Nyyttimies lengenda, onko kellään lisätietoja

nyyttijäbs

satuin tälläiseen tarinaan internetissä ja vastauksia tuli eri paikoista suomea ihmisiä jotka ovat kuulleet isoisältä tai muilta sukulaisilta samantyylisiä tarinoita jotka keskittyvät lapin seutuun

>vuosi 2009
>eräjormailemassa Lapissa
>tarkka sijainti ei tiedossa, mutta noin ~15 kilometriä(?) Värriöjärveltä itäänpäin
>Värriöjärvi on muuten kiva paikka, käykää kalastelemassa jos ikinä liikutte niillä suunnilla
>ole tulossa juurikin kalastamasta, hyvä saalis mukana käärittynä sanomalehtiin erillisessä nyytissä, joka on olalla kepin nokassa ihan Nuuskamuikkuseen liittyvistä syistä :D
>kävele, ihan normaali keskipäivä kesäisessä Lapissa - aurinko on murhaavan kirkas ja taivaalla ei ole pilven pilveä, kaikki näyttää vähän epätodelliselta kirkkaine varjoineen
>aina vähän kuumottaa liikkua metsässä tähän aikaan, yöt on ihan se ja sama mutta keskipäivä ja iltapäivä kuumottaa, varsinkin jos on pilvetöntä
>päädyn pienelle tielle
>tsekkaan välittömästi kartan, huomaan että tuli lähdettyä vähän väärään suuntaan
>paikannan kuitenkin tien jolla luulen olevani
>okay
>tie mutkittelee tavalla jolla kartalla mutkitteleva tie ei mutkittele
>kartantsekkausta lisää, en löydä sellaista tietä kartalta missään suunnassa Värriöjärveltä
>no mitäs vittua
>eipä tuo ala kuumottamaan, Lapissa jotenkin eksyn aina ja aina myös löydän oikeaan paikkaan lopulta
>epäile että tie on vaan jäänyt merkkaamatta karttaan, ei ne Lapin alueen kartat niin tarkkoja tai hyvin tehtyjä ole
>tiellä tulee vastaan joku poromies tai muu korven asukki
>torrakko kainalossa
>kohottaa sen välittömästi mut nähdessään
>"PYSÄHY!"
>pysähdyn ja ihmettelen että mitä vittua, yleensä alueen poromiehet tykkää jutella ja vaihtaa kuulumisia ihan liiaks asti
>"MITÄ ON NYYTISÄ?"
>"kalaa lol :D?" t. minä
>"Näytähä!"
>näytän sanomalehtiin käärityt kalat
>poromies laskee aseen
>"onkos pyssyä sinul?"
>"tä, ei?" t. minä, kuka nyt asetta kantaa eräjormailureissulla (tai ehkä joku, mutta ei se Suomessa oo yleistä)
>"tuus mukana sit, täältä lähet poies"
>vie pari kilometriä kunnes tulemme Värriöön menevälle tielle
>"menet sinne, etit Aslakki Jaakopinpoika Poronvaginan (joku lappalaisnimi, ei niistä ota selvää), se vie täältä pois sinut"
>ala miettimään että mitä vittua
>kysy miksi
>poromies katsoo hetken aikaa
>ei sano yhtään mitään hetkeen
>sitten lopulta: "et kuules ole ainua sielu sil tiellä mistä tulit."
>"jos näet tiellä jonkun kekä on samalla tavalla nyytti olal, nii rukoile et o täys nyytti. Et sinä haluu tietää mitä siel on, elä turhaan kysy."
>"jos se sinult jotai kysyy, tai jos se sinu lähelle tulee, pistä käet ristii ja rukoile nii maan helvetisti. Sulje silimät nii on helpompaa se mikä on tulos."
>kokoajan se näyttää itsekin niin järkyttyneeltä ja pelokkaalta että kuumottaa kaksin verroin
>jaaha.
>ok.
>selvä.
>lähde kävelemään sellaisissa kuumotuksissa että harvoin on tullut koettua
>aika pitkän matkaa on kylään
>lähde hölkkäämään hetken kuluttua kun kuumotus käy liiaksi
>juokse lopulta ihan täysillä kohti värriötä, metsä ympärillä tuntuu hiljaiselta ja harvinaisen ahdistavalta
>puut tuntuu nojaavan päälle, tuntuu niinkuin metsä hiljakseen haluaisi imeä mut sisälleen
>saatanan vittu ei helvetti
>tajua että kunto ei kestä
>pakko hidastaa
>käänny katsomaan taakse kuumotuksissa, ihan vaan että onhan se tie vielä tyhjä, onhan
>ja kaukana takana tiellä seisoo joku.
>hahmo on liian kaukana että siitä saisi selvää, mutta sen olalla on keppi, ja kepin nokassa täytenä pullisteleva nyytti
>se katsoo minuun päin.
>lähden juoksemaan, kunto kestää yhtäkkiä mitä vaan
>lopulta se pettää kuitenkin lopullisesti
>huohottaen ja hölkäten pelkään hidastaa
>lopulta saavun pienelle pellontapaiselle
>kylän laitamilla
>vähän muisti pätkii tässä kohtaa (adrenaliini), mutta kompastelen sen poikki aivan umpiväsyneenä ja kylään ja lähimmän talon ovelle
>napautan ovelle
>joku vastaa heti, ikään kuin olisi vartonut ovella pitkäänkin
>soperran että pitäisi joku etsiä, saa nimestä about puolet oikein
>ovelle vastannut rouvashenkilö tietää kenestä on kyse
>katsoo metsän laidalle ikkunasta
>ikkunasta näkee erittäin hyvin "pellolle" ja vähän matkaa metsäpolulle, joksi tie oli muuttunut
>pellon laidassa seisoo hahmo nyytin kanssa
>soperra jotain että oli hyvä että pääsin juoksemaan pakoon
>nainen katsoo minua vähän sillee säälivästi
>"et sinä pakoon päässy. sillä vaan on nyytti täynnä."
>kysy että miten niin, selkeästi olin sitä edellä (enhän ollut nähnyt sitä sen jälkeen kun pääsin juoksemaan)
>nainen pudistaa päätään
>"minä katoin täältä ikkunasta."
>"se oli sinun takana koko ajan."

Lyhennän tästä, kun tuli kirjoitettua muutenkin helvetisti, ja sanon vaan että löydettiin Aslakki Poronpoika Jaakopinvagina vai mikäolikaan, se heitti mut autolla omalle autolleni, ajoin vittuun enkä ole käynyt Lapissa sittemmin.

joku mainitsi piirroksen jonkun kodan seinässä / kaiverruksen joka esittäisi nyyttimiestä ja lisäkuvia on tulossa

8

9694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • https://ylilauta.org
    • aiheesta kiinnostunu

      Itseänikin kiinnostaisi kuulla lisää joltain, joka tästä enemmän tietää.

    • Nyyttijäbä

      Teoria 1: Yliluonnollinen perkele, joka kerää nyyttiinsä eksyneiden sieluja syystä X, ehkäpä paholaiselle myydyn oman sielunsa takaisin ostamiseksi?
      Jos nyytti täynnä -> pelastut

      Teoria 2: Urbaanilegenda joka syntyi paskasta pilasta.

    • naurun paikka

      No 2. teria on se oikea, ja tuohon voi viellä todeta, kyseinen stoori on sepitetty Grimmin satujen pohjalta,. Sieltä löytyy juuri tuohon sopiva satu.
      Nykyinen nuoriso ei taida Grimmin satukirjaa edes tietää, joten tuollaisia juttuja joku herkkä vielä uskoo sitten.

      • nyyttikestit

        minulle heräsi muutama kysymys: Olivatko nyytit täynnä vai tyhjät? Missä asennossa keppi oli? Vaikuttiko jamppa halukkaalta nyyttiensä tyhjentämiseen?


      • Reijan kava
        nyyttikestit kirjoitti:

        minulle heräsi muutama kysymys: Olivatko nyytit täynnä vai tyhjät? Missä asennossa keppi oli? Vaikuttiko jamppa halukkaalta nyyttiensä tyhjentämiseen?

        Kuka tyhjää nyytit?


    • artjoki
    • Anonyymi

      Luulisin että nappaa tielle eksyneiden päät nyyttiinsä talteen! On muuten ihan helvetin pelottava juttu jos on tämän kokenut!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe