Vauvan ja taaperon (alle 2v) kanssa kotona, miten arki rullaamaa

Tuulis1

Eli meillä alle 2v esikoinen ja pariviikkoinen, mies palaa töihin ensi viikolla. En tajua miten pärjään näiden kahden kanssa kolmin ja siksi kyselenkin vinkkejä, jos jollain on kokemusta kahden pienen lapsen kotihoidosta.

Lapset hyväntuulisia ja helppoja, esikoisella ei toistaiseksi mitään mustasukkaisuutta, muttä lähinnä käsien riittävyys huolettaa. Joudun kanniskelemaan vauvaa piktkin päivää kun ei viihdy kuin sylissä. Lisäksi syön rintaa aika jatkuvasti. MIten tässä samalla hoidetaan esikoisen ruuat, nukkumaanmenot, vaipat yms??? Suuri kysymys on miten saada esikoinen päiväunille ulos vaunuihin. Ei osaa nukkua sisällä, nukkunut aina ulkona. Pieni vaan kainaloon takin alle vai mitä? Kantoliinasta kyselin edellisessä viestissä, se olisi varmaan hankittava, kun vaan löytäisi sopivan.

Olisin kiitollinen mistä vaan vinkeistä. MIkään uusavuton en ole, mutta tämän kahden viikon perusteella on kyllä hankalat ajat tiedossa ihan sen takia, että vauva on niin paljon sylissä/rinnalla. Isä on hoitanut esikoisen kokonaan nämä kaksi viikkoa. Toiveissa olisi kuitenkin jatkaa esikoisen normaalirytmissä, eli puistoon ainakin aamupäivisin ja unille lounaan jälkeen.

Miten pian lapset ovat teillä päässeet edes jotenkin samaan rytmiin, tyyliin yhdet vauvan päiväunista samaan aikaan kuin esikoisen päikyt?

Ja vielä siitä, että olen kuullut kahdenlaista neuvoa vauva herättämämisestä. Osa sanoo, että älä ikinä herätä pikkuvauvaa (paitsi syömään ihan ekoina päivinä jos ei itse tajua herätä) ja synnäriltä taas sanottiin, että herättele vaan päivisin niin nukkuu paremmin öisin.

10

2657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • werewrz

      Meidän lapsilla on ikäeroa 1v6kk, esikoinen oli vielä vaipoissa ja söi tuttia kun vauva syntyi. Onneksi kuopus oli "helppo vauva", söi aina vain 5-10 min tissillä (laitoin kodin turvalliseksi, joten esikoinen leikki näköpiirissä samalla tai katsoi 10 min jotain lasten ohjelmaa aluksi). Totutin vauvan heti alusta asti esikoisen kanssa samaan rytmiin tai siis otin vauvan mukaan esikoisen päivärytmiin, joka meillä oli seuraava: klo 7-9 välillä herätys, aamupala, pesut ja AINA ulos leikkipuistoon/pulkkamäkeen klo 9.30, jossa tapasimme muita äitejä ja pphoitajia. Esikoinen sai leikkiseuraa ja kuopus otti ekat lyhyet päikkärit vaunuissa samalla kun ulkoiltiin. Ihan ekan kk aikana tosin ulkoilut saattoi jäädä lyhyeksi jos vauvaa piti lähteä imettämään, mutta aika pian päästään siihen rytmiin, että ulkoiltiin aina aamupäivästä 1-2h. Tämän jälkeen sisälle, lounas ja MOLEMMAT lapset samaan aikaan päiväunille. Onneksi esikoinen nukkui tuolloin vielä 2-3h päiväunia ja kuopuskin, joten tuona päiväuniaikana minä itse lepäsin. Totutin lapset pienestä pitäen siihen, että tein myös kotitöitä lasten ollessa hereillä (onneksi pienessä asunnossa tähän pystyyn kun lapset ovat näköpiirissä koko ajan :-)), monesti tein ruokaa tai imuroin vauva kantorepussa ja esikoinen leikki vieressä. Pidin siitä kiinni, että yhteisten päikkäreiden aikana itsekin lepäsin/nukuin/tein jotain mieleistä, koska muuten olisin väsähtänyt täysin. Päikkäreitten jälkeen menimme monesti vielä ulos ja söimme välipalaa, mies tuli illalla töistä klo 16 aikaan. Meillä molemmat lapset heräili öisin, joten teimme niin, että minä nukuin vauvan kanssa eri huoneessa ja imetin vauvaa ja mies nukkui esikoisen kanssa eri huoneessa ja hoiti hänen yöheräilyt jos niitä oli. Monesti meidän vapaa-aika ja vloput meni niin, että aina oli "nukkumisvuorot" eli toinen nukkui ja toinen oli lasten kanssa jne., oli pakko jättää vähäksi aikaa omat harrastukset yms. tauolle. Äitini auttoi meitä kerran viikossa, että pääsin esikoisen kanssa muskariin. Ehkä meillä kävi hyvä tuuri, koska paljon on siitä kiinni, minkälainen vauva sattuu syntymään, meillä esim. esikoista piti nukuttaa, mutta kuopus nukahti itse jo laitokselta eikä mulla enää ollut aikaa nukutella: kuopus oli niin tyytyväinen vauva, että monesti syötön jälkeen jätin hänet sänkyyn nukahtamaan ja menin nukuttamaan esikoista välissä ja kun palasin vauvan luokse, niin vauva jo nukkui tyytyväisenä - kuopuksen kohdalle emme ikinä ryhtyneet mihinkään kanniskeluruljanssiin. Uskon kyllä myös siihen, että paljon on siitä kiinni, mihinkä sen vauvan totuttaa.

    • 4t2f

      Meillä oli hieman reilu 2v esikoinen, kun vauva syntyi. Vauva olikin sitten kahden viikon iästä alkaen tosi itkuinen tapaus ja häntä sai kannella tosi paljon. Ajoittain viihtyi tärisevässä sitterissä sen aikaa, että sain isommalle ruuat laitettua yms. Yhtaikaa alkoivat nukkumaan päiväunia vasta joskus 4kk jälkeen.

      Kuopus onneksi tyytyi siihen, että kunhan sai olla sylissä. Ja esikoinen oli siinä mielessä kiltti tapaus, ettei hajottanut koko taloa sillä välin, kun imetin. Meillä mies on vuorotyössä, joten hänen läsnäolonsa oli epäsäännöllistä päivän mittaan. Mutta hyvin tuostakin selvittiin, kunhan tutut rytmit löytyivät. Periaatteena pidin, että ulkona käydään yhäkin joka aamu ja niin käytiin. Joskus kuopus tyytyi torkahtamaan vaunuihin hetkeksi, joskus oli kantorepussa mukana. Sisällä sitten imetin monesti samalla leikkien esikoisen kanssa jotain tai hän katsoi videoita tmv.

      Hyvin se lähtee menemään, älä huoli! Ja jos kantoliinan ostamista mietit, niin osta vaikka käytettynä ensimmäinen, niin pääset kokeilemaan miltä se tuntuu. Meidän kuopus ei siinä viihtynyt. Repussa viihtyi hetken aikaa, jos ulkoilin ja liikuin kokoajan.

      Tuohon herättelyjuttuun en osaa varmaa neuvoa sanoa. Meillä ei tarvinut muksua herätellä, kun ennemminkin on ollut ongelma yleensäkään saada nukkumaan. Isompana olen sitten jo herätellyt päikyiltä, mutta ihan pienen kanssa en usko sen onnistuvan.

    • En osaa neuvoa

      koska omat lapseni ovat syntyneet reilummilla ikäeroilla. Ovat olleet jo omatoimisempia aina vauvan tultua. Varmasti rutiinit kehittyvät ajan kanssa.

    • Tuulis1

      Kiitos kommenteista ja neuvoista! Tuota herättelyjuttua mietin edelleen. Moni sanoo, että kuopus vaan heti esikoisen rytmiin mutta meillä on ainakin tällä haavaa niin eri aikataulut (tai siis pienellä ei ole vielä aikatauluja), että pakko olisi herättää ainakin aamuisin että päästäisiin puistoon. Vauva nukkuu helposti yli yhteentoista muuten, kun heräilee niin tiuhaan öisin. Ainakin eka vastaaja on ilmeisesti herätellyt vauvaa että pääsi puistoon jne.

      Koitan olla stressaamatta asiasta, vaikka pakko sanoa että vähän hirvittää se, että mies palaa töihin muutaman päivän päästä. En muistanutkaan miten kiinni sitä on vastasyntyneessä ihan alkuun. Tutti pitää varmaan aiankin lanseerata käyttöön, että saan jotain tehtyä esikoisen hyväksikin, ilman että vauva huutaa suoraa kurkkua. Kantoliinaa yritän myös harjoitella enemmän, toistaiseksi ei tykkää yhtään.

      • se eka vastaaja

        En kyllä muista, että olisin herätellyt vauvaa, vaan meillä vain kävi hyvä tuuri, että lapsilla oli sama rytmi, kuopus heräs aina viim. klo 9 yöunilta (esikoinen klo 7-9 välillä). En voi sanoa mikä toimii teillä, vain kokeilemalla sen näkee ja lapset ovat niin erilaisia. Laitoin kuopuksen hereillä vaunuihin kun lähdettiin ulos ja annoin nukahtaa jos hän nukahti, usein kuitenkin otti vaan pikku torkut aamupäivällä kun ulkoiltiin, mutta sitten iltapäivän nukkuikin kokonaan. Kokeilemalla se selviää, mikä teillä toimii parhaiten. Pitää varmaan tehdä kompromissiratkaisuja, onneksi tuo taapero ei vielä paljon "virikkeitä" kaipaa, hänelle riittää kun saa olla vain sinun ja vauvan kanssa, hyvin se menee :-). Kun selviät ekasta parista kuukaudesta, niin homma rupeaa toimimaan hyvin ja tiedät arkirutiinit.


      • Mammux2

        Meille sanottiin neuvolassa kun meidänkin kuopus mielellään olisi nukkunut aamusta sinne kymmeneen yhteentoista että vauvaa voi pikku hiljaa siirtää lähemmäksi esikoisen rytmiä, eli n. Tunti aikaisemmin herättää jonkin aikaa ja sitten taas tunti siitä aikaisemmin kunnes riittävän aikaisin herää. Kertalaakista ei saa mennä muuttamaan vauvan rytmiä vaan pikku hiljaa asteittain. Meillä siis ensin herätettiin vauva klo. 9 parisen viikkoa ja sitten klo. 8. Nykyään saattaa herätä jo omatoimisesti kahdeksan aikaan. Siinä noin klo. 9 lähdetään ulos. Vauva nukkuu noin tunnin unet ja sitten valvoo siitä 10-12 ja yhtä aikaa unille siskon kanssa klo. 12 eteenpäin. Nukkuu ulkona vaunuissa ja sisko sisällä. Vauva 4kk, taapero 2v 10kk. Olen nukuttanut vauvan ulkona tuosta 12 eteenpäin ihan alusta lähtien. Totuttanut että tuohon aikaan ollaan vaunuissa ulkona ja nukutaan. Alussa tosin nukutti paljon muutenkin.


    • ratkaisuehdotus

      entäs semmoinen keinuttava sitteri, viihtyisikö siinä?

      entä mikä pakko on ulkoilla juuri aamupäivällä? kyllä esikoinen tottuu nopeasti uuteen rytmiin. voittehan tehdä ekat pari kuukautta niin, että joko sinä tai isä viette esikoisen ulos isän palatessa kotiin illalla. ja toinen on kotona vauvan kanssa. :) minä olen yksin kotona 9kk vauvan kanssa ja ei hän ole moksiskaan (on tietty paaaaljon nuorempi kuin sinun esikoinen), jos ei mennä joka päivä samaan aikaan ulos, kun kuitenkin jossain välissä mennään. semmoisina päivinä, kun on paljon ruuanlaittoa, pyykkiä, laskuja maksettavana tms. hoidan aina ne pois aamupäivällä ja sitten iltapäivästä mennään ulos. rutiinit on toki lapsille tärkeitä, mutta ei ne rikki mee, jos vähän päiväjärjestystä muuttaa. :)

      • ratkaisuehdotus2

        ja sen verran vielä jatkan, että minunkin vauva halusi n. 1-2 kuukauden iässä olla KOKO ajan sylissä, mutta eihän se ole mahdollista, kun itsekin pitää käydä vessassa, syödä ja valmistaa ruoka, jotta maito riittää yms. Minun oli pakko tehdä niin "kylmästi",että syötin vauvan, vaihdoin vaipat ja tsekkasin, että kaikki on muutenkin ok ja jätin vauvan sitteriin itseni viereen ja tein pikapikaa jotain ruokaa. toki vauva itki, mutta kun olin koko ajan lähellä, silitin ja esim. lauloin välillä, niin sain ruuan tehtyä. ei se vauva pysyvästi vahingoitu siitäkään, jos muutaman minuutin joutuu olemaan ilman syliä ja itkee. n. 2kk:n iässä meillä sitten helpotti, kun kiinnostui leikkikehässä roikkuneista leluista ja sain tehtyä aina nopeasti esim. ruuan. Tämä muuttui sitten taas 4kk:n iässä, kun hampaat puhkesivat, mutta se on toinen tarina.

        arkea helpottamaan myös semmoinen vinkki, että tee miehesi ollessa töissä valmiiksi viikon ruuat, pakasta ne itsellesi ja esikoisellesi valmiina yksittäisinä annoksina ja ota edellisenä iltana ruuat sulamaan. sitten vaan lämmität ne, niin johan on nopeasti ruoka pöydässä. :) sama pätee välipalaleipiin tms., jos on oikein tiukka paikka. :)

        ja muista pyytää vapaata itsellesi kerran viikkoon pari tuntia niin, että joko mies tai joku muu katsoo lapsia, jotta jaksat. tsemppiä paljon, muistat varmasti esikoisesta, että kuukaudet menee nopsaan. :) jo n. 5 kuukauden päästä vauva alkaa kiinnostua esikoisen touhuista sen verran, että saa hönestä seuraa eikä tarvitse olla sinussa niin paljon kiinni. :)


      • ----------
        ratkaisuehdotus2 kirjoitti:

        ja sen verran vielä jatkan, että minunkin vauva halusi n. 1-2 kuukauden iässä olla KOKO ajan sylissä, mutta eihän se ole mahdollista, kun itsekin pitää käydä vessassa, syödä ja valmistaa ruoka, jotta maito riittää yms. Minun oli pakko tehdä niin "kylmästi",että syötin vauvan, vaihdoin vaipat ja tsekkasin, että kaikki on muutenkin ok ja jätin vauvan sitteriin itseni viereen ja tein pikapikaa jotain ruokaa. toki vauva itki, mutta kun olin koko ajan lähellä, silitin ja esim. lauloin välillä, niin sain ruuan tehtyä. ei se vauva pysyvästi vahingoitu siitäkään, jos muutaman minuutin joutuu olemaan ilman syliä ja itkee. n. 2kk:n iässä meillä sitten helpotti, kun kiinnostui leikkikehässä roikkuneista leluista ja sain tehtyä aina nopeasti esim. ruuan. Tämä muuttui sitten taas 4kk:n iässä, kun hampaat puhkesivat, mutta se on toinen tarina.

        arkea helpottamaan myös semmoinen vinkki, että tee miehesi ollessa töissä valmiiksi viikon ruuat, pakasta ne itsellesi ja esikoisellesi valmiina yksittäisinä annoksina ja ota edellisenä iltana ruuat sulamaan. sitten vaan lämmität ne, niin johan on nopeasti ruoka pöydässä. :) sama pätee välipalaleipiin tms., jos on oikein tiukka paikka. :)

        ja muista pyytää vapaata itsellesi kerran viikkoon pari tuntia niin, että joko mies tai joku muu katsoo lapsia, jotta jaksat. tsemppiä paljon, muistat varmasti esikoisesta, että kuukaudet menee nopsaan. :) jo n. 5 kuukauden päästä vauva alkaa kiinnostua esikoisen touhuista sen verran, että saa hönestä seuraa eikä tarvitse olla sinussa niin paljon kiinni. :)

        kiireessä kun kirjottaa, niin ajatusvirheitä tulee, eli siis tee ne ruuat miehesi ollessa VAPAALLA valmiiksi . :D


    • ap1

      Kiitos vinkeistä! Tässähän sitä mennään, välillä sujuu paremmin ja välillä huonommin ;). VAuva nukkuu vieläkin pitkään aamulla enkä ole herätellyt, koska helpompi syöttää esikoinen ja vaihtaa vaipat jne kun toinen on vielä unilla. Iltanukahtamiset edelleen tosi myöhäisiä vauvalla. Toivotaan että muuttuu pian, oeln itse jo aika kuitti. Mutta ihan hyvillä mielin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe