt, mutta valitsen toisin. Ostan kaiken mitä pystyn kirpputorilta, kerään vastaantulevat tyhjät pullot ja ajelen vanhalla autolla. En halua, että kukaan kiinnittää huomiota siihen mitä omistan. En ole sairas, en mielenterveyspotilas enkä vaatimaton en edes huonolla itsetunnolla varustettu. Olen vaan onnellinen siitä mitä minulla, mutta häpeä näyttämistä ja itseni esittelyä. Olen kasvatettu terveeksi joten minulta puuttuu näyttämisgeeni sun muut säälittävät ominaisuudet.

        Tunsit sitten kuitenkin pakonomaista tarvetta päästä avautumaan. Se siitä kasvatuksesta. Voit huokaista, kyllä kaikki nyt kadehtii...


      • nohjaa
        joo joo..... kirjoitti:

        9 uutta autoa ostaneena (viimeinen lokakuussa) voin sanoa että jos en 3-4 vuoden vaihtaisi niin mistäs sinulle sitten löytyisi se auto?. Viimeksi katsastin auto 90-luvulla. Jaa valehtelin pari autoa viénnyt muodolliselle näytille 3-4 vuoden ikäisenä. Sen jälkeen myyty sinulle....

        Eipä ainakaan minua kiinnosta, vaikka joku muu haaskaakin rahojaan typerästi uusiin autoihin. Jotenkin tekstistäsi näkyy kakaramainen ajattelutapa autojen suhteen. Tuon uuden auton "statuksesta" (jota ei oikeasti ole) sitten makselet hurjia määriä ja ruikutat, kun toiset kehtaa olla hankkimatta uusia autoja.

        Ja mitä siitä, että et ole katsastuksessa käynyt? Katsastuksen hinta on pikkuraha verrattuna tuohon vaihteluun menneeseen rahaan verrattuna. Ylipäätään, tuo on ääliömäinen kerskailun aihe. Vähän sama kuin kerskailisit sillä, että pyyhit rahalla takalistoasi.


      • kukin varojensa muka
        nohjaa kirjoitti:

        Eipä ainakaan minua kiinnosta, vaikka joku muu haaskaakin rahojaan typerästi uusiin autoihin. Jotenkin tekstistäsi näkyy kakaramainen ajattelutapa autojen suhteen. Tuon uuden auton "statuksesta" (jota ei oikeasti ole) sitten makselet hurjia määriä ja ruikutat, kun toiset kehtaa olla hankkimatta uusia autoja.

        Ja mitä siitä, että et ole katsastuksessa käynyt? Katsastuksen hinta on pikkuraha verrattuna tuohon vaihteluun menneeseen rahaan verrattuna. Ylipäätään, tuo on ääliömäinen kerskailun aihe. Vähän sama kuin kerskailisit sillä, että pyyhit rahalla takalistoasi.

        Miä ajan vanhalla, mutta hyvällä autolla. Tottakai ihminen jolla on hyvät tulot ja kutakuinkin kaikki mitä tarvitsee ostaa uuden ja kunnon auton jolla on mukava ajaa.
        Mitä kalliimilla (50...100t€) autoilla ihmiset ajavat sitä todennäköisemmin ne on käteisellä ostettu. Se vuotuinen arvon alenema ei merkkaa heille mitään.


      • Näinhän se menee
        kukin varojensa muka kirjoitti:

        Miä ajan vanhalla, mutta hyvällä autolla. Tottakai ihminen jolla on hyvät tulot ja kutakuinkin kaikki mitä tarvitsee ostaa uuden ja kunnon auton jolla on mukava ajaa.
        Mitä kalliimilla (50...100t€) autoilla ihmiset ajavat sitä todennäköisemmin ne on käteisellä ostettu. Se vuotuinen arvon alenema ei merkkaa heille mitään.

        Nimenomaan. Itselläni appiukko on juuri tuollainen. Ikää on yli 70 mutta pirteä kuin mikä, ja pitää autoista. Vaihtaa auton uuteen parin vuoden välein, autojen hintaluokka juuri tuota 40 000 - 50 000. Mitään autolainaa ei luonnollisestikaan ota vaan kaupat tekee käteisellä, vanha auto menee vaihdossa.

        Lapsensa ovat tuosta vain hyvillään; omia rahojansahan hän tuhlaa. Teki pitkän työuran hyväpalkkaisessa virassa joten miksi ei nauttisi kun on mahdollsuus?

        Autokuume ei ole poikaansa tarttunut, me ajelemme 15 vuotta vanhalla koslalla vaikka parempaankin olisi kyllä varaa. Meistä kumpikaan vaan ei ole autoista milläänl lailla kiinnostunut eikä meillä sille edes kovin paljon käyttöä ole. Viimeksi kun käytiin appivanhemmilla, appiukko katseli ikkunasta ulos ja sanoi "Jaa, joku on hylännyt vanhan romuautonsa tuohon meidän pihalle.."


      • PERUSJASKA
        onnellinen -65 kirjoitti:

        Minulla on useita asuntoja omalla rahalla sekä perittyjä, kesämökit, tilit hyvin kunnossa, vakuitien työpaikka - samoin puolisolla. Voin periaatteessa tehdä aivan mitä lystää, vaikka lopettaa työt, mutta valitsen toisin. Ostan kaiken mitä pystyn kirpputorilta, kerään vastaantulevat tyhjät pullot ja ajelen vanhalla autolla. En halua, että kukaan kiinnittää huomiota siihen mitä omistan. En ole sairas, en mielenterveyspotilas enkä vaatimaton en edes huonolla itsetunnolla varustettu. Olen vaan onnellinen siitä mitä minulla, mutta häpeä näyttämistä ja itseni esittelyä. Olen kasvatettu terveeksi joten minulta puuttuu näyttämisgeeni sun muut säälittävät ominaisuudet.

        kellä onni on sen kätkeköön........
        mutta pitää muistaa KATEUS ON AINA ANSAITTUA


      • Tosi noloa käytöstä.
        no name kirjoitti:

        Mutta ajattele kuinka mukavaa on sillä uudella mukavalla autolla on ajella, vaikkakin sitten velaksi...

        No onpa pinnalisista asioista rakennettu elämän onni kuin kalliilla autolla ajelemisesta yhtä mukavaa se on ajella tonnin kotterolla koska kysymyksessähän on vain siirtyminen paikasta A paikkaan B. Vai oikeinko asut siinä arvokkaassa autossasi vai istut työksesi 8 - 10 h ratin takana?

        Henkisesti olet jäänyt leluilla leikkivän 8 - 12 vuotiaan tasolle.

        - En ole tuo eijärkeä nimimerkki!


      • kiitti mutta riitti
        fiksu kuluttaja kirjoitti:

        Meidän 2 viimeisintä autoa on ostettu uutena, viimeisin ostettu keväällä 2014. Väliraha maksettiin käteisellä, lainaa ei otettu euroakaan. Tällä hetkellä vuodessa tulee mittariin vain 20 000 km muutta voi sanoa, että mukava on matkaa taittaa, kun auto on juuri sellainen kuin haluaa. Ajoin joskus työuran alussa 50 000 km/vuosi työmatka-ajoa vanhahkolla autolla ja sitä stressin määrää ei voi kuvata, kun kilometrien kertyessä myös kuluvia osia piti uusia. Jokaisen huoltokeikan jälkeen tuli mietittyä, että no mitähän seuraavaksi. Olisikin ollut luksusta, jos olisi edes yhden vuoden päässyt pelkällä öljynvaihdolla.

        Jos se minusta on kiinni, meille ei enää ikinä tule käytettyä/vanhaa autoa. Auto on juuri sellainen kuin haluttiin ja tulee myös pysymään juuri sellaisessa kunnossa kuin itse halutaan. Huolenpitosopimus on myös otettu. Käytetyn auton kanssa joutuu aina tyytymään kompromisseihin, koskaan ei tiedä tarkkaa huoltohistoriaa, koska pelkkä huoltokirja ei kerro kaikkea. Milloin auto on vahattu? Pesty? Minkälaisessa ajossa se on ollut?

        Jos kukaan ei ostaisi uusia autoja, mistä kuvittelisitte käytettyjen tulevan? Käytettyjen autojen suomi-linjalta?

        Mistään muuten ei ole jouduttu tinkimään auton vuoksi. Asuntolainaa on enää murusen verran jäljellä (10 vuotta maksettu), matkustetaan lähelle ja kauas (harmi, kun lomaa on vain 24 6 pv), mistään ei ole puutetta ja sukan varteenkin on kertynyt säästöjä. Olisimmeko onnellisempia ilman autoon käytettyjä rahoja? Emme todellakaan!

        Tuota samaa stressiä minäkin koin aikoinaan. Mikä osa hajoaa seuraavaksi. Töitä piti tehdä ja liikkuminen ei saanut olla este. Tulipahan ihan riittävästi niitä romuja korjailtua tien päällä ja Hotellien parkkipaikoilla. Viimeiset 9 autoa ollaan vaimon kanssa ostettu uutena. Ei huolen häivää enää...


      • No jo on

        Luotettava kulkuneuvo = 26 000 € =D
        Ihan hyvin sä perustelet tuon typeryyden =D
        Keksiverto auto olisi maksanut 1000 €
        ja sen laittaminen luotettavaksi noin 1000 € = 2000 € ehkä jopa 3000 € =D

        Sul vaan lähti mopo keuliin ja ostit uuden..Ei siinä mitään
        sen kummalisempaa tarinaa ole takana.


    • nomoreloan

      Ihmisillä on se kuvitelma, että kannattaa ottaa isoja asuntolainoja sen takia, että ne tulee maksettua ilman ongelmia 20v aikaan ja kaikki menee hyvin ja vaikka välissä menisi huonosti, niin se on vaan väliaikaista.... jne, Kun on päälä vaikka 100 000e asuntolaina, niin ajatellaan, että siihen mahtuu vielä 20 000e autolaina ja kun velkaa on maksettu, niin sitä voidaan ottaa ulos kulutukseen.... sehän on hölmöläisen täkinjatkoa.

      Ihmiset mieltää, että luottokelpoisuus on vain tae saada luottoa.... ei esim. luottamusta jolla saadaan esin. kännykkää ja kun hoidetaan asiuat hyvin, niin saataisiin myös luottamusta ja arvostusta ihmisenä.

      Olen täällä kirjoittanut aiemmin, että koko velkajärjestelylaki pitäisi kumota. Se luotiin aikanaan määrä-aikaiseksi sen takia, kun 90-luvun alussa jotkut oli ajaneet asiansa miljoonamarkaiseksi ikihelvetiksi. Samalla pankkeja pelastettiin tuilla ja osa pankeista ajettiin alas ja yhdistetiin....

      Mutta lyhyt on pankin muisti. ei mennyt kymmentä vuotta, kun taas entistä laajempi ihmisjoukko alkoi ottamaan velkaa ja kriisiytymään. Ihmetyttää ettei pankissa ole edelleenkään sydäntä sanoa omasta talousvakaudesta asiakkaalle. Törkeää, kun asuntolainan voi saada jos on 10% omasäästöä, eikä ajatella että tuo osuus on aika paljon eri satasen asunnossa kuin 300 asunnossa. Ei se korkoprosentti eri luottotyypeissä ole aina se edullisuus, vaan pääoma.

      Todella tärkeää olisi luoda myös pankkien väliin yhtenäinen luottokelpoisuusjärjestelmä. Kun asiakkaalla on selvä luottokelpoisuus ja hän menee uuteen pankkiin asioimaan vaiikka sitä autolainaa hakemaan, niin pankki näkisi sen miten niitä asioita tämä ihminen on muualla hoitanut. Nykyään vaan katsotaan säännöllinen tulo... Ei sillä, kyllä se säännöllinen tulo on edelleen tärkeä, mutta asioitten hoidon säännöllisyys on vähintään yhtä iso niinkuin säästäminen.... pelkkä yrittäminen kun ei riitä. Omia rajojakin kannattaa aina rikkoa vaikka tienaisi kuinka vähän...palkinto on se, että olet luottamuksen arvoinen.

      Ja aina kannattaa miettiä onko se naapurin AWD volvo aina aivan niin kiiltävä kuin näyttää.

    • skuldlös

      Köyhyyden pohjalukemissa. Asuntolainan maksuaika oli 15-vuotta. Aravankin korko oli 6% ja muun rahoituksen 12%.
      2-vuotta anus oli auki kuin tuuran putki. 2 pientä pentua taloudessa. Onneksi eivät olleet vielä "kulutusiässä".

      Ravinto oli metsäkeräily-, tonttiviljelyvoittoista.

      Inflatio pelasti pahemmalta.

      11-vuotta sitten, lasten lähdettyä jo jokunen vuosi aikaisemmin, myimme 163m2 rinnetalomme ukrainalaisille ja muutimme keskustan 74m2 kolmioon.

      Auto- tms. lainaa meillä ei ole ollut koskaan. Sen ajan keksinnöt eivät vaatineet paljoakaan asentajan nerokkuutta pysyäkseen ajokunnossa.
      Parhaimmillani ennakoin tarpeet kahdesti vuodessa. Keväisin ja syksyisin.
      Yhden kerran hajosi hihna tien päällä. Tietenkin oli varahihna ja riittävät työkalut mukana.
      Nykyiseen keksintöön en puutu mutta ei ole tarvettakaan.

      Omaan terveydenhoitoon panostaminen on ainoaa ylellisyyttämme ja harkittua sellaista.

    • tpuc org

      Te toiset velkaiset, oletteko kuunnelleet John Harrisia tai vaikka tätä John Witterickiä? Velkaa ei aina tarvitse maksaa takaisin, ja tämän voi tehdä aivan laillsiesti, kun tietää, mitä puhuu. Minä taidan vielä odottaa, että teemme islannit, mutta ajattelemisen aihetta tämä kyllä antaa kaikessa absurdiudessaan: https://www.youtube.com/watch?v=950gZhK3s6M

    • me247

      Ihminen joka tietää oman arvonsa ihmisenä ja yhteisön palvelijana, ei kärsi koskaan minkäänlaisesta inflaatiosta, ainoastaan nykyinen tyhjäpäinen viihde media tekee ihmisistä luotaantyöntäviä hylkiöitä monilta osin ja itse arvostan vahvoja arvoja, jotka kestävät konkurssit ja kurssiheilahtelut. Lelut ovat kivoja silloin kun leikittää, mutta hän joka tietää miten ihmisen pitää seurata omaa polkuaan ja miksi, on löytänyt paratiisin jo eläessään, eikä joudu odottamaan hautajaisiaan, missä haukottelevat sukulaiset odottavat syötävää ja selaa naamakirjaa... Elukat elävät syödäkseen ja lisääntyäkseen ja juuri muuhun niiden energia ei riitä, ihmiselle on kehittynyt aivan toisenlainen kyky muuttaa maailman järjestystä omien tarpeidensa mukaiseksi, siksi valta on rahaa ja päinvastoin, mutta muutos on kaiken yläpuolella oleva voima, jota ei voi estää, mutta viisaimmat pystyvät sitä ohjaamaan.

      • ***hiiihhiiii**hahaa

        Mä ainakin ajan velkamersulla, uudella ja isolla sellaisella. Naapuria ketuttaa kiiltävä maalipinta. Mua naurattaa. Mulla on vain yksi elämä. Pitäisikö kituuttaa jonkun skodan kanssa? Kaunis nuori naiseni ei sellaisessa kehtaisi edes näyttäytyä. Asunnostakin on vielä vähän velkaa, mutta mitä sitten?


      • Nauti kun voit
        ***hiiihhiiii**hahaa kirjoitti:

        Mä ainakin ajan velkamersulla, uudella ja isolla sellaisella. Naapuria ketuttaa kiiltävä maalipinta. Mua naurattaa. Mulla on vain yksi elämä. Pitäisikö kituuttaa jonkun skodan kanssa? Kaunis nuori naiseni ei sellaisessa kehtaisi edes näyttäytyä. Asunnostakin on vielä vähän velkaa, mutta mitä sitten?

        sillä pian naapuristasi joku käy naarmuttamassa velkamersuasi. Ja sitten oletkin sinä se jolla naama norsunvitulla. Ansaitusti? Ehkä... ;D


    • köyhis

      Ja voihan sen auton aina myydä. Niin kauan kun töissä käyn, aion ajaa velka-autolla. Yksi elämä täällä vaan on. Ei täältä kuitenkaan mitään mukaansa saa.

    • 4+19

      Minulla on hirveä autokuume, velkaa pitäisi ottaa parikymmentä tuhatta. Vaan autolainoissa on niin hirveät korot nykyään, että taitaa jäädä auto haaveeksi. Pitää vaan vanhalla ropposella ajella, ja jos se hajoaa, niin ostaa tilalle toinen samanmoinen.

      • jep jep

        Näinhän se on. Toiset ratsastaa koneilla, toiset täysiverisillä hevosilla.


      • kilpailuta ne

        Mene Daciakauppaan, sillä siellä on 0%-korko.


    • köyhis

      Ei tuo parikymppiä oo paha laina autoon! Meillä on ollut kahdesta autosta lainaa parhaimmillaan yli 40 000 € samanaikaisest. Ei tuntunut missään. Anna mennä vaan! Ja tulot ei tosiaankaan hääppöset.

      • Rojua rojua-

        Kaikki on suhteellista. Eihän 40k paljon hyvillä tuloilla ole lopujenlopuksi mutta pikkutuloilla tulee autoille kohtuuttomanpaljon hintaa jolloin kulutusta joutuu alentamaan niin paljon että se hienon uudenkarhean auton tuoma ilo ei korvaa sitä kärvistelyä. Olen myös huomannut että se hienon ja kalliin tavaran tai auton tuoma ilo on lyhytaikaista ja jo vuodenjälkeen se alkaa tuntumaan sellaselta pa...rottelolta


      • miksi kallis
        Rojua rojua- kirjoitti:

        Kaikki on suhteellista. Eihän 40k paljon hyvillä tuloilla ole lopujenlopuksi mutta pikkutuloilla tulee autoille kohtuuttomanpaljon hintaa jolloin kulutusta joutuu alentamaan niin paljon että se hienon uudenkarhean auton tuoma ilo ei korvaa sitä kärvistelyä. Olen myös huomannut että se hienon ja kalliin tavaran tai auton tuoma ilo on lyhytaikaista ja jo vuodenjälkeen se alkaa tuntumaan sellaselta pa...rottelolta

        En muista ottaneeni koskaan autoon velkaa. Henkisesti en kykene siihen, että tyhjentäisin tilini autoon. Ajan vanhoilla ja hyvillä autoilla, esim. volvo s80 ja aikaisemmin mersuilla. Ovat aina olleet niin halpoja, että on jäänyt rahaa vielä mahdollisia korjauksia varten. Olen täysin tyytyväinen autooni. Kun tulee vikaa korjautan sen edullisessa korjaamossa. Aion pitää autoa niin kauan kuin saan kortin uusittua, ehkä jonnekkin 90-vuotiaaksi.


      • KENELLÄ ENITEN VELKA
        miksi kallis kirjoitti:

        En muista ottaneeni koskaan autoon velkaa. Henkisesti en kykene siihen, että tyhjentäisin tilini autoon. Ajan vanhoilla ja hyvillä autoilla, esim. volvo s80 ja aikaisemmin mersuilla. Ovat aina olleet niin halpoja, että on jäänyt rahaa vielä mahdollisia korjauksia varten. Olen täysin tyytyväinen autooni. Kun tulee vikaa korjautan sen edullisessa korjaamossa. Aion pitää autoa niin kauan kuin saan kortin uusittua, ehkä jonnekkin 90-vuotiaaksi.

        Itse entisenä automyyjänä tiedän, ettei tuollaisilla 40 000€ autolainoilla paljoa kannatta kukkoilla. Monella aikuisella oli itkusilmässä kun sanoin että autosi arvo on vähemmän kuin mitä sinulla on siitä velkaa jäljellä. Että emme voi hyvittää autostasi mitään, vaan sinun pitäisi maksaa meille että otamme sen vastaan. Muutenkin oli sairasta katsoa kaikenmaailman siivoojien ja kassatyttöjen 10€ tuntipalkalla, ostavan 20-30 tuhannen euron romuja velaksi. Pari vuotta niin auton arvo on jo puolittunut ja velka oli silti kymmenen vuoden pituinen. Lisäksi maksoivat 5-10 tuhatta € korkoja ja käsittelykuluja rahoituksesta.

        En silti viitsinyt sääliä. Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Usein näin entisiä asiakkaita ajamassa jopolla vastaan ja silloin vähän nauratti.


    • -K-

      Täälä maalla se auto EI ole mitään luksusta vaan yksinkertainen välttämättömyys.. Tosin jos tuloja ei kauheasti ole, niin sitten ostetaan auto, joka maksaa 200 €. Tai siis niin minä tein nuorempana.. olen huomannut silti saman liiallisen velaksi elämisen, ystäväni tekevät sitä ja aina jos esim. haluan nähdä heitä, joudun mennä heidän luokseen, koska heillä ei koskaan ole rahaa ajaa sillä velka-autolla meille. Itse silti usein soittavat ja kinuvat heille istumaan iltaa, mutta jos teen vasta-tarjouksen, on vastaus aina sama: ei ole rahaa tulla. Kurjuutta se on sekin mun miälestä :D Ja toisaalta herää kysymys; mitäs jos minäkin ostan liian kallista kaikki ja velaksi, sittenkö emme ystävieni kanssa enää ikinä näe?! Kurjaa toisaalta itsekään maksaa heidän ylivelkaisuuttaan.

    • ei ole järkeä!?

      Hah ei voi kun naureskella noille teidän lainoille. En ikinä ottaisi moisia lainoja asuntoon. En ole ikinä omistanut autoa enkä tule sitä ostamaankaan ja todella hyvin olen pärjännyt. Kyllä siinä menisi yöunet lainoja miettiessä jos vaikka 40 tonttua olisi lainaa ja siihen päälle muut menot niin huhhuh. Mitä sillä uudella hienolla mersulla tekee, kun se vanhenee muutamassa vuodessa ja entäs sitten, kun sen kolaroi? Ei ole järjen hiventäkään noissa lainoissa ja korot päälle niin saa stressi taso ihan uuden käsityksen. Sitten se vaimo huutamassa siinä vieressä, että miten ne raha-asiat hoidetaan ja työ stressit painaa päälle niin en ihmettele miksi suomessa tapahtuu kaikenlaista kuten viimeksi nämä pikkulasten murhat ja sekin oli uranainen kyseessä, miettikäähän sitä ennen kuin rupeette kehumaan.

    • itteäki hieman huvittaa ku kaverit ottanu ankarat velat päälle! talosta ja autosta ja ruohonleikkureita myöten! ja jätkillä paljon huonompi palkka ku mulla! kehtaavat mulle sitten puhua vielä että eikö sun kannattais vaihtaa työpaikkaa ni voisit ruveta "talolliseks":D miehet 10e tuntipalkalla kehtaavat tuommosta suoltaa! itte velkarahalla ostelevat uusia kahavinkeittimiä ja muuta elektroniikkaa! eipä niitä töitten jälkeen näy missään harrastuksissa eikä viikonloppusinkaan liikkeellä! taitaa työt viedä vapaa-ajan ja kovaa kyytiä ollaan lihomassa.

      • tarkan markan mies

        Kun on koko ikänsä pitänyt tiukan linjan taloutta, niin ei koskaan ole ollut ongelmia.
        On saanut ihan tavispalkalla hankittua 4h k asunnon keskustasta eikä maksamiseen mennyt kuin 16 vuotta. Kun ajelee käytetyllä autolla eikä kuolaten juokse turhuuden markkinoilla, niin rahat riittää ihan kyvin käyttömenoihin ja joka vuosi on saanut parin viikon lomareissutkin tehtyä kerosiinia polttamatta.
        Aikanaan sain pankista hyvän neuvon: laina saa olla korkeintaan 1/4 bruttotulosta ja 1/3 nettotulosta, mikä on karkeasti saman verran euroissa . Tämä oli se kultainen keskitie mitä noudattaen ei koskaan ollut varsinaisia talousongelmia, vaikka maksukyky sekä hermot olikin joskus olikin hieman kireällä. Lasku sai maksettua kutakuinkin oikeassa kuussa, ruokaa oli aina ja virkistykseenkin riitti.


      • HHUHUH

        Outoa, kertakaikkisen outoa ajattelua. Suurin osa suomalaisista on ollut (nyt käytän mennyttä aikamuotoa, kun suurin osa tänä päivänä on työttömänä), o n siis ollut tavallista palkansaajaa, ja jos molemmat osapuolet on ollut töissä, on yhteenlaskettu palkka ollut arviolta 4-5 tonnia. Kyllä tuosta summasta tavallinen palkansaaja lyhentää lainaa 500 ekee/kk ja makselee muut laskut. Tosin ei siinä sitten etelänmatkoja harjoitella, jos autokin on oltava.. Suurin osa on kuitenkin tavallisia senttiä venyttävää duunaria, niin sillä pärjäsi vielä 10 vuotta sitten. Nyt onkin toinen meininki, palkka ei nouse, mutta KAIKKI muu sitten nouseekin eikä tili enää toista näe. Ppaskaset kiitokset kusipääkokoomuslaisille, niille maanpettureille ja brysselin karkureille, jotka toivottavasti eivät ikinä enää ole päättävässä asemassa! V****n siat


      • huhuh
        HHUHUH kirjoitti:

        Outoa, kertakaikkisen outoa ajattelua. Suurin osa suomalaisista on ollut (nyt käytän mennyttä aikamuotoa, kun suurin osa tänä päivänä on työttömänä), o n siis ollut tavallista palkansaajaa, ja jos molemmat osapuolet on ollut töissä, on yhteenlaskettu palkka ollut arviolta 4-5 tonnia. Kyllä tuosta summasta tavallinen palkansaaja lyhentää lainaa 500 ekee/kk ja makselee muut laskut. Tosin ei siinä sitten etelänmatkoja harjoitella, jos autokin on oltava.. Suurin osa on kuitenkin tavallisia senttiä venyttävää duunaria, niin sillä pärjäsi vielä 10 vuotta sitten. Nyt onkin toinen meininki, palkka ei nouse, mutta KAIKKI muu sitten nouseekin eikä tili enää toista näe. Ppaskaset kiitokset kusipääkokoomuslaisille, niille maanpettureille ja brysselin karkureille, jotka toivottavasti eivät ikinä enää ole päättävässä asemassa! V****n siat

        Toisaalta, monilla on ollut tapana hyvänä aikana vielä ostella kaikenlaisia typeriä hilavitkuttimia nurkat täyteen, ostaa alkoholia jne. Esimerkiksi ostellaan kalliita älypuhelimia kytkykaupalla kalliin 4G-liittymän kanssa, saatetaan mennä jatkuvasti ravintolaan syömään. Tuolla mainitsemillasi tuloillakin saa kevyesti säästettyä muutaman satasen kuussa pihistelemättä mistään. Ylipäätään, silloin kun tulot vielä ovat hyvät pitää myös pistää rahaa säästöön pahan päivän varalle. Itsekään en muuttanut aikanaan ollenkaan kulutusta, vaikka palkka nousi kerralla 500e/kk, joten olen nyt saanut kerättyä mukavan summan säästöön. Ja jos saan jostain ylimääräisen tonninkin, pistän senkin aina lähes kokonaan säästöön.

        Ylipäätään, monet valittavat köyhyyttään, mutta silti heillä on varaa laittaa rahojaan kaikenlaisiin typeryyksiin, kuten alkoholiin ja tupakkaan. Mielestäni henkilö, joka juo jatkuvasti alkoholia ja polttaa tupakkaa joka päivä ja ruikuttaa rahan puutetta, on laskukyvytön ääliö.


      • raharenki
        huhuh kirjoitti:

        Toisaalta, monilla on ollut tapana hyvänä aikana vielä ostella kaikenlaisia typeriä hilavitkuttimia nurkat täyteen, ostaa alkoholia jne. Esimerkiksi ostellaan kalliita älypuhelimia kytkykaupalla kalliin 4G-liittymän kanssa, saatetaan mennä jatkuvasti ravintolaan syömään. Tuolla mainitsemillasi tuloillakin saa kevyesti säästettyä muutaman satasen kuussa pihistelemättä mistään. Ylipäätään, silloin kun tulot vielä ovat hyvät pitää myös pistää rahaa säästöön pahan päivän varalle. Itsekään en muuttanut aikanaan ollenkaan kulutusta, vaikka palkka nousi kerralla 500e/kk, joten olen nyt saanut kerättyä mukavan summan säästöön. Ja jos saan jostain ylimääräisen tonninkin, pistän senkin aina lähes kokonaan säästöön.

        Ylipäätään, monet valittavat köyhyyttään, mutta silti heillä on varaa laittaa rahojaan kaikenlaisiin typeryyksiin, kuten alkoholiin ja tupakkaan. Mielestäni henkilö, joka juo jatkuvasti alkoholia ja polttaa tupakkaa joka päivä ja ruikuttaa rahan puutetta, on laskukyvytön ääliö.

        Arvoisa huhuh,
        Hienoa lukea tarinasi säästämisestä. On mielestäni hyvä että tililtä löytyy pientä pesämunaa yllättäviin menoihin mutta kun lukee tarinasi niin herää kysymys että jos elämässä, joita tietääkseni on vain tämä yksi, elämän suola on säästäminen. Kerrotko mihin sinä säästät ?


      • Säästöliekki boy
        raharenki kirjoitti:

        Arvoisa huhuh,
        Hienoa lukea tarinasi säästämisestä. On mielestäni hyvä että tililtä löytyy pientä pesämunaa yllättäviin menoihin mutta kun lukee tarinasi niin herää kysymys että jos elämässä, joita tietääkseni on vain tämä yksi, elämän suola on säästäminen. Kerrotko mihin sinä säästät ?

        Kaikki eivät saa tuhlaamisesta hyvänolontunnetta tunnetta. Toiset on säästäväisiä ja toiset tuhlureita. Vaikka on rahaakin niin välillä kallis elämä saa vatsalaukun kääntymään ylösalaisin


    • 2+7

      Tervetuloa nykymaailmaan. Missä kaiken omistaa rahoittaja, koska kun olet velkasi maksanut haet jo uutta.

      Mutta minkä ihminen voi, jos perheen tulot on 5000 kk ja kyllä sitä varmasti jokainen haluaisi asua vähän tilavammin. En puhu mistään keskiaikaisesta linnasta, vaan ihan perus rivari/omakotitalo, missä on pari hyllyä tyhjillään muutonkin jälkeen.

      Koska nykyaikana kaikki on kallista, niin eihän perus duunarilla olisi varaa asua talossa jonka hyvillä mielin jättää lapsilleen perittäväksi. Lisäksi voisin väittää että moni meistä perheellisistä haaveilee vähän paremmasta autosta, ei mistään nuhapumpusta minkä konepeltiä on ikävä loskapaskassa aukoa kun taas keitti yli. Mutta kun ei ole varaa huoltaa tai kunnostaa, koska pitää säästää rahaa siihen vähän parempaan autoon...

      Kyllä. Lainat on oikeasti käteviä, mutta niitä vain pitäisi rajoittaa ja käyttää oikein. Moni elää velaksi ihan tahallisesti.

    • Mikä siinä on, että pitää toisten rahoja laskeskella ja kateudessa kylpeä? Jos ne naapurit ovat huomenna velkahelvetissä, niin mitä se sinua hetkauttaa? heidän rahat, heidän elämä, heidän ongelmat.

      • Rikass

        Niin, en tiedä että ovatko ihmiset ymmärtäneet sitä että kerran täällä todellakin
        eletään ja siihen nähden jonkinasteinen velkaantuminen on vain hyväksi. Ilman
        sitä velkaa et voi toteuttaa unelmaa isommasta asunnosta johon kuitenkin kaikki
        yleensä haluavat muuttaa. Olen monissa ihmisissä huomannut sen että ei pystytä
        ymmärtämään että se 40 vuotta joka meille annetaan täällä maanpäällä on todellakin
        hyvin lyhyt aika. Tarkoitan tässä ns.aikuis ikää joka menee niiden yleisten unelmien
        hankkimiseen, asuntoa, auto ja perhe ja myös se maksuaika on suurinpiirtein tuo
        40 vuotta. Kannattaa myös muistaa että mitä nuoremmalla iällä alkaa toteuttamaan
        haaveitaan sitä nopeammin pääset jaloilleen ja ehkä jopa veloistaan kokonaan eroon.
        Itse olen 45 ja nyt vasta ymmärrän elämän rajallisuuden, vähän myöhään alan ymmärtämään että perhe ja lapset ovat saavuttamattomissa.
        Olisi pitänyt silloin 23 vuotiaana hankkia lapset ja vaimo..nyt mietitään että Thaimaaseen astiko tässä pitää lähteä??


      • Ladadidadaa
        Rikass kirjoitti:

        Niin, en tiedä että ovatko ihmiset ymmärtäneet sitä että kerran täällä todellakin
        eletään ja siihen nähden jonkinasteinen velkaantuminen on vain hyväksi. Ilman
        sitä velkaa et voi toteuttaa unelmaa isommasta asunnosta johon kuitenkin kaikki
        yleensä haluavat muuttaa. Olen monissa ihmisissä huomannut sen että ei pystytä
        ymmärtämään että se 40 vuotta joka meille annetaan täällä maanpäällä on todellakin
        hyvin lyhyt aika. Tarkoitan tässä ns.aikuis ikää joka menee niiden yleisten unelmien
        hankkimiseen, asuntoa, auto ja perhe ja myös se maksuaika on suurinpiirtein tuo
        40 vuotta. Kannattaa myös muistaa että mitä nuoremmalla iällä alkaa toteuttamaan
        haaveitaan sitä nopeammin pääset jaloilleen ja ehkä jopa veloistaan kokonaan eroon.
        Itse olen 45 ja nyt vasta ymmärrän elämän rajallisuuden, vähän myöhään alan ymmärtämään että perhe ja lapset ovat saavuttamattomissa.
        Olisi pitänyt silloin 23 vuotiaana hankkia lapset ja vaimo..nyt mietitään että Thaimaaseen astiko tässä pitää lähteä??

        Vuotta 2001 uudempaa LADA samaraa tai 110-sarjalaisia saa satasilla. Toimivat paremmin kuin vastaavan ikäiset ranskalaisauto (ei sähkövikoja kun ei ole liiemmälti herkkujakaan) ja teknologia on niin jäljessä aikaansa että ne voi korjata itse. Ovatpa myös käytännöllisemmin suunniteltu. On samaraa tehty jopa suomessa.

        Kateelliset haukkuvat ladaa rumaksi, mikä on totta, (venäläiset ovat käytännöllisempää tyyppiä) mutta nyrkkipajalla korjautan sen satasella kun johonkin ranskikseen osat maksavat paaaljon enemmän ja korjaamo saa purkaa puolet autosta :)

        Ja kyllä ladat kestävät, niitä ei vaan huolleta halvan hintansa vuoksi. Ennenkin vanhoja Cortinoita, Corollia ja kuplia huollettiin/tekohengitettiin viimeiseen asti.


      • Samara :-)
        Ladadidadaa kirjoitti:

        Vuotta 2001 uudempaa LADA samaraa tai 110-sarjalaisia saa satasilla. Toimivat paremmin kuin vastaavan ikäiset ranskalaisauto (ei sähkövikoja kun ei ole liiemmälti herkkujakaan) ja teknologia on niin jäljessä aikaansa että ne voi korjata itse. Ovatpa myös käytännöllisemmin suunniteltu. On samaraa tehty jopa suomessa.

        Kateelliset haukkuvat ladaa rumaksi, mikä on totta, (venäläiset ovat käytännöllisempää tyyppiä) mutta nyrkkipajalla korjautan sen satasella kun johonkin ranskikseen osat maksavat paaaljon enemmän ja korjaamo saa purkaa puolet autosta :)

        Ja kyllä ladat kestävät, niitä ei vaan huolleta halvan hintansa vuoksi. Ennenkin vanhoja Cortinoita, Corollia ja kuplia huollettiin/tekohengitettiin viimeiseen asti.

        WAU. Itse ajelin vuosia Samaralla, naisihmisenä. Erittäin opettavainen ajanjakso. Ihmisten reagtiot olivat huvittavia mm. kerran minulle todettiin, että mitenkä voin ostaa muka asunnon kun ajelen Samaralla :-) Oli hyvä peli, pieniä sähkövikoja muttei muuta. Pidin sen hyvin, kunnon öljyt ja vahaukset yms huollot. Siinä vaiheessa kun kytkin petti 20v ajon jälkeen , annoin auton pois. Olisin ostanut muutaman tuhat km ajetun uudemman, mutta mies esti :-)


      • mitähh
        Rikass kirjoitti:

        Niin, en tiedä että ovatko ihmiset ymmärtäneet sitä että kerran täällä todellakin
        eletään ja siihen nähden jonkinasteinen velkaantuminen on vain hyväksi. Ilman
        sitä velkaa et voi toteuttaa unelmaa isommasta asunnosta johon kuitenkin kaikki
        yleensä haluavat muuttaa. Olen monissa ihmisissä huomannut sen että ei pystytä
        ymmärtämään että se 40 vuotta joka meille annetaan täällä maanpäällä on todellakin
        hyvin lyhyt aika. Tarkoitan tässä ns.aikuis ikää joka menee niiden yleisten unelmien
        hankkimiseen, asuntoa, auto ja perhe ja myös se maksuaika on suurinpiirtein tuo
        40 vuotta. Kannattaa myös muistaa että mitä nuoremmalla iällä alkaa toteuttamaan
        haaveitaan sitä nopeammin pääset jaloilleen ja ehkä jopa veloistaan kokonaan eroon.
        Itse olen 45 ja nyt vasta ymmärrän elämän rajallisuuden, vähän myöhään alan ymmärtämään että perhe ja lapset ovat saavuttamattomissa.
        Olisi pitänyt silloin 23 vuotiaana hankkia lapset ja vaimo..nyt mietitään että Thaimaaseen astiko tässä pitää lähteä??

        Perhe ja lapset eivät vaadi euroakaan velkaa, monilla on suuri perhe, eikä ole silti ikinä asunut omistusasunnossa tai edes omista autoa. Joten tuossa kohtaa tekstisi muuttui naurettavaksi. Ja loppujen lopulta, iso asunto ja kallis auto ovat unelmina hölmöjä. Kun lähestytään kuolemaa, ei kukaan maailmassa kadu sitä, että ei ole ostanut asuntoa tai autoa. Päinvastoin, useimmat katuvat sitä, että on tehnyt liikaa töitä ja haalinut materiaa. Tuolloin auto ja asunto ovat täysin merkityksettömiä.


    • Kulinaristi. . . .

      Sijoita juustoon...

    • JuudasSon

      höpönlöpön.. autolainan saa autoliikkeestä nyt todella edullisesti.. ei kannata pankista edes kysellä. ja nyt kun "matalapainetta" taloudellisesti niin ostajan markkinat joka puolella.. kaiki nyt alennuksessa kunhan kehtaatte vaan tingata...

      • autoista

        Roina on roinaa, vaikka sen saisi alennuksella. Edes nykyisessä tilanteessa ei ole mitenkään järkevää haaskata rahoja autoon. "Ostajan markkinat" on typerin selitys, mitä auton ostolle voi keksiä. Totta kai autojen hinnat ovat hieman laskeneet, mutta edelleenkin auton arvo laskee nopeasti. Vaikka auton olisi laskenut esim. 30t eurosta 25t euroon, ei se tarkoita, että tienaisit 5t euroa. Ei, siinä vain menettää rahojaan hieman vähemmän.


      • HHUHUH

        Joo ja lisää tienaat, kun ne tämän paskahallituksen loistavalla idealla alkaa maksaan romuautoista 1500 ekee, että saa uuden auton. Nyt alkaa käymään ladoissa ja mettissä kuhina ja puhina, kun aletaan kaivella vanhoja romuja romikselle ja jos ei omasta takaa löydy, alkaa autoliikkeiden ja jobbareiden ovat ja aidat käymään yöaikaan kun parhaissakin alennusmyynneissä, kun vanhoja romuja pöllitään romutettavaksi... 1500 ekee/auto ja kun parikin viet sinne, niin olet kolme tonnia rikkaampi.. Sitten tuleekin se totuus esiin.. Ei ole työttömällä duunarilla edelleenkään riittävästi rahaa ostaa sitä uutta autoa, joten se siitä. Tämäkin systeemi suosii vain hyväosaisia, jotka varmaankin vievät sitten 60-80000 kilsaa ajetun auton romikselle taskurahan toivossa


    • 20+12

      Nyky taloudella varakkaan kannattaa ostaa auto velkarahalla.
      Pääoma tuottaa huomattavasti paremmin sijoituksissa.
      Ja lainanhan voi sitten maksaa takaisin jos maailmantilanne muuttuu.

      • ostoista

        Otti sitten lainaa tai ei, auton ostoa ei saada järkeväksi millään logiikalla. Koska auton hinta laskee heti ensimmäisestä päivästä lähtien on velkaraha sidottu kannattamattomaan sijoitukseen. Tietenkin auton osto velkarahalla on kannattavampaa kuin omalla rahalla, mutta kaikkein järkevintä olisi käyttää mahdollisimman vähän rahaa autoon tai jättää auto kokonaan ostamatta.


      • HHUHUH
        ostoista kirjoitti:

        Otti sitten lainaa tai ei, auton ostoa ei saada järkeväksi millään logiikalla. Koska auton hinta laskee heti ensimmäisestä päivästä lähtien on velkaraha sidottu kannattamattomaan sijoitukseen. Tietenkin auton osto velkarahalla on kannattavampaa kuin omalla rahalla, mutta kaikkein järkevintä olisi käyttää mahdollisimman vähän rahaa autoon tai jättää auto kokonaan ostamatta.

        Joo, vekselivetonen se on meikäläisenkin kärry. En tosiaan olisi koskaan autoa edes hankkinut, mutta on yksi pikkuinen mutta.
        Yksi: Minulla on työpaikka (vielä)
        Kaksi: Asun työpaikaltani katsoen ulkopaikkakunnalla ja matkaa on n 70 km/pv
        Kolme: Ei kulje busseja, ei, junia ei ole näkynytkään sitten 1930-luvun.
        Neljä: Pitäisikö minun jättäytyä työttömäksi?

        No kyllä tuo vekselivetonen vie voiton


      • hyvä sijoitus
        ostoista kirjoitti:

        Otti sitten lainaa tai ei, auton ostoa ei saada järkeväksi millään logiikalla. Koska auton hinta laskee heti ensimmäisestä päivästä lähtien on velkaraha sidottu kannattamattomaan sijoitukseen. Tietenkin auton osto velkarahalla on kannattavampaa kuin omalla rahalla, mutta kaikkein järkevintä olisi käyttää mahdollisimman vähän rahaa autoon tai jättää auto kokonaan ostamatta.

        Minusta auto on hyvä sijoitus. Se helpottaa elämää, kun pääsee liikkumaan vapaasti minne vain ja koska vain. Autosta luultavasti luovun viimeiseksi, jos jostakin olisi luovuttava. En ymmärrä, että miksi tälläisestä mukavuudesta pitäisi luopua, huono sijoitus muka .. ei lainkaan.


      • samaaroinaakaikki
        hyvä sijoitus kirjoitti:

        Minusta auto on hyvä sijoitus. Se helpottaa elämää, kun pääsee liikkumaan vapaasti minne vain ja koska vain. Autosta luultavasti luovun viimeiseksi, jos jostakin olisi luovuttava. En ymmärrä, että miksi tälläisestä mukavuudesta pitäisi luopua, huono sijoitus muka .. ei lainkaan.

        Mersu merkkistä peltiä,skoda merkkistä peltiä......kantsii siitä romusta maksaa kun on audipeltiä tai bemaripeltiä...mie en halpispeltiä osta.....


      • ei sijoitus
        hyvä sijoitus kirjoitti:

        Minusta auto on hyvä sijoitus. Se helpottaa elämää, kun pääsee liikkumaan vapaasti minne vain ja koska vain. Autosta luultavasti luovun viimeiseksi, jos jostakin olisi luovuttava. En ymmärrä, että miksi tälläisestä mukavuudesta pitäisi luopua, huono sijoitus muka .. ei lainkaan.

        Tuo ei tee autosta hyvää sijoitusta, koska sijoituksen pitäisi tuottaakin jotain. Onhan se mukavaa, että pääsee vapaammin kulkemaan, mutta se on vain mukavuustekijä. Jos auton ansiosta saat lisää euroja tilillesi, voidaan puhua sijoituksesta, mutta tuo on harvinaisempaa (toki näitäkin on, kuten taksit).

        Ylipäätään, nykyaikana puhutaan kaikenlaisiin asioihin rahansa laittamista "sijoituksina", vaikka kyseessä on pelkkä kulu. Autokin on useimmiten ostettu vain mukavuuden takia, joten kyseessä on pelkkä kulu. Sijoituksen pitää joko suoraan tai epäsuoraan tuottaa rahaa tai edes vähentää kuluja. Yleensä auto ei tee kumpaakaan, paitsi hieman säästää aikaa.


      • mistä maksatte
        ei sijoitus kirjoitti:

        Tuo ei tee autosta hyvää sijoitusta, koska sijoituksen pitäisi tuottaakin jotain. Onhan se mukavaa, että pääsee vapaammin kulkemaan, mutta se on vain mukavuustekijä. Jos auton ansiosta saat lisää euroja tilillesi, voidaan puhua sijoituksesta, mutta tuo on harvinaisempaa (toki näitäkin on, kuten taksit).

        Ylipäätään, nykyaikana puhutaan kaikenlaisiin asioihin rahansa laittamista "sijoituksina", vaikka kyseessä on pelkkä kulu. Autokin on useimmiten ostettu vain mukavuuden takia, joten kyseessä on pelkkä kulu. Sijoituksen pitää joko suoraan tai epäsuoraan tuottaa rahaa tai edes vähentää kuluja. Yleensä auto ei tee kumpaakaan, paitsi hieman säästää aikaa.

        On se hienoa ja mukavaa, että joillakin jää vielä välttämättömien menojen jälkeen varaa hyvään kunnon autoon. Mistä te autojen vihaajat itse maksatte? Pilvestä, humalasta vai mistä? Uusista vaatteista, kengistä, koiran paskasta, vai mistä?


      • on hyvä sijoitus
        ei sijoitus kirjoitti:

        Tuo ei tee autosta hyvää sijoitusta, koska sijoituksen pitäisi tuottaakin jotain. Onhan se mukavaa, että pääsee vapaammin kulkemaan, mutta se on vain mukavuustekijä. Jos auton ansiosta saat lisää euroja tilillesi, voidaan puhua sijoituksesta, mutta tuo on harvinaisempaa (toki näitäkin on, kuten taksit).

        Ylipäätään, nykyaikana puhutaan kaikenlaisiin asioihin rahansa laittamista "sijoituksina", vaikka kyseessä on pelkkä kulu. Autokin on useimmiten ostettu vain mukavuuden takia, joten kyseessä on pelkkä kulu. Sijoituksen pitää joko suoraan tai epäsuoraan tuottaa rahaa tai edes vähentää kuluja. Yleensä auto ei tee kumpaakaan, paitsi hieman säästää aikaa.

        Hyvä auto on sijoitus mukavaan matkustamiseen. On mielestäni erittäin hyvä sellainen. Ei raha ole itsessään mikään tarkoitus.


      • Sijoituspa hyvinkin.
        ei sijoitus kirjoitti:

        Tuo ei tee autosta hyvää sijoitusta, koska sijoituksen pitäisi tuottaakin jotain. Onhan se mukavaa, että pääsee vapaammin kulkemaan, mutta se on vain mukavuustekijä. Jos auton ansiosta saat lisää euroja tilillesi, voidaan puhua sijoituksesta, mutta tuo on harvinaisempaa (toki näitäkin on, kuten taksit).

        Ylipäätään, nykyaikana puhutaan kaikenlaisiin asioihin rahansa laittamista "sijoituksina", vaikka kyseessä on pelkkä kulu. Autokin on useimmiten ostettu vain mukavuuden takia, joten kyseessä on pelkkä kulu. Sijoituksen pitää joko suoraan tai epäsuoraan tuottaa rahaa tai edes vähentää kuluja. Yleensä auto ei tee kumpaakaan, paitsi hieman säästää aikaa.

        "Tuo ei tee autosta hyvää sijoitusta, koska sijoituksen pitäisi tuottaakin jotain. "

        Sijoitus sekin on jos haluaa elämiseensä mukavuutta, tuottaa hyvää oloa.
        Meillä on pari kallista autoa, jotka kylläkin on ostettu käteisellä, eikä velkaa edes mietittäisi autoa ostettaessa.


    • Uusitalojamesemulle

      No huh mitä paatosta.. ja katkeruutta.. Ilmeisesti se, että sinä oot hoitanut omat asiat päin peetä, antaa sinulle oikeuden arvostella toisten elämän tyyliä. No kateuden se kyllä selittää. Älä huoli, vaikka kateutesi on käsin kosketeltavuudessaan niin täydellistä (ellei ole jopa keksitty provo), niin et ole ainoa joka siitä tässä meidän armaassa suomen maassa kärsii.

    • Velkatuotanto

      Melkein suurempi ongelma taitaa ollakkin että, mistä hyvästä nuo saavat niin paljon
      palkkaa/rahaa jotta makselevat noita velkoja osamaksulla?
      Nimittäin se ei oikeesti ole merkityksetöntä tässä kokonaisuudessa vaikka kuinka
      kokisi ittensä kuinka korvaamattoman tärkeeksi jota vailla ei tultaisi toimeen, olematta muu kun tarpeeton kuluerä ja luonnon tuholainen.
      Joten ei taida olla kovin vaikea määritellä "tarpeettomuutta" hyödyllisyydellä.
      Myös maksajana (lainan/veron) voi olla aika hyödytön tekijä vaikka virtuaalirahatuella
      jos aikaansaamiset on?
      Monen touhut ei kestäisi päivänvaloa jos niitä arvijoitaisiin järjellä järkevästi harkiten.

    • Bastrado

      Itse vedin tiukalla kuurilla lainat veks. Nyt asunto maksettu ja voi alkaa hankkimaan itselleen jotain kivaa.

      • kettu5

        Juuri näin sen pitäisi olla! Miksi kaikki kiva pitäisi saada heti? Hieno asunto, autot, pelit ja vehkeet. Kaikki vain velkaa. Joku sanoi hyvin näistä kavereistaan, jotka kuittailevat "talollisuudesta". Mistä ihmisillä on tullut käsitys että lainalla ostettu ja oleva on omaa??

        Kuinka moni täällä velka-autollaan ajeleva on oikeasti elänyt ilman autoa? Koittakaapa huviksenne muutama kuukausia pärjäisittekö oikeasti. Asuttiin aikoinaan pienessä kunnassa, josta lähimpään isoon kaupunkiin oli 30km. Kaikki kulkivat autolla perusteluna juurikin se, että "täällä maalla täytyy auto olla". No kappas ensin myin minä autoni pois ja vuoden päästä mies kysyi pomoltaan saisiko käyttää työpaikan yhtä autoa kotimatkoihinsa. Totta maar, puoli tuntia lähti palkasta per päivä ja niin vain pärjättiin ilman autoa kunnassa jossa sen ei pitänyt olla muka mahdollista. HAH! Ei ole muuten autoa vieläkään, taitaa tulla jo kohta 5v ilman autoa. Ei ole ollut ikävä! Siellähän näytätte istuvan liikennevaloissa huurteisten pellienne ja lasien alla. Mulla on lämmin, mä poljen!


      • Auto, sillä ajaa kaikki
        kettu5 kirjoitti:

        Juuri näin sen pitäisi olla! Miksi kaikki kiva pitäisi saada heti? Hieno asunto, autot, pelit ja vehkeet. Kaikki vain velkaa. Joku sanoi hyvin näistä kavereistaan, jotka kuittailevat "talollisuudesta". Mistä ihmisillä on tullut käsitys että lainalla ostettu ja oleva on omaa??

        Kuinka moni täällä velka-autollaan ajeleva on oikeasti elänyt ilman autoa? Koittakaapa huviksenne muutama kuukausia pärjäisittekö oikeasti. Asuttiin aikoinaan pienessä kunnassa, josta lähimpään isoon kaupunkiin oli 30km. Kaikki kulkivat autolla perusteluna juurikin se, että "täällä maalla täytyy auto olla". No kappas ensin myin minä autoni pois ja vuoden päästä mies kysyi pomoltaan saisiko käyttää työpaikan yhtä autoa kotimatkoihinsa. Totta maar, puoli tuntia lähti palkasta per päivä ja niin vain pärjättiin ilman autoa kunnassa jossa sen ei pitänyt olla muka mahdollista. HAH! Ei ole muuten autoa vieläkään, taitaa tulla jo kohta 5v ilman autoa. Ei ole ollut ikävä! Siellähän näytätte istuvan liikennevaloissa huurteisten pellienne ja lasien alla. Mulla on lämmin, mä poljen!

        Siinähän poljet 30km suuntaansa 3 vuorotyössä ilman autoa


      • HHUHUH
        kettu5 kirjoitti:

        Juuri näin sen pitäisi olla! Miksi kaikki kiva pitäisi saada heti? Hieno asunto, autot, pelit ja vehkeet. Kaikki vain velkaa. Joku sanoi hyvin näistä kavereistaan, jotka kuittailevat "talollisuudesta". Mistä ihmisillä on tullut käsitys että lainalla ostettu ja oleva on omaa??

        Kuinka moni täällä velka-autollaan ajeleva on oikeasti elänyt ilman autoa? Koittakaapa huviksenne muutama kuukausia pärjäisittekö oikeasti. Asuttiin aikoinaan pienessä kunnassa, josta lähimpään isoon kaupunkiin oli 30km. Kaikki kulkivat autolla perusteluna juurikin se, että "täällä maalla täytyy auto olla". No kappas ensin myin minä autoni pois ja vuoden päästä mies kysyi pomoltaan saisiko käyttää työpaikan yhtä autoa kotimatkoihinsa. Totta maar, puoli tuntia lähti palkasta per päivä ja niin vain pärjättiin ilman autoa kunnassa jossa sen ei pitänyt olla muka mahdollista. HAH! Ei ole muuten autoa vieläkään, taitaa tulla jo kohta 5v ilman autoa. Ei ole ollut ikävä! Siellähän näytätte istuvan liikennevaloissa huurteisten pellienne ja lasien alla. Mulla on lämmin, mä poljen!

        Kyllä on kauheaa tuo kateus.. Oletko koskaan ajatellut, että jos joku haluaa hankkia velkarahalla jotain (tai saattaa jopa olla niin hyvä liksa, että voi palkastaan maksella), niin miten ihmeessä siitä on tullut sinun ongelmasi???
        Et maksa senttiäkään naapurisi tavaroista/lainoista, niin mikä ihme mättää?

        Ei mikään muu kuin kateus. Taidat olla ihan vihreenä


      • En ymmärtänyt...
        kettu5 kirjoitti:

        Juuri näin sen pitäisi olla! Miksi kaikki kiva pitäisi saada heti? Hieno asunto, autot, pelit ja vehkeet. Kaikki vain velkaa. Joku sanoi hyvin näistä kavereistaan, jotka kuittailevat "talollisuudesta". Mistä ihmisillä on tullut käsitys että lainalla ostettu ja oleva on omaa??

        Kuinka moni täällä velka-autollaan ajeleva on oikeasti elänyt ilman autoa? Koittakaapa huviksenne muutama kuukausia pärjäisittekö oikeasti. Asuttiin aikoinaan pienessä kunnassa, josta lähimpään isoon kaupunkiin oli 30km. Kaikki kulkivat autolla perusteluna juurikin se, että "täällä maalla täytyy auto olla". No kappas ensin myin minä autoni pois ja vuoden päästä mies kysyi pomoltaan saisiko käyttää työpaikan yhtä autoa kotimatkoihinsa. Totta maar, puoli tuntia lähti palkasta per päivä ja niin vain pärjättiin ilman autoa kunnassa jossa sen ei pitänyt olla muka mahdollista. HAH! Ei ole muuten autoa vieläkään, taitaa tulla jo kohta 5v ilman autoa. Ei ole ollut ikävä! Siellähän näytätte istuvan liikennevaloissa huurteisten pellienne ja lasien alla. Mulla on lämmin, mä poljen!

        Siis oletteko ilman autoa vai ette (onko miehelläsi työpaikan auto)?
        Millä miehesi kulkee töissä ilman autoa? Pyörällä & potkukelkalla? Paljonko työmatka on?


    • Audi 2013

      Velaksi kun ottaa niin velan saa aikanaan anteksi kun ei maksa takaisin. Sitten voi otaa uudestaan velkaa taas.

    • katala1

      KATEUS VIE JÄRJEN JA TOIMINTAKYVYN

    • 7k€

      Onko se paljon ja kateuden aihe jos perheen tulot (netto) on 5000€, ovat varmaan jollain tavalla ansainneet nuo tulot. Meillä on 7000€, mutta v...tuttaa kuin pientä oravaa, kun melkeen puolet menee veroa ja nyt vielä Kommunisti Arhinmäki on nostamassa yli 70k€ tienaavien verotusta. P....kule kun en käytä varmasti yhteiskunnan palveluita vuodessa 45000 eurolla. Miksi ihmeessä pitäis maksaa vielä lisää. Kohta olette täällä 1000€ tuloilla elättämässä toisianne. Ei minua pidättele täällä mikään kun muutenkin olen puolet vuodessa maan rajojen ulkopuolella.

    • fffffffffffeeeeezsaa

      kuulostavat että ovat tavarariippuvaisia... kehota ostamaan 9 huoneinen palatsi.. että sillä on iso jälleenmyyntiarvo

    • P-Ö-R-S-S-I = JEAH

      Velaksi elävät ovat itseään jalkaanampujia jotka maksavat kaikesta valtavasti "ylihintaa".

    • Symphony

      Näitä viestejä lukeneena voi todeta kuinka jotkut ovat syvästi katkeroituneita ja pukevat sen päälle kauniin ja kirjavan peiton ! Kuulun itse siihen ryhmään joka sukelsi aikanaan lujaa ja pohjalle asti ,,olin sitä ennen ammatissa jossa tienasi 50000€ vuodessa ja omistin talot ja matkusteltiin perheen kanssa 4krt jne, siksi kirjoitin kun muistin kuinka olin onneton töissä jossa työkaverit kyttäsivät ihan kaikkea mitä toisella oli ja ahneus vain kasvoi siinä ympäristössä ,,mustamaalaminen jne ,,toinen osti esim auton niin siitä tiesi koko laiva ja mietittiin miten pystyy maksamaan ?:) nuorena miehenä ihmettelin miten alennutaan miettimään toisten rahajuttuja ,,nyt pudonneena ,,oma syy,, mietin että mitä tekisi tänään jotta saa päivän kulumaan ,,vaikka talkoo työllä jotain ! Olin katkera mies aikanaan ja nyt huomaan että olemme täällä todella yksin kaikesta huolimatta !! Joku haluaa uuden auton velaksi ja joku ostaa talon käteisellä niin MITÄ SITTEN olen tyytyväinen jos joku onnistuu saamaan edes lainaa pankista ,,minä en ,kaikki joudun käteisellä ostamaan ,,mutta se voidaan viedä koska vaan pois jostain syystä :)

      • Martti Kitunen

        Kertokaa muuten hyvät ihmiset miksi ihmiset suhtautuvat toisiin ihmisiin hieman törkeästi jos esim ajavat halvalla autolla tai jopa Lada Samaralla ,,tuli mieleen et mitä jos B. Wahlroos ajaisi Ladalla pienen pätkän ja kehuisi paikallisradioon autoa niin johan hyppäisi auton myyntiluvut ollaan niin riippuvaisin toisten hyväksynnästä jotta jopa oma ylpeys karisee sen rinnalla !

        Mielestäni meillä kaikilla on varaa tehdä mitä vaan ,,toisilla se ottaa enempi aikaa !


      • liinuskainen1
        Martti Kitunen kirjoitti:

        Kertokaa muuten hyvät ihmiset miksi ihmiset suhtautuvat toisiin ihmisiin hieman törkeästi jos esim ajavat halvalla autolla tai jopa Lada Samaralla ,,tuli mieleen et mitä jos B. Wahlroos ajaisi Ladalla pienen pätkän ja kehuisi paikallisradioon autoa niin johan hyppäisi auton myyntiluvut ollaan niin riippuvaisin toisten hyväksynnästä jotta jopa oma ylpeys karisee sen rinnalla !

        Mielestäni meillä kaikilla on varaa tehdä mitä vaan ,,toisilla se ottaa enempi aikaa !

        Törkeästi suhtautuvat ovat henkisesti hyvin kehittymättömiä ja lapsellisia,nuo oliot kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa.Aina heitä on ollut ja aina tulee olemaan,luulevat olevansa parenpia ihmisiä kun uusi peltivehje alla,jollainhan sitä täytyy päteä tai on niinsanottu munanjatke eräille.kaikkea hyvää kaikille.....kyllä elämä opettaa kaikkia omalla tavallaan.....


    • nautinnollista ajoa

      Miten hyvillä autoilla ajavat ovat muka törkeitä. Miten he muka luulevat olevansa parempia ihmisiä. Kyllä tuontyyppinen ajattelutapa on tosi yksinkertaista. Itse ajan vanhalla, mutta hyvällä autolla. En koe mitenkään kadehtivani ihmisiä, jotka ajavat uudella ja paremman luokan autolla. Tottakai ihminen haluaa rahoillaan mukavuutta myös autoiluun. Miksi auton pitäisi olla pieni rämisevä roskaläjä?
      Iso dieselauto on kulutukseltaankin yhtä taloudellinen kuin se "mopoauto".

      • PremiumExtra

        Minua ainakin katsotaan ylöspäin nöyrästi kun ajan hienolla autolla. Osa on erittäin kateellisia ja käyttäytyvät törkeästi. Minua se naurattaa ja nostaa omaarvontuntoani vielä lisää.

        Suomessahan on vallallaan tuo slaavilainen kateus, jossa toivotaan enenmmän pelimerkkejä saaneen jollain tavalla menettävänsä ne. Länsimaalaisessa kateudessa pyritään taasen itse saamaan vielä enemmän kuin tuo menestynyt naapuri. Itse suosin tätä, suurin osa tuota edellistä.

        Minusta on mukava lipua pehmeästi ja äänettömästi mukavalla penkillä istuen maisemien vaihtuessa. Väliilä vähän tööttäillen alle pyrkiville autoille ja ihmisille. Aika hyvin ovat uskoneet oman asemansa hyväksyen.


      • jahjahjah
        PremiumExtra kirjoitti:

        Minua ainakin katsotaan ylöspäin nöyrästi kun ajan hienolla autolla. Osa on erittäin kateellisia ja käyttäytyvät törkeästi. Minua se naurattaa ja nostaa omaarvontuntoani vielä lisää.

        Suomessahan on vallallaan tuo slaavilainen kateus, jossa toivotaan enenmmän pelimerkkejä saaneen jollain tavalla menettävänsä ne. Länsimaalaisessa kateudessa pyritään taasen itse saamaan vielä enemmän kuin tuo menestynyt naapuri. Itse suosin tätä, suurin osa tuota edellistä.

        Minusta on mukava lipua pehmeästi ja äänettömästi mukavalla penkillä istuen maisemien vaihtuessa. Väliilä vähän tööttäillen alle pyrkiville autoille ja ihmisille. Aika hyvin ovat uskoneet oman asemansa hyväksyen.

        Oikeastihan aika harva edes piittaa autostasi pätkän vertaa. Tuskin työpaikallasikaan moni tietää omistatko ylipäätään autoa tai asutko omistusasunnossa, koska sehän on nollan arvoinen tieto. Ja liikenteessä hieno auto ei anna yhtäkään lisäoikeutta halvempaan autoon nähden. Lada tai Ferrari, kohtelen niitä liikenteessä täsmälleen samalla tavalla.


    • KATEELLINENJARMO!

      Sinulhan se ei ole pois vaikka jotkut tykkäävät ostaa velaksi..vai onko??

    • on se vaikeaa

      Mitä jos eläisit omaa elämääsi etkä miettisi niin paljon muiden elämää?

    • elämä on ihanaa

      MULLA ON RAHAA, OMA MAKSETTU ASUNTO 300 NELIÖÖ.

      BEMARI PIHASSA.

    • Niin totta.

      Se mitä omistaa ei ole mitään, mitä otamme mukaan kun kerran lähdetään täältä.
      Tietysti on hienoa että on kaikkea, mutta veikkaan että monessa perheessä lasketaan niitä rahoja et mitä tänään syötäisiin pistetäänkös sitä makaroonilootaa taas tänään vai huomenna? Pääasia on niin että pitäisi olla nöyrä sydän ja avara katse.

    • lainaajat3

      Juu toi on jännä kun jossain maissa kuten täällä saa rahaa lainaan pankista niin paljon kuin sielu sietää ja monissa maissa kauhia nälän hätä.

      Jos tän pankki jutun saisi niihin ns. köyhiin maihin niin, esim. Saksan autoteollisuus tekisi kauheat voitot :D

      Voisi tehä autotehtaita vaikka kreikkaan niin saisi tämän kriisi valtion nostettua pohjalta xD Ei tarvitsisi mitään tukipaketteja...

    • käärinliina

      Ihmisten olisi hyvä muistaa, että viimeisessä paidassa ei ole taskuja.

    • 15+6

      Nimenomaan elämästä voi nauttia niin kauan kuin sitä riittää. Nauttimiseksi mä kutsun sitä, että säästäväisyydellä hankitaan velaton auto, asunto ja muuta varallisuutta pikku hiljaa päämäärätietoisesti niin, että saa viimeistään 5-kybäsenä tehdä mitä lystää, palkkatuloista tai tuista riippumattomana. Voisin sitten alkaa harrastamaan vapaaehtoistyötä täysipainoisesti..

      Olen nyt 29v. ja varallisuutta tässä taloudessa reilu 200k. Kk-kulut minimissä ja säästöaste maksimissa, kivasti pyyhkii..

    • Mäskisuu

      Ei mässäillä sillä rahalla!

    • MIe68

      Kuule poitsu !! 5000 euroa bruttona kahdelta työssä käyvältä ihmiseltä ei ole tänä päivänä hääppönen tulos. Veikkaisin, että siellä täytyy olla pohjalla jotain muualta peräisin olevaa varallisuutta, kuten perintö tms. Nimittäin, em.bruttotuloilla voi kyllä vielä unohtaa kuuden maakuuhuoneen talot, kahdet autot ja muut "extra vempaimet". Etenkin, jos perheessä on vielä lapsia. Ellei sentään kyyseessä ole alle kouluikäiset lapset, niiden "ylläpitäminen" on kallista. Jos ne lapset ovat teini-ikäisiä ja vieläpä harrastavia sellaisia, niin kustannukset ovatkin jo sitten suurten sijasta eeppisiä. Nyt hengität rahallisesti ja jäät seuraamaan heidän tarjoamaa oikean elämän tilannekomiikkaa. Kyseessä taitaa olla melko vahvasti vekselivetoinen perheidylli ja me kaikki tiedämme, miten siinä sitten lopulta tulee käymään...!

    • taloushelvetti

      Velkarahalla mässäilevät pellet ovat menossa kohti helvettiä. Jos ymmärrät mitä meinaan.

    • jutta1

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe