Joulu kanarialla

ISSO

Kertokaa omat kokemuksenne Joulun vietosta kanarialla. Mikä on ollut positiivista ja mikä negatiivista? Onko ilmat suosineet? Mitä teitte joulunaattona entä joulupäivänä? Me olemme menossa 20.12. Puerto Ricoon viikoksi. Onko jotain erikoista mitä kannattaa tai ei kannata tehdä jouluna kanarialla?
Kertokaa myös hyviä ruokaravintoloita joulunajan ruokailua ajatellen, kiitos.
Me menemme Marina Suites hotelliin, onko siellä jotain spesiaalia jouluna?

128

10646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perdone.

      Olen ollut yhden joulu-uusivuosi- jakson Gran Canarialla. Nukuimme jouluyön vuorilla luolassa makuupusseissa. Iso tähti näkyi luolan oviaukosta silmiin ja yöllä oli täysi hiljaisuus, kun tuuli laantui!
      Ennen vuorille menoa olimme Playa del Inglesissä normaaliin tapaan kiertelemässä ruokapaikoissa ja jossain välissä oltiin myös Maspalomasin kirpputorimarkkinoilla, sekä niillä San Fernandon markkinoilla. Kierreltiin myös bussilla ja vuokra-autolla pitkin saarta; kaksi viikkoa kun olimme. Ei ne varsinaiset joulukemut mitenkään ratkaisevasti poikenneet kotimaisesta. Uudenvuoden ilotulitus oli kohtuullinen Parque Tropicalin aukiolla katsellen.
      Sen tiedän, että kukaan muu ei ole nukkunut jouluyötä luolassa.

      • 13+5

        Kanarian lomakohteissa joulu on tehty ensisijaisesti turisteille. Paikalliset viettävät omaa jouluaan vasta loppiaisena, jolloin on itämaan tietäjien kulkue ja lahjat saadaan sitä seuraavana aamuna.

        Jouluaattona monissa hotelleissa ja tasokkaammissa ravintoloissa on joulukattaus, mihin pitää varata illalliskortti erikseen. Melko arvokasta touhua, osa ravintoloista toimii ihan normaaliperiaatteella. Joulupäivänä saarilla suuri osa ravintoloista ja kaikki kaupat ovat kiinni.

        Säätä ei voi kukaan ennustaa kuukautta ennen, voi olla ihan mitä tahansa. Sen voin luvata, ettei tarvitse ruveta lumitöihin, eikä ole pakkasta, ei sada myöskään räntää.


      • Ani32

        Käykö siellä vielä porukkaa?
        Itse olin muutamia vuosia sitten parina jouluna ja
        olihan siellä niitä kännäilijöitä ja
        heitä näkee täälläkin,en enää maksa siitä kokemuksesta!


      • kotimaassa
        Ani32 kirjoitti:

        Käykö siellä vielä porukkaa?
        Itse olin muutamia vuosia sitten parina jouluna ja
        olihan siellä niitä kännäilijöitä ja
        heitä näkee täälläkin,en enää maksa siitä kokemuksesta!

        Ihan samanlaiset kokemukset,
        kiitos ei enää sinne jouluna,
        miks ihmiset menee sinne ryyppäämään jouluks,
        sitähän vois tehdä kotonakin jos se natsaa!


      • kauhia mammutti

        me olimme luolassa yötä.luolan suulle ilmestyi mammutin syöksyhampaan kanssa,ihminen jolla oli pitkä parta ja alkukantaist turkisvaatteet.ajoi meidät tiehensä ja jäi sinne asustamaan.kävimme seuraavana päivänä katsomassa siellä se paistoi jotan eläintä vartaassa ja viittoili meille mutta emme uskaltaneet mennä lähemmäksi.


      • Puerto
        Ani32 kirjoitti:

        Käykö siellä vielä porukkaa?
        Itse olin muutamia vuosia sitten parina jouluna ja
        olihan siellä niitä kännäilijöitä ja
        heitä näkee täälläkin,en enää maksa siitä kokemuksesta!

        Ani 32 ja muut juoppojen keskelle joutuneet: minä vietin joulun pari vuotta sitten Kanarialla Puerto Ricossa enkä kyllä nähnyt mitään ylenmääräistä kännämistä ja/tai kännääjiä. En mennyt hakemaan sinne "joulua ulkomailla" tai joulutunelmaa, vaan aurinkoa ja lämpöä talven keskelle ja sitä kyllä sain. Olisihan siellä pässyt syömään myös suomalaisia jouluruokia, mutta niitä ehdimme nauttia pariin kertaan jo kotimaassa ennen lähtöä, joten ei ollut tarvetta sillekään. Eli ihan tytyyväinen olin ja voin lähteä toistekin päivää paistattamaan.


      • Joulu kaikkialle.
        13+5 kirjoitti:

        Kanarian lomakohteissa joulu on tehty ensisijaisesti turisteille. Paikalliset viettävät omaa jouluaan vasta loppiaisena, jolloin on itämaan tietäjien kulkue ja lahjat saadaan sitä seuraavana aamuna.

        Jouluaattona monissa hotelleissa ja tasokkaammissa ravintoloissa on joulukattaus, mihin pitää varata illalliskortti erikseen. Melko arvokasta touhua, osa ravintoloista toimii ihan normaaliperiaatteella. Joulupäivänä saarilla suuri osa ravintoloista ja kaikki kaupat ovat kiinni.

        Säätä ei voi kukaan ennustaa kuukautta ennen, voi olla ihan mitä tahansa. Sen voin luvata, ettei tarvitse ruveta lumitöihin, eikä ole pakkasta, ei sada myöskään räntää.

        Ehdottomasti kannattaa ottaa mukaan kotimainen aito joulukuusi ja koristeet. Ilman niitä joulu ei ole joulu Kanariallakaan. Perinteinen suomalainen joulukinkku kannattaa lähettää sinne etukäteen. Suomessa paistettuna toki, Kanarian lämpö ei kypsytä kinkkua. Myös joululahjat on hyvä lähettää etukäteen ja risotot ja rositat ja maksalaatikot ja muut. Miksi mennä jouluksi ulkomaille jos sinne ei luo suomalaista joulutunnelmaa.


      • Rauhoittunut.
        kotimaassa kirjoitti:

        Ihan samanlaiset kokemukset,
        kiitos ei enää sinne jouluna,
        miks ihmiset menee sinne ryyppäämään jouluks,
        sitähän vois tehdä kotonakin jos se natsaa!

        Emännän kanssa tuli matkailtua. Tarpeeksi. Se joskus kypsyttää ja mittari tuli täyteen. Koskaan emme olleet jouluja pois kotoa, emme edes laiva jouluihin lähteneet vaikka niitä tarjolla oli.
        Kanarialla olimme kaksi kertaa. Toinen kerta oli lapset mukana. Siitäkin yli kymmenen vuotta, ei sytyttäneet ne saaret. Harvoin olimmekaan kahta kertaa samassa paikassa.

        Pari vuotta sitten hankimme vapaa-ajan paikan, keski tasoisen edullisen jonka remontoimme. Kahden kun olemme. Sinne voi mennä pitkin vuotta, silloin kun tulee mieliteko. Aikuiset lapsetkin mieltyneet, käyvät joskus.
        Nyt kun mökki on kunnossa, menemme sinne viettämään perinteisen (mitä se sitten tarkoittaakin) maalaisjoulun. Tarvehankinnat on tehty, jopa kinkku on tilattu valmiiksi sieltä yhdestä paikallisesta yrityksestä. Ja joulukuusi pihalle.

        Eiköhän tällä olemassa olevalla pärjää Elämä- niminen matkailukohde loppuunsa asti.


      • Olet juoppo

        Putkassa sinä nukuit.


      • Joulu kaikkialle. kirjoitti:

        Ehdottomasti kannattaa ottaa mukaan kotimainen aito joulukuusi ja koristeet. Ilman niitä joulu ei ole joulu Kanariallakaan. Perinteinen suomalainen joulukinkku kannattaa lähettää sinne etukäteen. Suomessa paistettuna toki, Kanarian lämpö ei kypsytä kinkkua. Myös joululahjat on hyvä lähettää etukäteen ja risotot ja rositat ja maksalaatikot ja muut. Miksi mennä jouluksi ulkomaille jos sinne ei luo suomalaista joulutunnelmaa.

        Valmiisee pöytää nam


      • Perdone.
        kauhia mammutti kirjoitti:

        me olimme luolassa yötä.luolan suulle ilmestyi mammutin syöksyhampaan kanssa,ihminen jolla oli pitkä parta ja alkukantaist turkisvaatteet.ajoi meidät tiehensä ja jäi sinne asustamaan.kävimme seuraavana päivänä katsomassa siellä se paistoi jotan eläintä vartaassa ja viittoili meille mutta emme uskaltaneet mennä lähemmäksi.

        Sinä et ole tainnut juuri kokemuksia itsellesi hankkia?
        Kummallisia höpötyksiä kun pitää kommentiksi laittaa!
        Ai niin, lapsethan noita tarinoita sepittää, kun TV on täynnä niitä lasten ohjelmissa!

        Mutta lisäänpä asiaa; olen nukkunut ihan teltassakin Gran Canarian vuorilla, ja majatalossa. Sekä samoilla menetelmillä kaikissa Keski-Amerikan valtioissa ja Caribian saarista Dominikaanisessa sekä Bahamalla, siis telttaillut ilman leirintäalueita. Karua matkailuahan se on, mutta siten voi olla luonnon keskellä.
        Kyllä niissä hotelleissa aina ehtii olemaan.


      • japexci
        Joulu kaikkialle. kirjoitti:

        Ehdottomasti kannattaa ottaa mukaan kotimainen aito joulukuusi ja koristeet. Ilman niitä joulu ei ole joulu Kanariallakaan. Perinteinen suomalainen joulukinkku kannattaa lähettää sinne etukäteen. Suomessa paistettuna toki, Kanarian lämpö ei kypsytä kinkkua. Myös joululahjat on hyvä lähettää etukäteen ja risotot ja rositat ja maksalaatikot ja muut. Miksi mennä jouluksi ulkomaille jos sinne ei luo suomalaista joulutunnelmaa.

        ite olen viettänyt yhden joulun inglesissä(pari kertaa muuten siellä) paikka ei oikeen aukee mulle..hyvää ruokaa,joo.viina kohtuu hintasta joo..klubeja,tenaville jotain joo.
        mut liian turisti,suomalaismesta.ja aiheeseen joulu ja juhannus suomessa mun mielestä..keväällä euroopan kaupunkikohteita(hyvää sapuskaa ja upeita nähtävyyksiä..kokekaa..) talvella kaukomaita argentiina,brasilia,peru.mexico.thaimaa mutta vain omatoimisena ei paketti.


    • Juurikin näin

      Lisäyksenä vielä, että Gran Canarian suomalainen ev.lut. joulukirkko on on Playa del Inglésissä Templo Ecuménicossa jouluaattona klo 14. Kauneimmat joululaulut lauletaan samassa paikassa perjantaina 12.12. ja 19.12. klo 17. Tilaisuuksista muualla löytyy lisätietoa netistä osoitteesta www.grancanariansrk.net

    • utelias kysyy

      Niin saako laulaa vai tuleeko se katollinen pappi taas ajamaan kaikki suomalaiset ulos kuten on tehnyt useana vuonna?

      • urpot pois

        hyvä on että edes joku ajaa pois ne humalaiset känniurpot


      • mikko siat pullistuu

        itse en menisi.sieltä saa maharipulin,lintutaudin ja ryhtyy räpyttelemään ja käkättämään.miksi pitäisi mennä sinne sinne on moni kuollut.onhan suomessa mukavempaa kavereiden kanssa viettää joulua.on tyhmää mennä sinne yksin ja maksakin jo possahtaa moisessa lämmössä kaljamaha kasvaa ja niin edelleen.mikko sika on nyt kanariala varjossa se ryyppää poppelin alla,sitten saapuu tammikuu ja mikkosika vain pulskistuu


      • Juurikin niin

        Eihän se koskaan ole ajanut Kauneimmista joululaulutilaisuuksista, ei nytkään. Ne järjestetään suomalaisen messun tilalla ja ajalla. Saa laulaa. Kännisiä ei ole koskaan ollut kirkossa eikä tule.


    • Tuliko "urpot pois" hyvä mieli nyt? Ollet nyt onnellinen? Vai peräti pien orkku?

      • niin....

        voi voi


      • ihquuu joo

        juu siis ihquuu jeeeeeee


    • peru matka

      Väärä aika kanattaa mennä vasta tammikuussa! kylmää ja kaikkia vituttaa juuri tuohon aikaan!

    • Deadlift

      Viinaa vaan kaksin käsin koko ajan!

      • buon natale

        Jos haluat niin kovasti joulutunnelmaa,niin pysy kotona !!


    • Maantiede

      Jos nyt vaikka ensiksi tarkistaisit kartasta minne olette menossa. Puerto Rico ei ole kanariansaarilla....tarkoitit varmaan karibiaa.

      • Paikat hukassa?

        Tyhmä! Tutkippa vähän itse! Kyllä se siellä on! Hyvä mesta!


      • Siellä käynyt

      • Kanaria Fani

        Kyllä Puerto Rico ON Kanarian saarilla, olen menossa sinne tammikuussa. Playa del Inglesistä n. 25 kilsaa etelään. Tutkippa karttaaaaaa! Olen viettänyt 3 juolun aikaa playa dei Inglesissä ja jos ei tahdo viettää suomalaista joulua, se on hyvä paikka, mutta jos tahdot, sekin onnistuu. Suomalaisten ravintoloiden lähellä lanttulaatikko tuoksui melkoisesti. Itse kävimme Tapas-paikassa. Suomalaiset tanssipaikat ovat suljetteuina jouluna. Kännääjiä en nähnyt muuta kuin norjalaisten yökerho hotellin alakerrassa piti 3 viikkoa melkoisia pippaloita aamu 5:een asti! Huomioi sekin, että Puerto Ricoon ei pääse yöaikaan kuin taksilla. Viimeiset bussit kulkee josjus ilta 9 maissa.


      • Perdone.

        On tullut käytyä myös Caribian Puerto Ricon saarella, mutta enempi Gran Canarian saaren Puerto Ricon entisessä kalastajakylässä, nykyisessä turistikaupungissa.

        Latinalainen maailma täynnä samoja paikannimiä, joita esiintyy Euroopassa.


    • grokia 1

      sitähän ryypätään nii että ,veri vaihtuu viinaksi.miten voit kyselläkkää tommosta.

    • Tahtoo mukaan!

      Olen ollut usein Puerto Ricossa ja kerran jouluna 2 viikkoa. Oli elämäni paras joulu! Siellä paistaa melkein aina aurinko ja on lämmintä! Suosittelen!

      • Hypotermia

        Höh, vilpoista ja tuulista siihen vuodenaikaan, en suosittele.


      • Vaihtelevaa
        Hypotermia kirjoitti:

        Höh, vilpoista ja tuulista siihen vuodenaikaan, en suosittele.

        Kelit vaihtelee ja aika paljon on tuurista kiinni millainen sää on. Voi olla aurinkoista ja lämmintä tai jonkun verran pilviä ja tuulista. Tässä yksi bongattu video vielä Puerto Ricosta ja jossa on ilmeisesti kohtuu hyvät ilmat. Ei tosin taida olla jouluna kuvattu mutta ilmeisesti aika lähellä:
        http://youtu.be/DTw3O54nFik


      • Aurinkoista-tai-ei
        Vaihtelevaa kirjoitti:

        Kelit vaihtelee ja aika paljon on tuurista kiinni millainen sää on. Voi olla aurinkoista ja lämmintä tai jonkun verran pilviä ja tuulista. Tässä yksi bongattu video vielä Puerto Ricosta ja jossa on ilmeisesti kohtuu hyvät ilmat. Ei tosin taida olla jouluna kuvattu mutta ilmeisesti aika lähellä:
        http://youtu.be/DTw3O54nFik

        Kelit on kuitenkin aina paremmat kuin Suomessa :)


    • pari joulua vietetty

      Kanariallakin vietetään nykyisin joulu jouluna, lapsetkin saavat lahjoja jo jouluna, vaikka perinteen mukaan juhlitaankin vasta loppiaisena. Eli myös siellä tykätään koristella (siellä kukkasin ja valoin koristelukin on helpompaa, paluihin ne koristevalot itse asiassa sopivatkin), pukkejakin näkyy ja tietysti turisteille kaikki kynnelle kykenevät ravintolat ja myymälät pysyvät auki.

      Sää on aina arvoitus, mutta sanoisin, että shortsit ja aurinkorasva kannattaa ottaa mukaan, mutta myös villatakki ja -sukat, kun iltaisin viilenee niin. Todennäköisin sää lienee tuohon aikaan puolipilvinen, mutta pouta, lämpötila päivisin 21 ja öisin 16.

      Puerto Rico on enempi lapsiperheiden suosima paikka, joten känniurpoja vähemmän näkyy. Itse en kyllä valitettavasti noita ruokaravintoloita muista yhtään, mutta suuressa ostoskeskuksessa kaupungin ytimessä on niitä useita. Pääasia, ettette mene syömään "perinteistä jouluruokaa" suomalaiseen ravintolaan, se on kammottavaa. :D Normaaliin paikalliseen parempaan raflaan ja jos ei miellyttävää löydy Puerto Ricosta, niin taksilla Playa del Inglesiin, jossa vielä suurempi raflatarjonta (esim. Yumbo-ostarilla).

      Itse olimme jouluna Playa del Inglesissä ja vietimme sen suht normisti. Lapsille muutamat lahjat sieltä ostettuna ja paketoituna liikkeessä, kaikenlaisia makeita herkkuja, leivonnaisia ja karkkia toki oli varattuna ja hotellilta ostimme semmoisen joulubuffet-paketin, jonka sai huoneeseen. Oli siis alkuruoka, pääruoka ja jälkkäri ja söimme ne huoneessa. Sitten herkkuja, lahjat ja iltauinnille altaaseen.

      Hyvää joulua ja lomaa.

    • Köyhä täysraitis

      Hyvä, joku asiallinenkin vastaus "pari joulua viettäneeltä". Ne, jotka itse kännää, luulevat kaikkien lähtevän reissuun vain ryppäämään ja rälläämään, ja neuvot on senmukaisia.
      Koettakaa hyvät viinamäen miehet ja kai naisetkin ymmärtää, että maailmalle lähdetään uutta kokemaan ja näkemään selvin päin ja ajatuksin. Voi sen viinilasillisen toki nauttia joskus ruuan kanssa tai ilman, eikä se ole silloin humalahakuista.
      Olen vuosikymmen sitten päässyt pari kertaa etelänmatkalle uudenvuoden aikaan. Kyllä siellä juhlatunnelmaa oli, pikkukaupoissakin otettiin vastaan kuin hyvät ystävät.
      Kyllä tekisi mieli päästä siivelle; pois täältä kylmästä, pimeästä ja loskaisesta maasta. Olisi muuta ajateltavaa kuin katsella ikkunasta kuinka monta joulupukkia tähänkin taloon on tulossa. Miksen sitten lähde? Ei riitä rahaa, se on yksinkertainen vastaus. Olen yksin täällä, samoin olisin etelän lämmössäkin!

      • ei tontumpaa

        Hou, hou, hou. "Suomalainen lähtee maailmalle" = Kanarialle . Hou, hou, hou ;))))))))


      • Merry Xmas Kanaria

        Köyhä raitis, olet oikeassa siinä, että ne jotka itse kännäävät reissuillaan, luulevat että muutkin niin tekee.

        Oletko perheetön vai miksi olet yksin joulunakin`? Anteeksi utelias luonteeni....

        Jospa joskus saat revittyä matkarahat, toivon että pääset vielä reissuun. Joten

        älä heitä toivoasi, aina voi tapahtua vaikka mitä..

        Minne muuten haluaisit matkustaa`?



        I


      • Tonttunainen

        Hola!
        Ei täällä Kanarialla niin hirveästi rahaa tarvitse. Itse tein radikaalin ratkaisun 4 vuotta takaperin. Junailin itseni eläkkeelle ja muutin tänne Las Palmasiin meidän syytinkiläisten reservaattiin. Asun mukavassa kaksiossa vuokralla. Se on kalustettu, mutta olen itse sisustanut sen itselleni mieleiseksi Olen täällä kirjoilla ja maksan myös tänne veroni 16,8%. Koti-Suomessa olisi verotukseni paljon kovempi. Se raha minkä säästän verotuksessa, niin sillä kustannan täällä elämiseni ja käyn 2x kotimaassa lomilla. Jouluna 2 kuukautta ja kesällä 4 kuukautta. Minulla on koti myös suomessa. Ruoka on täällä paljon halvempaa kuin Suomessa. Terveydenhoito on ilmainen ja lääkeistä maksetaan vain 10% omavastuu. Jos lääkepaketti maksaa 3€, niin ei se 30 centtiä konkurssiin vie. Kun en nuoruudessa tullut opetelleeksi tuota sauhuttelua, eikä oikein viinaksetkaan maistu, niin en voi valittaa. Paikallinen Suomi-Kerho on meidän mukava kokoontumispaikkamme. Siellä käydään laulamassa karaokea, tanssimassa, harrastetaan näytelmätouhuja, sekä retkeillään ympäri saaria ja muuallakin. Romantiikka kukoistaa ja meri kutsuu uimaan. Itsenäisyyspäivänä on meillä arvokas juhla paikallisessa hotelli Reina Isabelissa ja jatkot Suomi-Keholla juhla illallisineen. Pikkujoulua ja isoa joulua vietetään suurella tunteella. Ja kaikkea muutakin touhutaan, mitä vain mielikuvitus keksii. Eikä täällä kolota niveliä eikä muutenkaan "potuta". Mutta kuitenkin kannattaa ensiksi tulla muutamia kertoja "kuivaharjoittelemaan" olemista muutamaksi kuukaudeksi, niin sittenpä tietää että viihtyykö täällä. Eihän tietenkään kaikki viihdy täällä, mutta onneksi meidän Telluksellamme riittää pinta-alaa jokaisen majailla mieltymystensä mukaan.
        Hyvää ja leppoisaa joulua teille kaikille näitä juttuja lukeville toivottelee Kanarian Tonttuileva Joulutonttu.


    • hola 5

      perinteinen joulu.piekse muija ja mene baariin.

    • Jouluksi14

      Yksi Joulu vietetty Kanarialla ja eikä toista tule.
      Kyllä Suomen Joulu voittaa!
      Jouluaattona monissa hotelleissa ja tasokkaammissa ravintoloissa on joulukattaus, mihin pitää varata illalliskortti erikseen.
      Kallista.....Joulupäivänä saarilla suuri osa ravintoloista ja kaikki kaupat ovat kiinni.

      • 13+5

        Hyviin tapoihin kuuluu laittaa toisen viestistä lainattu lause vähintään sitaatteihin, mahdollisesti mainita myös, kuka sen alun perin on kirjoittanut.
        Eikö sulla ole itsellä mitään sanottavaa, poimit vaan tekstiä aiemmasta kirjoituksesta. Tosi tyhmää ja naurettavaa.


      • paras sesonki

        Ja höpön höpön. Vai muka kaupat ja ravintolat kiinni...


    • muka ulkomaille?

      Miksi suomalainen lähtee etsimään ulkomailta kotikutoisuutta? Joulua, mummon muussia ja lihapyöryköitä, suomenkieltä ja toisia suomalaisia?

    • joulumieli tärkein

      Kannattaa todellakin unohtaa se perinteiset lanttulaatikot, rosollit ja kinkut. Toki niitä saa niistä suomalaisista ravintoloista. Itse kiertäisin ne kaukaa joulunakin. Puerto Ricossa on se Ulvova Mylläri ihan teidän etupihalla.

    • tässä listaa
    • kurre1

      Negatiivistä on heti ennen matkalle lähtöä jos mielii sinne ottaa vaimon tai tyttö ystävän mukaan,olkoon vuoden aika mikä hyvänsä. Kuka ottaa Venäjälle matkustaessa Samovaarin mukaansa??

      • pieni kysymys

        käykö toisen miehen vaimo?


    • Viime joulun viettäneenä siellä niin aika pettymys oli,ruoka ala arvoista ja jengi ryyppää vaan.luolas nukkunut?taitaa olla että kuvittelit itsesi luolaan ja sammunut paikallisen viereen katuojaan ja se ei ollut tähti vaan tasku lamppu kun respa tullut sua etsiin

    • GO Kanaria

      Olen ollut nyt kolme joulua Cruz'ssa joulua paossa. Hyvin on onnistunut. Kun pysyy poissa parfurmerioista, ei tarvi sitä joulukilkutustakaan kuunnella. Aluksi en ymmärtänyt "jouluaterioiden ihmettä". Kun näin ne brittiläiset mummot bling bling varustuksessa jonottamassa ravintolaan ymmärsin, että voi kokeilla hotellin ulkopuolisia palveltuita ja toden totta, aattona oli täysin riittävästi normaalitarjontaa. Ikinä en ole enää noita "jouluaterioita" sen koommin harkinnut.

      Nyt olen joulun poikkeuksellisesti Suomessa. Toimii luultavimmin muistutuksena jatkossa, että osaan pysyä poissa adventtiloskasta. Kanarialla olen kyllä taas molemmin puolin joulua. Eri saarilla on eri meno.

    • lunta pitää olla

      vuonna 1999 on oltu viimeksi!soppaa tuli otettua viikon verran!joulusta ei jäänyt mitään mieleen!turha matkustaa niin kauas juomaan kun kotonakin voi ottaa ja talouskin paranee (vaihtotase)!ja on liian kuumaa ei siellä saa jouluntunnelmasta kiinni!

    • kodin kynttilät

      Tylsää tulee kotoiselle joulumielelle.. Olemme viettäneet, vuosia sitten, perheen kanssa kaksi joulua Kanarialla, Fuerteventurella ja juuri tuolla Puerto Ricolla... Kaukokaipuu hiipi kuin sävel Sylvian joululaulussa, itsekuhunkin. Mutta hyvää lomaa, jos sellainen on olemisen meininki!

    • Riicoo

      Tuolla oltiin viime Jouluna ja mennään myös tänä Jouluna. Ja nimenomaan Ricoon! Siellä on lämpimämpi ja paremmat kelit kuin muualla! Mukavan pieni mesta ja kyllä siellä tarkenee. Kelit oli viimevuonna huippuhienot kokoajan Ricon poukamassa. Muuaalla satoi.

      • Kelit suomessakin.

        "Paremmat kelit" ?

        Hiihtokelit sadekelit vesikelit....

        Pitääkö ottaa mukaan sadekelin renkaat? Ainakin sadetakki ja sateenvarjo. Joulu-Tammikuu on kanarioillakin enemmän kuin epävakaista ainakin erittäin epävarmaa, millainen sää milloinkin sattuu iskemään. Ei järin lämmintä. Tosin suomalainen tossu tunari on tyytyväinen, jos on lämmintä 10-12 astetta. Silloin matka on maksanut itsensä ja keli ollut parempi kuin suomessa.


      • Inglesin asukki
        Kelit suomessakin. kirjoitti:

        "Paremmat kelit" ?

        Hiihtokelit sadekelit vesikelit....

        Pitääkö ottaa mukaan sadekelin renkaat? Ainakin sadetakki ja sateenvarjo. Joulu-Tammikuu on kanarioillakin enemmän kuin epävakaista ainakin erittäin epävarmaa, millainen sää milloinkin sattuu iskemään. Ei järin lämmintä. Tosin suomalainen tossu tunari on tyytyväinen, jos on lämmintä 10-12 astetta. Silloin matka on maksanut itsensä ja keli ollut parempi kuin suomessa.

        Mainitsemasi 10-12 astetta on ollut viimeksi Gran Ganarian eteläosassa vuonna 1941 helmikuun 21 ja 22 päivänä. Silloin ei vielä tehty matkoja kyseisille saarille. Kyllä täällä talvi Suomen kesän voittaa mennen tullen. Kesällä välillä turhankin kuumaa.


    • jöy

      Sää mennä lömälle etelään jös hälyää.

    • Ja suomibaariin

      Juo halpaa viinaa hotellimurjussa. Niinhän köyhät kanarianmatkaajat tekevät aina.

    • pasi611

      Jos haluaa Joulua jää kotio. Niin yksinkertaista se on.
      Jos lähtee jouluksi ulkomaille, Unohda ressi ja joulun hömpötys
      Kyllä se lämpö ja se muu voittaa ulkomailla.
      Kokemusta on !

      • Sypressit tuoksuu

        Hyvä pasi611, se on juuri noin.

        Joku menköön joulua pakoon, joku viettäköön joulua kotona.

        Ihmisillä on vaan ihme tarve arvostella toisten elämää ja valintoja.


    • 15+18

      Muista ottaa mukaan erittäin kirkkaan ja mielellään välkkyvät jouluvalot. Ei sillä muulla niin ole merkitystä.

      • Voi onnetonta

        15 18, mikä on ongelmasi? Miksi vastaat aloittajan asialliseen kysymykseen noin?

        Oletko kuullut sananlaskua: Se koira älähtää johon kalikka sattuu !!??


      • .öm
        Voi onnetonta kirjoitti:

        15 18, mikä on ongelmasi? Miksi vastaat aloittajan asialliseen kysymykseen noin?

        Oletko kuullut sananlaskua: Se koira älähtää johon kalikka sattuu !!??

        Et ole sinäkään kuullut. Se menee näin: se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.


      • tsoukkis
        .öm kirjoitti:

        Et ole sinäkään kuullut. Se menee näin: se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

        jahas, öm on niin vekkulia, niin vekkulia....


    • Eliittimatkailija

      Onnittelut hyvästä valinnasta.
      Maspalomas/Ingles on karmea slummi, jonne eksyvät vain juntit ja juopot tai muuten vain vajakit ja kielitaidottomat.

      Puerto Ricosta pääsee suoraan las Palmasiin Guagualla, joka ei pysähdy joka maitolaiturilla.

      • näin on

        PuertoRico onkin oikein "eliitin" paikka :))


    • iines4

    • dianexx

      Olen viettänyt useammankin joulun Kanarialla. Hauskaa on ollut. Olin kerran "perinteisissä" turistijuhlissa ravintolassa, ja juomaa riitti kylläkin, mutta SILTI oli hauskaa. Ravintolan asiakkaat olivat ympäri maailmaa, mutta en usko tämän olevan selitys sille, että näin muutakin kuin huonosti käyttäytyviä kännikaloja. Näin ihmisiä, jotka halusivat pitää hauskaa ja myös saivat ikimuistoisen illan.

      Yhden joulun olin Las Palmasissa, ja siellä oli joulukirkko ja joulukahvit. Menin sinne uteliaisuudesta, vaikken uskovainen olekaan. Sekin oli mielenkiintoinen kokemus.

      Jos yleinen asenne on se, mikä tälläkin palstalla on muiden juhlimiseen ja hauskanpitoon, niin en ihmettele, että ei ole kivaa oikein missään. Mistä moinen ankeus kumpuaa?

      P.S. Ja älkää vain sanoko, että en tiedä paremmasta ja että olen vain matkustanut Kanarialla. Olen matkustanut 40 maassa ja asunut 6 vuotta ulkomailla.

    • denu10

      Brenkun vetämiseen hyvä mesta, viikon putki ja sen jälkeen kotiin lepäämään.

    • A'madores

      Oikeaan osuva mielipide, pasi611 - Jouluja on niin monenlaisia. KotiJoulu on KotiJoulu.
      Kanarialta lähdetään hakemaan tosiaan lämpöä sekä valoa ja unohdetaan ns JOULUHÖSSÖTYKSET.
      Naisväellekin suuri helpotus kun siivoamiset ym ruokien valmistelut jäävät pois.
      Neljä Joulua PtoR:n vieressä Amodoresissa viettäneenä olemme nauttineet siellä lämpimistä Jouluista ja todella nauttineet. Kohta koettaa taasen 3vkon lähtö Amadorekseen.
      Juopoista puhutaan mielestäni ihan liian paljon. Heitä näkee tosi harvoin jos ollenkaan. Meillä kun ei ole tapana riekkua puolen yön jälkeen ravintoloissa.
      Suosittelen Kanariaa Joulun viettopaikaksi.

    • Brown sugar

      Menkää paikalliseen kirkkoon jouluna. Vaikka ei olisi uskovainen, on se hieno kokemus. Paikallisbussilla voi mennä edullisesti Inglesiin, jos siellä haluaa käydä, Monten satamaa suosittelen iltapäiväiseen kahvihetkeen. Vaellus lähimaastoissa on ihan kokemisen arvoinen juttu, kunhan varoo liuskakivisiä vuorenhuippuja, saattaa tulla aika kyydillä persliukua alas.. kaikkea kivaa siellä voi tehdä ja Puerto Roco on suht rauhallinen paikka, jopa kello/ketju/viikko-osakekauppiaat ovat vähemmistönä kaduilla.

    • Kesä <3

      Parempi se joulu on lämpöisessä maassa viettään. Kuin täällä suomen ankeassa syksy/talvi keleissä. Itse en pidä joulusta ollenkaan. Mun miellestä sen vois jättää kokonaan pois! Jos lapsia olis niin sitten olis jotain järkeä siinä itellä. Mutku ei ole niin ei ole :) Tulis tänne suomeen sellainen ilmanvaihdos että lämpötila nousee hetkessä talvella 25 astetta!

    • TENERIFFALLE

      Mieheni kanssa vietetty noin 10 joulua Teneriffalla, Etelä-osa, Americas. Lentoaika sopiva, jaksaa hyvin. Joskus on hieman satanutkin , mutta tuon parin viikon aikana on enimmäkseen tai täysin ollut aurinkoista. lämpötila suomalaiselle sopiva. Ainoa miinus on sesonkiajan hotellihinnat.

      Aamuisin pitkiä kävelylenkkejä, kun ei ole vielä liian kuumaa.
      Ihana lekotella altaalla päivällä, muutama drinkki silloin tällöin ja dinerille illalla.
      Kyllä siellä on ruokakaupat ihan joka päivä auki tuonakin aikana. Hieman rajoituksia aukioloissa on saattanut olla. Putiikit ja vaatekaupat saattavat levätä päivän tai supistavat aukioloaikaansa, mutta turistikaupat ovat AINA auki.
      Ravintoloitakin löytyy joka lähtöön, kallista jouluateriaa tai ihan vaan tavallista .
      Kyllä mulle kelpaa tästä liiasta hössötyksestä luopuminen. Valmiiseen pöytään vaan.Ei mitään stressiä kuten olisi kotona. Kauniita jouluvaloja, musiikkia, kukka-asetelmia, pukki ym. löytyy.
      Iltaisin istumme omalla terassilla napostellen ja naukkaillen. Viimeistään puolilta öin nukkumaan että on aamulla taas virkeänä.
      IHANAA, KANNATAN

      • Teneriffa for ever

        - Teneriffa ja muut Kanarian/Teneriffan ystävät


        IHANAA, MINÄKIN KANNATAN! (myös mieheni)

        Suosikkipaikkamme tosin on Puerto de la Cruz

        Lähtisimme vaikka jo jouluksi mutta nyt ei pääse mutta ensi vuoden alkupuolella sitten


    • Kyllä suomalaisen pitää viettää joulu Suomessa! Varsinkin jos
      kotimaassa on iäkkäitä ja/tai sairaita LÄHIsukulaisia.
      (Mutta kukin taaplaa tyylillään, ja tekee niin kuin parhaaksi
      näkee.)

      • Suku voi olla pahin

        jJoku oli sitä mieltä että sukulaisten takia pitää joulu viettää kotona.

        Joillekin se suku voi olla pahin, ja miettiikää sitä hössötystä ja rahanmenoa (turhaa sellaista).

        Itseensä ja ehkä siihen tosi läheiseen ihmiseen satsaaminen vaikkapa Kanarian matkalla on paljon antoisampaa kuin teennäinen yhdessäolo ei niin läheisten sukulaisten kanssa.


    • eryrqgqw

      Naiset ainakin käy siellä kuumina.. paljon sinkkunaisia on siihen aikaan viettämässä joulua kanarialla... joten miehellesi siellä on paljon nähtävää ja kun sinä nukahdat niin miehellesi on myös paljon tekemistä.

    • rtåpoiu

      Aivan p@ska turistiRysä myös P-Rico.

      He nostavat hintoja juuri joulun ja uudenvuoden ajalla.

      • Ei P-Rico tai muukaan lomakohde nosta hintoja vaan matkatoimistot ja lentoyhtiöt!


    • Tortillamos

      Kanariansaariin kuuluu useita saaria joista seitsemällä on pysyvää asutusta. Tarkentaisitko hieman.

    • tetepebe

      Bussiaikataulu myös Puerto Ricoon http://www.globalsu.net/lineas/linea1.pdf Taksi on halpa tapa liikkua tuolla.

      Viime uuden vuoden yönä meillä Inglésissä mittari näytti 13 C eli oli harvinaisen viileätä. Siivooja toi pyyhkeitä ovien alle pahimman vedon taltuttamiseksi (apartamento).

      Monta joulua vietetty sekä Puerto de la Cruzissa että Playa del Inglésissä. San Fernandossa on hyviä isoja ruokakauppoja, itse syöty paikallisia herkkuja, siis emme ole koskaan käyneet suomalaisten tai hotellien ravintoloiden joulu- tai uuden vuoden illallisella. Tapaninpäivää ei tunneta, vain joulupäivä on pyhä. Paikallisten joulu on loppiainen ja parina vuonna 05.01. ei San Fernandossa ole kulkuetta järjestetty, mutta Itämaan tietäjät tulevat jalkapallostadionille helikopterilla ja siellä on kaikenlaista kivaa ohjelmaa, lapset jättävät lahjatoiveensa, pieni ilotulitus (paljon siitä ei näe, kun tapahtuma on noin klo 17).

    • Kanarian joulu
    • TFE best

      Tenerifalla kelpaa joulua viettää! Olen ollut kahdesti Inglesissä ja yli kymmenen kertaa Tenerifalla. En sylje lasiin, mutta en siedä "kännisiä örveltajiä" . Valintani taitavatkin jo kertoa, missä on hyvä viettää myös joulua. Etelä-Tenerifalla (Las Cristianos ja Las Americas) on pohjoista varmemmin aurinkoista, mutta hyvä on myös Puerto de la Cruz.
      Käykääpä siis vaihteeksi Tenerifalla!

    • halu-uros 45v 24cm

      Aloittaja ei vaivaudu kertomaan seurueen sukupuolikoostumusta, ikää, kuntoa tai muuta. Kannattaa säästää rahat ja juopotella kotosuomessa.

    • pikkupiru

      Puolen tusinaa jouluja on tullut vietettyä kanarialla. Kertaakaan ei ole tarvinnut hikoilla, mutta ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla Teneriffalla oli KYLMÄ!

      Porto Moganissa kävimme jouluaterialla paikallisessa baarissa. Ainoa kerta kun on onnistuttu huijaamaan laskussa niin rankasti. Ateria ei sinänsä ollut kallis, mutta hinta oli kerrottu kahdella.

      Ulvova Mylläri myy varmaan kallista jouluateriaa, mutta jos joulua haluatte, niin menkää sinne. Kerran se kirpaisee. Turistiruokaloissa on pääsääntöisesti sitkeää lihaa ja maksaa sekin.
      Paras hinta/laatu suhde lienee kebapissa? Makuasia.

      Templo ecumenicossa Inglesissä on tilaisuuksia, kannattaa käydä. Seuraa ilmoituksia http://www.grancanariansrk.net/ajankohtaista/

      Ravintoloissa on aika hiljaista, ellen ihan väärin muista. Vain se jouluateria ainakin ennen veti tuvan täyteen, mutta muuten ei oikein mitään menoa, PAITSI Yumbon kauppakeskuksessa tuhannet homot bailaavat joka ilta.
      Sinne vain nahkaliivisten ja koppalakkisten sekaan kaljalle ja katsomaan transu- ja vähän rankempaakin showta.
      Ainakin yhdessä baarissa on kabinetit jossa pääset touhuamaan. Ovi kabinetissa on vain portti ja sen yli saavat uteliaat seurata puuhianne. Valot ovat aika kirkkaat niissä tiloissa, eli hyvin näkee.

      Kanarian vuosien jälkeen olen ollut Lontoossa, Puolassa, Thaimaassa, manner-Espanjassa ja ties missä kymmenkunta joulua, eikä ole ollut ikävä kanarialle.

      Lähes normaali viikonloppu se siellä on. Las Palmasissa on toki isoja kauppakeskuksia jotka yrittävät saada siitä kaiken irti ja siellä jatkuvat myyjäiset alennusmyynteineen loppiaiseen asti.
      Siellä se viikko kuluu emännän kanssa kepeästi ja hermosi saavat kaipaamaansa lepoa. Tai sitten eivät.

      Koska säät eivät todennäköisesti suosi, niin ostakaa alesta untuvatoppatakit jos teillä ei sellaisia vielä ole ja vuokratkaa auto ja kierrelkää katselemassa nähtävyyksiä.

      Mukavaa lomaa ja hyvää joulua!

      • pikkupiru

      • Toisilla on elämän tehtävänä haukkua Gran Canaria ja levittää siitä valheellista tietoa! Mistä tämä katkeruus ja viha johtunee "piikupiru"?


      • 19+5

        Kanariansaarilla alennusmyynnit alkavat AINA vasta loppiaisen jälkeen. Tämä johtuu siitä, että paikallisten perinteinen joulu on loppiaisena ja lahjaostokset jatkuvat sinne saakka. Alennusmyyntejä on sitten koko tammikuun ja paikasta riippuen osan helmikuutakin.

        Joissakin saarten ravintoloissa juhlien aattona hinnat saattavat oikeasti olla kaksinkertaiset normaaliin nähden, eikä se ole ollenkaan huijaamista, hinnat on kyllä etukäteen kerrottu. Ja lasku pitää aina tarkistaa, myös vaihtorahat.

        Toppatakkeja ei tarvitse, ellei liiku jossain korkeissa maastoissa, Teidellä tms. Ihan kesävetimillä pärjää, illaksi jotain peittävämpää.


      • Frio

    • Kanarianjoulu

      On tällä palstalla outoja kirjoittajia. Joko heillä on mielenterveysongelmia tai sitten he ovat todella kateellisia niille jotka matkailevat, jopa jouluna.
      Olen ollut perheeni kanssa Marina Suitesissa yhden joulun, noin neljä vuotta sitten. Ilmat olivat loistavat, 20 - 25 astetta varjossa päivisin, illalla viileähköä. Hotellin allasalue on mahtava, hyvä valinta teillä!
      Puerto Ricon kaupat ja ravintolat olivat normaalisti auki. Pöytävarausta emme tehneet ja joka ilta mahduimme johonkin ravintolaan syömään.
      Joulun hössötystä ja kaupallisuutta lähdimme pakoon. Samoin pimeää suomen talvea. Tässä onnistuimme todella hyvin. Ainut "jouluinen" asia mitä hotellilla oli se kun joulupukki jakoi lapsille altaalla karkkipussit.

      • Kanariatonttu

        Olen viettänyt monta joulua Kanarialla. Aina se kotimaan joulun voittaa. Olen ollut Gran Canarialla Puerto Ricossa ja Inglesissä, Teneriffalla Americasissa ja Puerto de la Cruzissa. Kaikissa näissä oli omat etunsa ja viihdyin mainiosti. Kanarian luonto - vuoristo vaelluspolkuineen on huikea. Jo sen vuoksi kannattaa lähteä tutustumaan saariin. En pysty sanomaan, mikä näistä neljästä olisi "paras" kohde. Mutta jos lomasää on aurinkoinen ja lämmin - se vaikuttaa paikan arvosanaan ratkaisevasti. Kanarian maine kännikalojen haavina on aikansa elänyt. Minä olen nähnyt siellä pääosin fiksua ja siististi käyttäytyvää porukkaa.


    • amadores

      Jouluaattona oltin ensin koko päivä uimassa ja illalla mentiin kiinalaiseen ravintolaan syömään, ja sen jälkeen pelattiin minigolfia. Rikottiin kaikki mahdolliset jouluperinteet kerralla. Ei ollut joulustressiä sinä vuonna ;-)

    • sitäsaamitätilaa

      Joulun viettomme alkoi jo marraskuussa, oli silloin miehellä piipit suussa! :D joo, inglesissä ja puertossa tullut vietettyä joulut. Kyllähän siitä saa erilaisen kun suomessa.

    • hienohelma

      Saako sueltä joulu ruokia. Mutta tuolta saa joululahjat sinne www.hienohopea.fi

    • näin helppoa se on

      Jo on ääliö aloitus... No kerrotaan nyt sitten: Laitat ylioppilaslakin päähän, laulat suvivirttä ja syöt mämmiä. Siinä se.

    • Puerto Rico on korkeiden reunavuorten idästä saartama. Rinteillä hotelleja. Ilmeisesti Marokossa riehunut rankkasade on yltänyt saarelle. Ulvova mylläri oli tasokas ruoka paikka. Yöt ovat koleita tähän aikaan .Luultavasti hotellinne on rinteessä ja portaita on ram paljon.

    • cacatua

      olen ollut 20 kertaa täällä Joulu aikanan jos niin voin sano koska mikä joulua on täällä,ruoka helvetin huono,ilotulitus hyvä,paljon humalassa,tappelu,puukkoja,murhaja,raiskaja,se ei ole mikä joulua ja helvetin kylmä ja pimeä,Kanarialla on hauskaa,hyvä ruoka,ei mitään tappelu,murhaja,raiskaja,ihmiset hyvää ystävälisiä ja helvetin kuuma aina kun olen ollut siellä 24-28 astesen lämmin.Joten minkä takia haukka Kanaria,ja kun suomaleiset jää eläkellä minne mene asuman,Somalia,Kosova,Turki,Iran,Intia ei varman kaikki menevat Espanja,Ranska,Italia,Portugal ja varsinkin KANARIALLA.Adios,ja Hyvä Joulua kaikkille(jos niin voin sano että täällä on Joulua)

      • Valehtelijalle

        Hah hah hah, vai 24-28 astetta jouluna, joopa joo!


      • yliössä
        Valehtelijalle kirjoitti:

        Hah hah hah, vai 24-28 astetta jouluna, joopa joo!

        Yölläkin lämmintä terassilla ilkosillaan...hmm


    • Jesus

      Luolassa nukkuneelle.
      Heinillä härkien kaukalon, nukkuu lapsi viaton.
      Kyllä sitä on ennenkin nukuttu luonnonläheisesti, et ole ainoa.

      • korvalaakitunturi

        Ja jouluhan on ennen kaikkea, Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla, ts. sen muistoksi. Ja so. lastenjuhla, ehdottomasti! Oli paikka sitten Canarialla, Suomessa tm. ei kannata viinan läträämisellä pilata. Joulu juhlista jaloin :)


      • Perdone.

        No oletko sinä kuorsannut Gran Canarian vuorten luolissa? Siitä on kysymys, Eikä siihen härkien kaukaloa tarvita, mutta vuohien heinänloppuja niissä on ollut, paitsi yhdessä, joka oli ihan Guanssien hakkaama kivipeti monipuolisessa luolassa; sitä ei diktaattortin väki ollut päässyt räjäyttämään.

        Minä olen nukkunut muilla reissuilla monessa muussakin luolassa, vaikka en ihan viime aikoina sitä toissajoulua lukuunottamatta.


      • Juurikin näin
        Perdone. kirjoitti:

        No oletko sinä kuorsannut Gran Canarian vuorten luolissa? Siitä on kysymys, Eikä siihen härkien kaukaloa tarvita, mutta vuohien heinänloppuja niissä on ollut, paitsi yhdessä, joka oli ihan Guanssien hakkaama kivipeti monipuolisessa luolassa; sitä ei diktaattortin väki ollut päässyt räjäyttämään.

        Minä olen nukkunut muilla reissuilla monessa muussakin luolassa, vaikka en ihan viime aikoina sitä toissajoulua lukuunottamatta.

        Et todellakaan ole ainoa luolassa Gran Canarialla jouluyönä nukkunut. Niissä asuu vieläkin monia ihmisiä. Eräs suomalainen kuusikymppinen nainen asui useita vuosia joka päivä Playa del Inglésiin näkyvässä luolassa moottoritien takana. Hän käytti nimeä Isabel Tulikannel. Hänestä oli ohjelma televisiossa, jonka jälkeen hän sai asunnon läheltä Puerto Ricoa oikeasta asunnosta. Tapasin hänet monta kertaa ja kävin mm. hänen 60-vuotispäivillään hänen luolassaan, jossa ei ollut edes kunnon kattoa. Vein hänen toivomuksensa mukaisesti synttärilahjaksi suomalaista ruisleipää ja joitakin muita pieniä lahjoja. Monet muutkin henkilöt täällä tuntevat hänet. Hän eli varmasti poikkeuksellisen askeettista elämää, kuten oli sinunkin jouluyösi.


      • Perdone.
        Juurikin näin kirjoitti:

        Et todellakaan ole ainoa luolassa Gran Canarialla jouluyönä nukkunut. Niissä asuu vieläkin monia ihmisiä. Eräs suomalainen kuusikymppinen nainen asui useita vuosia joka päivä Playa del Inglésiin näkyvässä luolassa moottoritien takana. Hän käytti nimeä Isabel Tulikannel. Hänestä oli ohjelma televisiossa, jonka jälkeen hän sai asunnon läheltä Puerto Ricoa oikeasta asunnosta. Tapasin hänet monta kertaa ja kävin mm. hänen 60-vuotispäivillään hänen luolassaan, jossa ei ollut edes kunnon kattoa. Vein hänen toivomuksensa mukaisesti synttärilahjaksi suomalaista ruisleipää ja joitakin muita pieniä lahjoja. Monet muutkin henkilöt täällä tuntevat hänet. Hän eli varmasti poikkeuksellisen askeettista elämää, kuten oli sinunkin jouluyösi.

        "Juurikin näin", ei tämä puhe koske lainkaan paikallisia asukkaita, kai sen tajusit?
        Sisämaassa on useita paikkoja, joissa väestö on kunnostanut vanhoja luolia asunnoikseen.
        Ja se suomalainen nainen oli kaikkien tiedossa. Eikä se oikea luola ollut, kolo laavaperäisessä peruskalliossa. Samalla alueella on joitakin muunmaalaisiakin "luolissaan", ainakin silloin tällöin. Nuo kulmat on kyllä tullut koluttua.
        Taisi vaan virkavalta siirtää pois roskaamisen vuoksi lähinnä!
        Ehkä muitakin syitä oli? Se siitä askeettisuudesta!

        Hyvä kun toisissa kommenteissa on kerrottu enemmän joulujen vietosta.


      • Kin, kin, kinkku
        Juurikin näin kirjoitti:

        Et todellakaan ole ainoa luolassa Gran Canarialla jouluyönä nukkunut. Niissä asuu vieläkin monia ihmisiä. Eräs suomalainen kuusikymppinen nainen asui useita vuosia joka päivä Playa del Inglésiin näkyvässä luolassa moottoritien takana. Hän käytti nimeä Isabel Tulikannel. Hänestä oli ohjelma televisiossa, jonka jälkeen hän sai asunnon läheltä Puerto Ricoa oikeasta asunnosta. Tapasin hänet monta kertaa ja kävin mm. hänen 60-vuotispäivillään hänen luolassaan, jossa ei ollut edes kunnon kattoa. Vein hänen toivomuksensa mukaisesti synttärilahjaksi suomalaista ruisleipää ja joitakin muita pieniä lahjoja. Monet muutkin henkilöt täällä tuntevat hänet. Hän eli varmasti poikkeuksellisen askeettista elämää, kuten oli sinunkin jouluyösi.

        Että mua pännii JUURIKIN- sanan käyttö !!! Kuka pölvästi on menny keksimään kin-päätteen sanan loppuun. Voi äiti .


        Kanarian joulu rules, sinne mennään !


      • eipä juurikaan
        Kin, kin, kinkku kirjoitti:

        Että mua pännii JUURIKIN- sanan käyttö !!! Kuka pölvästi on menny keksimään kin-päätteen sanan loppuun. Voi äiti .


        Kanarian joulu rules, sinne mennään !

        Olen kanssasi samaa mieltä. Menee välittömästi mielenkiinto puhujaan ja asiaan kun alkaa tulla näitä juurikin sanoja joka toiseen väliin. Yhtä vasten-mielistä kuin tämä ameriikkalainen "sinä, sinä" puhetapa, jonka nämä mika häkkiset ja rohvessoori saariset lanseerasivat aikoinaan Suomeen. -Meillä on Suomessa loistava passiivi muoto kielessä, käytetään sitä.


      • Kanarian_kävijä
        Juurikin näin kirjoitti:

        Et todellakaan ole ainoa luolassa Gran Canarialla jouluyönä nukkunut. Niissä asuu vieläkin monia ihmisiä. Eräs suomalainen kuusikymppinen nainen asui useita vuosia joka päivä Playa del Inglésiin näkyvässä luolassa moottoritien takana. Hän käytti nimeä Isabel Tulikannel. Hänestä oli ohjelma televisiossa, jonka jälkeen hän sai asunnon läheltä Puerto Ricoa oikeasta asunnosta. Tapasin hänet monta kertaa ja kävin mm. hänen 60-vuotispäivillään hänen luolassaan, jossa ei ollut edes kunnon kattoa. Vein hänen toivomuksensa mukaisesti synttärilahjaksi suomalaista ruisleipää ja joitakin muita pieniä lahjoja. Monet muutkin henkilöt täällä tuntevat hänet. Hän eli varmasti poikkeuksellisen askeettista elämää, kuten oli sinunkin jouluyösi.

        Isabel Tulikannel mainittiin tuossa edellä.
        Isabellan vuosia työstämä ja kauan haaveilema oma kirja on nyt ilmestynyt:

        http://www.mediapinta.fi/sivu/isbn/978-952-235-946-9


    • Joulua pakoon

      Sen jälkeen, kun lapsenlapsetkin jo tuli teini-ikään, olenhalunnut irti jouluperinteistä.
      Joten Teneriffalle. Viime vuonna ensimmäisen kerran ilman jouluruuanlaittoa ym.
      Voi mikä helpotus. Lahjoiksi vain seteleitä ennen lähtöä.
      Erikoisia jouluruokia ei ravintoloissa ollut, vaan sitä samaa turistiruokaa kuin muulloinkin. Joulukoristuksia tietenkin ja joulumusiikkia, mutta ei perinteisiä suomalaisia.

      • joulua pakoon

        Korjausta nyt tähän aiemmin kirjoittamaani: tänä jouluna oli parissa ravintolassa joulumenu (mm. viime vuonna käymässämme) buffepöytä, jossa kalkkunaa ja yorkshiren puddingia hinta n. 30e. Sisältäen lasin kuohuviiniä. En tiedä minkälaista oli. Suomenkielisiä joululauluja saimme kuulla melkein vakioravintolassamme, jossa on hyviä grillattuja liharuokia.
        Kaksi ilotulitusta: kello 21.30 ja toinen 23.55.


      • joulua pakoon
        joulua pakoon kirjoitti:

        Korjausta nyt tähän aiemmin kirjoittamaani: tänä jouluna oli parissa ravintolassa joulumenu (mm. viime vuonna käymässämme) buffepöytä, jossa kalkkunaa ja yorkshiren puddingia hinta n. 30e. Sisältäen lasin kuohuviiniä. En tiedä minkälaista oli. Suomenkielisiä joululauluja saimme kuulla melkein vakioravintolassamme, jossa on hyviä grillattuja liharuokia.
        Kaksi ilotulitusta: kello 21.30 ja toinen 23.55.

        Vielä säästä,joka oli erilainen verrattuna vuoden 2013 joulusäähän. Tänä vuonna koko kaksiviikkoinen, jonka Americasissa vietimme oli pilvetöntä ja edellivuotta lämpimämpi.Vähän liiankin meikäläiselle. Tuuli kävi ilmeisesti afrikasta, koska hiekkasumua oli monta päivää ennen joulupäivää ja kaikken huonoin sää oli juuri joulupäivänä, jolloin oli tosi kovaa tuulta ja hiekkaa ilmassa. Hakeuduimmekin syömään sisätiloihin. Rannallekaan ei ollut asiaa. Loppuviikko olikin taas raikasta ja sopivan lämmintä.


    • erilainen joulu

      Parasta on kun saa vaihtaa lumen ja kylmyyden hiekkaan ja auringonpaisteeseen.
      Toiseksi parasta on kun asuksi riittää tonttulakin lisäksi uikkarit.

      Vinkiksi teille onnistuneeseen joululomaan. Unohtakaa kinkut ja lanttulaatikot ja muu suomijouluhössötys. Menkää avoimin mielin, nauttikaa ja rentoutukaa.

      • Perdone.

        Tuli vaan vielä mieleen, että moniko on taapertanut vaikka Maspalomasin majakalta Playa del Inglesin puolelle bikineissä ja tonttuhiippa (-lakki) päässä?

        Se on makea tunne, kun siellä uskaltaa silleen esiintyä.
        Muut ihmiset tulevat oikeasti iloisiksi ja ystävällisesti haluavat jutustella!


      • Perdone. kirjoitti:

        Tuli vaan vielä mieleen, että moniko on taapertanut vaikka Maspalomasin majakalta Playa del Inglesin puolelle bikineissä ja tonttuhiippa (-lakki) päässä?

        Se on makea tunne, kun siellä uskaltaa silleen esiintyä.
        Muut ihmiset tulevat oikeasti iloisiksi ja ystävällisesti haluavat jutustella!

        Mukava näitä on lukea, mutta noin puolet on vähintään epäasiallista ja ilkeää kirjoittelua.
        Hyvää joulumieltä kaikille. Missä sitten jouluanne vietätte! Antakaa ihmisten itse valita paikka älkääkä räävikö kaikkea :(


      • Ei joulua tosikoilla
        Perdone. kirjoitti:

        Tuli vaan vielä mieleen, että moniko on taapertanut vaikka Maspalomasin majakalta Playa del Inglesin puolelle bikineissä ja tonttuhiippa (-lakki) päässä?

        Se on makea tunne, kun siellä uskaltaa silleen esiintyä.
        Muut ihmiset tulevat oikeasti iloisiksi ja ystävällisesti haluavat jutustella!

        Kyllä jouluun kuuluu tonttulakki päähän, oltiin sitten kotona tai kanarialla. Pitääkö suomalaisen olla niin arka, ettei yhtä tonttulakkia uskalla laittaa? Eikö se ole hyvä jos edes sillä tavalla saa hymyn jonkun huulille?


      • Merry christmas

    • Santa Cruz

      Minäkin vietän joulun Kanariansaarilla, itse asiassa asun täällä. Mutta en vielä koskaan ole pukenut uikkareita tai shortseja talvella. Eilenkin vedin saappaat jalkaan ja toppiksen päälle, näin kulkivat muutkin kanarialaiset kaupungin kadulla.

      • Simmarit, sammarit

        Santa Cruz, jos olet suomalainen , niin eikö sulle tule kuuma talvitamineissa vai etkö kehtaa näyttää olevasi muualta muuttanut (turisti). Tai ehkäpä olet asunut siellä jo niin kauan että olet muuttunut alkuasukkaaksi??

        Muuten, alkavatko alennusmyynnit heti alkuvuodesta sielläpäin?


    • Santa Cruz

      Alennusmyynnit alkavat loppiaisen jälkeen. Mitä tulee pukeutumiseen, niin pakko on pitää lämmintä päällä, tässäkin toimistossa on kylmä, eikä tuonne lounaskadullekaan aurinko paista.

      Turistit ovat joskus huvittavan näköisiä, kun sateisina ja tuulisina päivinäkin kulkevat rantatamineissa kaupungilla. Vähän itsekritiikkiä, kiitos!

      • Simmarit, sammarit

        Simmarit , sammarit kiittää ja ymmärtää nyt enemmän pukeutumisasiasta, siellä ei taida lämmitykset olla ihan samaa luokkaa kuin Suomenmaassa.

        Joo, pitää sitä itsekritiikkiä olla, vaikka joskus kyllä ihmettelen vaikkapa sellasta (siis täällä suomessa), että kun ollut pitkään kesällä lämmintä, niinkuin tänä vuonna, ja sitten asteet tippuivat n.22, niin jotkut vetäsivät samontein toppikset ja paksut vermeet päälleen, ikäänkuin olisi talvi pamahtanut just päälle.
        '
        No, annamme kaikkien pukea vaikka väärinpäin päällensä jos niin tahtovat.

        Hauskaa jatkoa sinne Teneriffalle!


      • liioittelua
        Simmarit, sammarit kirjoitti:

        Simmarit , sammarit kiittää ja ymmärtää nyt enemmän pukeutumisasiasta, siellä ei taida lämmitykset olla ihan samaa luokkaa kuin Suomenmaassa.

        Joo, pitää sitä itsekritiikkiä olla, vaikka joskus kyllä ihmettelen vaikkapa sellasta (siis täällä suomessa), että kun ollut pitkään kesällä lämmintä, niinkuin tänä vuonna, ja sitten asteet tippuivat n.22, niin jotkut vetäsivät samontein toppikset ja paksut vermeet päälleen, ikäänkuin olisi talvi pamahtanut just päälle.
        '
        No, annamme kaikkien pukea vaikka väärinpäin päällensä jos niin tahtovat.

        Hauskaa jatkoa sinne Teneriffalle!

        Paskapuhetta. Jos Suomessa 22, ei kukaan laita toppista. Ei kukaan.


    • Jaana-täti

      Muutama vuosi sitten olimme Puerto Ricossa joulun koko perheen voimin. Mentiin nimenomaan joulua karkuun. Aatto rannalla, samoin pyhät. Ei mitään jouluun viittaamaavaa edes haettu. Normi rantalomaa vietettiin.

    • Kinkuton

      Hei!
      Olemme viettäneet monta joulua maspalomaksessa.
      Uitu ja otettu aurinkoa jouluaattona altaalla...ei kuulu tonttilauluja eikä tuoksu kinkku!
      Ihanaa, myös tämä joulu siellä,

    • Jontukkainen

      Joulua vietetty Inglesissä, joka päivä 25 lämmintä, Puerto Ricossa tyypillisesti vielä pari astetta enemmän. Ei tarvi stressata ja joulunkin löytää jos haluaa. Ihme kirjoittelijoita täällä, ilmeisesti ei ole varaa reissata ja siksi pitää kateellisena kaikenlaista p..aa kirjoitella.

    • +19

      Harvoin on 25 joulukuussa Inglesissä muuta kun mainosmittareissa.

    • +25-+27 jouluna

      Se on toisilla verissä tuo Inglesin haukkuminen :)

      • +19

    • Tyytyväiset

      Muutama vuosi sitten oltiin Puerto Ricossa joulu, Riu Vistamar hotellissa. En keksi mitään negatiivista sanottavaa. Aattona makailin lämpimässä merivedessä auringonpaisteessa uimapatjan päällä ja ajattelin, että näinkin voi joulua viettää, vaihtoehtona kaamokselle ja pakkaselle. Tavoitteena oli sataprosenttinen rentoutuminen ja siinä onnistuttiin. Ja huom. edellinen ei siis tarkoittanut tolkutonta viinanjuontia, vaan lekottelua rannalla ja uima-altailla ja hyvin syömistä. Las Palmasissa kannattaa käydä päiväretkellä ja uimarantapäivät kannattaa viettää viereisellä Amadoreksen rannalla, joka on 100% hienompi kuin Ricon oma, jossa ei nyt varsinaisesti siinäkään mitään vikaa ole. Meidän hotellissa oli tuolloin all inclusive, ja siihen oli joulunpyhinä todellakin panostettu, eikä se jättänyt paljoa toivomisen varaa muinakaan päivinä.

    • Eka kerran Easyloman

      Oletko ollut Easyloman järjestämillä matkoilla? Mitkä ovat kokemuksesi?

      • huijariko on joo

        ei nyt kaikkiin huijareihin kannata luottaa


    • hanki3

      Parasta ikinä! Lunta juuri sopivasti!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe