Onko minussa jokin vikana?

outoko?

Olen juuri tutustunut uskovaan mieheen ja pari kertaa käynyt hänen kotiseurakunnassaan. No siellä on paljon ylistystä, mutta miksi en kykene vapautumaan ja ylistämään mukana?
Se musiikki on erilaista kuin itse tykkään kuunnella. Kotona kuuntelen lähinnä suomalaista joissa on koskettava sanoma. Kotona pystyn laulamaan jne..mutta siellä kokouksessa vain seison ja kattelen kun muut laulavat...en ymmärrä englantia kovin hyvin eikä ne laulut hirveesti liikuta...
Oon ehkä hiukan ärsyyntynytkin...mutta siellä kokouksessa Jeesus tekee ihmeitä. Parantaa jne..
Miksi en pysty vapautumaan?
Haluaisin oikeesti kuulla enemmän suomalaista hengellistä...rauhallisempaa musiikkia.
Mies tykkää käydä siellä kun hän tuntee ne kaikki ihmiset..taidan vaan itse sitten jatkaa käymistä tuossa tutummassa seurakunnassa...
Jotenkin kaipaan enemmän kuulla saarnaa ja virsiä...en sellasta kovaa menoa missä muut on niin kovin innoissaan ja niin...sellaisia...

19

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outoko?

      Oon ehkä ärsyyntynyt sen takia kun näenettä tuleva mieheni nauttii siinä serakunnassa olemisesta mutta mä tunnen itseni ulkopuoliseksi? Vaikka siellä ihmiset on ystävällisiä...niin selvästi mun ajatus/tunnemaailmassa on jotain vinksallaan?
      Kaipaan sitä että saan ennemminkin omassa rauhassa hiljentyä ja rukoilla tuntea Jumalan läsnäoloa...

      • o.j.

        Et ole outo, meitä on muitakin :)


    • Onko vika hyvä kysymys joskus vaikea vastata tyhjentävästi,mikä on oma seurakuntasi siellä uskovan kanna yhtedessä hiljentyä pyytämään mikä on se joka estaan vapautumisen täydellisyyteen synti on se joka sitoo mutta millainen sen asia joka on sisimmässä ei ole tullut päivän valoon.
      Siitä on lähdettävä liikeelle mitä asiat sitovat tai asia.

      outoko?

    • Elämä Kristuksessa

      Kun en tiedä ko. srk:sta, enkä sen opetuksesta, mahdoton sanoa mitään siitä.

      Yleisellä tasolla voin kertoa seuraavaa: huomasit varmaankin, että jossain vastauksista haettiin jo vikaa sinusta. Emmehän sinuakaan tunne...miten sitten voisimme sanoa sinulle esim. "synti sitoo....".

      Yleisellä tasolla edelleen: uusia seurakuntia on noussut useitakin; niissä kyllä puhutaan Jeesuksesta, ylistetäänkin.......mutta joku ei toimi.
      Usein ihmeitä ja tunnustekoja korostetaan, ne tuntuvat olevan tärkeimpiä....
      terve opetus jää sivuosaan, jos sitä muutoinkaan paljoa on.

      Usein tällainen srk on yhden, tai muutaman vahvan henkilön "ohjauksessa", ihmeitä korostetaan, profetiaa ja sanomaa pukkaa yhtenään, on "uutta tietoa", joka menee ohi Jumalan Sanan.

      Ehkäpä sinussa ei olekaan mitään vikaa. Jos kaikki ei ole srk:ssa kohdallaan, et voi täysin rinnoin yhtyä menoon....

      Jumalan Sana on se, jonka pohjalta voit peilata asioita. Mihinkään epäterveeseen
      suorituskeskeiseen menoon ei kannata lähteä mukaan. Jos Jumalan Henki vaikuttaa seurakunnassa ja sinussa, siellä on hyvä olla, pienistä vajavaisuuksista huolimatta.

      Meidän ei tarvitse, eikä tulekaan kristittyinä tehdä niin ja niin, "koska muutkin tekevät niin". Järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa.

      • outoko?

        Kiitos hyvästä vastauksesta sulle "elämä kristuksessa"


    • outoko?

      Niin mietin juuri sitä, onko se juuri joku synti mikä sitoo niin etten pysty tuntemaan sitä samaa kuin muut siellä kokouksessa.
      Ja kyllä rukoilen ja pyydän apua Jumalalta tähän.
      Jumala johdatti minut ja tämän miehen yhteen.
      Tiedän että Hänellä on meille jokin tehtävä, mutta oon ollut sisältä aika rikkinäinen ja eheytyminen on vielä kesken.
      Mutta hyvä on tietää etten ole ainoa joka tykkää hieman erilaisesta menosta kokouksissa...
      Mutta haluan myös osata ylistää ja sekin harmittaa kun en muitten ihmisten keskellä osaa/pysty..

      • armahdettu syntinen

        Jos ihminen on sielun hädässä, eli synnit painavat, niin tuollaisesta Jumalanpalveluksesta ei saa minkäänlaista lohtua.

        Äitini oli heränneessä tilassa nuorena tyttönä viime vuosisadan alkupuoliskolla. Erään papin saarnasta hän sai vähän lohtua. Hän alkoi hakea seurakuntaa. Kaikki tuntuivat hengellisiltä teattereilta, kunnes vihdoin löysi herätysliikkeen, jossa hänelle todistettiin kaikki synnit anteeksi. Hänelle tuli niin suuri ilo, että alkoi kiittämään sponttaanisesti Jumalaa ääneen, eikä mitenkään johdetusti kuten karsmaattisissa liikkeissä ja vapaissa seurakunnissa. Olen onnellinen, ettei minun ole tarvinnut hakea, kaan olen saanut syntyä keskelle elävää kristillisyyttä.

        Äitini mummo, joka oli ahkera kirkossa kävijä, oli varoittanut äitiä, että muista tyttö rakas, että et koskaan niihin hihuleihin liity. Tämä mummo joutui kuolinvuoteellaan sanomaan, että viekää pois nuo mustat miehet, jotka hakevat minua.

        Eräs toinen nainen kertoi pikku tyttönä olleen helluntalaisen mummon kuolinvuoteen vieressä. Tämä oli huitonut käsillään, oli ilmeisesti nähnyt samoja hakioita, jotka hakivat äitini mummon?

        On tärkeää seurata millainen uskovaisen loppu on, kuten apostolikin sanoo. Vaimoni oli äitinsä vieressä, kun tämä lähti. Hän ojensi kädet ylös ja katse oli kirkas, myös hänen sokea silmänsä loisti kirkkaana.


      • armahdettu syntinen kirjoitti:

        Jos ihminen on sielun hädässä, eli synnit painavat, niin tuollaisesta Jumalanpalveluksesta ei saa minkäänlaista lohtua.

        Äitini oli heränneessä tilassa nuorena tyttönä viime vuosisadan alkupuoliskolla. Erään papin saarnasta hän sai vähän lohtua. Hän alkoi hakea seurakuntaa. Kaikki tuntuivat hengellisiltä teattereilta, kunnes vihdoin löysi herätysliikkeen, jossa hänelle todistettiin kaikki synnit anteeksi. Hänelle tuli niin suuri ilo, että alkoi kiittämään sponttaanisesti Jumalaa ääneen, eikä mitenkään johdetusti kuten karsmaattisissa liikkeissä ja vapaissa seurakunnissa. Olen onnellinen, ettei minun ole tarvinnut hakea, kaan olen saanut syntyä keskelle elävää kristillisyyttä.

        Äitini mummo, joka oli ahkera kirkossa kävijä, oli varoittanut äitiä, että muista tyttö rakas, että et koskaan niihin hihuleihin liity. Tämä mummo joutui kuolinvuoteellaan sanomaan, että viekää pois nuo mustat miehet, jotka hakevat minua.

        Eräs toinen nainen kertoi pikku tyttönä olleen helluntalaisen mummon kuolinvuoteen vieressä. Tämä oli huitonut käsillään, oli ilmeisesti nähnyt samoja hakioita, jotka hakivat äitini mummon?

        On tärkeää seurata millainen uskovaisen loppu on, kuten apostolikin sanoo. Vaimoni oli äitinsä vieressä, kun tämä lähti. Hän ojensi kädet ylös ja katse oli kirkas, myös hänen sokea silmänsä loisti kirkkaana.

        Sydämen kyllyydestä suu puhuu.

        Tämän olen todennut vanhainkodissa. Monet siellä olevat kiroilevat, haistatteleva ja ovat aivan toisissa maailmoissa. Olen miettinyt asian niin, että heidät on tämän maailman ruhtinas ottanut tulkikseen viimeisillä metreillä.

        Äitini eli melkein 97 vuotiaaksi. Hän oli aina rauhallinen, vaikka ei ollutkaan iloinen. Hänen sairautensa teki hänestä murheellisen näköisen, koska se oli aivoissa. Hänen suustaan en kuullut kirosanoja enkä muutakaan törkeyttä. Vaikka hän ei tykännyt sairautensa alussa kosketuksesta, vaan veti kätensä aina pois, loppuaikana saimme pitää häntä kädestä kiinni, ja se oli ihanaa.

        Hän kuoli aivan rauhallisesti uneen vaipuen, eikä mitään pelkoa ollut koko aikana. Kiitos Jumalalle, että minulla on toivo, että pääsemme yhdessä perille uuteen maahan.


    • kii5
      • outoko?

        Aika paljon asiaa tuossa, mutta kyllä nämä ovat ihan Jeesuksen seuraajia.
        Ja tuossa kokouksessa olen nähnyt kuinka Jeesus parantaa jne..
        Siellä on paljon ylistystä mutta eihän se väärin ole.
        Ihmettelen vaan miksi oon niin lukossa...mutta uskon että ajan kanssa tämäkin selviää.
        Ehkä johtuu perusluonteesta? Oon aina ollut vähän pidättyvämpi ja hiljaisempi.
        Ehkä mun pitäisi olla niin täyttynyt Pyhällä Hengellä että pystyisin ylistämään mukana?
        Mutta tärkeintähän on että seuraa Jeesusta ja haluan tämän olevan ykkösjuttu omassa elämässä.


      • kii5
        outoko? kirjoitti:

        Aika paljon asiaa tuossa, mutta kyllä nämä ovat ihan Jeesuksen seuraajia.
        Ja tuossa kokouksessa olen nähnyt kuinka Jeesus parantaa jne..
        Siellä on paljon ylistystä mutta eihän se väärin ole.
        Ihmettelen vaan miksi oon niin lukossa...mutta uskon että ajan kanssa tämäkin selviää.
        Ehkä johtuu perusluonteesta? Oon aina ollut vähän pidättyvämpi ja hiljaisempi.
        Ehkä mun pitäisi olla niin täyttynyt Pyhällä Hengellä että pystyisin ylistämään mukana?
        Mutta tärkeintähän on että seuraa Jeesusta ja haluan tämän olevan ykkösjuttu omassa elämässä.

        Pyhällä Hengellähän täytyään sitä mukaa kun kuollaan itselleen (omalle lihalle) ja Kristus saa elää sinussa, sinun oman turmeltuneen luontosi sijalla :) Ehkä teidän olisi hyvä tutustua myös tähän julkaisuun: http://www.kristitynfoorumi.fi/pdf/uvj.pdf
        ja tässä opetusta henkien koettelemisesta ja erottelemisesta: http://www.netikka.net/mpeltonen/trust.htm

        Toivottavasti saatte noista jotain irti.


      • S.A.
        outoko? kirjoitti:

        Aika paljon asiaa tuossa, mutta kyllä nämä ovat ihan Jeesuksen seuraajia.
        Ja tuossa kokouksessa olen nähnyt kuinka Jeesus parantaa jne..
        Siellä on paljon ylistystä mutta eihän se väärin ole.
        Ihmettelen vaan miksi oon niin lukossa...mutta uskon että ajan kanssa tämäkin selviää.
        Ehkä johtuu perusluonteesta? Oon aina ollut vähän pidättyvämpi ja hiljaisempi.
        Ehkä mun pitäisi olla niin täyttynyt Pyhällä Hengellä että pystyisin ylistämään mukana?
        Mutta tärkeintähän on että seuraa Jeesusta ja haluan tämän olevan ykkösjuttu omassa elämässä.

        Syitä varmaan voi olla monia. Joitain omia kokemuksia; omaa polkuani:

        - Itse aikanaan seurustelin sellaisen naisen kanssa, joka oli hyvin vapaa ylistämään Jumalaa seurakunnan keskellä sekä sanoin että lauluin ja myös niin, että hänen ruumiinsakin oli siinä mukana, hyvin raamatullisella tavalla.

        - Itse olin silloin aika lukossa Jumalan ylistyksen vapaan ilmaisemisen kanssa. Lauloin kyllä ja saatoin nostaa kätenikin, mutten juuri enempää.

        - Vaikka olin lukossa, niin sisäisesti olisin HALUNNUT ylistää vapaammin. Tyttökaverini/naisystäväni ei koskaan sanonut, että haluaisi mun ylistävän vapaammin, mutta sisäisesti KOIN, että hän ehkä haluaisi sitä. Omien AJATUSTENI vuoksi menin asiassa vielä enemmän lukkoon.

        - Vasta seurustelun päättymisen jälkeen tuli sellainen tilanne, että ennestään tuntemattomien ihmisten seurassa hyvässä viikon mittaisessa kristillisessä konferenssissa USKALTAUDUIN Jumalan ylistämisessä sellaiseen vapauteen, jota olin tosiasiallisesti jo SISÄISESTI kaivannut.

        - Ja kun koin kerran vapautumista, niin sen jälkeen on ollut helpompaa ylistää vapaammin myöhemminkin.

        - Ja kun olen itse vapautunut, niin sellainen raamatullinen vapautunut ylistäminen on voinut levitä monessa tilanteessa muihinkin. Jossain tilanteessa olen vaikka kokenut, että Jumalan ylistämisen keskellä on hyvä polvistua, karkeloida, laulaa erityistä kiitoslaulua Jumalalle suomeksi tai kielillä... mitä nyt vain on raamatullisia ylistämisen muotoja... Niin joku on jälkeenpäin tullut kiittämään, että vapauteni vapautti häntäkin!


      • S.A.
        outoko? kirjoitti:

        Aika paljon asiaa tuossa, mutta kyllä nämä ovat ihan Jeesuksen seuraajia.
        Ja tuossa kokouksessa olen nähnyt kuinka Jeesus parantaa jne..
        Siellä on paljon ylistystä mutta eihän se väärin ole.
        Ihmettelen vaan miksi oon niin lukossa...mutta uskon että ajan kanssa tämäkin selviää.
        Ehkä johtuu perusluonteesta? Oon aina ollut vähän pidättyvämpi ja hiljaisempi.
        Ehkä mun pitäisi olla niin täyttynyt Pyhällä Hengellä että pystyisin ylistämään mukana?
        Mutta tärkeintähän on että seuraa Jeesusta ja haluan tämän olevan ykkösjuttu omassa elämässä.

        Ja vielä yksi oma ajatusmalli, joka oli aikanaan ESTEENÄ omassa elämässäni:

        1.
        Joskus vuosia sitten ajattelin niin, että näkyvä innostuminen - esimerkiksi hyppiminen - kuuluu enemmän show-meininkiin. Ja siksi ajattelin, että en voi esimerkiksi hyppiä/karkeloida ylistäessäni.

        2.
        Mutta kun sitten Raamatusta näin, että karkeloiminen on mainittu yhtenä ylistämisen tapana, niin totesin jotakuinkin näin:

        a)
        Voi olla, että ruumiin liikuttaminen musiikin tahdissa on suomalaisessa hengellisessä kulttuurissa perinteisesti yhdistetty synnilliseen menoon.

        b)
        On totta, että Suomessa edelleenkin tanssia käytetään yhtenä välineenä synnin harjoittamiseen.

        c)
        Mutta jos kerran Raamattu (Psalmit) puhuu Jumalan ylistämisestä myös karkeloiden, niin SUOMALAINEN PERINNE ei ole oikea mittapuu sille, mikä on oikeaa ja mikä on väärää.

        Tämä oli yksi asia, joka auttoi itseäni vapautumaan Jumalan ylistämisen osoittamisessa myös ruumiini avulla. Mutta ei missään tapauksessa aistikkaasti, vaan pyhästi. Mutta joskus se karkelointi Jumalan ylistyksessä on saattanut olla "liikkuvampaa" kuin mitä moni suomalainen ei-uskovainen on ehkä koskaan harjoittanut maailman musiikin tahdissa tanssiessaan.


      • henki tekee eläväksi
        kii5 kirjoitti:

        Pyhällä Hengellähän täytyään sitä mukaa kun kuollaan itselleen (omalle lihalle) ja Kristus saa elää sinussa, sinun oman turmeltuneen luontosi sijalla :) Ehkä teidän olisi hyvä tutustua myös tähän julkaisuun: http://www.kristitynfoorumi.fi/pdf/uvj.pdf
        ja tässä opetusta henkien koettelemisesta ja erottelemisesta: http://www.netikka.net/mpeltonen/trust.htm

        Toivottavasti saatte noista jotain irti.

        " Pyhällä Hengellähän täytyään sitä mukaa kun kuollaan itselleen "

        Eli mielestäsi Pyhän Hengen saaminen on meistä kiinni ? Aika outoa opetusta.
        Ei Jeesus ainakaan vaatinut opetuslapsiltaan mitään, vaan sanoi: Ottakaa Pyhä Henki.
        Evankeliumi Johanneksen mukaan 20
        19. Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
        20. Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
        21. Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
        22. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
        Ja ap:lle, et ole outo. Me ihmiset olemme erilaisia, itse liityin puolisoni seurakuntaan, ei siellä ylistetty tai tehty muutakaan kuin omassakaan srk:a, mutta silti olin kuin seipäänniellyt, kun menin sinne. Taas , kun menin omaan porukkaani
        (vaikka paikkakunta oli uusi ), olin kuin kala vedessä. Tärkeää on että juttelet tämän ystäväsi kanssa, ja käytte vaikka molemmissa srk:a.
        Joskus vieläkin kiusaannun "liiasta " ylistysmusiikista (nykyisin sitä siellä on,osa ihmislähtöistä ) ja odotan , että lopettaisivat, minusta saarna on se tärkein ja yhteis laulut. Kun Pyhä Henki on läsnä, niin siellä kyllä viihtyy.


      • kii5
        henki tekee eläväksi kirjoitti:

        " Pyhällä Hengellähän täytyään sitä mukaa kun kuollaan itselleen "

        Eli mielestäsi Pyhän Hengen saaminen on meistä kiinni ? Aika outoa opetusta.
        Ei Jeesus ainakaan vaatinut opetuslapsiltaan mitään, vaan sanoi: Ottakaa Pyhä Henki.
        Evankeliumi Johanneksen mukaan 20
        19. Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
        20. Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
        21. Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
        22. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
        Ja ap:lle, et ole outo. Me ihmiset olemme erilaisia, itse liityin puolisoni seurakuntaan, ei siellä ylistetty tai tehty muutakaan kuin omassakaan srk:a, mutta silti olin kuin seipäänniellyt, kun menin sinne. Taas , kun menin omaan porukkaani
        (vaikka paikkakunta oli uusi ), olin kuin kala vedessä. Tärkeää on että juttelet tämän ystäväsi kanssa, ja käytte vaikka molemmissa srk:a.
        Joskus vieläkin kiusaannun "liiasta " ylistysmusiikista (nykyisin sitä siellä on,osa ihmislähtöistä ) ja odotan , että lopettaisivat, minusta saarna on se tärkein ja yhteis laulut. Kun Pyhä Henki on läsnä, niin siellä kyllä viihtyy.

        Moi. Puhutaan nyt eri asioista. En tarkoittanut sitä, vaan sitä kun gal 5:n mukaiset Hengen hedelmät alkavat näkyä uskovan elämässä. Siis suunnilleen tätä: http://www.kotipetripaavola.com/muuttukaamielenneuudistuksenkautta.html


    • outoko?

      Hei kiitti vastauksista :)
      Uskon että vielä itekkin vapaudun ja jospa rupeen eka kotona harjottelemaan :)
      Ja ehkä mietin että näytän hölmöltä/naurettavalta jos innostun liikaa jne...

      • armahdettu syntinen

        Harjoitteletko ihmisten vuoksi? Jeesus varoittaa sellaisesta mitä tehdään ihmisten vuoksi. Jos tämä ei tapahdu luonnostaan, olet väärässä porukassa. Jumalalle on kauhistus tuollainen teeskentely.


    • Evankeelinen
    • Suuntaviitta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe