Mitä tehdä kun mies jättää yksin jouluksi?

joulunpilaaja

Olemme mieheni kanssa seurustelleet jo kolmisen vuotta ja muutimme viime helmikuussa yhteiseen asuntoon. Nyt ensimmäinen yhteinen joulu lähestyy ja mies on menossa vanhemmilleen viettämään kyseistä juhlaa.

En ole ollut isääni useaan vuoteen yhteydessä ja äidillänikin on uusi mies ja uusi perhe toisella puolen Suomea. Jouluksi he ovat lähtemässä ulkomaille. Minua ahdistaa talvi ja ylipäätään joulu, sillä vanhempani erosivat jouluaattona ja se on jättänyt minuun ikuiset arvet. Ero ei ollut rauhallinen tai suunniteltu, vaan päättyi humalanhakuiseen iltaan jossa astiat ja kalusteet lentelivät pitkin asuntoa. En pysty näkemään joulua enää iloisena juhlana, sillä useat joulut joudun viettämään yksin kun kaikki ystäväpiirin jäsenet lähtevät perheilleen.

Nyt on tulossa taas yksinäinen joulu, mutta asiaa pahentaa mieheni suhtautuminen asiaan. Hän on innoissaan lähdössä vanhemmilleen ja kertoo hänen perheensä yhteisistä joulutraditioista joita he tekevät joka vuosi. Hän pohdiskelee mitä hän saa tänä vuonna lahjaksi tai ketkä sukulaiset ovat tulossa käymään. Tämä tuntuu minusta pahalta, sillä itse en ole saanut lahjoja tai nähnyt sukulaisiani moneen vuoteen (koska asuvat niin kaukana). Mieheni vanhemmat ovat ilmaisseet että en ole tervetullut viettämään joulua heidän luokseen, sillä kyseessä on "perhejuhla". En halua kahlita miestäni jäämään kanssani kotiin, mutta samalla en haluaisi jäädä yksin useaksi päiväksi vatvomaan menneitä ja itkemään itseäni uneen. Olen käynyt terapiassa muutamaan otteeseen, mutta vanhojen haavojen avaaminen on vain pahentanut tilannetta.

Miten minun pitäisi toimia? Minusta tuntuu itsekkäältä miettiä vain millainen omasta joulustani on tulossa, mutta tämmöiset ajatukset putkahtavat joka päivä mieleeni ja vievät yöuneni.

19

2604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t43t3wt

      Asutte yhdessä, kaiketi sentään olet tavannut esim miehesi vanhemmat ?
      Miehesi on kyllä aika tossukka, jollei saa suutaan auki ja kerro vanhemmilleen, että SINÄ olet nyt myös osa perhettä, olethan hänen elämän kumppaninsa!

      • joulunpilaaja

        Olen tavannut mieheni vanhemmat, mutta hänen äitinsä ei näytä pitävän minusta ja on tehnyt asian harvinaisen selväksi. Sekin on osasyy miksei jouluvierailu käy hänelle.


      • oiygoigy
        joulunpilaaja kirjoitti:

        Olen tavannut mieheni vanhemmat, mutta hänen äitinsä ei näytä pitävän minusta ja on tehnyt asian harvinaisen selväksi. Sekin on osasyy miksei jouluvierailu käy hänelle.

        Sun miehes on oikeasti ihan ressukka... Jos minun vanhemmat eivät syystä tai toisesta pitäis elämänkumppanistani, ottaisin selvää mistä se johtuu. Jos asia ei keskustelemallakaan muuttuisi, tuumaisin vain, että "No, kaikista ei voi pitää. Mutta minä rakastan kyseist ihmistä, ja hän on nyt elämänkumppanini, eli perhettä. Jos haluatte kutsua minut Jouluksi, kutsutte myös kumppanini. Muussa tapauksessa vietän Joulua oman puolisoni kanssa, jonka olen rinnalleni valinnut. Toivon että Joulun jälkeen jatkossa mietitte, että jospa kuitenkin hyväksytte puolisoni, vaikka ette parhaita ystäviä olisikaan, ja kutsutte joku toinen kerta sitten."

        Piste. Ja ei, sinun ei pidäkään tällaista pyytää, vaan miehesi pitäisi ihan itse tajuta. Tietysti voit, ja pitääkin avoimesti kertoa, miltä koko Joulujuttu sinusta tuntuu, mutta mitään toimenpiteitä et mieheltä voi vaatia. Itse kuitenkin miettisin hartaasti, onko rinnallasi sellainen kumppani, joka sinua ymmärtää ja arvostaa. Jos et ole vähääkään tunteistasi puhunut, niin et tietysti voi olettaa, että toinen lukee ajatuksia...


    • Kіs-kіsu

      Aika suureellista kutsua "miehekseni" iskän ja äiskän poikaa, joka ei vielä ole mies. Mitä jos vaikka vaihdatat lukot joulunpyhinä.

      • miesvm_1967x

        Niinpä, jätkähän on täysi törppö pelle! Kai se joulu nyt kuuluu viettää oman kumppanin eli oman perheen kesken eikä hyppiä vanhempien mukaan?

        "Hän pohdiskelee mitä hän saa tänä vuonna lahjaksi"

        No vittu toivottavasti leegoja, sopii tolle poitsulle hyvin joku lego-rakennussarja.. ilmeisesti joulun perimmäinen merkitys ei ole ihan vielä pojalle auennut jos miettii mitä lahjoja saa.. eihän materiaalilla ole vitunkaan merkitystä hyvän ihmissuhteen, rauhan, yhdessäolon rinnalla. Siis mitä ihm*@@!!**§§ ..tana!


    • täti sininen.

      Kumppanisi on vässykkä ja itse olet toinen samanlainen. Et saa suutasi auki ja kerrottua asiaa, joka sinulle on selvästi tärkeä ja vaivaa sinua.

      Ehkä sinun kannattaisi viritellä sukulaisuussuhteet omalta osaltasi kuntoon, ettei ahdistus jouluna iskisi niin kovasti. Ensin kuitenkin ehdotan, että kerrot kumppanillesi mitä todella ajattelet asiasta. Olen samaa mieltä, että joulu on perhejuhla mutta miten kumppanisi määrittelee perheensä? Jos sinä et siihen kuulu, niin sehän on tekemätön paikka. Sit sun pitää vissiin pohtia asioita vähän laajemminkin ku vain joulun osalta...

    • oppeliini1

      Eihän Sinun tarvitse olla yksin jouluna!
      Tarkista seurakuntasi ohjelmistoa ja/tai liity omanhenkisten ryhmään jossa kokoonnutaan yhteisten asioiden ympärille toimimaan porukalla.

      • miesvm_1967x

        Tuossa kohtaan tarkistaisin ite kinkeripiirin baarien aukioloajat ja menisin johonkin nastaan mestaan syömään jouluruokaa ja dokaamaan vitutuksen pois. Mutta minä olenkin suomalainen mies :D


    • ciceb

      Siis mitä hittoa?! Sinä olet tietenkin osa miehen perhettä ja pitäisi olla päivänselvää eytä sinäkin vietät jouluasi miehen perheen luona. Ehdottaisin suoraa keskustelua niin miehesi kuin anoppisi kanssa asian tiimoilta. Oma isä kuoli jokunen vuosi sitten juuri ennen isänpäivää, ja vaikka en halua sitä viettää enää niin silti poikaystäväni kutsuu minut mukaansa viettämäään hänen perheen kanssa isänpäivää. Sanoinkin kerran, että 'sehän on perhejuhla', johon hän virkkasi'niin on, siksi sinä oletkin aina tervetullut kaikkiin juhliimme'.
      Mun mielestä on tosiväärin että miehesi ei ajattelin sinun tunteita - jos et saisikaan välejä korjattua anoppiin niin huomaavainen ja naistaan rakastava mies viettäisi sen joulun sitten rakkaansa kanssa.

    • nainen miettii

      Vaihtoehtoja. Saa valita useankin.
      a. Äidin kanssa. Siellä tai täällä. Mutta niin ettei kumpikaan rasitu, ainakaan sinä enempää. Lahjat? Koristeet?
      b. Matkailu hyvän tutun tai äidin kanssa kaksin.
      c. Harrastukset ja viihde. Askartelu, kädentaidot.
      d. Lenkkeily, bongaten ihmisten joulukoristeita ja lyhtyjä pihoissa, ikkunoissa.
      e. Elokuvien vuokraus. Kahvila yms.
      f. Ideointi paperille. Uusia juttuja.
      g. Pyydä sinkkukavereita tai kumppanillisia avuksi. Seuraksi. Siten että kumpikaan ei määrää toista, kuunnellaan mikä on kummastakin kivaa. Ei mitään alkoholistikaveria.
      h. Kylpylä tai kotimaanmatkailu tutun kanssa. Miksei yksinkin, turvallisuus huomioiden.
      i. Mies käy kylässä vanhemmillaan iltapäivällä ja palaa takaisin!
      j. Baariin, yksi drinkki tai ei ole pakko juoda.
      k. Vaihda miestä sellaiseen, joka ei katoa yhtäkkiä yksin pitkäksi aikaa. Sellainen joka huomioi sinut. Meneekö hän todella vanhemmilleen vai poikien kanssa reissuun? Miten joku voisi olla vanhempien kanssa monta päivää?!
      l. Alennusmyyntihumu. Tai keskustassa kävely.
      m. Lue, piirrä, kirjoita, intuitio, meditaatio, inspiraatio. Uusi elämäntapa.
      n. Kehitä sinkkujoulu paikalliselle koululle ja nyyttikestit, siinä sitä tutustuu uusiin.
      o. Keksi uusi harrastus tai ala. Sen kehittämisessä kuluu jonkin verran aikaa ja mielikuvitusta.
      p. Voimistelu. Sen jälkeen ei jaksa enää mitään, paitsi tuijottaa tietokoneen ruutua.
      q. Matkusta Tampereelle tai Helsinkiin, heti kun alet alkavat. Ellet jo asu siellä.
      r. Kehittele ensivuoteen itsellesi muutamia suunnitelmia.
      s. Tutki jotain kiinnostavaa aihetta /aiheita netistä ja kirjoista. Kirjoita paperille kiinnostavat asiat. Mindmap, aarrekartta.
      t. Aloita kirjoittamaan kirjaa, tee taustatutkimusta. Vlogi tai bologi?
      u. Kuuntele musiikkia, ei joululauluja aina.
      v. Pidä joulua arkipäivinä. Aattoiltaa lukuunottamatta.
      x. Siivoa ja kokkaa jotain uutta, se jos mikä saa ajan kulumaan.
      y. Tee mitä haluat.
      z. Äänitä joulukuunnelma miehelle tai muualle.
      å. Opettele jotain kieltä.
      ä. Tutustu rajatietoon tai tähtitieteeseen. Tai muuhun mikä sinua kiinnostaa.
      ö. Älä ajattele menneitä liikaa, keskity nykypäivään. Et haluaisi edes että vanhempasi ovat yhdessä riitelemässä. Heidän riita oli heidän moka, ei sun aiheuttamaa. Joskus menee sukset vaan ristiin.

      En tiedä menivätkö kirjaimet edes oikeassa järjestyksessä. Mutta siinä oli jotain ideaa. Olen itse viettänyt kaikki juhlat yksin, rahattomana lähes. Eivät ne kauaa kestä ja ikävä tunne mneee joskus ohi... jos tuleekin. Kaikkeen tottuu ihme kyllä. Tylsää voi olla joskus, mutta ehkä sitä voi yrittää poistaa. Ikävä kyllä usein ihmisiä ei ole, kun heitä tarvitsemme, täällä pimeassä suomessa.. Tai toisen pitää ymmärtää tuneesi paremmin.

      • korjaus.

        Muutama korjaus. Ei "tuneesi" vaan tunteesi.


      • öoiluk

        Neljä sanaa sinulle: et - voi - olla - tosissasi.

        Ymmärsitkö, mitä aloittaja kirjoitti? Hänen äitinsä on lähdössä uuden perheensä kanssa ulkomaille Jouluksi. Siinä sinulle kohtiin a. ja b.
        C. harrastukset ja viihde: eikö katakin suurimman osan listan kohdista..?

        Kokeilepa ihan piruuttas:
        - mennä kahvilaan, baariin ja alennusmyyntihumuun aattoiltana tai Joulupäivänä...
        - vaihtaa miestä about kuukautta ennen Joulua: miten todennäköistä on saada kuukauden tuntemisen jälkeen mieheltä kutsu yhteiseen Joulun viettoon?

        No joo, hieno homma, kun jaksoit aasta ööhön neuvoa aloittajaa - eiköhän hänen ongelmansa ole kuitenkin tollo avomies, joka menee äiskän ja iskän luo avaamaan Lego-pakettejaan....


      • älä viitsi
        öoiluk kirjoitti:

        Neljä sanaa sinulle: et - voi - olla - tosissasi.

        Ymmärsitkö, mitä aloittaja kirjoitti? Hänen äitinsä on lähdössä uuden perheensä kanssa ulkomaille Jouluksi. Siinä sinulle kohtiin a. ja b.
        C. harrastukset ja viihde: eikö katakin suurimman osan listan kohdista..?

        Kokeilepa ihan piruuttas:
        - mennä kahvilaan, baariin ja alennusmyyntihumuun aattoiltana tai Joulupäivänä...
        - vaihtaa miestä about kuukautta ennen Joulua: miten todennäköistä on saada kuukauden tuntemisen jälkeen mieheltä kutsu yhteiseen Joulun viettoon?

        No joo, hieno homma, kun jaksoit aasta ööhön neuvoa aloittajaa - eiköhän hänen ongelmansa ole kuitenkin tollo avomies, joka menee äiskän ja iskän luo avaamaan Lego-pakettejaan....

        No hänen äitinsä pitäisi laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Tytär pitäisi olla numero yksi. Miksi ei voi tulla mukaan ulkomaille sitten tai äiti voisi jäädä suomeen eikä pahottaa toisen mieltä.
        Jos kerran olet nokkela mielestäsi, kirjoita parempi lista ehdotuksia. Miksi edes luit listaa jos se on huono. Varmaan tajusit että alet ovat eri päivänä kuin itse aatto. Tosikko vetää taas jauheet nenään.. kaikki ei ole niin vakavaa. Ota rennosti elämä.

        Jos vaihtaa miestä, 50 seuraavaa joulua menee hyvin. Sen sijaan nykyinen mies katoaa aina ja jättää toisen itkemään. Siinä on miehekkyyttä kerrakseen. Kuule, se on sama onko kirjaimia vai numeroita, jotka erottelevat asiat... Tottakai ongelma on avomies, mutta silloin mies vaihdetaan tai avataan suu... Jos mies ei kuuntele ja kontrolloi, siinä ei jää kuin ero vaihtoehdoksi tai itku. Ja yksin jouluna. Ja kun on yksin jouluna, on parempi tehdä jotain sen 4 päivää eikä itkeä pelkästään... Tekee hyvää sille miehelle jos aloittaja lähtee baariin tai muuta sellaista! Mitäs lähtee muualle.


      • öoiluk
        älä viitsi kirjoitti:

        No hänen äitinsä pitäisi laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Tytär pitäisi olla numero yksi. Miksi ei voi tulla mukaan ulkomaille sitten tai äiti voisi jäädä suomeen eikä pahottaa toisen mieltä.
        Jos kerran olet nokkela mielestäsi, kirjoita parempi lista ehdotuksia. Miksi edes luit listaa jos se on huono. Varmaan tajusit että alet ovat eri päivänä kuin itse aatto. Tosikko vetää taas jauheet nenään.. kaikki ei ole niin vakavaa. Ota rennosti elämä.

        Jos vaihtaa miestä, 50 seuraavaa joulua menee hyvin. Sen sijaan nykyinen mies katoaa aina ja jättää toisen itkemään. Siinä on miehekkyyttä kerrakseen. Kuule, se on sama onko kirjaimia vai numeroita, jotka erottelevat asiat... Tottakai ongelma on avomies, mutta silloin mies vaihdetaan tai avataan suu... Jos mies ei kuuntele ja kontrolloi, siinä ei jää kuin ero vaihtoehdoksi tai itku. Ja yksin jouluna. Ja kun on yksin jouluna, on parempi tehdä jotain sen 4 päivää eikä itkeä pelkästään... Tekee hyvää sille miehelle jos aloittaja lähtee baariin tai muuta sellaista! Mitäs lähtee muualle.

        Eikös aloittaja ole AIKUINEN ihminen, kun hän kerran asuu miehen kanssa? En minä ainakaan odottanut muutettuani yhteen poikaystäväni kanssa, että äiti järkkää Joulun viettoni...Eikä tuosta aloituksesta saanut sitä kuvaa, että aloittaja erityisesti edes haluaisi olla tekemisissä äitinsä kanssa - mies on hänen perheensä NYT.

        Tässä se nähdään, miten eri tavalla eri ihmiset ymmärtävät lukemansa. En ymmärtänyt aloitusta niin, että sen tekijä olisi vailla jotain tehtävälistaa Aasta Ööhön, vaan kyse on hänen pettymyksestään / ahdistuksestaan koskien miehen päätöstä lähteä viettämään YKSIN Joulua oman perheensä kanssa. Mies toimii todella törpösti eikä siihen mitkään tehtävälistat auta - tämä on minun mielipiteeni. Ei absoluuttinen totuus, vaan yksi mielipide, ymmärsitkö?

        Kun puhutaan Joulun vietosta, miellän sen ajaksi aatosta Tapaninpäivään - silloin Suomi on enimmäkseen "kiinni". Aloittaja ei käsittääkseni maininnut, että mies häipyy maisemista esim 22.-31.12. väliseksi ajaksi, jolloin toki on mahdollista käydä kahvilassa, baarissa, alennusmyynneissä....

        Aloittajan asia on totisinta totta ja minä ainakin suhtaudun siihen tosikkomaisesti. Asia on sikäli koskettanut minua, että bestikseni oli vuosia sitten samassa tilanteessa: oli asunut kesästä saakka avomiehensä kanssa yhdessä, no viikkoa ennen Joulua mies ilmoitti, että lähtee 300 km päähän lapsuudenkotiinsa pyhiksi, koska on aina tehnyt niin, mutta että ystävääni ei ole kutsuttu... Hienoa! Ystäväni vanhemmat olivat vuodenvaihteeseen saakka ulkomailla, joten heidän luokseen menokaan ei tullut kyseeseen. Olin itse tuohon aikaan sinkku ja menossa omien vanhempieni luo Jouluksi ja kun vanhempani tunsivat myös tämän ystäväni, he toivottivat hänetkin tervetulleeksi luokseen.


    • Jäätävää

      Kiesus!! Ite vetäisin hullut kilarit. Miehesi pitäisi sanoa vanhemmilleen suorat sanat, asuttekin yhdessä! Todella raivostuttavaa käytöstä! Ja niin, sano miehellesi asiasta ihan rauhallisesti että sinusta tuntuu pahalta. Huh huh. Itse seurustelen ja olemme sopineet että menen miehelle sitten aaton iltana kun molempien perhetraditiot on ohitse.

      • ei auta

        Kilareilla saa miehen varmaan tekemään mieliksi, jopa valheellisesti. Ehkä hän ei halua olla aloittajan kanssa jouluna ollenkaan. Vanhemmat ovat tärkeämpiä.


    • 3544446

      Tulee se joulu ensvuonna. Itse olen menettänyt muutaman joulun sairauden takia, mutta tulee niitä uusia jouluja, jolloin ei ole yksin.

      Mutta tuon provomiehen kanssa en kyllä jäisi suhteeseen.

    • nti 4

      Aika erikoista toimintaa kumppanisi vanhemmilta. Tietävätkö he edes tilannettasi? Jos eivät suosittelen kertomaan, mutta jos sekään ei auta niin on muutama vaihtoehto.

      Itsekkin ahdistun joulusta suunnattomasti ja tällä kertaa aion tehdä niinkuin oma sydän sanoo, eikä niin että väkisin juhlisin sitä. Eli joko olen vaan kotona ja unohdan koko joulun, tai sitten lähden aatoksi esim. laivalle.
      Aikamoiselta vässykältähän tuo sun miehesi kuulostaa, jos ei huomioi ollenkaan sinun tilannetta ja edes yritä ottaa huomioon muitakin vaihtoehtoja kuin hehkutusta "oman perheen" juhlasta. esim. viettää joulu sinun kanssa, jouluna tai ei. Kannattaa myös miettiä, tuleeko tämä ilmiö vastaisuudessa vastaan muissakin ongelmatilanteissa. Silloin suosittelisin pohtimaan suhteen tulevaisuutta.

    • Anonyymi

      Mies toivoo joluna kinkkua, viinaa ja seksiä, että saa pahommissa päästellä lanttulaatikko pieruja, miehet käy joulusaunassa vertailla muniaan ja nauraa pienimunaiset miehet ja juoda kirkasta viinaa. Sitten syö kinkkua ja piereskely

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe