MIKSI LÄHETTÄÄ JOULUKORTTI?

SYDÄMEN PEILI

Hei taas vaan arvon vanhat.

Kysynpä sen että minkähän vuoksi se joulukortin lähettäminen on joillekin niin erityisen merkityksellinen asia.

Onkohan se sitä, että haluaa ilmaista, ettei ole ainakaan suuttunut vai aitoa muistamista.

Yleensä muistaminen tulisi ilmaista muutoin, en toki vähättele, jos ollaan oltu yht., käyty kylässä jne, aitoa välittämistä, ei silmät kiinni hymyilyä.

29

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt sä hassujas puhut,ainakin mulla menee silmät sirrilleen kun oikein hauskaa on.
      Filunkis hymys on silmät auki.

    • .Siilimuori

      Tämä ikäluokka on tottunut lähettämään joulutervehdykset kortteina, uusi sukupolvi tekstateina ja sähköpostilla.

    • i.p.

      En tunne itseäni miksikään arvon vanhaksi, puol'vanhaksi vasta.

      Varmaan monelle vanhalle voi olla ainut joulun tuntu lähetetyt ja saadut joulukortit, niistä näkee saaja senkin, kuinka ikä on käsialaa muuttanut.
      Korttia kirjoittaessa muistelee ihmistä, kenelle sen lähettää, edes silloin.

      • useimmat pitävät.

        Juuri eilen kävi kylässä eräs vanhus joka oli tullut aina iloiseksi lähettämistäni itsetehdyistä korteista.

        Nuoremmille je nuorisolle itsetehdyt kortit ovat kuulema vaihtelua. Valmiina kaupasta ostetut erittäin kauniit kortit ovat kuulema "mummokortteja". Joskus tuntuu että ne valmiina ostetut ovat paljon kauniimpiakin kuin omat aikaansaannokset.

        Silloin kun aihe takkuaa, ostan valmiin kortin.


    • L - L

      En ole kysynyt vaimoltani enkä aio kysyäkään.

      Itse en ole koskaan lähetellyt mitään kortteja.

      Enemmän minua on hämmästyttänyt lomakorttien lähettely.
      Miksi? Työpaikkojen pystysuorilla tasopinnoilla on, missä enemmän, missä vähemmän, lomakortteja.

      Eräässä työpaikassa oli korttien asemesta lähetysmaan seteleitä.
      Sinä on jotain mielenkiintoa.

      • sitroen.

        Tuostapa tulikin mieleen.
        Työpaikkani konttoristit pyysivät aina lähettämään postikortin matkoilta. Keräsivät niitä sermiin näytille. Joskus siihen lähettämiseen sai menemään paljonkin aikaa, mikä alkoi turhauttamaan. Niinpä lähetin Intiasta postikortin jossa kerroin sikäläisten olevan hartaita uskovaisia. Ja itse kuva oli Khajuraon tuhat vuotta vanhan temppelin kiviveistos, joka esitti miestä ja lieneekö aasia vai hevosta itse teossa (kuva löytyy netistä). Matkan jälkeen vaivihkaa katselin, näkyisikö korttia vaan ei näkynyt. Vuosien jälkeen selvisi, että kortti oli kyllä tullut perille, mutta korkeampi esimies oli sensuroinut sen omiin kokoelmiinsa...
        Tähän loppuivat kuitenkin kortinlähettämispyynnöt jostakin syystä.


    • saako netistä

      Saako ihmisten osoitteita mistään noin vain.
      Tulisi ehkä lähetettyä, mutta osoitteet puuttuu

      • ----

        Ei varmasti saa.

        Mutta saat vaikka Fonectasta, jos tiedät nimen ja paikkakunnan, eikä puh. nro. ole salainen. Toiset poistavat osoitteensakin.
        Tosin voi olla samannimisiä lukuisia.


      • ent. siivoojaparka

        Ainakin Ruotsissa näkyy netiltä osoite, kartta, matkustusohjeet luokseni, syntymäaika, puhelinnumerot, vieläpä asuuko yksin vai yhdessä ja kenen kanssa kun googlaa nimen. Katsoin kerran, että minun nimelläni oli tiedot n. kymmenellä eri sivulla. Yksi niistä pitäisi ottaa puhutteluun, koska nimeeni on yhdistetty jonkun minulle ihan vieraan sähköpostiosoite. Mistäköhän se on tullut. Ei ne aina kaikki tarkalleen pidä paikkaansa, sillä kerran näytti siltä, että tyttäreni asuu kolmen miehen kanssa. Minä jo ilahduin, että nyt on mistä valita vävyä, mutta olivat sekoittaneet samassa talossa asuvien osoitteita.


      • ..--,,
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Ainakin Ruotsissa näkyy netiltä osoite, kartta, matkustusohjeet luokseni, syntymäaika, puhelinnumerot, vieläpä asuuko yksin vai yhdessä ja kenen kanssa kun googlaa nimen. Katsoin kerran, että minun nimelläni oli tiedot n. kymmenellä eri sivulla. Yksi niistä pitäisi ottaa puhutteluun, koska nimeeni on yhdistetty jonkun minulle ihan vieraan sähköpostiosoite. Mistäköhän se on tullut. Ei ne aina kaikki tarkalleen pidä paikkaansa, sillä kerran näytti siltä, että tyttäreni asuu kolmen miehen kanssa. Minä jo ilahduin, että nyt on mistä valita vävyä, mutta olivat sekoittaneet samassa talossa asuvien osoitteita.

        Meillä ei näy.


      • ent. siivoojaparka
        ..--,, kirjoitti:

        Meillä ei näy.

        En minäkään suomalaisia osoitteita noin vaan löydä. Sellaisia sieltä löytää, joitten osoite on muussakin yhteydessä kuin privaatisti. Sieltä minä löydän aina veljeni postinumeron, mutta ei koskaan tule kirjoitettua sitä itse muistiin. Meillä Ruotsissa näkyy kaikki, ellei jollakin ole salainen osoite tai on erikseen pyytänyt, ettei se näy.


      • sitroen.
        ---- kirjoitti:

        Ei varmasti saa.

        Mutta saat vaikka Fonectasta, jos tiedät nimen ja paikkakunnan, eikä puh. nro. ole salainen. Toiset poistavat osoitteensakin.
        Tosin voi olla samannimisiä lukuisia.

        Ilmaiseksi et Suomessa mitään saa, mutta väestörekisterikeskuksen osoitetoimistosta saattaa tuurillaan saada. Maksullinen puhelinnumero on 060001000 ja puhelussa on aikaveloitus eikä erityisen halpa, joten tuskin joulukorttia varten kannattaa kysellä. Ja se maksu menee vaikka eivät tietäisikään tai antavat väärän osoitteen.
        Väärän osoitteen sain kun etsin hukkaan joutuneen sukulaismummelin osoitetta kalifornialaisen mummelin avuksi. Puhelinkaan ei yhdistänyt ja puhelinyhtiössä löivät luurin korvaan kun kyselin.
        Koska asia ei muuten selvinnut, soitin Helsingin Poliisille epäilyni, että onkohan taas yksi yksinelävä mummeli muumiona yksiössään. Tunnin sisällä Poliisi soitti ja ilmoitti sen vanhainkodin nimen, minne mummeli oli viety ja sieltäpä hän löytyikin. Osoitetoimisto valehteli osoitteen, vaikka mummeli oli jo kauan ollut vanhainkodissa.
        Kysyttäessä olisi hyvä tietää etsittävän henkilön syntymäaika tai edes -vuosi ja mielellään joku asuinpaikkakin, koska saman nimisiä henkilöitä on paljon.


    • äijä.

      -itte oot vanha, oikee metusalem...:P
      -joo, saa nähä laitanko kortteja, ja miksikö lähettää?...miksi ei?....hmmm

    • -mollis

      En lähetä!

    • ent. siivoojaparka

      Minä olen laiskempi lähettelemään joulukortteja kuin vastaanottamaan niitä. Ihan kiva, kun joku toivottaa kortin kanssa rauhallista joulua, mutta sitten meinaa tympiä, kun ne samat alkavat soittelemaan jouluaattona heti Kalle Ankan jälkeen ja kyselemään miten se joulu on päässyt vauhtiin. Siis miten niin "rauhallista joulua"?

    • Liekö tää taas näitä persoonallisuuskyssäreitä. Joillekin kortin saaminen on iloinen tervehdys, toisille se muistuttaa vain siitä että itte ei lähettänyt. Että olisi pitänyt stressailla niiden saakelin korttienkin kanssa.

      Mä lähetän :)

      • €--

        Tulee vähän huono omatunto kun saa kortteja ja itse saamattomana ei lähetä


      • €-- kirjoitti:

        Tulee vähän huono omatunto kun saa kortteja ja itse saamattomana ei lähetä

        Lähettäjä on kuitenkin varmaankin tarkoittanut sen kortin ilahduttamaan eikä soimaamaan, joten ota se vastaan sellaisena. Että joku haluaa sua ilahduttaa. Laita omatuntosi nurkkaan seisomaan, koska se tässä tapauksessa estää iloisen tapahtuman. Tuhma, tuhma omatunto. Anna sen seistä siellä koko joulun, se on mun mielipide :))


    • ♡ Nainen Ihanainen ♡

      Oisit ap. heti kysynyt, että miksi viettää joulua? Ainakaan joka vuos?
      Tai viettäkööt, viettäkäät joulunne. Mutta kun tunnen jonkinlaista painetta, että mun odotetaan avaavan kukkaron nyörejäni, se mua ketuttaa kuin pientä oravaa.
      Joulukortteja en ole lähettänyt yli kymmeneen vuoteen enkä tule ikinä lähettämään. Jos joku jouluterveilee tekstarilla, meilissä tai facessa, niin jouluni pilaajalle hidastetusti ja pitkin hampain jonkun kliseen laitan takas - enks ole äärimmäisen ystävällinen ja huomaavainen, kun noin teen, vaikka voisin vaieta kuoliaaksi häirintänsä :P

      • -niinkö

        Nii viettäis jokatoinen vuosi että säilyis uutuuden viehätys


      • Nainen Ihanainen, voi sen joulun viettää ilman kukkaroakin, tosin se tarkoittaa että tarttis itte tehdä jotain, vähänkös epämukavaa ;)) paljon paljon, PALJON kivempaa on viettää joulu punkisti vituttaen...

        Valinnan kysymys jälleen. Miten se elämä voikin olla tollaista, pelkkiä valintoja...


      • hmp.f kirjoitti:

        Nainen Ihanainen, voi sen joulun viettää ilman kukkaroakin, tosin se tarkoittaa että tarttis itte tehdä jotain, vähänkös epämukavaa ;)) paljon paljon, PALJON kivempaa on viettää joulu punkisti vituttaen...

        Valinnan kysymys jälleen. Miten se elämä voikin olla tollaista, pelkkiä valintoja...

        Ostin sieviä kirjekuorellisia joulukortteja Hollannista. 10/kpl paketti 0,99 e. Lähetän joulukorttejajoka vuosi, sattui jäämään viimevuotisia joulupostimerkkejä. En passaa heittää hukkaan. Postikortin saanti on kivaa. Ulkomaalaisille ystävilleni lähtee sähköpostitervehdys tai tervehdys facebookin kautta.


      • sitroen.
        korppis kirjoitti:

        Ostin sieviä kirjekuorellisia joulukortteja Hollannista. 10/kpl paketti 0,99 e. Lähetän joulukorttejajoka vuosi, sattui jäämään viimevuotisia joulupostimerkkejä. En passaa heittää hukkaan. Postikortin saanti on kivaa. Ulkomaalaisille ystävilleni lähtee sähköpostitervehdys tai tervehdys facebookin kautta.

        Täällä taitaa jo yksikin oikein ruma ja huono kortti maksaa enemmän. Kauniita kortteja en ole vuosiin Suomesta löytänyt enkä edes etsi enää kun lopetin koko lähettelyn.


      • korppis kirjoitti:

        Ostin sieviä kirjekuorellisia joulukortteja Hollannista. 10/kpl paketti 0,99 e. Lähetän joulukorttejajoka vuosi, sattui jäämään viimevuotisia joulupostimerkkejä. En passaa heittää hukkaan. Postikortin saanti on kivaa. Ulkomaalaisille ystävilleni lähtee sähköpostitervehdys tai tervehdys facebookin kautta.

        Siellä on halvempaa, kun ei tarvi meri- tai lentorahdilla kuljettaa nämä loppukilsat Suomeen :) Valikoimakin varmaan suurempi. Suomen perinteinen joulukortti Tiimari meni nurin, niin että mistähän nyt ostais..


      • äijä.
        hmp.f kirjoitti:

        Siellä on halvempaa, kun ei tarvi meri- tai lentorahdilla kuljettaa nämä loppukilsat Suomeen :) Valikoimakin varmaan suurempi. Suomen perinteinen joulukortti Tiimari meni nurin, niin että mistähän nyt ostais..

        hmp.f...kirjakaupasta saa vaikka millaisia, kaikenlaiseen makuun...itse taidan textareita vaan pistellä jälkeläisille...
        -elämme pimeitä aikoja, tänään ihan hämärää jo ennen klo. 15....ei se meitä kokeneita haittaa, eihän ?....;)


      • äijä. kirjoitti:

        hmp.f...kirjakaupasta saa vaikka millaisia, kaikenlaiseen makuun...itse taidan textareita vaan pistellä jälkeläisille...
        -elämme pimeitä aikoja, tänään ihan hämärää jo ennen klo. 15....ei se meitä kokeneita haittaa, eihän ?....;)

        Kiitos vinkistä, äijä, otan siitä vaarin!

        Juu, ei se pimeä haittaa kokeneita :)) Ei näe pölypalloja ihan niin hyvin. Ja kun voi sytyttää kynttilöitä ja kaikkea.. ja voihan niitä silmiä pitää kiinnikin välillä ;) sitten ei edes huomaa että on pimeetä.


    • On niin kiva saada joulukortteja, että täytyy lähettää että saa, jos saa, kaikki eivät laita takaisin.
      Ja sitten niissä korteissa on tosi kauniita ja suloisia kuvia, tonttusia, pukkisia, enkeleitä, pupusia, hiirulaisia, kauriita, hevosia rekineen matkalla joulukirkkoon ja joissain jopa hilettä siinä päällä.
      Voi että on kiva niitä ihailla, lapsena me aina pelattiin korteilla monenlaisia pelejä. Näinköhän ens jouluna joku haluaisia pelata mun kaa. :) Jos postista tulee tarpeeksi kortteja.

      • Nuoremmat on karottaneet jotain olennaista jouluperinteistään kun ei kortteja lähettele.
        En minäkään tykkää kun posti rohmuaa hirveen potin mut kuten sanoit ,on ne kortit niin jouluisia.
        Puhumattakaan jos kirjeellä toivotellaan jouluja, nyt nekin on jääneet,mut nuorena olin ku linnan sotilaat.
        Kynällä tyttöjen kimppuun.


    • <3<3

      Onhan se osoitus laajalle, mutta kaukaiselle suvulle, että on hengissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe