PUTPUTPAATI

VENEKUUMETTA

On aikas kova venekuume päällä, vaikka tämän vuoden parhaimmat kelit ovat takana. Olen suunnitellut hankkivani noin 9 - 10 metrisen uppoumarunkoisen veneen. Todennäköisesti se tulisi olemaan lasikuitua ja hinnaltaan alle 10ke:tä. Barlit olisi yksi hyvä vaihtoehto. Reposaaressa katselin maissa mielestäni oikein komeaa fiskarityyppistä venettä. Sen linjat mielyttivät ainakin minun silmääni. Netissä aikani surffattua löysin samanlaisesta vanhentuneen myynti-ilmoituksen johon on linkki alla

http://www.nettivene.com/moottorivene/merilainen/548640

Osaisiko joku kertoa enemmän kyseisestä venemallista? Merkki, malli jne.

Delfin vene on myös tosi kiinnostavan. Siinä on jotain menneiden vuosien linjakkuutta. Ne tuppavat kuitenkin olemaan kohtalaisen iäkkäitä. Eli miten suhtautua 60-luvulta olevaan lasikuituveneeseen. Tai miten vanhasta sellaisesta voisi päätellä tai koettamalla todeta esimerkiksi rungon hyvyyttä tai kestävyyttä.

28

1980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannu Norjalainen

      Nyt on ostajan markkinat. Osta alle 10v vanhalla ja alle 500h olevalla koneella oleva putput.
      Jos runko on kaikinpuolin ehjäntuntuinen ja vaikuttaa siltä ettei juurikaan ole isoja laittoja, niin ei haittaa miten vanha paatti on.
      Itse ostin melko uudella alle 10v 400h koneella olevan paatin, veneliikkeestä vielä. hinta 6000€ elikkäs runko tuli kaupan päälle ikään kuin. Vene vm80.
      Kone on tärkein ja ehjä pohja. Sillä onko uudet matot tai virranulosotto tai kaiku, ei ole paskankaan merkitystä.
      Siitäpä on soma laittaa makkara mieleisekseen.
      Vanha vene on hyvä, koska se ei ole sijoitus, sitä ei tarvii varoa ja puunata. Siinä on tunnelmaa.

      • Hane Ruottalainen

        ...ja kone. 8-10 menee kyllä alle 50hv:llä...runkonopeuttaan ja yli...


    • VENEKUUMETTA
      • Adventurer?

        Veikkaukseni on Adventurer, jota tehtiin ainakin 60-luvun lopulla. Muistan joskus lukeneeni jutun jostain venelehdestä, mutta enpä muista enää sen tarkemmin. Harvoin myynnissä, eikä varmaan kovin hirveitä määriä valmistettukaan, mutta ilmeisesti ihan tukeva paatti, niin kuin tuohon aikaan (ennen öljykriisiä) oli tapana.


    • Miksi oikeesti?

      Mikä on oikea intressi?
      Kun nettiveneessä on parikymmentä samanlaista venettä, haluat tietää juuri tuosta veneestä tietoja, vaikkei se ole myynnissä.

      • VENEKUUMETTA

        Ole ystävällinen ja lue ensimmäisen kirjoituksen ensimmäisen kappaleen loppuosa muutamaan kertaan uudelleen. Jollei asia aukene sinulle, niin lue seuraava.

        Katselin tänä syksynä maille nostettua fiskarityyppistä venettä. Vene oli mielestäni mukavan ja virtaviivaisen näköinen. Ihastuin sen malliin ja kotiin tultuani surffailin netissä etsien vastaavan näköistä. Tuo nettiveneessä oleva jo umpeutunut myynti-ilmoituksen vene näyttää minusta hyvin samanlaiselta. Laitoin linkin tänne, jotta saisin edes jotain tietoa kyseisestä venemallista.

        Toisinto, joka on neljäntenä on siitä syystä, että kaksi ylempää juttua veivät asiaa mielestäni hieman sivuun kysymästäni.

        Netistä löysin toisenkin veneen, joka muistutti hyvin läheisesti tuota. Olisin laittanut siitä linkin, mutta en löydä kuvaa enään. Se oli avk:n sivuilla

        Suoritin muutama minuuti takaperin nettiveneessä useamman haun ja en löytänyt yhtään ilmoitusta, jonka vene muistuttaisi juuri tuota.

        Olethan ystävällinen ja kerrot missä nettiveneessä mainitsemasi parikymmentä venettä ovat. Siitähän asia alkaisi taapertaa etiäpäin.

        Riitikö tämä sinulle? Toivoisin niin.


      • ldlskll
        VENEKUUMETTA kirjoitti:

        Ole ystävällinen ja lue ensimmäisen kirjoituksen ensimmäisen kappaleen loppuosa muutamaan kertaan uudelleen. Jollei asia aukene sinulle, niin lue seuraava.

        Katselin tänä syksynä maille nostettua fiskarityyppistä venettä. Vene oli mielestäni mukavan ja virtaviivaisen näköinen. Ihastuin sen malliin ja kotiin tultuani surffailin netissä etsien vastaavan näköistä. Tuo nettiveneessä oleva jo umpeutunut myynti-ilmoituksen vene näyttää minusta hyvin samanlaiselta. Laitoin linkin tänne, jotta saisin edes jotain tietoa kyseisestä venemallista.

        Toisinto, joka on neljäntenä on siitä syystä, että kaksi ylempää juttua veivät asiaa mielestäni hieman sivuun kysymästäni.

        Netistä löysin toisenkin veneen, joka muistutti hyvin läheisesti tuota. Olisin laittanut siitä linkin, mutta en löydä kuvaa enään. Se oli avk:n sivuilla

        Suoritin muutama minuuti takaperin nettiveneessä useamman haun ja en löytänyt yhtään ilmoitusta, jonka vene muistuttaisi juuri tuota.

        Olethan ystävällinen ja kerrot missä nettiveneessä mainitsemasi parikymmentä venettä ovat. Siitähän asia alkaisi taapertaa etiäpäin.

        Riitikö tämä sinulle? Toivoisin niin.

        Jo kolme vuotta vanhaa keskustelua, mutta Adventurerin muotit ovat nykyään minun. Niistä on tehty 2 (kaksi) Adventureria muistaakseni vuonna 2012 paikkeilla viimeksi. Molemmat ovat myyty keskeneräisinä eteenpäin, kun ei ole itsellä veistämöä nyt.

        Jos kiinnostusta niin voin otella yhteyksiä.


      • hagman80
        ldlskll kirjoitti:

        Jo kolme vuotta vanhaa keskustelua, mutta Adventurerin muotit ovat nykyään minun. Niistä on tehty 2 (kaksi) Adventureria muistaakseni vuonna 2012 paikkeilla viimeksi. Molemmat ovat myyty keskeneräisinä eteenpäin, kun ei ole itsellä veistämöä nyt.

        Jos kiinnostusta niin voin otella yhteyksiä.

        ja mulla taitaa olla sun muottien (plugi)Eli siitä tehty sitten vene ja taitaa olla ainut Puinen Adventurer =)


    • muttei ilmassa

      näyttää kulkevan maallakin kun on traktorivetoinen!

    • HilpeäVeneilijä

      Onhan noi aika härskin näköisiä kasarivehkeitä.

      Mutta, jos on persoona, kuka tykkää elää menneessä, ja asettaa samalla itsensä naurunalaiseksi, niin hyvä. Nauruhan pidentää ikää.

      En tuomitse, lähinnä tuollainen herättä hilpeyttä. Mutta varmasti on taloudellisessa mielessä ainakin kulutuksen suhteen loistoratkaisu.

      Ovat mukavia ja kodikkaita vehkeitä varmasti.

    • velkavankeus

      Pitäisin kuitenkin nuita veneitä enemmäkin sixtareina.

      Kasarilla oltiin perkuleellisessa velassa, oli ostettu jokin HT tai Kilopulttivene. Bensa haisi ja steppailtiin etelä-korealaisissa LaCosten verkkareissa lintukaljapullo handussa. Tosi kovilla sälleillä oli raahattava puhelin ja korkoa tästä kaikesta maksettiin jopa toistakymmentä prossaa. Se oli säälittävää, jopa silloin.

      • Wannbeet oli

        Näin se meni.

        Tosin silloin oli myös niitä, joiden ei tarvinnut pantata perintötilaa Ranualla kännykkää varten.

        Raha ei ollut silloin säälittävää eikä siitä ole sen jälkeenkään tullut.


      • Cobalt23
        Wannbeet oli kirjoitti:

        Näin se meni.

        Tosin silloin oli myös niitä, joiden ei tarvinnut pantata perintötilaa Ranualla kännykkää varten.

        Raha ei ollut silloin säälittävää eikä siitä ole sen jälkeenkään tullut.

        Joo raha ei ollut säälittävää, mutta puhelimet eivät vielä olleet kännyköitä ne olivat matkapuhelimia siis raahattavia. 90-luvun alussa taisivat olla tiiliskiviä ja sitten hissukseen säkkijärvenpolkan myötä kännyköitä. Oli se vaan niin hianoo aikaa.
        He he.


      • naviga
        Cobalt23 kirjoitti:

        Joo raha ei ollut säälittävää, mutta puhelimet eivät vielä olleet kännyköitä ne olivat matkapuhelimia siis raahattavia. 90-luvun alussa taisivat olla tiiliskiviä ja sitten hissukseen säkkijärvenpolkan myötä kännyköitä. Oli se vaan niin hianoo aikaa.
        He he.

        Todellakin hienoa aikaa. Ainoa iso miinus oli perävetolaitteiden yleistyminen, vieläkään en sellaista huolisi. Mun eka oli "öljykannu" mut en sitä sentään baariin vieny, niin kuin moni teki
        http://www.youtube.com/watch?v=MC7V37HSibQ


    • VENEKUUMETTA

      Anteex ny ihan kauheesti, mutta olisiko jollakin vaikkapa Delfin veneestä käyttökomusta?

      • Haiveli parempi?

        Ei ole kai kovin turvallinen runko. Noita oli joskus viranomaiskäytössä ja muistaakseni porukkaa hukkui yhdessä myräkässä jossain Utön pohjoispuolella. Liian matala varalaita taisi olla syynä. Haiveli on samantyyppinen (kapea ja pitkä), mutta ymmärtääkseni turvallisemman maineessa.


      • Haiveli parempi? kirjoitti:

        Ei ole kai kovin turvallinen runko. Noita oli joskus viranomaiskäytössä ja muistaakseni porukkaa hukkui yhdessä myräkässä jossain Utön pohjoispuolella. Liian matala varalaita taisi olla syynä. Haiveli on samantyyppinen (kapea ja pitkä), mutta ymmärtääkseni turvallisemman maineessa.

        Eiköhän se vene uponnut katkeuduttaan kahtia. Kelluvaksi ruumisarkuksi sitä minua vanhemmat veneilijät kutsuvat.


    • tilasto ja vale

      Kaikissa veneissä on liian pieni varalaita jossain olosuhteissa. Pitää vain noudattaa normaalia varovaisuutta.
      Jos yhdelle veneelle sattuu yksi vahinko, se ei tarkoita että toinen, jolle sitä ei vielä ole tapahtunut olisi parempi. Useat tapaukset alkaa tietenkin merkitä.

    • Haiveli parempi?
    • Bossu

      Kaverilla oli Barlit. Ihan hyvä peli oli. Tuommoinen menee runkonopeutta aika pienellä teholla, eikä lisäteho tuo lisää vauhtia, ellei ole jotain lisätasoja perässä. Itsellä on 7-metrinen fiskari, jotain 1000 kiloa, ja siinä 25-heppainen dieseli. Runkonopeus saavutetaan n. 1500 kierroksell, kun kone ottaa maksimissaan jotain 3000 kierrosta. Pitäisin siis 95 hevosvoimaa ko. veneessä ylimitoitettuna. Tuo vain lisää painoa. Toki se on mukavaa, kun ei tarvitse ajaa täysillä koko ajan.

      Nuo on yleensä merikelpoisia, kun runko toimii hyvin alhaisissa nopeuksissa, ja runko on sulava muodoiltaan. Matkustus on mukavaa paitsi kun vene rullaa.

      • Barlit30

        Ostin barlitin nyt syksyllä ja tuossa pihalla odottaa toimenpiteitä.. Olen aivan rookie veneilyssä joten varsin mielenkiintoista puuhaa on yrittää pähkäillä et mitä kiululle pitäisi tehdä.. Tai mitään ei pidä tehdä jos ei halua, hyvin käy ja kukkuu perkins 49hv.. Sähköt teen keväällä uusiksi ja 'ajohytin' verhoilun. Uusi kem wc ja vähän lattia pintoja uusiksi niin eiköhän se ole siinä. Kuukauden kerkesin vesillä tutustumaan ja kyll mä tykkäsin, suuntavakaa, mainettaan hiljaisempi, taloudellinen, hintaansa nähden hyvät tilat(meitä on 3). Helppo ajaa laituriin ja lähteä, en kaipaa keulapotkuria. Luulen ettei ainakaan saimaalle sellaista keliä tule etteikö pärjäisi ja jos tulee niin pakkoko sitä on satamasta lähteä?


      • 14+9
        Barlit30 kirjoitti:

        Ostin barlitin nyt syksyllä ja tuossa pihalla odottaa toimenpiteitä.. Olen aivan rookie veneilyssä joten varsin mielenkiintoista puuhaa on yrittää pähkäillä et mitä kiululle pitäisi tehdä.. Tai mitään ei pidä tehdä jos ei halua, hyvin käy ja kukkuu perkins 49hv.. Sähköt teen keväällä uusiksi ja 'ajohytin' verhoilun. Uusi kem wc ja vähän lattia pintoja uusiksi niin eiköhän se ole siinä. Kuukauden kerkesin vesillä tutustumaan ja kyll mä tykkäsin, suuntavakaa, mainettaan hiljaisempi, taloudellinen, hintaansa nähden hyvät tilat(meitä on 3). Helppo ajaa laituriin ja lähteä, en kaipaa keulapotkuria. Luulen ettei ainakaan saimaalle sellaista keliä tule etteikö pärjäisi ja jos tulee niin pakkoko sitä on satamasta lähteä?

        Olet varmaankin tehnyt syyshuollon ja glykolit sisään. Vie tekstiilit kuivaan ja ilmavaan paikkaan talveksi, sitten kaikki luukut ja turkkilevyt auki sisällä, että ilma pääsee kiertämään.

        Kierrä loki/kaikuanturit auki pohjasta niin ilma kiertää ja jos sisään pääsee paljon vettä on sille tie auki ulos. Jätä läpivientien hanat myös auki.
        Nämä nyt saattaa olla itsestään selviä asioita, mutta panipahan ne nyt tänne varmuudeksi.


      • Barlit30
        14+9 kirjoitti:

        Olet varmaankin tehnyt syyshuollon ja glykolit sisään. Vie tekstiilit kuivaan ja ilmavaan paikkaan talveksi, sitten kaikki luukut ja turkkilevyt auki sisällä, että ilma pääsee kiertämään.

        Kierrä loki/kaikuanturit auki pohjasta niin ilma kiertää ja jos sisään pääsee paljon vettä on sille tie auki ulos. Jätä läpivientien hanat myös auki.
        Nämä nyt saattaa olla itsestään selviä asioita, mutta panipahan ne nyt tänne varmuudeksi.

        Tekstiilit pannuhuoneessa, uudet öljyt koneessa, polttoaineesta joku säilöntä litku.. Kaikki luukut ja räppänät auki.. Aina kun on keli kuivunut olen veneen omalla lämmittimellä 'kuivannut' veneen ajatuksella et pakkasen tultua kosteutta vähemmän ilmassa. Pilssi on tyhjä ni en ajatellut pohjasta vekottimia irrottaa veden kulun helpottamiseksi. Kiitos vinkeistä


      • toiletti
        Barlit30 kirjoitti:

        Ostin barlitin nyt syksyllä ja tuossa pihalla odottaa toimenpiteitä.. Olen aivan rookie veneilyssä joten varsin mielenkiintoista puuhaa on yrittää pähkäillä et mitä kiululle pitäisi tehdä.. Tai mitään ei pidä tehdä jos ei halua, hyvin käy ja kukkuu perkins 49hv.. Sähköt teen keväällä uusiksi ja 'ajohytin' verhoilun. Uusi kem wc ja vähän lattia pintoja uusiksi niin eiköhän se ole siinä. Kuukauden kerkesin vesillä tutustumaan ja kyll mä tykkäsin, suuntavakaa, mainettaan hiljaisempi, taloudellinen, hintaansa nähden hyvät tilat(meitä on 3). Helppo ajaa laituriin ja lähteä, en kaipaa keulapotkuria. Luulen ettei ainakaan saimaalle sellaista keliä tule etteikö pärjäisi ja jos tulee niin pakkoko sitä on satamasta lähteä?

        Minkä kokoinen Pituus/Leveys/Korkeus on se tila, jossa on Barlitin toiletti?


      • Anonyymi
        Barlit30 kirjoitti:

        Ostin barlitin nyt syksyllä ja tuossa pihalla odottaa toimenpiteitä.. Olen aivan rookie veneilyssä joten varsin mielenkiintoista puuhaa on yrittää pähkäillä et mitä kiululle pitäisi tehdä.. Tai mitään ei pidä tehdä jos ei halua, hyvin käy ja kukkuu perkins 49hv.. Sähköt teen keväällä uusiksi ja 'ajohytin' verhoilun. Uusi kem wc ja vähän lattia pintoja uusiksi niin eiköhän se ole siinä. Kuukauden kerkesin vesillä tutustumaan ja kyll mä tykkäsin, suuntavakaa, mainettaan hiljaisempi, taloudellinen, hintaansa nähden hyvät tilat(meitä on 3). Helppo ajaa laituriin ja lähteä, en kaipaa keulapotkuria. Luulen ettei ainakaan saimaalle sellaista keliä tule etteikö pärjäisi ja jos tulee niin pakkoko sitä on satamasta lähteä?

        Ei mikään vene kaipaa keulapotkuria, tietyt veneilijät kaipaa.
        Vielä nykyäänkin on paljon liikenteessä kaikenlaista alle 100m pitkää kalustoa, esim rahtilaivoja joissa ei ole keulapotkuria.

        Niihin ei vaan voi ottaa ihan ketä tahansa kippariksi koska osaamattomat kipparit tilaa hinaajan avuksi jopa noihin alle 100 metrisiin kiuluihin ja se on kallista.


    • Bossu

      Vielä sellainen pointti tuli mieleen, että veneessä ei pitäisi potkurin olla alimpana. Jos on vaikka vahva kölirauta, joka menee potkurin ali, on paljon mukavampaa mennä mataliin luonnonsatamiin. Jos ei ole kölirautaa, täytyy huolella tutkia veneen pohja keulapuolelta, jottei lasikuitu ole siitä hinkkautunut rikki, kun se on rantautuessa kolissut kiviin.

      • muistaako joku

        En muista venettä, jossa olisi potkuri alimpana yksinkertaisesti siksi, että peräsin toimii parhaiten potkurivirrassa eikä ole mitään mieltä jättää osaa siitä käyttämättä.


    • Saamailla

      Barlitiin ollaan tyytyväisiä, mutta meillä ei oo kiire mihinkään lomalla;D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe