Tässä lainaus ja kohta perusteluineen, ei erolle.

Asiassa toimitaan,,

"Esitän ja pyydän, että
te lähetysmiehet teette mahdollisiman pian selkeän päätöksen luopua tässä
tilanteessa sakramenttien omaan käyttöön ottamisesta. Perusteena tähän päätökseen on se ettei
Suomen evankelisluterilaisen kirkon lainsäädäntö mahdollista tällaista menettelyä ja kun
se on
määrätyin edellytyksin vastoin rikoslainsäädäntöä. Tämän lisäksi hanke hajottaa Suomen
esikoislestadiolaisen herätysliikkeen.
Uskon, että tällaisella päätöksellä on myös Jumalan siunaus. Koko kirje luettavissa sakramenttipalstalla."

27

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta joka sana

      Eli ehtoollisten jakaminen edellyttäisi liikkeen eroa kirkon yhteydestä, muuten toimisi kirkkolakia vastaan.
      googleta Lahkoutuminen.

      • Tuomari nurmio

        Perään kuulutan vieläkin nähtäville sellaista sopimuskaavaketta milloin ja ketkä ovat liittäneen esikoislestaadiolaiset kirkon sisäiseksi herätysliikkeeksi mikään rauhansiteen takakansi ei riitä vaikka teutaroitsia sitä koitti tarjoilla ellei sellaista kaavakettta löydy silloin tuonlaiset puheet eroamisesta tai lainrikkomisesta ja rangaistuksista on niinkuin veteen piiretty viiva


      • Sepeteus Parkki
        Tuomari nurmio kirjoitti:

        Perään kuulutan vieläkin nähtäville sellaista sopimuskaavaketta milloin ja ketkä ovat liittäneen esikoislestaadiolaiset kirkon sisäiseksi herätysliikkeeksi mikään rauhansiteen takakansi ei riitä vaikka teutaroitsia sitä koitti tarjoilla ellei sellaista kaavakettta löydy silloin tuonlaiset puheet eroamisesta tai lainrikkomisesta ja rangaistuksista on niinkuin veteen piiretty viiva

        "Tuomari nurmio", esikoislestadiolaista heräytysliikettä ei ole koskaan liitetty kirkon sisäiseksi herätysliikkeeksi. Se on syntynyt kirkon sisällä ja Suomessa toiminut siellä koko olemassaolonsa ajan. Sen jäsenet kuuluvat luterilaiseen kirkkoon ja ovat näin ollen Kirkkojärjestyksen vaikutuspiirissä.

        Tässä yksi kappale yhdistyksen säännöistä.
        2 §
        Yhdistyksen tarkoitus
        Yhdistyksen toiminta perustuu ainoastaan Pyhään Raamattuun ja Lutherin oppiin, joihin perustuen se työskentelee uskonnollisen elämän syventämiseksi.


      • ollaa hellarei..
        Tuomari nurmio kirjoitti:

        Perään kuulutan vieläkin nähtäville sellaista sopimuskaavaketta milloin ja ketkä ovat liittäneen esikoislestaadiolaiset kirkon sisäiseksi herätysliikkeeksi mikään rauhansiteen takakansi ei riitä vaikka teutaroitsia sitä koitti tarjoilla ellei sellaista kaavakettta löydy silloin tuonlaiset puheet eroamisesta tai lainrikkomisesta ja rangaistuksista on niinkuin veteen piiretty viiva

        Tuomari hurmio väittää ettei esikoiset kuulu kirkkoon, se on vuostuhannen paras el-vitsi!


      • Viekas kettunen
        Sepeteus Parkki kirjoitti:

        "Tuomari nurmio", esikoislestadiolaista heräytysliikettä ei ole koskaan liitetty kirkon sisäiseksi herätysliikkeeksi. Se on syntynyt kirkon sisällä ja Suomessa toiminut siellä koko olemassaolonsa ajan. Sen jäsenet kuuluvat luterilaiseen kirkkoon ja ovat näin ollen Kirkkojärjestyksen vaikutuspiirissä.

        Tässä yksi kappale yhdistyksen säännöistä.
        2 §
        Yhdistyksen tarkoitus
        Yhdistyksen toiminta perustuu ainoastaan Pyhään Raamattuun ja Lutherin oppiin, joihin perustuen se työskentelee uskonnollisen elämän syventämiseksi.

        Äläs nyt housuihis pasko meitäkö voidaan rangaista tuolla perusteella Me olemme yksityisesti niissä rekisterissä joten seurakuntana emme voi saada rangaistusta nyt nopeesti eropaerit vetämään muuten pllaan koko jengi linnassa hah hah aika hauskaa huumoria Ei voi kun todeta että on se piru ovela kettu...älkää vain rakkaat kristityt uskoko tuollaista valetta ja erotkaa nopeesti pois babyloniasta


    • kyllähän § on

      Toinen kappale,§ Olemme Lestadiuksesta saakka eri lahkojen kautta aina kuuluneet kirkkoon. §Lutherilla oli vielä minun lapsuudessa eläväusko. onko se muuttunut? vai otettu pois.
      § käytämme kirkon tiloja.
      sellainen paperi on varmasti, missä §esikoiset on liitetty opillisesti Lutheriin ja kirkkoon.
      §"Piispantarkastuskin" on tehty
      Turussa Juva. v80?
      § jäsenet kuuluu kirkkoon?

      • riittääkö aluksi

        Luther on jo haudattuna mutta irjat ja karin puheet ovat muuttaneet luterilaisen kirkon arvot naispappeuden edelleen hyväksyvät homot ennen se luokitus oli sairautta vihkikaava ei enää puhuta kunnes kuolema erottaa
        yms


      • 7+3
        riittääkö aluksi kirjoitti:

        Luther on jo haudattuna mutta irjat ja karin puheet ovat muuttaneet luterilaisen kirkon arvot naispappeuden edelleen hyväksyvät homot ennen se luokitus oli sairautta vihkikaava ei enää puhuta kunnes kuolema erottaa
        yms

        Miksi vielä 1960 ja 1970-luvuilla sitten oli sopivaa kuulua kirkkoon? Oliko silloisilla piispoilla elävä usko?

        Kirkko siunasi sodan aikana aseita ja hyökkäyssotatoimia. Itäkarjalan lapsia kastettiin luterilaisiksi, kun miehitetyllä kansalla ei ollut mahdollisuutta kieltäytyä. Silloinko kirkossa sitten oli elävä usko?

        Miksi nyt sakramenttiuudistuksen yhteydessä halutaan pysyä kirkossa? Vain sakramentit halutaan ottaa omaan käyttöön? (Kirkkoa halutaan siis käyttää vain pyllyn pyyhkimiseen, mutta ei muuhun. ovatko nuo arvot siis rehdit ja oikeat.)

        On totta, että kirkon arvot ovat alennustilassa, mutta kerropa se syy, miksi viime vuosisadalla oli sopivaa kuulua kirkkoon. Gunnar Jönsson sanoi joskus, että täytyy antaa myös tukea kirkon toimille silloin, kun siihen on aihetta.

        Heikki Linnavirta sanoi monta kertaa TV7:n haastattelusta, johon täältä oli linkki, että hän toivoo ja rukoilee pikaista herätystä kirkkoon. Miksi me emme toivo ja rukoile? Onko haukkuminen ainoa ja oikea tapa toimia?


      • llhlljllbolkgjjz
        7+3 kirjoitti:

        Miksi vielä 1960 ja 1970-luvuilla sitten oli sopivaa kuulua kirkkoon? Oliko silloisilla piispoilla elävä usko?

        Kirkko siunasi sodan aikana aseita ja hyökkäyssotatoimia. Itäkarjalan lapsia kastettiin luterilaisiksi, kun miehitetyllä kansalla ei ollut mahdollisuutta kieltäytyä. Silloinko kirkossa sitten oli elävä usko?

        Miksi nyt sakramenttiuudistuksen yhteydessä halutaan pysyä kirkossa? Vain sakramentit halutaan ottaa omaan käyttöön? (Kirkkoa halutaan siis käyttää vain pyllyn pyyhkimiseen, mutta ei muuhun. ovatko nuo arvot siis rehdit ja oikeat.)

        On totta, että kirkon arvot ovat alennustilassa, mutta kerropa se syy, miksi viime vuosisadalla oli sopivaa kuulua kirkkoon. Gunnar Jönsson sanoi joskus, että täytyy antaa myös tukea kirkon toimille silloin, kun siihen on aihetta.

        Heikki Linnavirta sanoi monta kertaa TV7:n haastattelusta, johon täältä oli linkki, että hän toivoo ja rukoilee pikaista herätystä kirkkoon. Miksi me emme toivo ja rukoile? Onko haukkuminen ainoa ja oikea tapa toimia?

        Niin te olette kirkkouskovaisia ja parjaatte lapinvanhimpia ja totisia kristillisyyden saarnaajia
        Kuolleet haudatkoon kuolleet.


      • 20+8
        llhlljllbolkgjjz kirjoitti:

        Niin te olette kirkkouskovaisia ja parjaatte lapinvanhimpia ja totisia kristillisyyden saarnaajia
        Kuolleet haudatkoon kuolleet.

        Kaikki esikoislestadiolaiset ovat vielä kirkkouskovaisia. Koetin ottaa esille menneiden vuosikymmenien asioita. Eihän kirkko silloinkaan ollut parempi.

        Kuitenkin sinäkin olit silloin hyvinkin kirkkomielinen ja sanoit: "Niin kauan kun kirkonkellot kaikuvat, jne.."

        Miksi sitten nyt olet kääntänyt takkisi?


      • 4+4
        llhlljllbolkgjjz kirjoitti:

        Niin te olette kirkkouskovaisia ja parjaatte lapinvanhimpia ja totisia kristillisyyden saarnaajia
        Kuolleet haudatkoon kuolleet.

        Päin vastoin! Emme suinkaan parjaa heitä.

        Sakramenttiasiakin on hallintotoimi, joka kai kuuluu maalliseen regimenttiin. Se ei siis ole opillinen asia. Samoin mahdollinen uuden kirkon perustaminen.

        Sehän tapahtuu näiltä vanhimmilta käden käänteessä.

        Pidätkö tätä menettelyä hyvän hallintotavan mukaisena?
        Käyttäydytkö kirkon ihmisiä oikein? Suhtaudutko lähimmäisenä oikein heihin?
        Kun puhut asiasta vain osan ja jätät monia tärkeitä asioita kertomatta, oletko silloin rehellinen?
        Miten ajattelet tapahtuvan monissa suurissa perheissä, joissa osa lapsista etääntynyt liikkeestä. Miltä kuulostaa, kun he joutuvat nyt erilaiseen tilanteeseen. Miten perhejuhlat hoituvat, ems?

        Onko mielestäsi väärin ajatella asiaa pidemmälle, kun lapin vanhimmat ovat ajatelleet?

        Mielestäni he eivät ole olleet epäitsekkäitä eivätkä ole ajatelleet seurakuntalaisten elämää.

        Meidän lukumäärämme on noin 14000 ja heitä on vain pieni osa tästä. Monet heistäkin suomalaisia siirtolaisia. On paljon pienempi juttu hankaloittaa tuhannen ihmisen elämää kun 14000:n. Kerrannaisvaikutukset ovat verrattomasti suuremmat.

        Gunnar Jönsson sanoisi, että "kun Henki loppuu niin konstit alkavat".

        Nyt varmaan sanot, että olen kirkkomielinen...


      • gklmnnmjmmf
        riittääkö aluksi kirjoitti:

        Luther on jo haudattuna mutta irjat ja karin puheet ovat muuttaneet luterilaisen kirkon arvot naispappeuden edelleen hyväksyvät homot ennen se luokitus oli sairautta vihkikaava ei enää puhuta kunnes kuolema erottaa
        yms

        Lueppa viesti addiktilesta.. se valaisee. Kari Mäkinen viisaana piispana tietää mikä on totuus. Ei hän tuomitse huutamisen perusteella ihmisiä helvettiin vikojen ja sairauksien takia. Tuomitseminen ei kuulu ihmisille.
        EL on aikakauhea usko..


      • Lampaanaivo

        On ihan paikallaan, että es lestadiolaiset perustavat oman kirkon, sillä heidän teologiansa eroaa monessa mielessä alkuperäisestä luterilaisesta tulkinnasta (mm seurakuntaoppi, kasteoppi, oppi Pyhästä Hengestä). On jo kyllin kauan kuviteltu että edustetaan jotain muuta kuin mitä tosiasiassa ollaan. Ev lut kansankirkko, ei sekään enää varsinaisessa mielessä, ole luterilainen. Silti on väärin sanoa sitä vielä Baabeliksi. Alkuperäistä luterilaisuutta edustavat tänään lähinnä luterilaiset vapaakirkot, osa muita herätysliikkeitä ja Lähetyshiippakunta. Es lestadiolaiset tulkitsevat Lutherin oppia omalla tavallaan. Ei tarkoita välttämättä että väärin, mutta eri tavalla. Oman opin tarkastamisesta on eron suunnitteleminen aloitettava, ei esim ev lut kansankirkon kuorolaulutoiminnoista ja muusta sellaisesta. Sitten kun nämä opilliset pasmat on selvitetty, erot nähty ja tunnustettu, sitten voidaan rohkeasti perustaa oma kirkko ja ottaa vastuu seuraamuksista.


      • Ulos Baabelista!
        riittääkö aluksi kirjoitti:

        Luther on jo haudattuna mutta irjat ja karin puheet ovat muuttaneet luterilaisen kirkon arvot naispappeuden edelleen hyväksyvät homot ennen se luokitus oli sairautta vihkikaava ei enää puhuta kunnes kuolema erottaa
        yms

        Eilen jopa eduskunnassa kauhisteltiin arkkipiispa Kari Mäkisen julkista kannanottoa homolain (= sukupuolineutraali avioliittolaki-esitys ) käsittelyssä; sielläkin jopa enempi ovat kiinni Raamatun kannassa kuin mainittu arkkipiispa!
        Mitä auttaa, vaikka kuinka vedotaan kirkon tunnustukseen Raamatun auktoriteetista, jos julkinen opetus ja papiston kanta on käytännössä sitä vastaan! On näköjään monille vaikeaa myöntää, että kirkkomme on jo itse asiassa luopunut noista periaatteista, joiden pohjalle M.Luther rakensi evankeelisen kirkon perustukset.


      • chaplinder
        Ulos Baabelista! kirjoitti:

        Eilen jopa eduskunnassa kauhisteltiin arkkipiispa Kari Mäkisen julkista kannanottoa homolain (= sukupuolineutraali avioliittolaki-esitys ) käsittelyssä; sielläkin jopa enempi ovat kiinni Raamatun kannassa kuin mainittu arkkipiispa!
        Mitä auttaa, vaikka kuinka vedotaan kirkon tunnustukseen Raamatun auktoriteetista, jos julkinen opetus ja papiston kanta on käytännössä sitä vastaan! On näköjään monille vaikeaa myöntää, että kirkkomme on jo itse asiassa luopunut noista periaatteista, joiden pohjalle M.Luther rakensi evankeelisen kirkon perustukset.

        Ojasta allikkoon ei kannata mennä. Luterilainen kirkko on vielä tänään suojan ja turvan paikkana meille. Ja jos joudumme sieltä lähtemään vaikka erotettuina, meidän on syytä hyvin tarkkaan miettiä, keidenkä muiden vanhauskoisten kanssa alamme vetää yhteistä iestä.


      • muistaakseni
        chaplinder kirjoitti:

        Ojasta allikkoon ei kannata mennä. Luterilainen kirkko on vielä tänään suojan ja turvan paikkana meille. Ja jos joudumme sieltä lähtemään vaikka erotettuina, meidän on syytä hyvin tarkkaan miettiä, keidenkä muiden vanhauskoisten kanssa alamme vetää yhteistä iestä.

        tuota niin....... iestä.....Mitenkäs se sanassa sanotaan tuosta. Pitääkö lähteä vetämään iestä. Ei kai.


      • elä sie nyt höpäjä
        Lampaanaivo kirjoitti:

        On ihan paikallaan, että es lestadiolaiset perustavat oman kirkon, sillä heidän teologiansa eroaa monessa mielessä alkuperäisestä luterilaisesta tulkinnasta (mm seurakuntaoppi, kasteoppi, oppi Pyhästä Hengestä). On jo kyllin kauan kuviteltu että edustetaan jotain muuta kuin mitä tosiasiassa ollaan. Ev lut kansankirkko, ei sekään enää varsinaisessa mielessä, ole luterilainen. Silti on väärin sanoa sitä vielä Baabeliksi. Alkuperäistä luterilaisuutta edustavat tänään lähinnä luterilaiset vapaakirkot, osa muita herätysliikkeitä ja Lähetyshiippakunta. Es lestadiolaiset tulkitsevat Lutherin oppia omalla tavallaan. Ei tarkoita välttämättä että väärin, mutta eri tavalla. Oman opin tarkastamisesta on eron suunnitteleminen aloitettava, ei esim ev lut kansankirkon kuorolaulutoiminnoista ja muusta sellaisesta. Sitten kun nämä opilliset pasmat on selvitetty, erot nähty ja tunnustettu, sitten voidaan rohkeasti perustaa oma kirkko ja ottaa vastuu seuraamuksista.

        Mutta kun se ei ole HEIDÄN liikkeensä!!!

        Meitä on suuri määrä esikoislestadiolaisia, jotka olemme luterilaisia kristittyjä. Me emme halua hengellisestä kodistamme mitään "heidän" herätysliikettään,
        joka elää umpioituna Kristuksen lähetyskäskystä, muista kristityistä ja Kristuksen
        sovituksesta, tienaamassa itse vanhurskauttaan omien toimenpiteidensä avulla, palvoen lapin"vanhimpia"!!


      • ettes häppee
        Ulos Baabelista! kirjoitti:

        Eilen jopa eduskunnassa kauhisteltiin arkkipiispa Kari Mäkisen julkista kannanottoa homolain (= sukupuolineutraali avioliittolaki-esitys ) käsittelyssä; sielläkin jopa enempi ovat kiinni Raamatun kannassa kuin mainittu arkkipiispa!
        Mitä auttaa, vaikka kuinka vedotaan kirkon tunnustukseen Raamatun auktoriteetista, jos julkinen opetus ja papiston kanta on käytännössä sitä vastaan! On näköjään monille vaikeaa myöntää, että kirkkomme on jo itse asiassa luopunut noista periaatteista, joiden pohjalle M.Luther rakensi evankeelisen kirkon perustukset.

        Taas yksi joka ei erota Mäkistä kirkosta. Mäkinen ei ole mikään evankelisluterilainen kirkko.

        Miksi sitten "mäkitset" voittavat vaaleissa? Siksi kun tunnustavat kristityt ovat hylänneet kirkkonsa. Häpeämättömät ovat nyt kirkkoaan kivittämässä vielä.


      • harhaopista
        elä sie nyt höpäjä kirjoitti:

        Mutta kun se ei ole HEIDÄN liikkeensä!!!

        Meitä on suuri määrä esikoislestadiolaisia, jotka olemme luterilaisia kristittyjä. Me emme halua hengellisestä kodistamme mitään "heidän" herätysliikettään,
        joka elää umpioituna Kristuksen lähetyskäskystä, muista kristityistä ja Kristuksen
        sovituksesta, tienaamassa itse vanhurskauttaan omien toimenpiteidensä avulla, palvoen lapin"vanhimpia"!!

        Todennäköisesti et nytkään ruksalla ole käynyt vuosiin.
        Kirkko uskovaiset on ihan oma lahkonsa


      • 19+9
        harhaopista kirjoitti:

        Todennäköisesti et nytkään ruksalla ole käynyt vuosiin.
        Kirkko uskovaiset on ihan oma lahkonsa

        Hei istuin aivan sinun takana olevassa penkissä. Sinua näytti nukuttavan Lestadiuksen saarnan aikana. Puhuja vältteli aivan tykkänään näitä arkoja aiheita. Antoi varovaisesti tukea Lapin vanhemmille.

        Raamatussa sanotaan, että vain palkkapaimen pakenee nähdessään synnin suden tulevan. Nämä vanhimmat näyttävän olevan tällaisia palkkapaimenia..

        Het haluavat mieluusti olla kirkon jäseniä, käyttää kirkon tiloja ja välineistöä, mutta eivät halua olla puhumassa totuutta kirkon sisällä.

        Sitä sanotaan raukkamaisuudeksi muualla. Tällä sitä kumarretaan aivan polvilleen.


      • teu,
        llhlljllbolkgjjz kirjoitti:

        Niin te olette kirkkouskovaisia ja parjaatte lapinvanhimpia ja totisia kristillisyyden saarnaajia
        Kuolleet haudatkoon kuolleet.

        ""-ldscxflfdl""

        Kyllä meillä on kirkkouskovaisiakin Mutta Es lestä on aina Es lesta .Ei me parta ketään örvelöllä on väärä luulo ja totisia me välämme ilos ellää pittää vaikka
        sydän märkänis sano karjalaismummokin .

        Kuolleet haudatkon kuolleensa oli Jeesuksen sana , kun Hän oli erätä miestä
        palkkaamassa opetuslapseksi ,ilman rahaa, Seuraa minua !

        Tästä oli kirjoitettu jossa kin evankeliumissa .


      • teu,
        20+8 kirjoitti:

        Kaikki esikoislestadiolaiset ovat vielä kirkkouskovaisia. Koetin ottaa esille menneiden vuosikymmenien asioita. Eihän kirkko silloinkaan ollut parempi.

        Kuitenkin sinäkin olit silloin hyvinkin kirkkomielinen ja sanoit: "Niin kauan kun kirkonkellot kaikuvat, jne.."

        Miksi sitten nyt olet kääntänyt takkisi?

        ""20 8""

        kaikki es.Lestat on vielä kirkkouskovia . niin minustakin ei meidän kannata kovin vanhoja asioita hakea ja kuulostaa , meillä on Raamattu se kertoo kaiken . NIIN
        Eihän kirkko silloin ollut parempi , no ei niin ,mutta minulla vakaa kläsitys ettei
        hounompikaan , Ihminen on tässä muuttuja , Kun joskus -53-54 vävin äidin kanssa
        sunnuntaina kirkossa , siitä tuli klo 13 :oo kysely misää kävimme , ja miksi . haistoin
        että ellemme olisi olleet seroissa heti perään , ei olisi hyvä ollut .

        Kirkkoherra lahtinen oli ihana ihminen kun hän oli tullut kirkkoon, oli merlkein ensi
        töikseen vihkinut äidin .,isä ja kun Äiti kuoli, Hän siunasi hänet lähes viimeiseksi,
        sattumia tietenkin , olen minia asioita kertonut näistä pappijutuista meillä
        eli ne ei tarvii nyt tuoda esiin , Mutta uskovaisena pääsi äiti lähtemään ,
        Sen tuo vanha saarnaaja KT, toi esiin , ja sitten muutkin , KL. ja niin edeleen..


      • teu,
        7+3 kirjoitti:

        Miksi vielä 1960 ja 1970-luvuilla sitten oli sopivaa kuulua kirkkoon? Oliko silloisilla piispoilla elävä usko?

        Kirkko siunasi sodan aikana aseita ja hyökkäyssotatoimia. Itäkarjalan lapsia kastettiin luterilaisiksi, kun miehitetyllä kansalla ei ollut mahdollisuutta kieltäytyä. Silloinko kirkossa sitten oli elävä usko?

        Miksi nyt sakramenttiuudistuksen yhteydessä halutaan pysyä kirkossa? Vain sakramentit halutaan ottaa omaan käyttöön? (Kirkkoa halutaan siis käyttää vain pyllyn pyyhkimiseen, mutta ei muuhun. ovatko nuo arvot siis rehdit ja oikeat.)

        On totta, että kirkon arvot ovat alennustilassa, mutta kerropa se syy, miksi viime vuosisadalla oli sopivaa kuulua kirkkoon. Gunnar Jönsson sanoi joskus, että täytyy antaa myös tukea kirkon toimille silloin, kun siihen on aihetta.

        Heikki Linnavirta sanoi monta kertaa TV7:n haastattelusta, johon täältä oli linkki, että hän toivoo ja rukoilee pikaista herätystä kirkkoon. Miksi me emme toivo ja rukoile? Onko haukkuminen ainoa ja oikea tapa toimia?

        ""7 3""

        Niin kyllä kirkko siunasi aseita ja ja muita toimia 1939-1944 aikana ,
        otappa selvää mitä tapahtui 1918, , sekin oli sataa ja vielä pahempaa
        se oli veljes sotaa , jos et löydä voinauttaa ,

        Katsoin tuon haastattelun , kuulin myös monta kertaa , että hän sanoi toivokaa ja Rukoilkaa että ev.lut.kirkkoon tulisi HERÄTYS, olen muistanytkerran rukoilla
        mutta se voidaan korjata , pelkällä haukkumisella ei voiteta mitään
        Muistaakseni GJ, sanoi se mitä on voitettu ,on voitettu Rakkaudella,


      • silmän voidetta
        19+9 kirjoitti:

        Hei istuin aivan sinun takana olevassa penkissä. Sinua näytti nukuttavan Lestadiuksen saarnan aikana. Puhuja vältteli aivan tykkänään näitä arkoja aiheita. Antoi varovaisesti tukea Lapin vanhemmille.

        Raamatussa sanotaan, että vain palkkapaimen pakenee nähdessään synnin suden tulevan. Nämä vanhimmat näyttävän olevan tällaisia palkkapaimenia..

        Het haluavat mieluusti olla kirkon jäseniä, käyttää kirkon tiloja ja välineistöä, mutta eivät halua olla puhumassa totuutta kirkon sisällä.

        Sitä sanotaan raukkamaisuudeksi muualla. Tällä sitä kumarretaan aivan polvilleen.

        Lue lestadiuksen saarnoja ja huomaat että ihan samalailla saarnataan nyt


      • 20+10
        silmän voidetta kirjoitti:

        Lue lestadiuksen saarnoja ja huomaat että ihan samalailla saarnataan nyt

        Ok! Niin luenkin ja kuuntelen seuroissa. Tämä ehtoollisvouhotus vaan pännii.

        Kyllä muuten on asiat ok!


    • sokeus vallalla

      Laitetaanko teillä vainajan mukaan pieni kirkkopatsas?

      miksi olette noin hölmöjä että kuvittelette piskuisen lutterin kioskin olevan jokin Jumalan jatko-osa, voi herraisä, isienne polkuja te tahdotte kulkea, ei siihen mitään todellista kristillisyyttä tarvita.

      eikä sitä ole kuin muutamilla joukossanne ja nekin on sidottu kymmenillä siteillä siihen kirkkoonne.

      voi itkun paikkaa tätä sakeaa usvaa.

      • teu,

        "" sokeus vallalla ""

        Sinä olet se sama Babtisti , joka luulee tietavnsä jotain sellaista
        mitä me muut on jo kauan tiedetty että sullä on k u s t a päässä

        kysut laitetaanko teillä vainajien mukana pieni kirkko , olet senkin
        ajatuksen hakenut muinaisesta Ekyptistä siellä taisi olla pieninukke
        joka laitettiin vainajalle avuksi että he olettivat että nukke kuin ukko
        herää henkiin siinä maassa johon menivät

        Voin kertoa että kaikki menee Paratiisiin ja sieluna , kun sitten tulee
        se viimeinen tuomio Karitsa hoitaa tuomion ja kutsun,


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe