Valintakokeisiin 3. kerran tai vakituiseen työhön?

VakiDuuniVaiLuti

Elikkä olen hakenut kauppakorkeaan nyt 2 kertaa ja jäänyt molempina vuosina 1.5-2 pistettä lutista. Minulle tarjotaan nyt vakituista työtä joulukuun alusta alkaen, sellainen perusduuni myyntialalla ja palkka ihan mukiinmenevä 2600€/kk (minulla vain lukio käytynä).

Ongelma tässä on se, että en millään kykene/jaksa/ehdi lukea tarpeeksi valintakokeisiin jos olen kokoaikatyössä, varsinkin kun matkoihinkin menee yhteensä yli 2t joka päivä. Toisaalta en ole ollenkaan varma, että pääsen tälläkään kertaa sisään vaikka keskittyisin täysipainoisesti ilman oheistyöskentelyä, silloin v****aisi että annoin hyvän työpaikan mennä sivu suun.

Mitä tässä kannattaisi tehdä? Jos en nyt hae niin haaveni päästä ekonomiksi kyllä tuhoutuu sen sileän tien...=(

16

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elukka

      Älä aloita mitään sanalla elikkä. Vihjeeks vain.

      • elikkä, elikkä, elikkä..

        Älä itse kommentoi, jos asiasi ei suoranaisesti liity aloittajan kysymykseen.

        Tämäkin vain vihjeenä.

        On jotenkin ärsyttävää, kun jotkut kovan pätemisen tarpeessa kirjoittavat kommentin, joka ei liity millään tavalla aloittajan esittämään kysymykseen.


      • äikän ope
        elikkä, elikkä, elikkä.. kirjoitti:

        Älä itse kommentoi, jos asiasi ei suoranaisesti liity aloittajan kysymykseen.

        Tämäkin vain vihjeenä.

        On jotenkin ärsyttävää, kun jotkut kovan pätemisen tarpeessa kirjoittavat kommentin, joka ei liity millään tavalla aloittajan esittämään kysymykseen.

        Kyllä se liittyy ihan yleissivistävällä tasolla. Ei kannata ärsyttää niitä iäkkäämpiä ihmisiä, jotka tekevät työntekijä- ja opiskelijavalintoja.

        "Elikkä" sälähtää pahasti korvaan ja antaa sinusta typerän pissiksen vaikutelman.


      • Ja minä olen rehtori
        äikän ope kirjoitti:

        Kyllä se liittyy ihan yleissivistävällä tasolla. Ei kannata ärsyttää niitä iäkkäämpiä ihmisiä, jotka tekevät työntekijä- ja opiskelijavalintoja.

        "Elikkä" sälähtää pahasti korvaan ja antaa sinusta typerän pissiksen vaikutelman.

        Ennemminkin typerän pissiksen vaikutelman annat pilkkua viilaamalla ja asian vierestä kommentoimalla.

        Myös luetun ymmärtäminen kuuluu yleissivistykseen, joten luulisi itse kullekin olevan melko helppoa kommentoida aiheeseen liittyen.

        Voin tässä itse asian vierestä huomauttaa, että sinun kirjoitetaan isolla s-kirjaimella. Melko epäolennainen asia, mutta eihän äikän open kuuluisi tällaista virhettä tehdä.

        "Ei kannata ärsyttää niitä iäkkäämpiä ihmisiä, jotka tekevät työntekijä- ja opiskelijavalintoja."

        Opiskelupaikan saaminen riippuu siitä, kuinka hyvin osaat asiat pääsykokeessa. Pikkutarkka oikeinkirjoitus ei siihen vaikuta millään muotoa.

        Ja mitä tuohon työnhakuun tulee, niin puhu ihmeessä työhaastattelussa kirjakieltä ja viilaa pilkkua.

        Tällä tavoin jää aivan varmasti työpaikka saamatta, koska yksikään työnantaja ei halua palkata pedanttia työntekijää, joka epäolennaisuuksiin puuttumalla pilaa koko porukan ilmapiirin.


      • heipä hei
        äikän ope kirjoitti:

        Kyllä se liittyy ihan yleissivistävällä tasolla. Ei kannata ärsyttää niitä iäkkäämpiä ihmisiä, jotka tekevät työntekijä- ja opiskelijavalintoja.

        "Elikkä" sälähtää pahasti korvaan ja antaa sinusta typerän pissiksen vaikutelman.

        "Elikkä sälähtää pahasti korvaan ja antaa sinusta typerän pissiksen vaikutelman."

        Höpö höpö.

        Ei sillä ole vaikutelman kannalta sen suurempaa merkitystä, käytetäänkö sanaa "eli" vai "elikkä".

        Aivan samalla tavoin joku voi tervehtiessään sanoa joko "moi" tai "hei".

        Jos joku erehtyy sanomaan "morjens" tai "morjesta", niin onko hän silloinkin typerä pissis? Tuskinpa kuitenkaan.

        Voisit kieliopillisen pelleilyn sijasta keskittyä johonkin järkevämpään, jolla on oikeasti jotakin merkitystä.


    • jjjjjjuujuujjuuj

      En ymmärrä mikset jaksa lukea töiden jälkeen, ei monella muullakaan ole varaa istua kotona ja lukea 8 h päivässä. Jotkut pääsevät suoraan lukiosta vsikka aloittavat vasta kirjoitusten jälkeen huhtikuussa.

      Pelkällä lukiolla voi myöhemmin tulla ongelmia saada töitä jos työt loppuu ja jäät työttömäksi. Kokemus ei nykyään useinkaan riitä.

    • samisamppaset

      Minulla aikoinaan samanlainen tilanne. Keskityin hakemaan taysilla ja kolmannella kerralla natsasi. Ei ole tarvinnut katua.

    • juyhv

      Työpaikka kannattaa ottaa. Uskomattomalta tuntuu, ettei nuori ihminen työn ohella jaksa lukea pääsykokeisiin. Yritä edes! Tämän kerran. Jos se ei riitä opiskelupaikan saantiin, niin on sitten kuitenkin se työpaikka.

    • -----------

      Menen vaan sinne pääsykokeisiin ja luet niin paljon kun jaksat. Jos koe menee plörinäksi niin ainakin sinulla on työ.

    • w142141

      Jos et jaksa muutamaa kuukautta työn ohella lukea pääsykokeisiin, niin saattaa opiskelukin siellä kauppiksessakin olla vaikeaa. Ite ottasin duunin vastaa, ja lukisin sen verran mitä jaksan.

    • ebeeeee

      Jos nyt alat lukea vaikka vain viikonloppuisin pari tuntia vanha osaaminen, ei mitään syytä olla pääsemättä sisään.

    • VakiDuuniVaiLuti

      Tuleva työnantajani soitti tänään ja päätin lopulta ottaa paikan vastaan. Aion myös yrittää kauppakorkeaan 3. kerran.

      Fiilikset vaihteli koko eilispäivän kirjaimellisesti tunnista toiseen, mutta tänään päätin että kaikki muu elämä saa nyt mennä 100% tauolle puoleksi vuodeksi, muuten tästä ei tule mitään. Ei mitään viikonloppurientoja tai muita harrastuksia muutamaan kuukauteen. Puoli vuotta mennään nyt uudestaan inttimeiningin sissilinjalla.

      Viestiketjun ehdotukset olivat voittopuolisesti sekä työn että valintakokeiden puolella, se kallisti osaltaan kupin tähän suuntaan.

      Minulla on juuri nyt motivaatio tapissa, toivottavasti en sitten jonakin heikkona päivänä päätä romuttaa lukemista jos tulee vastoinkäymisiä tms seuraavan puolen vuoden aikana. Teen viikonloppuna lukusuunnitelman ja sitten painan päälle sata lasissa 3.6 asti.

      • Samassa botskissa

        Ei välttämättä kannata lähteä tuolle linjalle, että jätät sosiaalisen elämän tauolle puoleksi vuodeksi, sillä muuten voit turhautua lukemiseen jo siinä helmi-maaliskuun paikkeilla.

        Lukemisen ohelle tarvitsee väkisinkin jonkinlaista vastapainoa, että pysyy mieli virkeänä ja lukumotivaatio riittävällä tasolla. Jos olet yhtään urheilumiehiä/naisia niin kannatata kuntoiluun (lenkkeily, kuntosali) siinä välissä. Jos et, niin ei ne viikonloppurännitkään sun mahdollisuuksia merkittävästi huononna. Tärkeintä on, että onnistut ylläpitämään positiviisen asenteen.

        Alustava suunnitelma kannattaa tietenkin laatia hyvissä ajoin, mutta lukemisen suhteen kannattaa pysyttäytyä kohtuullisen rauhallisessa tahdissa ensi alkuun. Yritä vaikka lukea 2-3 tuntia päivittäin vuoden alusta ja kiihdytä tahtia sitten sen mukaan miten duunipäivät sallivat maaliskuusta alkaen.

        Jai kun kerran olet jo kahdesti päässyt noin lähelle niin ei siinä pitäisi kovin kauaa mennä, kun kertaat kirjojen sisällöt, vaikka niihin on tullutkin vähän muutoksia. Hyvä siitä tulee.

        Onnea luku-urakkaan!


      • VakiDuuniVaiLuti
        Samassa botskissa kirjoitti:

        Ei välttämättä kannata lähteä tuolle linjalle, että jätät sosiaalisen elämän tauolle puoleksi vuodeksi, sillä muuten voit turhautua lukemiseen jo siinä helmi-maaliskuun paikkeilla.

        Lukemisen ohelle tarvitsee väkisinkin jonkinlaista vastapainoa, että pysyy mieli virkeänä ja lukumotivaatio riittävällä tasolla. Jos olet yhtään urheilumiehiä/naisia niin kannatata kuntoiluun (lenkkeily, kuntosali) siinä välissä. Jos et, niin ei ne viikonloppurännitkään sun mahdollisuuksia merkittävästi huononna. Tärkeintä on, että onnistut ylläpitämään positiviisen asenteen.

        Alustava suunnitelma kannattaa tietenkin laatia hyvissä ajoin, mutta lukemisen suhteen kannattaa pysyttäytyä kohtuullisen rauhallisessa tahdissa ensi alkuun. Yritä vaikka lukea 2-3 tuntia päivittäin vuoden alusta ja kiihdytä tahtia sitten sen mukaan miten duunipäivät sallivat maaliskuusta alkaen.

        Jai kun kerran olet jo kahdesti päässyt noin lähelle niin ei siinä pitäisi kovin kauaa mennä, kun kertaat kirjojen sisällöt, vaikka niihin on tullutkin vähän muutoksia. Hyvä siitä tulee.

        Onnea luku-urakkaan!

        Esitit hyviä huomioita, ongelma vain on se, että minulla on n.s "huono viinapää", eli jos lähden perjantaina kääntämään kuppia niin olen "en-lukukunnossa" vielä sunnuntaina, enkä pysty sellaiseen maltilliseen välivaihetyyppiseen ulkonamenoon.

        Mutta joo, jokin aivot nollaava harrastus kuten pyöräily voisi olla paikallaan, tuota pitää harkita nyt viikonloppuna.

        Samoin myös menestystä lukemiseen ..hiljaa hyvää tulee


    • Sakemanni93

      Ei, ei ja ei. Suurin virhe on jättää muu elämä totaaliselle tauolle lukemisen takia. Jos käyt töissä arkisin 8-16, voit lukea vaikka 17-20 ja loppuillan käyttää vaikka koneella surffailuun. Lauantaina ja sunnuntaina voit lukea vaikka vain pari tuntia ja loppupäivän rentoutua/urheilla. 20 tuntia lukemista viikossa kyllä riittää. Toki voit kiihdyttää tahtia, kuten edellä mainittiin, siinä huhti-toukokuussa. Viikkoa ennen koetta kannattaa alkaa himmailemaan tahtia, ja parina vikana päivänä kannattaa vain silmäillä kirjoja.

      Jos olet hakenut jo kaksi kertaa kauppikseen, pitäisi perusasioiden olla jo kunnossa eikä tietoa tarvitse/kannata tankata älyttömästi yli äyräiden, sellainen kääntyy vain itseäsi vastaan.

      Ryypätäkin saa ja jopa pitää, antaa aivojen nollautua silloin tällöin. Joka viikonloppu ei tietenkään kannata lähteä radalle, mutta kerran-kaksi kuussa ei paljoa paina jos meinaat käyttää puoli vuotta kokeisiin valmistautumiseen.

      Tällainen on meikäläisen katsontakanta. En tarkoita, että lukukevät pitäisi ottaa liian rennosti, mutta terveen järjen käyttö on sallittua. Tsemppiä luku-urakkaan!

    • tööhi

      Mene töihin ihmeessä. Kyllä sinne kouluun ehtii, työkokemus myyntialalta on suureksi eduksesi jatkossa. Voihan niitä kursseja sitäpaitsi käydä vaikka avoimessakin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe