Keuhkoahtauma vai mikä?

Mätäpää

Olen mies 32 v. Olen sairauspelkoinen. Nyt olen varma sitten että on kauhkoahtauma kyseessä...

Lapsena minulla todettiin " ehkä astma", en muista tarkkaan miksi, olikohan ne puhallusarvot jotenkin huonot. Allerginen olen vaikka mille. N 10 sitten päätin lopettaa pari vuotta jatkuneen satunnaisen tupakoinnin, menin lääkäriin. Puhallusarvot eivät olleet hääppöset, arvoja en muista. Sain lääkityksen ja olin 100 päivää polttamatta, treenasin jne. Arvot nousivat kohdilleen. 101 päivänä lankesin tupakkaan...

Sen jälkeen en ole ollut päivääkään tupakoimatta. Aski on mennyt jo vuosia. Ongelmanani on vuosia ja vuosia jatkunut räkäisyys. Aamuisin herään ihan tukkeessa koko mies. Yskin ja räin kuin pieni porsas, räkää valuu nenästä ja joka reiästä. Olen aina räkäinen. Keuhkoissa on aina tavaraa. En harrasta juuri liikuntaakaan enää, ja aina kun kävelen pitemmän matkan tms, räkä alkaa lentää keuhkoista paineella, sitä tulee ja tulee. Onneksi irtoaa tosin.

Googletin, tupakkayskä, räkäsyys = keuhkoahtauma! Minulla on ollut se jo ainakin 5-7 vuotta sitten, aika nuorena iskenyt. Tosin tila ei ole mennyt huonommaksi vuosien varrella, räkä vaan lentää ja henkeä ahistaa aamuisin. Kun saa pahimmat liikkeelle henki alkaa kulkea. Kurrkuakin vähän väliä kutittaa, yleensäkkin räkä tuntuu olevan kurkussa enempi kuin keuhkoissa.....en tiedä.

Ehkä pitäs lopettaa tupakointi

2

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmaa, ilmaa

      Joopa joo, aika samat kuviot täällä. Todennäköisestikeuhkoahtaumatauti. Ei vielä diagnoosia. Jatkuvaa tupakointia jo 40v, muutamaa lyhytaikaista tupakkalakkoa lukuunottamatta. Jatkuva yskä(astmaako, ei tutkittu), limaa, aikajoin vaikea hengittää, ihan kuin ilma loppuis. Kaikki olis helppoa mutta kun käyt lääkärissä, jatkuvaa motkotusta tupakanpolton vaaroista, pelottelua, syyllistämistä. Ihan kun minä en tietäis tota kaikkea ilman lääkärin saarnaa. Toki se kuuluu lääkärin työhön mutta eivät tupakoimattomat tule koskaan ymmärtämään kuinka vaikeaa lopettaminen on. Jos elämä olisi noin helppoa, ei olisi tupakoitsijoita, ei dokuja, ei liikalihavia, ei peliriippuvaisia, ei varmaan köyhiäkään, ei mielenterveysongelmaisia jne. Kaikki olisimme täysin samanlaisia. Hirveää sekin olis.

      • Mätäpää

        Joo, lähes kaikki mitä tuossa listasit on tullut käytyä läpi....alkoholi ja peliongelmatkin. Tulipahan koettua. Kantapään kautta kaikki näköjään. Nyt sitten vuorossa tupakointi, kaipa se jotenkin olis lopetettava. Se kun tuntuu olevan se vaikein. Viina ja pelit, lastenleikkiä tämän lopettamisen kanssa.

        Itse huoleen, minulla on myös refluksitauti, ja sekin pirulainen kerää sitä räkää keuhkoihin ja kurkkuun. Muutama vuosi sitten katsottiin keuhkokuvat ja olivat ihan ok( ei liittynyt ahtauma huoleen). En tiedä, henki kulkee paremmin mitä enemmän fyysisesti tekee jotain....menee vaan röhiessä aikas pitkään enenkuin alkaa homma toimia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe