Petollinen yhtiökumppani

Onneton osakas

Onko muilla kokemuksia, mitä tehdä tilanteessa, jossa yhtiökumppani päättää tylysti lähteä kilpailemaan omalla toiminimellä yhteisen yrityksemme kanssa. Meillä siis osakeyhtiö 50-50 omistuksella. Hyvin sujuin 5 vuotta, kunnes kaverille iski ahneus. Ajattelee siis jatkavansa hteisessä yrityksessämme, mutta hoitavansa osan asiakkaista itse omalla toiminimellään. Voiko tämä edes olla laillista?

4

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RuuviVertex

      Ei ole kokemuksia, mutta olen todistanut usein miten tällaiset kahdenkimpat hajoavat ja yleensä taustalla on toisen kumppanin aviopuoliso, joka manipuloi miehensä irtautumaan.
      Yleensä on perusteluna, että oma puoliso on osaavampi tai tekee enemmän töitä, tai toinen yhtiökumppani on täysin omasta puolisosta riippuvainen.

      Kuten Matti ja Teppo lauloivat: Kaiken takana on nainen...

      • justjoojoo

        Kylläpä jutun repäsit. "olen todistanut usein..."

        Tuo sinun teoriasi on tarjottava sosiologian laitokselle: siellä asiasta kirjoitetaan tulevina vuosina useampikin tohtorinväitöskirja.


      • onhan noita nähty

        Hyvin yleistä. Totta kai se mies vastaa omista teoistaan ja tempuistaan, mutta kyllä se pahin "sparraaja" ja neuvonantaja löytyy sieltä kotoa.

        Yleisenä ohjeena olen aina sanonut, että kahteen pekkaan on huonoa lähteä yrittämään. Kun menee normaalisti, kaikki on hyvin. Jos menee huonosti tai erittäin hyvin, niin alkavat ongelmat. Huonosti menemisen syy on aina toisessa, joka "ei tee omaa osuuttaan". Hyvin meneminen on aina "minun työni ansiota" ja se toinen vain peesaa siivellä.

        Ainoa huonompi vaihtoehto on yrittää kolmestaan. Jos kimpassa on enemmän omistaja-yrittäjiä, niin sitten on jo helpompaa. 2-3 yrittäjää on se vaikein yhdistelmä.


    • Tässä vaihtoehdot

      > Voiko tämä edes olla laillista?

      No laillista se nyt ainakin on. Jos keskinäinen kirjallinen sopimuksenne ei tuollaista kilpailevaa toimintaa kiellä, niin saa ihan vapaasti tehdä ja yrittää vaikka viidessäkin kilpailevassa firmassa.

      Koeta ostaa se firmanne itsellesi, perustele sitä että silloin kaveri pääsee kunnolla toteuttamaan omia yrityskuvioitaan.

      Mikäli tuo ei hänelle kelpaa, niin siinä tapauksessa tarjoa omaa puolikastasi ostettavaksi, sopivan kovaan hintaan.

      Jos sekään ei käy, niin perusta oma toiminimi tai Oy itsellesi, ja siirrä omat asiakkaasi sinne. Käytännössä se alkuperäinen firmanne jää vähitellen silloin tyhjäksi.

      Tällaista tapahtuu jatkuvasti, eikä sitä asiaa vastaan kannata loputtomiin edes tapella.

      Helpompia etenemisteitä molemmille on löydettävissä, ja hyvä ja riidaton loppuelämä molemmilla edessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe